1039 |
|||||
|
המאמר המלא |
פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
המילה "חיברות" הציקה לי לכל אורך הסקירה. מה פירושה, לכל השדים? היות חלק מהחברה? סוציאליזציה, או משהו? חוץ מזה, כל רמז קל שבקלים לכך שלנשים יש חוש מוסרי מפותח יותר, או לכל הפחות בר-שימוש יותר מלגברים, נשמע לי מופרך מעיקרו. הסיבה היחידה - יסולח לי על הקביעה ההחלטית - שנשים פושעות פחות מגברים היא גם זו שגורמת להן לעשות כל כך הרבה דברים אחרים שדורשים אסרטיביות ו/או חוצפה פחות מגברים - הן לא מעזות. ולבסוף, הסקירה הזו היא לדעתי קצת מלאה (הפעיל), ולא ממוקדת. היה קשה לקרוא את כולה. |
|
||||
|
||||
חיברות זו אכן המילה העברית לסוציאליזציה. מפתיע אותי שיש מי שיודע מה זה סוציאליזציה אבל לא מכיר את התרגום המקובל... |
|
||||
|
||||
איילת, מופלאה שכמוך. סקירה מרשימה. "חיברות", לשואלת הנה כמובן סוציאליזציה.עברית שפה (קש)ה. אשר לקישור בין סמים לנערות, איני יודע מהיכן המידע. קיימת דיפרנציאציה בין סוגיי הסמים. לנערות שהשתמשו בסמיי "דאון" מסוג הרואין, היתה נגישות ברורה לסמים (משפחה/חמולה) והן משוייכות, ע"פ הפרמטרים שאת ודאי מכירה, לחלק האוכלוסיה המוגדר "נוער בסיכון". אלו מיעוט מבוטל מקרב הנערות הצורכות סמים. מרבית הנערות בעשור האחרון התחילו לעשן סמים (קנובוס לסוגיו) או לצרוך סמים פסיכו אקטיבים (lsd, mdmd וכו') בגין מה שהן הגדירו כ"רצון להתנסות" כמו גם החברותא. כמעט אף אחת לא השתמשה בטרמינולוגיה של "לחץ חברתי"). עדיין, מבחינה סטטיסטית, המתנסות הן רק 20% מכלל הנוער המתנסה בסמים. |
|
||||
|
||||
גרסה אחרת, לדעתי ישנה יותר, ל''חיברות'' היא ''שיחבור''. |
|
||||
|
||||
שיחבור זה לא משהו שעושים בבגרות בלשון? |
|
||||
|
||||
לא, זה צקצוק. |
|
||||
|
||||
מאיפה אנחנו יודעים? |
|
||||
|
||||
עשיתם בגרות בלשון? |
|
||||
|
||||
קש, ומעבר לכך, הקישור בין נערות וסמים מקורו בתופעת הבריחה מהבית שנפוצה בקרב נערות במצוקה בגילאי 13-21 ומבחינה בין הבריחה מ... ובין הבריחה אל...: "הבריחה מ..." נובעת מתוך חוויות של קונפליקטים בין אישיים ובעיות משפחתיות שלא נפתרו אצל אותן הנערות בביתן. הבריחה מצביעה על חוסר יכולתן לסבול את המצב בבית. ככל שגיל הנערה גבוה יותר (בטווח הגילאים 13-21), כך היא מרבה לברוח מ.. עם זאת, משך היעדרותן של נערות אלה הוא קצר יותר (ימים ספורים בלבד) וזאת בשל העובדה כי אין להן מקום בו הן יכולות לשהות. לעומת זאת,"הבריחה אל..." נובעת מהצורך בהנאה, שמחפשות נערות צעירות. הנערות בורחות למקומות ואנשים שיכולים לספק להן הנאות האסורות בבית כגון מין, סמים, אלכוהול וכו' וקיים סיכוי גבוה שתשתלבנה בקבוצות עברייניות. נערות ה"בורחות אל" לא תמיד משתייכות למשפחות מצוקה קשות יום והם מחפשות את הפתח למרד בחברה ובמוסכמות. נערות אלה יטו להשתמש בסמי הזיות ומרץ, בניגוד לנערות הבורחות מהבית ויטו יותר להשתמש בסמים מדכאים (שאכן, ימצאו בבית). המונח "לחץ חברתי" הוא לא מונח שכיח בקרב נערות מצוקה (ונערים גם) משום שכל אחד באותה חבורה מבקש להראות כאילו הוא נותן את הטון ואינו נגרר בניגוד לרצונו. |
|
||||
|
||||
שני המאמרים נפתח מתאור המקרה של המעילה בבנק למסחר. עילת המאמר היתה שהמעילה הזו נעשתה על ידי אישה. אגב, לא האשה הראשונה שמעלה בהיקף גדול בבנק ישראלי גרמה להתמוטטתו - היתה גם שותפתו של בן ציון לפני כעשרים שנה. אם כך, פתחנו בעבירת צווארון לבן שכמותה נעשות יומיום ברחבי העולם אלא שהפעם זו אישה. מה שאינני מבין היא איך כל זה מתקשר עבירות של נערות מצוקה, של התדרדרות לסמים או זנות (האם זו באמת עבירה פלילית של הנשים או עבירה ציבורית של החברה המאפשרת קיומה של זנות שלה, כחברה, יש התנגדות מצד אחד, וחברה אשר "דוחפת" ומסובבת את הראש מתופעת הזנות?) המאמרים לא התרכזו ביחושיותן של נשים בפשע מאורגן (כמארגנות או מוציאות לפועל) או בפשעים כלכליים אלא בקשרים של מיגדר והנטיה להתדרדרות לסביבת פשע או סביבה פושעת-מנצלת. אני לא רואה שופ הקבלה אפשרית בין המועלת הבנקאית לבין מי שנגררה או "התנדבה" מכורח איזו שהן נסיבות לעסוק בזנות. מאמר על נערות מצוקה הוא דבר אחר מאשר מאמר על דפוסי פשיעה יחודיים לנשים. האם ישנו איזה קריטריון ברור המפריד בין הונאה פיננסית נשים לגברית? |
|
||||
|
||||
ובנוסף לדברי רב"י איך הדוגמא המרכזית שבמאמר מסתדרת עם "לדוגמא, גבר שמגיע לסטטוס של מנהל בנק, יוכל למעול בסכומים גדולים בעוד שאישה שמגיעה למעמד של פקידה, תמעל במטרה "לגמור את החודש""? |
|
||||
|
||||
שני חלקי המאמר עסקו בהיבטים שונים של העבריינות הנשית. כל חלק עומד בפני עצמו ומחזיק נושאים שונים. הם נפתחו באיזכור המעילה בבנק למסחר הואיל ומקרה זה הביא להרמות גבה מרובות בזמן האחרון, גם בשל סכומי העתק וגם בשל העובדה שמדובר בפקידה זוטרה יחסית. לי אישית היה נוח לפתוח עם תיאור מקרה זה את המאמר. אתה בעצמך ציינת כי לפני 20 שנה, מעלה אשה בבנק בסכומי עתק אך היתה "שותפתו של בן ציון" והשאלה העולה היא, האם אכן לא יתכן מצב שבו אשה תמעל סכומי עתק לבדה וללא שותפים גבריים? מתוך נקודת הנחה שפשע הוא פשע הוא פשע, לא ניתן לנתק סוגי פשיעה אלה מאלה. למיטב הבנתי, אתה רואה את העובדה שישנן נשים פושעות כעובדה טריוויאלית אך לא כך היא. איני רוצה לחזור על נקודות שהעליתי במאמר רק אציין שמימים עברו, כל עבירה שהתבצעה ע"י אשה ולא היתה זנות זכתה להרמות גבה ולהתייחסות מיוחדת, כיום עבירות צווארון לבן מיוחסות למעמד מסוים ולא סביר שתבוצענה ע"י נשים קשות יום. כוונתם של המאמרים לא היתה לסקור נשים בפשע מאז ועד היום אלא ליצור תמונה כללית המנסה לסקור את ה"מוכנות החברתית" לקיומה של פשיעה כזו (גם הנקודה שהעלית בנוגע לזנות היא נכונה - החברה למעשה "מגייסת" את הזונות לשורותיה על מנת ליצור רף תחתון של מוסריות). ההקבלה שנעשתה במאמר מתייחסת לנקודה שמעטות הנשים שיפשעו ללא התערבות גברית. למעשה, היחידות בארץ שעשו זאת היו חוה יערי ואביבה גרנות. מסיפורה של אתי אלון ( http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-1882830,00.h... ) ניתן לראות בבירור שהיתה השפעה גברית על מעשיה - החל באחיה וכלה בשליטי השוק האפור. מטרתי היתה להתמקד בעבריינית ולא בעבירה ולכן ההפרדה שאתה מבקש בין זנות לעבירות צווארון לבן, אינה רלבנטית. נקודת הדרדרות הנערות נועדה כדי ליצור קשר (או להפריך קשר) בין נערה עבריינית לאשה עבריינית. בנוגע לישראל, הנקודות שהעליתי מראות את ההבדלים בין נשים וגברים בעבירות צווארון לבן, במקרים רבים הדבר נעשה בשת"פ - יופיה של האשה, מיניותה ותכסיסי פיתוי מיועדים לסייע בהשגת כסף ומנותבים ע"י גבר. אני מוכנה לבדוק את המצב בעולם באם תרצה בכך. |
|
||||
|
||||
האם הזנות היא פשע במדינת ישראל? |
|
||||
|
||||
שאלה מצוינת פופק. שידול לזנות הוא פשע. הזונה לא נתפסת כמלאך תמים וזוכה ליחס חברתי מוקיע מתוך אחת מהשתיים: 1. רחמים על האישה המסכנה שנאלצת למכור את גופה כדי לכלכל את עצמה, בשל עוולות חברתיות שנעשו לה. 2. תחושת גועל, בושה וזעזוע על כך שאישה מוכנה לרדת עד לשפל המדרגה (ואגב, רבים החושבים שאשה מדרדרת לזנות מתוך נימפומניות). |
|
||||
|
||||
כאדם שמורגל ביחס של רחמים וגועל מהחברה אני חש הזדהות רבה עם נשים העוסקות בזנות, מה גם שנשים כאלו הן הגורם העיקרי בחיי המין שלי. בכל אופן מהו בדיוק שידול לזנות? האם המודעות בעיתונים (סנדי תיתן לך פינוק מהסרטים + דרושות) הן בחזקת שידול?האם הזונה צריכה ממש לעמוד ברחוב ולשאול גברים מזדמנים אם הם חפצים בשירותיה בכדי שתיחשב כמשדלת? מה בדבר חיים על ריווחי זונה, האם סוכנות המקשרת בין לקוחות לנותנות שירות תמורת עמלה שערורייתית של מחצית מהתשלום כאשר הלקוח משלם על החדר במלון והזונה על המונית נחשב כעברה על החוק או שזה רק עיסקה גרועה? |
|
||||
|
||||
ישנן זונות עלית שמרוויחות מצוין וחיות מצוין, וסבלן לא רב יותר מעבודה בעבודות מחורבנות רבות אחרות. |
|
||||
|
||||
אולי תצטרף אלינו גם אתה, לארגון "מקבלות בתחת אבל בנחת". כבוד אין, אבל יש איגוד מקצועי. עלית, כמובן, תומכת, ויש פעילויות חברתיות וימי כייף. ויש רגעים בהם אני מביטה אחורה בזעם, לימים בהם שימשתי כמזכירה. איך יכולתי לסבול את ההתעללות ההיא? |
|
||||
|
||||
יותר הולם אותך רקע בורדו. (בצחוק, בצחוק, יו אר מוסט וולקאם) |
|
||||
|
||||
ואחר כך נזעקים שאני לא מצרפת אי-מייל :-) |
|
||||
|
||||
באיזה אתרים כולנו מבקרים. אז? ככה לעשות אאוטינג? למה לא לתת לבתאדם לבחור זהות וירטואלית נפרדת כרצונה? |
|
||||
|
||||
הבת אדם היתה יכולה להגן על זהותה הוירטואלית בקלות אם היתה חפצה בכך. חוץ מזה, אני ידוע בתור מייחצן סדרתי (ומי כמו הבת אדם ההיא יודע). |
|
||||
|
||||
אתה טועה אם נדמה לך שאני מזהה אותך :-) נא להיחשף, אם לא בציבורי אז בפרטי. תודה. |
|
||||
|
||||
מייחצן סדרתי? האם אתה מי שאני חושב שאתה? אני לא אגלה אם אתה לא. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
בארה"ב יש אגוד זונות ותיק בשם COYOTE, והאגוד מגן על כבודן של הזונות ומטפח אותו, כלומר, לפחות בארה"ב יש זונות עם כבוד. בתגובה שלי בדיון שהתעורר בנושא זה באתר "בננות", הבאתי מספר נתונים שספקה יו"ר אגוד הזונות האמריקניות, וציטטתי ממחקר הטוען שחלק גדול מהעוסקות בזנות בארה"ב עושות זאת מתוך השלמה גמורה ואינן רואות בכך פחיתות כבוד. קוראת בשם רוני התקוממה מאוד על המידע שהבאתי שם בנושא זה, וטענה שלפחות בארץ המצב שונה לחלוטין. לתגובותיה היא גם צירפה לינקים למקורות מידע נוספים בנושא (אגב, היא גם התייחסה בקצרה לשאלה שהעלה כאן פופק, ואמרה שבארץ זנות כשלעצמה אינה עברה אלא ה"שידול לזנות" הוא עברה). הדיון המלא בנושא זה ב"בננות", תחת מאמרי "נוירומנטיקה, חלק ב"' (שהופיע במקביל באייל ובבננות): (הדיון האמור נפתח בתגובה שכותרתה "האם סטריאוטיפ הזונה נכון?", בערך באמצע שרשרת התגובות שתחת המאמר). |
|
||||
|
||||
אתה רואה מה זה פופק? בסוף היא כן זונה. |
|
||||
|
||||
עכשיו הרסת לי את המוניטין - ולפופק את שארית הסיכויים. ככה לא מרככים, נשמה. |
|
||||
|
||||
להזכירך לא אני קראתי לך "זונת עלית"1. חוץ מזה נדמה לי שהסברתי לך כבר, שלאור הודעותייך הבלתי משתמעות לשתי פנים, לא ממש ברור לי מה יש פה לרכך. 1 את מתחרה בזונות של אסם? (כן, זה די חלש אני יודע). |
|
||||
|
||||
זה די חלש, כן. אבל אני עדיין צריכה לברר אם אני זונת עלית (חברתית) ישנה או חדשה. ככה שגם אצלי לא מי יודע מה. |
|
||||
|
||||
שאלות מצוינות. יש משפטן בקהל? |
|
||||
|
||||
דבר קטן נוסף שהפריע לי בתשובה שלך, ואשר קשור לשאלה הראשונה שלי - ישנם מושגים שכביכול את מנכסת לנשים בלבד, כמו "עבירות צווארון לבן מיוחסות למעמד מסוים ולא סביר שתבוצענה ע"י נשים קשות יום". האין זו אמירה ריקה משום שאותו הדבר ניתן להאמר על גברים קשי יום ולו משום העובדה שמגזר קשי היום איננו בא מסתובב בחוגים פיננסיים בהם אפשר למעול. אין זו שאלה גברית או נשית אלא חברתית או אולי סטטיסטית - כמה נשים נמצאות בכלל בעמדות מפתח בנקאיות? |
|
||||
|
||||
אתה צודק ואני מתקנת. עבירות צווארון לבן מיוחסות לבני ובנות המעמד הגבוה ובעלי האמצעים. לא סביר שתבוצענה ע''י גברים ונשים ממעמדות בינוניים ומטה. ועדיין, הסבירות שתבוצענה עבירות צווארון לבן ע''י נשים ממעמד זה קטנה יותר, גם בגלל מבנים חברתיים שאינם מאפשרים לנשים להגיע לעמדות מפתח (והנה סגירת מעגל לשאלת הקשר בין זנות למעילה). |
|
||||
|
||||
לכל המעונינים במחקר במדעי-החברה, לחיזוק טענתם, נא לפנות לכתובת הנ''ל לקבלת מחקר מבוסס, שהתפרסם ומקובל על אי אלו אנשים. |
|
||||
|
||||
ברור שיש חילוקי דעות בקרב חוקרי החברה, בדיוק כשם שיש חילוקי דעות בין חוקרי הסרטן באשר לגורמים לו. נו, אז בגלל שאני יכול למצוא לך מחקר שמוכיח שכל דבר שאתה אוכל, פלוס רוב הדברים שלא, גורם לסרטן, אז נזרוק את כל תחום המחקר הזה לזבל? כמובן שלא. המחקרים הללו צריכים להשאר בתחום האקדמיה תקופה מסוימת, כדי שחוקרים אחרים יוכלו לנסות ולהפריך את המחקרים המוצגים. הבעיה מתחילה כאשר גורמים חיצוניים מתחילים לעשות שימוש אינסטרומנטלי בלבד (להבדיל משימוש לצרכי לימוד הנושא) באקדמיה - כלומר, הם יוצאים ומחפשים את המומחה שיסכים איתם, בלי לבדוק מה ההוכחות שלו, ובלי ששאלות של תוקף, מהימנות ומתודולוגיה בכלל יעלו לדיון. בתור איש מדעי החברה, אני חושב שהקינטור הזה לא מגיע, לא לנו בכלל ולא לאיילת בפרט. אלא אם יש לך משהו קצת יותר משמעותי להגיד מאשר לצחוק על חשבון אחרים בלי שום בסיס. |
|
||||
|
||||
חוק העונשין, תשל"ז-1977 : 199. סרסרות למעשי זנות (א) אלה דינם מאסר חמש שנים: (1) מי שמחייתו, כולה או מקצתה, דרך קבע או בתקופה כלשהי, על רווחי אדם העוסק בזנות; (2) מי שמקבל ביודעין מה שניתן בעד מעשה זנות של אדם או חלק ממה שניתן כאמור. (ב) עבר אדם עבירה לפי סעיף זה בבן זוגו, בילדו או בילדו החורג, או שעבר את העבירה תוך ניצול יחסי מרות, תלות, חינוך או השגחה, דינו - מאסר שבע שנים. ג) לענין סעיף זה אין נפקא מינה - 1) אם הדבר שקיבל העבריין היה כסף, שווה כסף, שירות או טובת הנאה אחרת; (2) אם קיבל את הדבר מאדם העוסק בזנות או מאדם אחר; (3) אם קיבל אתנן בעד מעשה זנות או חליפיו של אתנן. (1) אם הדבר שקיבל העבריין היה כסף ז (1) ג' גבר הגר עם זונה או שהוא רגיל להילוות אליה דרך קבע או משתמש בפיקוחו או בהשפעתו עליה בדרך שיש בה כדי לסייע בידה או להכריחה לזנות, חזקה עליו שהוא חי על רווחיה, זולת אם הוכח היפוכו של דבר. 201. המביא אדם לידי מעשה זנות עם אדם אחר, דינו - מאסר חמש שנים. 202. הבאת אדם לידי עיסוק בזנות : המביא אדם לידי עיסוק בזנות, דינו - מאסר שבע שנים. יש גם נסיבות מחמירות (באם תרצי איילת, אכתוב...) 203א. סחר בבני אדם לעיסוק בזנות : (א) המוכר או הקונה אדם להעסקתו בזנות או המתווך למכירה או לקניה כאמור, דינו - מאסר שש עשרה שנים; לענין זה, "מוכר או קונה" - תמורת כסף, שווה כסף, שירות או טובת הנאה אחרת. (ב) הגורם לאדם לעזוב את המדינה שבה הוא מתגורר כדי שיעסוק בזנות, דינו - מאסר עשר שנים. |
|
||||
|
||||
שני סעיפים בחוק מטרידים אותי. "גבר הגר עם זונה וגו'..." מה קרה ל"זכאי עד אשר הוכח אחרת"? "הגורם לאדם לעזוב מדינה שבה הוא מתגורר..." מה עניינה של מדינת ישראל במדינות אחרות? האם היא יכולה להחיל את החוק הישראלי על מעשה שנעשה בשטח אוקראינה? ברור לי שהסעיפים נחקו מתוך כוונה טובה והבנת המציאות, אולם הפגיעה בעקרונות משפט בסיסיים (כמו שאני מבין) צורמת לי. |
|
||||
|
||||
לגבי הראשון - לויודע. לגבי השני - היא יכולה להחיל את החוק הישראלי על ישראלים העושים מעשים בשטח אוקראינה, בריטניה ואפילו איטליה. לדוגמא: רווחים מעבודה בחו"ל חייבים במס הכנסה בנסיבות מסוימות. אני משער, כמוך, שסעיף זה הוא חלק משיתוף-הפעולה הבינלאומי הנדרש כדי להלחם בסחר בבני-אדם למטרות עיסוק בזנות, ויתכן אפילו שחקיקתו התחייבה מתוקף חתימתה של ישראל על אמנה או הסכם בינ"ל בנושא. אגב, לדבריו של סנ"צ דוידוביץ'1 שהתאריין לאחרונה ב"בין החדשות" בערוץ 10 (והשתמש בביטוי "סחר בבני-אדם", כהצעתי), נתיב-ההברחה העיקרי לישראל הוא דרך מצרים, וזו אינה עושה דבר כדי למנוע זאת (ולפני שממשיכים להשוואה עם ישראל, אציין שיש הבדל עקרוני בין המאמץ הנדרש לעצירת מבריחי-גבול יבשתי לבין זה הנדרש לעצירת מבריחים דרך נמל-תעופה, מה שאומר שבישראל צריך לעשות 100% מאמץ, אך מאמץ מצד מצרים עשוי לתרום אף יותר). 1 מקווה שאני זוכר טוב את השם |
|
||||
|
||||
לגבי הסעיף הראשון: אלע"ד, אבל לפי מיטב ידיעתי יש חוקים נוספים בהם אתה אשם אלא אם כן תוכיח אחרת. (נטל ההוכחה הוא על הנאשם) לדוגמא - כל שימוש בנשק הוא שימוש בלתי חוקי לכאורה. כל אובדן נשק ברשיון הוא הפקרה אלא אם כן תוכיח כי נקטת בכל אמצעי סביר על מנת למנוע את אובדן כלי הנשק. לפחות במקרים הנ"ל הכרתי אנשים, שנפתח להם תיק פלילי בשל סעיפים אלו. באופן מוזר, שני מקרים של שימוש לא חוקי נסגרו מחוסר ענין לציבור, (איום בנשק חם) ומקרה של אובדן אקדח (נגנב) הסתיים בהרשעה בבית משפט. |
|
||||
|
||||
הגבר זכאי כל עוד לא הורשע בדין. לצורך הרשעתו מספיק להראות כי התגורר עם זונה, אלא אם יראה כי למרות מגורים אלו לא ''חי על רווחיה''. המחוקק מורה לבית המשפט על דרכי הראיות המתאימים. מעניין אם יש עוד חוקים כאלה. |
|
||||
|
||||
הנה עוד דוגמה. איך אף אחד לא שם לב לכך שרק גבר יכול לחיות עם הזונה? כלומר אם הזונה גרה עם אבא שלה, זה לא אותו הדבר כאילו היתה גרה עם אמא שלה? לא נכנסתי בכלל לאפשרויות קינקיות יותר. בטח שהחוק מוטה מגדרית. |
|
||||
|
||||
זו המציאות שמוטה מגדרית. עכשיו לך תמצא לי בבקשה כמה נשים סרסוריות שגרות אצל הזונות שלהן, והכל יהיה בסדר (כן, אני יודעת שיש דבר שנקרא ''מאדאם'', ולעניות דעתי הזונות גרות אצלה ולא להפך). |
|
||||
|
||||
אמממ... ההגדרה היא, אאל''ט, מתגורר ''עם'' ולא ''אצל''. מי בעלי המקום זה לא רלוונטי. |
|
||||
|
||||
Elephantem ex musca facis
|
|
||||
|
||||
המדינה חוזרת בה, לאחר הרהור וערעור: צודק המשיב, המינוח מוטה מגדרית. מן הסתם, ההטיה מקורה בהיות הגבר(בר) אחראי כמעט בלעדי למוסד הזנות. ידוע לי על מקרים שבהן ניהלו נשים בתי עינוגים (אה..איך אני בהלבנת מילים?) ואולם, מבחינת הסטטיסטיקה, זו איזוטריה, ואלי גם פיקנטריה. שויין. |
|
||||
|
||||
כשהייתי מלצר היו לעיתים קרובות מגיעות בחורות שעובדות במתחם הבורסה במשמרות לילה לאכול ארוחות בוקר ומשאירות טיפים נדיבים. האם אני פושע? |
|
||||
|
||||
אתם מוזמנים להשוות את המקרה הנ"ל: למקרים האלה: ולמצוא את ההבדלים. |
|
||||
|
||||
במקרים ההומוסקסואלים, לא טרחו לשאול לדעתם של הנאשמים\נציגיהם, בעוד במקרים ההטרוסקסואלים ניתן להם קול? בנוסף, מלים בומבסטיות מופיעות יותר בשני המאמרים על המקרים ההומוסקסואלים. |
|
||||
|
||||
בחירת המילים היא ללא ספק ההטייה העיתונאית (אנשי תקשורת יוכלו לעמוד על כך טוב יותר ממני) אך הנקודה המרכזית היא שאת הבנים המעורבים עצרו לחקירה ואילו הבנות לא נעצרו כלל עד להגשת כתב האישום. כמו כן, מקרי אונס מתוארים ע"י אנשי משטרה כקשים ומזעזעים אך המקרה המסוים הזה מתואר ע"י איש משטרה כך: "מקרה קשה מאוד. אני מניח שההחלטה להגיש כתב אישום נגד ילדות או נערות בגיל כזה היא החלטה קשה ביותר עבור המשטרה והפרקליטות, אבל חשוב שגם מקרים כאלה יתבררו בבית המשפט". |
|
||||
|
||||
דוגמא קלאסית לאשה הפועלת לבדה בדפוסים גבריים שמזכירים פעולת כנופיות. |
|
||||
|
||||
איילת יקירתי, תודה על המאמר המעניין (ותמיד כיף להיתקל בחבר'ה מהמכון לקרימינולוגיה!). כמה מילים קצרות שאולי יעניינו אותך ואחרים: נקודת המוצא של רוב הכתיבה הקרימינולוגית בנושא עבריינות נשים היא שנשים הן מראה חריג בנוף העבריינות - היינו, שהן תמיד מיעוט זעיר מכלל העבריינים. ומניחים שמיעוט המחקרים נובע גם ממיעוט העברייניות - ולא כך היא! ניתוח כמותי של בסיסי נתונים על פי רשומות של בתי משפט מאירופה של המאות ה-17, 18, 19, מגלה ששיעור הנשים מכלל העבריינים עד מחצית המאה ה-19 היה גבוה בהרבה משיעורן כיום. באמסטרדם של המאה ה-17, למשל, נשים היו יותר מחמישים אחוז מאוכלוסיית העבריינים! האחוזים נותרים בעינם כשמבקרים על סוג העבירה ומשמיטים עבירות "נשיות נפוצות" כמו זנות, הרג תינוקות או כישוף. נכון ששיעור הנשים בעבירות אלימות נמוך יחסית, אבל בעבירות רכוש, עבירות כלכליות, הפרת סדר, הברחה, ועוד, הן תפסו חלק נכבד בעולם העברייני. עיון איכותני בחומר מהתקופות הרלוונטיות מציג נשים בתפקידי מפתח בכנופיות שודדים, בעלות בתי מרזח ששימשו להסתרת רכוש גנוב, וכדומה. בקיצור, טעינו אם חשבנו שנשים היו מיעוט בעולם העברייני מאז ומעולם. ישנן כל מיני השערות לגבי השאלה מדוע פחת שיעור הנשים בקרב העבריינים - בין היתר, בשל שינוי בתפיסות הפטריארכליות לגבי נשים בתקופה הויקטוריאנית. אבל חשוב לזכור שצריך לשמור על פרספקטיבה היסטורית בכל מה שנוגע לעבריינות נשים. מה שרואים משם לא רואים מכאן. |
|
||||
|
||||
האם נעשה גם פילוח של אופי העבירות? כלומר, איזה אחוז מתוכן נעשה כדי לרצות גברים (זנות, סיוע בעבירות רכוש וכיו"ב), איזה אחוז מכלל העברייניות הציג דמות נשית מובילה ללא התערבות גברית ואיזה אחוז היה קורבן ל"ציד עברייניות"? איך תסבירי את העובדה שנשים רבות היו פעילות מאוד בעולם התחתון (אני מניחה כי ישנן עדויות לכנופיות נשיות) ועדיין התכלמו מהן ברמה כזו והעדיפו לראות את האם הקדושה מחד גיסא ואת הלילית המכשפת מאידך? |
|
||||
|
||||
יש נתונים על אופי העבירות. במקרים רבים אין דמות מובילה, וכפי שציינתי, גם אם משמיטים מהמדגם את העבירות הנשיות הטיפוסיות כמו זנות, המגמה נותרת בעינה. אני לא יודעת אם דמות ה"מוסר הכפול", שחוזרת על עצמה בכל כך הרבה מחקרים על עבריינות נשים, היא לא בעיקר יציר כפיה של התקופה הויקטוריאנית. ב"תור הזהב" ההולנדי, למשל, ערי נמל ענקיות, שהיו מרכז חיי המסחר האירופיים, היו מלאות במשפחות חד הוריות של נשים שעבדו במפעלי אריגה, למשל. נשים רבות נעו ונדו ברחבי אירופה ועבדו במשקי בית. נשים היו הרבה יותר עצמאיות ופעילות מחוץ לבית. לא בשל שחרור האשה, חלילה - מכורח: הגברים היו באיי הודו המערבית, או מתו בקרב, וכדומה, או שלא היו בעלים לנשים מהגרות, כפי שחלק מהכתיבה טוענת. הטענה שלי היא לא שלא היתה פטריארכיה. היתה, ועוד איך היתה. היא פשוט שינתה צורה. מפטריארכיה שכופה על נשים "להסתדר" ולהרוויח את לחמן דרך יוזמה (עבריינית, לעתים), היא הפכה במאה התשע-עשרה לפטריארכיה שדורשת מנשים חסודות להישאר בבית ולהיות קדושות. לעיון נוסף: Kloek, Els, Nicole Teeuwen, and Marijke Huisman, eds. 1994. Women of the Golden Age: An International Debate on Women in Seventeenth-century Holland, England and Italy. Hilversum: Verloren.
Feeley, Malcolm M., and Deborah Little. 1991. The Vanishing Female: The Decline of Women in the Criminal Process, 1687-1912. Law and Society Review 25:719. Spierenburg, Pieter. 1997. How Violent Were Women? Court Cases in Amsterdam, 1650-1810. Crime, History and Societies 1 (1):9-28. Kloek, Els. 1990. Criminality and Gender in Leiden's Confessieboeken, 1678-1794. Criminal Justice History 11:1-29. |
|
||||
|
||||
שלום, קודם כל יש לכם יופי של אתר! באמת, אני גאה שיש כזאת מודעות לדברים והאיכפתיות לדברים האלה שמתרחשים והרבה אנשים מעדיפים להתכחש לכך. הגעתי לאתר שלכם במטרה למצוא חומר לעבודת מחקר שאני עושה בנושא "הדרדרות לזנות", החלטתי להתמקד בקרב בני נוער כי אני בעצמי בת 15. הייתי רוצה לדעת עוד מידע על כך אם תוכלו לעזור לי אני אשמח מאוד!. או אם תוכלו להפנות אותי לאתרים או ספרים שיוכלו לעזור לי ולקבל עוד רקע בנושא. תודה רבה... סתיו |
|
||||
|
||||
אם אינני טועה, מקובל, במקרים כאלה, להשאיר פרטים מקשרים, על מנת שיוכלו המעוניינים לעזור לך לפנות אליך באופן אישי, מבלי להעמיס על האתר כולו. |
|
||||
|
||||
בנושא של הדרדרות לזנות ונערות במצוקה, בעיקר בספריות בתי הספר לחינוך באוניברסיטאות. בולטים (אך מיושנים משהו) המאמרים של טנא בנוגע לטיפול בנערות ושל אורון בנוגע לבריחה מ... ובריחה אל... (לצערי איני זוכרת את השמות במלואם). בהצלחה. |
|
||||
|
||||
יש להם גם פרוייקט בשם "ערים בלילה" העוסק באיתור קטינים העוסקים בזנות, ושיקומם (אחד משותפיי בעבודה מתנדב בפרוייקט הזה). |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |