|
||||
|
||||
בשלב הזה בקריירה של הביטלס, כשמקרטני החליט להוציא לאור שיר על אישה אלמונית, הוא היה אמור להיות מודע לכך שבזאת הוא הולך להוציא אותה מאלמוניות, ביג טיים. זה שזה מהלך מודע, או לפחות צפוי מראש, קצת מוריד מהקסם בעיניי. (לא מהקסם של השיר עצמו, חלילה.) |
|
||||
|
||||
ויקיפדיה מאשרת את הזיכרון שלי: לדברי מקרטני, הוא המציא שם לדמות פיקטיבית לצורך השיר; שנים רבות לאחר מכן "התגלה" הקבר הנ"ל, בבית קברות ליברפולי שמקרטני ולנון הצעירים נהגו להסתובב בו, ומקרטני טוען שאם הוא ראה את השם הכתוב והושפע ממנו בחיבור השיר, זה היה באופן בלתי מודע. |
|
||||
|
||||
עפ''י ניסיוני שלי זאת אפשרות סבירה מאד. |
|
||||
|
||||
כשהבת הבכורה שלי נולדה, חיברתי לה שיר קטן. בערך עשר שנים לאחר מכן גיליתי שבתכנית טלוויזיה עתיקה של ריץ' רץ' יש שיר עם לחן זהה כמעט לחלוטין ללחן "שלי". עד היום לא ברור לי אם זה סתם צירוף מקרים, או שהתת-מודע שלי שמר את הלחן 25 שנה. |
|
||||
|
||||
והנה השיר של ריץ' רץ'. 15 השניות הראשונות זהות לחלוטין ללחן "שלי", חוץ מתו בודד. |
|
||||
|
||||
אם הכוונה למצבה עם כיתובים רבים, עשרות שורות, זו מציבה שקשה להתעלם ממנה. מי שבילה לידה בוודאי קרא את הכיתובים פעמים רבות. דבר נוסף. מציבה עם כל כך הרבה כיתובים אינה מעידה שהניקברת היתה אשה בודדה. על מציבות של אנשים בודדים יש (בדרך כלל) רק מספר מילים. |
|
||||
|
||||
מקרתני אמר במפורש שהוא כתב את המילים ולא לנון? זה נראה ככה (לנון כותב טקסטים יותר מורכבים (שדות תות) ויש שיאמרו מתחכמים) אבל בד"כ הם לא נהגו להתיחס למי כתב מה, מפחד לבעיות משפטיות (לשניהם כמה נשים וצאצאים). |
|
||||
|
||||
זה פשוט מאוד לדעת מי כתב איזה שיר אצלם: ני שמבצע אותו הוא הכותב. מקרטני שר את אלינור ריגבי ולנון את שדות תות לנצח. |
|
||||
|
||||
>> מקרתני אמר במפורש שהוא כתב את המילים ולא לנון? כן. ב-Eleanor Rigby [Wikipedia] יש ציטוט מראיון עם מקרטני משנת 1966, שבו הוא מספר איך הוא הגיע לשמות שמוזכרים בשיר. באופן כללי, למיטב ידיעתי, זה לא סוד מי מבין לנון ומקרטני חיבר איזה שיר, ושניהם התבטאו בעניין הרבה לאורך השנים. הכלל שארז הזכיר כמעט תמיד נכון - מבין השירים עם קרדיט משותף לשניים, אם יש לו מחבר ראשי, אז הוא יהיה גם הזמר הראשי (יוצא דופן נדיר: Every Little Thing). מן המפורסמות שלנון ומקרטני הסכימו עוד בתור נערים שכל שיר שאחד מהם יכתוב, יקבל קרדיט משותף (בנוסף לשירים ששניהם באמת כתבו יחד). הרבה שנים אחרי שלנון מת, מקרטני הפך את סדר הקרדיטים (מ"לנון ומקרטני" ל"מקרטני ולנון") באחד האלבומים שלו, יוקו אונו התנגדה, ואחרי דין ודברים מקרטני נכנע / ויתר. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |