החללית הפרטית ''דְרַגוֹן'' שבה בשלום לכדור הארץ 3466
''דרגון'' שבה בשלום לכדור הארץ לאחר שהפכה לחללית המסחרית הראשונה שעגנה בתחנת החלל הבינלאומית
החללית "דרגון" השייכת לחברת "ספייס־איקס" נחתה בשלום באוקיינוס השקט ביום חמישי האחרון בשעה 18:42 (שעון ישראל). דרגון ביצעה את הטיסה כחלק מהוכחת היתכנות ובטיחות כדי שתורשה לבצע טיסות אספקה מסחריות לתחנת החלל באופן שוטף, וכן הביאה והחזירה מטען כבר בטיסתה זו. בכך הפכה דרגון לחללית המסחרית הראשונה שעגנה בתחנת החלל הבינלאומית. כל שאר החלליות שעגנו בתחנת החלל עד כה היו שייכות לסוכנויות החלל הממשלתיות המממנות את התחנה: רוסיה, ארה"ב, האיחוד האירופי ויפן. בעתיד, תיקח דרגון לתחנת החלל גם אסטרונאוטים מטעם נאס"א.

הזרוע הרובוטית של התחנה לוכדת את דרגון ומובילה אותה לפתח העגינה

הזרוע הרובוטית של התחנה לוכדת את דרגון ומובילה אותה לפתח העגינה (תמונה: נאס"א)


חברת ספייס־איקס תכננה, בנתה ומפעילה את דרגון ואת הטיל ששיגר אותה בחוזה מול נאס"א, סוכנות החלל האמריקאית. החברה הוקמה על ידי אילון מאסק, היזם ממוצא דרום־אפריקאי שהקים את פיי־פאל. החברה הוקמה כדי להוזיל משמעותית את עלויות התחבורה לחלל. את זאת היא מקווה לעשות על ידי תכנון מנועים וטילים כך שיהיו בטיחותיים וזולים יותר לתפעול מאלה שהיו קיימים עד כה, וכן על ידי ארגון מודרני ויעיל יותר מזה משל נאס"א וספקיה. בחודש האחרון הכריזה ספייס־איקס גם על שיתוף פעולה עם חברת "ביגלו אירוספייס", שהוקמה על ידי המלונאי אמריקאי רוברט ביגלו, כדי לספק תחבורה לתחנת החלל הפרטית שמתכננת האחרונה. כן הכריזה החברה על לקוח פרטי ראשון לטיל החדש המתוכנן שלה שיהיה מסוגל לשאת מטען של 53 טונות למסלול, מה שיהפוך אותו לטיל החזק ביותר הקיים כיום, והחזק ביותר מאז "סאטורן 5". בראיונות לתקשורת בעבר, אמר מוסק שמטרתו הסופית היא בניית תשתית תחבורה זולה ויעילה בחלל שתאפשר את יישוב כוכב הלכת מאדים.

יש לציין שדרגון והטיל ששיגר אותה לא נבנו רק במימון פרטי; חברת ספייס־איקס מקבלת מימון ממשלתי עבור חלק מעלות הפיתוח, במסגרת תוכנית "שירותי תעבורה מסלולית מסחריים" של נאס"א. התוכנית מהווה מרכיב במאמץ של נאס"א להחליף את מעבורת החלל בתחבורה לתחנת החלל הבינלאומית, ולעודד מעורבות מסחרית בחלל. חברה נוספת המקבלת מימון מאותה תוכנית היא Orbital Sciences, הצפויה לשלוח חללית משלה לתחנה לקראת סוף השנה.
קישורים
נחיתת הדראגון מסמנת סיומו של מבצע מוצלח ראשון של המגזר הפרטי - תיאור המשימה באתר "הידען"
עדכונים מחברת ספייס־איקס - אנגלית
איירון מן, גרסת המציאות: האיש שרוצה למכור טיסות למאדים - כתבה מאת הראל עילם באתר "כלכליסט"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מז''ט לאנושות 596784
הלואי שיימצא המודל הכלכלי שיאפשר את ניצול משאבי החלל ((בעתיד הרחוק) גם התנחלות. זה הפתרון האמיתי לבעיות האוכלוסין ודלדול המשאבים בכדה''א.
החללית הנ''ל היא צעד קטן (וקצת נכה) אבל משמעותי בכיוון.
מז''ט לאנושות 596806
למה דחוף לך לקבל גינוי באו"ם על ההתנחלויות שעל הירח?
מז''ט לאנושות 596834
השאלה של איוש משימות בחלל כרוכה לדעתי בשאלה מי ינצח במירוץ בין פיתוח בינה מלאכותית (בינה מלאכותית צרה) לטכנולוגיית הטיסה בחלל. אין לי שום ספק שטכנולוגיית הבינה המלאכותית תנצח בענק. כיום אסטרונאוטים מספקים את הגמישות הדרושה לצורך תיקונים או הפעלת ניסויים בחלל. תפקוד גמיש בסביבה מוגדרת היטב, בתוך חללית, או על פני השטח של גרם שמימי הן בהחלט בהישג יד של הבינה המלאכותית כבר כיום.

אם אכן כך יהיה, אין שום הגיון תיפקודי לשלוח אנשים לחלל. תפקודית, כמכונות, בני אדם הם חלק מהאקולוגיה של כדור הארץ. בחלל צריך להשתמש במכונות שתוכננו לתפקד בחלל.

נמאס לי מהרעיונות המד"ביים "המאויישים": ההתנחלות על כוכבי לכת חיצוניים, ספינות חלל שהן כאילו ספינות-ים אבל בחלל. כל כך מיושנים, נאיביים, ילדותיים.

אם כבר מד"ב והגיגים על עתיד האנושות ומסע בחלל, אז לדעתי השאלות המסקרנות קשורות לסינגולריות הטכנולוגית, ומה ניתן לצפות מאופיין של תרבויות פוסט-סינגולריות. אני מתכוון למערכת היחסים, או יותר נכון המערכת האקולוגית שאולי נוצרת בגלקסיה בין תרבויות פוסט-סינגולריות לבין עצמן, ובינן ובין סביבות חיים ספונטניות שהתפתחו על כוכבי לכת שונים, ולא עברו סינגולריות. אני חושש מאוד שתפקידן של אותן תופעות חיים ספונטניות (כמו התרבות הפרימיטיבית שלנו) במשחק הגלקטי הוא תפקיד פסיבי ואולי אפילו קורבני. אבל זה בסה"כ מד"ב.
מז''ט לאנושות 596905
למה הרעיונות המד"בים המאויישים הם כל כך מיושנים וילדותיים?

מה שמוביל אליהם הוא ההבנה שכדור הארץ הוא בעל משאבים מוגבלים ואוכלוסיה שמכלה את המשאבים בקצב הולך ועולה (מן הסתם בקצב מעריכי), ואם אנחנו רוצים להמשיך להתקיים, צריך לצאת מכאן ביום מן הימים.

אתה רואה לזה פתרון אחר מכך שחלק מהאנושות תעזוב למקומות אחרים?
מז''ט לאנושות 596913
המשאב העיקרי שיש על כדור הארץ הוא מוחות של בני אדם. לכן, ככל שיהיו יותר בני אדם, יהיו יותר משאבים.

מבחינה כלכלית ילדים הם השקעה. כמו כל השקעה ילדים מחייבים חיסכון וויתור על רמת חיים בהווה, אבל תמורה גדולה בעתיד. קח לדוגמה את סין: הטווח הקצר צימצום הילודה תורם להעלאת רמת החיים. מה יקרה בטווח הארוך? מי יפרנס ויספק שירותי גריאטריה לאוכלוסיה המזדקנת?

הבעיה האמיתית היא שהבעיה שאתה מציג לא קיימת באמת מפני שבמדינות מודרניות האוכלוסיה לא מתרבה. אז נגיע ל-‏10 מיליארד בני אדם לפני שגודל האוכלוסיה יתיצב, אולי יותר. אבל לא משנה באמת. קרקע לא חסרה, והשאר תלוי במדע ובחופש כלכלי - כלומר אך ורק בנו.

אם אכן חסרים משאבים על כדור הארץ, באילו משאבים נשתמש לדעתך כדי להעביר נניח מיליארד בני אדם לירח או למאדים? זה לא פרוייקט גדול במקצת על התרבות האנושית אפילו אם נהיה פי אלף יותר עשירים ממה שאנחנו כיום? אתה לא חושב שאולי הסביבה באחד המדבריות השוממים על כדור הארץ קצת פחות עויינת והוצאות הנסיעה זולות יותר?

עד עכשיו דיברתי על העתיד הנראה לעיין. הקטע המעניין באמת הוא הדיון בטווח הלא נראה לעיין. אני לא מתכוון בהכרח לעתיד מרוחק מאוד בזמן, אלא לעתיד שבו האנושות מדלגת מעל לתחום האקסטרפולציה של מה שהיא כיום ומתעלה לדבר אחר ושונה.

קח למשל את קומנדר דאטה ממסע בין כוכבים הדור הבא. מדובר ברובוט, בבינה מלאכותית המשמש כאיש צוות בחללית. מבחינה קוגניטית דאטה שם בכיס הקטן את כל שאר הצוות ביחד, ומצליח להציל בזכות תכונותיו את המצב יותר מפעם אחת. דאטה גם חזק עמיד והגון יותר מאדם רגיל. אם כך מדוע דאטה הוא לא מפקד החללית? בחללית יש מתקן בשם הולו-דק שמסוגל כדרך אגב ליצור סימולציה של פרופסור איינשטיין. כלומר עוד בינה מלאכותית רצינית. מדוע דאטה וההולו-דק לא מסוגלים להיות כל הצוות של החללית? מדוע הם זקוקים ליצורים הנחותים ששורצים סביבם? ליצורים הנחותים יש צרכים קפריזיים כמו כבידה מלאכותית ושאר מערכות קיום חיים. מדוע החללית צריכה להשקיע משאבים מיותרים ביצורים שמתאימים (אם בכלל..) לחיים על ככוכב לכת קטן ומרוחק ולא מתאימים כלל לסביבה שבה החללית מתפקדת? מדוע קומנדר דאטה הוא דמוי אנוש בכלל? מדוע שירצה לדמות לאדם? מדוע החללית לא מיצרת וממחזרת "אנשי צוות" לפי הצורך?

בעתיד הזה בני אדם מיותרים אולי אפילו מפריעים, ולכן הם כנראה לא צריכים להיות בו כלל.

עתיד אחר מגולם שם ע"י ה"בורג" בעיקר בסידרה Voyager. מדובר בישות של בינה קיבוצית שכל אחד מפרטיה הוא סייבורג, דמוי אנוש שעבר שיפורים גנטיים וקיבל שתלים מלאכותיים. ה"בורג" הוא ישות אחת, יצור גלקטי אמיתי, מעין אמבה חללית טורפת. הם סובלים מהבעיות הרגילות, כלומר דמויי אנוש (זומבים...) וחלליות שתומכות בחיים אנושיים. כנראה מפני שאחרת צוות ה-Voyager בראשות הקפטן הסמולנית לא היו יכולים לבצע פעולות קומנדו בתוך החלליות שלהם ולתחמן את ה"בורג" למרות שה"בורג" מוכשרים הרבה יותר לפי כל מדד.

בעתיד זה יש מקום לבני אדם, אבל לא בגירסה המקורית ולא בטוח שכל אחד מאיתנו יהיה מוכן להשתדרג מפני שאנחנו עדיין לא מוכנים תרבותית לשינויים כאלה.

הז'אנר המאוייש דומה בעיני ל-Steampunk. בני אדם, לפחות בתצורה הטבעית המקורית שלהם, הם גורם אנכרוניסטי בנוכחות של בינה מלאכותית, מרחקים של שנות אור ופרקי זמן של מאות שנים שיהיו דרושים למשימות בינכוכביות.
מז''ט לאנושות 596914
Being Borg is fun!
מז''ט לאנושות 596921
התשובה בגוף התגובה,מדובר ברובוט ולכן סביר להניח שלו עצמו אין את אותם מניעים שיש לאדם (נגיד למצוא מקורות מים..).
לכן כנראה שלא מדובר בבינה מלאכותית מלאה .כי באמת לו אישית אין שום אינטרס לשתף פעולה עם אנשי הצוות.
מכאן השאלה שלך היא כמעט בריאתנית,אם האדם ייצר רובוט עם בינה מלאכותית מלאה ,איך הוא יוכל לוודע שהוא מבצע את המשימה? שכן שוב,לרובוט אין אינטרס לשתף פעולה עם משימה כזאת.הוא פשוט ישוט לכוכב עם שמן מכונות טוב וידפוק שם את הראש.
הוא דמוי אדם כי כל הספינה מתאימה לגוף אדם (החליפות,השולחן ניתוחים,המשגר וכו')ובכלל יותר קל לשתף פעולה עם מישהו שדומה לך.
והסיבה הכי חשובה,הצופים לא יזדהו עם ספינה ששטה לבדה+רובוט דמוי סוס ים מרחף.

השאלה היותר חשובה היא למה לעזאזל כל החיזרים הם במבנה כללי של אדם אנושי? איך מסבירים את התועבה הזאת? בעיות תקציב של ההלבשה?
מז''ט לאנושות 596959
גם נפט הוא משאב, לא רק מוחות. גם גז טבעי וגם כל חומר שהוא. בלי שליטה בלתי מוגבלת בחומר נישאר תוך זמן כלשהו (לא משנה אם האוכלוסייה תגדל או לא) בלי חומר שהכרחי להרבה צרכים חשובים כמו למשל חימום, תחבורה, תקשורת וכו'. כדי להגיע למשאבים נוספים מהסוג הזה, יכול להיות שנוכל לשלוט בכימיה באופן לא מוגבל אבל סביר גם להניח שדרך פשוטה יותר תהיה לצאת מכאן.

כדי להוציא מכאן אוטובוס מלא תיירים (לאו דווקא מיליארד וממש לא בהכרח אל הירח) מספיק שיהיו כמה אנשים עשירים שירצו לצאת מכאן (נניח שיהיה צפוף כאן מספיק כדי שמי שיהיה ירצה לצאת) ויהיו להם הכלים הטכנולוגיים. זה לא מופרך לגמרי.
מז''ט לאנושות 596845
Mars One plans to establish human settlement on Mars in 2023

מסתבר שטעיתי. מאדים עומד להיות מיושב בקרוב ע"י בני אדם, והכל ביוזמה פרטית. הפרוייקט ימומן מהכנסות תוכנית ריאליטי על חיי החלוצים במושבה על המאדים.
מז''ט לאנושות 596891
8 אנשים בחליפות חלל שלא עושים כלום? נשמע להיט בטוח.
ריי בראדברי נפטר 596998
כותרת ההספד בניו יורק טיימס: "קירב אלינו את מאדים עם כישרון לירי".
מז''ט לאנושות 596869
לשם שינוי כתבת דבר נכון. הבעייה היא שזה לא עולה בקנה אחד עם האתנוצנריות היהודית שאתה מפגין בשאר תגובותיך.
מז''ט לאנושות 597134
לשם שינוי כתבת דבר נכון, הבעייה היא שזה לא עולה בקנה אחד עם האנטישמיות שאתה מפגין בשאר תגובותיך.
מז''ט לאנושות 597298
אם היה כאן מנגנון של התאבכות הורסת והיינו נפטרים מהמנטרות המשומשות עד אימה שלך ושל ארז, העולם היה יפה יותר או לפחות נעים יותר. אז אפשר היה באמת לברך את הברכה שבכותרת.
מז''ט לאנושות 597301
יוצא לך לשמוע את המנטרות האלה הרבה פעמים?
מז''ט לאנושות 597360
אם היו תולים אותך מהרגליים, היה מתהפך לך המוח ויוצר התאבכות הורסת עם הליצנות שלך.

באשר ל''מנטרה המשומשת'' שלי, בימים אלה אנחנו רואים כיצד הופכת ישראל לאתנוקרטיה. את האמירה של אחמד טיבי שמדינת ישראל היא דמוקרטית ליהודיה ויהודית לערבייה ניתן להרחיב לגבי כלל הזרים. מי שלא רואה את זה, יש לו בעייה בתפיסת המציאות. מי שזה לא מפריע לו, יש לו פגם בחוש המוסר. ומי שמשווה את ההתראה על כך לאמירות של ימנים קיצונים בשם גישה מרכזית ''מתונה'', הוא בעל תפיסה ערכית מעוותת.
מז''ט לאנושות 597371
A person without a sense of humor is like a wagon without springs. It's jolted by every pebble on the road.
Henry Ward Beecher
מז''ט לאנושות 597372
אני לא חושב שאני חסר חוש הומור אבל יש תגובות ששיכות לתחום החוצפה ודורשות תגובה בהתאם.
מז''ט לאנושות 597383
חוש הומור הוא כמו מוסר, זה מה שיש לי ואין לאחרים.
מז''ט לאנושות 597386
שכחת את הטעם הטוב. תגובה 478890
מז''ט לאנושות 597402
כשאתה צודק, אתה צודק.
מז''ט לאנושות 597448
בכיכר העיר? תיקח מספר, שהפדרמנים לא יקדימו אותך.
להבדיל 596816
מישהו יודע מה שלום space-il?
יש להם עדין סיכוי ריאלי לזכות ב-Google lunar X prize?
להבדיל 596871
לפי כתבה במקו מלפני חודש הם כרגע במקום 4-5.
מגניב 596823
ושאלה - להבנתי הראשון שמגיע לאדמה חדשה יכול להכריז עליה כשלו, זה אומר שהתאגידים שיגיעו לכוכבים חדשים יוכלו לכנן שם מדינות משלהם בהם חברי הדירקטוריון הם השליטים ?
מגניב 596826
הירח שייך לדניס הופ והוא מכר חלקים ממנו, כולל 500 דונם לחיל האוויר הישראלי.
מגניב 596831
חביב למדי. לדוגמה: ברור שדניס הופ לא היה יכול לקחת סתם כך את הירח, מכיוון שהירח כבר הוענק במתנה ע"י פרידריך הגדול לאיזה אדון יורגנס ולצאצאיו.
מגניב 596859
כל עוד זה לא משנה לאף אחד,שיתחילו להפיק משאבים ,החזק יכריז עליה כשלו.
אבל הרעיון מעניין, כוכבים שונים שמתנהלים קפיטליסטית ולכל אדם יש זכות לבחור ע"פ חוקי כלכלת השוק איפה לגור.
כוכב סוציאליסטי יוכל להמשיך להתנהל במסגרת כלכלת שוק כזאת?
זאת לא תיהיה חזרה בסדר גודל קוסמי של המלחמה הקרה?

ישתבח שמו לעד,ממציא הכוכבים ויוצר החיזרים
מגניב 596860
עד שיגיעו לחלל, אפשר ללמוד ממקרה דומה הברית האנטרקטית [ויקיפדיה] (ובכלל המצב החוקי באנטרקטיקה).
מגניב 596870
לא פירטו שם,האם ידוע לך אם יש שם משאבים יקרים,כמו נפט?
כי אם כן,מה קורה עם זה?
מה עושים בחללית מסחרית? 596876
סוחרים עם תושבי פלנטות אחרות?
מה עושים בחללית מסחרית? 596878
כשיהיה יישוב - מביאים סחורות שיוצרו שם. על כל פנים - מביאים מחצבים.
ומביאים אנשים משם ולשם.
מה עושים בחללית מסחרית? 596940
אפשר גם סתם לנוע שם סחור-סחור.
מה עושים בחללית מסחרית? 596941
הכל אפשרי שאתה משתמש בOld Spice
מה עושים בחללית מסחרית? 596902
בדיוק את מה שעושים היום עם חלליות ממשלתיות, רק בצורה מסחרית תמורת תשלום מאיזו ממשלה או מגורם פרטי:

- מספקים לנאס"א שירותי תעבורה לתחנת החלל הבינלאומית. מביאים אספקה, מחזירים ציוד יקר שדורש תחזוקה, מביאים ומחזירים אסטרונאוטים, או עוגנים שם באופן קבוע למקרה שיהיה צורך בפינוי מהיר עקב בעיה טכנית או רפואית לא צפויה;
- אותו דבר, רק עבור התחנה הפרטית שביגלו אירוספייס מתכננת;
- משכירים את כל החללית (והשיגור) למולטי-מיליונרים הרפתקנים שכבר טיפסו על האוורסט וצללו לתחתית האוקיינוס, ובחלל עוד לא היו;
- משכירים את החללית לגופים מסחריים, אקדמיים, פרטיים או ממשלתיים שרוצים לערוך מחקר מדעי או רפואי בחלל (באפס כבידה, נניח);
- חוקרים אסטרואידים, את הירח או את מאדים;

ועוד היד נטויה.

מקווים שאם המחיר ירד משמעותית, שווקים חדשים יפתחו. באופן כללי (לאו דווקא לגבי דרגון) יש מודלים כלכליים שטוענים שבשוק שירותי השיגור לחלל, הביקוש קשיח יחסית, כי יש מספר מסוים של לווינים שצריך לשגר כל שנה, וזהו, בלי קשר למחיר. אבל אם המחיר ירד מתחת לכמה מאות דולרים לק"ג מטען, אז הרבה שימושים חדשים יתאפשרו כלכלית, והביקוש יעלה עשרות מונים.
מה עושים בחללית מסחרית? 596906
כל זה נעשה בשביל ליצור שווקים חדשים ל-Paypal.
מה עושים בחללית מסחרית? 596961
כרגע יש שני שימושים מסחריים שאני יכול לחשוב עליהם לטיסה בחלל:

1. תקשורת לווינית - לא רלוונטי למאדים, אבל חזק מאוד קרוב לכדור הארץ - וזה כולל GPS

2. כריית מחצבים - כריה בחלל היא עדיין מדע בדיוני. אבל כריה על פני כדור הארץ גוררת נזקים סביבתיים מחרידים, וסביר שתיאסר כשתהיה לנו אלטרנטיבה הגיונית. אם הייתי מיליארדר שחושב שלושים שנה קדימה, הייתי משקיע בזה.
מה עושים בחללית מסחרית? 596977
זה בדיוק היופי בקפיטליזם
אתה יכול לחשוב על שני שימושים מסחריים לטיסה בחלל, אבל אנשים עם קצת יותר רוח יזמית, יכולים חשוב על עוד אלף כאלה. בסופו של דבר, אחרי מספיק כשלונות, מישהו יעלה על הדרך לעשות מזה כסף.
מה עושים בחללית מסחרית? 596982
אתה אופטימי. תמיד יכול להיות שזה ייכשל.

מצד שני, יש מי שעושה כסף גם מכל כישלון (על חשבון המשקיעים הפריירים).
מה עושים בחללית מסחרית? 596985
הכשלון הוא חלק בלתי נפרד מהקפיטליזם.
מה עושים בחללית מסחרית? 597026
בזבוז משאבים עצום.
הרבה אנשים מנסים, משקיעים את כל הונם ומרצם, ונכשלים. על הדרך הם מכשילים את כל מי שהשקיע בהם, לפעמים בעל-כרחו.
בסוף אולי אחד יצליח.

כל ההון והמרץ של כל האחרים יכלו להיות מוצאים בכיוונים אחרים, במקום זה.
לא חבל?

מה גם, שכעיקרון, אנשי עסקים מעוניינים לעשות כסף. באיזה תחום - זה פחות משנה. יוצא מזה, שישתלם לאיש עסקים לפתוח פלאפליה, לפתוח רשת בתי אופנה, לפתוח קניון, לבנות שכונה, לקנות חברה ולמכור - ולא להשקיע ביישוב המאדים, נניח.
מה עושים בחללית מסחרית? 597035
ישתלם לאיש עסקים לפתוח פלאפליה, לפתוח רשת בתי אופנה, לפתוח קניון, לבנות שכונה, לקנות חברה ולמכור - ולא להשקיע בפיתוח מחשב, נניח.

ישתלם לאיש עסקים לפתוח פלאפליה, לפתוח רשת בתי אופנה, לפתוח קניון, לבנות שכונה, לקנות חברה ולמכור - ולא לחפש גז לחופי ישראל, נניח.

ישתלם לאיש עסקים לפתוח פלאפליה, לפתוח רשת בתי אופנה, לפתוח קניון, לבנות שכונה, לקנות חברה ולמכור - ולא להשקיע בסטארט אפ, נניח.

לקיחת סיכונים היא חלק מעשיית עסקים, עם סיכונים גדולים מגיעים סיכויים גדולים.
מה עושים בחללית מסחרית? 597042
לאיש עסקים שיפתח עסק על סמך סיכונים גדולים יש אכן סיכויים גדולים להיכשל.
מה עושים בחללית מסחרית? 597043
זאת המשמעות המילולית של סיכונים גדולים. מצד שני כנראה שרווחיו, אם יצליח, יהיו משמעותיים.
מה עושים בחללית מסחרית? 597044
לא. סיכונים צריך לצפות, להיערך ולנהל. מי שרק לוקח סיכונים לשם הגדלת סיכונים נשאר כנראה בתחום המשמעות המילולית.
מה עושים בחללית מסחרית? 597089
את צודקת, כדאי שהממשלה תכוון את האנשים על מה להוציא את ההון והמרץ שלהם.
מה עושים בחללית מסחרית? 597197
לתרגם את מה שאמרת

אדיסון: נועה תראי על מה אני עובד- נורה חשמלית! אמנם עדיין לא מצאתי חומר מתאים לחוט הלהט אבל אני עובד על זה יומם ולילה, רוצה להשקיע במיזם?
נועה ו: לא תודה, אני רק אשב לי פה בחושך.
מה עושים בחללית מסחרית? 597202
לגבי "עובד על זה יומם וליל": החבר'ה מהמעבדה עבדו על זה. הם ניסו כל מיני חומרים לפתיל: צמר, כותנה, ועוד. כמה חודשים לאחר שהם קיבלו את הפטנט הם יצאו לנופש מאורגן מטעם העבודה (נסעו להרים לראות ליקוי חמה). בין השאר הם שיחקו שם עם תליית סיבים מבמבוק על חכה. ומזה הגיע הרעיון להשתמש דווקא בסיבי במבוק.
מה עושים בחללית מסחרית? 597204
תרגום אחר :דיון 2118
מה עושים בחללית מסחרית? 597229
בועת הדוט קום תרמה בסופו של דבר לרמת החיים שלנו היום.
במסגרת הריצה המטורפת אחרי השקעות בדברים שקשורים לאינטרנט, בוצעה גם השקעת יתר מופרזת לכל הדעות בתשתית סיבים אופטיים. אבל עודף השקעה בתשתיות הוא בדרך כלל חיובי בטווח הארוך. העודף האדיר ביכולת הולכה מלפני עשר שנים הוא המאפשר היום מחשוב ענן, צפיה בסטרימינג (יוטיוב, סקייפ, מסנג'ר) ועוד אפליקציות זללניות ברוחב פס.
היום אנחנו משלמים גרושים למפעילי שיחות בינלאומיות בזכות עודף ההשקעה ההוא.
מה עושים בחללית מסחרית? 597244
תרגום: כשעצים נחטבים, שבבים עפים.
מה עושים בחללית מסחרית? 597876
למרבה השעשוע, כבר היתה בועת חלל שהספיקה לפקוע בסוף שנות ה1990. אז חשבו שטלפונים לוויניים זה העתיד, והרבה חברות הוקמו כדי לספק תחבורה זולה ויעילה לחלל כדי לשגר את כל לווייני התקשורת שתשתית כזו היתה אמורה לצרוך. הרבה מהחברות האלו היו באמת חדשניות והציעו פתרונות מעניינים ומתקדמים שהו יכולים להיות שימושיים גם להרבה מטרות אחרות, אבל בסופו של דבר התברר שטלפונים לוויניים יקרים בהרבה ולא נותנים יתרונות משמעותיים לעומת הרשת הסלולרית לרוב המשתמשים, והשוק קרס בקול גדול ולקח איתו את כל חברות השיגור, שחלקן כבר היו בשלב פיתוח די מתקדם אבל כבר לא היו מסוגלות להשיג שום מימון כדי להמשיך אותו. עד היום זה כמעט בלתי-אפשרי למצוא מימון לפרוייקטי חלל מסחריים חדשים, וזו הסיבה שכל כך הרבה מהחברות בתחום, וודאי השאפתניות והמרשימות מביניהן, מסתמכות על מימון מחוזים ממשלתיים או על השקעה של מיליונרים נועזים ובעלי חזון שכבר עשו את הונם בתחומים אחרים‏1.

1 אילון מאסק ורוברט ביגלו כבר אמרנו, ולאלה אפשר להוסיף את ג'ף בזוס (אמאזון), פול אלן (מיקרוסופט), ג'ון קארמאק (ID Sofware).
מה עושים בחללית מסחרית? 597010
עוד יותר יפה שזה ימנע התקעות עם רעיונות מטומטמים זמן רב
מה עושים בחללית מסחרית? 597039
במקרה הזה יש שילוב של הון יזמי ותמיכה ממשלתית.

הממשלה תומכת בשני יזמים במקביל.
רוץ להשקיע, יש עוד יישומים. 596990
3. אתרי סילוק פסולת
4. אתרי תיירות
רוץ להשקיע, יש עוד יישומים. 596991
3. זה חייב להיות זול מספיק כדי שיהיה כדאי לעשות את זה. או שהפסולת מסוכנת מספיק כדי שיהיה כדאי לשלוח אותה לחלל בעלות כל כך גבוהה.
רוץ להשקיע, יש עוד יישומים. 596993
יכול להיות שבשביל בקבוקי הפלסטיק שלך זה לא יהיה כלכלי, אבל בשביל זה זה בהחלט יכול להיות כדאי.
רוץ להשקיע, יש עוד יישומים. 596995
הוא שאמרתי.
רוץ להשקיע, יש עוד יישומים. 596999
נכון.

3. כבר כאן (אסתר דייסון)
4. הגיוני לפסולת רדיואקטיבית...
רוץ להשקיע, יש עוד יישומים. 597076
ממש לא הגיוני לקחת חומרים מסוכנים, לשים אותם על חומר נפץ, להעיף אותם באוויר, ולהתפלל שהם לא יתנהגו כמו הצ'אלנג'ר.
הרבה יותר סביר לחפור בור עמוק באדמה, ולהחזיר לשם את החומרים שנכרו משם.

רוץ להשקיע, יש עוד יישומים. 597106
אם זה ממש לא הגיוני לעשות X, והרבה יותר סביר לעשות Y, אז ההימור שלי הוא שיבחרו לעשות X.
רוץ להשקיע, יש עוד יישומים. 597127
כיוון ש-X הרבה יותר יקר, ואת Y כבר עשו הפינים, ההימור שלך נכשל...
רוץ להשקיע, יש עוד יישומים. 597137
לא חייבים חומרי נפץ בשביל להגיע לחלל (תיאורטית לפחות)
מה עושים בחללית מסחרית? 597878
קשה לי לדמיין מצב שיהיה כלכלי יותר לכרות מחצבים משמעותיים בחלל ולהביא אותם לכדור הארץ, ולא משנה כמה המצב יחמיר. נגיד, אף אחד היום לא מטיס מחצבים במטוסי תובלה, תמיד משתמשים ברכבות ובאוניות.

אבל כן מדברים (ודיברו, כבר משנות ה1970) על תחנות כוח סולריות בחלל, שם אין עננים ואין לילה. דיברו הרבה על כרייה כדי לבנות כבר בחלל את תחנות הכוח האלה במקום לשגר אותם מכדור הארץ. הרעיון היה שהתשתית התעשייתית והאנושית שתידרש כדי לבנות אותן תשמש גרעין להתיישבות בחלל גם למטרות אחרות.
מה עושים בחללית מסחרית? 597883
איך יעבירו את החשמל לכדור הארץ?
מה עושים בחללית מסחרית? 597886
דיברו על קרן גלי מיקרו שמכוונת לתחנת קליטה מתאימה על האדמה.
תוכניות מפורטות אפשר למצוא באתר של הNSS
מה עושים בחללית מסחרית? 597906
טוב מצאתי את זה:
יש הערכת עלות? בסופו של דבר זה מיזם כלכלי, אם עלות הפקת החשמל תהיה נמוכה מספיק מישהו ירים את הכפפה.
מה עושים בחללית מסחרית? 597916
יש כל מיני הערכות עלות במאמרים בלינק. חלק הגדול מהסעיפים מצוץ מהאצבע, אבל מטבע הדברים אי אפשר לבסס את ההערכות על עלויות של מיזמים דומים בעבר. מה שכן, ברור שהעלויות גבוהות מספיק (מאות מיליארדים לכל הפחות) שאף אחד לא יכול להרים את הכפפה חוץ ממעצמות עולמיות.
מה עושים בחללית מסחרית? 597884
גוף שמקיף את כדור הארץ במסלול נמוך (למשל תחנת החלל, לווייני ריגול וכד') עובר בצל של כדור הארץ ולמעשה יש לו לילה. אם אתה רוצה להקים תחנת כוח סולארית רחוק מכדור הארץ זה יהיה קשה למדי.
מה עושים בחללית מסחרית? 597887
אאז"נ דיברו בעיקר על מסלול גיאוסינכרוני, שהוא מספיק גבוה להימנע מלילה (אלא לעתים נדירות מאוד). הקושי של הבניה דווקא שם ולא במסלול נמוך אמור להיפתר על ידי כרייה והרכבה בחלל.

ראה תגובה 597886 לקישור למידע נוסף.
מה עושים בחללית מסחרית? 597889
איך חשבו בדיוק להביא את החשמל ממרחק של 36,000 ק"מ (שזה הגובה של מסלול גאו-סטציונרי, ולא שמגובה של 100 ק"מ זה כזה פשוט)?
מה עושים בחללית מסחרית? 597892
למיטב הבנתי‏1 הרעיון הוא לא לייצר את החשמל בחלל, אלא לכוון מראות אשר יפעילו תאים סולריים, או אפילו סתם יאריכו את שעות התאורה.

____
1 וזה לא הרבה יותר מדי
מה עושים בחללית מסחרית? 597914
האמת שהרבה יותר פשוט מגאו-סטציונרי מאשר מגובה 100 ק"מ, כי אז לפחות אתה לא טס ב25,000 קמ"ש תוך כדי.

אני די בטוח שראיתי במחסן של חמותי כבל מאריך מספיק ארוך, אבל אם לא, תראה את התגובה שקישרתי אליה.
מה עושים בחללית מסחרית? 597890
אפשרות נוספת היא כריית הליום H3, שיש לו אולי שימוש לצורך היתוך גרעיני, מעל פני הירח. אבל כיצד נתמודד עם בעיית עקלתוני החולות של הירח?
מה עושים בחללית מסחרית? 597888
כנראה שסקוט אדאמס קורא את האייל: http://dilbert.com/strips/comic/2012-06-20/

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים