|
||||
|
||||
א. כדאי לזכור שההחלטה לרצוח (או, לא לרצוח) בשם אידיאולוגיה היא לא החלטה רציונלית נטו, היא תלויה גם במאפייני האישיות של האדם ובסיטואציה הנפשית בה הוא נתון ברגע הספציפי. בכלל, הרבה פעמים הרציו משמש אותנו להצדיק החלטות שקיבלנו אחרי שקיבלנו אותם. ב. לא תמיד צריך להפוך את האוייב לתת אדם, מספיק להפוך את המטרה שלך לחשובה יותר מחיי אדם (ואת חיי האוייב לחשובים פחות מחיי מי שאינם אויבים). זה לא נכון רק ל"אוייב" אלה לכל מי ששונה (ויש כאלה שרוצחים גם את מי שלא שונה). כשחוטבים עצים... ג. אחת הדרכים לגרום לאנשים לראות את השונה כאחר (וכתוצא מכך, כתת אדם) היא להפריד ביניהם. ביטול "הנפרדים אך שווים" במערכת החינוך האמריקאית גרם להרבה אמריקאים לבנים לראות שחורים כבני אנוש, וכתוצאה מכך לפגיעה ביכולת הגיוס של הק.ק.ק. - מה יקרה אם חרדים, ערבים, דתיים וחילוניים ילמדו ביחד? ד. כל אידיאולוגיה או תפיסת עולם שאיננה הומנית בבסיסה, יכולה להפוך אנשים מסויימים למכונות הריגה. ה. מצד שני, גם האידיאולוגיות הכי רצחניות לא יכולות להפוך את כולם למכונות הריגה, יש אנשים שחסינים יותר מאחרים לשטיפת המח הזאת. אני לא חושב שהחסינות הזאת היא רק תוצאה של גנטיקה. ו. "לקיצונים דתיים לא תהיה בעיה להשמיד את האויבים שלהם" מה הסיבה ומה המסובב? האם הם קיצוניים דתיים בגלל שאין להם בעיה להשמיד את האוייב או שאין להם בעיה להשמיד את האוייב בגלל שהם קיצוניים דתיים? ז. אתה טוען שלאומנים קיצוניים לא מוכנים להשמיד את האוייב?! |
|
||||
|
||||
א. נכון, אבל זה דיון בפרטי. קודם דיברנו בכללי ב. לכך כיוונתי. הדרך הקלה יותר היא להפוך את חיי הזר לשווים פחות ג. מסכים. לכן החרדים שומרים על מסגרות הלימוד הנפרדות. בנפשם הוא. ד. מסכים. ה. מסכים, גם החינוך בבית משפיע לא מעט. ו. השני. בין מקל הדינמיט והגפרור אני מאשים את הגפרור. ז. מוכנים, אבל בהוראת המדינה ולא על דעת עצמם. וזה הרבה הרבה יותר נורמטיבי כי בעולם המודרני יש הסכמה כללית שהסמכות להפעיל אלימות מכל סוג נתונה בידי המדינה. הנאצים היו רובם ככולם אנשים נורמטיביים. אני חושב שלאומנים קיצונים בקלות יפעילו אלימות אבל לא יגיעו לרצח בלי אידאולוגיה דתית חזקה ברקע. שונה הדבר כשהיחיד נטמע בהמון ומאבד בלהט הרגע חלק משפיות דעתו, כמו במעשי לינץ', אבל אפילו בלינצ'ים האחרונים במהומות לא הגיעו לרצח ממש. |
|
||||
|
||||
ב. אולי גם להפוך את המוות לטריויאלי יותר? ג. זה לא שהיהודים בישראל קופצים על ההזדמנות להכניס ערבים למערכות החינוך שלהם... ו. איך אתה יודע מה המקל ומה הדינמיט? ז. כן, ודתיים הורגים רק כשהסנהדרין פוסק... אם סמולנים, ערב רב, שאמא שלהם ערביה השתלטו על המדינה, למה לחכות להוראה שלהם? אני לא מבין, לשיטתך, למה לאומנים קיצוניים חסינים מאלימות פוליטית כשקיצוניים מאידיאולוגיות אחרות (קומניסטים, דתיים, ירוקים...) לא? |
|
||||
|
||||
ב. זה פחות רצוי, כי זה עלול לחלחל גם לאלימות שתופנה נגד חברי הקבוצה. |
|
||||
|
||||
כשאתה רוצה להנהיג את הקבוצה, אולי זה טוב שיהיה לך איזה כלי להוריד מתחרים פוטנציאלים? |
|
||||
|
||||
ו. מקל הדינמיט הוא הפוטנציאל, והגפרור הוא זה שמצית אותו. יגאל עמיר הוא הדינמיט, והרבנים הם הגפרור. ז. לאומנים קיצונים לא חסינים לאלימות. להיפך- נראה לי שהאריות של הצל ישמחו לקצת אקשן. אבל כדי לקחת חיים לדעתי צריך אינדוקטרינציה חזקה מזה. ההבדל בין אלימות לבין להרוג בכוונה תחילה הוא לא כמותי, הוא איכותי. |
|
||||
|
||||
א. אי לא בטוח שזה השני. בכל מקרה, זה נשמע לי הרבה פחות מובהק מאשר לך. יגאל אמיר, למשל, ממש חיפש רב שיתן לו פסק דין מתאים. אד חוסיין, עוד דוגמא, מספר איך הוא בא מבית מתון והפך למוסלמי קיצוני. ז. אני עדיין לא מבין. נתת רשימה של אידיאולוגיות שיכולות להפוך לרצחניות (קומניסטים, דתיים, פעילי איכות סביבה וחובבי חיות). ואידיאולוגיה שלא יכולה להפוך לרצחנית (ליברליזם). לאומנים, משום מה, לא נמצאים אצלך ברשימה לא כאן ולא שם. לי המיקום שלהם נראה מובן מאליו, גם מבחינת ההגיון וגם מבחינת ההיסטוריה. יכול להיות שיש לך נקודה עיוורת? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |