|
||||
|
||||
אני מניח שלעניין דחיפות הטיפול בבקשה יש משמעות לשאלה אם המגיש הוא צד נפגע שדורש ''סעד מיידי'' או משהו כזה, אבל זה ניחוש. |
|
||||
|
||||
איני חושב שמגיש העתירה הוא שכן. לפחות לא ידוע לי על כך. אם אני מבין נכון האיש שמגיע לא ''סעד מיידי'' הוא ראש הממשלה, משפחתו והשכנים, ומגיש העתירה מגישה בגלל ''זכות העמידה''. לכן מבחינת ההיגיון די שדרוש ''סעד מידי'', ולא משנה מי הגיש. |
|
||||
|
||||
ההגיון שלך ושלי מגיעים להשערות שונות (גם) במקרה זה. אני לא חושב שכאשר מדובר בהפרעה לצד שלישי הטוען יכול לבקש לזרז את הטיפול (למתגוררים באזור זה אולי דחוף, אבל למה זה דחוף לאדון בוזגלו? הוא לא יכול להירדם כשהוא חושב על סבל השכנים שבכלל לא פנו לבית המשפט?) אבל מאחר ואני לא משפטן אפשר לעזוב את זה. |
|
||||
|
||||
והמדור השני באותה מאפיה שהזכרתי, מחש של הפרקליטות, עוסק כבר מאוקטובר שנה שעברה בבדיקת תלונת יועצי נתניהו בעניין העיון הבלתי חוקי שפלאפונים שלהם. במקרה ההוא מגישי התלונה היו הנפגעים עצמם. לא נראה שזה עוזר להגיע במהירות לעומקה של אותה חקירה מסובכת. |
|
||||
|
||||
מצד שני, החקירה המקורית שעבורה נלקחו הטלפונים ותכולתם נבדקה, בדבר הטרדתו של עד המדינה שלמה פילבר, גם כן לא ממש מתקדמת בקצב מרשים (אלא אם כן התקשורת השמאלנית מסתירה את הגשת כתב האישום או סגירת התיק). |
|
||||
|
||||
הטרדתו של שלמה פילבר חשובה בעיניהם כקליפת השום. המטרה הייתה הפלאפונים. |
|
||||
|
||||
זה לא איזה רעיון חדש שעלה על דעתי. כך חשבתי אז כשכתבתי את תגובה 710618 . וממש באותו ערב ראיתי שאיני היחיד שחושב כך תגובה 710640 . |
|
||||
|
||||
נראה לי שהיום כבר נחשפה השיטה שבעזרתה ניתן לקבור תיק חקירה. לשיטה אפשר לקרוא: "שיטת די לחכימא" |
|
||||
|
||||
ובכן, נראה שהמדינה הגישה תשובה על העתירה. מצאתי רמז לכך שוב באותו אתר נשכח, ולא בשום מקום אחר, כי בשום מקום לא מדווחים על העתירה הזאת. הדיווח על התשובה הזאת הוא די מצומצם, וחבל שהיא לא מצוטטת כולה. לעניין הקשר עם הפסיקה בעניין ההפגנה ליד ביתו של רבין מה שמצאתי הוא: עוד מוסיפה הפרקליטות, כי כפי שהבהירה בתגובתה לבג"ץ תושבי רחביה, אותה פסיקת בג"ץ בנוגע להפגנות ימין של עמותת עם כלביא נגד הסכם אוסלו מול מעון ראש הממשלה כאשר יצחק רבין ז"ל כיהן בתפקיד, אינה רלוונטית לעניין ההפגנות נגד נתניהו. לטענת הפרקליטות, מאז אותה הפסיקה "ממילא חלו תמורות בפסיקת בית המשפט הנכבד בעניין, ובכלל זה כי הפגנות מסוג ההפגנות המתקיימות כיום בסמוך למעון ראש הממשלה אינן חייבות ברישיון". הבנת? "חלו תמורות". "עכשיו לא צריך רישיון". היום ראש הממשלה הוא נתניהו ולא רבין, ולכן כבר מותר להפריע לראש הממשלה ולמשפחתו ללא הגבלה, מתי שמתחשק וגם אחרי 21:00 וללא הגבלת מספר המשתתפים. נראה גם שהמשיבה שכחה את הפרט הכי חשוב שבזמנו היה הסדר, דבר שהופך, לעניות דעתך, את כל העתירה הזאת למשהו דומה לשקר. אולי כדאי שתזכיר לפרקליטות את הפרט החשוב הזה. אגב, עתירת השכנים הוגשה לפני כחודש. בעתירה הזאת עותרים הנפגעים הישירים. לא נראה לי שבג"ץ ממש מזדרז לעזור להם. |
|
||||
|
||||
בג''ץ לא עוזר להם ואני יודע למה. כתושב האזור, אני יכול לספר לך שאם בעבר בכירי השופטים והמשפטנים היו גרים באזור, הרי שהיום הם גילו את תל אביב ובהתאם לכך הפסיקות שלהם. הם בני אדם כמוני וכמוך עם אינטרסים אישיים מלאים כרימון. |
|
||||
|
||||
התקדים לפסיקה היה, כזכור, בבג״צ על ההפגנות בשנת 2017 בסמוך לביתו של מנדלבליט, בכיכר גורן בפתח תקוה. שם נקבע שאסור להפגין הפגנה המונית מול הבית של מנדלבליט עצמו1 אך מנגד נקבע שדרישות המשטרה להגביל את כמות המפגינים ואף לדרוש אישור מראש אינן חוקיות. 1 וזה ממילא לא המצב עם הפגנות בלפור. כזכור, הן לא מתקיימות ברחוב בלפור עצמו. |
|
||||
|
||||
ההפגנות הברבריות הללו במסווה של ליברליזם מתפרץ משפיעות באופן הרסני על חיי התושבים ועל ערך רכושם . זאת שכונה מכובדת שמשלמת הרבה כסף ארנונה ולא מגיע לה היחס הזה הלא מתורבת. וכן - כמו שכל אירוע דמוקרטי אחר היה נפסל לו חלילה היה פוגע בערך ביתו של השופט. היכן הם כל חסידי הקניין הפרטי? בבית? |
|
||||
|
||||
נשמט לך ״בכירי המשפטנים״ מהמשפט. ואם כבר, זה הזמן להזכיר את המשפטנית הבכירה רות גביזון שהלכה לעולמה. |
|
||||
|
||||
כן. דוגמא מצוינת למשפטנית בכירה והגונה שאין כמותה ואולי לכן היא לא הייתה שם. |
|
||||
|
||||
אגב, גביזון גרה בירושלים עד יום מותה. היא היתה לקוחה קבועה של הקפה החביב על אשתי ועלי ולא פעם ראינו אותה שם. |
|
||||
|
||||
ההפגנות עדינות לעומת חומרת הנזק שנגרם מהמשך שלטונו של ביבי. כעומק הפגיעה , בשכבות שניפגעו ושיפגעו, כך יהיה עומק ההפגנות. כמה עשירים מתקשים לישון בלילה, אבל מה לגבי העניים והחמוצים שקולם לא נישמע ? הפגנות בכייניות לא משנות כלום, תבוסתנות לא משנה כלום, הפגנות מכובדות הן בדיחה בלבד בעיני ביבי ושותפיו. ההפגנות רועשות צריכות להמשך עד לבחירות הבאות ויהיו תעמולת בחירות קטלנית נגד ביבי. זו לא תהיה התעמולה הרכרוכית של גאנץ בשלוש מערכות הבחירות הקודמות, שהרדימה את מתנגדי ביבי. ההפגנות של מוטי אשכנזי נגד ממשלת גולדה היו הבסיס להפלת ממשלת גולדה. הפגנות אינן אנרכיה, הן ביטוי ישיר של האזרחים שעוקף את ההשתקה באמצעות כלים של המימסד. לדעתי הערך החשוב של ההפגנות היא למנוע מאזרחי ישראל את הפטליזם לגבי היכולת להדיח את ביבי. כל התרתחות של ביבי מסייעת להראות לאזרחים לראות שביבי אינו חזק כפי שזה נראה. ככל שביבי יקרא לאזרחים אנרכיסטים כך הוא יקבל פחות קולות בקלפי. |
|
||||
|
||||
הרשה נא לי לתאר לך את העתיד וזאת במסגרת תפקידי כמאייר הראשי של בזוקה: בנימין נתניהו זוכה פרס נובל לשלום מזוכה על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים. |
|
||||
|
||||
ביבי יזוכה אם ורק אם יזכה בפרס נובל לשלום. בזה אתה צודק. |
|
||||
|
||||
הסתכלתי בויקיפדיה מי הן האמירויות ? מדובר בקהילה של 1.4 מיליון אזרחים ערבים שמעסיקים בערך 8 מליון עובדים זרים משאר העולם. הקהילה הזו מתפלגת ל- 7 נסיכויות. נראה לי שליישות מדינית כזו אין כושר שרידות גדול יותר מאשר ללוב, שהתפרקה לאחר מרד בין השבטים של לוב. לכן איני רואה בהסכם עם האמירויות משהו שיש לו משקל מדיני כלשהו. |
|
||||
|
||||
יש להן הרבה יותר כסף מללוב. לכן היום האמירויות מעורבות בלוב ולא להפך. |
|
||||
|
||||
ברור שאין לזה משקל מדיני כלשהו. ביבי אף פעם לא היה מדינאי (אפילו לא בינוני). ביבי הוא *מאפיונר* וכמו מאפיונר הוא יודע ויכול ליצור קשרים חמים עם כל מיני דיקטטורים מושחתים ועלובים שמוצצים כוח וכסף מהעם שלהם. יש לו ולאנשים כאלה שפה משותפת ואינטרסים משותפים אז הם סוגרים דילים זה עם זה. בדיוק כמו שהוא סוגר דילים עם השלטון של החמאס בעזה ותזרים מזוודות הכסף. לא מדובר בדילים בסדר גודל של יחסים דיפלומטיים בין ישויות מדיניות עם שגרירים ויחסים בינלאומיים כמו השלום עם ירדן או מיצרים. מדובר בדילים בסגנון של פבלו אסקובר עם מזוודות כסף ותן/קח *אישי* בין האנשים. |
|
||||
|
||||
הלך הדיקטטור אצל הדיקטטורים. מנהיג אמיתי היה עושה שלום אך ורק עם מדינות ערב הדמוקרטיות. |
|
||||
|
||||
מנהיג אמיתי היה עושה שלום או מלחמה למען עמו. ביבי עושה כל דבר למען עצמו. |
|
||||
|
||||
זה לא שלום מדיני. ״לא מדובר בדילים בסדר גודל של יחסים דיפלומטיים בין ישויות מדיניות עם שגרירים ויחסים בינלאומיים כמו השלום עם ירדן או מיצרים.״ לכן ״מנהיג אמיתי היה עושה שלום אך ורק עם מדינות ערב הדמוקרטיות.״ זה איש קש סטנדרטי. ביבי לא יודע לעשות לא שלום ולא מלחמה. האיש הוא ראש הממשלה עם הפער הכי גדול בין הקשקשנות שלו מעל הפודיום לבין עד כמה הוא כלומניק ולא יוצלח בעולם האמיתי. איסתרא בלגינא קיש קיש קריא. |
|
||||
|
||||
לדעתך, לא יהיו שגרירויות הדדיות? |
|
||||
|
||||
לדעתי יהיו קונסוליות לעניינים מסחריים של חלק מהאמירויות בישראל ואולי בישראל. |
|
||||
|
||||
לא מעדכנים אפילו את שר הביטחון ואת שר החוץ לגבי יחסים דיפלומטיים בין מדינות ואתה מדבר על שגרירים פישרים שיסתובבו לאלוהי ישראל ביבי בין הרגלים? למה שהוא יתן סמכויות לדיפלומטים לפשפש ולהפריע לו בקומבינות העסקיות הפרטיות שלו? |
|
||||
|
||||
יחסים דיפלומטיים? לא משתפים את שר הבטחון במהלך שיכולה להיות לו השפעה על מכירת F-35 למדינה ערבית! וכמובן שר חוץ שלא יודע על הסכם שלום אלא בדיעבד מקבל משכורת שלא לצורך. ובהזדמנות זאת, שאלה: האם כאשר גנץ עבר את הניתוח אשכנזי היה ראש ממשלה חלופי חלופי, או שהמדינה התנהלה איכשהו עם ראש ממשלה אחד בלבד? |
|
||||
|
||||
המדינה התנהלה בדיוק כפי שהיא מתנהלת גם כשגנץ בריא ושלם, מה השאלה? |
|
||||
|
||||
אתה נישמע ציני כי אין מדינות ערביות דמוקרטיות. לצורך הסכמים , אני לא מעריך מדינות לפי הדמוקרטיה שלהן. מה שנראה לי חשוב הוא היציבות השלטונית. דמוקטיה אינה ערובה ליציבות אם כי יתכן שעוזרת. הטענה שלי היא שהאמירויות זו ישות מדינית מאוד לא יציבה מהסיבות הבאות : 1) יד שם 1.4 מליון אזרחים שמעסיקים 8 מליון עובדים זרים. 2) האמירויות הן בעצם קונפדרציה של כ- 7 קהילות (שבטים או משהו כזה), עם מעט מחוייבות לאומית ביניהן. הקונפדרציה הזו יכולה להתפרק מהר יותר ממה שהתפרקה לוב והתפרקה סוריה. זה לא רע שחתמנו הסכמי נורמליזציה, אבל אין שום בטחון שההסכמים ישארו זמן רב. לכן לא צריך להתלהב כרגע יותר מדי. רווח לחתימה על ההסכם לנורמליזציה הוא שתוכניות סיפוח גדולות ירדו מהפרק, הן לא היו מועילות וסתם היו מחממות את הסכסוך הפלשתיני. |
|
||||
|
||||
מהון להון איחוד האמירויות חוגגת (חוגג?) כמעט חמישים שנה, ומאיפה שאני מסתכל היא עושה רושם לכיד יותר מספרד ובריטניה. |
|
||||
|
||||
ובכן, נראה שבג"ץ חושב שמשהו השתנה ב-27 השנים שעברו מאז. |
|
||||
|
||||
מניין לך? בגץ עדיין לא אמר את דברו ומדובר בתשובת "המדינה" שהיא בוודאי לא של ראש הממשלה אלא של זה שאמור לתת לו עצות משפטיות. אלא אם כן אותו יועץ, מחליט מה לענות בתיאום עם בית המשפט, דבר שאני בכלל לא מוציא מכלל אפשרות לנוכח התמונה המסריחה כולה. |
|
||||
|
||||
ובכן, בג"ץ דחה את העתירה בנימוק שהעותרים לא פנו למשטרה קודם שעתרו: "אי מיצוי הליכים", כפי שאני מניח סכמו מראש שופטי בגץ והפרקליטות. מה שהם עושים הוא עוד יותר גרוע מטיפול על ידי מריחה. לא אכפת להם בכלל כשהאכיפה הבררנים מוצגת בפומבי. אני סבור שלו אהרון ברק היה בהרכב, הוא היה מתבייש לנהוג כך ואולי אפילו הוא היה מקבל את העתירה. אני חושב כך בגלל סיפור ישן על מקרה ג'ובראן שאותו כבר ספרתי בעבר באייל. ברק התפתל והתפלל אך לבסוף לא הייתה לו ברירה והוא הפך את ההרשעה לזיכוי. אבל לחברה האלה אין שום בעיה להשתין מהמקפצה. |
|
||||
|
||||
פסק הדין |
|
||||
|
||||
לא מדויק. היו כמה עתירות. אחת של טלי פדידה וכשישים תושבים אחרים מהשכונה נדונה ונדחתה (אבל על הדרך התקבל סיכום בין המשטרה לנציגי המפגינים על הפסקת שימוש בכלים מרעישים החל ב־9:30 בערב). האחרת (של רן כרמי בוזגלו) נדחתה על הסף. עוד לפני הדיון המלומד של השופטים, אפשר לקרוא את תגובת המשטרה (סעיף 12). דיווח על העניין (מאת יובל יועז, שמייצג את אחד הצדדים, ממש כמו שפטל). |
|
||||
|
||||
ובכן מהאזנה אמש לשפטל בערוץ 20 נראה שהעניין נגמר, וטיפול בית המשפט הנכבד בו לא היה בדרך של דחייה ומזמוז, כפי ששיערתי. דומה שהטיפול דווקא היה מאד מהיר. ומה היה? הטיפול היה כאן בשני שלבים1. בשלב הראשון נדחתה העתירה על הסף בגלל "אי מיצוי הליכים". בית המשפט טען שעל העותרים היה לפנות תחילה למשטרה בעניין הזה, ורק אם תתקבל תשובה לא מספקת יהיה מקום לדון בעניין. שפטל מיהר לפנות למשטרה, ונענה שהכול שם בסדר גמור, ואז עתר שוב לבג"ץ. הפעם נדחתה העתירה בנימוק שהם כבר עסקו בעניין בעתירת השכנים, כשדחו אותה, ומאותם נימוקים הם גם דוחים את העתירה הזאת. אבל בעתירה הזאת בכלל לא דובר על הפרעה לשכנים אלא על הפרעה לראש הממשלה. ועניין האכיפה הבררנית אצל רבין ואצל נתניהו על ידי אותו בג"ץ, שהיה עיקר העתירה הזאת לא עלה בכלל בעתירת השכנים, ודווקא לכך השופטים כלל לא התייחסו. איך אפשר להסביר זאת? אין לי טענות לשופטי בית המשפט העליון על כך שהם שמאלנים. כל אחד ראוי שתהיה לו עמדה פוליטית, ואחיזה בדעות שמאלניות אינה פשע2. הבעיה היא במקום אחר, כפי שמדגים סיפור שהבאתי פעם בתגובה 414025 . הטענות שלי כלפי השופטים הן שהם אנשים לא ישרים. קשה לי להאמין שאני הייתי מעז להשתין כך מהמקפצה לו הייתי במקומם. 1 אין לפני תיעוד של פסקי הדין, ואני מספר מה ששמעתי. 2 לפחות לא פשע חמור :) |
|
||||
|
||||
הם מקושרים מתגובה 724242. |
|
||||
|
||||
בקישור הזה לא מצוטטים פסקי הדין במלואם, אלא מספרים עליהם. מכל מקום אם בהחלטת בג"ץ אין התייחסות למשפט מפסק דין קודם שלו: "לעותרים הזכות החוקתית לקיים אסיפה או הפגנה ליד מעונו של ראש הממשלה. זכות זו אינה מוחלטת. יש לאזן אותה עם זכות הפרטיות של ראש הממשלה, בני ביתו... וכו"' שמתאר נימוקים מדוע אותה הפגנה חד פעמים צריכה להתחיל בשבע ולהסתיים בתשע וחצי הרי בדיוק לכך התכוון הנביא במילים: וַיְקַו לְמִשְׁפָּט וְהִנֵּה מִשְׂפָּח לִצְדָקָה וְהִנֵּה צְעָקָה |
|
||||
|
||||
זה אותו פסק דין מלפני כמה עשורים? |
|
||||
|
||||
כן. אתה הפנית אליו. אבל איני יודע איך למצוא את פסקי הדין בעתירות של שפטל מעכשיו. |
|
||||
|
||||
אוקיי. ואני מבין שלדעתך ההבדל נעוץ בכך שאז ההפגנות היו מצד ימין והיום הן ברובן מהצד השמאלי של המפה הפוליטית. אין ספק שזה יושב טוב עם תפיסתך לגבי בית המשפט העליון, אבל איך אתה מסביר את הרחקת הפגנות השמאל מביתו של מנדלבליט בתקופה בה היה עליו להכריע אם להעמיד נתניהו לדין ובאילו האשמות? עפ"י תפיסת העולם השמאלנית כביכול של ביהמ"ש אותן הפגנות היו חשובות הרבה יותר, כי הן הפעילו לחץ במטרה להשפיע על החלטה בכיוון שמתאים לאותה תפיסת עולם, כלומר היתה להן, לפחות בתיאוריה, חשיבות מעשית. (דעתי, אגב, היא שהיה צריך למנוע את ההפגנות כששעור התחלואה התחיל לעלות בתלילות, ולוא רק מטעמי מראית עין, כדי למנוע את ההרגשה - הבלתי מבוססת אבל קיימת - אצל ציבורים שונים שיש כאן איפה ואיפה, הרגשה שמפחיתה את ההיענות לתקנות באותם מגזרים, שמלכתחילה יש להם עניינים חשובים יותר. לעניין זה אולי צריך להזכיר שבתור מי שנמצא בקבוצת סיכון אני מדבר מהפוזיציה) |
|
||||
|
||||
קודם כל, אני שמח לראות שכאשר אתה מתאר את דעתי אתה הפעם קולע, וזה אירוע ראוי לציון. אכן אני חושב שההגבלות החמורות מול בית ראש הממשלה בתקופת הסכמי אוסלו, לעומת ההיתרים המפליגים בהפגנות מול בית ראש הממשלה נובעות מההסתייגות שהייתה לשופטים אז מעמדות המפגינים לעומת האהדה שיש להם לעמדות המפגינים היום, וזה עקב דעותיהם הפוליטיות. ההשוואה ליחס בית המשפט להפגנות מול ביתו של מנדלבליט אינה נכונה כי מדובר בתפקיד אחר ובמקום אחר. הם גם לא מתירים למפגינים מול ביתה של ליאת בן ארי להתקרב לבית. במקרה שלנו מדובר באותו תפקיד, באותו בית ובאותה עיר, והשוני הוא רק במי שיושב בתוך הבית. לכן ההשוואה הרבה יותר נכונה, וההבדלים ממש זועקים להסבר. איך זה שאז הם חשבו שצריך להתחשב בראש הממשלה ובבני ביתו, ולכן אסור להפגין מול אותו בית לפני שבע ואחרי תשע וחצי? אם יש הבדלים שמצדיקים את האכיפה הבררנית הזאת, אני רוצה לשמוע מפי בית המשפט מה הם. אבל אם איני טועה (עדיין לא נחשפתי לפסק הדין) הם בכלל לא התייחסו לטענה הזאת שהייתה הטענה העיקרית בעתירה. זה עוול הזועק לשמים. ואתה יודע שאין מה לעשות נגדם. וזה מתסכל מאד מאד. |
|
||||
|
||||
הם מקושרים (שני הקישורים הראשונים). אבל אחסוך לך קריאה עם הסבר קצר: היו שתי עתירות. אחת ("פדידה") היא של קבוצת תושבים בשכונה. בהמשך הצטרפה אליה עמותת עם כלביא (זו מהעתירה ב־1993. היא עדיין פעילה היום ומעורבת בהפגנות הנגד ברחוב עזה). העתירה הזניה הייתה של רם כרמי בוזגלו עם שפטל כעורך דינו. העתירה השנייה נדחתה על הסף מכיוון ש: * הם לא מיצו הליכים: לא פנו למשטרה (שנגדה הגישו בג״צ) וכדומה. * הם לא תאמו את מהלכיהם עם מגישי העתירה הראשונה. השוו את זה לעמותת עם כלביא שהצטרפה לעתירה הראשונה. * הטענות שלהם הוצגו באופן כללי גם על ידי עמותת עם כלביא בעתרה הראשונה. העתירה הראשונה אמנם נדחתה להלכה, אך השיגה חלקית את מטרתה: הפסקת הרעשה רבתי בשעה 21:30 והפסקת כל רעש החל מ־23:00, בהתאם לחוקים העירוניים לגבי רעש. מקריאת תגובת המשטרה (סעיף 11 בעתירה הראשונה) אולי ברור למה בוזגלו ושפטל לא טרחו לפנות אליהם לסעד. המשטרה אישרה שמדובר על הפגנות חוקיות. |
|
||||
|
||||
אם תמצא באחד מפסקי הדין החדשים התייחסות למשפט שהבאתי קודם מפסק הדין הישן שלפיו על ההפגנה להתחיל בשבע ולהסתיים בתשע וחצי בגלל שזכות ההפגנה אינה מוחלטת וצריך להתחשב בראש הממשלה משפחתו והשכנים, אנא צטט אותה. הנקודה הזאת שמצביעה על אכיפה בררנית היא זו העיקרית שמטרידה אותי, ואם לא תמצא התייחסות כזאת, אמשיך לחשוב שמדובר בעוד דוגמה בולטת לכך שהשופטים אינם ישרים. |
|
||||
|
||||
פסק הדין משנת 1993 לא קבע שההפגנה צריכה להיות מוגבלת ל־500 משתתפים וכו’ אלא אשרר הבנה שאליה הגיעו המפגינים עם המשטרה. כחלק מההבנה הם נמנעו מהפגנה מול בית ראש הממשלה ובמקום זה אותם 500 מהם הפגינו ברחוב עזה ורחוב בן מימון, כלומר: מקום ההפגנה הנוכחית (כי היום הגישה לבית ראש הממשלה די חסומה). אבל זה אינו השינוי היחיד בנסיבות. מוזכר גם בג״צ כיכר גורן. לפי הכרעה זו, אין למשטרה באופן כללי סמכות להגביל הפגנה ל־500 משתתפים. זה כבר נבדק באופן מעשי בהפגנות רבות בשנים האחרונות והמשטרה מודעת היטב לכך. לכן תגובת המשטרה היא שהיא לא יכולה לאסור על קיום ההפגנה שם. מכאן שההבנות בין המשטרה למפגינים שונות מאילו שהיו בשנת 1993 בגלל השינויים בפסיקה בשנת 2017. לכן הטענה הזו פשוט לא הייתה רלוונטית. ועוד הערה קטנה: שניים משלושת השופטים הם יעל וילנר ואלכס שטיין: שני מינויים מתקופת שקד. וילנר היא גם מתנחלת. שניהם סומכים את ידיהם על פסק הדין הזה. לא שזה אמור להשפיע, אבל זו טענה שאתה אוהב לטעון. |
|
||||
|
||||
כל הפרטים שהבאת לא מסבירים מדוע אז היה צריך שקבוצת המפגינים כנגד הסכמי אוסלו ורבין לא תהיה מעל 500 איש ושהפגנתם תוגבל לשעות משבע עד תשע וחצי, בעוד שהיום בית המשפט לא שם להם גבולות דומים. עד כמה שאני מבין בית המשפט לא מתייחס כלל להשוואה הזאת, ולא מזכיר כלל את זכותם של ראש הממשלה ובני ביתו למנוחה, כפי שטרח לעשות אז, למרות שהייתה עיקר הטענה בעתירה שהוגשה באמצעות שפטל. "ועוד הערה קטנה:" איני יודע מה עמדתה של איילת שקד ביחס להפגנות. לא יצא לי לשמוע ממנה שום מילה על דעתה. |
|
||||
|
||||
ב־2017 המשטרה חשבה שיש לה סמכות להגביל את המפגינים בכיכר גורן ל־500 (עם שני מגפונים או משהו כזה). בית המשפט קבע שאין לה סמכות. ושגם אין צורך לבקש מראש רישיון להפגנה כזו. |
|
||||
|
||||
רק לצורך השעשוע אחזור על הפסקה מפסק דינו של "הכהן הגדול": "לעותרים הזכות החוקתית לקיים אסיפה או הפגנה ליד מעונו של ראש הממשלה. זכות זו אינה מוחלטת. יש לאזן אותה עם זכות הפרטיות של ראש הממשלה, בני ביתו וכו. . ." ואשאל: האם לדעתך יש לראש הממשלה למרות ששמו נתניהו ולבני ביתו "זכות פרטיות"? ואם אכן יש, איך זה צריך להשתקף בתנאי ההפגנה? |
|
||||
|
||||
היום המספר הזה הוא 0 ולא 500. היום אי אפשר בכלל להפגין ליד המעון עצמו. לא ניתן בכלל להפגין בבלפור וכל האיזור חסום על ידי המשטרה. אז כל הדיבורים על להתחשב במשפחת ראש הממשלה מהפסיקה ההיא הם דברים שכבר מטופלים בצורה מחמירה יותר היום וכל התלונה שלך לא מחזיקה מים. |
|
||||
|
||||
סוף סוף מישהו אומר את זה כאן, את המובן מאליו1. 1 לאחרונה הביטוי המיותר ביותר בעברית הוא "מיותר לומר ש". בשיח הנובחי2 זה אף פעם לא מיותר. 2 שמתי לב והשארתי, יצא מתאים. |
|
||||
|
||||
בפסק הדין המקורי מלפני 15 שנה מוגדר המיקום המדויק שבו יותר ל 500 איש לערוך הפגנה: מתחם רח’ עזה – רח’ בן-מימון, ולא רחוב בלפור. אני לא כל כך מתמצא שם, אבל אני מניח שזה פחות או יותר היכן שהיום נערכות ההפגנות. והזמן המוגדר 19:30 עד 21:00, כלומר שעה וחצי, עוד פחות ממה שזכרתי קודם. |
|
||||
|
||||
שוב. זה לא בדיוק מוגדר בפסק הדין. זהו אשרור של הסכמה של המפגינים והמשטרה. עמדת המשטרה היום שונה. שים לב שהעתירה שמהותה שונה. ב־1993 עתרה עמותת עם כלביא נגד רשויות השלטון כדי להרשות הפגנה. ב־2020 עם כלביא ואחרים עותרים כנגד רשויות השלטון כדי להקשות על הפגנה. בין השנים הללו התרחבה ההכרה בזכות המחאה והתבררו גבולות הגזרה שלה. |
|
||||
|
||||
הוא עתר. היא עתרה. זה בכלל לא משנה. אתה הופך טפל לעיקר. בפני בג''ץ מניחים פסק דין שלו עצמו, שבו השורה התחתונה היא שאסור לעבור מגבלות שמוגדרות בפסק הדין בגלל שצריך להתחשב בראש הממשלה משפחתו ושכניו. לא ייתכן שבג''ץ לא יתייחס בכלל למילים החשובות האלה שלו עצמו, כי ההשוואה הזאת הייתה לב העתירה. שיגיד ש''התרחבה ההכרה'' ושזה לא אותו דבר, אבל שיגיד משהו. ואתה בטח יודע מה אני חושב על ''התרחבה ההכרה''. בטח שהתרחבה. |
|
||||
|
||||
אני מקשר שוב לפסק דין פדידה. בפסקה 16 (תחילת הפרק „דיון והכרעה״) כתוב „בדיון נתחם גדר המחלוקת בין הצדדים, ובגדרו הוסכם על כולם כי נקודת המוצא הנורמטיבית לדיון בעתירה מעוגנת בפסק הדין של בית משפט זה בעניין כיכר גורן״. כלומר: עורכי הדין של כל הצדדים הסכימו על כך ששם נקבעו הכללים הנוכחיים ליחסים בין משטרה למפגינים. לכן אין צורך לחזור לתקדימים קודמים. ואכן בדחיית העתירה של בוזגלו ושפטל (שוב: קישור לפסק הדין) על הסף, בין שאר סיבות, השופטים מעירים (סעיף 3) שהמתווה שאומץ בעניין עם כלביא (1993) היה מתווה קונקרטי ולא קביעה עקרונית ולכן אינו רלוונטי בהכרח. |
|
||||
|
||||
אני מודה לך על הקישור השני. אולי קישרת אותו קודם אך לא ראיתיו. |
|
||||
|
||||
אני חושב שפסק הדין הזה הוא הראשון שבו נדחתה העתירה על הסף מפאת ''אי מיצוי הליכים''. אבל זה לא היה סוף הסיפור. לאחר הוצאת פסק הדין הזה פנה העותר למשטרה וקבל תשובה (וכך מוצו ההליכים), ועתר שוב. את פסק הדין, השני, הסופי עדיין לא ראיתי. |
|
||||
|
||||
אגב, בתגובה 341068 ספרתי על מקרה שבו אהרן ברק הפך פסק דין של בית המשפט העליון כשהראו לו שכמה שנים קודם הוא פסק על מקרה דומה בדיוק את ההפך. המקרה הזה מתואר גם כאן. בגלל הסיפור הזה אני מאמין שלו אהרן ברק היה יושב היום בהרכבים הוא לא היה משלים עם סתירה כזאת. אולי הוא היה מקבל את העתירה או לפחות מסביר את ההבדל בין שני המקרים, ובשום פנים לא מתעלם ממה שמציגים לו. מצד אחד הוא אבי אבות הטומאה, אבל עם סתירה כה ברורה לפחות למראית עין, אני חושב שהוא לא היה משלים. |
|
||||
|
||||
לטעמי, ההפגנות כבר הגיעו למצב שנזקן מרובה הרבה מתועלתן. מלכתחילה היה ברור שלהפגנות כאלו יש השפעה מוגבלת על פוליטיקת הזהויות הישראלית. את ה-40 מנדטים של השמאל, אין צורך לשכנע שנתניהו צריך ללכת. צריך לשכנע אותם שיש אלטרנטיבה שלטונית. וההפגנות האלו די עושות את ההיפך. אם ברצון המפגינים לגייס את השמאל למחנה החזל"ש בכל מחיר, הם די מצליחים. מגיפה משתוללת בחוצות וזהו בדיוק הרגע המתאים לבלבל בין זכות ביטוי להפקרות ואנארכיה. מה בדיוק הקשר בין מפגיני רל"ב, עלה ירוק, חסידי ברסלב והמפגינים למען עבריינים אתיופים ואנגלמאייר בתחפושת דודו הברווז? הר"ל יכול מצדי לסגור את החלונות בקיסריה, לעשן סיגר ורוד ולפתוח בקבוק שמפניה קובנית. זכות הפרטיות של פוליטיקאי בכיר וראש ממשלה צריכה לעבור למדור בדיחמין של דידי מנוסי, אבל מה חטאו שכניו של הבית ברחוב בלפור שהם צריכים לסבול את המהומה השבועית הזו? ומה זה המנהג החדש הזה של הפגנות ב-11 בלילה? מדוע לא להפגין ב-4 לפנות בוקר? חופש הביטוי אינו זהה לחופש ההפגנה. אולי הגיע הזמן למצוא דרכים חדשות לבטא את הרגשת החירום הפוליטית שאנו חשים? ואם יורשה לי, דרכים קצת יותר יעילות ופחות מזיקות? |
|
||||
|
||||
ואני חוזר וקורא לכל מי שבלפור צפוף לו מדי להפגין בצומת הקרוב למקום מגוריו במוצאי שבת. באוויר הפתוח. אפשר, אם ממש רוצים, לשמור בקלות גם על 2 מטרים. חסידי ברסלב הם טרמפיסטים. תמיד יהיו כאלו. מפגיני רל״ב (הדגלים השחורים ודומיהם) הם הבסיס של המחאה. בין שני הקטבים הללו יש כל מיני מוחים נגד השלטון שמצטרפים בצורה חלקית. (ב־11 בלילה ההפגנות אמורות להסתיים, לאחר החלשת עוצמה בשעה 9:30). לפי חוקי הרעש העירוניים. |
|
||||
|
||||
מנקודת המבט של החברה הליברלית-פתוחה-דמוקרטית אין ספק שבנימין נתניהו הוא מלאך חבלה. ההסתה המתמדת ובזמן האחרון גם חסרת רסן שלו כנגד הערבים, השמאל הפוליטי ושלטון החוק עושה אותו לחיידק טורף ההולך ומאכל את יסודות הדמוקרטיה הישראלית. אבחנה זו הופכת את מפגיני סופהשבוע לאביריה של מדינת ישראל הישנה והטובה. אם כל כך פשוט, אדם חייב לשאול עצמו, מדוע הניצוץ הזה אינו מדליק ציבורים רחבים כאש בשדה קוצים? מדוע המחאה נשארת בד' אמות של מפגינים מקצועיים ומושכת אליה, עד כדי אבדן זהות ודרך, מיני טרמפיסטים בעלי אינטרסים זרים לרוח המחאה? מדוע איננו רואים את מנהיגי האופוזיציה הפוליטית מתייצבים בראש המחאה ומובילים אותה, כפי שנתניהו התייצב בראש המחאה שהביאה לסופו הפוליטי של יצחק רבין. יש לי משנה סדורה המסבירה מה קורה כאן ואשמח לפרוש אותה אם יהיה עניין. בינתיים אסתפק בשורה הסופית. המוחים אינם מפנימים ומכירים בכך שמשהו השתנה בתקופה האחרונה מאז נתניהו נלחם בכתב האשמה שהוצא נגדו. במהפך סמוי מן העין, נתניהו הסתובב והפך עצמו גם למלאך חבלה של שלטון הימין והמהפכה הדמוגרפית המתרחשת בישראל. זה אמנם עניין לא ודאי ושנוי במחלוקת. המהפכה המתרחשת בישראל, ברבדיה העמוקים אינה אידיאולוגית, אלא זהותית ושבטית. אם ברור לכל בר דעת שנתניהו הפך לסכנה למסורת החוקתית הישראלית, כלל לא ברור אם האליטות החדשות מחוייבות לחוקתיות הזאת. ועדיין, צריך להבחין, כי נתניהו שבתוקף מצבו המשפטי הפך לפרוטגוניסט של אנשי שלטון החוק, כבר אינו אוייבו של שלטון חוק מסוג מסויים בלבד, אלא אויבו של שלטון חוק מכל סוג שהוא. נתניהו לא עצר בתקיפת עקרונותיו של אהרון ברק. הוא חייב לתקוף באופן פרסונלי את שלוחי החוק שהם מינויים שלו ושופטים שהם אנשי שלומו (חובשי כיפות ומתנחלים). ולכן אנשי השמאל הותיק שואלים את עצמם ואפילו באופן לא מודע, את השאלות הבאות: א. האם ראוי חצאת לרחובות, ולשלם מחיר כבד של התקהלות לא ראויה בעת מגיפה איומה, רק כדי להיות הגשר עליו יצעדו בנט או ליברמן או ישראל כץ אל השלטון? ב. האם זה האינטרס של האליטות המודחות שהדמוגרפיה הופכת אותן למיעוט נרדף, בינתיים באופן מילולי, להתייצב כמגיני שלטון החוק, שהמשך המגמה הנוכחית, יהפוך אותו לכלי שיופנה נגדם? האם אפשר להמשיך להתעלם מן הבחירה הקשה העומדת לפעמים בפני מיעוטים נרדפים בין רודנות שתגן עליהם לבין דמוקרטיה שתטרוף אותם? |
|
||||
|
||||
למיטב הבנתי מדובר על בקשה מפורשת של המארגנים שפוליטיקאים לא ישתלטו על המחאה. בצעדה ביום שישי ציינו המארגנים קבוצות שונות של צועדים. בסופה, חותם אותה, צויין (בתואר הזה) הרמטכ״ל לשעבר יעלון. במוצאי שבת, לדוגמה, יעלון, לפיד ואחרים, השתתפו במחאות גשרים. |
|
||||
|
||||
לקרוא לעשרות אלפים שיוצאים כבר יותר מעשר שבתות שוב ושוב (ומן הסתם לא בדיוק תמיד אותם אנשים) ''המחאה נשארת בד' אמות של מפגינים מקצועיים'' זו הקטנה מעוות של המציאות. זה שיש עשרות אלפים כאלה מראה שיש מאחוריהם המון אזרחים שמודאגים ונחרדים מהמצב, ולהפוך את זה לאיזוטריה זו פשוט התעלמות והכחשה. אני מבין שזה מה שהמפלגה השלטת רוצה לשמוע ולהשמיע, אבל פה מותר לומר את האמת. |
|
||||
|
||||
מה המטרה של ההפגנות? מה רוצים להשיג? |
|
||||
|
||||
משום שהפגנות הן לא משהו שהמציאו המפגינים בבלפור, אתה זה שצריך לענות קודם. מה לדעתך כל כך יחודי, שונה או מיוחד בכך שיש ציבור שבוחר להפגין? הם רוצים להשיג בדיוק מה שכל אחד אי פעם רצה להשיג כאשר הוא יצא להפגנה במדינה דמוקרטית: - הבאת מחאה ומימוש זכות הדיבור וזכות ההתארגנות - לא לתת לנושא (החשוב למפגין) לרדת מסדר היום ו/או להשכח על ידי הציבור המנומנם - להשתתף ולהשפיע על המשחק הדמוקרטי מעבר ללשים פתק בקלפי פעם בכמה שנים - להראות לפוליטיקאים ולמצביעים שיש כוח אלקטוראלי עם יכולת התארגנות שיהיה קשה להתעלם ממנו - להשפיע על מצביעים או פוליטיקאים מתנדנדים - להתארגן ביחד ולהיות באינטראקציה ישירה עם המוני אנשים החושבים כמותם, מה שמוביל לצמיחת כוח פוליטי - לאתגר את כוחות השלטון לשם הפעלת לחץ על השלטון - לעשות סלפי עם שושקה - להדהד מסרים בתקשורת - לשכנע את המשוכנעים באופן טקסי כדי לחזק את נחישות המחנה. |
|
||||
|
||||
מעניין. שמתי לב שהחלפת רוה"מ לא ברשימה. אני כרגע נמצא במצב שלא ידעתי בעבר. יש לי הרבה מה להגיד, אבל יש לי תחושה חזקה שהמילים יהיו מאד קטנות מול הארועים ההיסטוריים הגדולים שאנו חיים את ראשיתם. כאשר ההיסטוריה משנה כיוון, הדבר משול לספינת ענק המשנה את כיוונה. למיליארדים הנמצאים על הסיפון ובבטן האוניה קשה מאד לדעת מה קורה. איני רוצה לקבוע דעה או לטעון טענות נחרצות. כל מה שאני יכול לומר הוא שארוחת המחאה בבלפור או מסיבת ההפגנה בחוף פרישמן, הצליחו לפרום את הפתיל האחרון שחיבר ביני לבין המחאה הגדולה. אני תוהה ביני לבין עצמי על הקשר בין המתקהלים בבלפור לבין אותם אוילים חרדיים השבויים בתוך דעותיהם הקדומות ואמונותיהם התפלות. מלאך החבלה העומד בראש המדינה, זרע את זרעי חורבנה כאשר בחר בריאקציה, הסתה ובהפרדה על פני סולידריות משמעת וממלכתיות, כדי להמשיך ולהחזיק בשלטון. להשתמש בדרכיו כדי להלחם בו משול למלחמה באש ע"י הצתת מדורות. לא צריך להיות נביא גדול, כדי להבין שהשלב הבא הוא טרגדיה נוסח איטליה או ניו יורק. חלק מן הטרגדיה הוא שאנו נכנסים לשלב הזה, כאשר חלק גדול מן הציבור חש תיעוב ושאט נפש כלפי מנהיגי הציבור. זהו מתכון די ודאי לאנרכיה,הפקרות והתפרקות. SOS. |
|
||||
|
||||
כאמור, לך לצומת הקרוב למקום מגוריך. פחות צפוף שם. הגוף שמקושר יותר מכל לארגון המחאה שם הוא הדגלים השחורים, שהחליט לא להגיע לבלפור בזמן הסגר. (ובינתיים בביביתון) |
|
||||
|
||||
לפי מה שאני מבין על פי תקנות החירום אסור להפגין גם בקבוצות קטנות או ביחיד באוויר הפתוח. יש מגבלות קשות על יציאה מהבית (מותרת רק לצרכים חיוניים או לפעילות ספורט, אולי עוד משהו קטן ששכחתי). ברור שההגבלות הקיצוניות על יציאה מהבית אינן מטעמי בריאות אלא מטעמי השתקת מחאה. לגבי סעודת ערב חג בירושלים, זו היתה טעות הסברתית, זה פתחון פה לגבי אילו שטוענים שההפגנות מסכנות בריאות או יש בהן סוג בילוי. לגבי ההפגנה בחוף הים, איני בטוח שזו טעות כי רוב האנשים יודעים שהפגנה קטנה בחוף הים אינה מהווה סיכון בריאותי. אסור להיכנע לסגירת אנשים בבית כדי להשתיק מחאה. אולי היה צריך להפגין בחוף הים במתכונת אחרת, בקבוצות קטנות למשל. |
|
||||
|
||||
לפי התקנות מותר במפורש לצאת מהבית לצורכי הפגנה. לפי תקנות נוספות (שעדיין לא נכנסו לתוקף) הפגנות מותרות בקבוצות (קפסולות) של 20 אנשים ובריחוק (2 מטרים) גם בתוך כל קבוצה. |
|
||||
|
||||
השאלה היא האם כל הפגנה פטורה מרשיון על ידי משטרה וכדומה. לא בטוח, יתכן שרק הפגנה של מספר אנשים. |
|
||||
|
||||
או קיי הגדרת תקנות להפגנות קטנות, אבל מתי התקנות יאושרו ? כרגע אין אישור, לדבריך. האם צריך לקבל אישור משטרתי לפני כל הפגנה ? לא ברור. |
|
||||
|
||||
דיברנו על זה כבר קודם: ההפגנות לא דורשות אישור. |
|
||||
|
||||
מה דורש רשיון מהמשטרה : הפגנה של 50 איש ויותר עם נאומים בנושא מדיני. תהלוכה של 50 איש ויותר. הפגנה או תהלוכה עד 50 איש - לא דורש רשיון. הפגנה של 50 איש ויותר ללא נאומים - לא דורש רשיון. הפגנה של 50 איש ויותר עם נאומים בנושא לא מדיני-פוליטי - לא דורש רשיון. להרחבה: הפתיל מתגובה 724971 |
|
||||
|
||||
לא אחזור על מה שכבר כתבתי, אבל אני לא חושב ששמת לב למה שכתבתי. השלב הבא הוא משבר רפואי נוסח ניו יורק. ונתניהו אינו קואומו. השלבים הבאים בסבירות גבוהה אינם טובים. מדוע שארצה להפיל את משא היסורים הזה על מישהו אחר מלבד אלו שיש להם אחריות רבה למצב אליו הגענו. יתכבדו מנהיגינו הנבחרים (נתניהו, כ"ץ, הנגבי, שטייניץ, רגב וכל רשימת הרקב הזו) ויאכלו את מה שבישלו. אם כצפוי ינצלו את מעמדם בעיקר כדי לרפד לעצמם קינים במונקו, ציריך או מיאמי ביץ', לא אנו נאלץ להקריב חטאת ואשם. אם לפתע ימצאו את נשמתם או את האלה פורטונה ויצליחו להוביל אותנו, פחות או יותר שלמים, אל חופי מקלט לרגע בזמן, ההיסטוריה מלמדת, שהדבר הראשון שהציבור/ההמון יעשה יהיה להיפטר מהם כמזכרת עוון. יהא זה עונשם. לפחות לאדם אחד, זה הכותב שורות אלו, המחאה אבדה את סיבת הקיום שלה. החלפת מלאך החבלה העומד בראשנו היא מעט מדי ומאוחר מדי. המחאה האמיתית שהכתה והורידה את נתניהו מן הבימה המדומה שבנה לעצמו היתה המחאה החרדית. לא אב רחמן ולא רב תחמן. לא גואל העם ולא מורה דרך, אלא אידיוט שימושי שסקטורים מסויימים עשו בו שימוש כדי לשרת את מטרותיהם ארוכות הטווח - פרו ורבו ומלאו את הארץ השלמה. מילתו אינה מילה ובקשתו אינה ראויה לדקת הקשבה. "עוצו עצה ותופר. דברו דבר ולא יקום". הלוואי ויתנו לי קשב ומוטיבציה ואכתוב בפרטי פרטים על העימות הטלביזיוני שבין חיים רמון, הפוליטיקאי הנוכל והאופורטוניסט לבין ד"ר פסח הרופא המומחה מתל השומר, בעל הכוונות הטובות, אך גם שתוקי ושאינו יודע לענות, שהתמודדו ביניהם על האמת של מגיפת הקורונה. דיון שהסתיים בנוקאאוט של הנוכל הפוליטי ובנצחון הכזב התועלתני על פני האמת העובדתית. את מפגיני בלפור המייצגים את עםישראל במובן הזה שחלקם חכמים, חלקם תמים, חלקם רשעים האצים להתפרע בכל הזדמנות וחלקם בעיקר אינם יודעים לשאול מהי המטרה של כל זה, ההיסטוריה תזכור כפי שהיא זוכרת את מפגיני הצדק החברתי מ-2011. בגלל שלא שאלו עצמם מה בדיוק הם רוצים, השיגו בדיוק את ההיפך הגמור ממה שהיו צריכים. |
|
||||
|
||||
כשאנשי משרד ראש הממשלה מפירים בידוד בראש חוצות, וכן גם שרים, דוקא לכמה מפגינים שיש להם סיבה ממש טובה לצאת לרחוב אתה נטפל? תנסה פעם לעשות את החישוב כמה זמן בממוצע בשבוע מבלים כמה אנשים בבתי כנסת לא מאווררים, תפילות ראש השנה המוניות ושאר ירקות, מול הפגנה אחת של כמה שעות בבלפור פעם בשבוע, ועוד האוויר הפתוח, ותבין שתרומת ההפגנות האלה למגיפת הקורונה בטלה בשישים אם לא בשישים ריבוא. חבל שאתה קונה את הפרופגנדה הזו שמסיטה את האש ממוקדי ההדבקה האמיתיים ומאחריותם של מקבלי ההחלטות. |
|
||||
|
||||
הערה: זה שאנשי ראש הממשלה וחרדים שונים מזלזלים בתקנות לא אומר שגם אני צריך לזלזל בהן. |
|
||||
|
||||
ברור שזה לא אומר שאתה צריך לזלזל בהן, אבל יש פה טיעון קצת מעגלי: הטיעון שמאחורי הפרופגנדה נגד ההפגנות אומר שבגלל ש"הציבור" רואה שלמפגינים מותר, אזי גם לו מותר (בבתי הכנסת, בישיבות, במשפחות, בפארקים וכו'). אם אתה ממילא לא מחשיב אחרים כדוגמה משפיעה על איך להתנהג, מה אכפת לך מההפגנות1? ולצורך הענין - ככל שיותר מקבלי החלטות וציבורים מקורבים לצלחת מתייחסים לתקנות כאילו הן חסרות משמעות, הדוגמה האישית הזו גם מחלחלת לכל הציבור, בייחוד כאשר מול שמירת התקנות הלא-ממש-ברור-שבאמת-הן-הגיוניות-ושומרות-על-מישהו יש אינטרס חזק לא לשמור עליהם: כדי לשמור על הפרנסה שלך, הבריאות שלך (ראה הליכות בפארק), הדמוקרטיה שלך. 1 וצריך להזכיר שעד כה אין אפילו דוגמה אחת להפגנה אחת שהביאה לגל הדבקה ולו של עשרות אנשים, כשיש עשרות דוגמאות של ישיבות וכינוסים חרדיים שהביאו לגלי הדבקה של מאות אנשים מאומתים פר מקרה. |
|
||||
|
||||
הליכה בפארק לבד היא פעילות ספורטיבית ומותרת לפי התקנות. המפגינים בבלפור היו, לדעתי, צריכים לפעול לפי התקנות. אבל לדרוש מהשוטרים שטח כביש בהתאם לקפסולות. לדעתי התוצאה הייתה הפגנה מרשימה עוד יותר (אבל כמובן שאני לא יכול להחליט עבור אנשים אחרים). |
|
||||
|
||||
בנקודה זו, אני רואה חובה לדייק ולכתוב ללא כחל ושרק. אל תאמר שהחרדים מזלזלים בתקנות. בגלל התפוצה הגבוהה של הוירוס בקרב החרדים, צריך לומר שהחרדים המתקהלים בהמון ושאינם מקפידים על חבישת מסיכות, מפיצים מחלה ומסכנים את הציבור. |
|
||||
|
||||
ואם כבר דיוק: לא החרדים אלא חרדים. |
|
||||
|
||||
ממש לא קונה. הבעיה שלי אינה שההפגנות הפיצו את הקורונה. הן כנראה לא ממש. אני סומך על מלאך החבלה ועוזריו שאילו היו דברים בגו, הם כבר היו מוצאים דרכים להביא זאת לידיעת הציבור. איני מתכוון להיטפל למצביעי המחאה. אני מבין ומזדהה עם אלו מביניהם החושבים שרוה"מ צריך לעסוק בענייניו המשפטיים ולא להמשיך ולמכור את נכסי המדינה לאוייביה תמורת חסינות מאימת הדין. הבעיה שלי היא הסולידאריות. האמצעי היחיד שיש כרגע כנגד המשך האסון הקרוי קורונה, הוא הסולידריות החברתית. ההבנה שאנו ערבים זה לזה וכרגע המטרה היא בריאות הציבור ולא אינטרסים/אמונות/הרגלים פרטיים. הפגיעה של ההפגנות בציבור אינה הדבקה ישירה בקנ"מ רחב, אלא פגיעה במנגנון היחיד שפועל כרגע נגד הוירוס. הקורונה אינה נמצאת כאן ככלי לשרת או להפריע לנתניהו. הקורונה היא חלק ממהלך עולמי של שינוי אקלימי שיש לו הסתברות די טובה להביא להתמוטטות הציבילזציה המודרנית בעתיד הלגמרי נראה בעין. מי שחושב כך, מבין מיד שבנימין נתניהו ומעלליו הם חלק מן ההתמוטטות הזו. נתניהו אינו הסיבה,אלא חלק מן התוצאה. מפגיני המחאה הופכים את נתניהו לחזות הכל. מעין מטרה המקדשת את כל האמצעים. מה שאנו יכולים לעשות מול החלשות וחוסר היכולת של מוסדות השלטון הציבורי הוא לנסות לגלות סולידריות ולשמור על צלם אנוש. כאשר הכבוד להפגין נגד נתניהו מתנגש בדרישות האלו, הייתי מצפה מן המפגינים להבחין שמשהו השתנה. מאות ימותו בחודשים הקרובים. לא יהיו אלו נתניהו ומלקקיו. הפגנות המחאה אינן מסכנות את מכונת ההנשמה של שרה נתניהו. הן מסכנות את מכונת ההנשמה של איזשהו שמוק שהוא סבא של מישהו. הסיבה שמפגיני המחאה הם חסרי אחריות בעוד החרדים הם פושעים ממש,היא סטאטיסטית גרידא. יש פשוט באופן יחסי יותר חרדים נשאים מאשר שמאלנים. מעשי החרדים הם בבחינת סכנה קרובה ומיידית. אבל עליך לדעת שהסטטיסטיקה הזו היא דינמית ולא יציבה. ככל שהקורונה חודרת ומתפשטת יותר בקרב כל הציבור, גם השמאלני, חוסר האחריות הופך לנפשע. ההכרעה המוסרית מתבקשת בדיוק בנקודה לפני שמשהו הופך לנפשע ממש. |
|
||||
|
||||
מאחר ומראש אין סולידריות של המגזרים הבאמת משפיעים כאן (אלה שבגללם לא יצא הרמזור לפועל לפני שבועיים ואת תוצאות המהלך הזה אנחנו מודדים עכשיו), ומאחר ואותם מגזרים לא מזיז להם את הציפורן השמאלית אם יש מפגינים בבלפור או אין, וודאי שזה לא ישנה את ההתנהגות שלהם (שגם נתמכת דה פקטו על ידי הממשלה המכהנת), אז ההפגנות לא משנות כלום לסולידריות. ולגבי השפעת ההפגנות על מגזרים אחרים - עד כמה שאני מייצג מגזרים שכאלה (לא ממש אולי), אני וחבריי מספיק שפויים, הגיוניים ואחראיים כדי לשמור היטב את התקנות, וגם מצד שני (נניח) להבין היטב את המוטיבציה של המפגינים ואת ההצדקה להפגנות, מבלי שזה יפגע בשמירת התקנות בכל אופן אחר שמתאפשר. אין סיבה שזה לא יהיה נכון לשאר האוכלוסיה שעיניה בראשה. באותה מידה שגם אם מישהו ייכנס לים, זה אמנם יהיה נגד התקנות, אבל מאחר ואני לא רואה שום סיבה שבעולם שבים הוא ידביק מישהו, אזי אני לא אקרא לו חסר אחריות נפשע. הנפנוף בדגל חוסר אחריות המפגינים הוא הרינג אדום למשעי. וזה עוד לפני שאמרנו שכשאתה חושב שמישהו מחריב לך את המדינה, אין סולידריות יותר גדולה מאשר לעשות כל שביכולתך הלגיטימית כדי למנוע ממנו להחריב אותה. לו היינו יפן, ראשים כבר היו עפים על המחדלים הנפשעים (באמת) של הממשלה בטיפול בקורונה. מאחר ואנחנו ברפובליקת בננות מזרח תיכונית, הפגנות הן המעט שאפשר לעשות כדי להתריע שוב ושוב על הסכנה הזו. |
|
||||
|
||||
למה להפגין? אפשר במקום זאת להעלות עצמנו באש? אתה שוב ושוב חוזר על מחדלי נתניהו ועל איך הוא תרם לנזקי הקורונה. אתה מטיף למשוכנעים במידה כזאת שלדעתי היום גם רוב חסידי הביבי יודעים שהוא אחראי לא מעט למחדלי התגובה לקורונה. הרם ראשך מן הקרקע. הסתכל מסביב. יש מדינות שנפגעו יותר ויש כאלו שפחות (לפעמים מדובר במזל ולפעמים הם פשוט לא טורחות לבדוק). יש מדינות שהתמודדו עם הוירוס רע ויש כאלו שהצליחו יותר. בכולן יש בעיה. כולן נושאות עיניים אל משענת הקנה הרצוץ של החיסון. החלפת הביבי ואפילו לשם עונש בלבד כבר אינה בעדיפות. ההישרדות היא שם המשחק. אין חירות למתים או לחולים. הנח לחרדים או לאוילים השואפים לספח עוד ערבים לשלטונם כאשר אינם מצליחים לשלוט באלו שכבר תחת שלטונם. חשוב על איך שורדים את הוירוס הנוכחי כדי להגיע אל הוירוס הבא. חשוב על איך שומרים צלם אדם גם כאשר חיים ומוות על חוד המאזניים. האם החלפת נתניהו בלפיד או בנט היא תשובה טובה לבעיות הרות העולם האלו? זו אולי התחלה טובה שראוייה לקלפי. לסכן עצמך ואחרים, ללא כל תוצאה נראית בעין ורק כדי להדגיש את הנקודה? תמהני באמת. |
|
||||
|
||||
כל אחד והעדיפויות שלו. ההפגנות לא מסכנות אף אחד (כמעט), חוץ מאשר את הפוליטיקאים (וגם זה לא בטוח). מנהל כושל צריך להחליף - לדעת רבים, ייתכן והחלפת המנהל הכושל היא הפעולה היחידה הכי חשובה וקריטית כדי לשפר את שרידותנו מול הוירוס הנוכחי. בהינתן שזו דעה לגיטימית - האם אין זה מוצדק בעיניך כאשר חיים ומוות על חוד המאזניים? ותאמין לי, אני מסתכל סביב היטב, באתרים עם נתונים ולא רק בקשקושים של התקשורת, ומודע לחלוטין באופן כמותי לגודל המחדל העצום שלנו יחסית למדינות אחרות. |
|
||||
|
||||
המפגינים מסכנים את עצמם וכל מי שבא איתם במגע, כמו כל אחד אחר שמרשה לעצמו להתקהל בימים אלו. המפגינים כלל אינם מסכנים את נתניהו אלא משרתים אותו. מלכתחילה ביבי השאיר את ההפגנות משום שהוא ידע שזה יאפשר לו להסית נגד המפגינים ולהפנות אליהם את התסכול הציבורי. ביבי לא היה חייב לפעול בעצמו נגד הפגנות, הוא יכל להפיל את זה על ליצמן שידוע עד כמה הזכויות החוקתיות יקרות לציבור שלו. אני לא כותב כמומחה משפטי, אבל לדעתי אין כזה דבר חופש ההפגנה אלא רק חופש הביטוי. אני לא יכול להפגין על הדשא של ביבי בקסריה, גם אם אני מאד רוצה. גם לעקוב אחרי הטלפון שלי היה אסור ע"פ חוק והנה נמצאה הדרך לעשות זאת בימי קורונה. ביבי טמן את הפח הזה, והמפגינים צעדו לתוכו בחדווה. אם מישהו חייב לבטא את סלידתו מנתניהו בחברת החבר'ה, אפשר לעשות זאת בפארק הירקון או באיצטדיון ר"ג אין חובה חוקתית לעשות זאת על ראש השכנים בבלפור ב-9 בערב. ההערה על תקשורת ונתונים אינה במקום. כולנו מחפשים נתונים וכולנו מנסים לעשות שכל בתוך שטף הדיסאינפורמציה. בכל זאת לא כולנו מסכימים לגבי מידת האחריות האישית שיש לביבי למצב הנוכחי. לדעתי למשל, החטאים הגדולים והמשפיעים נעשו בכלל לפני שוירוס הקורונה זכה בפרס הנובל. |
|
||||
|
||||
ההערה על נתונים היתה תגובה לטריגר ה''הרם ראשך מן הקרקע. הסתכל מסביב'' מצידך. ולגבי המשפט הלפני אחרון שלך - אם על זה אנחנו לא מסכימים, נראה שיש בינינו פער בלתי ניתן לגישור בתפיסת המציאות. זה מייתר את הדיון בשאר הזוטות. |
|
||||
|
||||
אתה צודק באופן חלקי בשתי הנקודות. לגבי הערת ''הרם ראשך'', לא שמתי לב שיכולה להיות לה משמעות פוגענית. כוונתי הייתה שאתה כל כך מרוכז בסיטואציה שמסביב לנתניהו, שאינך מבחין שיש פה סיפור הרבה יותר גדול שבו חלקו של נתניהו אפסי. אולי הייתי צריך להדגיש את העובדה שיש מדינות שהטיבו להתמודד עם הקורונה (בפרט בדר' מזרח אסיה) וגם שם המצב רע ומצפים בקוצר רוח להופעת החיסון. לגבי המשפט הלפני אחרון. אין כאן חילוקי דעות בנוגע לאחריותו האישית של ביבי לאמצעים שננקטו נגד הקורונה. אולי שמת לב, שבניגוד לרבים אחרים, אני סבור שמה שנעשה לפני ובזמן הגל הראשון היה טעות פאטאלית, שמבחינות מסויימות היתה גרועה יותר מאשר היציאה מן הגל הראשון. למשל הטלת הסגר על אוכלוסיות שבהן היתה רמת נשאים נמוכה מאד. בנוסף לחורבן הכלכלי, הדבר הביא לירידה דרסטית במספר הנשאים. זה הקשה מאד על יציאה מבוקרת מן הסגר, כפי שהיה נדרש ע''י מי שהבין את המנגנוןשל גל שני (מה שנעשה למשל בניו-יורק שבה מעולם לא הוכרז על סגר כללי ואף פעם לא הודיעו על סוף הסגר). יחד עם זאת, הבעיות המבניות שגרמו לפגיעותה של ישראל ביחס לקורונה, נגרמו בעשרות השנים שקדמו לקורונה (מערכת הבריאות האנורקטית, הריסת מערכת הפיקוח המרכזי של משהב''ר, הצפיפות במערכת החינוך הכללית וגרוע הרבה יותר בחרדית, התפתחות שמורות שבטיות מחוץ לתחום שלטון החוק). בכל אלו יש לנתניהו חלק בהיותו רוה''מ במשך שנים רבות כל כך אבל הן לא התחילו בו ולא יסתיימו כאשר ניפטר ממלאך החבלה הזה. |
|
||||
|
||||
הקורונה היא עדיין לא אפוקליפסה. ימותו כמה אלפים, ואחר כך המדינה עדיין תתקיים. אני חושב שעדיין שווה להילחם שהיא תהיה ראויה לחיות בה (אם לא בשבילי, בשביל הבן שלי). לא בכל מחיר של סיכון קורונה לי או לאחרים, אבל אם הסיכון הנוסף זניח, אז בהחלט כן. ונכון, יש גם משבר אקלים שהוא כן אפוקליפסה. אני חושב שלהעיף את ביבי יעזור גם למעט שישראל והישראלים יכולים לעשות בעניין. |
|
||||
|
||||
האם ראית את הדיון הטלביזיוני, בין חיים רמון לבין ד"ר איתי פסח מתל השומר ומאנשי צוותו של גמזו? אני חושב שהטעות השורשית במה שכתבת, היא שאתה מפריד בין מגפת הקורונה לבין השינוי האקלימי. אני רואה במגיפת הקורונה ובהתערערות האמון במערכת החברתית והטכנולוגית המהווה את הציביליזציה שבאה בעקבותיה, את המהלך הפותח של העידן החדש. לדעתי, אתה מעריך הערכת חסר גדולה מאד את הנזקים שמביאה הקורונה, גם ברמה הפיזית-בריאותית וגם ברמת היציבות החברתית (ואנו מדברים עוד לפני שהאנושות תאלץ להיגמל ממקסם השוא של החיסונים). ההתחממות הגלובלית תאיץ מאד את האבולוציה של מיני וירוסים ופתוגנים, בפרט באזורי הרוחב בהם יש אוכלוסיה מאד צפופה. לא רק פגעי הטבע יהפכו שכיחים יותר, אלא גם הסיכונים הביולוגיים. אני חושב שאתה טועה מאד לגבי מה שיקרה "אחרי" הקורונה, מפני שאתה עדיין דבק בחזון החזל"ש. אפשר להכנס יותר עמוק לנושא זה, אבל לעת עתה אסתפק בדוגמה פשוטה. אנשים רבים זועמים על החתונות של הערבים והזעם מתודלק מן התמיהה כיצד בני אדם אינם מסוגלים לדחות סיפוקים שלהם אפילו לזמן קצר. לדעתי יש כאן צפיית עתיד שגוייה. בטווח הרחוק, יהא צורך להגמל מן ההרגל הזה של חתונות מרובות משתתפים לנצח. יתכן שאם חיסון כלשהו יצליח לדכא את הקורונה לרמות נמוכות, החתונות האלו יחזרו לזמן מה. לטווח הרחוק, אוכלוסיות צפופות יצטרכו להכיר בכך שמדובר במנהג לא חיוני ומסוכן, בדיוק כמו התקהלויות באיצטדיונים וטיסות תיירות. מי שלא יפנים זאת, יש מצב ששכניו יסייעו להכחדתו. אתה מדגיש את העובדה שקורונה זה לא סוף העולם (אני חושב שהיא יכולה להיות ראשית הסוף). הייתי מציע להפוך את נקודת המבט. דוקא מפני שהקורונה מתחזה כמשהו שאפשר לחיות איתו (ופוליטיקאים נוכלים כמו חיים רמון וטראמפ נוטים להפיץ את הוירוס הרעיוני הזה), כדאי לשים לב לגודל הנזק החברתי שגרמה המגיפה היחסית מתונה הזו. אני בטוח שתסכים איתי, שכל מי שיחליף את נתניהו, לא יצליח אפילו להתקרב לרמת האמון בנתניהו ששררה בפברואר 2020. ליתר דיוק, ידרשו שנים רבות של החלמה (שאני לא מאמין שיהיו) כדי לשקם את האימון בין האזרח לרשויות. לפני הקורונה, היה לי קשה מאד לשכנע מישהו שמערכת הבריאות הישראלית היא אנורקטית ויכולת ההתמודדות שלה עם משברים מוגבלת מאד. אני חושב שהיום הדבר ברור לכל אחד וזה עוד לפני הקטסטרופה הניו-יורקית שהיא עומדת לעבור בשבועות הקרובים. אני מפנה אותך גם לעיון בהיסטוריה של עם המאיה כפי שהיא הולכת ונחשפת בעקבות פענוח הכתב שלהם. הציביליזציה שלהם חרבה בפעם האחרונה והסופית בין השנים 900 ל-1200 לספירה. הציביליזציה הזו שקיימה מבנה חברתי די דומה לשיטת הפוליס היוונית, נכנסה בשל שינוי אקולוגי כלשהו שטיבו אינו ברור (אולי התחממות ועצירת גשמים) לתקופת אי שקט חברתית שהתבטאה במהפכות פנימיות של המעמדות הנמוכים כנגד השליטים ובמלחמות ללא הפסקה בין השליטים השונים. בסופו של דבר אי השקט החברתי הזה, הביא גם לחורבן המערכת החקלאית ורעב ומגיפות שבסופו של דבר הביאו להתפוררות הציבילזציה העירונית המתקדמת הזו שהותירה אחריה, כמה כפרים נחשלים ודלים. אני די בטוח שארועי הפתיחה של ההתמוטטות הזו נראו למאיאנים כלא שונים מן המהלך הרגיל של ההיסטוריה שלהם. |
|
||||
|
||||
עוד נקודה חשובה ששכחתי. אם נראה לך. שאני אלארמיסט מגזימן, אני מפנה אותך לאזהרות של גמזו ומנהלי מחלקות הקורונה ובתי החולים. איך אמר גמזו? זוהי אזעקת אמת. לכאורה, נראה שאני מערבב בין שני דברים שאין ביניהם קשר. אנשי בתי החולים מודאגים מכך שבתי החולים כבר במצב של אי ספיקה, או ליתר דיוק דגרדציה באמצע הקיץ. ובכן בכל חורף בתי החולים כאן נסתמים בחולים ומגיעים לתפוסות של 200% ויותר. גם אם נעבור כמה שבועות של איטליה או ניו-יורק, זה לא יהיה סוף העולם. מי שאומר לעצמו דברים כאלו, שוכח את האלמנט של הבגידה בחוזה החברתי. מי שיטלטלו אתהחולה שלו בין בתי החולים בחיפוש אחר מיטה פנוייה ובני משפחתם של החולים הקשים שיזרקו הביתה מחוסר מקום, לכאורה ישכחו את הארועים האלו לאחר צפירת ההרגעה. אבל חותם הבגידה יוותר עמוק בנשמות שלהם. הוא יתפרץ בכל רגע שיהיה צורך להעלות את מס הבריאות או מסים אחרים. מדור לדור יספרו את הרגע בו המערכת בגדה בהם. היכולת של המערכת להתכונן לצרות עתידיות תרד לאפס. זה אינו חזון עתידי. הביטו מה קרה בארה"ב של האובמהקר ושל טראמפ. |
|
||||
|
||||
נכון. עוד נימוק בעד ההפגנות, לא? אם יוחלף ראש השיטה, זה תנאי הכרחי (ולא מספיק) לתחילת שיקום האמנה. |
|
||||
|
||||
התחזיות שלך לעתיד יכולות להיות נכונות, ויכולות להיות שלא. רוב הסיכויים באמת שההפגנות לא יועילו, ויש הרבה מסלולים שבהם הן יכולות לא להועיל; המסלול שאתה מציע כאן, לפיו אנחנו בפתחה של אפקופליפסה שבה בכלל לא משנה מי ינהיג אותנו, הוא מסלול אחד, ויש עוד רבים. אבל יש גם כמה מסלולים שבהם הן ההפגנות כן יועילו, ואין לנו כדור בדולח. בוא באמת ניכנס לשאלה איזה מין מנהיגות אנחנו צריכים כדי להתמודד עם משבר האקלים. זה נושא שמעסיק אותי לא מעט. נראה שההתמודדות סבירה תצריך רבים בעולם העשיר לוותר על אספקטים מסוימים של עושרם. לא ברור עדיין אם זה יצליח לקרות בדמוקרטיות; אבל כדי שתהיה איזושהי תקווה שזה יצליח לקרות, אני חושב שתנאי הכרחי, ובהחלט לא מספיק, הוא מנהיגים שמוכנים לוותר על אספקטים מסוימים של עושרם, כדי שהם לא יראו צבועים לחלוטין כשהם דורשים מהציבור לוותר. במבחן הזה - גם במבחן הזה - ביבי הוא אחד המנהיגים הרעים ביותר שאפשר לחשוב עליהם. (לא ראיתי את הדיון בין רמון לפסח.) |
|
||||
|
||||
א. הפגנות בלפור - אנחנו לא משדרים על אותו גל. אכן אני לא רואה איך ההפגנות יכולות להועיל, אבל כפי שהגבת, אני לא יכול לדעת ודעתי טובה כמו דעתך. אני מדבר על הנזק שההפגנות כבר גרמו. אפאחד לא יכול להכחיש שמצב הבלוק של נתניהו יותר טוב היום מאשר היה כאשר ההפגנות התחילו. הארוחה ברוה"ש היתה פשוט אסון יחצ"ני. אין לי טענות למפגינים. אני בטוח שרובם אנשים מצויינים. אני רק חושב שלצאת מחוסר הכיוון וחוסר התבונה של הפגנות 2011 ולהחמיר את המצב ע"י שת"פ עם אנארכיסטים וטרמפיסטים, זה קצת יותר מדי עבורי. ב - מי ינהיג את המאבק בשינוי האקלימי - שוב התדרים שלנו שונים. מאחר ואני טוען שהקורונה היא קטסטרופה לא קטנה והיא חלק מן המשבר האקלימי, אתה למד שלדעתי מה שכתבת הוא רכבת שכבר חלפה. אנו כבר בתוך התהליך. למנוע אותו אי אפשר. נניח שאנו דנים בשאלה מה אפשר לעשות כאשר אתה בתוך התמוטטות ומי יכול לעשות זאת. זה נשמע הרבה פחות טוב, אבל לדעתי זה המצב. אם אתה בתוך תהליך התמוטטות אתה במוד הישרדות, לא במוד זכויות האזרח. אני לא יודע איך נראה שלטון שיכול להצליח בהישרדות מתוך התמוטטות. למוד של זכויות האזרח כפי שהיה מקובל בדמוקרטיות מערביות בחצי השני של המאה ה-20 אין מקום. בקיצור הדמוקרטיה הישראלית כפי שהכרנו אותה עד היום הגיעה לסוף הדרך, לא בגלל מעלליו וסיפוריו העלובים של נתניהו, אלא בגלל שמצבה של ישראל השתנה. האם הייתי רוצה שהוא ינהיג אותנו בהמשך הדרך? לא. מי שיעמוד בראש המדינה יצטרך לעמוד במבחנים הרבה יותר קשים מאשר המבחנים שבהם עמדו נתניהו וקודמיו. איזה מבחנים? משהו מסוג המבחנים שעבר פוטין בדרכו לדמוקטטורה הרוסית. הדיון בין חיים רמון לד"ר פסח - שאלתי על זה, מפני שיש לך כאן דוגמה יפה כיצד פוליטיקאי נוכל משתמש בעובדות חלקיות כדי לשכנע (בהצלחה) שהקורונה לא כזאת נוראה. רמון פתח בהצהרה שהוא לא מכחיש קורונה ואז טען שבישראל אין עודף תמותה ב-2020 ביחס לשנים קודמות. לרוע מזלה של האמת, רמון נתקל במומחה שאינו בקיא בעובדות הרלאבנטיות. ד"ר פסח שנראה מזועזע באמת מדבריו של רמון (מן הסתם משום שהוא רואה את שיטפון החולים הקשים בתל השומר) אבל כנראה שהוא לא מכיר או לא זוכר את המספרים הנוגעים לתמונה הכללית. זה לא היה מאד מדאיג, אלמלא היה האיש חבר בכיר בצוות של גמזו. אם זו השליטה בחומר בצוות של גמזו, we have a problem. עיון קצת יותר עמוק במאמר בעיתון גלובס, שם מופיעים נתוני עודף התמותה, שרמון השתמש בהם, מגלה שישראל (יחד עם נורבגיה ופינלנד) הן היוצא מן הכלל. בכל המדינות האחרות שהוצגו שם, יש עודפי תמותה חדשיים בשיעור עשרות אחוזים. כאן כבר אפשר לשים קץ לסיפור ה"קורונה זה לא כזה נורא". הפרט הבא שמתגלה הוא שנתוני עודף התמותה בישראל נלקחו ממשהב"ר שבאופן לא בלתי- צפוי מסתיימים (רק בישראל) דוקא בנקודה בה עודף התמותה החל להופיע. הפינאלה הוא שהנתון של אין עודף תמותה התיחס לחודשים מרץ ואפריל שם מתו בסה"כ כ-300 איש. הטיעון הזה הובא לפני יומיים, כאשר בחודשים אוגוסט וספטמבר כבר מתו 900 אנשים ולא צריך להיות גאון כדי לנחש עשרות אחוזי עודף תמותה. אחרי עיקום העובדות הזה מה רמון מציע? אין צורך בסגר. צריך רק להגן ולבודד את המבוגרים. זו בעצם וורסיה מתחכמת של חיסון עדר. מלבד העובדה שגיל החולים הקשים מצוי בתהליך של ירידה מתמדת, כאשר למן ההתחלה היתה תמותה של כ-20% צעירים מקבוצות סיכון, אפשר לתהות כיצד רמון מתכוון להגן על הקשישים? תרשה לי לנחש שההגנה של רמון תסתכם בעצה: כדאי לכם להיזהר. בקיצור מתכון בטוח לתמותה בקצב של מלה"ע ה-I ולהצערת האוכלוסיה באיזה 15 שנה. |
|
||||
|
||||
חיים רמון היה הגרסה של מפלגת העבודה למירי רגב בזמנו. פופולרי, עממי, איסטרא בלגינא. |
|
||||
|
||||
גלובס: עודף תמותה בשנת הקורונה לא הצלחתי למצוא את הדיון הטלביזיוני בין חיים רמון לד"ר איתי פסח. אבל הבאתי את נתוני עודף התמותה כפי שהופיעו בגלובס. טבלת הגרפים מקורה ב"פייננשל טיימס" והמדינה השלישית ללא עודפי תמותה (נוסף על ישראל ונורבגיה) היא איסלנד ולא פינלנד כפי שכתבתי. |
|
||||
|
||||
למה אתה חושב שחיסון הוא משענת קנה רצוץ? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |