3833
המאמר המלא פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מוזיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

698097
הקליפ באמת סוחף. אחר כך ניסיתי להקשיב לשיר בלי להסתכל. פחות מעניין... אבל לא ממש משמעמם, אני מניח שבהתחשב בזיקנה של הטעם שלי זה הכי טוב שאפשר לצפות לו מפופ עכשווי. אני מקווה שההופעה של נטע על הבמה נותנת שמץ מהאקשן החזותי שיש בקליפ.

לבן שלו יש תובנה מעניינת: בויתור על הלופר הם ויתרו על בנייה אנכית של השיר, והחליפו אותה בבנייה אופקית, שזה פחות מעניין.

והערה בצד: אחת הרקדניות בקליפ מזכירה לי חזותית את סי היימן בתקופת "לא עובדת בשביל אף אחד", שזה מאוד מתאים לשיר. מה שמסתכל (באופן מהנה) הוא שאני לא מצליח להשתכנע בדמיון, כי הקליפ לא נותן לראות אותה יותר משליש שנייה ברצף.
698099
בעיניי זה שיר פופ לא רע, גם בלי הקליפ.

ובנוגע להערה בצד: אתה מתכוון לרקדנית עם השיער הכחול, נכון? אז ב-‏0:43 רואים אותה ללפחות שנייה שלמה, וכן, גם בעיניי היא דומה לסי היימן של האייטיז.
וואו! 698101
השיר הזה הוא לא בדיוק כוס התה שלי, אבל אני בהחלט מתפעל מכמות יחסי הציבור שהוא מקבל ולא רק כאן באייל‏1. זאת כבר אמנות בפני עצמה.

__

1. שני מאמרים אוהדים בטירוף, שנכתבו ע"י גד, שכתב רק אותם. האם אלו רק שתי מאמרים של גד בסדרה על מוזיקה ישראלית? אם כן, סחתיין על הפרגון! אבל אולי כדאי להציג עוד יוצרים?
וואו! 726823
צודק. הרבה יחסי ציבור והרבה הייפ לשיר ברמה נחותה (רמה גאנגה סטייל).

גם גאנגה סטייל, למרות מיליארדי הצופים , הוא שיר נחות: מוסיקה שיטחית ומשעממת. קצב לא משהו. מקסימום בגאנגה סטייל יש קצת ידע בריקודים והצגת קליפ גרפית. לא משהו שיותיר רושם לשנים.

כנראה בעידן האינטרנט של ימינו אפשר לקדם שירים נחותים על ידי "חווות דעת מלומדות" שלדעתי הן סוג של פלצנות.

היום, כשנתיים (?) אני אפילו לא מצליח לזכור את שם השיר המדובר של הגברת אזולי (שכחתי אפילו את השם הפרטי שלה). מי זוכר שהיה שיר כזה, לא הותיר כלום אחריו ? הלך ההייפ ונותר לא כלום.

אילולא האינטרנט היה זוכר הכל , השיר הזה היה נעלם לגמרי מהתודעה היום. אילולא השיר המוצלח "דינה ברזילי" לא הייתי מצליח לזכור את שם המשפחה של הזמרת השמנה.

בהשוואה: השירים העילגים של "פילפל אל מסרי" עדיין זכורים יותר. כל מי ששומע היום את
השיר "בתשלומים" ("כל המשכורת הולך ליל מכולת") של פילפל אל מסרי נהנה ממנו, מי ששומע היום את שיר האירווויזיון של ברזילי מפהק משיעמום.

התלונה שלי אינה רק נגד הגברת ברזילי, היא בכלל נגד ההידרדרות ברמה של האירווויזיון. פעם היו שם שירים עם איכות (נאמר "בובה על חוט") . היום כל השירים שם הם
או גימיקים או דייסה בטעם סכרין.
וואו! 726824
או קיי . ריעננתי את הזיכרון: שם השיר הוא toy שם הזמרת הוא נטע ברזילי.
וואו! 726825
אני מאוד אהבתי את גאנגנם סטייל. משום מה מזכיר לי את יקה יקה. בשניהם לא הבנתי מלה אבל מאוד אהבתי. יקה יקה בתורו מזכיר לי את פאטה פאטה שהיה אחד השירים הכי אהובים עלי כילד.
האירוויזיון תמיד היה דייסה בטעם סכרין. זה לא מפריע ליהנות ממנו, למי שרוצה.
ל"טוי" הגיע לזכות.
וואו! 726829
לטוי הגיע לזכות ? בתור מה ? בתור ראש לשועלים ? זה שבארוויזיון היום הרמה הכללית על הפנים לא עושה את טוי למשהו ששווה.

שני השירים שהזכרת איכותיים. במיוחד שיר הזמרת הנוקשת בלשון (מרים מקבה). בשיר הראשון יש מקצב מצויין, בשיר של מרים מקבה יש גם מיקצב טוב וגם מלודיה טובים (שניהם סגנון כושי אפריקאי).

בשיר טוי אני לא מזהה שום מיקצב מעניין, שום מלודיה ששווה משהו. יש גימיקים של קולות משונים, שום דבר מעבר לזה. בזמנו הדעה שלי היתה זהה למה שאני אומר עכשיו אבל לא רציתי להגיב אז כי במצב ההייפ של אז לא היה טעם להתמודד מול ההייפ.

היום במרחק של שנתיים רואים שטוי לא השאיר שום חותם .

מבחן הערך של יצירה הוא מיבחן החותם: מה שלא משאיר חותם בזכרון הציבור הוא דבר סתמי חסר ערך. לא סתם הזכרתי את השיר "בתשלומים" זה כדי להדגים שלמרות העילגות שלו יש בשיר ערך אומנותי, שניתפס אפילו בשמיעה ראשונה.

מכיוון שאיני מאמין שוויכוח על אמנות אמור להיות במישור המילולי (שבלשון בוטה אני קורא לו פלצנות) — אלא בבדיקה ישירה של היצירה — אני רוצה להביא דוגמא לשיר איכותי. יצירה אמנותית טובה לא צריך להסביר במילים, היא מסבירה את עצמה ובזה כוחה.

אני סוגר כרגע את ההודעה, מעכב מתן לינק לשיר איכותי כי אין לינק תחת ידי. אבל אביא כזה אם לא אסתבך מדי.
וואו! 726830
קצת הסתבכתי אבל מקווה שהלינק יעבוד.

השיר הוא "זן זן זן סה" שמלווה את

סרט האנימציה היפני your name.
וואו! 726832
בדיוק. הגיע לו לזכות בתור ראש לשועלים.
השיר היה תפור היטב למידות התחרות, ונטע ברזילי היא מבצעת יוצאת מהכלל.
מעטים שירי האירוויזיון שהשאירו חותם. עוד יותר מעטים כאלה שלא זכו בתחרות‏1. אני חושב ש"הללויה" היה רמה אחת מעל התחרות.

לא התחברתי לשיר שקישרת, אבל הציורים היו נהדרים.

_________
1 ג'ינגיס חאן!
וואו! 726861
השיר שקישרתי הוא סוג של קאבר. האנימציות היפות אינן רלוונטיות לשיר (הן רלוונטיות לבמאי של הסרט שאותו מלווה השיר). הגירסה המקורית לדעתי טיפה יותר איכותית מהקאבר אבל לא בהרבה. התקשיתי למצוא לינק לביצוע המקורי, עכשיו קצת מאוחר לעשות זאת כאן.

השיר באיכות גבוהה מאוד, זה לא ניקלט בשמיעה ראשונית כי הוא מורכב במיקצת מבחינה מוסיקלית. אחרי שתיים שלוש שמיעות הוא ניקלט יותר.

השיר זכה לצפיית שיא ביפן (לא בקליפ שנתת לו לינק). מספר הצפיות בעיקר ביפן היה 250 מיליון צפיות עד היום.
וואו! 727078
אני גם די אהבתי את גנגנאם סטייל, ודי אוהב את פאטה פאטה, ואני מבין מה אותה אומר על הקסם שירים שלא מבינים בהם מילה. אבל קשה לי לשים אותם משני הצדיים של יקה יקה כשווים. פאטה פאטה הוא פופ אנגלו-אמריקאי של תקופתו, בתיבול אפריקאי מאוד קליל; גנגנאם סטייל הוא ראפ-פופ אנגלו-אמריקאי של תקופתו‏1 אפילו בלי תיבול למעט השפה. יקה יקה הוא הצצה לתרבות פופ אחרת, אני חושב שעשירה יותר מוזיקלית מהאנגלו-אמריקאית, או בערך מה שכתב צעיר מתלהם אחד בתגובה 15472. זה היה סוג של נס שהוא הפך ללהיט, ויום אחד אני אחרוש באופן יותר מעמיק את תוצרי הסצנה שבתוכה הוא יצא, אני חושב שיש הרבה מה לגלות.

1 או לא של תקופתה קודמת? אני לא מומחה בסוגה, הוא נשמע לי עכשיו עם שטיקים מוזיקליים של עשור-שניים קודם.
2 יכול להיות שהזרות שלו מטה אותי לטובתו. הערכים שבהם הוא עולה על האנגלו- קופצים לאוזן שלי, בעוד שאם יש ערכים שבהם האנגלו- מגיע להישגים גדולים יותר, הם שקופים לאוזן שלי.
וואו! 727082
לדעתי פאטא פאטא (מרים מקבה בשפת נקישות הלשון) זה שיר דרום אפריקאי כאשר שפת הנקישות היא שפה קוהיסנית (יש כמה דיאלקטים). למרות השפה הסגנון המוסיקלי אינו קוהיסני ספציפי אלא סגנון מוסיקלי אפריקאי נפוץ. מן הסתם הסגנון האפריקאי יובא כפי שהוא לארצות הברית דרך שוק העבדים הכושים.

הקוהיסאנים הם גזע עתיק שאינו משלושת הגזעים הגדולים (קווקזי, מונגולי, נגרואידי). הם היו בעבר הרחוק מאוד נפוצים באפריקה אבל נידחקו לשוליים של דרום אפריקה על ידי הגזעים הנגרואידים.
וואו! 727085
אני חשוד בניגוד עניינים לגבי "פאטה פאטה" כי זה שיר ילדות שלי.
ל"יקה יקה" יש מקצב יוצא מהכלל, ואני נתפס כדג בחכה בכל שיר שמצליח להפתיע אותי. ביקה יקה ההפתעה היא בתזמון הכניסה והיציאה של השירה בתוך התיבות (יש בו כמה דברים שמזכירים לי שירים מרוקאיים).
גם לגנגנאם סטייל יש מקצב יוצא מהכלל והפתעות קטנות בכניסות וביציאות של השירה.
וואו! 727111
1 לא נעים, אבל גאנגנאם סטייל עצמו חוגג כמעט עשור...
וואו! 727114
הילדים שלי, בגילאי עשר ומטה, עדיין מכירים קלאסיקות(?) כמו גאנגם סטייל או נומה נומה היי. בזכות הפסטיגל.
וואו! 727142
ברור, אני חושב שהיום הוא נשמע די בבירור מיושן. הערת השוליים שלי השתבשה קשות - כוונתי היתה שכשהוא יצא לפני שמונה שנים, למרות שמן הסתם היה בו משהו מספיק רענן ועדכני כדי לחרוך את ענני יוטיוב, יש לי חשד (לא ברור) שהצלילים שלו היו סוג של רטרו.
וואו! 727146
בהחלט. יש בגנגנאם סטייל רפרורים לשנות התשעים. למשל שני האקורדים העולים ממש לפני הבית הראשון, שאני לא מצליח לזכור לאיזה להיט שנות התשעים הם שייכים.
pump it up, yo pump it 727149
פאמפ אפ דה ג'ם?
pump it up, yo pump it 727150
בינגו!
וואו! 727153
ההתרשמות שלי הוא שכל כולו תוצר פופ מהונדס שגנב מכל מה שהוא מכיר ולא עשה שום דבר חדש או מעניין (חוץ מלהיות ויראלי).
על הדרך גנב גם מהעבר היותר רחוק ולא רק הקרוב, אבל אני מתקשה לאפיין אותו כרטרו.
וואו! 727154
אני שומע ביקורת בין השורות...
וואו! 727162
למה ביקורת? בתוך הז'אנר שבו הוא פועל ועל פי המטרות והתמריצים של אותו ז'אנר, הוא היה תלמיד מצטיין.
רק כדאי להתייחס אליו ככזה, ולא כמשהו יותר מזה או משהו אחר.
האמת, ייתכן שהוא היה מצליח גם באירוויזיון.
וואו! 727184
אני מסכים להבחנות המוזיקליות שלך. השאלה שנשאלת במקרים כאלה היא, שאם הוא חסר כל ייחוד חוץ מהיותו ויראלי, מה גרם דווקא לו להיות ויראלי. אולי המתח בין המוזיקה הכל כך מוכרת באופיה לבין המראה והשפה של הזמר שכל כך שונים?
וואו! 727195
הוא שיר טוב. לפיכך בהגדרה הוא לא חסר כל ייחוד.
וואו! 727199
לא מסכים שחוסר יחוד הוא תנאי להיות השיר שיר טוב.

לשירי פופ הטובים ביותר יש ייחוד (+ היותם קליטים). לפעמים הצירוף "יחוד+קליט" מצליח ומותיר חותם שנים רבות. לא תמיד זה מתבטא במיליארדי צפיות ביוטיוב תוך שנה, אבל במהלך השנים הם זוכים לצפיה מצטברת של עשרות מיליונים.
וואו! 727210
כתבתי ההיפך, אז אנחנו כנראה מסכימים.
וואו! 727224
היום הוא נשמע לי שיר גרוע. אז הוא נשמע לי שיר די טוב, אבל שמעתי אותו בקושי פעמיים, אולי אם הייתי מנסה פעם שלישית...
וואו! 727196
א. התיזה שלך נראית לי אחלה.
ב. בנוסף, אני תומך בתיאורית הויראליות הכאוטית‏1: ההתפרצות של משהו לויראליות עשוי להיות כאוטי ולא צפוי כטורנדו ממשק כנפי פרפר, כשבמקרה בדיוק באותו יום הצטרפו הרבה גורמים אקראיים לחלוטין כדי להפוך אותו לכזה.
התיאוריה המאד מבוססת הזו נסמכת גם על ההתנסות האישית היחידה שלי בתגובה (בquora, כן, אני יודע) שהפכה ויראלית.

1 שם רשום, כרגע המצאתי
וואו! 727227
מסכים עם תזת הכאוטיות. העובדה שהאינטרנט כל הזמן מדרג את תכניו לפי פופולריות, ומציף טרנדים, יוצרת לולאת משוב חיובי לויראליות, וזה מתכון לכאוטיות.
וואו! 727231
> התיאוריה המאד מבוססת הזו נסמכת גם על ההתנסות האישית היחידה שלי בתגובה (בquora, כן, אני יודע) שהפכה ויראלית.

נו?
וואו! 727374
ובכן, עניתי תשובה קצת מתחכמת אבל מדויקת מסוגה לשאלה שנושאה הכללי קשור לתגובה 727371 שמופיעה היום בפתיל מקביל באייל‏1.
תחילה היא צברה את המספר החד ספרתי של upvotes שאני צובר שם במקרה הטוב, ומתי שהוא - התיאוריה שלי היא שזה היה הפרפר, אבל מי יודע - קיבלתי upvote ממישהי עם אלפי עוקבים. מכאן והלאה החלו מספרי הצפיות וההצבעות החיוביות לעלות בקצב ממש אקספוננציאלי, שהכפיל את עצמו מדי יום כמדומני. 100 הפך ל-‏200 שהפכו ל-‏400 ומשם זה לא הפסיק עד יותר מ-‏4,000 הצבעות ומעל 100 אלף צפיות‏2.
בעצם זה הפסיק כי האתר איכשהו החליט שהתשובה שלי לא מנוסחת היטב וסוג של חסם אותה מקבלת תגובות נוספות. Bastards.

עכשיו, לא רק שזה היה מקרה חד פעמי מבחינתי, אלא שאני גם לא חושב שזו היתה תגובה כל כך מבריקה. היא היתה קצרה, ודי בסדר בתור התחכמות שגם משעשעת וגם מתארת את המציאות, אבל לא יותר מזה.
לא הסבר מקורי ופשוט להבנה של סופרפוזיציה, לא תיאור מפעים של למה פיי הוא אי רציונלי, לא סיפור מחמם לב על ילד שאיבד את החתול שלו ומצא אהבת אמת בעקבות זה, לא גילוי קורע לב על טרגדיה אישית‏3, לא פרט מידע מסעיר שאף אחד לא הכיר עד היום, שום דבר מכל אלה.

האם התגובה היתה "ראויה" להתפשטות הויראלית יותר מאחרות? לא חושב. במקרה כמה מטבעות נפלו על הצד הנכון ויצרו avalanche שלפי הרגשתי מרגע שהוא עובר מסה קריטית מסוימת, הוא כבר מעצים את עצמו בלי קשר לאיכות התוכן המקורי. מרגע מסוים, העובדה שתוכן מסוים קיבל 1000 לייקים יותר חשובה להמשך הצבירה מאשר התוכן שלה.

1 יותר מזה וגם כאן יהיה אאוטינג. אבל צירוף המקרים הזה עודד אותי לחזור לכאן.
2 כדי להבהיר - לכותבים רבי תוכן ועוקבים בQuora אלו לא מספרים גדולים, אבל אני מגיב מאד מאד בדלילות שם (לאחרונה כמעט בכלל לא), וממוצע ההצבעות לתגובה שלי שם הוא חד-ספרתי.
3 נושאים שצוברים בדרך כלל יותר קהל אוהד.
מיאו! 727377
נראה לי שסיפור על ילד שאיבד אהבת אמת ומצא את החתול שלו בעקבות זה, יחמם הרבה יותר את לב הגולש הממוצע.
#עילאיים ומתנשאים 727378
אבל כאן מדובר בגולשי Quora :)
#עילאיים ומתנשאים 727387
מי הם קוראי קוורה ? האם זה סוג של "קוראי הארץ".

לגבי לינקים שקיבלת בסוג של התלקחות. לא אופתע אם זה חלק מהאלגורימים של האתר שמעודד התלקחויות כדי לסחוף צפיות.
#עילאיים ומתנשאים 727396
האמת - אין לי מושג. זה אתר שמטרתו לענות על שאלות של אנשים במגוון תחומים (וכל אחד יכול לעקוב אחרי תחומי עניין מסוימים כדי לראות בעיקר את השאלות שם - מה שעוד יותר מצמצם את קהל היעד האישי של כל אחד.‏1), משהו כמו stackoverflow אבל פחות טכני ויותר ברמת במדע הפופולרי (לפחות בתחומים שאני רשום אליהם, פיזיקה וכאלה). עדיין בהחלט אתה יכול להיתקל בתשובות עם פירוט טכני נרחב, כולל טנזורים כשצריך (או לא צריך).

אני דוקא לא חושב שזה עידוד וירטואלי של האתר. האתר אגב הוא עם שמות משתמש שאני מניח שרובם אמיתיים. הכל יכול להיות, אבל לא נראה לי שזה המקרה. מהמעט שאני מבקר שם לאחרונה, נראה לי שעם חלוף הזמן הוא נעשה יותר מוטה פרסומות מאשר קודם, אבל כשקרה המקרה הנ"ל זה היה לפני כמה שנים טובות.

1 למשל אם אתה עוקב אחרי קוונטים, יחסות, מתימטיקה ומדעי מחשב, תהיה חשוף לקבוצה אחרת מאשר אם תעקוב אחרי גיבורי על, הלבשה או פוליטיקה אמריקאית.
#עילאיים ומתנשאים 727520
מכיר את האתר הזה והוא עדיף על ויקיפדיה כשאתה ממש משועמם או פורנו כשאתה עצבני.
מיאו! 742791
הכותרת שלך קיבלה וריאנט.
מיאו! 742793
באתר ששנים מעמודי התווך שלו תרגמו את הופשטטר לעברית (דיון 3374), MU הוא בן בית (לדוגמא, ראה כאן: MU_puzzle [Wikipedia]).
מיאו! 742803
אני יותר בכיוון של MU כזה מר שכג שהוא אקטאולי בנסיבות אלו.
וואו! 727201
בהתחשב במדיום בו השיר התפרסם, בוודאי שהקליפ שיחק תפקיד משמעותי.
וואו! 727225
גם נכון. צפיתי עכשיו בקליפ כולו, ואני תוהה אם בו יש משהו מיוחד. אני מתקשה להבחין, אבל מרגיש כאן על קרקע עוד פחות בטוחה מאשר במוזיקה. יכול להיות שבקליפ כמו במוזיקה, השילוב של השפה האסתטית הדי מוכרת (מקליפי פופ אנגלוסקסיים) עם הזרות הקוריאנית המסקרנת עושה את הטריק.
וואו! 727230
שמעתי את השיר מספר פעמים ברדיו לפני שראיתי את הקליפ, ואהבתי אותו.
יש שירים שתופסים אותך משמיעה ראשונה, במיוחד כשאתה בגיל הנכון (12-16). אני זוכר את הפעם הראשונה ששמעתי את Follow you follow me והייתי מוקסם. היום, ממרומי גילי, זה בהחלט לא נשמע כמו פסגת היצירה של ג'נסיס.

לעניין הויראליות- אני חושב שאם היה יוטיוב בשנות השבעים השירים של אבבא היו זוכים גם הם למיליארדי צפיות. הם היו שירי פופ יוצאים מהכלל, וגם הויזואליות של הלהקה היתה מוצלחת לזמנה. אני לא חושב ששיר זוכה למאות מיליוני צפיות במקרה. זה שקשה לשים על הדבר את האצבע לא אומר שאינו קיים. על כן שמו ז'ה נה סה קוואה.
וואו! 727233
אתה חושב שאבבא היו מצליחים בעידן היוטיוב עם שיר כמו Waterloo ?
וואו! 727234
אלא שלפסיי יש שיר אחד שכולם מכירים, ולאבבא יש עשרות.
אי אפשר להשוות ביניהם ולגזור גזירה שווה.
וואו! 731116
אגב, מורי קנטה - שם המשפחה במלרע, נראה - נפטר ממש במאי האחרון (והעולם שתק).
רושם ראשון מהאזנה לשני אלבומיו הראשונים - הרבה חומר טוב, שום דבר שאי אפשר לשמוע כבר ב''יקה יקה''.
וואו! 726840
כשאתה כותב ''אני אפילו לא מצליח לזכור את שם השיר המדובר של הגברת אזולי (שכחתי אפילו את השם הפרטי שלה)'' בתגובה למאמר קצר שמכיל את הפרטים האלה, אתה מביא את אמנות העצלות האינטלקטואלית לשיאים חדשים.
וואו! 726854
זה עוד יותר מרשים כשזה מופיע בתת-הכותרת של המאמר שניתנת לקריאה גם כשהוא סגור.
וואו! 726858
העדר הבדיקה נובע מבעיות טכניות. (קרה לי שחיפוש ברשת תוך כדי כתיבת תגובה גרם למחיקת התגובה לכן אני מסתמך רק על זכרון. כאמור העובדה שאני לא זוכר היא בעיקר מפני שאינני מעריך את השיר טוי, לכן לא התאמצתי לזכור אותו.) את אבאניבי והללויה אני זוכר יותר ללא צורך בתיזכורות.
וואו! 726887
תגובה בטאב חדש (אבל בשלב מסוים צריך מנוע חיפוש משוכלל כדי למצוא את הטאב עם התגובה שהתחלתי לכתוב לפני שבועיים).
וואו! 726891
לא יודע למה כוונתך. בכל אופן, מאוד לא נוח לי לבדוק דברים ברשת בזמן כתיבת תגובה.

לפיכך קודם כתבתי תגובה תוך שהסתמכתי רק על הזכרון, אחר כך בדקתי ברשת וכתבתי תוספת תגובה כהשלמה לזכרון.
וואו! 726933
תראה, אני לא מנסה לחנך אותך או משהו כזה (אם כי בל נשכח ש*אני* הבאתי את ההורים שלך מרומניה!) ואתה רשאי, כמובן, לכתוב בכל צורה שעולה על דעתך. אני רק רוצה להביא לידיעתך שהנוהג הזה שלך מפריע לי כקורא להתייחס אליך ברצינות הראויה, ויש לי הרגשה שאני לא היחיד.
וואו! 726943
לא מבין טענותיך.

הסברתי מה הסיבה הטכנית שבגללה אני לא יכול לבדוק פרטים (משניים בעיני) תוך כדי כתיבת תגובה. זה לא ניתן לשיפור ככל שזה תלוי בי.

הטענה החשובה בעיני הייתה שהשיר טוי הוא אפיזודה חולפת, חסרת חשיבות. אי הזכירה של שם הזמרת הוא
*תוצאה* של חוסר החשיבות.

יחוס חשיבות לשיר טוי למרות שהוא חסר ערך (לדעתי) היא בעיה יותר חשובה בעיני מאשר התעסקות בפרטים של שם הזמרת.

אני נוהג להציג את עמדתי, גם אם היא לא נילקחת ברצינות, כי איני מחפש אהדה אלא רוצה לאמר מה שנראה לי חשוב לאמר.
וואו! 726949
מה כל כך בעייתי בייחוס חשיבות (אם בכלל מישהו עשה את זה) לשיר טוי?
האם הבעיה שאתה רואה היא ספציפית לשיר הזה, או כללית לשירי פופ שלא מוצאים חן בעיניך?
וואו! 726956
בעייתי לשיר הזה ספציפית.

היה הייפ גדול לשיר הזה.

לשירים אחרים לא היה הייפ, לכן לא משנה אם מישהו העריך אותם או לא.

אנשים מתנהגים בצורה שמחנכים אותם. כאשר מחנכים אותם שששיר שעיקרו הוא גימיקים הוא שיר מוצלח הם מאבדים את יכולת שיפוט.

אגב מצאתי לינק לביצוע "המקורי" של השיר זן סן זן זה.

הוא שונה במקצת מהביצוע שנתתי הלינק הראשון. אולי הביצוע המקורי (שקיבל 250 צפיות) ימצא חן בעיניך יותר.

וואו! 726964
הרבה יותר טוב.
חטיבת הקצב מצאה חן בעיני.
שיטת הבחירה 698107
מעבר לטענה הכללית שמדובר בתחרות פוליטית שבה היחסים בין המדינות חשובים לא פחות מאיכות השיר, יש כאן שאלה ספציפית.
בתחרות שהיתה לפני שנתיים, אאז"ן, חצי מהנקודות ניתנו ע"י "ועדות מומחים" בכל מדינה, כאשר המשקל של כל המדינות היה שווה. החצי השני של הניקוד ניתן ע"י הצבעה אישית פתוחה ברשת (בלי קשר למדינה ממנה בא המצביע). כל עוד ניתן הניקוד ע"י המדינות הוביל השיר של הזמרת האוסטרלית שהיה כנראה השיר היותר הטוב. אבל ברגע שהוכנס הניקוד הפתוח, השיר האוסטרלי ירד למקום השלישי והשיר האוקראיני (הזוכה) והרוסי חלפו על פניו. השיר האוקראיני היה "קצת" אנטי-רוסי, ובאוקראינה וברוסיה היו התארגנויות לאומיות להצבעה (ואולי גם זיופי סייבר) שגרמו למהפך בתוצאות.
מהי שיטת הבחירות השנה?
אני לא יודע אם בעקבות הפיאסקו האוקראיני-רוסי ביטלו את ההצבעה הפתוחה. ההרגשה שלי היא שבפרט במקרה הישראלי, ביטול או "קיזוז" ההצבעה הפתוחה יפעל לטובת נטע.
למרבה הצער, השיר הישראלי מן הסתם יזכה גם להתארגנויות נגדו בהצבעה הפתוחה, וגם להצבעה עויינת מצד הרבה מדינות, כך שהסיכוי לזכייתו קלוש בכל מקרה בלי קשר לאיכות השיר בכלל ולהערכות ההימורים בפרט.
הערת שוליים 698109
המשפטים האלה תפסו את העין שלי, "השיר כמעט כולו באנגלית למעט מילים אחדות בעברית...והאטיטיוד הכללי...עם אותו מפעם (טמפו)". מצד אחד הקפדה על הביטוי הלא כל כך נפוץ בעברית "מפעם" (עם הסבר לועזי) ומצד שני "אטיטיוד"?
הערת שוליים 698127
אולי כי ל''גישה'' אין אטיטיוד של ''אטיטיוד''.
הערת שוליים 698135
''האווירה הכללית'' (הפריע גם לי).
That's the attitude 698136
או, הרבה יותר מתאים!
הערת שוליים 698138
אכן מתאים בהקשר הזה.

אפרופו, אני עדיין לא סגור אין אומרים בעברית משהו כמו she's got [an] attitude.
הערת שוליים 698149
יש לה פלפל (בסגנון שנות השבעים).
יש לה חוצפה.
הערת שוליים 698150
חוצפה אומרים גם באנגלית וזה לא בדיוק אותו דבר כמו attitude. זה משהו כמו, למה מה קרה שאת עושה פנים [חמוצות/ דוחות/ מתנשאות/ לא סובלניות/ חסרות סבלנות/ מזלזלות / וכו'] !
הערת שוליים 698158
היא מתנשאת, לא מסבירה פנים, מפגינה ריחוק, מרימה את האף, סנובית.
ובסלנג: מתעליינת, עושה דאווין, חושבת את עצמה, או בגרסתו החדשה: חשה ת'עצמה.
הערת שוליים 698159
חשה ת'עצמה - עכשיו אני מחפש הזדמנות להשתמש, בזהירות...
הערת שוליים 698162
עפה על עצמה.
הערת שוליים 698195
נכון, וגם: מחזיקה מעצמה.
הערת שוליים 698140
בהקשר הספציפי של מוזיקה, יש את האפשרות ''הגשה''. אמנם מילה קצת מיושנת אבל עשויה להתאים.
עברית ! 698164
מפריע לי שהשיר שמייצג את ישראל אינו מושר בעברית. ואם העברית לא מתאימה לסגנון הזה, שיבחרו בשיר בסגנון מתאים. בעבר זכינו במקומות מכובדים בארווויזיון ואפילו במקום הראשון כששרנו בעברית.
עברית ! 698165
ישראל זכתה שלוש פעמים. בכל הפעמים הללו הפזמון לא היה ממש בעברית: הקרוב ביותר היה „הללויה״, שהיא אמנם מילה עברית ובינלאומית, אך לפחות השאר היה בעברית. אבניבי הוא ג'יבריש בעברית. בדיווה הפזמון לא היה בעברית.
כשמגיע, מגיע! 698177
גם אני מן ה"זקנים" ומיקס הז'אנרים המודרניים (ראפ, היפ הופ ואלקטרוני) לא מדבר אליי, אבל עדיין אני יכול להבחין שמדובר בשיר טוב ובכוכבת אמיתית בעלת פוטנציאל בינלאומי.
קשה לי להאמין שהיא תזכה, אבל גם אם לא, דבר אחד בטוח: היא ראוייה לזכות ואיזה מזל שבחרו אותה.
לגבי השפה, האנגלית, אני חושב מוצדקת. קטני אמונה יגידו שהטקסטים בתחרות השירה ממילא מכוונים למכנה המשותף הנמוך ביותר ולכן הם יכלו להיות באותה מידה בעברית. הטקסט של נטע ודורון מדלי אינו ביאליק, אבל יש שם קו של פמיניזם בסגנון עדות המגדר ו-MeToo# ולכן כדאי שיהיה באנגלית (כדי לשתף מה יותר מאזינים). לעיתים מילים בשפה אקזוטית ולא מובנת יוצרים אהדה וקסם מושך לשיר (ע"ע גילה גילה קוג'ה בודי), אבל בד"כ הם גורמי ניכור. ליבו של שיר הלהיט הוא הקשר הנוצר בין המבצע לקהלו. בחירה בשפה בלתי מובנת מתפרשת לרוב כהתנשאות של הזמר על קהלו. בכלל כאשר באירוויזיון משתתפים אוסטרליה וסין, התחרות הזאת ממילא מדחיקה את הבעיות והמחלות הלאומיות וזורמת יותר עם אוירת הבינלאומיות והכפר הגלובאלי. לא יקרה כלום, אם גם ישראל תמשיך לזרום בקו הזה. מקסימום אפשר לצרף "אמן" (Amen) אחד או שניים.
כשמגיע, מגיע! 698182
בשיחה בפודקאסט "שיר אחד" (אולי אני חוזר על קישור שכבר הביאו) נורית הירש מספרת על השיר "אבניבי", וכיצד היא ואהוד מנור הינדסו אותו לאירוויזיון.
לופ של 70 698739
מסתבר שהלופר הזה מתפשט כמו אש בשדה שיבולים.
הימורים 699116
שמעתי היום חלק גדול משירי האירויזיון 2018.
השיר של נטע המוכשרת באמת הכי אנרגטי והכי רחוק מן הפופ מיינסטרים. אבל לא נראה לי שצריך לקחת את ההימורים ברצינות. השירים המובילים הם פשוט השירים היותר חריגים מבחינה סגנונית (כך שהם זכירים יותר). הזמרת האסטונית באמת יוצאת מן הכלל, אבל הסיכוי של האופרה א-לה אמה שמפליין לזכות די דומה לזה של האתנו-ג'ז הגרוזיני. (אני גם תוהה אם אפשר לבצע את קטעי הסופרן קולורטורה (סופרן גבוה ויציב בו קולה של הזמרת "עולה" מעל קול התזמורת).
לגבי נטע המוכשרת, ראינו שהיא בהחלט יכולה לבצע בחי את הביצועים המרשימים שלה, אבל אם אכן תזכה על אף כל המגבלות הפוליטיות, יהיה זה יפה מאד מפני שיש בתחרות השנה שירים יפים מאוד למרות שהם פופ סטנדרטי. הזמרת האוסטרלית טובה מאד. והשירים הלא מדורגים של צרפת, בריטניה ואפילו שוויץ טובים מאד. רק האירים המצטיינים חלשים מאד. גם בלעדיהם תהיה תחרות חזקה מאד. בהצלחה לנטע.
הימורים 699208
אוסטרליה? באירוויזיון? זה בטח שינויי האקלים, הם מאיצים אפילו את הטקטוניקה.
הימורים 699213
אולי באיגוד השידור האירופי החליטו שמדובר באוסטריה הדרומית או משהו כזה. בכל אופן, השנה זאת כבר ההופעה הרביעית שלה בתחרות.
הימורים 699305
אחרי חצי הגמר של יום שלישי נטע ירדה בטבלאות ההימורים לעומת הקפריסאית, שנסקה אל המקום הראשון. סיבה אפשרית: נטע עומדת מאחורי התחליף-לופר שלה, ובכך התנועה שלה מוגבלת, ואילו הקפריסאית רוקדת בשטח במרץ, מה שהופך את ההצגה החזותית למלהיבה יותר, וגם מאפשר לזמרת להפגין את גזרתה החטובה.
הקרב הסופי יהיה בין נטע כנציגת ההעצמה הנשית המרדנית, לבין הקפריסאית עם הלהיט הקליט והרזון המקובל. מי תנצח?
הימורים 699346
תמיד האמנתי שהימור רטרואקטיבי הוא השטח שלי: נטע.
הימורים 699349
הימורים 699393
איזה יופי שטעיתי בגדול. ברכות לנטע הכישרונית.
קודם כל התברר שההצבעה הטלפונית דוקא הצילה את ישראל (וקפריסין) מן הפוליטיקה של שכנים וקרובים.
כפי שחשדנו כבר תקופה ארוכה, נראה שגם ה-BDS וגם האירוויזיון הם חזקים במיוחד בישראל ולאו דוקא באירופה. תן לאירופאים לשכוח לרגע את המטורפים המזוקנים וחובשי הכיפות של המזה"ת והם ישמחו לעשות זאת.
לאור הרמאות הרשתית הברורה לעין של אוקראינה (מזל שרוסיה לא עלתה לגמר) וההצבעות המגוחכות של המדינות (אפס הדדי בין השונאות הידועות של ישראל וקפריסין), כדאי אולי לרדת לפרופורציות הנכונות של התחרות הזאת. מדובר בתחרות שירה מסחרית של זמרים מתחילים בחלקם, שמצטיינת בעיקר בגימיקים ובבולטות של הקהילה.
אני חושב שהאירוויזיון הוא המקום בו צריך לשים את הגבול ולהפסיק את הברכות המתוקשרות בטלפון של ראשי המדינה, משל נטע זכתה זה עתה בפרס נובל. אין משהו פסול בברכות עצמן. העניין הוא שיש כאן מעגל סגור של פרסום ופמפום עצמי של התקשורת והפוליטיקאים. הדרך היחידה להתנגד היא שהקהל השבוי יגיב בבוז ובגיחוך על הפרסום הזה.
ועוד הטפה אחרונה לנטע היקרה. את ממש מדברת את עצמך לדעת בימים האחרונים. "להצביע בעד השונה"? באחת התחרויות האחרונות, זכתה זמרת עם זקן. להצביע עבור זמרת ומבצעת מוכשרת, קצת יותר כבדה מן המקובל זה "הצבעה בעד השונות"?. נטע בודאי משערת שגם אחרי האירוויזיון נטע ברזילי תהיה שקופה ביחס לשלומית מלכה שעדיין לא צריכה לזכות באירויזיון כדי שיקשיבו להגיגיה. אני מציע לנטע ללמוד דוקא מדנה אינטרנשיונל, שמסיבות שונות, הצליחה בלי הרבה אומר ודברים לעשות מהפכה במעמד הטרנסקסואלים. נטע עשוייה בסוף לומר משהו שלא ימצא חן בעיני ההמון ולשלם על כך מחיר מופקע. היא צריכה פשוט להיות ולהמשיך להופיע וליצור ולא להתמכר לדיבורים שהם לפעמים מגוחכים ולרוב מיותרים.
הראשון לזהות 699540
בין כל האזכורים להופעה באירוויזיון והטענות על ניכוס סגנון יפני, אף אחד לא שם לב שבעצם השמלה של נטע ברזילי מרפררת ללא פחות מהלבוש העברי האותנטי והאיקוני של בני ישראל במצרים, כפי שהוא מיוצג היטב על ידי משה רבנו ב"עשרת הדיברות".
ואם תרצו, אפילו לתנוחת חציית ים-סוף.
אח, אמרנו לכם שהכל כבר מופיע בתנ"ך?
הראשון לזהות 699776
איזה מלך יול ברינר, הא?
הראשון לזהות 699778
לגמרי.
אגב, הוא מופיע גם בסרט ההמשך על פי זכרונותין של משה ''המלך ואני''.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700427
יוניברסל טוענת שיש דמיון בין הפזמון של "TOY" ללהיט "Seven Nation Army" של "וייט סטרייפס".

הקשבתי ולא שמעתי דמיון מיוחד, אולי הקצב. גם המלים שונות לגמרי.

יובל, אולי תוכל להסביר מה הבסיס המוסיקלי, אם יש, לטענה של יוניברסל?
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700428
לפי מה שאני מבין מהכתבה הזו, הטענה היא שפראזת הסינתסייזר ב"טוי", זו שמיד אחרי הפזמון, נגנבה מהריף הבסיסי של הבס (ואח"כ בס + גיטרה) ב-SNA.

תגובתי לטענה: פחחח. הדמיון הוא מינימלי, ומתקיים לצד הבדלים אדירים הרבה מקומות ומימדים אחרים של שני השירים. יש אין-ספור מקרים של דמיון הרבה יותר רציני בין שירים, כך שלי נראה שנסיון התביעה הוא מופרך לחלוטין. מצד שני, מאז המשפט של או ג'יי סימפסון למדתי שהקשר בין ההגיון המשפטי וההגיון הפרטי שלי הוא לפעמים רופף ביותר, אז מה אני יודע.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700432
תודה. אכן יקומים משיקים.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700429
הזכיר לי מקרה בו 3 שירי פופ מפורסמים (לאונרד כהן,לאו סאייר ואלטון ג'ון)השתמשו באותה פראזה מוזיקלית שנטען לגביה שמקורה מגיע עד לשוברט.
ref https://secondhandsongs.com/topic/59344> famous blue raincoat >
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700438
הנה הדגמה לדמיון הבס לזה של עוד כמה שירים.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700440
הדגמה מצוינת עד כמה קניין רוחני על סדר מסוים של אקורדים הוא שטות.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700442
העלה חיוך על פני (ופה הזכויות שמורות לדניאל רוגוב).
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700457
רק כשרוגוב מת התברר לי שהוא כתב באנגלית ותורגם ל''הארץ'' על-ידי מתרגמים אלמוניים, כך שכל מיני ביטויים שלו שלמדתי לאהוב היו בעצם של אותם אלמונים.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700460
זה באמת מסביר את הבטוי הזה שתמיד נשמע לאוזן העברית שלי אעפס זר וצורם, אבל ייחודי. אם כבר ביקורות במסעדות של רוגוב והשפה שלו, אמנם קראתי אותם אבל תמיד הן לא עמדו הרף שהיה לי בראש, של ר. איסטניס, שקדם לרוגוב. לאיסטניס היו דודות מכל עדה, כולן מומחיות בבישול, הביקורת שלו תמיד הסתיימה במשפט או שנים על המקום הקטן. גם השפה שלו הייתה קצת יותר שנונה ופואטית. זה כנראה מוסבר באנגלית ל רוגוב.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700445
טוב, זאת כבר קצת דמגוגיה מוזיקלית. אני לא חושב שמישהו טוען שמהלך (חוזר) זהה של שלושה אקורדים על פני ארבע תיבות זה פלגיאט. יש אין ספור דוגמאות של מהלכים הרמוניים יותר ארוכים ויותר מפורטים שמופיעים בכמה שירים (אפילו פה באייל דיברנו על מהלך כזה).

יש בחור מצחיק בשם אמיר אוגש שמעלה לפייסבוק מש-אפים של שירים לכאורה לא קשורים (למשל). אם אפגוש אותו פעם, אציע לו לערבב את Lay Lady Lay של דילן עם "הכוכבים דולקים על אש קטנה" של משינה.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700446
אני חושב שהדמיון לפחות בחלק מן המקרים הוא רב (בגלל החזרה), אבל מסכים שלא מדובר בפלגיאט אלא יותר בתוצר של מוגבלות אוסף התבניות המוזיקליות אשר עשויות להסב הנאה לקהל רחב - ביחס לכמות העצומה של מוזיקה שנוצרה. אם לקחת את זה הלאה בניסוח פשטני: רוב המוזיקה המהנה כבר נוצרה‏1.
מעניין אם זה גם נכון לפתילים באייל - לדוגמא, פתיל העוסק בנושא זה.

חוץ מזה תודה על הקישורים. אגב זה, חיפשתי אקודים לשירו של דילן והגעתי לזה, שאצלי נפתח במילים:
Cultural Boycott: Access denied
As a contribution to a cultural boycott of the state of Israel...

1 אין צורך להעיר לי שבכל דור ודור אומרים את המשפט: כבר לא עושים שירים כאלו/יצירות כאלו על יצירה מאותו הדור. עדיין...
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700447
אצלי אין זכר לחרם. אולי יש להם רשימה של סמולנים?
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700448
אני מניח שזה לפי מאפייני IP, בהתאם לרשימה לא מעודכנת הקשורה לספקי האינטרנט בישראל. אולי אחליף לספק שמשרת כאלו שנמצאים בצד הנכון של ההיסטוריה.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700467
ובזמר העברי: "חופים", בביצוע שלישיית המפעיל, הפתיחה האינסטרומנטלית, הכמה צלילים שמתחילים כאן, די זהים לפתיחה של "העגורים" / הגבעטרון, וביחד הם מנגינת הפזמון של "בשדה תלתן", במקצב אחר קצת.
706149
עידו דוד כהן דן (הארץ בגילוי של דורון מדלי לפיו ב-Toy מסתתרת ביקורת על טראמפ (בגדול: "פאם פאם פאהו / טראם פאם פהו" מכיל את רצף הצלילים "טראמפ", וההקשר והביצוע אכן יכולים להתפרש כלעג למחפצן הנשים מהבית הלבן. ולמרות שאפשר לחשוב שזה דרש שהומצא בדיעבד, אז כשחושבים על זה היו הרבה בחירות אפשריות להברות שנטע תשיר שם, ונראה סביר מאוד ש"טראמפ" נבחר בכוונת מכוון. זה לא טריוויאלי, מציין כהן דן, כי חוקי האירוויזיון אוסרים על מסרים פוליטיים בשיר (וכבר היו שירים שנפסלו על כך), כך שהיה צורך להשתמש בהסוואה.

ואני אומר, נחמד, אבל הטון הנלהב של כהן דן מחייב לצנן אותו טיפה בשתי הערות, די מובנות מאליהן: (א) ביקורת מאוד מעמיקה על טראמפ זה לא, (ב) זה לא שמדלי ונטע הם דיסידנטים שהצליחו להגניב מסר חתרני תחת אפם של קומיסרי התרבות של סטלין, תחת איום בגולאג. מחוץ למילות השיר של האירוויזיון (למשל, בשירים אחרים ובראיונות) הם יכולים להשתלח בטראמפ בצורה מפורשת הרבה יותר, בלי להפסיד אף טיפת כסף שלא לומר חירות. having said that - פיסה נחמדה של טריוויית אירוויזיון.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים