|
||||
|
||||
(הכסף הולך לאוצר, לא? לא ישירות למשטרה.) |
|
||||
|
||||
(אני בטוח שבדיונים על תקציב המשטרה - כן, למי ששכח: פעם בכמה עשורים יש דיונים על תקציב - ההכנסות מהקנסות נלקחות בחשבון. טוב, "בטוח" זה קצת חזק מדי. אני חושב על זה עוד קצת ומחליף אותו, עפ"י הסדר, ב:משער, מנחש, מפקפק במקצת, מפקפק מאד, בטוח שלא) |
|
||||
|
||||
אני מאוד בספק. תחזית ההכנסות מקנסות בוודאי נלקחת בחשבון בתכנון התקציב (אבל אני משער שזה נתח זעום למדי מכלל התקציב), ויש דיונים על הנתח של המשטרה מתקציב המדינה - אבל אתה יכול להציע איך אפשר לעשות קישור בין השניים, ועוד קישור שישפיע על מדיניות מתן הקנסות, ועוד קישור שישפיע על המדיניות באופן שאף אדם סביר לא יתמוך בו - בלי שהעניין יתפוצץ מאוד מהר? למי בכלל יש אינטרס כזה? |
|
||||
|
||||
אני לא ממש יודע, אבל תסריט אפשרי בעיני הוא שהשר לביטחון הפנים מנופף בנתון הזה בדיוני התקציב. משהו כמו ''בשנה שעברה העברנו לאוצר מיליארד שקל מקנסות, וכל שקל שמושקע בצבע החדש לניידות יוחזר תוך שנתיים. לעומת זאת כל שקל שהולך לחינוך יוחזר, אם בכלל, רק בעוד עשרים שנה''. |
|
||||
|
||||
אני מקבל, זה יכול להיות. מצד שני, נדמה לי (בלי הוכחה) שהמשטרה בכלל לא מתחילה לגרד את פוטנציאל הקנסות שהיא יכולה להשית; ושאם היה תמריץ מערכתי כזה, הוא היה משפיע הרבה יותר בחוזקה. |
|
||||
|
||||
נראה לי שזה מסוג הפרמטרים שערכו לא עולה מונוטונית - עד רמה מסוימת יותר קנסות יתנו יותר כסף, מרמה מסוימת שתעורר מחאה ציבורית ('המשטרה גובה עשרים מיליארד בשנה מהאזרחים, חצי מהם מהשכבות הנמוכות' זעקו הכותרות בעיתון), עשוי להיוצר פיקוח חוץ ארגוני שנזקו מי ישורנו. |
|
||||
|
||||
משעשע שאנחנו בכלל לא מתייחסים לכך שייתכן שריבוי הקנסות יישא פירות גם בהקטנת מספר תאונות הדרכים. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שאריק הביא כאן פעם את דוגמת הדגל של קנסות המהירות שמפריכה את ההשערה שלך. |
|
||||
|
||||
אני בדיוק עובר קורס נהיגה נכונה בסיסי (בפעם השלישית או הרביעית). הייתי ספקן אודות היעילות שלו. אז מצאתי שעל פי מחקרים הוא תורם לירידה בעבירות תנועה ובתאונות. אז או שאני יוצא דופן, או שבלי אכילת הראש הזאת מצבי היה גרוע בהרבה. |
|
||||
|
||||
די ברור שהרצון למנוע השתתפות נוספת בקורס נוסף לרשימת הגורמים המרתיעים. מה שחסר לי במחקרים היא קבוצת ביקורת שתעבור קורס באותו היקף אבל שעוסק בדיני מיסוי חברות במקום בתחבורה. יש לי הרגשה שהוא יהיה לא פחות אפקטיבי. |
|
||||
|
||||
יכול מאוד להיות, אבל מי יצליח לעבור את המבחן בסוף? |
|
||||
|
||||
(אין לי מושג? האמנם? קנסות חנייה הולכים לעירייה. וחוץ מזה אם השוטר מתוגמל לפי סכום הקנסות, זה פחות משנה לאן הם הולכים). |
|
||||
|
||||
נכון, אבל זה אם גדול. אני חושב שזה רעיון רע מאוד לתגמל שוטרים לפי סכומי קנסות, ומקווה שזה לא נעשה. |
|
||||
|
||||
אתה באמת מאמין שכשהמשימה היומית של חמישה שוטרים היא לקנוס נהגים על שימוש בטלפון, כמות הקנסות איננה גורם בשקלול מי עשה את המשימה יותר טוב? |
|
||||
|
||||
בתור משהו פנימי בין מפקד התחנה לבין הכפופים לו, זה בהחלט יכול להיות - בלי שום אינטרס כספי, סתם כי זו דרך מדידה וקלה ''להראות תוצאות''. מקביל לתגמול מתכנתים לפי מספר שורות קוד. אבל אתה כתבת למעלה בפתיל ''זה נראה לי מכרה זהב למשטרה שכנראה זקוקה לתגבור כלכלי בימים אלה'', שרומז לפעולה מערכתית גדולה של המשטרה, מתוך אינטרס כספי. |
|
||||
|
||||
לפי יוזמה של מאיר שטרית מ-2012, הכסף הולך לאוצר. |
|
||||
|
||||
מעניין, אז ההנחה הראשונית שלי היתה שגויה. לגבי התגמול האישי - זה עדיין נראה לי תמרוץ טוב, אבל מה כבר יש להאשים שוטר שעושה מה שמצפים ממנו. צריך כנראה לטפס במעלה הפירמידה כדי למצוא מי מחליט שזו מטרה ראויה ומי מתוגמל על הכנסת מיליונים ביום לקופת המדינה. אולי השר לבטחון פנים? |
|
||||
|
||||
ראה התגובה שלי לשוטה. אני לא חושב שיש אדם שיש לו אינטרס כזה, ושבכוחו לתגמל מישהו שיכול לגרום לזה לקרות. (כן יש אפשרות קלושה, שיחד עם התמריץ שהודיתי בו ''להראות תוצאות מדידות'' בין מפקדים זוטרים לשוטרים זוטרים, חלקם מנחמים את עצמם - הם צריכים לנחם את עצמם, כי הם יודעים שהם די מבזבזים את זמנם מבחינת תועלת לבטיחות - בזה שהכסף שנכנס למדינה מהווה תועלת לציבור.) |
|
||||
|
||||
אני חושב הפוך ממך. ברמת הבוס הזוטר מול העובד הזוטר, השוטר, עורך הדין, המלצר ועובדי רצפת הייצור כאחד, עובד שירצה להצטיין ישאף לעשות יותר מהמשימות שמוקצות לו, וההערכה אליו תהיה בהתאם (בממוצע). לאור המאמץ שאני רואה שהשוטרים משקיעים בהטלת קנסות (סלולרים, ניידות חבויות בשבתות עם מדי מהירות, פעם נתקלתי אילו בשוטר על אופנוע שמציץ למכוניות בפקק כדי לזהו שימוש בנייד, מלכודות מהירות יקרות וכו'), אין לי ספק שיש מאחורי זה תמרוץ. ובצדק, לדעתי, לפחות ברמת המיקרו. יותר קל לשבת בניידת במיזוג מאשר לעמוד בקיץ ישראלי ולכתוב עשרות דוחות ארוכי מלל. |
|
||||
|
||||
אני לא יודע במה זה הפוך ממה שאני חושב. הסכמתי שברמה הזוטרה יש תמריץ כזה. מה שאני חולק עליו הוא שהכסף שעובר מהווה גורם כאן. |
|
||||
|
||||
למה אי אפשר לדמיין מצב בו המחוז1 שהכניס למדינה יותר כסף ויופיע במצגות Powerpoint במשרדים ממשלתיים באיזה Pie Chart, יהיה המחוז שיקבל העדפה בחלוקת תקציבים? (למשל) ריצוי הבוס הישיר עובד בד״כ בצורה טרנזיטיבית עד לראש הפירמידה. לא רק זוטרים אוהבים לרצות את הבוסים שלהם. גם הבוסים האלה אוהבים לרצות את הבוסים שלהם בצורה מאוד דומה (גם יעודדו את הזוטרים לתת יותר דוחות וגם הם מתומרצים במסגרת האילוצים להקצות יותר שוטרים שיכולים להראות תוצאות במשהו שיש להקדיש בו מינימום מאמץ ומינימום הכשרת כוח אדם). השוטר הזוטר מרצה את הבוס שלו (הסכמנו כבר שיש תמריץ) אבל הבוס מרוצה מעבודת הזוטר/ים כי אז הוא יכול להראות יותר הישגים (הנמדדים בגובה הדוחות מול מידת השקעת המשאבים שיש לו) לבוס שלו, ככה הלאה במעלה ה-Chain of command עד שמגיעים למדינה שגם נהנת מהכסף וגם זאת שקובעת (או יכולה להשפיע) על זרימת הכסף למשטרה בכיוון השני (כמה יגיע ולאיפה). לא קשור רק לדוחות כספיים (שהם רק תת קבוצה של אותה התופעה), אבל אחת הנקודות המרכזיות בסידרה ה״סמויה״ היתה על איך עובד המכניזם-הסוציולוגי-בירוקרטי של ריצוי במעלה שרשרת הפיקוד. מכונה טרנזיטיבית של מדידת ביצועים, סטטיסטיקות יבשות עם KPIs חסרי ערך בשטח ואובססיה לסימון ״צ׳ק בוקסים״ שמניעות את כל המערכת (ומרעילות אותה) מרמת השוטר הזוטר, מנהלי הביניים, הפיקוד הבכיר ואף מעבר לכך עד לדרג הפוליטי הנבחר --> עיתונאים --> ציבור. גרף מכוון ענקי (עם מעגלים) שכולו טרגדיה יוונית אחת גדולה בה כולם גיבורים טראגיים. _____________ 1 או בחר יחידה ברזולוציה גבוהה יותר כרצונך. |
|
||||
|
||||
מה שדרקולה ושכ"ג אמרו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |