יוזמה במשרד החינוך: בתי הספר יערכו מסדרי בוקר בנושא התנ''ך | 2781 | ||||||||
|
יוזמה במשרד החינוך: בתי הספר יערכו מסדרי בוקר בנושא התנ''ך | 2781 | ||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "חדשות"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
מה עם לעצור את ההתרחקות של התלמידים בישראל מלימודי המתמטיקה וכן את הקיטוב בין הציבור הטכנופילי לציבור הלודיטים? |
|
||||
|
||||
אחרי המסדר אפשר לעשות מספר בוקר ללימודי מתמטיקה. |
|
||||
|
||||
במחשבה שניה, אם יטחנו לנוער הרבה תנ''ך תתקיים נהירה טבעית לכיוון מדעי הטבע. |
|
||||
|
||||
הלודיטים? ומיהם הללו? |
|
||||
|
||||
כאילו, טכנופילים אתה כבר מכיר? |
|
||||
|
||||
לודיטים [ויקיפדיה] |
|
||||
|
||||
נו, אבל ברור לי שהאלמוני ההוא כבר בדק בויקיפדיה בעברית וזה לא סיפק אותו. להפנות אותו לשם שוב רק היה מעליב אותו. |
|
||||
|
||||
לא, אחרת הוא היה נכנס גם לקישור באנגלית משם. אולי ה''אלמוני'' רצה לפרסם את הערך העברי על הלודיטים. |
|
||||
|
||||
אני חושב שהאלמוני שקישר לא היה האלמוני ששאל. |
|
||||
|
||||
זה לא מפתח את השיפוט המוסרי 1 של התלמיד והופך אותו לאזרח טוב יותר. -------- 1 מה למדתי בשיעורי תנ"ך בבית הספר: אם יש לך שבוית מלחמה מותר לאנוס אותה בתנאי שמגלחים לה את הראש קודם. אם יש לך עבד מותר להרביץ לו בתנאי שיקחו לו לא יותר מיום-יומיים עד שיהיה מסוגל לעמוד שוב ולא פגעת לו במקרה בעין או בשן. ובן סורר ומורה שזולל וסובא יש להרוג (אבל את זה למדתי בשיעור "תלמוד"). כמובן שזה לא בא לומר משהו על התנ"ך, אלא על שיעורי התנ"ך ויכולתם לפתח שיפוט מוסרי. |
|
||||
|
||||
אפשר להתווכח על שיפוט מוסרי ( למשל, הקצאת משאבים לסל התרופות על פי שיקולים של להציל כמה שיותר אנשים), אבל מי שיודע הסתברות יהיה אזרח טוב יותר ( לפחות בממוצע). |
|
||||
|
||||
כל כך הרבה ועדות, ארגונים, מומחים, תכניות, הצעות. כולם יודעים איך להציל את החינוך בארץ. ההצעה שלי: כל מי שיעז להציע תכנית חינוכית יואשם בפגיעה בשלום הציבור. ענשו יהי עבודות שרות והוא יצטרך ללמד בבית ספר. |
|
||||
|
||||
התכוונת ''ללמוד'' (אחרת לא הבנתי למה העונש הכפול לתלמידים). |
|
||||
|
||||
למה קוראים לזה יזמה? זה נשמע כמו קפאון או רגרסיה. יוזמה זה מעוף, חדשנות, אומץ, שינוי, התקדמות, סיכון. הדבר היחיד שעולה מהנפיחה הזאתי זה ריח חמוץ של עובש מחשבתי ואטימות רוחנית. |
|
||||
|
||||
מרגיזים אותי המונחים המנופחים והכאילו קונסנסואלים של "מועצה מכובדת". ומי יושב במועצה המכובדת? משפטנים, אנשי רוח וכו'. מה למשפטנים ולחינוך? עדיף אם היו כותבים ישר-עורכי דין. אנשים שתפקידם האמיתי הוא להוכיח שהצבע הירוק הוא למעשה אדום וצריך לזכות את הלקוח שלהם.שיוסיפו למועצה גם את יועצי המס ורואי החשבון. ומה פירוש-מיסדר? יעמדו כל התלמידים בשלשות, ירימו את הדגל, ישירו התיקוה, ישמעו את דרשת המנהל (עומד לי לפני העינים זאב בוים) ויפעלו לפי פקודה: המיסדר יתחיל לדון בתנ"ך-בתנ"ך דון! |
|
||||
|
||||
להראות שהצבע הירוק הוא למעשה אדום? אטיקוס פינץ' מתהפך בקברו... |
|
||||
|
||||
מי הוא אטיקוס פינץ' (האם גרמתי לו עוד היפוך?). וכן, אני יודע שיכלתי פשוט לבדוק בויקיפדיה. |
|
||||
|
||||
דמות בספר "To Kill a Mockingbird" (לדעתי בעברית זה תורגם בתור "אל תיגע בזמיר" אבל אני חושד שיש עוד שמות) - האבטיפוס של הפרקליט ההגון, הישר ורודף הצדק. בסרט שיחק אותו גרגורי פק, והדמות הגיעה למקום הראשון ברשימת "הטובים הגדולים של כל הזמנים" של AFI. (למקום הראשון ברשימת "הרעים הגדולים של כל הזמנים" הגיע חניבעל לקטר). |
|
||||
|
||||
הספר תורגם תחת השם שכתבת, הסרט כ''מות הזמיר'' משום מה. |
|
||||
|
||||
למה שיכתבו עורכי דין כשמתכוונים " השופט בדימוס מישאל חשין, השופטת עדנה ארבל"? (מתוך הכתבה בynet) |
|
||||
|
||||
לימוד התנ"ך בימנו במערכת החינוך החילונית מבוסס על התרחקות מהטקסט, ובמקום זה, שנון פרשנויות שונות עליו. השיטה הזאת מביאה לכך שהשורה התחתונה היא שהתלמידים לא יודעים תנ"ך. בתי הצעירה נבחנה בקיץ האחרון בבחינת בגרות בתנ"ך והציון שלה 97. אבל אין לה שום מושג בתנ"ך, והיא לא זוכרת דבר מלימודיה, כי את הדברים (שאינם תנ"ך) ששיננה ערב הבחינה כבר שכחה. אני חושב שללא מבחני בקיאות (כמו חידוני התנ"ך) וללא לימוד בעל פה של טקסטים ארוכים נבחרים, אין שום ערך ללימוד, ודבר לא נשאר. |
|
||||
|
||||
ללא לימוד תנ"ך בעל פה אין שום ערך ללימוד? תום סוייר מתהפך בקברו... |
|
||||
|
||||
האם אתה זוכר משהו מלימודי התנ"ך שלמדת בבית הספר התיכון ? |
|
||||
|
||||
בוודאי; תגובה 428622. |
|
||||
|
||||
are you sure you haven't read that in "the prankster's bible"?
noy |
|
||||
|
||||
דברים כ''א י-יד. שמות כ''א כ-כא, כו-כז. דברים כ''א יח-כא. |
|
||||
|
||||
אכן תמונות קשות... noy
|
|
||||
|
||||
האם הפסוקים שהבאת הם חלק מתכנית הלימודים בבתי הספר החילוניים, או שהגעת אליהם איך שהוא בדרך אחרת ? |
|
||||
|
||||
כי גם אני זוכר מהיסודי הרבה פסוקים שקראנו במחתרת . . . |
|
||||
|
||||
בפירוש חלק ממה שנלמד בבית הספר שלי. |
|
||||
|
||||
טוב, אבל מדובר באמת בפסוקים מיוחדים (אותי לא למדו אותם, ואני נתקל בם בפעם הראשונה) שיכולים להשאיר את רישומם על נפש צעירה, והעובדה שאתה זוכר אותם אינה נובעת בהכרח משיטת הלימוד, אלא מתוכנם שאינו מתאים לתקופתנו, ולכן מאד בולט. |
|
||||
|
||||
אם הלימוד לא הצליח ליישב את הדיסוננס שמרגישים כשקוראים אותם (ולא, ללמד שחכמי התלמוד הראו שבן סורר ומורה ''לא היה ולא נברא'' לא מיישב את הדיסוננס), יש בעיה בלימוד. חוץ מזה, מה שמעניין כאן הוא שאת הפרקים הללו כן לימדו אותנו, אבל בספר קהלת או משלי, לדוגמה, לא נגענו בכלל. |
|
||||
|
||||
זו באמת תוכנית לימודים משונה ביותר. אצלנו התרחקו לחלוטין מפסוקים מהסוג שציטטת, ואת קהלת דווקא למדנו בהרחבה. |
|
||||
|
||||
השאלה היא מה זה ''אצלנו'' - האם זו תוכנית לימודים חדשה או ישנה. |
|
||||
|
||||
תוכנית ישנה. |
|
||||
|
||||
אם כן, אני מצטרף לכותרת. |
|
||||
|
||||
את הטענה הזאת שומעים כנגד רוב המקצועות ההומניים במערכת החינוך בארץ. |
|
||||
|
||||
אינני פוסל את מה שאתה כותב. אבל בהתייחסות פרקטית, אני יכול לומר לך ששינון בע''פ של טקסטים מהתנ''ך איננו ישים היום ולאו דוקא בגלל שמערכת החינוך אינה טובה -והיא אינה טובה. כבר בזמני ובזמנך, שיטת השינון בע''פ שרה את שירת הברבור שלה. אגב, שיננו בע''פ גם שירה אנגלית. אני מאד אוהב את הטקסטים התנ''כיים אבל יהיה מאד קשה לנמק לתלמידים את ההגיון שבשיטה. הם וגם חלק מהמורים, ירגישו שהם עושים משהו מטומטם שליבם אינו שלם איתו. במקום לקרב את הנוער לתנ''ך זה ישניא אותו עוד יותר. |
|
||||
|
||||
לא תמיד, ובמיוחד בגיל הרך, הלימוד נעשה ללא אלמנט של כפייה. התלמיד היה מעדיף להישאר בבבית ולשחק, במקום להשקיע מאמץ מחשבתי בלימוד, ומדובר בכל נושא שמועבר בבית הספר, אפילו קריאה וכתיבה. ובכל זאת, לטובתו (אני הרי מבוגר מטיף), כדאי שילמד. בכיתות ז' ו - ח' הייתה לי מורה מחנכת שאחת משיטות הלימוד שלה הייתה להביא אותנו ללמוד קטע שלם מפרק בתנ''ך, ובשעור הבא לדעת גם את הקטע הזה וגם את הקטע הבא, כך שבמשך כמה שעורים למדנו את הפרק כולו. מסתבר שכאשר לומדים בע''פ טקסט ארוך, פרק שלם, הידע נשאר בזיכרון. לכן אני יודע היום בע''פ את פרקים א ו ו' בישעיהו (את חלקו הגדול של פרק מ', נחמו, אני יודע בעל פה בגלל שהיה ההפטרה שלי), וכן את שירת דבורה ושירת האזינו, ואני מודה לה על כך. היו לה עוד שיטות שאותן אני זוכר לרעה, ובגינן מוקיע אותה עד היום הזה, אבל זה סיפור אחר. מעניין שהבקיאות שלי מאד נשחקה. פעם הייתי בקי גדול בסיפורי מלכי ישראל וזכרתי כל מלך ומלך. אתמול בטלוויזיה (מי רוצה להיות מליונר) נשאלה השאלה מי בנה את העיר שומרון. יהושפט (או יהואש) זכרתי שהיה מלך ביהודה ולכן לא רלוונטי, זמרי, זכרתי שהיה עבד שמלך שבעה ימים לאחר שהרג את אדוניו, וכן כנראה לא הוא, נשארו אחאב ועמרי. מסתבר שאת סיפורו של עמרי שכחתי לגמרי. זכרתי שהיה מלך כזה בישראל, אבל לא זכרתי שום סיפור עליו, והדבר ממש אכזב וציער אותי. נחשתי שאחאב המפורסם יותר הוא התשובה הנכונה, אך מסתבר שטעיתי, ומדובר דווקא בעומרי. |
|
||||
|
||||
לא סתם כך הבאתי לדוגמה את תום סוייר - הניחוש שלי הוא שמארק טווין כתב את הפרק הנפלא על שינון הפסוקים מתוך נסיונו האישי, וכנראה לא היה חובב גדול של שיטת הלימוד הזו. מצד שני, הברית החדשה... |
|
||||
|
||||
אני נוטה להסכים איתך, אבל נראה לי שהיה צריך למצוא איזו דרך שהשנון לא ירחיק את התלמידים מהתנ''ך (וגם לא משירים שמבקשים לשננם). היום, למשל, מאוד מצער אותי ששכחתי קטעים ששיננתי ושלו שיננתי יותר. האפשרות לחזור לדברים מסוימים בניסוחם המדויק מוסיפה הרבה אפילו למחשבה. |
|
||||
|
||||
לי די נחמד שאני יכול לדקלם את קינת דוד, את פרק א' בתהילים, שירת דבורה וגם את ode to the west wind של שלי. אין לי ספק שהידיעה של שירים בע"פ העלתה מאד את רמת הכתיבה שלי בבגרות על הנושאים הללו (המבחן באנגלית היה אז עם חומר סגור). נדמה לי שההנאה שלך ושלי היא בדיעבד. אינני בטוח שהיית מאד מרוצה מהכורח ללמוד דברים בע"פ. לא נראה לי שאפשר יהיה לחזור היום על השיטות הללו אבל מה שצריך לעשות היום הוא לשפר את הדברים הטובים שיש ולא לבכות על מה שעבר ואיננו. המכשלה הגדולה של מערכת החינוך היום הם מורים משעממים. |
|
||||
|
||||
נראה לי שאת קינת ודוד וכיו"ב גם אני היכרתי בע"פ, אם כי היום אינני זוכרת אותם כלל. את האודה של שלי, ואת שלי בכלל, כמדומתני, לא למדתי. אני לא בטוחה שמשהו מזה עזר לי בבגרות, אבל כפי שאמרתי - היום נראה לי חביב במיוחד לדעת לצטט דברים כאלה. לדעת בלי להזדקק לספרים. וחבל מאוד שהאפשרות הזאת כבר לא קיימת היום. אגב, אינני בטוחה אם שיטה מושכלת של תביעה לשינון לא הייתה פועלת: למשל, במסגרת של קטעי דרמה יוצרת בשיעורים המתאימים. בסופו של דבר, הרבה תלמידים היום אוהבים לקחת שיעורי תאטרון וקולנוע. גם במשחק צריך ללמוד בע"פ קטעים שונים, אפילו רבים מאוד, והם עושים זאת ללא תלונות מיוחדות. המכשלה הגדולה של החינוך היום היא לא רק בכך שהמורים משעממים, אלא בכך שלרובם ידע מצומצם מדי, העברית שבפיהם דלה ובמקרים רבים לא נכונה, והם לא מסוגלים לייצר התלהבות בקרב התלמידים לתחומים שהם עצמם לא בהכרח מתלהבים מהם. |
|
||||
|
||||
מה שאמרת על המורים הוא נכון ומסתכם בשורה התחתונה שיותר מדי מורים משעממים. אני חושב שאת צודקת לגבי שעורי דרמה. אולי אפשר לנסות להתחיל לדרוש ללמוד דברים מסויימים בע''פ. בכל אופן אם הברירה היתה בין ללמוד בע''פ את שלי או את דובשני שכתב על שלי לתלמידים -ודאי שעדיף והרבה יותר מהנה ללמוד את שיריו של שלי. |
|
||||
|
||||
ודאי ששלי מעניין יותר. ברוב המקרים המקור מעניין יותר מפרשנותו. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |