|
||||
|
||||
ובשולי החדשות, לכל הפחות התברר שיעקב שבתאי הוא מינוי הולם למפכ''ל המשטרה. או שהאיש יודע לשקר בלי למצמץ, או שהוא לא טורח לבדוק את העובדות לפני שהוא יוצא בהצהרות לעיתונות, ובכל מקרה בהחלט מתאים לרוח הארגון בראשו הוא עומד. אם כך, ההמתנה הארוכה למינוי מפכ''ל נשאה פירות למגינת ליבם של כל החמוצים. |
|
||||
|
||||
על איזו הצהרה מדובר? |
|
||||
|
||||
ובפרט, בתשובה על השאלה איך הגענו עד הלום: "שום סטטוס לא השתנה". מאוחר יותר התברר שהוא התכוון לסטטוס שלו בפייסבוק. |
|
||||
|
||||
אתה מבלבל בין שתי תשובות שונות לשתי שאלות שונות. ''שום סטטוס לא השתנה'' זו התשובה של שבתאי לשאלה של מסוודה מדוע הסטטוס קוו השתנה (ואין לי, כמי שאינו ירושלמי, שום מושג אם אכן ביצעו שינוי בסטוס קוו בשער שכם ביחס לשנים קודמות או לא. אם אתה ירושלמי אנא האר את עיניי בעניין זה). את התשובה שלו לשאלה של נוסבאום ''איך הגענו עד הלום'' אי אפשר לשמוע בגלל שמסוודה לוקח את המיקרופון אליו ומסיים את השידור. |
|
||||
|
||||
אני לא ירושלמי אבל דומני שכבר אין חולק על כך שהסטטוס השתנה, ועכשיו הוא השתנה בחזרה. |
|
||||
|
||||
איך "אין חולק" אם (לפחות) מפכ"ל המשטרה טוען אחרת? לפי מה שהבנתי מדבריו, בכל שנה, בתקופת הרמדאן, המשטרה נוהגת להציב מחסומים ברחבת שער שכם, כדי למנוע התקהלות של צעירי המגזר ולאפשר למבוגרי וקשישי המגזר לעבור ברווחה בדרכם (לתפילות הערב במסגד או לכל מקום אחר), והפעולות השנה לא שונות מכל שנה אחרת. האם אתה, בתור לא ירושלמי, יכול לאשר או לסתור את דבריו אלה? |
|
||||
|
||||
אתה ממחלקת "אני אזרוק כמה שיותר קישורים, שסותרים זה את זה, בשביל לזרות חול בעינייך"? קישור אחד מהקישורים שהבאת, טוען שהרחבה נסגרה "ב2016, אך לא בחודש הרמדאן". קישור שני טוען ש"מתחם המדרגות נותר פתוח במקרים רבים בחודש הרמדאן בשנים האחרונות, מלבד מקרים בודדים בהם נסגרו", ושלישי ש"בשנים קודמות לא נסגרה הרחבה באופן הרמטי אלא לסירוגין" ואני טוען, שאם כל מקור טוען אחרת, אז כנראה שכולם משקרים (או "לא מדייקים"), כל אחד בדרכו, וצריך לשמוע מקור מהימן ואוביקטיבי, למשל מישהו שגר בירושלים ויכול לשפוך אור על הנושא. (ואני בכלל לא נכנס לשאלה אם השנה המשטרה סגרה את הרחבה "לסירוגין" או "הרמטית", אם ההחלטה הזו נכונה או שגויה, ואם המפכ"ל היה צריך לגבות את פקודו או לעשות לו אובר-רולינג) |
|
||||
|
||||
למיטב הבנת הנקרא שלי כולם מסכימים על כך שהמדרגות לא היו סגורות באופן גורף בחודש הרמדאן בשנים שעברו, בניגוד לדברי המפכ"ל, אם כי נסגרו *מפעם לפעם* בהתאם לצרכים נקודתיים. כל המדווחים הם ירושלמים, ומה שאתה מכנה "סתירות" אינם אלא ניסוחים שונים של אותן עובדות. אם משהו לא היה סגור בשנים שעברו והוא כן סגור השנה, הרי שחל שינוי. דה. השאלה המעניינת במקצת היא מה אתה, בעצם, מנסה להגיד? שלדעתך יש אפשרות סבירה שהמדרגות כן היו סגורות בשנים הקודמות וכל הכתבים מבלבלים את המוח? אני מבטיח לך שבמקרה כזה המשטרה לא היתה יושבת בשקט, ודובר מטעמה, אם לא איכבוד השר עצמו, היה מעמיד את הדברים על דיוקם ואת הכתבים במקומם. (גם אני לא נכנס לשאלות שהעלית בסוגריים) |
|
||||
|
||||
אתה באמת לא רואה סתירה בין "באף שנה בעשור האחרון לא נחסמו המדרגות ברמדאן", בין "מתחם המדרגות בשער שכם נותר פתוח במקרים רבים בחודש רמדאן בשנים האחרונות, מלבד מקרים בודדים בהם נסגרו.", ובין "נסגרו לסירוגין אך לא הרמטית"? אז למה אתה קובע שהאמירה של מפכ"ל המשטרה (שטען שאין שינוי בסטטוס קוו, וגם בשנות קודמות המשטרה נהגה לחסום את הרחבה, כדי לאפשר למבוגרים יותר מעבר נוח) היא שקר? הרי אין כאן מצב בינארי של לבן מול שחור ("בכל שנה בתקופת הרמדאן, המשטרה מונעת באופן מוחלט ישיבה על המדרגות" מול "המשטרה מעולם לא מנעה ישיבה על המדרגות"), אלא ארבעה תיאורים שמהוים מגוון שלם של התנהלות המשטרה בעניין הרחבה, השנה ביחס לשנים שעברו. אתה יכול כמובן להאמין לתיאור אחד מהארבעה (ואז בהכרח, כל השלושה האחרים הם שקר). אבל להחליט שהאמירה של מפכ"ל המשטרה היא שקר מוחלט, והאמירות של הכתבים הן אמת מוחלטת, זה אבסורד. מה שאני מנסה להגיד הוא שכשיש לי ארבעה תיאורים שונים (כשכל אחד מהם מגיע מגורם אינטרסנטי), אני בהכרח לא מאמין לאף אחד מהם, ואני ממתין למידע מהימן כדי לגבש עמדה (וכל זה כשעדיין לא קיבלתי מידע אם השנה החליט מפקד המחוז לסגור את המדרגות "הרמטית" או "לסירוגין") |
|
||||
|
||||
לא, אני באמת לא רואה סתירה, אבל אני גם לא רואה הרבה טעם להמשיך את הויכוח המשונה הזה. |
|
||||
|
||||
לדוגמה: כתב כאן חדשות, סולימאן מאסוודה, תושב העיר העתיקה. (וסתם קישור לא קשור: פרק בהסכת שער על שחקן מהעיר העתיקה. מאסוואדה מראויין שם גם הוא). |
|
||||
|
||||
וראוי לציין שהמלחמה בפשיעה כבר בעיצומה, ונראה שאנחנו בדרך למיגורה המוחלט תוך שבועות ספורים. אכן, הוכחה נוספת לכך שההמתנה משתלמת. רק ביבי! |
|
||||
|
||||
נראה לא רע. עכשיו גם צריך לשפר את הנראות של השוטרים |
|
||||
|
||||
בתור מי שחווה זאת על בשרו, אני לא מאחל לאף אחד - גם לא לשוטר/ת ישראלי/ת - כמה כניסות ביום לאוטו שחור שעמד בחוץ בקיץ ישראלי. שום מזגן שבעולם לא פותר מספיק מהר את השוק התרמי המיוזע שאתה מקבל. |
|
||||
|
||||
שיצאו בערב. ביום הם יכולים להמשיך עם הניידות הלבנות :) |
|
||||
|
||||
הצחקת אותם. ממתי שוטר יוצא מהניידת לפרק זמן שעולה על שלוש דקות, ומה פתאום שיכבה את המנוע ואת המזגן? עוד מילה ורשות הדיבור עוברת לחבר טייזר. |
|
||||
|
||||
ובצירוף מקרים מופלא - אתמול הזדמן לי להיפגש עם שוטר שיצא מהניידת כדי לתת לי דו"ח על החזקת טלפון בנסיעה. מסתבר שעל הגשר של מחלף מסוים, עומד שוטר סמוי ומסתכל מלמעלה על כל הנהגים שעומדים בפקק בירידה מהכביש הראשי, ומי שהוא רואה מחזיק בנייד, הוא מדווח לקבוצה של 3 (לא פחות) ניידות שעומדות אחרי הירידה ועוצרות רכבים בקצב של שניים בדקה. אפילו אם נניח רק קנס אחד בדקה (אלף שקל, לא פחות), זה נראה לי מכרה זהב למשטרה שכנראה זקוקה לתגבור כלכלי בימים אלה. 60,000 ש"ח לשעה, תבין ותקילין, שליש מיליון ביום עבודה סביר, וזה רק על גשר אחד, ממש בוננזה. |
|
||||
|
||||
הפונז: עמדתי בפקק כשעה או יותר, בכלל לא ראיתי שיש שם שוטר סימסתי לבוס שאני מאחר חטפתי רפורט, אללי, זה לא פייר. אדוני השופט... (אריק יכול להמליץ לך על עו"ד טוב) |
|
||||
|
||||
בד"כ איני חסיד של ליברטריאנים מבטלי משטרות למיניהם. אבל במקרה זה של sמסים בזמן פקקי תחבורה נדמה לי שזה מקל עם המשטרה יותר מדי. מצד אחד לא עומדים בסוג של הבטחה של הממלכה (לספק נתיבי תחבורה לרכב פרטי) ומצד שני מקפידים על קיום תקנה שהתרוקנה מהגיונה (למה לא לסמס כשהרכב עומד?). |
|
||||
|
||||
המשטרה נוהגת, מדי פעם, לטייב את הסטטיסטיקה שלה ע''י אכיפת החוקים שקל לאכוף. |
|
||||
|
||||
לסמס בזמן נהיגה זו הרעה החולה ביותר שקמה בעידן הווטסאפ. נהיגה מחייבת תשומת לב של הנהג, והווטסאפ שואב את תשומת הלב שלו לחלוטין. אני רואה נהגים שלא מצליחים לשמור על הנתיב שלהם, שלא מבחינים בזמן בהולכי רגל וכו'. הם לא שם בכלל, ושערותי סומרות. דו''חות על שימוש בטלפון בזמן נהיגה חשובים בעיני פי כמה מדו''חות על מהירות או על חגורה. סימוס בפקק הוא לא כזה נורא, אבל בגלל המדרון החלקלק אני מאוד בעד. |
|
||||
|
||||
הבעיה היא לא בקנס אלה בזה שהשוטר סמוי. אם אתה רוצה למנוע מאנשים להשתמש בטלפון בזמן נהיגה, שים שוטר גלוי (או, מצלמה גלויה), אם אתה רוצה להרוויח קנסות ולא איכפת לך אם אנשים ישתמשו בטלפון בזמן נהיגה, שים שוטר סמוי. |
|
||||
|
||||
הצד השני של המטבע: אם אתה רוצה למנוע מאנשים להשתמש בטלפון כשהם רואים שוטר, שים שוטר גלוי (או, מצלמה גלויה). אם אתה רוצה שאנשים לא ישתמשו בטלפון בזמן נהיגה, שים שוטר סמוי. |
|
||||
|
||||
זה לא עובד. |
|
||||
|
||||
כי לא שמת מספיק סמויים. ידוע לכל שמידת הציות תלויה בסיכוי להיענש (מישהו לימד אותי פעם שחומרת העונש היא רק במקום שני). |
|
||||
|
||||
טעיתי, אתה צודק. |
|
||||
|
||||
הכל נכון. אבל מדוע להחיל את התקנה הזו כאשר הרכב עומד? |
|
||||
|
||||
א. לא סימסתי, אבל אכן הבטתי במסך. ואני מסכים עקרונית עם רוב מה שכתבת. ב. בניגוד לשירו המשעשע של השכ"ג ומה שהוא מציע לי ו/או רומז לגבי, אני הולך לשלם את הקנס טבין ותקילין בלי שום שטיקים ושום טריקים. |
|
||||
|
||||
לסמס- שם גנרי לכל שימוש במסך הטלפון בשביל זקנים שכמונו |
|
||||
|
||||
(הכסף הולך לאוצר, לא? לא ישירות למשטרה.) |
|
||||
|
||||
(אני בטוח שבדיונים על תקציב המשטרה - כן, למי ששכח: פעם בכמה עשורים יש דיונים על תקציב - ההכנסות מהקנסות נלקחות בחשבון. טוב, "בטוח" זה קצת חזק מדי. אני חושב על זה עוד קצת ומחליף אותו, עפ"י הסדר, ב:משער, מנחש, מפקפק במקצת, מפקפק מאד, בטוח שלא) |
|
||||
|
||||
אני מאוד בספק. תחזית ההכנסות מקנסות בוודאי נלקחת בחשבון בתכנון התקציב (אבל אני משער שזה נתח זעום למדי מכלל התקציב), ויש דיונים על הנתח של המשטרה מתקציב המדינה - אבל אתה יכול להציע איך אפשר לעשות קישור בין השניים, ועוד קישור שישפיע על מדיניות מתן הקנסות, ועוד קישור שישפיע על המדיניות באופן שאף אדם סביר לא יתמוך בו - בלי שהעניין יתפוצץ מאוד מהר? למי בכלל יש אינטרס כזה? |
|
||||
|
||||
אני לא ממש יודע, אבל תסריט אפשרי בעיני הוא שהשר לביטחון הפנים מנופף בנתון הזה בדיוני התקציב. משהו כמו ''בשנה שעברה העברנו לאוצר מיליארד שקל מקנסות, וכל שקל שמושקע בצבע החדש לניידות יוחזר תוך שנתיים. לעומת זאת כל שקל שהולך לחינוך יוחזר, אם בכלל, רק בעוד עשרים שנה''. |
|
||||
|
||||
אני מקבל, זה יכול להיות. מצד שני, נדמה לי (בלי הוכחה) שהמשטרה בכלל לא מתחילה לגרד את פוטנציאל הקנסות שהיא יכולה להשית; ושאם היה תמריץ מערכתי כזה, הוא היה משפיע הרבה יותר בחוזקה. |
|
||||
|
||||
נראה לי שזה מסוג הפרמטרים שערכו לא עולה מונוטונית - עד רמה מסוימת יותר קנסות יתנו יותר כסף, מרמה מסוימת שתעורר מחאה ציבורית ('המשטרה גובה עשרים מיליארד בשנה מהאזרחים, חצי מהם מהשכבות הנמוכות' זעקו הכותרות בעיתון), עשוי להיוצר פיקוח חוץ ארגוני שנזקו מי ישורנו. |
|
||||
|
||||
משעשע שאנחנו בכלל לא מתייחסים לכך שייתכן שריבוי הקנסות יישא פירות גם בהקטנת מספר תאונות הדרכים. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שאריק הביא כאן פעם את דוגמת הדגל של קנסות המהירות שמפריכה את ההשערה שלך. |
|
||||
|
||||
אני בדיוק עובר קורס נהיגה נכונה בסיסי (בפעם השלישית או הרביעית). הייתי ספקן אודות היעילות שלו. אז מצאתי שעל פי מחקרים הוא תורם לירידה בעבירות תנועה ובתאונות. אז או שאני יוצא דופן, או שבלי אכילת הראש הזאת מצבי היה גרוע בהרבה. |
|
||||
|
||||
די ברור שהרצון למנוע השתתפות נוספת בקורס נוסף לרשימת הגורמים המרתיעים. מה שחסר לי במחקרים היא קבוצת ביקורת שתעבור קורס באותו היקף אבל שעוסק בדיני מיסוי חברות במקום בתחבורה. יש לי הרגשה שהוא יהיה לא פחות אפקטיבי. |
|
||||
|
||||
יכול מאוד להיות, אבל מי יצליח לעבור את המבחן בסוף? |
|
||||
|
||||
(אין לי מושג? האמנם? קנסות חנייה הולכים לעירייה. וחוץ מזה אם השוטר מתוגמל לפי סכום הקנסות, זה פחות משנה לאן הם הולכים). |
|
||||
|
||||
נכון, אבל זה אם גדול. אני חושב שזה רעיון רע מאוד לתגמל שוטרים לפי סכומי קנסות, ומקווה שזה לא נעשה. |
|
||||
|
||||
אתה באמת מאמין שכשהמשימה היומית של חמישה שוטרים היא לקנוס נהגים על שימוש בטלפון, כמות הקנסות איננה גורם בשקלול מי עשה את המשימה יותר טוב? |
|
||||
|
||||
בתור משהו פנימי בין מפקד התחנה לבין הכפופים לו, זה בהחלט יכול להיות - בלי שום אינטרס כספי, סתם כי זו דרך מדידה וקלה ''להראות תוצאות''. מקביל לתגמול מתכנתים לפי מספר שורות קוד. אבל אתה כתבת למעלה בפתיל ''זה נראה לי מכרה זהב למשטרה שכנראה זקוקה לתגבור כלכלי בימים אלה'', שרומז לפעולה מערכתית גדולה של המשטרה, מתוך אינטרס כספי. |
|
||||
|
||||
לפי יוזמה של מאיר שטרית מ-2012, הכסף הולך לאוצר. |
|
||||
|
||||
מעניין, אז ההנחה הראשונית שלי היתה שגויה. לגבי התגמול האישי - זה עדיין נראה לי תמרוץ טוב, אבל מה כבר יש להאשים שוטר שעושה מה שמצפים ממנו. צריך כנראה לטפס במעלה הפירמידה כדי למצוא מי מחליט שזו מטרה ראויה ומי מתוגמל על הכנסת מיליונים ביום לקופת המדינה. אולי השר לבטחון פנים? |
|
||||
|
||||
ראה התגובה שלי לשוטה. אני לא חושב שיש אדם שיש לו אינטרס כזה, ושבכוחו לתגמל מישהו שיכול לגרום לזה לקרות. (כן יש אפשרות קלושה, שיחד עם התמריץ שהודיתי בו ''להראות תוצאות מדידות'' בין מפקדים זוטרים לשוטרים זוטרים, חלקם מנחמים את עצמם - הם צריכים לנחם את עצמם, כי הם יודעים שהם די מבזבזים את זמנם מבחינת תועלת לבטיחות - בזה שהכסף שנכנס למדינה מהווה תועלת לציבור.) |
|
||||
|
||||
אני חושב הפוך ממך. ברמת הבוס הזוטר מול העובד הזוטר, השוטר, עורך הדין, המלצר ועובדי רצפת הייצור כאחד, עובד שירצה להצטיין ישאף לעשות יותר מהמשימות שמוקצות לו, וההערכה אליו תהיה בהתאם (בממוצע). לאור המאמץ שאני רואה שהשוטרים משקיעים בהטלת קנסות (סלולרים, ניידות חבויות בשבתות עם מדי מהירות, פעם נתקלתי אילו בשוטר על אופנוע שמציץ למכוניות בפקק כדי לזהו שימוש בנייד, מלכודות מהירות יקרות וכו'), אין לי ספק שיש מאחורי זה תמרוץ. ובצדק, לדעתי, לפחות ברמת המיקרו. יותר קל לשבת בניידת במיזוג מאשר לעמוד בקיץ ישראלי ולכתוב עשרות דוחות ארוכי מלל. |
|
||||
|
||||
אני לא יודע במה זה הפוך ממה שאני חושב. הסכמתי שברמה הזוטרה יש תמריץ כזה. מה שאני חולק עליו הוא שהכסף שעובר מהווה גורם כאן. |
|
||||
|
||||
למה אי אפשר לדמיין מצב בו המחוז1 שהכניס למדינה יותר כסף ויופיע במצגות Powerpoint במשרדים ממשלתיים באיזה Pie Chart, יהיה המחוז שיקבל העדפה בחלוקת תקציבים? (למשל) ריצוי הבוס הישיר עובד בד״כ בצורה טרנזיטיבית עד לראש הפירמידה. לא רק זוטרים אוהבים לרצות את הבוסים שלהם. גם הבוסים האלה אוהבים לרצות את הבוסים שלהם בצורה מאוד דומה (גם יעודדו את הזוטרים לתת יותר דוחות וגם הם מתומרצים במסגרת האילוצים להקצות יותר שוטרים שיכולים להראות תוצאות במשהו שיש להקדיש בו מינימום מאמץ ומינימום הכשרת כוח אדם). השוטר הזוטר מרצה את הבוס שלו (הסכמנו כבר שיש תמריץ) אבל הבוס מרוצה מעבודת הזוטר/ים כי אז הוא יכול להראות יותר הישגים (הנמדדים בגובה הדוחות מול מידת השקעת המשאבים שיש לו) לבוס שלו, ככה הלאה במעלה ה-Chain of command עד שמגיעים למדינה שגם נהנת מהכסף וגם זאת שקובעת (או יכולה להשפיע) על זרימת הכסף למשטרה בכיוון השני (כמה יגיע ולאיפה). לא קשור רק לדוחות כספיים (שהם רק תת קבוצה של אותה התופעה), אבל אחת הנקודות המרכזיות בסידרה ה״סמויה״ היתה על איך עובד המכניזם-הסוציולוגי-בירוקרטי של ריצוי במעלה שרשרת הפיקוד. מכונה טרנזיטיבית של מדידת ביצועים, סטטיסטיקות יבשות עם KPIs חסרי ערך בשטח ואובססיה לסימון ״צ׳ק בוקסים״ שמניעות את כל המערכת (ומרעילות אותה) מרמת השוטר הזוטר, מנהלי הביניים, הפיקוד הבכיר ואף מעבר לכך עד לדרג הפוליטי הנבחר --> עיתונאים --> ציבור. גרף מכוון ענקי (עם מעגלים) שכולו טרגדיה יוונית אחת גדולה בה כולם גיבורים טראגיים. _____________ 1 או בחר יחידה ברזולוציה גבוהה יותר כרצונך. |
|
||||
|
||||
מה שדרקולה ושכ"ג אמרו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |