|
||||
|
||||
מצאתי נתונים מספריים די בקלות, אבל אינני בטוח אם הם מצטברים (ואז זה יותר סביר, גם אם גבוה למדי) או שמא מייצגים כל שנה בנפרד (ואז זה ממש לא יאומן). שנת 1996 - 950 אלף נפגעים בתאונות דרכים (הרוגים+פצועים). שנת 2000 - 1.16 מיליון. שנת 2002 - 1.19 מיליון. הנתונים הגיעו מפה - http://www.catss.ucf.edu/aitfia/main_pages/crash-tes... ומכאן - http://www.osa.go.jp/anzen/html2002e/as101.html כמו כן, מצאתי גרף שמצביע על כך שבשנת 1997 נהרגו בתאונות דרכים ביפן בין 8 ל-9 מכל 10,000 איש. הגרף נמצא בתוך קובץ ה-PDF הזה: הערה: האוכלוסייה של יפן היא כ-126 מיליון בני-אדם. |
|
||||
|
||||
אז מה יוצא בסוף, הם יותר טובים מאיתנו או לא? (ומה בעצם נעשה עם המידע הזה?) |
|
||||
|
||||
לפי המספרים של גלעד, ביפן נהרגים פי *עשרה* (יחסית לגודל האוכלוסיה) מאשר בישראל. ומה נעשה עם המידע הזה: אם מתברר שמצבנו אכן טוב יחסית לכל מדינה מערבית אחרת, אולי צריך להרים ידיים (דהיינו, להבין שלא נצליח להוריד את מספר ההרוגים בתאונות באופן משמעותי) ? |
|
||||
|
||||
אני בספק אם הגענו למנוחה ולנחלה (או אפילו לנחלה ממנה ניתן להשקיף על הנחלה) |
|
||||
|
||||
מה לגבי הרוגים לק"מ נסיעה (או שמא הרוגים לק"מ דרך)? |
|
||||
|
||||
סליחה, טעיתי בהעתקת הנתון מהגרף. מדובר על בין 8 ל-9 מכל *100,000* איש. |
|
||||
|
||||
מעניין את הגרף אני לא מצליח לקרוא אך בכל זאת אחפש תשובה רשמית לגבי הנתון. |
|
||||
|
||||
שזה, על אוכלוסיית ישראל, בין 480-540 הרוגים בשנה. קצת יותר טוב מאיתנו, אבל לא בצורה משמעותית. |
|
||||
|
||||
אני אגיד שוב: הנתון המשמעותי (לדעתי) הוא הרוגים לק"מ נסיעה (או לק"מ דרך או אפילו לכלי-רכב. כולם יותר משמעותיים מהרוגים לנפש). |
|
||||
|
||||
למה? כל הסבר שלך יתחיל מנקודה נחותה במקצת, אגב, כי הנפשות מתות, ולא הקילומטרים ולא כלי הרכב. -------------------- אם הייתה אפשרות לבדוק את היחס בין מספר ההרוגים למספר האנשים *שמשתמשים* במכוניות, זה היה מדד עדיף, אם היינו רוצים להשוות בין מדינה מתפתחת למפותחת, למשל. המדדים האלה הם כלים שיכולים לספק סקרנות, או לעזור למישהו להחליט מה משפיע על תאונות דרכים, ולכל אחד מהם משמעויות אחרות. |
|
||||
|
||||
ענית בעצמך – המדדים שמתייחסים לק"מ נסיעה הם למעשה ביחס לאנשים *שמשתמשים* במכוניות, אלא שהם משוקללים כדי להבחין בין אנשים שמשתמשים הרבה במכונית לבין כאלה שכמעט לא. מובן שהייתי צריך להגיד משמעותי ל*מה*, בהודעתי הקודמת. הכוונה היא למשמעותי להערכת הבטיחות בדרכים. אני מקווה שעכשיו זה יותר ברור. |
|
||||
|
||||
אולי הרוגים לנפש לק"מ דרך? נראה לי הכי רלוונטי. |
|
||||
|
||||
מה פתאום? אין לזה אפילו את המימד הנכון. כל מדד סביר צריך להשאר יציב תחת שכפול של המדינה אותה מודדים, והמדד שלך יחולק ב-2 במקרה כזה. |
|
||||
|
||||
אין לי מושג מה אמרת הרגע, אז אני אניח שאתה צודק. |
|
||||
|
||||
נתאר לעצמנו מדינה A שבה המדד שלך יוצא 14. כעת נתאר לעצמנו מדינה B, שהיא כפולה בשטחה, במספר הכבישים שלה, במספר תושביה, ובמספר התאונות לשנה. דוגמא למדינה כזו: שני עותקים של A, מחוברים בסרט ורוד. מספר התאונות לנפש ב- A ו- B הוא זהה; אבל אם מחלקים באורך הכבישים, המדד של B יצא 7, ולא 14 - בניגוד למה שהיינו רוצים לראות. (ועכשיו אני צריך ללכת ללמד, שעור ראשון השנה. מי יתן וכל הסטודנטים שלי יתנו בי כזה אמון עיוור). (בעצם, אני מקוה שהם לא). |
|
||||
|
||||
אין לי מושג למה, אבל החיפושים האלו משעשעים אותי. בחודש מרץ של שנת 2001 היו ביפן 7,843 קילומטרים סלולים של כבישים מהירים, וכ-10,000 הרוגים בתאונות דרכים. בסוף שנת 1996 היו ביפן 72.03 מיליון כלי רכב רשומים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |