|
||||
|
||||
הלכתי לבדוק מה בדיוק אמרה המועמדת הנ"לשל מפלגת העבודה שעורר סערה בביצת העבודה. בניגוד לרבים אחרים, זו לא הפעם הראשונה שאני נתקל בשמה. היא זכורה לי כתסריטאית ובימאית של סרטים דוקומנטריים מלפני כמה שנים. מהרושם שקבלתי אז הייתי מצביע עבורה ללא שום בעיה. על מה אם כן רגשו גויים? הלכתי לאתר מידה שאפשר לסמוך עליו שהוא לא לטובתה. העובדה שהציטוט הראשון ברשימה הוא שאלה סרת טעם של מרעאנה על חיי המין של ניצולות שואה, לדעתי אומר דרשני. נראה שהבעיה העיקרית של מרעאנה זה שהיא ערביה ואז מביאים כל דבר, מן היקב ומן הגורן, שיעמיד את מפלגתה במבוכה. אוסף ההתבטאויות כולל עוד התבטאויות סרות טעם כמו אי עמידה בצפירה, אמיתות שלא נעימות לאוזן הימנית דוגמת עזה היא גטו וגם התבטאויות בעייתיות כמו תמיכה בשביתת רעב של איש ג'יהאד איסלמי שלא נכתב על מה הוא שבת. בסה"כ נגרמה מבוכה לכמה מעמיתיה שמן הסתם לא שמעו את שמה מעולם ועכשיו צריכים להגן על כל מיני דברים שאולי לא לטעמם. כאמור, ממש לא סביר שאבתיסאם מרעאנה היא תומכת של הג'יהאד האיסלמי וכנראה שבסה"כ מדובר בהתבטאויות לא מוצלחות של אדם שלא חושב על קריירה פוליטית. מאחר ואני לא סבור שהפוליטיקה צריכה להיות שמורה רק לאלו שכבר מן החטיבה חשבו על קריירה של ח"כ, נשאלת השאלה מה צריך לעשות עם התבטאויות כאלה? נראה לי שההתפתלויות של עמיתיה ושתיקתה הרועמת הם בדיוקמה שלא צריך לעשות. היא צריכה להתייצב בתקשורת ולהציג את עמדותיה כמועמדת לכנסת, להביע צער/לחזור בה/להבהיר התבטאויות לא מוצלחות מן העבר ובעיקר למתוח קו מפריד בין האזרח הפרטי שנותן דרור לחרצובות לשונו לבין המועמד הפוליטי המייצג גם קו מפלגתי וגם אחריות ציבורית. ולכל צדקני הימין אומר שאם שר המשפטים במדינת ישראל יכול לומר כח"כ שמדינת ישראל חטפה ילדים תימניים כדי לעשות בהם ניסויים רפואיים ולמכור את איבריהם, אז גם ח"כית ערביה יכולה לשאול שאלות על חיי המין של ניצולות שואה. |
|
||||
|
||||
אם לא שמת לב, הם המציאו סטנדרט חדש: "לא שופטים בן אדם על מה שהוא עשה בעבר". לא יכול להיות שהם לא מכילים אותו באופן עקבי. |
|
||||
|
||||
(מכילים את הגברת, מחילים את הסטנדרט ומוחלים לגברת) |
|
||||
|
||||
אי אפשר להכריח את הגברת הנכבדה לעמוד בזמן הצפירה לזכר חללי צהל, וגם מותר לה לעזוב את מפלגת מרץ בגלל שהיא נגד התנהגות צה"ל במבצע צוק איתן וגם מותר לה להיות דוברת בלד. הבעיה אינה אצלה הבעיה היא במפלגת העבודה שרואה עצמה מפלגה ציונית. האם דמות כזאת יכולה לייצג מפלגה ציונית? |
|
||||
|
||||
לדעתי לא. אם הבנתי נכון את מה ששמעתי מאמילי מואטי מפלגת העבודה נתפסה לא מוכנה. הפריימריז היו פתוחים לכל, בלי שום פילטר. יש לעבודה מזל שפייגלין לא עשה תרגיל דומה, מה שהיה מוחק אותה לחלוטין מהמפה הפוליטית. אולי מעז ייצא מתוק (לטעמך:מר) ובחירתה של הגב' מראענה תגרום למנדט או שניים לנדוד מהעבודה ולהציל את מרץ. |
|
||||
|
||||
אמיר אוחנה מקיים זוגיות עם גבר, השתתף בהליך פונקאות שאסור בישראל ואף רשם את עצמו ובן זוגו כהורים בהתאם לפסיקת בג"צ ובניגוד לעמדת המדינה. האם לדעתך דמות כזאת יכולה לייצג את הליכוד, שרואה בעצמה מפלגה שמרנית? |
|
||||
|
||||
הבהרה: זאת לא הודעת "לא, אתה...", אלא ניסיון לנטרל את ההטיות שלך. לדעתי התשובה במקרה של אמיר אוחנה היא "כן", ולמען האמת במקרה של אבתיסאם מרעאנה לא העמקתי מספיק בהתבטאויות שלה כדי לגבש דעה. |
|
||||
|
||||
נראה לי שהתבלבלת, דוברת בל"ד לשעבר איננה מראענה אלא מס' 3 ברשימה, אמילי מואטי. |
|
||||
|
||||
"אי אפשר להכריח את הגברת הנכבדה לעמוד בזמן הצפירה לזכר חללי צהל, וגם מותר לה לעזוב את מפלגת מרץ בגלל שהיא נגד התנהגות צה"ל במבצע צוק איתן וגם מותר לה להיות דוברת בלד" זכורני איך זאב יעבץ הסביר באחד מספריו איך סנקה נהג להשמיץ אישים בשיטת ה-innuendo כאשר מה שנרמז במשפט הראשון הפך לעובדה שאין עליה עוררין במשפט האחרון. נראה שאתה פיתחת משהו דומה "השמצה בשיטת הסולם העולה". א. נכון. הגב' פירסמה פוסט דוחה על כך שהמשיכה לנהוג בזמן הצפירה. (ואגב, לגמרי אפשר להכריח אותה לעמוד דום ואפילו לשיר את ההימנון. נא לחוקק בהתאם). ב. חצי נכון. היא היתה חברת מרץ ופרשה משם בגלל עופרת יצוקה (ולא צוק איתן) ג. לא נכון. למיטב ידיעתי, מרעאנה לא היתה חברה בבל"ד ובוודאי שלא דוברת. אי שם בדרך ממרחב המציאות שבה אתה חי, בין שפטל בואכה ערוץ 20, לבין המוח שלך, מישהו התבלבל בין מרעאנה לבין אמילי מואטי, מועמדת אחרת של מפלגת העבודה, שהיתה יועצת תקשורת של בל"ד (ולא דוברת). וחבל שגם מכובדי השכ"ג הלל שולל אחר מערכת ההשמצות המכוערת. אני לא יכול לערוב לה. אנשים משתנים ומשנים דעותיהם. אבתיסאם מרעאנה שאני זוכר (להבדיל מכם) היא אשה ראוייה לגמרי להיות ח"כ שלמפלגת העבודה. אישה אמיצה שלא הססה לצאת נגד דיכוי נשים בחברה הערבית ורחוקה מלאומנות מכל סוג שהוא. חה"כ הערביים של מפלגות יהודיות לא חייבים להיות ציוניים ואפילו רשאים לדגול במדינת כל אזרחיה בניגוד לעמדת המפלגה, בדיוק כפי שחברים אחרים רשאים לדגול בהפרדת הדת מהמדינה. גם חוזה המדינה הציונית ראה בחזונו ערבים שהם אזרחים גאים ועצמאיים באלטנוילנד שלו. צר לי שכותבים אחרים כאן, כתבו נגד חברותו של זוהייר בעלול במפלגת העבודה. דחיתם את בעלול וקבלתם את מרעאנה שהיא יותר רדיקלית ממנו. עצם חברותם של ערבים בעלי יושרה במפלגות ציוניות אומרת שהם נכונים להשתתף בכללי המשחק של המדינה היהודית, לא פחות מחה"כ גפני וליצמן. ילדיה של מרעאנה עשויים למצוא עצמם משרתים בצה"ל לפני ילדיהם של דרעי ובן גביר. לו הדבר היחיד שהיה לי נגד מפלגת העבודה היה נוכחותה של מרעאנה, הייתי מצביע עבורה ולא מחסיר שינה בשל כך אפילו לרגע. |
|
||||
|
||||
לפי עקרון העמידה בצפירה כעדות לציונות אפשר לפסול את רוב החרדים, שהרי הם פוסלים את השירות בצה"ל ובכלל פוסלים את עליונות המדינה על הדת. קפץ לדב הגן הביביסטי. טוב ... זה קורה לו הרבה לאחרונה. לגבי הגברת הערביה המוזרה במפלגת העבודה. ההסבר שאני שמעתי הוא שהבעיה במועמדי העבודה היא שהפריימריס היו מאוד *חפוזים*, מסיבות מובנות, (מיכאלי הקימה בחיפזון את העבודה מהחורבות שהשאיר עמיר פרץ). לא אתפלא אם חלק גדול מחברי "העבודה" החדשים הם ערבים שמתכוונים להצביע ל"עבודה" בבחירות. כבר בסיבובי הבחירות הקודמות חשבתי שטוב יעשו הערבים שרוצים להפיל את ביבי אם יבחרו במפלגות ציוניות במקום ברשימה המשותפת, כדי שקולותיהם לא יושתקו על ידי הפחדות הביביסטים; נדמה לי שזה מה שהולך לקרות בבחירות הקרובות. |
|
||||
|
||||
שוב, חבל שאתם הולכים אחרי דב. ממש לא מוזרה. אישה אינטלגנטית ורהוטה ובעיקר אמיצה. תמיד היתה. לא קל להיות ערבי הגון בחברה הישראלית וגם לשמור על צלם אנוש. האם היא צריכה להיות חברת כנסת? זה תלוי במה שתעשה שם ולא בכל מיני דברים שאמרה בראיונות עיתונאיים לפני 13 שנה. מועמדות לכנסת זה לא מועמדות לפרס ישראל. |
|
||||
|
||||
השתמשתי במילה מוזרה לא לגנאי, אלא במשמעות "ציפור מוזרה". לי אין שום בעיות עם ערבים שמתערבבים עם התרבות הישראלית, אפילו עם התפתלויות וכעסים, מוזרות דרכי האהבה. מישהי שגונבת ספרים ומאזינה למוסיקה "מערבית" אינה אוייבת של החברה היהודית. היא יותר מקנאת בחברה היהודית ישראלית מאשר שונאת אותה. בסוף הדרך היא או ילדיה יצטרפו לחברה הישראלית יהודית מהסיבה הפשוטה: התרבות הישראלית-יהודית חזקה מהתרבות הערבית. לדעתי, אם המיגזר היהודי ישרוד, נאמר, 200 שנה בארץ (זה לא כל כך בטוח) הרי לאחר 200 שנה רובם של ערביי ישראל יתבוללו לתוך החברה הישראלית-יהודית. הגברת המוזרה הזו עברה יותר מחצי הדרך בכיוון הזה. |
|
||||
|
||||
'...בסוף הדרך היא או ילדיה יצטרפו לחברה הישראלית יהודית מהסיבה הפשוטה: התרבות הישראלית-יהודית חזקה מהתרבות הערבית...' נוותר לרגע על תחושת ההתנשאות 1 כפי שעולים ממילותיך. אבל יחד עם - זאת , אתה נותן קרדיט לאומה הישראלית - יהודית , 2 על פני האומה היהודית מבלי לתת נימוקים לכך. 1 אומה שהיא בבחינת אוד מוצל מאש ושיש לה אומץ להתנשא על האומה הערבית, ראויה לטרגדיה יהודית תנכית. 2 מיהם הפרטים באומה הישראלית -יהודית ? יהודים חילונים ? |
|
||||
|
||||
אם מותר לי לייעץ לגב' מראענה הייתי מייעץ לה ללמוד מזוהייר בעלול וכמוהו לוותר על מועמדותה. אמרי לישראל ''מוחלת אני לכם על כבודי'' ושיהיה לכם בהצלחה בדמוקרטיה היחידה במזה''ת עם בן גביר ומיכאל לב ארי''. לצערי אני חושב כי כך תותיר את זכרה בהיסטוריה הישראלית יותר מחבריה שישארו מועמדים ברשימה. זה יום עצוב, שבו חבורת בריונים ופורעים פוסלת אישה אמיצה ויפת נפש שכל חייה לחמה באלימות ובחוסר הצדק. אשריכם, מצביעי נתניהו, זכיתם למדינה לה אתם ראויים. |
|
||||
|
||||
אתה ואני לא באותה סירה יחד עם הזכיינים? |
|
||||
|
||||
אכן. הבית שלנו נשרף, אבל לפחות גם הפשפשים נשרפים. בג''ץ כנראה יחזיר אותה ואז מכלוף מהקואליציה יגיד ''תראו מופתעים'' ונמשיך הלאה עם מדינת הנא-נא-נא-נא. ליתר דיוק, אמור, נא בעין שלכם. אני ממש מציע לה לפרוש. בעיקר לטובתה. מה שעשו לסתיו שפיר, זה כלום לעומת מה שיעשו לה. הם יהפכו אותה לדוברת של היטלר, חומייני ונסראללה בעת ובעונה אחת. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי אם היא נפסלה לפי סעיף גזענות או יהודית ודמוקרטית |
|
||||
|
||||
היא נפסלה לפי סעיף הסמולנית. |
|
||||
|
||||
אני מבין שאתה סרקסטי, אבל בכל זאת שואל מה היה הנימוק הרשמי. |
|
||||
|
||||
"התבטאה בשנים האחרונות במספר הזדמנויות, בצורה פומבית, נגד קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסיתה לגזענות ואף הסיתה לאלימות ותמכה בארגוני טרור ופעילי טרור הפועלים נגד מדינת ישראל" (מקור) |
|
||||
|
||||
תודה, זו הבקשה, אבל האם ההחלטה התייחסה לכך? |
|
||||
|
||||
למיטב הבנתי, לא (ההחלטה, ההצבעה) |
|
||||
|
||||
מן הסתם החלק היהודי של מדינה יהודית-דמוקרטית. היא רוצה מדינת כל אזרחיה. העובדה שהיא מתמודדת במסגרת המפלגה שהקימה את המדינה לא מספיקה לחזירים הלאומניים הללו. פחות מאיוב קרא לא מספיק להם. היא הביעה הזדהות עם אסיר ששבת רעב ולכן היא תומכת בטרור. היא כתבה שהיא חולמת שתושבי זכרון יעקב עפו לפולין ולארה"ב ולכן היא "רוצה להשמיד עיר ואם בישראל". אפשר לראות איך כלבי הליכוד קורעים בשיניהם את מראענה שהיא מופת של סובלנות ודו-קיום. ואלו האנשים שרוצים לספח את יהודה ושומרון. אתם מבינים כעת מדוע הם לא יכולים לשמוע את הח"כ ממרץ שנזכר בגרמניה של שנות ה-30? |
|
||||
|
||||
בעלול לא קיבל גיבוי. היא בינתיים מקבלת גיבוי. אפילו יש עתיד ותקווה חדשה נקטו בעמדה חלבית (והפתיעה לטובה נציגות יהדות התורה שהתנגדה). וחוץ מזה כולם כבר מכירים את הטקס הזה שאין לו שום משמעות מעשית. |
|
||||
|
||||
יהדות התורה אכן ציינה שיש תהום בין מה שאמרה מראענה לבין מה שעשתה. לדעתי האנלפביתים האלו לא מבינים במי מדובר. הם חושבים שמדובר בעוד נציגה של הרשימה המשותפת, אתה יש להם היסטוריה של שתוף פעולה. אילו ידעו מיהי היו מתייצבים בראש המנאצים. לא לחינם מירב מיכאלי מגבה אותה. |
|
||||
|
||||
(בהלול) |
|
||||
|
||||
באאלול ב-ח' ו-ע' |
|
||||
|
||||
אני התרשמתי שמרעאנה לוחמנית ואם תקבל תמיכה ממפלגת העבודה תוכל יותר להרוויח מאשר להפסיד במאבק. החיים של מרעאנה היו מאוד קשים, תמיד היא שחתה נגד הזרם. מרעאנה נשואה ליהודי ויש לה בת איתה היא חוגגת את חג הפסח, לפחות, כמו כן יש לה יצירה קולנועית פמינסטית. (טוענים שהיצירה איכותית). לפיכך חשיפה שלה עשויה להביא לה תמיכה של מצביעות רבות במיגזר היהודי. גם (אולי) תמיכה במיגזר הערבי. כנגד זה יש למרעאנה כמה התבטאויות ספורדיות שאינן מלמדות על השקפת עולם אנטי ציונית שיטתית אלא יותר על התפרצויות כעס. כחלק מהמאבק מרעאנה יכולה לחשוף לציבור, נניח דרך יוטיוב, את דמותה ואת ההיסטוריה האישית שלה. כמובן שזה לא יהיה לה קל מבחינה נפשית, אבל לפי התרשמותי היא לא מפחדת במיוחד. השאלה היא האם היא תקבל תמיכה ממושכת במפלגת העבודה. בעיה נוספת היא האם יציקו לילדה שלה בגן/בית ספר ואם זה ירתיע את מרעאנה. הצקות לילדה שלה יכולות להיות נקודת חולשה אצלה. |
|
||||
|
||||
את הקולות הערביים שמראענה תביא למפלגת העבודה אפשר לספור באצבעות של אדם בודד. הסיבות מתוארות במה שכתבת. |
|
||||
|
||||
צ''ל צבי יעבץ. זאב יעבץ זה מסיפור אחר. |
|
||||
|
||||
אני מתנצל על שתי הטעויות בעובדות שזכרתי (ואני נשבע שלא מדובר בטעויות מכוונות), אבל כיוון שהביקורת בתגובתי לא הייתה כלפי המועמדת החדשה, אלא הופנתה כלפי מפלגת העבודה שרואה עצמה מפלגה ציונית (למרות שהיא כבר לא ''המחנה הציוני'') ובכל זאת מוכנה לקבל מועמדת כזאת, וגם מסתבר מועמדת אחרת שהייתה בעבר חברה במפלגת בלד, הטעויות האלה ממש לא חשובות. הנכונות הזאת לקבל שתי מועמדות כאלה מעידה על דמותה של מפלגת העבודה היום. זו בפרוש לא מפאי של בן גוריון שהייתה מפלגה ציונית ועוד איך. |
|
||||
|
||||
אמילי מואטי לא היתה חברה בבלד. היא עבדה עבורם כיועצת תקשורת. שרותים דומים היא נתנה גם לציפי לבני ורובי ריבלין. מפלגת העבודה היום שונה מאד ממפא''י של בן גוריון גם ללא שתי המועמדות שהזכרת. גם הליכוד של נתניהו שונה מאד מהליכוד של בגין. |
|
||||
|
||||
שאני אקשר למאמר של לימור ליבנת? הצחקת אותי! |
|
||||
|
||||
הבעיה העיקרית עם המועמדת הערביה של העבודה היא שהשם שלה מסובך ולעולם לא אזכור אותו. אפילו אתה כמעט לא הזכרת את שמה כי זה מסובך מדי עבורך. טוב הגיע שלב השינון והתירגול של שמה: מרעאנה מרעאנה מרעאנה מרעאנה מרעאנה |
|
||||
|
||||
למיטב הבנתי, מראענה ולא מרעאנה. (הבנתי מתמצה בשלב שלוש בדואולינגו) |
|
||||
|
||||
כתיב פונטי באנגלית לפי איך שהיא קוראת לעצמה בסוף הראיון הוא: mar'a'ne הברה אחרונה תנועה בסגולנראה לי שהכתיב "מרעאנה" מתאים לשם שלה כפי שהיא מבטאת אותו בעצמה. מרעאנה היא טיפוס מעניין מאוד, שונה מאוד מההשמצות של ביביסטים כלפיה. תואם את ההגדרה שלי אותה בתור "ציפור מוזרה" , ניחשתי וקלעתי. פורידיס , מקום הישוב שלה, הוא ישוב ערבי מוסלמי. השם לקוח מהשם "גן עדן" כלומר פרדייז בהיגוי ערבי או משהו כזה. |
|
||||
|
||||
לא ברור לי לאיזה רגע בכתבה כיוונת אז לא הצלחתי לשמוע. לפי הכתוב הערבי יש תנועה ארוכה אחרי הר׳, ולכן מראענה נשמע לי סביר יותר. |
|
||||
|
||||
זמן 19:22 בערך בסרטון יוטיוב שהבאתי. |
|
||||
|
||||
זה נשמע בדיוק מראענה. |
|
||||
|
||||
לא ''אי עמידה'' בצפירה אלא נסיעה. תוסיף גם שיתוף של הכרזה בה מוצגים נתניהו וחבל התלייה. |
|
||||
|
||||
ידידי, זה כנראה עניין של פוזיציה. בעיני העובדה שהיתה בנסיעה מקלה ולא מחמירה את המעשה. בעיניי יש לכבד את הזולת. עמוד דום וכבד בליבך את מי שראוי לדעתך לכבד. פרובוקציות ופגיעה ברגשות הזולת רק לצורך ההתרסה, אינם ראויים לאיש ציבור ואמרתי זאת. גם בעניין נתניהו והחבל, איני לובש שק ואפר. מדובר במחאה אמנותית מן הזן הרדיקלי. ודברים קשים יותר נאמרו על נתניהו מפי יהודים. בין לבין, אנשי השמאל לא פגעו באנשי הימין, משרוך ועד קצה הנעל, כבר שנים רבות. ראוי לאיש ציבור לתמוך בכך? לא לדעתי. אני חוזר ואומר, למיטב ידיעתי, מרעאנה, לא תומכת בטרור או באלימות בכלל והניסיון להציגה כסייענית חזבאללה או דאעש הוא סתם השמצה. אני חושב שהיא כן צריכה לנקות את הלוח, כדי להבהיר לבוחריה אם באה לעבוד או לעשות פרובוקציות. אני מרגיש לא נוח לראות את בן גביר בכנסת, לא פחות ממה שאתה חש לגביה. מה לעשות, הכנסת אינה תכנית כבקשתך של אפאחד. |
|
||||
|
||||
נהיגה לעומת הליכה אפשר לפרש לכאן ולכאן, רק ביקשתי לדייק. ההגדרה ״אמנות״ איננה מעלה ואיננה מורידה בעיניי. אני מרגיש נוח יותר לראות את מראענה בכנסת מאשר את בן גביר. לצערי יש בציבור יותר בן-גבירים מאשר מראענות. מסכים לגמרי להערה בנוגע לניקוי הלוח. עכשיו ראיתי משהו משעשע שלא ברור לי איך עבר מתחת לרדאר: להשמיד את זכרון בלי הרג ולגרש את תושביה לארה״ב ופולניה :) |
|
||||
|
||||
ואם הבנתי אותך נכון, אתה אומר שהפוסט על הנהיגה בצפירה גרוע מהנסיעה עצמה. גם עם זה אני מסכים. |
|
||||
|
||||
אני מתנצל שהנחתי הנחות שגויות לגבי דעותיך ושמתי אותך במגירות. לגבי אומנות אני לא מסכים. יש תחום כזה של אומנות מחאה. כאשר אמן מצייר חבל תלייה ליד מישהו ומציג את זה במוזיאון, הסיכוי שמבקרי המוזיאון יצאו משם ויתלו את הנידון, לא קיים. מי שמזדהה עם זה, רשאי לעשות זאת. באופן אישי אני סולד מאמנות כזו. יש מספיק אלימות בעולם. לא צריך להוסיף אותה גם באמנות. לגבי זכרון יעקב, ראיתי זאת בויקיפדיה עוד לפני שהזכרת. לא התיחסתי, כי הדברים דוקא התאימו למה שזכרתי ממנה. הכתבה שהבאת יפה ומציירת תמונה טובה שלה בניגוד לארס הפוליטי. למי שרוצה לדעת במי מדובר, כדאי לקרוא. הכתבה גם גרמה לי לשנות את דעתי לפחות חלקית. אני עדיין חושב שאין שום בעיה שתהיה חברת כנסת של מפלגת העבודה. אני לא הייתי מצביע עבורה. חסרים בכנסת אנשי ציבור ואנשי מעשה, בעלי ניסיון בעבודה עם העם (כמו חולדאי למשל). אנשי תקשורת ופעילי מחאה, שאומנותם היא המילה, יש מספיק. אני רק מקווה שלא יוסיפו לטענות נגדה גם שגנבה ספרים מבתים שניקתה בזיכרון. |
|
||||
|
||||
פגיעה אנושה בזכות לבחור ולהיבחר העומדת ביסוד משטרים דמוקרטים הוֹי הָאֹמְרִים לָרַע טוֹב וְלַטּוֹב רָע שָׂמִים חֹשֶׁךְ לְאוֹר וְאוֹר לְחֹשֶׁךְ שָׂמִים מַר לְמָתוֹק וּמָתוֹק לְמָר. |
|
||||
|
||||
בראיון לחדשות 12, מראענה מתנצלת על הסטטוס שהעלתה בנוגע ליום הזיכרון, ומכנה אותו ״עלוב״. |
|
||||
|
||||
מה שעלוב באמת זה: א. ההתנפלות של כל הימין על הערביה. זה לא שאיזה חסיד פנאט או כתבלב חצר מתנפל עליה, זה ניסיון רשמי לפסול את מועמדותה וכאשר מנדלבליט העיף את הבקשה מכל המדרגות, מנכ"ל הקואליציה זוהר מוצא עוד הזדמנות להסית ולהשמיץ אותו ("תראו מופתעים"). ממש "כי דגלי, דגל טוהר ויושר". ב. השתיקה העלובה של חברי העבודה כאשר הזאבים האנטישמיים מתנפלים על אחד מהם וגרוע מזה: מעוזיה סגל ממפלגת העבודה הוא אחד ממגישי העתירה נגד מראענה. ממש חבר'ה גאונים, קודם בוחרים מועמדת ערבייה שלא תביא קולות ערביים ואח"כ מפקירים אותם לכל מי שכל מיני דברים שאמרה מפריעים לו. אסור לבחור ערביה שלא שרה "נפש יהודי", אבל מותר לבחור ולדחוף לכנסת שקרן ומסית כמו אב"ג, שאומר שמראענה קראה "להשמיד עיר ואם בישראל". לפני שמישהו רץ להביא את הציטוט על זכרון יעקב, מוטב שתקראו מה היא אמרה ידידיה הביא את ההפנייה. ואח"כ מתקרבנים ואוסרים להזכיר את ויימאר. אני לא יכול להימנע מלחשוב על מה שערבים אומרים לעתים: "נאמנים תקראו לכלבים שלכם". |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שאפשר לכנות את עמדת מפלגת העבודה „שתיקה עלובה״. היא קיבלה גיבוי ממיכאלי. אני מסכים איך לגבי מעוזיה סגל וגם לגבי הגינוי הקודם מנחמן שי. |
|
||||
|
||||
יתכן. לא ראיתי. הייתי מצפה שההתנפלות המטומטמת על המועמדת הפיסניקית הזו, תהפוך לנקודת יציאה להתקפת נגד כנגד כל אלו שהתג ערבי או סמולן הוא בעיניהם רישיון להפעלת אלימות מילולית כנגדו. במקום זאת צריך להתמודד עם חברי העבודה שבמקום לבקש ממנה הסבר מגישים עתירות לפסול אותה. השופט אוליבר ונדל הולמס בארה"ב אמר כי חופש הדיבור אינו מקנה את הזכות לצעוק "אש!" בתיאטרון צפוף. אני מבקש מהקוראים להחליט בדעתם מי הוא יותר בחזקת סכנה ברורה ומיידית, מראענה או אב"ג, שפטל ודומיהם. |
|
||||
|
||||
אז אני מציע לך לראות את האופן שבו מיכאלי הגנה עליה, למשל באולפן YNET. היא היתה מאוד נחרצת גם כנגד התקפה עיקשת מאוד של המראיינת. |
|
||||
|
||||
ראיתי את הניסיון של מיכאלי להגן על מראענה אצל אופירה וברקו. אין מביאים ראיה מן השוטים ובפרט לא משני מנחים שחושבים שלנבוח במקהלה על המרואיין שלהם זה בגדר ראיון פוליטי. ובכל זאת עליי לחזור בי חלקית ולהודות שזה לא קל להגן עליה. מיכאלי, נעימת דיבור סבלנית וחייכנית, אבל הפורום הזה לא ממש אפשר לה להגיד משהו ממשי. מאחר ואופירה וברקו לא מועמדים לכנסת, המינוס נרשם בטור של מיכאלי. אני לא רואה שום בעיה בנוכחותה ברשימת העבודה. לדעתי זה אפילו בגדר הישג שצריך להתגאות בו ולא להתנצל עליו. בניגוד לתעמולה הימנית הארסית, מרעאנה אינה תומכת במחבלים או באלימות בכלל. אני גם לא מצליח לראות בה נציגה אותנטית של המגזר הערבי (וזו אולי הטעות האמיתית). "בסוף כל משפט שאתם אומרים בעברית, יושב ערבי עם נרגילה" חרז מאיר אריאל. ואכן הבעיה הפלשתינאית היא עצם הדג המוסרית בגרונה של הציונות. ו"היא שופטת בינינו" בערבית ולא ביידיש. עד כמה לא נעים לי לשמוע אותה? כל כך לא נעים שאני חולם על מדינת ישראל שאין בה ערבים. ההבדל ביני לבין אנשי הימין הוא שאני מבין שגם היא רשאית לחלום על תושבי זכרון שחוזרים לפולין ולארה"ב. אני לא חושב שמראענה נמצאת כאן כדי לעשות לנו נעים. אני כן חושב שיש לנו ערכים משותפים ואנו יכולים לשתף פעולה למען עתיד משופר. אולי אני טועה, אבל אני ממש לא צבוע כמו הפוליטיקאים של הימין המאשרים את הרשימה המשותפת ופוסלים את מראענה. |
|
||||
|
||||
עזוב רגע את את הימין. הבעיה שלה היא שכשהיא מכנה את רבין ופרס ״קומץ מכנופיה ציונית״, היא מקוממת עליה גם אנשים ממפלגת העבודה עצמה. להזכירך, ראש המפלגה עדיין רואה בעצמה ״רביניסטית״. אני מסכים לגמרי שלדעות כמו של מראענה יש מקום בכנסת, ואסתכן גם בהסגברה כשאחווה דעתי שאכן אתה צודק וההשתכנזות שלה מונעת ממנה להיות נציגה אותנטית. |
|
||||
|
||||
שמעתי על זה. ממתי ההתבטאות החדשה? עוד משהו שהעיתונות מטעם הימנית מצאה בגנזכים. הנה התבטאות קצת יותר חדשה “באתי כאבתיסאם ואני מאמינה בקיום של המדינה שאני חיה בה”. אני זוכר כתבות והתבטאויות שלה בעבר הרחוק וגם אז היה ברור לי שלא מדובר בתומכת טרור. המערכת הנכחית של הימין נגדה היא בבירור מה שקרוי cherry picking. אני חוזר בי באופן חלקי, ממה שכתבתי שהיא ממש לא מתאימה לרשימה המשותפת. יש לה קוים משותפים עם חנין זועבי. זו מועמדת שהסיבה היחידה שערבים בוחרים אותה זה כי היא מעצבנת את היהודים. |
|
||||
|
||||
אני מנחש, אגב, שמראענה מזדהה עם חד''ש הרבה יותר מאשר עם בל''ד. היא איננה זועבי ואיננה יזבק. |
|
||||
|
||||
מאחר ואני פחות מכיר את הגותה של זועבי ואת יזבק בכלל לא, בוודאי שלא השוויתי עם מראענה. הצבעתי על קו משותף אחד ויחיד. למשל, זועבי, היא חסרת כל השפעה בציבור הערבי, אבל הצליחה להרגיז את הישראלים מספיק כדי שהערבים יבחרו בה פעם אחר פעם. למראענה יש כפי שאנו רואים את הכלים לעצבן את הישראלים. עכשיו זו בחירה שלה. האם תבחר בעשייה לטובת הציבור או בקריירה של פרובוקציות. אפשר לקחת בתור דוגמה טובה את דב חנין שהיה ח''כ בעל דעות קיצוניות במיוחד, אבל הוא התמקד בעשייה ובחקיקה ולא בפרובוקציות. |
|
||||
|
||||
קראתי את פרוטוקול הדיון בעליון בנושא מראענה. נראה לי שפוגלמן עשה לבן גביר תרגיל יפה. הוא הציע לדון לפי יהודית ודמוקרטית, ובן גביר הסכים. אחר כן בן גביר הבין את הטעות שעשה וניסה לשחק על קלף הגזענות, אבל זה היה כבר מאוחר מדי. למעשה נראה שבעניין הגזענות היה לו קייס הרבה יותר חזק, אין לי ספק שדברים בתמונת מראה על ערבים היו נתפסים כקשים מאוד. היא דיברה על הגנטיקה של היהודים, עוד לפני השואה ולפני המפגש עם הערבים, ותיארה את היהודים כעם מבוהל רכושני ושתלטן. התבטאות אנטישמית פר אקסלנס. מה שיקרה עכשיו זה שלפחות חלק מהשופטים יאמרו שמכיוון שעילת הגזענות לא הובאה בפני הוועדה, אין מה לדון בה. והדברים על העם היהודי, מאידך, אינם מקימים עילה לפי יהודית ודמוקרטית כי זו דורשת מעשים ובכל מקרה ההתבטאות אינה נוגעת לאופי המדינה. |
|
||||
|
||||
אם ההתבטאויות האנטישמיות היו מזמן, אז זה לא כמו עם לארה אל קאסם שסורבה כניסה לארץ לפי חוק התמיכה בחרם? אז ביהמ"ש אמר שזה היה כשהיא היתה קטנה, והיא חזרה בה מאז, והכל בסדר. |
|
||||
|
||||
היה דיון ארוך לגבי השאלה אם חזרה בה והתנצלה או שלא, יש מחלוקת לגבי הפרשנות לכך שהיא ביקשה לחזור בה מהכתבה מייד לאחר שהתראיינה. בן גביר טוען שחזרה בה מביקורת על החברה הערבית ולא מהדברים שאמרה על זכרון. כמו כן עולה שגם בוועדת הבחירות לא חזרה בה מהתכונות שייחסה ליהודים. באופן כללי יש היסטוריה ארוכה בדיוני הפסילה לגבי חזרה מהתבטאויות עבר. למרזל זה לא עזר, אבל השופטים עמדו על זה שפעמיים קיבלו את ההבהרות שלו ורק בפעם השלישית כבר לא האמינו לו, ולכן אולי יש לתת גם למראענה להנות מהספק אם תחזור בה. יש גם משקל לשאלה אם היא חוזרת בה רק משעולה שאלת הפסילה שלה או בלי קשר לכך. בכל מקרה זה לא כל כך קשור לסטודנטית כי שם נטען שהחוק עצמו מאפשר לפסול רק מי שעוסק בחרם באופן אקטיבי. |
|
||||
|
||||
אם כך אז בן גביר באמת היה צריך ללכת על סעיף הגזענות. נשמע שיש שם בשר. |
|
||||
|
||||
גם לולא עשה את הטעות הטכנית הזו אין סיכוי שהיתה נפסלת, אבל הוא היה מכריח את השופטים להתייחס לעניין. אחרי הכל, אני מניח שיותר משהוא רוצה לפסול את מראענה הוא רוצה להכין אליבי שיקשה על פסילת גזענים יהודים. כנרמז לעיל, אני מנחש שחלק מהשופטים ייתלו בכך כדי לא לפסוק לגופם של דברים. |
|
||||
|
||||
צר לי, אך כאן כנראה עוברת תהום ביני לבינך. אני כלל איני מוכשר לדיון בטענותיו של עוה"ד אב"ג ובעיניי היום שבו בג"ץ הטה אוזן לטענותיו השקריות של הבריון האנטישמי ותומך הטרור הזה במקום לזרוק אותו מכל המדרגות הוא יום שחור. מראענה אינה תולה תמונות של רוצחים בסלון שלה ואינה עו"ד של כנופיות משליכי אבנים ושורפי תינוקות. אתה הראית לי את הקטע על זכרון יעקב. ואתה יודע היטב שהיא לא קראה להשמיד את זכרון, כפי שחוזר וטוען השקרן והמסית אב"ג תחת כל עץ רענן. מראענה דברה על חלומות שיהודי זכרון יחזרו לפולין וארה"ב. לכל היותר אפשר לטעון נגדה שהיא לא כל כך בקיאה בעובדות. (מה למתיישבי זכרון יעקב ולארה"ב המושבה הוקמה ע"י עולי העלייה הראשונה מרומניה). על חלומות אין מיסים. בראיון אצל קובי מידן, א.ב.יהושע דיבר על פשיטת הרגל של מפלגות השמאל וקשר זאת לכך שהן לא השכילו לעבור מרעיון 2 המדינות ל-2 עמים שכבר שבק חיים באדיבות חבריו של אב"ג המתיישבים, לרעיון המדינה האחת ל-2 עמים. מראענה תומכת ברעיון המדינה האחת או ברעיון מדינת כל אזרחיה. גם בולי יהושע אינו ראוי להיות ח"כ בישראל? היום שבו חלק גדול מתושבי ישראל משוכנעים שאסור שמראענה תהיה ח"כית בישראל, הוא היום בו ישראל השלימה את המעבר למצב הנפשי המאפשר הקמת מדינת אפרטהייד. מראענה אינה תומכת בגרוש מיליוני אזרחים מבתיהם ונחלותיהם בנימוק הלאומני של חוסר נאמנות מספקת. אחרים תומכים בכך והם יושבים/ישבו בכנסת. |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח שהתהום עמוקה כל כך. אני מאמין שמראענה איננה באמת גזענית, למרות ההתבטאות האנטישמית בעניין הרכושנות הגנטית של היהודים. באופן פרדוקסלי, אני חושב שדווקא הקרבה שלה ליהודים אפשרה לה לתת דרור ללשונה למרות שאיננה מאמינה בדברים הללו באופן מילולי. הבעיה של השופטים היא שהם רוצים לקבוע את פסק הדין על סמך עובדות אובייקטיביות, לכאורה, וכאן נראה שאב״ג למד לשחק את המשחק שלהם לא רע, עד כדי הטעות שעשה כשנעתר לפוגלמן. הוא צודק לגמרי כשהוא אומר שהתבטאויות כאלה לא רק היו פוסלות מועמד יהודי אלא גם מביאות לחקירתו במשטרה. הנקודה שלי היא שאני, אתה, בן גביר והשופטים יודעים שמראענה לא גזענית ולעומת זאת גופשטיין ומרזל כן; אבל איך להוכיח את זה בלי וריטסרום? המוצא היחיד הוא חילוקים ודיוקים מפולפלים שאפשריים רק מפני שהשאלה הזו עומדת לדיון רק פעם בארבע שנים, או היתלות בעניינים טכניים, כפי שאני מנחש שיקרה הפעם. אשר להערתך בעניין אב״ג עצמו, עורך הדין של מראענה ניסה להעלות זאת והושתק מייד בידי חיות מפני שהדבר לא רלוונטי כלל. מאוחר יותר רמז לכך גם מזוז, שעוינותו כלפי בן גביר ניכרת גם מהפרוטוקול. |
|
||||
|
||||
אני רוצה לדייק עוד קצת במשהו שאולי לא היה ברור בתגובתי. אתה ואני והשופטים מניחים שמראענה איננה גזענית גם בהתבסס על ניסיון החיים שלנו. בהחלט יש השפעה לזה שהיא נשואה ליהודי, שהיא מעורה בחברה היהודית, דוברת עברית טובה. נראה שהפמיניזם בוער בה לא פחות מהסכסוך היהודי-ערבי. אבל השופטים אינם יכולים להסתמך על כך שהבת של מראענה היא יהודיה למחצה, זה לא בדנ''א השיפוטי שלהם בכלל. הם נאלצים להידחק לטיעונים משפטיים רעועים או פיקטיביים כדי להצדיק את מה שאנחנו יודעים מהשכל הישר. |
|
||||
|
||||
רק השערה קטנה, אני לא חושב שמראענה חושבת שבתה היא יהודיה (אולי ישראלית). אני מעריך שהיא חושבת שבתה תצטרך להחליט בעצמה מה היא רוצה להיות. במסגרת חוקי מדינת ישראל, אם תרצה להיות יהודיה, היא צריכה לעשות פעולה אקטיבית לשם כך (להתגייר באופן כלשהו) ולכן ממילא דעתה של מראענה בעניין חסרת ערך כשלעצמה ובזמן זה. |
|
||||
|
||||
כתבתי ״יהודיה למחצה״, עכשיו בדקתי שוב והיא אמרה שבתה 100% יהודיה ו-100% ערביה. גם את זאת הזכרתי בעניין זכרון והגנטיקה, הדיון אודות ״מדינה יהודית״ חסר כל ערך מכיוון שבית המשפט כבר הכשיר התבטאויות חריפות בהרבה נגד היות המדינה יהודית. הסעיף הזה הוא אות מתה. |
|
||||
|
||||
אני לא נזעק מכל תיאור טיפולוגי של גזע או עם ולא מתלהב מעודף pc. יכול להיות שאפשר להגדיר גם זאת כגזענות, אבל לעמים וגזעים בהחלט עשויים להיות כל מיני מאפיינים. גזען הוא מי שרוצה לשפוט את הפרט לפי תכונות כוזבות או אמיתיות של גזעו. החבר'ה שמשחיתים רכוש של פלשתינאים או מיידים עליהם אבנים אינם בודקים אם קורבנותיהם חטאו בעצמם במשהו. אני לא חייב להתלהב מכל שטות שפולטת מראענה. אני גם לא מתלהב מכל הדברים שיוצאים מפי בעידנא דריתחא. אני לא חושב שזה צריך להיות בסיס לרדיפת אדם. לגבי "התבטאויות כאלה לא רק היו פוסלות מועמד יהודי אלא גם מביאות לחקירתו במשטרה" - אני לא חושב שהתבטאויות לגבי חמדנות של יהודים צריכות להביא מישהו לחקירה במשטרה. אני לא רואה שהתבטאויות על רצחנותם ונטייתם לפשע של הערבים מביאה מישהו לחקירה ואני אפילו לא ראיתי שחוקרים את שר המשפטים והמשטרה (בזמנים שונים) שהאשים את מדינת ישראל ואת אזרחיה-המייסדים בחטיפת ורצח תינוקות כהים. אני חושב שהתיק הממשי שיש כאן עוסק בהתנגדותה של מראענה להגדרת ישראל כמדינה יהודית. ובעניין זה, אני לא חושב שעקרונית יש הבדל בין עמדתה לעמדת הסופר בולי יהושע. האם א.ב. יהושע נראה ראוי לחקירת משטרה בגלל שהוא מציע לבדוק דרכים בהם מדינת ישראל תוכל להיות מדינתם של שני עמים? |
|
||||
|
||||
שאלת המדינה היהודית ודאי אינה עניין לחקירת משטרה, וכמעט אין מי שיטען כך. התייחסתי רק לעניין זכרון וההיפוך שלו ״להשמיד את אום אל פחם״, ולעניין הבעיה הגנטית - נניח, מועמד שהיה טוען שהשקר הוא בגנים הערביים. אני טוען שמועמד כזה היה נפסל על ידי בית המשפט העליון בסבירות גבוהה, ובתלות בפרופיל הציבורי שלו ובתפוצה של דבריו אולי היה מועמד לדין. דוגמה לכך היא מקרה בנימין כהנא שנזכר כאן לא אחת ולא שתיים, אם כי הוא קרא ״להפציץ״ את אום אל פאחם ולא הבהיר כמו מראענה שמדובר על גירוש בלבד. ושוב: אני מתעלם מכך שאני יודע סובייקטיבית שכהנא באמת רוצה להפציץ את אום אל פחם ואילו מראענה לא באמת רוצה בהשמדת זכרון יעקב. |
|
||||
|
||||
צעד אחורה: הפרופיל הציבורי חשוב גם לגבי ערבים. אם ראאד סאלח יקרא להשמיד את תל אביב הוא יהיה בצרות. |
|
||||
|
||||
אתה הרי קראת את דברי מראענה במקור. אתה אמור לדעת היטב שמראענה מעולם לא דברה על השמדה או גירוש של תושבי זכרון יעקב. היא כתבה שהיא חולמת שתושבי זכרון חזרו לפולין או ארה''ב. אני לא מבין מדוע אתה חוזר אחר הכזבים של אב''ג. מראענה מעולם לא דגלה באלימות והיא רצה במסגרת מפלגה יהודית-ציונית. כאשר אלו המתנפלים כמו להקת כלבים שכיתרו חתולה, הם בריונים ופורעים המאיימים לעקור אוכלוסיות שלמות אם לא יתנהגו לפי רצונם, זה הופך את המציאות כאן לגמרי למציאות של אפרטהייד. |
|
||||
|
||||
להבנתי היא בהחלט דיברה על גירוש, אף על פי שלא התכוונה לכך ברצינות. |
|
||||
|
||||
במקרה קראתי היום עם בני בספר ״מטבח של שלום״, ספר בישול עברי-ערבי מאת כיפאח דסוקי. גם היא יוצאת פרדיס, ובכלל ראיתי ביניהן הרבה קווי דמיון: היציאה מהמשפחה המוסלמית והתערות בחברה היהודית, פמיניזם. מקווה שמראענה תהיה גם היא טבעונית. לענייננו, היא מספרת שם על הזעם שנאצר אצלה במפגשים הראשונים עם החברה היהודית: על מגבלות השפה שגרמו לה להרגיש טיפשה, על החשדנות, על בדיקות המאבטחים. אני בהחלט יכול להבין איך הכעס הזה יתנתב לאמירות קשות, וכאמור שם את מראענה בקטגוריה אחרת לגמרי מאשר את יזבק וזועבי. |
|
||||
|
||||
מעניין מה חברת הכנסת לעתיד הייתה אומרת על מצבו הנפשי המורכב של הבחור ששאיפתו לגן העדן לא צלחה. |
|
||||
|
||||
אני מצטער. אני נאלץ לדבוק בעמדתי. מראענה כתבה שם במפורש שהיא לא מדברת על אלימות. היא דברה על חלום שיש לה שיום אחד כל תושבי זכרון חזרו לפולין או ארה"ב. זה מה שכתוב שם, לא תוספות שלי. החלום שלה על מולדת שאין בה יהודים מובן לי לגמרי. אני לגמרי יכול להבין תיסכול של אזרחים ערבים שהגיעו למשהו בעצמם ותורמים לזולתם, כאשר אזרחים אחרים נחותים ובזויים מתיחסים אליהם באדנות/התנשאות/שנאה. כיהודי מן הזן הגלותי, אני לגמרי מתאר לעצמי שהמצב הזה יוצר התבטאויות לא הכי מוצלחות. אינני "מקליט" את דבריהם ואינני אורב לפעימות לבם. אחד ממנהיגי האליטות הישנות ספד פעם "האור בלבו עיוור את עיניו, ולא ראה את בְּרק המאכלת". בימים אלו אני תוהה אם ברק המאכלת נוצץ רק בפנינו ולא מסתתר מאחורי גבינו. |
|
||||
|
||||
גם זאבי דיבר על ״טרנספר מרצון״, אתה יודע. על כל פנים נראה לי שאם נותרה מחלוקת בינינו היא איננה משמעותית. |
|
||||
|
||||
אתה לא מבדיל בין מי שרוצה להיות עשיר לבין מי שמתכנן שוד בנק. |
|
||||
|
||||
אני חושב שאי אפשר לפרש אחרת את הדברים שנאמרו בראיון עצמו. |
|
||||
|
||||
לא ברור לי איך אתה מפרש את זה ככה. המשפט "הבעייתי" הוא: "אם הייתי יוזמת תסריט אפוקליפטי הייתי משמידה את זכרון יעקב..." 1. רוב מי שכן כתב תסריטים אפוקליפטיים לא רצה שהם יתקיימו (מהרשימה בויקיפדיה נראה לי שאף אחד לא רצה שהאפוקליפסה שהאו תיאר תתממש). 2. גם מתוך אלה שכתבו תסריטים אפוקליפטיים וכן רצו שהאפוקליפסה שהם תיארו תתממש, רובם לא פעלו לממשה. 3. וכמובן, כותב הראיון עצמו מודה ש: "למחרת היא מתחרטת. היא משגרת אליי מייל בהול..." במלים אחרות, אם כל מה שיש לך זה חצי משפט מלפני יותר מעשור שהמשמעות שלו שונה לחלוטין כשהוא מובא במלואו, ושדוברו התררט יום אחרי שאמר אותו ועשור לפני שהתמודד לכנסת, אז אין לך כלום. |
|
||||
|
||||
כתבתי בדיון הזה בערך שלוש פעמים שאני לא חושב שהיא באמת רצתה לממש את זה. אני עדיין עומד בדעתי שהטקסט המלא יכול להתפרש כהסתה לגזענות, ורק מדברים אחרים שקראתי על מראענה היסקתי שכנראה לא התכוונה לכך. כפי שכתבתי פעם או פעמיים, יש מחלוקת בזיהוי מה שהתחרטה עליו באותו מייל ידוע. נראה שהכוונה היתה לדברים חריפים שאמרה על החברה הערבית, ראה בפרוטוקול הדיון ובפסק הדין. |
|
||||
|
||||
אם פרשנות מספיק יצירתית כל טקסט יכול להתפרש ככל דבר... הפשט של הטקסט לא קורא להשמדת זכרון יעקב. השאלה על מה היא כן התחרטה ועל מה לא היא חסרת משמעות בעיני. עצם העובדה שהיא שלחה את האי מייל יום אחרי (ולפני הפרסום) הופכת את כל מה שכתוב בראיון לחסר משמעות בעיני (ואת המראיין והעורכים שלו לנבלות). |
|
||||
|
||||
אני חושב אחרת. הטענה היא שמה שביקשה לצנזר היה חלק מהביקורת על החברה הערבית, ואת זאת עשה. |
|
||||
|
||||
זה לא עניין של דעה - הפשט של הטקסט די ברור ולא מדבר על גירוש מלבד כ"תסריט אפוקליפטי" - אחרי שהראתי שתסריטים אפוקליפטיים לא מעידים לרוב על רצון, ועל אחת כמה וכמה, כמעט אף פעם לא מעידים על תוכנית פעולה, אני לא מבין איך יכולה להיות לך דעה אחרת (בנוגע לפשט, בנוגע לפרשנות אפשרית, אני מבין, אני רק חושב שמדובר בפרשנות בלתי סבירה בעליל, ונראה לי שגם אתה מודע לזה). מהכתבה - "מראענה ביקשה לראות את טיוטת הכתבה הזו לפני שתפורסם. סירבתי." אם יעל דן היתה עושה את זה לשרה נתניהו ב-97 מן הסתם היית מתייחס לזה בקצת פחות שיוויון נפש. |
|
||||
|
||||
אין לי מה להוסיף. |
|
||||
|
||||
אני מנסה לברר לעצמי, מדוע כאשר אדם המכנה עצמו שוקי "שמאל" טוען, שאיתמר בן גביר (יהודי טוב ואוהב עמו, לדעתי) הינו אנטישמי, לא פחות, זה מזכיר לי מייד את דברי ברל כצנלסון ע"ה, שנאמרו כבר ב- 1936, על אותם יהודים, אשר "הגיעו לידי סילוף כזה, שכלי ונפשי". |
|
||||
|
||||
בן גביר הוא טרוריסט בחליפת עורך דין. כהניסט מושבע. בן גביר לא רק אוהב יהודים, הוא אוהב גם ערבים (בתנאי שהם מתים). לא יודע אם המילה אנטישמית תואמת את דרכיו, כי המונח אנטישמיות הוא מונח מכובס לשנאת יהודים. אבל היותו של בן גביר טרוריסט בחליפה תואמת את דרכיו ללא ספק. בקיצור: דבריך על "אנטישמיות" בהקשר לבן גביר היא התחכמות לשונית ותו לא. |
|
||||
|
||||
בתגובתך ניסית לעזור לי להבין את מה שאני מנסה להבין או שהזכרת שמו בן גביר (אח יקר וצדיק) הפעילה אצלך לא רצונית את בלוטות השנאה כלפי מה שהוא מייצג? |
|
||||
|
||||
אני שונא טרוריסט אם הטרור מופנה כלפי צד חלש. הערבים בשטחי ישע הם הצד החלש. זו התנהגות לא הומנית. לא שונה הרבה מהתנהגות הנאצים, מהפוגרומיסטים נגד יהודים ברוסיה. ועוד התנהגויות בזויות כלפי מיעוטים בכל העולם. ניסיונותיך לטהר את השרץ (גביר) באמצעות מילים מלוקקות לא מעוררות כבוד גם אליך. בלוטות הזעם שלי פועלות אצלי כאשר אני ניתקל במישהו שהוא "לא הומני בעליל" כלומר: רואה ביריב לאומי אבק אדם. לפי מה שאני מבין מדבריך אתה רואה ביהודים גזע עליון שמותר לו להתעמר במישהו שאינו יהודי. אתה אוהב את גביר משום שהוא מצדד ברצח ערבים, זה הופך אותו בעיניך ליהודי יקר. אני ימני קיצוני אבל מחוייב כבוד אנושי גם כלפי יריבינו הלאומיים (הפלשתינים). * אסור לנו לסקול את הפלשתינים, * אסור לנו לשרוף אותם, * אסור לנו לגרש אותם מבתיהם כי לא נוח לנו שהם בבתיהם, * אסור לנו לטבוח בהם במקומות תפילה שלהם. * וכדומה. _________________ ** הפעלת טרור מותרת רק (לדעתי) כאשר פועלים נגד מישהו חזק מאוד באמצעים של _מלחמת גרילה_. |
|
||||
|
||||
בעקבות תגובתך זו, אני רוצה לנסות לגייס אותך לטובת הנסיון לעזור לי להבין את ההתופעה שתיארתי בתגובתי הראשונה. ברור לי לגמרי, כי הסיכוי לכך שתסייע לי קטן ביותר עד לא קיים, אך יום שבת יפה ונעים היום ולכן אנסה בכל זאת. תוכל לסייע לי להבין, אם תענה בפשטות ובבהירות על שתי שאלות אלה: א. למי (לדעתך) כיוון ברל כצנלסון ע"ה את דבריו, שציטטתי בהודעתי הראשונה? ב. מדוע הוא בחר לתאר את קבוצת האנשים הללו גם כבעלי סילוף נפשי ולא הסתפק באמירה הפשוטה, שהם טועים ואפילו מאד, לדעתו? (בבקשה אל תענה מהר. קרא לאט ובעיון את דבריו במלואם, הרהר בדבריו ובשאלותיי ורק לאחר מכן תשיב). |
|
||||
|
||||
אינני מעוניין להתעמק בדעותיו של ברל כצנלסון על עניין שאיני מכיר ואין סיכוי שאבין היטב גם אם אקדיש לכך שעות. התקופה השתנתה מאז ימי ברל קצנלסון, האנשים השתנו, הבעיות השתנו. אפריורי, כל מה שאמר כנראה ברל קצנלסון לא רלוונטי לכהניזם בכלל או לבן גביר בפרט. |
|
||||
|
||||
אם לא תקרא בעיון את דברי ברל כצנלסון ע''ה, הכוללים את הציטוט שבתגובתי הראשונה, לא תוכל לעזור לי להבין את התופעה הקורית לי המתוארת בה. לא יפה מצידך. השם יעזור. |
|
||||
|
||||
השאלה מדוע אני מכנה את אב''ג אנטישמי היא שאלה טובה. היא בהכרח מחייבת אותנו לדיון בנושא הסבוך מיהו אנטישמי. למרבה המזל אני רואה שכבר ענית לעצמך על השאלה ע''י שבצעת לי אנליזה שכלית ונפשית. לכן אני רואה שאני פטור מן השאלה. |
|
||||
|
||||
א. אין כל שחר לטענתך, כי השאלה אם בן גביר הינו אנטשימי הינה שאלה טובה. לדעתי, אין כאן שאלה בכלל. כל יהודי, גם מי שאינו מסכים עם דעותיו, יודה שבן גביר הינו יהודי טוב, פילושמי מובהק. ב. אין שחר לטענתך הנוספת, כאילו ביצעתי לך אנליזה שכלית ונפשית. כפי שציינתי, אני רק מנסה להסביר לעצמי תופעה המתרחשת אצלי, שיש לה קשר לדברי ברל כצנלסון ע"ה. לצערי, גם אתה לא עוזר לי להבין את התופעה. |
|
||||
|
||||
טוב נו, אז הוא סתם גזען ותומך טרור. יהודי לא טוב למשעי. |
|
||||
|
||||
גם אתה לא עוזר לי להבין את התופעה המתרחשת אצלי, שיש לה קשר לדברי ברל כצנלסון ע''ה. השם יעזור. |
|
||||
|
||||
אהבת ישראל להגיד שבן-גביר וחבריו הם גזענים, זה להצביע על הקצה הגלוי של הקרחון. מעבר לעניין הסמנטי לפיו גם מי ששונא ערבים עשוי להקרא אנטישמי, ישנה השאלה האם אנטישמי חייב לשנוא את כל היהודים? האם רוסי או פולני השונא את יהודי ארצו, אבל אוהב את הישראלים, הוא אנטישמי? במחשבה שנייה, עניין הגזענות והאנטישמיות הוא באמת משני. לב העניין הוא שאותו "יהודי טוב ואוהב עמו" הוא שקרן ומסית רצידיביסט. למי שעדיין לא הבין, הנה האמת מבית מדרשם של אב"ג ומיכאל בן ארי: כל תושבי צפון ת"א, כל השמאלנים, כל הרוחצים בבריכת גורדון, כולם תומכים בהגירת סודנים לדר' ת"א! יכול להיות דיון את מי בדיוק הא.נ. שונאים, אבל הם "שונאים" ללא כל עוררין. להבדיל מהם המועמדת מראענה לא הביאה חבורת פליטים פלשתינאיים לבקר בבתיהם בירושליים או בדר' ת"א. |
|
||||
|
||||
סרטון ענק! טוב שהזכרת. לגבי דבריך - לעזאזל, זה קורה לי שוב! תוך כדי קריאתם, דברי ברל כצנלסון ע"ה על אותם יהודים ש"הגיעו לידי סילוף כזה, שכלי ונפשי" שוב הציפו את מחשבתי. חושו אחים! מדוע זה קורה לי? |
|
||||
|
||||
ומה על חרדים שמשווים יהודים רפורמים לכלבים? מספיק אנטישמי לצורך הדיון שלנו? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |