לאן נעלם דן? | 908 | ||||||||||
|
לאן נעלם דן? | 908 | ||||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "ספרים"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
לפני שאתה כותב על דנקנר אז תלמד לכתוב נכון... |
|
||||
|
||||
תעצמי עיניים, ותתחילי להקליד. אחרי זה, תפתחי אותן ותבדקי איך יצא. יצא מדוייק? או שיש כמה שגיאות הקלדה? סביר להניח שהשני. יפה. אז הוא גם לבדוק לא יכול. |
|
||||
|
||||
מסכים, מה שמוציא קצת את העוקץ מהטענה שיש השכחה מכוונת בגלל מה שהפיליטוניסט הכושל דנקנר כתב (מהרהירי ליבו? מעובדות בדוקות?) על דב"א. בדיוק כמו שכתבת למטה. |
|
||||
|
||||
ספריו של בן אמוץ נמכרים עדיין בחניות יד שניה ונמצאות בחלק מהספריות העירניות. אדם בפני עצמו היה דן בן אמוץ .היה מאוד ישיר וניראה לי שדנקנר לא העיז לספר ולפרסם את כול הענין בעודו חי. הוא ושאר חיכו בסבלנות עד שימות ועד פירסמו? סימן שלא יכלו להביט בפניו ולהתווכח על כך. יש להפריד בין האשיות לבין ספריו יש סופרים רבים שאני מעריכה ואוהבת את הספרים והיצירה שלהם אבל לא מסכימה עם דעותיהם או מעשיהם. וזה לא גורע מן ההנאה שלי. בהחלט יש השכחה ! וזה ניראה לי כה צבוע. מספיק להקשיב מידי פעם לשעה היסטורית ולשמוע את הרכילות ההיסטורית של האנשים הבכרים ביותר בהיסטוריה כדי להזדעזע ולהזדעק אבל עדיין הם דמויות מוכרות ומוערכות. זו ניראת לי צביעות והחלטה שרירותית לא להדפיס את כתביו. מי היה האיש לטוב ולרע? באמת שזה לא מענין אותי כקוראת. אלפי פעמים קראתי ספרים שלא ידעתי דבר וחצי דבר על הסופר והביגרופיה שלו וזה לא מה שיאדיר או יקומם את הספר בעיני. להזכריכם נשותיו וילדיו עדיין חיים וגרים בעולם הזה. יצירותיו מונחות אצלי במדפי הספרות ובבלוגים וזה המעט שאני יכולה לתרום כדי למנוע שיכחה. |
|
||||
|
||||
המצב הנוראי כרגע הוא שאנשים לא מקבלים תמורה לעמלם. נקודה. רוצה לפרסם בספריה שלך את הספרים שאני כתבתי? דאג לי לתגמולים. לרוע המזל החוק הפשיסטי בארץ מחייב מכירה גם לספריות. |
|
||||
|
||||
כל הדיון כאן הוא אקדמי לחלוטין, שכן לא הסופר הוא המרוויח על הספר שלו. כסופר שפרסם כבר ספר אחד אני יכול לחשוף כאן את התחשיבים שלפיהם מקבל סופר תמלוגים על יצירתו. הם די מגוחכים. מספיר לומר שברוב המקרים, מתוך 79 ש"ח שאתה משלם על ספר, משהו באיזור ה- 3 ש"ח מגיעים לכיסו של הסופר. הסיבה היא לחצים כספיים שונים ומשונים (והעובדה שסטימצקי מקבלים 55% ממחיר הספר). ספריות, למיטב ידיעתי, משלמות על הספר אותו מחיר שמשלמות עליו החנויות, או מעט פחות. ההפסד שנגרם לסופר הוא מינימלי. לעומת זאת, הרווח לסופר מאותם קוראים שמתנסים ביצירתו דרך הספריות (ולאחר זמן, אם התלהבו ממנה, גם קונים אותה בחנות) הוא גדול בהרבה מהפסדו. אם כבר,, צריכים היוצרים להילחם במו"לים ובחנויות הספרים. |
|
||||
|
||||
ספרים שנשמרים בספריות יחיו לנצח כמעט ספרים שרק נמכרים בחניות אורך חייהם יכול להיות קצר למדי אם לא תורגמו לכסף רב. מאוד נכון. תחיי הספריות וחניות יד שניה שמסקרנות ומפתות לקניה הרבה יותר. חלק מספרי דן בן אמוץ נקראו בספריה וחלק האחר נרכשו בחנות יד שניה. |
|
||||
|
||||
לא אמת. משום שההוצאות יכולות לבנות על הספריות כלקוחות שבטוח יקנו את הספר, יהיה אשר יהיה. והן קונות את הספר מיד כשהוא יוצא, במחיר מלא, ולא במכירות של 4 ב-100, שמהן הסופר מרוויח אגורות. |
|
||||
|
||||
זכור לי שכילדה מאד אהבתי את הספר, ועד היום אני זוכרת קטעים ממנו. הספר מתאר מסע של ישראלי לגרמניה, לקבל את ''כספי השילומים'' עבור הוריו, לבטיו בנושא, והתאהבותו באשה גרמניה. זה ספר שמכיל הרבה. וזה שקראתי אותו כילדה, פשוט מעיד על מה שהסתובב בבית, לא על כך שמדובר בספר ילדים... (למרות שיש סיכוי גדול שהיום הוא היה נקרא על ידי שונה). בכל מקרה, אני חושבת שמידע על יוצר לפעמים שופך אור על הבנת היצירה שלו, אבל הרבה פעמים הינו בחזקת מידע מיותר. הידיעה שדן בן אמוץ עשה מעשים פליליים ומגונים, תשאר בזכרון שלי בין אם ארצה ובין אם לאו. כאשר אקרא ספרים שכתב, מן הסתם אנסה, גם אם לא ארצה, למצוא ''רמזים'' לכך. לי הרבה יותר נח לדעת מעט על החיים האישיים של יוצרים, למרות הסקרנות הטבעית. |
|
||||
|
||||
ב''לזכור ולשכוח'' חוטא ד.ב.א בפלגיאט, סיפור של מופאסאן נגנב אחד לאחד (האלמנה והחייל), הסופר ענה למאשימיו וטען בזכות החופש ליצור ובזכות ניכוס אוניברסלי של רעיונות. |
|
||||
|
||||
מישהו יודע במקרה האם יש קשרים מענינים בין ה- Ayn Rand Institute וישראל? פשוט, נתקלתי במקרה באתר תמיכה שהם בנו לישראל: וזה נראה לי מוזר משהו... |
|
||||
|
||||
המנהל של ARI הוא ירון ברוק, יליד ישראל. אבל באופן כללי, איין ראנד הביעה תמיכה בישראל בעבר, והARI רואה בישראל ככוח המוסרי והצודק במזרח התיכון. (כן, בשביל שש שנים זו תגובה די קצרה, אה?) |
|
||||
|
||||
מצאתי את הספר הזה מזמן, בחנות ספרים יד-שניה, וקניתי וקראתי. הוא היה כ"כ יפה שאני זוכרת אותו די טוב- הקו הכללי הוא, שיהודה איש קריות הוא חברו הטוב ביותר של ישו, ורק בו יכול ישו לבטוח לחלוטין. שאר התלמידים נוטים לסגוד לישו עצמו, במקום להאזין למסר שלו. ישו מחליט שעליו למות כדי שלא לחצוץ בין האנשים והמסר, ויהודה עוזר לו בכך. כלומר כל ספור ה"בגידה" נרקם בין השניים. גם עליי השאיר הספר רושם עז( עד כדי פרץ ההתלהבות הפתאומי הזה שלי, שנים אחר כך). אולי זה באמת ספר טוב במיוחד. הספר כבר לא אצלי, אני לא יודעת איפה הוא,וחבל... (משרד החינוך המליץ ללמד ספר על ישו?) |
|
||||
|
||||
גם אני קראתי את הספר לאחרונה ואהבתי אותו מאד. האם ידוע לך במקרה אם הספר תורגם לגרמנית? |
|
||||
|
||||
שנים רבות בחיי בת"א-ישראל,נחשבו ספריו של דן בן אמוץ לספרים פופולריים ומקובלים,ותוכנם אכן לא השתנה מאז-היום תופעת הליכלוך,וקניית הפרסום על ידי הבאשת אחר= מגונה ! דנקנר,עשה כמעשה ההומואים למאיר אריאל,וכמעשה עפר נמרודי שיצא חלק ואבל קהלני ואח' שנתנו חייהם למולדת מוכתמים ! ואף אחד לא משלם על זה-כמו שדנקנר נהיה פופולרי בזכות החנופה לממסד,פופליטיקה/ש"ס/ושאר מלככי פינכה - והיום: הוא קובע לנו מה נראה כל יום בעיתון !. מתחייבת אזהרה לציבור,ומתחייב עונש על פגיעה בשמו של אדם ! "בישראל" טוב שם טוב-משמן טוב ! ושם טוב רוכשים בעמל ובעבודה ! חבריו של דן בן אמוץ וכל קוראי ספריו-העריכו את כשרונו וכמעשה יהונתן גפן לאחרונה-לחיים.נעשה בזמנו שלא בפניו מעשה הרמיה של דנקנר,שבמקום לשלם מחיר-קיבל פרס על זה.. |
|
||||
|
||||
אני שמחתי לגלות הבוקר ערב יום הכיפורים ה"תשס"ז 1/10/2006 שישנם אחרים שחושבים בדומה,ולא מתביישים לכתוב ולהגיד את זה כמו למשל העיתונאי האמיץ יואב יצחק שבז למסע הליקוקים של: אמנון דנקנר שמנסה להגן על ידידו ראש הממשלה אהוד אולמרט. וחוטא לאמת ולתפקידו כעיתונאי ועורך בעיתון רציני בישראל. משעשע לראות את דנקנר ואת טומי לפיד שהופיעו שלוחי רסן שנים בתוכניות הפופוליטיקה ! והשתלחו בכל מי שרק אפשר ויש בנימצא ובלהט של "חושפי-האמת" ו"מוקיעי-השחיתות" בדומה ל "קולבוטק" משנים את דעתם ואישיותם חליפות לבקרים והאמת רחוקה מלבבם ! |
|
||||
|
||||
אל תחלק עותקים של התקליט, זו הפרת זכויות יוצרים. |
|
||||
|
||||
שלום לכם. ברצוני לדעת היכן ניתן להשאיל קלטות או CD להשמעה כמו בספריית ספרים? אני מתגוררת בפתח תקווה ועובדת בתל אביב - לכן אשמח לדעת על מיקום ספרייה כזו באיזור המרכז. אפשר גם ברעננה או בכפר סבא. תודה, קמינה |
|
||||
|
||||
ישנה הספריה לעוורים, אבל היא מיועדת רק לכבדי ראייה. אולי תוכלי לקבל מידע נוסף דרך האתר שלהם: http://www.clfb.org.il |
|
||||
|
||||
מדור המוזיקה בספריית בית אריאלה בת''א משאיל תקליטורים (ויש שם כמה ספרים מדברים) |
|
||||
|
||||
לגבי בן אמוץ, אנחנו לא יודעים בודאות מה היה שם. יש להזהר. אף אחד כמובן לא תומך בפדופיליה, אבל אסור להרשיע על פי שמועות ללא חקירה מעמיקה של העובדות המדויקות. חברו חיים חפר טען בכתבה שמדובר היה בתלמידות תיכון בנות 16 שהעריצו אותו ושכבו איתו בהסכמה. גם זה ניצול וגם זה לא מוסרי ולא תקין, אדם מבוגר עם נסיון חיים ומניפולטיבי לא צריך לנצל את התמימות של נערות צעירות וחסרות תיכחום שלוקות בהערצת המפורסם והנערץ. אבל אי אפשר להתעלם מהקונטקסט החברתי שעד לפני כ 20 שנים דברים כאלו נחשבו נורמטיביים. שחקן הכרורסל המפורסם, עבדול כרים ג'באר כתב בספרו האוטוביוגרפי שהוא שכב עם 10,000 נשים, לפני ואחרי כל משחק היו נערות צעירות מעריצות שבאו אליו בלי שהוא היה צריך להתאמץ. היום יש ובצדק, מלחמה נגד הדברים האלו. אבל לא נראה לי שאפשר רטרואקטיבית לשפוט אנשים שחיו לפני הנורמות שהיו מקובלות בזמנם. לכן יש הבדל בין מצב שבן אמוץ ( לשם דוגמה ,אין לי מיושג מה היה באמת) היה אונס באלימות ותוך שימוש בכח ילדה בת 8 לבין מצב שבו הוא בהיותו בן 45 שכב עם נערה בת 16 בהסכמתה. גם הדבר השני הוא לא מוסרי ואף לא חוקי, אבל בכל זאת יש הבדל. כיוון שמעולם לא נערכה חקירה והעובדות לא התבררו, אני מציע לא להתלהם ולא לראות במקרה הזה בסיס להוקעה מוסרית. נא להתרכז בביעור נורמות שליליות שקיימות עד היום. אין טעם בנאומים חוצבי להבות תוך התעלמות מהקונטקסט של אותה תקופה ומזה שאנחנו יודעים רק שמועות ולא יודעים בדיוק ובאמת מה הוא עשה, אפילו שזה נראה ונשמע מאד לא טוב. מתרחש ב 20 השנים האחרונות שינוי חיובי, ההבנה שאונס או מעשה מיני שראוי לגינוי אינו רק כשזר לחלוטין מתנפל על אשה זרה בסימטה חשוכה ותוך שימוש בכח פוגע בה, אלא גם סיטואציות שיש בהן לכאורה הסכמה הן פוגעניות. זה קורה כשיחסי הכח בין הצדדים הן בפערים בלתי נסבלים , עקב הפרש גילאים וקטינות או עקב סמכות פורמלית ( בוס, מפקד, מרצה, מדריך,מורה בעל מקצוע, כל בעל סמכות) או עקב ניצול מצוקה אישית ונפשית של האשה. במסגרת זו גם פער בתיחכום עקב הפרשי גיל מוכר בדבר המהווה ניצול,זה הכל שינוי שאני מברך עליו, וגם בדור של בן אמוץ היו אנשים שלא התנהגו כמוהו כי רמתם המוסרית היתה גבוה יותר, אבל בהעדר יכולת לברר בדיוק מה היה שם, לא ברור לי מה הטעם לעסוק בזה בכלל עכשיו רטרואקטיבית. לא חסרים לצערנו מקרים עכשווים שכן ניתן לבררם ששוה להתעסק בהם. וגם להרשיע אדם שכבר מת על סמך שמועות כלליות זה נראה לי דבר שגם הוא לא בריא לחברה שלנו. |
|
||||
|
||||
(וילט צ'מברליין, לא כארים עבדול ג'באר) |
|
||||
|
||||
גם ג'ורג' סימנון. |
|
||||
|
||||
וגם 20,000, לא 10,000. |
|
||||
|
||||
אלה לא היו נשים והוא לא שכב איתם. |
|
||||
|
||||
אתם מוכנים להסביר לאיילות מאותגרות תולדות-הספורט שבינינו על מה אתם מדברים? (יהיה נחמד בלי הפניות, בכמה משפטים שלך/שלכם, ככה זה ילך הכי מהר, תודה) |
|
||||
|
||||
תחילת הפתיל בהנדרסון שסיפר על כארים עבדול ג'באר ששכב עם כך וכך נשים, השם תוקן ע"י ערן בילינסקי, המספר תוקן ע"י זהריקו, מצאתי עצמי כפוי להמשיך. הומאז' לבדיחה עממית. "פראבדה" מודיע: אחד יאשק יאשקוביץ זכה בפרס הגדול בפיס בחצי מיליון רובל. למחרת פורסם תיקון: א. זה לא היה יאשק יאשקוביץ, אלא יוסיפ יוספוביץ. ב.זה לא היה בפיס, אלא בפוקר. ג. לא זכה אלא הפסיד. ד. לא חצי מיליון רובל, אלא את האופניים שלו. |
|
||||
|
||||
אהא. ה. אז מה עם האחות? האחות, נו, האמא של מכבי חיפה הקטן (איזה מתוק) - היא לא אמורה להגיע כבר, לפי חוק כל-הדרכים-מובילות-לרומא? |
|
||||
|
||||
עכשיו תורך להסביר. |
|
||||
|
||||
האם מי מן הקוראים יכול לנחש למה התכוונה המאותגרת? (בתגובה מעלי) |
|
||||
|
||||
עזוב, בדיחה פרטית שיצאה לא מוצלחת. לא שווה את הפיקסלים (וסליחה, אם צריך - לא התכוונתי להתעלם בגסות, פשוט חשבתי שהתגובה תישכח ולא תיארתי לי שתחזור אליה). |
|
||||
|
||||
אני מכיר את הסיפור בגרסא שונה קמעה, ולדעתי מעט יותר מצחיקה, שראיתי בהרצאת וידאו של פרופ' עודד רגב מהטכניון: |
|
||||
|
||||
יחסי מין של אדם בוגר עם בת 16 הם לא פדופיליה (הם הרבה דברים אחרים, אבל לא זה). |
|
||||
|
||||
אפבופיליה? הסופר כתב בעצמו באחד מספריו על מקרה בו שכב עם נערה מתחת לגיל הנ"ל. לדעתי היה ידוע מספיק על מעשיו של דב"א (גם עם נערות קטינות) לפני שעבר לעולם הבא, ולפני שדנקנר כתב את הצהובון שלו. לא רק שהמהפך ביחס הציבור לאותם מעשים היווה אינדיקטור לשינוי בסטנדרטים, התרעמה שרבים פתאום ביקשו לחוש כלפי אותם מעשים במסגרת אירוע פומבי (פרסום הביוגרפיה) היה אחד מאותם מנופים לשינוי. |
|
||||
|
||||
זה היה ווילט צ'מברליין ז''ל ולא קארים עבדול ג'באר יבדל''א |
|
||||
|
||||
די כבר עם ההתחסדות והבערות.מותר לפי החוק לשכב עם בת 16 .ואם היא נהנית זה גם מצווה,ולא משנה אם הוא מפורסם או לא.די עם דחיפת האף לחדרי המיטות. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
מי שלא מכיר את הסדרה החביבה שבכותרת, יוכל להתרשם ממנה כאן: http://www.mako.co.il/vod-index/drama-polyshuk . פרט מעניין בסידרה הוא הופעתו של אמנון דנקנר. הוא משחק שם את "חומי שליט" - על משקל "טומי לפיד", ראש מפלגת "מל"ל" - המייצגת את מפלגת "שינוי" הי"ד, שעליה נאמר שלו באמת לא היה אלוהים, הוא לא היה נותן לה להיעלם ככה. דנקנר משחק שם את לפיד המוצג כגזען וציניקן נטול ערכים, חסר יושר ורודף תענוגות, המוביל קבוצה של גרועים ממנו. בכך, לוקח הוא חלק מרכזי בהכפשת הדרך בה האמין ופעל חברו המנוח ובהכפשתו כאדם הגון. זאת בדומה למקרה דב"א. מסקנתי האישית מכל זה היא שאם יהיה בכוונתי למות בעתיד, אשמר מפני התחברות עם דנקנר. |
|
||||
|
||||
הוא לא טען משהו דומה גם במקרה הקודם? |
|
||||
|
||||
הוא לא השמיע את הטענות הללו כאשר דן בן־אמוץ היה בחיים. הכתבה הזו נכתבה כחצי שנה לפני פטירתו של לפיד. |
|
||||
|
||||
אכן, אבל גם לפני שהסדרה שודרה בפועל. אוציא אותו זכאי מחמת הספק. |
|
||||
|
||||
הכל קונספירציה - במטרה לתת ליאיר לפיד עוד כתבת 6 עמודים במוסף (כותרת: "אבי, ידידו"). |
|
||||
|
||||
איך אפר להוריד פרק? (אין לי חשק לצפות דרך המחשב). |
|
||||
|
||||
נא לשים לב שהאתר הנ"ל לא תומך בהורדת תכנים בעלי זכויות יוצרים ולכן הוא אינו מכיל תכנים מסוג זה (מה שלא מפריע לו כמובן לשים קישור לאתר שכן תומך וכן מכיל). |
|
||||
|
||||
ניסיתי פעם להוריד סרט של ז'אק טאטי מאימיול, קיבלתי פורנו משעמם. בטח היגיע לי. |
|
||||
|
||||
עוד לא נתקלתי בתופעה כזאת בקישורים של האתר הנ''ל. |
|
||||
|
||||
איזו, פורנו משעמם? |
|
||||
|
||||
סרט הפורנו היחיד שהורדתי אי-פעם התברר כדובר צרפתית. מאחר שאיני דובר את השפה וגם תרגום לא היה, מחקתי אותו אחרי כמה דקות צפייה. |
|
||||
|
||||
כנראה שזה אותו הסרט, היתה שם בחורה אחת ש*****? ועוד אחת ****, ובחור אחד ש******? (אני מבין קצת צרפתית, דיאלוגים מחורבנים ועלילה לא הגיונית). |
|
||||
|
||||
כן, בדיוק הסרט הזה. (אבל זה לא היה צרפתית, אלא גרמנית). |
|
||||
|
||||
זה בדיוק בסרט שהתחלתי להפיק לא מזמן! אבל איני פלגייטור, אז אבטל את העניין, אבל לא לפני שאחרונת המועמדות תסיים את מבחני הבד - זה המינימום שאני חייב להן. |
|
||||
|
||||
לא כבלים, אזיקים (עם פרוות ניילון ורודה). |
|
||||
|
||||
(BIG LEBOWSKI - מומלץ עם ג'וינט ו וויט-רשן) |
|
||||
|
||||
זה סרט שהחמצתי, אני מאוד אוהב את האחים כהן. |
|
||||
|
||||
אוההו! נסה ותיהנה מעבר לכך שהאחים ממציאים כתמיד דרכים חדשות לספר סיפור (בקולנוע) מדובר בדמויות (ובדמות) הכי כיפיים בסביבה. |
|
||||
|
||||
להזהר מחברים כמו דנקנר? אחרי הביוגרפיה של דב"א זו ממש לשון המעטה. לגבי טומי לפיד, אני חושב שאתה מגזים. סה"כ דנקנר משחק את עצמו ומאחר שהוא די דומה למנוח אפשר לעשות השלכה מן הדמות ללפיד. שליט קרוב ללפיד לא הרבה יותר משפולישוק קרוב לחה"כ לשעבר מצומת או שינוי (מה שזה לא היה). כדרכי ברצוני להגניב השוואה קלישאית עד עבשה, לסדרה "כן אדוני השר". יש שחקנים לא פחות טובים. סדרות כאלה אינן דורשות תקציב חריג (בפולישוק הקאסט הרבה יותר גדול), אבל התסריט, אללי התסריט. לעומת השפה העילית, המשתבללת והמתחכמת של התסריטאי היהודי-אנגלי, התסריט העברי הפרחי מתכתב עם שפתו של בסטיונר לא מפותח במיוחד. "פולישוק, פולישוק הולך לשוק". מי שצופה בסדרה מקבל את הרושם שבמקום כנסת שחלקה עורכי דין והשאר שואפים להידמות להם, יש לנו כנסת של מתווכי דירות מנתניה. |
|
||||
|
||||
מלי פולישוק-בלוך [ויקיפדיה] היא דווקא עורכת־דין מרעננה. |
|
||||
|
||||
במקום כנסת שחלקה עורכי דין והשאר סתם שודדים, הייתי מעדיף כנסת של מתווכי דירות מנתניה, שהאחרונים משתכנעים מרימון יד או מטען, והראשונים גם מורא הקדוש ברוך הוא לא ייראו. |
|
||||
|
||||
לאחר שצפיתי בכל פרקי הסידרה (בהנאה גדולה) השתכנעתי שאין כאן ביזוי משמעותי של לפיד. הוא אינו עומד במרכז הסידרה וגם מידת עיוות הדמות נראה לי סביר עבור קומדיה מסוג זה. לגבי הרושם על פוליטיקאים שיוצרת הסדרה – הוא מעוות לרעה בכוונה כבכמעט כל סרט או סדרה בה מתוארים פוליטיקאים. כנראה שזה עונה על איזה צורך. במקרה זה, אכן הם נשמעים קרובים יותר לסוחרים בשוק ומתווכי דירות מאשר לבוגרי אוניברסיטה/עורכי דין. |
|
||||
|
||||
על פי התגובות במאמר המקושר ובמקומות נוספים ברשת (תגובה של יובל רבינוביץ', למשל), דב"א הורשע במעשה מגונה בקטינה, עוד בחייו. בויקיפדיה זה לא מוזכר. למישהו יש פרטים? |
|
||||
|
||||
"הוא היה אחד המנסחים הבולטים והמשפיעים על הישראליות, אבל מאז מותו נעלם כמעט לחלוטין מהתודעה. לוי זיני, שביים סרט תיעודי חדש על דן בן אמוץ, מספר מה גרם לו להתחקות אחר המיתוס שלו" - הארץ |
|
||||
|
||||
עכשיו כשנפטר העולם מדנקנר, אני אשמח להקים איזו תנועה (אני לא בפייסבוק אז לא יכול להקים קבוצה שם) שתחזיר לתודעה את עבודתו של דן. נכון שהוא לא היה דוסטויבסקי ולא כל מילה שכתב היתה שווה זהב. אבל הוא כתב כמה דברים לא רעים, ובעיקר יצר רוח ישראלית מאד מיוחדת - ואת כל זה מחק דנקנר אחד בספר אחד. צריך איכשהו, איפשהו, מתישהו לעשות משהו עם זה - ולהחזיר את דב''א הרוחני לחיינו. להקים אתר שירכז דברים שלו, יש מעט מאד סרטונים ביוטיוב. מישהו צריך לקחת על עצמו להיות האוצר של כתבי דב''א. |
|
||||
|
||||
דב''א הרוחני היה אוסר עליך להעלות סרטים שלו ליוטיוב. רק מהבחינה הזו מגיע לו להישכח. |
|
||||
|
||||
עונש קצת חמור למי שחושב אחרת ממך באשר לזכויות יוצרים, הלא כן? |
|
||||
|
||||
זה לא עונש. זו תוצאה של בחירותיו (בעניין הפצת יצירותיו). אבל כמובן שאנחנו יכולים להתעלם מבקשתו (כמו במקרה של קפקא). |
|
||||
|
||||
הוא בכל מקרה כבר לא יהנה מתמלוגים כלשהם, אז למה להעניש את הציבור?1 ____ 1בהנחה שיש מי שמעוניין לצפות באותם סרטים. |
|
||||
|
||||
מה עם יורשיו? זכויות היוצרים על יצירותיו יפוגו, לפי החוק הנוכחי, בראשון לינואר 2060. יש לא מעט חומרים שבעליהם כנראה לא יהנו מתמלוגים אבל בכל זאת אנחנו מנועים משימוש בהם. |
|
||||
|
||||
מהבחינה הזו אין שום הבדל בית דן בן־אמוץ לנעמי שמר. גם היא אמורה להישכח? |
|
||||
|
||||
נעמי שמר אסרה כל פרסום ללא תשלום (אני לא בטוח שההגדרה נכונה) של יצירותיה כמו דן בן אמוץ? |
|
||||
|
||||
אסרה לחלוטין. |
|
||||
|
||||
התכוונתי בשאלתי גם לספריות. אני רוצה לקוות ששמר הייתה משנה את דעתה לו הייתה ממשיכה לחיות כמה שנים נוספות, אבל זו כנראה סתם אופטימיות. |
|
||||
|
||||
כן. אבל נעמי שמר מולחנת. וכך היא מושמעת ברדיו. ונעמי שמר אמנם אסרה על פרסום מילות שיריה באינטרנט, אבל השירים האלה חופשי מועלים ליוטיוב, בין אם היא רצתה בזה ובין אם לא. וזה שונה קצת מדן בן אמוץ. |
|
||||
|
||||
"מועלים חופשי ליוטיוב" חל באותה מידה גם על דן בן אמוץ. כמוכן, דן בן אמוץ "נעלם" (ר' המאמר הנוכחי) מהתרבות הפופולרית ולכן לא מושמע ברדיו. על השמעות ברדיו בעלי זכויות היוצרים מקבלים תמלוגים (ואקו"ם: תמלוגים כפולים, אם הרדיו פתוח בכל מני מספרות). ולעניין הכותרת: יוחזר דב"א, ויפה שעה אחת קודם! ליתר דיוק: הכוונה היא, כמובן, ל: http://web.archive.org/web/20071224030122/http://davar-acher.com/zope/home/he/1
|
|
||||
|
||||
מזלה של נעמי שמר, שיש את ארבע אחר הצהריים, השירים ביום שישי בין 7 ל-8 בערב ברשת ג', ואת הסופשבוע העברי ב103 FM... |
|
||||
|
||||
היעלמותו של דב''א מהתודעה והשיח הציבוריים אינה רק תוצאה של הספר של דנקנר אלא גם של הערך הנמוך יחסית של כתיבתו. אפשר בהחלט להמשיך לחיות בנחת בלי יצירתו של דב''א, מבלי שזה יהווה חסך תרבותי או בידורי בלתי נסבל. |
|
||||
|
||||
אם זכרוני הרעוע אינו מטעה אותי, באחד מסיפורי אבו נימר מתאר דן בן אמוץ מסורת ערבית ישנה של עולם מראה תת קרקעי של ג'ינים (Djinn) לעולם שלנו. ולפי המסורת יש לכל ילד תאום תת קרקעי מהמין הנגדי. ואם נופל ילד על הרצפה תאמר לו אימו "נפלת על מישהו טוב ממך", ותשפוך מים על מקום הנפילה כדי לפייס את אם התאום הג'יני. האם מישהו מכיר מקורות נוספים למסורת הזאת? (פעמיים כי טוב אם מישהו מכיר מקור מחקרי) תודה מראש! ___ ובהקשר לדיון - מעניין לראות ששאלת הפרדת האמן מיצירתו החלה הרבה לפני ה #MeToo. זה לא שההיסטוריה חוזרת, היא פשוט לא הלכה לאף מקום. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |