|
||||
|
||||
במעבדה אפשר למצוא גם מבער בונזן ונדמה לי שעוד לא מעט כלים שקרויים על שם אנשים. |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח עם שמעתי לפני כן על מבער בונזן; אם שמעתי, בטח חשבתי שבונזן הוא חומר הבערה, אח לבנזין ולבנזן... (שלא נקראים על שמות אנשים, חפשו ותהנו מהאטימולוגיה שלהם). אני זוכר מהמעבדות בבית הספר את מקל דריגלסקי ובקבוק ארלנמאייר, שניהם מרשימים טכנולוגית לא הרבה יותר מצלחת פטרי; אבל לפחות הם פחות ידועים מחוץ למעבדה. "צלחת פטרי" משמשת היטב גם כמטאפורה במאמרים פובליציסטיים בעיתונים ותגובות באייל. |
|
||||
|
||||
מכונת ואן דר גראף. קיבלה אפילו להקה על שמה. |
|
||||
|
||||
למה זה מעניין? המחולל ידוע בערך במידה שממציאו באמת חשוב, לא? חוץ, באמת, מהרחבת הפרסום שלו בגלל הלהקה, אבל הייתי מוציא את זה מחוץ למשחק (כי הם סתם בחרו צירוף מילים שנשמע מגניב. להרחבה פרסוסמית דומה זכו גם ג'תרו טאל ופרדיננד פון צפלין. בין השלושה יש כנראה סדר עולה ומשמר פרופורציה של חשיבות היסטורית, פרסום עוד לפני הלהקה, ופרסום של הלהקה עצמה. חשבתי שאני יכול לשלוף בקלות עוד עשר להקות על שם אנשים אמיתיים, אבל הכי הרבה שאני מצליח לשלוף זה חיה מילר, ולמרות שמן הסתם יש כמה בעולם שנקראות חיה מילר, אני לא יודע אם הלהקה נקראת בכלל על שם אחת מהן. היא מסתדרת יפה בקצה הסקאלה של אותה קורלציה - כמעט אף אחד לא מכיר את חיה מילר האמיתית, אם יש כזו, ואחד עשרה אנשים מכירים את הלהקה, לא באמת כולל אותי... |
|
||||
|
||||
אם כך אז כרמלה גרוס וגנר. בקבוק מולוטוב? הרי מולוטוב לא המציא אותו. וסלט קיסר [ויקיפדיה], סיזר כן המציא אותו, אבל לא ההוא. |
|
||||
|
||||
אבל סלט צרוך להיות חתוך. |
|
||||
|
||||
לנרד סקינרד, מוניקה סקס, ואם מגמישים את הדרישה שלך, אז גם כשניקו תתחיל לדבר ו-The Ramones. |
|
||||
|
||||
נראה לי שדוגמת הדגל לפער היא פינק פלויד. |
|
||||
|
||||
אם כבר אז פלונית מליברפול שנפטרה בשנתה ב 1939 בגיל 44. |
|
||||
|
||||
שיר איננו שם להקה, זו קטגוריה נפרדת לגמרי (וגדולה לפחות בשניים-שלושה סדרי גודל, מה שהופך את התחרות ללא הוגנת). |
|
||||
|
||||
מסכים, וגם (...Yes, and) הפער בין האנונימיות המוחלטת של הדמות נושא השיר לבין הפופולריות העצומה של השיר גדול לפחות בסדר גודל שלם מאשר בכל שיר אחר, לא? ככל שאני מכיר השירים הם בדרך כלל על דמויות מומצאות (הוראס ווימפ, מיסיס רובינזון וכו') או מוכרות (אנדי וורהול, ניל יאנג, שלא לומר הנביא יחזקאל ואליעזר בן יהודה). |
|
||||
|
||||
בלי לבדוק הייתי מנחש שיש עוד כמה וכמה שירים שמבוססים על שמות אנונימיים לחלוטין. כיון שכך, המכנה יישאר זהה ועכשיו נשאר רק לברר את המונים. |
|
||||
|
||||
בשלב הזה בקריירה של הביטלס, כשמקרטני החליט להוציא לאור שיר על אישה אלמונית, הוא היה אמור להיות מודע לכך שבזאת הוא הולך להוציא אותה מאלמוניות, ביג טיים. זה שזה מהלך מודע, או לפחות צפוי מראש, קצת מוריד מהקסם בעיניי. (לא מהקסם של השיר עצמו, חלילה.) |
|
||||
|
||||
ויקיפדיה מאשרת את הזיכרון שלי: לדברי מקרטני, הוא המציא שם לדמות פיקטיבית לצורך השיר; שנים רבות לאחר מכן "התגלה" הקבר הנ"ל, בבית קברות ליברפולי שמקרטני ולנון הצעירים נהגו להסתובב בו, ומקרטני טוען שאם הוא ראה את השם הכתוב והושפע ממנו בחיבור השיר, זה היה באופן בלתי מודע. |
|
||||
|
||||
עפ''י ניסיוני שלי זאת אפשרות סבירה מאד. |
|
||||
|
||||
כשהבת הבכורה שלי נולדה, חיברתי לה שיר קטן. בערך עשר שנים לאחר מכן גיליתי שבתכנית טלוויזיה עתיקה של ריץ' רץ' יש שיר עם לחן זהה כמעט לחלוטין ללחן "שלי". עד היום לא ברור לי אם זה סתם צירוף מקרים, או שהתת-מודע שלי שמר את הלחן 25 שנה. |
|
||||
|
||||
והנה השיר של ריץ' רץ'. 15 השניות הראשונות זהות לחלוטין ללחן "שלי", חוץ מתו בודד. |
|
||||
|
||||
אם הכוונה למצבה עם כיתובים רבים, עשרות שורות, זו מציבה שקשה להתעלם ממנה. מי שבילה לידה בוודאי קרא את הכיתובים פעמים רבות. דבר נוסף. מציבה עם כל כך הרבה כיתובים אינה מעידה שהניקברת היתה אשה בודדה. על מציבות של אנשים בודדים יש (בדרך כלל) רק מספר מילים. |
|
||||
|
||||
מקרתני אמר במפורש שהוא כתב את המילים ולא לנון? זה נראה ככה (לנון כותב טקסטים יותר מורכבים (שדות תות) ויש שיאמרו מתחכמים) אבל בד"כ הם לא נהגו להתיחס למי כתב מה, מפחד לבעיות משפטיות (לשניהם כמה נשים וצאצאים). |
|
||||
|
||||
זה פשוט מאוד לדעת מי כתב איזה שיר אצלם: ני שמבצע אותו הוא הכותב. מקרטני שר את אלינור ריגבי ולנון את שדות תות לנצח. |
|
||||
|
||||
>> מקרתני אמר במפורש שהוא כתב את המילים ולא לנון? כן. ב-Eleanor Rigby [Wikipedia] יש ציטוט מראיון עם מקרטני משנת 1966, שבו הוא מספר איך הוא הגיע לשמות שמוזכרים בשיר. באופן כללי, למיטב ידיעתי, זה לא סוד מי מבין לנון ומקרטני חיבר איזה שיר, ושניהם התבטאו בעניין הרבה לאורך השנים. הכלל שארז הזכיר כמעט תמיד נכון - מבין השירים עם קרדיט משותף לשניים, אם יש לו מחבר ראשי, אז הוא יהיה גם הזמר הראשי (יוצא דופן נדיר: Every Little Thing). מן המפורסמות שלנון ומקרטני הסכימו עוד בתור נערים שכל שיר שאחד מהם יכתוב, יקבל קרדיט משותף (בנוסף לשירים ששניהם באמת כתבו יחד). הרבה שנים אחרי שלנון מת, מקרטני הפך את סדר הקרדיטים (מ"לנון ומקרטני" ל"מקרטני ולנון") באחד האלבומים שלו, יוקו אונו התנגדה, ואחרי דין ודברים מקרטני נכנע / ויתר. |
|
||||
|
||||
מה שהזכיר לי את הערת הרגל בתגובה 320207 |
|
||||
|
||||
גם מאך הפילוסוף קיבל משהו שכולם מכירים (חוץ ממה שמופיע בהערת הרגל שלך. ומה שנתן, מן הסתם את שמו לסכיני הגילוח). |
|
||||
|
||||
נכון - אבל שיעור הקומה שלו די מצדיק את זה, לא? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |