|
||||
|
||||
"שיעור הנוצרים באוכלוסייה הפלסטינית בגדה, בירושלים ובעזה עומד על 2% -1% בלבד, ומספרם נאמד בכ-50 אלף נפש. רובם המכריע מתגורר כיום בבית לחם וסביבתה, מעטים ברמאללה ובאזור שכם. לשם השוואה, שיעורם באוכלוסייה לפני 1948 נע בין 8% ל-11%, לפי סקרים והערכות שפורסמו." נראה שתוכניות ההגירה מרצון יסייעו להפוך את המיעוט הנרדף הזה ביו"ש לתומכי פלשתין מן הים ועד הנהר במערב. |
|
||||
|
||||
רגע, אתה מסכים שהם מיעוט נרדף, אבל מה בדיוק הטענה שלך? שאם תהיה הגירה מרצון של המוסלמים, גם הנוצרים יהפכו להיות קיצוניים יותר? אתה יודע שהנוצרים עוזבים את יו"ש ואת עזה לחו"ל (לצ'ילה, ליוון, לקנדה, כל מיני מקומות) כי קצת... נמאס להם לגור שם? |
|
||||
|
||||
אני טוען שהם חסרי כל השפעה יחודית במקום בו הם יושבים ושהם יהיו הראשונים שיהגרו משם אם יוכלו. אני טוען שכל עניין ההגירה מרצון הוא קישקוש שנועד להצדיק את המשך התמיכה בממשלת המנוול והתיישבות של יהודים בתוך ריכוזי פלשתינים. מי מפריע לפלשתינים להגר היום מרצון מיו"ש? מלבד העובדה שאין כל כך לאן? אתה מציע להתחיל לגבות מיסים בהתנחלויות ובבני ברק כדי שיהיה אפשר לצייד את הפלשתינים המהגרים במתנת הדרך? אני טוען שהכל דיבורים ריקים שמאחוריהם מסתתרת התמיכה בסמוטריץ, בנגביר. או שאולי אתה סבור שעצם הידיעה של המהגרים, עד כמה אתה רוצה בהגירתם מרצון, תסייע להגירתם? ישראל נטלה על עצמה מהלך ברור: לסלק את החמאס מן הרצועה. לעת עתה נראה שנכשלה בכך. כל הדיבורים המיותרים של תומכי הימין, הם חלק מן המחיר של המהלך הזה. |
|
||||
|
||||
הבנתי, אז אתה שייך לז'אנר מוציאי האגרסיות. אוקי. א. מעולם לא אמרתי שלנוצרים יש השפעה במקום בו הם יושבים, אם תצליח לקרוא את תגובתי שוב, תבין זאת. ב. לא יודע מה זה "עניין הגירה מרצון", יודע מה השיח שלי בנושא. אם תוכל להגדיר לי מה זה "עניין הגירה מרצון" זה יקדם את הדיון. ג. לפלסטינים אין לאן להגר? תקרא את המקור שממנו ציטטת את האחוזים של הנוצרים. לך ולמד כמה תושבים היגרו ממזרח ירושלים, הגדה ועזה ב-75 השנים האחרונות. לך תקרא כמה פלסטינים (נוצרים ומוסלמים) היגרו מעזה מאז 2006. לך תקרא את מחירון ההברחות מרצועת עזה דרך המנהרות שמתחת לציר פילדלפי, או ממעבר רפיח. הביקוש להגר מהשטחים החוצה עצום. הפלסטינים לא מטומטמים. מי מפריע להם? רוצה רשימה?... ד. ההערה שלך לגבי התנחלויות ובני ברק מוכיחה שאתה מז'אנר ספציפי של מוציאי האגרסיות, וזה מוציאי האגרסיות על חרדים ומתנחלים. עלה והצלח במשימתך. NOT. ה. בשרשור מטה כתבת לי שאיני, ואני מצטט, "ממסוממי ערוץ 14". אז תחליט. אני כן מסומם, או לא מסומם? אני כן תומך בסמוטריץ', או לא תומך? אני אשמח לדעת, אני מחפש את זהותי. ו. אם ישראל לעת עתה נכשלה במשימה לסילוק החמאס מן הרצועה, מה הדרך הנכונה? גם את זה שאלתי אותך למטה בשרשור ולא קיבלתי תשובה, רק משלים על ג'ונגל ועל צפרדעים בקלחת. אני אשמח לשמוע תשובה מפורטת, יש לי זמן. |
|
||||
|
||||
דוקא אני מוציא אגרסיות? איימת עליי כאן באייל וקראת להלשין עליי לרשויות (וזה לא בפעם הראשונה). בסה"כ בטאתי תסכול מסויים. קראתי את אחת מתגובותיך והתרשמתי שיש כאן קול מקורי שאינו מביא דקלום של העמדה הרשמית, אבל בהמשך ראיתי שטעיתי. אתה שואל אותי מה זה "הגירה מרצון" כאילו אני העליתי את הנושא ותומך בו בשרשרת תגובות. כבר כתבתי פעמים רבות שאלו מילים ריקות ולא תוכנית. לימין הישראלי יש מסורת ארוכת ימים של "עורמה" שבה אומרים דברים שלא מתכוונים אליהם רק כדי להערים על השמאל השנוא. אחזור ואומר: אפאחד לא מתנגד להגירת פלשתינים, אז מה המדיניות כאן? ה"מרצון" זה כנראה סוג של חידוד תורני כשהכוונה היא מרצון של אנשי הימין. א. "מעולם לא אמרתי שלנוצרים יש השפעה" - זה בדיוק מה שאמרת, אחרת מדוע העלית את זה. המציאות היא שמדובר בשרידי הקהילה הפלשתינית-נוצרית שבקרוב כבר לא תהיה כאן, עם או בלי "הגירה מרצון". ג. בהחלט הייתי רוצה לשמוע מי מפריע לפלשתינים להגר מכאן? שוב השמאל המרושע שחוסם בגופו את השיירות שלהם? אתה שייך לקבוצה המתארת את העולם כסוכנות לחלוקת זכויות מקלט. אתה לבטח לא מודע לכך שבגוש השמאל יש הסכמה די גדולה, אולי רוב, שאין להם עתיד כאן ובכל זאת רובם עדיין כאן. הגירה זה לא פיקניק והגירה מרצון אפאחד לא צריך לעודד. אם אתה רוצה לתמוך בטרנספר, אמור זאת ואל תבלבל את המוח. ד. נו כי הרי ידוע שאוצר המדינה מבוסס על הכספים הנגבים בהתנחלויות ובב"ב. העובדות הן עובדות גם אם הן לא קיימות במוח של אורית סטרוק. ה. איני יודע מי אתה ולמי אתה מצביע. אבל אני די משוכנע שדבריך אינם משהו מעבר לאפולוגטיקה של עמדת השלטון בישראל. ו. אם לא שמת לב, השאלה כבר אינה מה ישראל צריכה לעשות בעזה, אלא מה היא יכולה לעשות. בזמן שאתה מתכנן איך לשכנע את סליחה מוחמד להגר מכאן, שעון המלחמה כבר צלצל לסוף הסיבוב. אם המנוול לא רוצה להיתפס שוב כשהטנקים שלו מגינים על היישובים הנטושים בעוטף עזה. האם ישראל תצליח לתמרן בין האוייבים באופן שיאפשר השלמת עקירת החמאס מעזה, איני יודע. לא הייתי בונה מדיניות על כך. לדעתי בתנאים הנוכחיים צה"ל לא מסוגל להשלים את המהלך בטווח זמן סביר. המפגש הבא עם הגורל יהיה ככל הנראה בקרוב בצפ' הארץ ובדרום לבנון. |
|
||||
|
||||
סלח לי אדוני, אתה פשוט לא מבין נכון. א. אמרתי שיש אפילו הבדל דתי בין יו"ש ובין עזה כי בעזה נותרו עוד כמה נוצרים שלא זרקו אותם מהגג. זה אומר שבשני המקומות לא מחבבים נוצרים, אבל נשארו עוד מעט ביו"ש. יש מבין? ג. רגע, טענת פה הרבה דברים. מי מפריע לפלשתינים להגר מרצועת עזה? מממ אולי ארגון בשם חמאס? אולי מיתוסים לאומניים? אולי מצרים שסוגרת את המעבר? אולי ישראל שלא בונה נמל ולא נותנת להם לטוס משם (וזה די ברור שחלק לא יחזרו)? להמשיך? כל אחד מהסעיפים פה יכול למלא ספר. בנוגע לשמאל המרושע - אתה ממש חי באובססיה, ידידי, אתה רואה את העולם אך ורק במשקפי שמאל ימין וכמעט כל משפט שני שלך פה זה מנתחלים, חרדי, ביבי, מנוול או שמאל/ימין. שחרר. אם התכוונת לכך שבגוש השמאל יש רוב לכך שאין להם עתיד בישראל - אז זה הייאוש מדבר מגרונך. אני לא מיואש ואל תכפה עלי בבקשה את ייאושך. *למה* אף אחד לא צריך לעודד הגירה מרצון? את זה לא הסברת. רק משלים על צפרדעים. ד. מרוב ציניות לא הצלחתי להבין את הקשר. שמה, אין שם מספיק גביית מסים? אני באמת לא מבין. את אחוזי גביית הארנונה בטובא זנגריה אתה מכיר? :-D ה. אני מבין שזו עמדתך, אבל זה בגלל שזו הפריזמה שלך ואתה פשוט לא רואה סנטימטר מעבר לה. שחור/לבן במקסימום. ו. תודה על ההסבר מה אי אפשר לעשות. אני מעדיף להעלות פתרונות ולנסות פתרונות מאשר להסביר מה לא עבד. בזה אין ספק שישראלים (ובטח פרשנים) אלופים - להסביר מה לא עובד כרגע. אבל במקום זה, תנסה רגע לנסות להסביר מה אתה *חושב* ש*כן* יעבוד. קח מתנה ממני: תאר לי את התרחיש הזה אם מחר בבוקר ביבי מתפטר. מה התרחיש האופטימלי מכאן והלאה מבחינתך? |
|
||||
|
||||
וגם. מצטט את תגובתי *הראשונה* בשרשור שכנראה חלק מהאנשים לא קראו ונכנסו באמצע הדיון: "אם יציעו לי, הייטיקיסט תושב רחובות, "הגירה מרצון" לציוויליזציה עם ערכים דומים לשלי, שבה אשפר את רמת חיי (או לפחות אשמור עליה) ואשמור על גחלת תרבותית כלשהי, בהחלט אעשה זאת. (עכשיו נסו להשוות את כל חלקי המשפט לתושבי רצועת עזה ותראו כמה רעיונות אתם מקבלים)" אז אני אשאל אותך. אם אתה כל כך מיואש מהחיים כאן, ועכשיו יציעו לך אפשרות מעבר למקום (לבחירתך. לא איכפת לי איפה. סידני, אתונה, הונג קונג, ניו יורק, מה שבא לך) אחר עם כל סובביך וכל חבריך. משפחתך, הספר שלך ומוכר הבייגלה, אתה לא לוקח בשתי ידיים? תגיד את האמת. תושב ח'אן יונס לא חושב אותו דבר? |
|
||||
|
||||
"הגירה מרצון" היא מהלך הוגן ומאוזן: אנחנו תורמים את הרצון והפלשתינאים את ההגירה. |
|
||||
|
||||
אולי כדאי לומר לכל גיבורי המילים וההצהרות האלה, שמאז ה-7 באוקטובר החמאס הצליח הרבה יותר לעודד את הרצון להגירה מישראל1, מאשר להיפך. אז קצת צניעות מתבקשת כאן. 1 כולל הגירה בפועל. |
|
||||
|
||||
יש גיבורי מילים ויש מיואשי חיים, אבל צנועים. תחליט באיזה צד אתה מעדיף להיות. |
|
||||
|
||||
ראינו לאן גיבורי המילים הביאו אותנו. תפיסת מציאות שגויה (ואולי גרוע מזה - הצגת מציאות שקרית) הן לא הדרך לתיקון המציאות והגדלת שמחת החיים, אלא בדיוק להיפך. כל מחצצרצי ה''הגירה מרצון'' הם בדיוק אלה שהביאו אותנו למצב בו אנו עכשיו, בגלל שהם חיו בלה-לה-לנד ולא במדינת ישראל. והם ממשיכים עם זה עכשיו במלוא עוזם, ראה שר האוצר שלנו. אז לפתור את זה ב''או שתקשקש שטויות ותחיה בפנטזיה או שתהיה מיואש'' זה גם לא רציני וגם לא פתרון. |
|
||||
|
||||
מה הפתרון שלך למצב הנוכחי ברצועת עזה? |
|
||||
|
||||
בכך הוא רק הוסיף שמן למדורת ההבלים שרוטמן-לוין-ביבי הבעירו. בתגובה 764412 אני מבקש לקרוא רק את השורה האחרונה ובשום אופן לא את זאת שלפניה! |
|
||||
|
||||
ואתה, שוטה, מה לגבי השמן שהבערת בעצמך? או שאתה מנסה לכבות את השריפה? מוזמן לכתוב |
|
||||
|
||||
אני? אני בקושי מצליח להבעיר את האש במצת שלי. חלק מנסיונותי להצטרף למכבי האש מתועדים כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן ועיקר גאוותי כאן. דפי האייל מלאים בהוכחות לכך שאין צורך להזמין אותי לכתוב. |
|
||||
|
||||
אף אחד מהשלטים הללו לא הוסיף שמן למדורה? אפילו לא מיליליטר? מכיר את הכנסיה הזו בארה"ב שחבריה מניפים שלטים... איך נאמר, לא שגרתיים? גם הם מכבי אש? איך בדיוק חלק מהשלטים האלו הם מכבי אש? או בוא נאמר אחרת, האם מטרתך לכבות את האש צלחה, או שאולי הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות? |
|
||||
|
||||
חוששני שאין לי שום דבר חדש להגיד בשאלה הבעיר את האש ומי ניסה לכבות אותה. העמדה שלי ידועה, וידועה לי גם עמדת הצד השני. את הצפי שלי לגבי מה שהקיטוב הזה יגרום לכולנו אחרי המלחמה כבר הבעתי יותר מפעם אחת וגם בקשר לזה אין לי מה להוסיף, מלבד איזכור לכשלונותי המפוארים בתחזיות למרות הניק המחייב שלי. אם אתה חושב שיש לך משהו חדש להגיד בכל נושא שהוא, אתה כמובן מוזמן. |
|
||||
|
||||
אז כדי להבין תמטית, אתה עוד טוען שהרע עוד לפנינו. טוב. פייר, אף פעם לא הבנתי (עוד משנת 97 בערך) מה הכיף בלשוחח עם אנשים מיואשים על גבי רשת האינטרנט. יש לכם הזדמנות להגיד את מה שאתם רוצים, אין פה חוקים, אתם יכולים להעלות איזו פנטזיה שעולה על רוחכם, אבל אתם בוחרים בייאוש, דכאון, רוע, ציניות וכו'. ולענייננו, מה התרחיש הכי אופטימלי שאתה כן רואה? נתניהו יתפטר? משה רדמן יתמודד לראשות הממשלה? שיקום מרן חדש בעולם החרדי? (למיטב ידיעתי מאז אדלשטיין יש משבר הנהגה) או, האם בכלל יש איזשהו תרחיש אופטימלי אי שם באופק? שביידן ינזוף בנתניהו ואז נתניהו עוד חודש יקבע שיחות עם אבו מאזן? תן קצה חוט, משהו. אחרת זה באמת חסר טעם. |
|
||||
|
||||
לדעתי סמים עושים יותר כיף משיחות רשת. ׳האייל הקורא׳ זה לא ׳ שיחות ברשת׳. אבקש למחות את עלבונה של האכסנייה שמארחת אותנו ללא תנאים מוקדמים. |
|
||||
|
||||
כללית האיפיונים שאתה מעניק למי שמדבר איתך אינם מעלים אצלי חשק רב מדי להכנס לקלחת. לא שאני עדין נפש, אבל בשלב זה של חיי יש לי מספיק תסכולים וכעסים גם בלי להוסיף עליהם עוד מבחירה חופשית (הה!). אבל השאלה שהעלית אצלי היא: אם אתה לא מוצא מה הכף לשוחח עם אנשים מיואשים, ואם אני עונה להגדרה הזאת (ובאמת זה לא רחוק מהמציאות) למה אתה שב ומפציר בי לשוחח איתך? קצה חוט: התרחיש האופטימלי שאני רואה הוא בחירות קרובות עם תוצאות מתאימות לסקרים העכשוויים, ובעקבותיהן שינוי האקלים הלוקאלי (על הגלובלי נדבר פעם אחרת) לטמפרטורות קצת פחות קרובות לאלה שבמרכז השמש. משהו: ההסתברות שאני נותן לתרחיש הזה אינה גבוהה. הנה, אתה רואה: גם עם שני אלה זה חסר טעם. |
|
||||
|
||||
בנוגע לפסקה הראשונה, אני מתנצל אם נפגעת, אבל הסיבה שאני שב ומפציר לשוחח היא כי אתה מדבר בכבוד באופן יחסי ואני אשמח להגיע ולהבין את עמדתך, גם היא מיואשת. בנוגע לקצה החוט שלך, אני לא סגור מה אומרים הסקרים הנוכחיים, אבל אם יהיה שינוי כלשהו במפת המנדטים, מי המנהיגים שהיית רוצה להיות בראשות הממשלה? איך הם ישנו את האקלים? אני באמת מנסה להבין, ואם לא תרצה להעמיק בזה, גם בסדר. |
|
||||
|
||||
ה̲צ̲ע̲ה̲ ̲ל̲ק̲ה̲ל̲ ̲ה̲ר̲ח̲ב̲:̲ מי שקרא ולו חלק מהודעותי הקודמות בעניין יכול, ואף מומלץ לו, לדלג מעל תשפוכת המרה השחורה שלי. אני חושש (בעצם אני מקווה) שבעיות אישיות שלי משליכות על הצורה בה אני רואה את העתיד. לא ממש נפגעתי, ההערה התייחסה בעיקר לסגנון שלך כלפי אחרים, כי אני כמעט לא ניהלתי איתך שום דיאלוג למיטב זכרוני. לומשנה, אני לא חושב שיש לי זכות לזרוק את האבן הראשונה בעניין זה. השאלה ששאלת היא שאלה טובה, אלא שאתה מפנה אותה למי שכתב לא מזמן "אני רוצה לפתוח ולהגיד שבשורה התחתונה אני לא רואה שום פתרון סביר, ובאמת חושש שהרעיון הציוני הגיע לסוף דרכו." מה שזיכה אותי בצדק מסויים לתואר "מיואש". פנטזיות לגבי ממשלה עתידית אידיאלית אין לי, כי הבעיה שאני רואה היא בעם עצמו, והשלטון שהוא בוחר מבטא לא רע את מה שאותו עם באמת רוצה. נתניהו אינו הבעיה. הוא הסימפטום, או לכל היותר הקטליזטור של תהליכים שמתרחשים כאן לפחות מאז 1967. משפט המפתח להבנת עולמי הפאסימי הוא "דמוקרטיה היא צורת משטר שמבטיחה שאף עם לא יקבל שלטון טוב יותר ממה שמגיע לו" (ציטוט שקיבל ניסוח טוב יותר ע"י ירדן, כמדומני, אבל לא מצאתי אותו1), ומאחר שדעתי על העם הנבחר שהתקבץ כאן אינה חיובית2, בלשון המעטה, אפילו בפנטזיות שלי אני לא יודע לענות על השאלה. מכל מקום, בעיני גם ממשלת לפיד-בנט, למרות החישוקים של שקד ודומיה, היתה טובה עשרות מונים מזאת שהחליפה, כך שאם עוד יש תקוה היא בסוג של ממשלת מרכז, אולי אייזקוט חביבו של שוקי יעמוד בראשה, אולי אפילו שוונץ יוכל להכנס לנעליו של לוי אשכול, ומי יודע, אפילו יאיר לפיד עשוי להבין שכדאי ללמוד קצת על הנושאים עליהם הוא מדבר *לפני* שהוא פותח את הפה ולהיות ראש ממשלה טוב. האפשרות של כל אחד מאלה לשנות באמת את הלכי הרוחות, בעיקר אלה שמנשבות מערוץ 4, נראית לי זעירה מאד. ________________ 1- ניסוח אחר, של ג'פרסון: “The government you elect is the government you deserve.” 2- ליתר דיוק: לדעתי יש כאן מיעוט לא קטן של אנשים מצויינים, אבל רוב מוחלט של אנשים פרימיטיביים, גזעניים, טפשים ולא נחמדים בכלל, כאלה שבוחרים לתת לאמסלם, רגב, ואטורי, גולן, אליהו, בן-גביר, סמוטריץ' ושאר המאורות הגדולים בקואליציה לנהל את חייהם ולקבוע את עתידם. אליטיסטי מאד ודי מגעיל מצידי, אני יודע, אבל לא הצהרתי לאיזה מהציבורים אני משייך את עצמי, כך שמצפוני נקי. שאלת? זה מה שיש לי להגיד. |
|
||||
|
||||
הזכרת את אייזנקוט. אני חושב שגם כאן באתר זה, רוה"מ לשעבר יאיר לפיד ספג הרבה ביקורת. גם אני עצמי, לא חסכתי שבטי ממנו. על כן, אני רואה חובה לעצמי להעתיק לכאן מן הויקיפדיה העברית את הציטוט הבא: "ב־20 בספטמבר 2023, בעקבות תדריך ביטחוני בוועדת החוץ והביטחון וסקירה מודיעינית שקיבל מאחד מראשי הצוות המנהל של הוועדה, פרסם ראש האופוזיציה יאיר לפיד הודעה יוצאת דופן בחומרתה, שהממשלה אינה מטפלת באזהרות מפני התלקחות רב־זירתית בגדה המערבית, בעזה ואולי בלבנון7273: אנו מתקרבים קרבה מסוכנת לעימות אלים רב זירתי. לפי דיווחי מערכת הביטחון מספר ההתרעות ביהודה ושומרון הוא חסר תקדים. גם האירועים האחרונים ליד הגדר בעזה הם בדיוק מהסוג שהוביל בעבר לסבבי לחימה. ממשלות ישראל, כולל ממשלות נתניהו, ידעו בעבר במצבים כאלה איך לפעול: עיבוי ושילוב כוחות, סגרים, סיכולים ממוקדים, מאמץ מודיעיני, עבודה מסודרת מול הרשות הפלסטינית, המצרים והירדנים. כך הממשלה שלנו עברה בהצלחה את גל הטרור שהיה פה בשנה שעברה. זה לא מה שקורה היום [...] כל גופי הביטחון, שב"כ, משטרה, גופי המודיעין, מזהירים את הממשלה ואת הקבינט מהתלקחות אלימה [...] מי שישלם את המחיר את הם הילדים שלנו שיצטרכו להיכנס שוב לג'נין, שוב לעזה, ואולי שוב ללבנון." מתקפת הפתע על ישראל (2023) [ויקיפדיה] בפרק רקע / מודיעין וסימנים מקדימים טרם המתקפה / ליקויי מודיעין והתרעות בחודשים לפני המתקפה. בנקודה זו אני רוצה להמליץ לכל אחד לקרוא את הסיכום המצויין שעשו בויקיפידיה העברית תחת הערך "מתקפת הפתע על ישראל (2023)". אם למישהו היו חסרים ראיות, עד כמה המצב מזופת, אפשר לחשוב על כך שבעוד צה"ל והרמטכ"ל מנסים להתארגן כדי ללמוד את הארועים מ7.10 ונבלמים ע"י חבורת האידיוטים בראשות המנוול המתכנה ממשלת ישראל, כותבי הויקיפדיה עשו עבורם את עיקר העבודה של איסוף וארגון העובדות. גם מן התיאור השיטתי והמקיף הזה שאמנם מן הסתם לא נכתב ע"י אנשי המקצוע הצבאי, אפשר ללמוד המון על מחדלי המערכת שהביאו לתוצאות הקשות. נדמה לי שמה ששצריכים לעשות משקיפים שאינם מומחים צבאיים הוא להצביע על העובדות שוברות הלב הנחשפות ביומן הארועים הזה. אני אצביע כאן רק על אחד וכל אחד יבין מה שיבין. איש הצבא הבכיר ביותר בחזית מול רצועת עזה, מח"ט החטיבה הדרומית של אוגדת עזה, אל"מ בדרגתו, בתוך דקות מן היריות הראשונות הגדיר את המצב "זו מלחמה. הכל בסדר". ואז יצא ממפקדת האוגדה בליווי 2 חיילים מן החפ"ק שלו, כדי לסייע לאזרחים בקיבוץ נירים הסמוך. שלושתם נהרגו בקרב בתוך הקיבוץ. את הגבורה וההקרבה של אנשי הצבא, המשטרה והאזרחים בהגנה על התושבים, כל אחד מבין. התחקורים הצבאיים הפנימיים נדרשים כדי להבין איך נבנתה הסיטואציה הטקטית, בה המפקד התורן של אוגדה מוצא עצמו מפקד בפועל על 2 חיילים. |
|
||||
|
||||
לרגע קצר חשבתי שיש בהודעה שלך 7273 הערות שוליים (הוא באמת הגזים הפעם, אמרתי לעצמי). שמחתי לגלות שאין זה כך. בכל מקרה, תמשיך לכתוב, שבת שלום! |
|
||||
|
||||
תודה על ההתיחסות. |
|
||||
|
||||
על אזהרתו ההיא של לפיד דובר בתגובה 765765 , ועניתי לתגובה ההיא בקצרה כפי שעניתי. איני חושב שלפיד ראוי לאיזו שהיא מילת שבח על האזהרה ההיא, ואני רוצה להסביר ביתר הרחבה למה התכוונתי בתשובתי ההיא. אבל ראשית לכול ברצוני להוסיף עוד קטע קצר מדברי לפיד אותו השמיטו משום מה בויקיפדיה והחליפוהו ב [...]: ". . . אבל בן גביר וסמוטריץ מתעלמים פעם אחר פעם מהמלצת גורמי הביטחון לפעול באופן זהיר ואחראי". ישנה איזו בדיחה מגעילה שבה מסופר על אדם שניתן לו לבחור באמצעות סיור מקדים בין כל מיני מדורים בגיהינום. מאחורי כל דלת שמע צווחות אימים, אבל מאחורי אחת הדלתות לא שמע צווחות אלא רק משפט חוזר ונשנה: "אל תעשו גלים", ונראה לו שזו האופציה המועדפת עבורו. כשהכניסוהו לשם מצא את עצמו עומד יחד עם האחרים בתוך ים של צואה (חרה בעברית) כשפניה מגיעים בדיוק לשפה התחתונה של פיות העומדים, וזו הסיבה לבקשתם החוזרת ונשנית. זה הדימוי שלי למצב שבו היינו טרם השבעה באוקטובר, כשהמדיניות ה"שפויה"1 של גופי הביטחון הייתה: "אל תעשו גלים". בתגובה 753502 הסברתי מדוע שיניתי את דעתי בעניין הסכם הגז עם לבנון. הסתבר לי לאחר ששמעתי את נציג הצבא, שהכניעה ומסירת שטחי הים ללבנון סיבתה אינה איזו תחזית לעתיד שתביא ליציבות, אלא חשש מהתלקחות מיידית. דוגמה לפתרון בעיה בשיטת "אל תעשו גלים". כשלפיד מדבר על פעולה "זהירה ואחראית", "עבודה מסודרת מול הרשות הפלסטינית, המצרים והירדנים"2 בניגוד לעמדתם של בן גביר וסמוטריץ הוא בפירוש מאמץ את שיטת "אל תעשו גלים". שום נקודת זכות הוא לא מקבל ממני על האזהרה ההיא אלא בדיוק להפך. 1 כאן אני מצטט מילה מדבריו של עמוס גלעד מראשי תורת ה"מדיניות השפויה" עליו דברתי בתגובה 765715 . 2 מעניין שהוא שכח להוסיף לרשימה גם את לבנון, שעמה עבד "עבודה מסודרת" בהסכם הגז, כש"המעולים" של גלעד שליט המליצו לו לעשות את ההסכם הזה בגלל שרעדו מפחד. כשאני שומע את הקריאה לסמוך על הרשות הפלשתינית הנאצית על ירדן העוינת ועל מצרים שדאגה לחמש את החמאס באמצעות המנהרות בציר פילדלפי3 אני מתחלחל. 3 כשביקשנו לנטוש את ציר פילדלפי בהתנתקות הערכתי אז שבדיוק כך יהיה. ראה סוף תגובה 250066 |
|
||||
|
||||
בהערה 2 החלפתי משום מה את עמוס גלעד בגלעד שליט. |
|
||||
|
||||
הכתבה של רביב דרוקר בערוץ 13 מבהירה חלק מן הארועים התמוהים של התפרקות אוגדת עזה ב-7 באוקטובר. |
|
||||
|
||||
למה במאה ה-21, במדינה בה לא נפלה רשת האינטרנט, צה״ל חייב להשתמש בטלפון קווי ומכשירי קשר כדי להרים איזו התרעה או להקפיץ מישהו מהמיטה שלו? מ״ק?! כאילו, מה? זה עוטף עזה. לא איזה חור באפגניסטן. למה התרעה מידית לרשימה של בסיסים וכיתות כוננות, ברגע שהמצב ידוע כבר בחמ״ל, זו לא בעיה פתורה של קליק ימני, פתיחת מסך בו לוחצים על כמה צ׳ק בוקסים ולוחצים על ״שלח״? משהו שיכול להקפיץ אזעקות, נוטיפיקציות למסכי מחשב, נוטיפיקציות למכשירים סלולריים או אפילו שיחות אוטומטיות לבעלי תפקידים באופן מיידי (עם תשתית מאובטחת ולגמרי מוצפנת)? זה הצבא של סיליקון ואדי?! |
|
||||
|
||||
תשתית המחשוב בצבא היא צבאית. טלפונים סלולריים הם אזרחיים. לא טריוויאלי לדאוג שיהיה מחשב אזרחי באתר צבאי. וכשיש מחשב כזה, בהחלט אפשרי שהמחשב הזה מחובר עם חיבור סלולרי. וכן, התוצאה היא שבפועל משתמשים פחות במערכות הצבאיות ועוברים להשתמש במערכות אזרחיות לא מתוכננות במקומן. |
|
||||
|
||||
ספציפית, אני מתיחס למשפט המוזר הזה: ״הקשר של האוגדה לא עבד - והן הכניסו טלפונים לחמ"ל.״ טוב שלא ניסו גם לשלוח פקסים או לשלוח הוביט לטפס על המגדל הגבוה בבסיס כדי להדליק אש. |
|
||||
|
||||
נקודת מבט אחרת: ימין פופוליטסי ומפלג זאת לא תופעה ייחודית לישראל בשני העשורים האחרונים. רואים אותם בארה"ב, ארגנטינה, איטליה, הונגריה, פולין, הולנד ועוד. לא מדובר בדימיון מקרי או שטחי. נתניהו מדבר על השמאל כמו שטראמפ מדבר על השמאל. אבי מעוז מדבר על פרוגרסיבים כמו שג'ורג'ה מלוני מדברת על פרוגרסיבים. הם כולם משתמשים באותה שפה פסאודו-שמרנית של פילוג ורידוד השיח. אז כן, אפשר לטעון "זאת מגמה עולמית, אבל בישראל יש גם מגמות דמוגרפיות". אולי זה נכון, אבל התחושה של "אבל אצלי זה שונה!" (בתוספת רציונליזציה למה אצלי זה באמת שונה) זאת הטיה קוגנטיבית מוכרת. ועכשיו אחרי שהצגתי את ההטיה הזאת, אנסה להסביר למה לדעתי דווקא החברה הישראלית ממוצבת יותר טוב מרוב המדינות להתגבר על התופעה הזאת: 1. החברה הישראלית מאוד משפחתית, מה שמקשה על יצירת פילוג (נתניהו עבד על זה קשה במשך עשורים, ולא הצליח באופן מלא). "שמאלנים" ו"ימנים" יכולים לשנוא אחד את השני, אבל בראש השנה ההייטקיסט מת"א יפגש עם בן הדוד הדתי שלו. אפילו הפילוג העדתי נהיה יותר מטושטש וקשה לתיחזוק מסיבות דומות (אני מכיר מעט מאוד זוגות מזרחים/אשכנזים בני 50+, אבל די הרבה זוגות כאלה בני 40-). 2. הנטיה האנושית היא להתאחד נגד גורם מאיים. כשאין איומים חיצוניים, יותר קל ליצור פילוג בתוך הציבור. אחסוך ממך את השתי הפסקאות שמדברות על זה בהקשר למלחמה הנוכחית, מספיק לומר שלישראל לא חסרים איומים חיצוניים. 3. הקטע הישראלי של להפוך שולחנות ולזרוק כיסאות. קצת אחרי שהממשלה הזאת קמה, היה ריאיון עם מי שחקרה את המצב הפוליטי בהונגריה, והיא מצאה המון נקודות דימיון בין מה שאורבן עשה לפעולות שנתניהו/לוין/רוטמן תיכננו לעשות. לדבריה, תנאי הכרחי למניעת ההפיכה המשטרית הן הפגנות. הפגנות מנע, הפגנות גדולות, והפגנות לאורך זמן. זה בדיוק מה שקרה, ולדעתי ההפגנות בישראל היו חסרות תקדים ברמה גלובלית מבחינת שילוב של שלושת הקריטריונים האלה. ושוב, אולי אני שבוי ב"אבל אצלי זה שונה!". אבל עובדה שההפיכה המשטרית נבלמה לבינתיים. אגב, מאוד מומלץ לקרוא את הריאיון הזה עם נתנאל אלישיב, שהיה רב במכינת עלי. ניתוחים כאלה כמעט תמיד נעשים מנקודת מבט פוליטית, כך שהם חסרי משמעות למי שלא מחזיק באידאולוגיה דומה. הוא מצליח לנתח את המצב באופן לא-מגזרי, ועדיין להגיע לתובנות לא טריוויאליות. |
|
||||
|
||||
וכדי לאזן את התמונה, רוב גדול של הציבור במדינות ערב, כולל אלה שחתמו איתנו על הסכמי שלום, אוחז בדיעה שארועי ז' באוקטובר היו פעולה לגיטימית. רק בעיראק (מעניין למה ) ובמצריים פחות ממחצית האזרחים תומכים ללא סייג בפעולה המפוארת ההיא. יש לשים לב שניתנו לנשאלים גם אפשרויות לתמוך בעקרון הפעולה אבל להסתייג מאופן הביצוע, אבל ברוב גדול של הארצות התשובה הכי נפוצה היתה שהכל היה מוצדק. אני מניח שחלק גדול מהנשאלים לא מאמין לתאור של ישראל לגבי מה הלך שם, שהרי הוא פוגע בעמדות הבסיס שלהם, וכידוע התודעה קובעת את ההוויה. |
|
||||
|
||||
ואם נעשה Zoom out לשאר העולם, נגיע אל הדוגמה של אנשי הדו-חושב החביבים שלא מאמינים לתאור של ישראל לגבי מה שקרה ב-7 באוקטובר, אבל באותו הזמן גם צורחים בהפגנות ״Gas the jews!״. בהתחשב בכך וכדי למצוא פתרון לדיסונאנס, אני חושב שצריך לפרש את ההפגנות שלהם כהפגנות מחאה על אוזלת ידם של הפלסטינים. |
|
||||
|
||||
אני יכול רק להודות על מזלי הטוב לחיות בזמנים המעניינים האלה. |
|
||||
|
||||
תודה לשכ"ג על הסקר המעניין! את הפרטים המלאים מצאתי בתחתית דף זה. המסקנה המתבקשת מדבריך היא שעלילת ז' באוקטובר כנגד הפלסטינים, היא שהביאה את תת הקבוצה שתיארת לתמוך בהשמדת עמם של המעלילים. זה אולי לא ישיב לפלסטינים את שמם הטוב, אבל יחזיר את אמונם באדם. עוד תובנה איכותית: עפ"י הסקר שמוזכר כאן, אמריקאים רבים סוברים כי לרצח העם, פרקטיקה שלא תמיד התקבלה בסבר פנים יפות במהלך המאה ה-20, נעשה עוול, ועתה אולי הגיע זמנה לזרוח. עוד בנושא זה (וברצינות), אחרי ש"גזענות", "פשיזם", "אימפריאליזם" ו"הסתה"1 רוקנו מתוכן בתרבות המערבית, נראה שבדין הבינ"ל עושה "רצח עם" את אותו המסלול, שאותו מתאר פרופ' דני אורבך. לבסוף הוא מסכם: "המושג "רצח עם" עלול לעבור פיחות ערך. אם כל מלחמה עצימה שנפגעים בה אזרחי אויב רבים, ומנהיגי הצדדים לא מדברים בה בנימוס הנדרש, תהפוך להיות רצח עם, צדדים לוחמים יהפכו להיות אדישים לעצם ההאשמה. בסופו של דבר, בית הדין יהפוך לזירת שוורים של התגוששות ללא תוכן משפטי ממשי, תופעה שאנחנו מתחילים לראות גם עכשיו. למרבה האימה, צדדים רצחניים עלולים לנצל את הפיחות הזה כדי לבצע רצח עם של ממש, להסוות אותו כמלחמה לגיטימית ולקבל יחס סלחני בגלל התרחבות היתר של ההגדרה." 1 הייתי גם מוסיף "ליברליזם" ו"דמוקרטיה", אבל לא אטבול עתה את רגלי במדמנה. |
|
||||
|
||||
ישבו 15 שופטים בטריבונל הבינלאומי בהאג, ביניהם שופטים מארה"ב, צרפת, גרמניה ואוסטרליה וכולם (למעט השופטת מאוגנדה הנאורה) חתמו על צווים המטילים צל כבד על פעולת ישראל בעזה ויושב אפופידס במרום מושבו המוסרי ומפטיר בזלזול תגובות על הצביעות המוסרית של תנועת הפרוגרס בעולם. מי ששרים במדינתו מטיפים להפציץ ולהרעיב אוכלוסיה אזרחית, מתארים מחנות מעצר של טרוריסטים כבתי הבראה ושר המשטרה שלו רואה לחובתו למנוע מן העצורים אכילת פיתות, אולי כדאי לו שירד מן הפדסטל האולימפי שבנה לעצמו ויתחיל להתיחס ברצינות לשאלות של אתיקה ומוסר. אם אתה מצדד במוסר של אדם לאדם זאב, אולי לפחות תמנע מהאשמת כל העולם ואשתו בצביעות. לא חסרה צביעות ברחבי העולם. המלחמה בצביעות הזו אינה מצדיקה הלבנת כל חזירות ותועבה בשדה הקרב. אי אפשר לדבר בקול עשיו ולהעמיד פני תם כמו יעקב. |
|
||||
|
||||
נסיונות נאים בהחלט. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |