בתשובה לש''ק ריש, 25/09/02 1:11
מעניין 94114
טוב, כבר ענו לך, אבל בתור חבר בקהל היעד הגלוי של השאלה אני אוסיף את שלי. זיוף קפה )או דיסקים, או תוכנות( הוא כמעט ההפך הגמור משיתוף בידע או בכל משאב אחר. מדובר בהטעיית צרכני עלית ללא סיפוק אלטרנטיבה. לו היו הזייפנים גונבים את המתכון הסודי )בבקשה לא לצחוק, דורון( ומייצרים על-פיו קפה "משוחרר" משלהם, אני יכול לתאר לעצמי מצבים היפותטיים שבהם הייתי מריע להם. אבל כך? אפילו אם עלית היא פסגת הרשע]1[, עדיין הפצת *עוד* קפה כאילו-מתוצרתה תוך פרסום השם והלוגו על הזכוכית לא יעשה שום הבדל, לא אצל אלה שמשום מה רוצים לקנות דווקא עלית ולא אצל אף אחד אחר. נכון, זה יכול לגרום לאימפרית הרשע נזק כלכלי, אבל כך גם תעשה החדרת רעל לצנצנות. אם אני חייב לבחור בין הטיפוס עם החתול הלבן והמונוקל ובין הטפיל החי על חשבון פשעיו, אני מעדיף את הראשון. לפחות יש לו תרומה חיובית *כלשהי*. ]1[ אני לא באמת חושב כך ואין לי דבר נגד הקפה שלהם. סתם דוגמה.
אגב, ובלי קשר, 94115
במסך אישור התגובה, כתוב למטה "אם הסוגריים מופיעים הפוך, _לחץ כאן_", נסה ותהנה.
94131
לא עדיף שקודם תלמד אותו איך ליהנות ממנעמי האנטר?
כבר לימדו אותו 94134
תגובה 93509
כבר הסתיו עכשיו 94135
ניסו ללמד אותו, התכוונת.
אל"פ‏1 אבל נדמה לי שלא צריך להטביע את התלמיד בים של חומר לימוד נוסף, לפני שהוא הבין והפנים את החומר הקודם.

לא נורא, אולי גידי יהיה מוכן להשאיל לנו את צג הברייל שלו.

1 אני לא פדגוג.
עכשיו מעונן 94913
השיעור השני עבר בהצלחה, תגובה 94887 עכשיו אפשר לחזור לראשון.
עכשיו מעונן 94917
טעות – לא עברתי מערכת הפעלה, פשוט החלפתי מחשב. לינוקס רץ נפלא על מק, ולצורך זה קניתי אותו. בהצלחה בפעם הבאה :)
עכשיו מעונן 94919
לא טעות ולא בטיח. השיעור לא היה על מערכות הפעלה אלא על כתיבת תגובות קריאות, כמו שאפשר לקרוא בתחילת הדיון תגובה 94115

עכשיו, אני אסביר לאט כך שאולי תבין, משום שכבר כתבו לך על זה מספר פעמים, ואתה ממשיך להתעלם (בגלל שיש לך תסביכי פראנויה של משתמש לא חלונאי?). לאף אחד לא איכפת ממערכת ההפעלה שלך, מצידנו תשתמש בVAX. אבל, כשאתה כותב תגובות, נסה לכתוב אותם בצורה קריאה, עם סוגריים שנפתחים ונסגרים (להבדיל מנסגרים ורק אז נפתחים כמו ב תגובה 94114), ואם שורה רווח בין פסקאות (ועדיף פסקאות קצרות), או אפילו רק אנטר (EOL זה קיים בכל מערכות ההפעלה שקיימות משנות השבעים) אחד יספיק. פעם הבאה, קרא למה אתה מגיב (ואגב, אם זה עדיין לא הובן, בשביל זה אני כותב תגובה קריאה, כן כמו הדרישה ממך, בשביל שתוכל לקרוא אותה, *אותה* ולא את מה שאתה חושב שהייתי צריך לכתוב).
עכשיו מעונן 94926
כשאתה נותן קישור אלמוני לתגובה שלי, אני יכול רק להניח (בטעות או שלא בטעות) שייתכן שאתה רוצה להתייחס לתוכן הדברים. חוץ מזה, תרגיש חופשי להימנע מלקרוא את כל או חלק מהתגובות שלי על בסיס תוכני או צורני, לבחירתך. לצורך העניין, האייל מוחק את כל האנטרים שלי מסיבות לא ברורות שייתכן מאוד שהן אכן באשמת הדפדפן שלי, ולכן אני משתמש בדפדפן אחר עבור תגובות ארוכות במיוחד. אם זה לא מספיק טוב, קח בחשבון שהפסדת לכל היותר (בגלל ההצעה הנ"ל) את קריאת תוכן תרומתי לדיון, המפוקפקת מלכתחילה. הסוגריים ההפוכים בתגובה הספציפית נבעו מלחיצה נלהבת מדי על "אשר". שגיעות כתיב ודקדוק אני מקווה מאוד שאין לי, וארץ הצבי אני לא מכיר. עוד משהו?
עכשיו מעונן 94951
באיזה דפדפן השתמשת כשהוא מחק לך את האנטרים?
(תוהה, והייתה רוצה לעשות ניסוי בעצמה)
w3m 94955
מעל רד-האט 6.2 ו-"VIM -H" כעורך.
האם אתה סמילי? 94927
לא 94944
גם אני לא. 95307
אני, דווקא כן. 140995
האם אתה סמילי? 95365
אני לא סמילי וגם אישתי לא סמילי.
האם אתה סמילי? 95442
כנראה שצריך יותר מהמון סוגריים והחלפת ע' בא' כדי להיות סמילי.
למה יותר? 95452
אולי פחות.
האם אתה סמילי? 95456
<הולך אחרי העדר> גם אני לא סמיילי. איילת בועזסון תאשר את קיומי. מצד שני, תמיד יכול להיות שסמיילי מאז ומעולם היה דמות פיקטיבית שלי ורק עכשיו החלפתי לאוריגינל, אה?
האם אתה סמילי? 95468
גם אני לא סמילי אבל אני יכול לאשר שסמילי הוא אדם אמיתי ושמו לא עדי סתיו.

מצחיק, דמות פיקטיבית מעידה על אמיתותה של דמות אחרת אבל זה מה יש.
אם כבר דמויות פיקטיביות 95603
"עלמה" (בניגוד לעלמה עפרונית) - אמיתית או לא?
כל מה שגיליתי עד עכשיו זה שתיבת הדוא"ל שלה פעילה (היא עונה לאמיילים), והיא אפילו נתנה לי אישור לכתוב את השקפת עולמה (קרי - פמניזם זה מגוחך, מקומן של נשים בבית, מקומם של גברים בעבודה או (החידוש האחרון) עם המאהבת) כסיפור קצר.
לעומת זאת... ממ, קשה לי לתפוס שבאמת יש נשים שחושבות ככה...
אם כבר דמויות פיקטיביות 95609
את עלמה אני לא מכיר אבל פרידה, שכנתי הרמניה המשוגעת גם היא מחזיקה בדעות כאלו. היא יושבת ימים שלמים במרפסת ומקטרת על הבחורות של היום שאין להן דרך ארץ ומתלבשות כמו משהו ברומנית (שאני לא מבין אבל יש לו צליל רע) ומתנהגות כמו משהו אחר ברומנית (שאני לא מבין אבל יש לזה צליל לא פחות רע).
מצד שני היא משוגעת ואין לה שום תואר.

האחיין שלה מקס לעומת זאת, שהוא בעל תואר (בהצטינות, מהטכניון), הוא פמיניסט למהדרין שבמהדרין. היא מספרת שכשאשתו הייתה קמה בלילות להניק את ביתם הוא היה קם ומרכיב לעצמו מצבטי פטמות כדי לחוש הזדהות.
כפי שהובטח - עלמה, הסיפור המלא 103011
כפי שהובטח - עלמה, הסיפור המלא 103039
התחלת מעלמה והגעת למקומות אחרים לגמרי.
נפלא.
האם אתה סמילי? 95608
רגע, אז ממי מקבלים פתק שאני קיימת? ממך או מאיילת בועזסון?
האם אתה סמילי? 95610
עקרונית עדיף אישור קיום מדמות שקיומה אינו מוטל בספק. למעשה אישור קיום מדמויות פיקטיביות במוצהר קרוב יותר להכחשת קיום. מצד שני הכחשה תקיפה דיה שקולה לאישור בדרך ההפוך על הפוך ככה שאני לא יודע מה לענות לך...
מי שבא מחרתיים לפארק מקבל פתקית! 95624
בתנאי שיזדהה בפני, יצטלם ויביא כיבודים ושתיה
כדאי כדאי
(שישי 14:00 והלאה בכניסה לפארק רעננה, להוראות הגעה בצע חיפוש תחת המאמר על זנון, אכילס והצב)
אזהרה 95635
אל תביאו לשם ילדים היפותטיים בני שש ומטה. זה לא הולך להיות מחזה יפה.
מי שבא מחרתיים לפארק מקבל פתקית! 97056
רגע, אז היה פיקניק או משהו?
היינו שישה 97128
אכן כן.

הנוכחים: ליאור גולגר, מאור גרינברג, עמית מנדלסון, גלעד ברזילי, ארז לנדוור ואנוכי. ישבנו בפתחו של הפארק עד לשעה 16:30, מתוך ציפייה לאסף שרעבי, שבושש לבוא. בסוף נשברנו והחלטנו לא לשלם 15 שקלים לעיריית רעננה על האירוח בפארק (לכאלו שאינם תושבי רעננה), אז נסענו לחוף זבולון בהרצליה. שוחחנו על דא ועל הא, ענייני האייל, לא ענייני האייל, ברומו של עולם, ובתחתית מעמקים. אני מאד נהניתי מהרימונים שליאור (או מאור) הביא. בפעם הבאה, תבואו גם אתם!

זו הייתה הגרסה המצומצמת של הסיפור, כי האייל, בכל אופן, אינו מועדון חברים, אבל תמיד נחמד לפגוש מכרים ישנים ואנשים חדשים.
למען האמת, היינו שבעה+וירטואלים 97137
זה אני הבאתי את הרימונים, ונסענו לחולות בין אפולוניה לשפיים ושמה זרקנו אותם בלי התערבות שירותי הביטחון האלמוניים.

היה ממש כיף, בעיקר כששרעבי חטף מערן רימון רסס צה"לי 26 שבטעות השתרבב לארגז רימוני ההלם.

עד עכשיו הוא בקושי רואה ובגלל זה ערן מנסה להצניע את הפרשה, אבל היה ממש כיף. מתי עודפעם?
היינו שישה 97327
איפה הייתה ההזמנה ?
(אם הייתה . . .)
הייתי שמחה להגיע,
או שמה הכוונה הייתה לערוך "מסיבה מצומצמת"
(וואו מאז כיתה ד' לא השתמשתי במונח "מסיבה מצומצמת").
היינו שישה 97338
תגובה 95005
היינו שישה 97340
היי, רק עכשיו אני מגלה שבכלל הייתי אמורה לקבל טרמפ מכליל נאורי!
היינו שישה 97502
הייתי שמח, יקירתי, אבל אין לי רכב.
ואת יכולה לקרוא לי כליל, אין הרבה כאלה באתר.
היינו שישה 97503
ואת יכולה לקרוא לו כליל, או יודה.
היינו שישה 97515
לא, אל תקראי לי יודה, אני פשוט לא אדע שמדובר בי.
היינו שישה 97348
מדוע זה פורסם תחת הפרדוקס ההפוך של זינון ?
ההנחה היא כי כל המשתתפים מבקרים בדיון זה באופן קבוע ?
ההנחה היא שכאן לא תוסר ההזמנה 97352
עינו של האייל הקורא צרה בהזמנות למסיבות פרטיות, גם כשהמסיבה אינה פרטית וכל מהותה והוייתה סבה סביב האייל עצמו. זה מין ניסיון מוזר להתנער מכל סממן של קהילה וירטואלית עם איזשהוא פן של גיבוש חברתי.

קיים סיכוי גבוה יותר שהמערכת תפסח על הזמנות ידידותיות מעין אלה אם הן יוצאות בשולי בלונים לא קשורים, תחת מאמרים מרתקים אך נידחים. כך אין סיכוי לפגוע בכבודו של כותב המאמר שעוקב אחר הדיון ונעצב למראה העופטופיקים, וכך קיימת הסתברות גבוהה יותר שערן יגיב לבלון לפני ששמעון יסיר אותו. עניין של סטטיסטיקה, זה הכל.

ההנחה היא שמי שדורך על דיון מתמשך ונתקל דווקא בבלון הזה, זה מי שכבר קרא את הפרדוקס ההפוך של זינון ולכן נושא פז''ם מסוים באייל. קונים וירטואליים קמים ונופלים על הוכחת היתכנות בדמות ציבור מוכר של איילים שנוהר לדיון המתמשך הזה ומצהיר על בואו.

כך למשל, המפגש האיילי הבא יהיה מוצלח מזה האחרון, כי יותר אנשים ידעו עליו ויגלו נכונות להגיע. ואז האיכויות הרגשיות של המפגש יתעלו על תחרות שהיה-מתחת-למים של גלעד ומאור, ערימת ילדים על ארז וזריית חול בעיני נציג המערכת.

וכל הקטע של דני ליטני עם הרימונים היה ממש אינפנטילי, תסלחו לי.

מזל שברחנו לפני שבאה המשטרה.
הנחה לא לגמרי מדוייקת. 97354
לא חסרים קוראים שפשוט _לא מתעניינים_ בפרדוקס של מהשמו (אני יודעת על לפחות איילה אחת כזו בוודאות).
וחוצמזה, למה שרק מי שמחזיק פז"מ עתיק ירצה להגיע למפגש? נהיינו סנובים לעת זיקנה? (סתם ניחוש, אם היית מפרסם את ההודעה על הקון במאמר פחות ישן, עם יותר קוראים, סביר להניח שהיו מגיעים יותר משישה. ואולי אפילו בנות! שיו, אולי אפילו היית מגלה שיש איילות כוסיות‏1)

1כי איכשהו, כמעט כל הודעה שלך, מגיעה בסוף לנושא הזה.

_____
העלמה עפרונית, וותק מאז 15 ליולי 2001.
הנחה לא לגמרי מדוייקת. 97355
אני מבקשת לא לקלקל את סיכויי להיות העלמה היחידה ‏1 במפגש הבא.

1 ולכן הכי כוסית.
בסדר. 97356
_____
העלמה עפרונית ועבודה בלי הפסקה- הידד!
1 רוצים תמונות 97366
גם וגם וחבל. 97473
חבל,
אני גם כוסית וגם פנויה . . .
(הכינוי - בגלל הדמיון המסוים לאותה גב' מונרו המפורסמת,
מאז גיל 15 בערך יוצא לי לשמוע על זה לפחות פעמיים ביום ביום,מי שזה לא הטעם שלו שירחק ממני).

(טוב,הצלחת "לגרור" אותי להשתמש במונח שאני לא הכי אוהבת בעולם (כוסית).
פעמיים כי טוב 97476
פעמיים ביום? זה כולל שבתות וחגים? לי אומרים שלוש פעמים ביום חול שאני דומה לארתור מילר, ובשבתות חושבים שאני ג'ו דימאג'יו. את חושבת שיש לנו עתיד משותף?
פעמיים כי טוב 97484
לא הטעם שלי . . .
ג'נבה מחכה לך 97406
השקרים שלך נעשים באמת מטופשים. פעם אחת הוסרה הודעה שעסקה במפגש שכזה, היה בלאגן גדול והובהר כי ההסרה הייתה *שגיאה* ואינה חלק ממדיניות האייל.
אנחנו אמנם לא מעודדים מפגשים אייליים (ואין לנו כוונה לארגן כאלו נכון לעכשיו), אבל ממש לא מפריע לנו שקוראי אייל יפגשו, ואנחנו לא נמנע פרסום הודעות על כך. המלצה שלי? קח אחד מעדכוני החדשות האחרונים ופרסם שם. ככה זה הכי פחות מפריע.

מוס.
האייל מחכה לדחליל חדש 97411
בחייאת דובי, אתה מכניס לי שקרים לפה. טול קורה ושתה מים.
ג'נבה מחכה לך 97474
למה ?!?
בדיוק התחלנו לתת לאייל מימד של מדור פו"פ. . .
ג'נבה מחכה לך 97478
_בדיוק_ ! נשאר רק לשנות את השם ל"הקופידון הקורא" או "ספידי הקורע"
ג'נבה מחכה לך 97800
כל עוד אני לבד, אף אחד לא ימצא אושר באייל. בפרינציפ.
ג'נבה מחכה לך 97819
אני אפילו לא מצאתי את האייל באושר.
היינו שישה 97335
בפעם הבאה, אם תודיעו באימייל, יהיו בורקסים.

1 משום מה שרעבי הוזמן ולא בא. לא נורא, אני אהיה יוצאת אסיה-אפריקה הייצוגית שלכם :-)
אומרים שאני איננני אני 95741
אני מכחישה.
מעניין 94165
אני אנצל את התגובה הזו כדי לענות לכל מגיבי הפתיל. ההבדל בין זיוף לחיקוי, הוא במודעות הצרכן‏1. ההבדל הוא שהצרכן אינו יודע שהוא קונה לא-עלית. בכך ודאי יש הבדל ניכר בין סיטואציות הדיסקים לבין סיטואציית הקפה‏2.

אבל אם מסננים ומפרידים את הגנת הצרכן (כלומר את אלמנט ההטעיה), עדיין נשארת השאלה האם הזיוף הזה מפר זכות של "עלית", ולא רק של הצרכן. וכולם מסכימים שעלית זכאית ליהנות משירותי אכיפת החוק על מזייפיה, כדי להיות המוכרת הבלעדית של תוצרתה ולהגן על רווחיה. אותו רעיון בדיוק אינו קיים בתודעה המקובלת לגבי מוסיקה ותוכנה: אנשים אינם מכירים בזכותה של חברת התוכנה להיות המוכרת הבלעדית של מוצריה ולהגן על רווחיה.

----
1 המונחים האלה, שהאשמתי אותם ב"דיוק משפטי", הם אכן מדויקים, אלא שהם אינם מן הטרמינולוגיה הסטטוטורית. הם מקובלים במחקר של הקניין הרוחני.
2 אם כי בשני התחומים, קיימים מקרים בהם הזיוף נמכר במחיר הנמוך במידה כזו שהצרכן חייב להיות מודע לאי-המקוריות. כמו דיסק של עפרה חזה בעשר שקל, או קפה עלית בשלושה.
מעניין 94173
כיצד זה מתעוררת השאלה אם הזיוף מפר זכות של עלית - כאשר כולם מסכימים שעלית זכאית לשירותי אכיפת החוק נגד מזייפיה ?

כלומר, אם אין מחלוקת על כך שעלית זכאית להנות משרותי אכיפת החוק נגד מזייפיה - על כורחך אתה אומר שהזיוף מפר זכות של עלית.

הלא כן ?
מעניין 94213
"כולם מסכימים" = אינטואיטיבית נראה לכולם שזכות של עלית מופרת, שהיא זכאית לאכיפת החוק וכו'. ומנגד אינטואיטיבית נראה לאנשים רבים שאין לזכות את מפיקי המוסיקה והתוכנה באותה הגנה בדיוק.
מעניין 94226
כי לא ברור מספיק לאנשים שקניין רוחני הוא קניין. על מוצר פיזי, זה כבר הרבה יותר ברור.
מעניין 94235
לא, לא.

כי הם יכולים. אם טכנולוגית היתה לאנשים אפשרות לייצר קפה בעצמם בעלות אפסית, הם היו עושים את זה.
מעניין 94236
כלומר, לייצר קפה עלית בעצמם, כמובן (ובהנחה שהם אוהבים לשתות אותו).
מעניין 94253
נראה שאינטרס הציבור - למרות האינטואציה שלו - מחייב דווקא לחזק את ההגנה על מוסיקה, תוכנות וכו' בהשוואה להגנה הניתנת ליצרנים דוגמת עלית.

וזאת למה ?

אכן, יצרנים כמו עלית מצד אחד, ויצרני מוסיקה ותוכנות מצד שני נהנים מהגנות על פי דיני הקניין הרוחני.

בהקשר זה יש לחלק את ההגנות לשני סוגים:

1. הגנה שמטרתה שמירה על אינטרסים כלכליים גרידא (כמו במקרה של עלית) המעוגנת בעיקר בפקודת סימני המסחר.

2. הגנה על זכויות יוצרים למיניהם המעוגנת בחוק זכויות יוצרים וכן בחוק הפטנטים והמדגמים.

יוצרים למיניהם ראויים להגנת יתר כיוון שפגיעה כלכלית בהם (באמצעות העתקות לא חוקיות) פוגעת במוטיבציה שלהם ליצור ולפתח רעיונות מקורייים.
הרי הדברים ברורים: יוצר מקורי יירתע מהשקעה של זמן ומאמץ אינטלקטואלי אם יתברר לו שלמחרת המצאתו כל העולם מעתיק אותו בלי חשבון.
העתקה לא חוקית של יצירות מקוריות - באשר הן - מדכאת את הרצון ליצור, והדברים ברורים.

וכאשר מדכאים את היוצרים המקוריים, מי שנפגע בסופו של יום הוא הציבור הזקוק ליצירות הללו.

בהקשר זה כדאי להביא כאן קטע קצר מדבריו של בית המשפט העליון:

"בבסיס זכותו הקניינית של היוצר ביצירתו מונחת המגמה לתמרץ את הביטוי ואת המאמץ היצירתי...מושם הדגש.. על האינטרס הציבורי להעניק ליוצר תמריץ כלכלי, וכך לעודדו להוסיף וליצור".

מה שאין כן במקרה של עלית. אם לא נשתה קפה עלית נשתה קפה אחר. אבל ליוצר מקורי - לא תמיד יש תחליף.

אגב, לטענתך בעניין אינטואיציה של הציבור לתת פחות הגנה למפיצי מוסיקה וכו', נראה שהאינטואיציה הזו (אם אכן קיימת) - נעוצה בנגישות הקלה של כל אחד מאיתנו ליצירות המקוריות (תוכנות וכו') ולאפשרות להעתיקן באין מפריע.
מעניין 94339
אני כמובן מסכים לרוב הדברים. במיוחד לאור מה שאתה אומר מפתיע שלדיני קניין רוחני יצא כזה שם רע -- אלא כשהם מגינים על קפה עלית.
מעניין 94455
זה אכן מפתיע, אבל נדמה לי שהקהל הרחב לא טורח להבדיל בין דיני הקניין הרוחני ובין התנהלות החברות שיש להן אינטרס לאכוף את הדינים האלה.

במקרה של תעשיית המוזיקה, לו החברות הגדולות היו נוהגות בשום שכל ובחשיבה רחבה יותר, הן לא היו פותחות במלחמה משפטית מרה כזו על תוכנות שיתוף הקבצים, אלא מוצאות דרך לבצע שיתוף קבצים משלהן, בצורה חוקית שהיתה מביאה להן רווחים. הן יכלו בקלות למכור שיר יחיד בדולר, השמעה בודדת בכמה סנטים ועוד כהנה וכהנה - ולהעביר לאתרים שלהן אלפי משתמשים, שהיו ששים לשלם טיפ-טיפה וליהנות מאיכות גבוהה יותר ומשירות אמין יותר מאשר אלה של התוכנות הפיראטיות. השתלבות כזו של החברות הגדולות בשיתוף הקבצים ברשת היתה משנה את המפה הקיימת לחלוטין. אבל הן לא עשו את זה, והחלו מלחמה של טוב מול רע. בקרב הזה הן מנצחות בטווח הקצר, אבל תדמיתית מפסידות כל רגע ורגע.
מעניין 94462
יש בעיה עם התיאוריה הזו, כי לכאורה עכשיו הם היו צריכים לפתוח בשיווק רשת נרחב, בהעדר מתחרים. העובדה שהם לא עושים את זה עשויה להצביע על כך שזה לא רווחי עבורם כפי שמנסים להציג את זה.
מעניין 94509
אני לא יכולה לחשב *בדיוק* כמה זה רווחי. אבל נראה לי הגיוני, שההוצאות הכרוכות בשיווק קבצי מוזיקה ברשת נמוכות מאלה של הדפסה בפועל של דיסק ושיווקו לחנויות.
מעניין 94769
איך אתה מתכוון לנתק את עניין ההטעייה ממושג הסימן הרשום? הרי אין לו מטרה אחרת. לסימן אין כל ערך כלכלי פרט למוניטין שלו (וברגע שכבר אין לו מוניטין ספציפיים ממילא בעליו אינו זכאי להגנת החוק, ראה מקרה קלינקס). אם לא היה לאליפסה האדומה שום מוניטין (=ערך הכרתי) בפועל או בכוח, כל הדיון הזה היה נראה מגוחך, מכיוון שערך כלכלי בפני עצמו בוודאי ובוודאי שאין לו.
מעניין 94846
ההטעייה (העולה כדי גניבת עין או תרמית) היא לגרום לזולת לחשוב שדבר הוא X בעוד שלמעשה הוא Y. הערך הכלכלי נובע מכך שהחשבתו של דבר ל-X גורמת לכך שמייחסים לו ערך נוסף, מעבר לתכונות "האנונימיות" שלו. ערך מוסף זה הוא שווי ה"נכס" הקרוי מוניטין. גניבת העין משתלמת כי הגונב זוכה בפירות אותו נכס; כאשר הנכס הוא תוצאת עמלו וממונו של בעליו, כך שגוזל המוניטין גונב למעשה את העמל והממון האלה. הערך הכלכלי הזה, הוא דומה לכל קניין רוחני אחר, כגון מוסיקה.

בה בעת, מעבר להתעשרותו של הגונב על חשבונו של בעל המוניטין, מתרחש גם ניצול של טעות הצרכן. לו ידע הצרכן כי הוא אינו קונה את המוצר המקורי, היה נותן ביטוי לכך בהעדפה אם לקנות ובאיזה מחיר. אמור מעתה: בסיטואציה של גניבת עין, נוסף על גניבת הקניין הרוחני, יש גם אלמנט של עשיית רווח לא-כשר באמצעות גרימת טעותו של הצרכן. והזכות שמופרת כאן היא זכותו של הצרכן, ולא של עלית. זה האלמנט שניסיתי להפריד, כניסוי מחשבתי. הרי "במציאות" יש בגניבת מוניטין את שני הרכיבים; אבל ההכרה בכך שזכותה של עלית היא שמופרת, ולא רק זכותו של הצרכן, היא ההכרה בזכותה של עלית למונופול על המוניטין של קפה עלית. זה המונופול שאנחנו לא מוכנים להניח לאומנים ולחברות תוכנה ליהנות ממנו.
מעניין 94905
תרגיל מחשבתי אקדמי כמובן, אבל אני חושב שגם לא קביל. קודם כל, "מתעשר על חשבונו" הוא טיעון בעייתי למדי, ואינו, כשהוא עומד בפני עצמו, צידוק לחוק אלא במערכת ערכים פיאודלית. האם מקדונלד'ס מתעשרת על חשבון בורגר-ראנץ' בעוד שבורגר ראנץ' היא זו שבעצם פתחה את השוק הישראלי למזון מהיר של המבורגרים? יכול להיות. האם יש מקום להעניק לבורגר ראנץ' חסינות מסויימת בשוק שלה? אולי, לא יודע, יכול להיות שיש טעמים מעשיים לכך. אבל *לא* מהצידוק של "מתעשר על חשבונו". ואם בורגר ראנץ' היו טוענים אחרת‏2 הייתי קורא להם בכיינים. דבר שני, "מונופול על מוניטין" קצת חוזר על עצמו, אם תחשוב על זה: מוניטין אינו מוניטין אם הוא אינו של בעל המוניטין, ממש כפי שאינני עדי סתיו, ת.ז. 035781509, אם אין לי מונופול על היותי עדי סתיו, וגופי אינו שלי אם אין לי מונופול על הזהות שלי עם קיומי הפיסי. מוניטין אינו יכול להתייחס *אלא* לזהות המחזיק בו משום שמשמעותו *היא* זהות, בהקשר החברתי. כאשר אני מדבר על מונופול בהקשר של עלית אני מתכוון למונופול על הסימן הרשום עלית, שאינו אלא כלי תקשורתי המשמש את עלית בתקשורת עם צרכניה על-מנת לתקשר את הזהות (=מוניטין) שלה. מוניטין יש לה *בכל מקרה*, ואילו איכות המוניטין היא עניין פרטי של עלית. מטרת הסימן הרשום אינה להגן על המוניטין הטוב של עלית כלל וכלל: אם זה היה המצב, היה ערך לאיסור על כתיבת תגובות בנוסח "קפה עלית אינו טעים" באייל‏1, ולעומת זאת, לא היה ערך לפסוק פיצויים לטובת עלית בתביעתה נגד הזייפנים אם יוכח שאיכות הקפה שלהם טובה יותר מזו של הדבר המקורי ולכן המוניטין שלה השתפר. לא: מטרת הסימן הרשום היא למנוע הטעייה בזהות ותו לא. ומכיוון שעלית היא צד בעניין (אחרי הכל, מדובר בתקשורת *שלה* עם צרכניה), נוח יותר לתת לה לתבוע מאשר לצרכנים. אין כאן הכרה בזכויות של עלית מעבר לזכות שלה שלא ישבשו באופן אקטיבי את התקשורת שלה, בניגוד למקרה הנפוץ במוסיקה או תוכנה. ‏1 גם תביעת דיבה אינה קבילה אם אין בה מידה של הטעיה. ‏2 אאז"נ הם מעולם לא טענו כך, הם יצאו גדולים.
מעניין 94935
הטענה על טעמו של הקפה אינה קשורה לפגיעה במוניטין. בפרסומים שלה, עלית לא טוענת שהקפה הזה טעים - אלא שהוא מוכר, מעורר נוסטלגיה, מבית טוב וכו' ‏1.

מעבר לזה, פגיעה במוניטין היא סעיף תקף רק במקרה שהמוניטין באותו עניין היו טובים מלכתחילה. כך למשל, אם אומר שחוה יערי רוצחת, זה לא יפגע במוניטין שלה, כיוון שהיא רצחה וגם הודתה, ואין על זה ויכוח.

1 טוב, הטענה הזו התחילה כחצי בדיחה, אבל אני מתחילה לחשוב שיש בה משהו. בפרסומת של קפה פלטינום אולי מדובר על טעם, בפרסומת לקפה הנמס הרגיל של עלית לא מוזכר הטעם.
מעניין 94968
אני מסכים. אגב, לומר ''חווה יערי רוצחת'' זה לא הוצאת דיבה רק בגלל שאין כאן פגיעה במוניטין, אלא גם בגלל שזה נכון. אם תפרסמי בעיתונות ''עדי סתיו רוצח'' זה כנראה יפגע במוניטין שלי חבל על הזמן, אבל לא תהיה כאן הוצאת דיבה, כל עוד את יכולה להוכיח זאת (ולכן אצטרך להשתיק אותך בדרך אחרת). העניין הוא שאפשר לתבוע בתביעה אזרחית רק על נזק, אבל עדיין יש פעולה לא-חוקית ספציפית שעליה צריך לתבוע. הנזק שנגרם או לא נגרם לעלית מ''גניבת מוניטין'' לא רלוונטי לשאלת מה חוקי ומה לא מבחינת סימן רשום. אלע''ד.
מעניין 94969
אלע"ד = ?

(ההיפך מבס"ד?)
הוא לא עורך דין 94970
ובאמת, במדור השאלות הנפוצות כדאי להוסיף את ראשי התבות הנהוגים כאן, כמו תטל''א, אלע''ד, עמ''ז, אא''ט וכד'.
תטל"א? 94975
באמת? ואני אומרת נואש. תוספת גרשיים = רחמי שמיים.
תשובה טובה לשאלה אחרת 95057
אפילו אימץתי את זה כתרגום לא מילולי ל Ignoratio elenchi, כאן: http://techst02.technion.ac.il/~sgiladb2/logic.htm#I...
תטל"א? 95058
תשובה טובה לשאלה אחרת.

ושמיץ יפתח עמוד לר''ת האלה. הוא המציא אותם. ובלצ''ג.
:-) 95167
באמת סליחה, דוברת רהוטה.
מעניין 94941
כדאי להפריד בין התחומים:

גניבת מוניטין - כשלעצמם - פוגעת בבעל המוניטין בלבד.
בגניבת מוניטין - כשלעצמם - לוקח ראובן, שלא כדין, את המוניטין של שמעון ומספק באמצעותו שרות (או מוצר) ברמה או בטיב שאינם נופלים מאיכות מוצריו של בעל המוניטין המקורי.

במקרה כזה, הצרכן לא נפגע למעשה.

מתי הצרכן כן נפגע ?

כאשר גונב המוניטין מספק שרות או מוצרים ברמה נמוכה מרמת מוצריו של בעל המוניטין.

במקרה כזה נפגעים שניים:

1 הצרכן שהוטעה ורכש מוצר ברמה ירודה למרות ששילם תמורתו מחיר גבוה יותר מערכו (היינו מחיר המתקרב או זהה למחיר המוצר האמיתי).

2.בעל המוניטין שנפגע כאן פעמיים:

א. גניבת המוניטין שלו.

ב. פגיעה במוניטין שלו ע"י מכירת מוצרים באיכות ירודה בשם המוניטין הזה.
מעניין 95055
יש גם אלמנט של פגיעה במוניטין של המוצר המקורי - אם הזיוף הוא ברמה נחותה, והצרכן אינו מודע לכך שהוא צורך זיוף, עלולה להיות פגיעה ארוכת טווח במוניטין של החברה המקורית.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים