|
||||
|
||||
אתה יכול להאשים שמאלנים בחוסר גינוי פומבי לאלימות של המשטרה נגד חרדים. אתה יכול אפילו להאשים אותם - אותנו - בשמחה בסתר לאידם של חרדים. אבל תמיכה (ועוד חד משמעית) באלימות נשמע לי מרחיק לכת. למה כוונתך? "אף אחד ממי שקיבל מכות רצח... לא הצביע למפלגות אשר אתה מנסה למשוך את הדיון לשם." לא הבנתי. לטענתך מפגינים חרדים שהוכו אינם מצביעים של ש"ס ויהדות התורה? למי אתה חושב שהם כן הצביעו? אין לי נוסחה, אבל יש לי טיעון די פשוט ולא חדשני. רוב הציבור בישראל, אני די בטוח, היה שמח (ואני לא אומר אם בצדק או לא בצדק) אילו החרדים היו מקבלים פחות תקציבים לישיבות ולמערכת החינוך מכפי שהם מקבלים, אילו הם היו משרתים בצה"ל בדומה לשאר היהודים, אילו קצבאות הילדים היו נמוכות יותר לילדים רבים יותר, ואילו החרדים היו לומדים ליבה. איך זה שבכל זאת הם מקבלים את התקציבים שהם מקבלים, לא משרתים בצה"ל, ולא לומדים ליבה? אפשרות אחת היא שמקבלי ההחלטות בממשלה (פוליטיקאים ואנשי מקצוע) משתכנעים מההצדקה העניינית לכל אלו, בניגוד לציבור שטועה, ולכן גורמים לזה לקרות; אבל הסברה הנפוצה יותר היא שיש למפלגות החרדיות מנופי לחץ קואלציוני יעילים, ובזכות זה מתאפשר כל הנ"ל. עכשיו, מנופי לחץ קואלציוני הם חלק מהדמוקרטיה, אבל הייתי אומר שלא עליהם גאוותה של הדמוקרטיה. הייתי אפילו אומר שיש הצדקה למרמור מצד מי שמשלם את מחירן של ההטבות האלו. אני חלילה לא אומר שיש בזה צל צילה של הצדקה לאלימות של המשטרה כלפי מפגינים חרדים. אלימות זו היא (כמובן) חמורה ביותר. אני אומר למה לדעתי קשה יותר רגשית לחילונים/שמאלנים (אני אפילו מוכן לומר "לנו", אני לא מהאו"ם) לגייס אמפתיה כלפי המוכים. בתמורה, אני לא מצפה מחרדים לאמפתיה רגשית כלפי מפגינים שמאלנים/חילונים שחוטפים, ולא מגנה אותם במידה שהם לא מגנים את האלימות הנ"ל. |
|
||||
|
||||
ראשית ומוטב שזה יישאר כך - לא כיוונתי למחנות ימין /שמאל, כי אני בא ממקום א פוליטי וכמי שראה את אלימות המשטרה בשידור חי וחשב שמעט הכל ראה ומסתבר שהוא טועה. אני רואה שוטר ושכה יהיה לי טוב, אני עובר לצד השני של הרחוב. עם הערס המקומי אני יודע להסתדר. עם ערס לבוש מדים קצת פחות. וכן, אי גינוי של מכות רצח לאזרחים ללא הצדקה מבצעית בעולם שבו חתול תקוע על עץ מקבל כותרות כמוה כתמיכה באלימות על כל המשתמע מכך. האלימות המשטרתית המטורפת מתרחשת נגד אוכלוסיות חרדיות לא ממוסדות ובעלי אופי א פוליטי, כדוגמת: החרדים באזור מאה שערים בירושלים או קבוצות בבית שמש. אלו האוכלוסיות אשר סובלות מתת יצוג בכל קנה מידה. אלו קבוצות שמתעבות את אגודת ישראל 1 המהוות להן בגידה במלוא מובן המילה שבעבור תפקידים וכספים שמכרו את הכל, את הכבוד השבטי שלהם, את היהדות, את כל עולמם. הם בזים להם יותר מחילוני הממוצע . ה. אלו אוכלוסיות סגורות ופגיעות ללא הגנה מינמלית, ללא הגנה משפטית, תקשורתית - וכנגדן בוחרת המשטרה להפעיל אלימות? למה? יודע למה? כי יש לנו משטרה שיודעת להיות חזקה רק על חלשים. היא מפחדת פחד מוות להכנס ליישובים בהם הם יודעים שהם עלולים להפגע. הרי בסופו של יום כל שוטר חולם על הפנסיה מהרגע בו נכנס למערכת, אז למה לחפש צרות? בא נפוצץ איזה דוס ונרגע. ולמה שהם יפחדו כאשר אפילו התקשורת בסתר ליבה אומרת - השמד כל חרד ותמלא פיה מים. לו רק בטעות מישהו היה רק אומר משהו שאולי יש חשש שפוגע בקהילה y התקשורת תערוף את ראשו במשפט בזק. ואם התקשורת בלמה פיה מים כאילו כל יסודות הליברליזם וכל המילים היפות שאנחנו אוכלים מגיל אפס פרחו להם. בושה שיש לנו תקשורת כה עקומה וסרוחה. זאת התקשורת שיום אחד תהיה המצלמה בפרק המחודש של מראה שחורה Men against fire, רק שהפעם במקום ג'וקים נשים את הדוסים. לעניין יתר דבריך - מאחר והם לא קשורים לנושא, אין עניין להגיב עליהם, מה גם שאני מניח שגם אם כל מה שכתבת נכון - ואני טוען שזה לא נכון - לא ראיתי הצדקה למכות רצח ושנאה הגובלת בסאדיזם חולנית. אבל כאמור בסיפא דבריך ומה שמשתמע מהן - מצדיקות את מה שכבר שנים אני טוען שאין לנו סולידריות מינמלית בין הקבוצות היהודיות ולכן בסופו של תהליך - החברה הישראלית תעבור משהו נורא ואיום אשר אחרית דבר אף אחד לא ידע, ואולי מוטב שכך. 1 אני מניח שהכנסת את ש"ס בטעות או מחוסר ידע. אדון בוכבינדר, לא סיפרו לך שהשוטר הממוצע מצביע לש"ס ולא ללפיד? (חוץ מהבכירים שיודעים היכן השמנת נמצאת) |
|
||||
|
||||
אתה יכול להיות רגוע לגבי השוטר הממוצע, הוא מממש את האידיאל של משטרה א-פוליטית בכך שהוא מוכן להיות אלים גם נגד הצד שהוא מצביע לו. |
|
||||
|
||||
משום מה הרוע ההדדי לא מרגיע אותי. אבל אם אתה מבין את הלגיטימציה ששוטרים אלימים מקבלים מהתקשורת כאשר האלימות שלהם מופנית נגד קבוצות ספציפיות בחברה. |
|
||||
|
||||
אני מסכים איתך שדבר גרוע מאוד עבר על הליברליזם (במובן האירופי, הבגיני) בעת הזאת. מי שהנמר כינה כאן ''המחנה'' הם שמאלנים דמיקולו, שסובלים מאותה כיתתיות של הכיתות האחרות בארץ. |
|
||||
|
||||
בהחלט עצוב. כולנו למדנו והפנמנו שיש לנו זכות נדירה לחיות בתקופה כזאת ; תקופה בה כבוד חיי האדם ולו במובן הבסיסי כבית מקדש מכובד. ונתרץ בק"ן טעמים כדי להכשיר את הרעיון החדש הזה שפרץ להיסטוריה רק בחלקו הקטן ולטעון שפיקוח נפש דוחה הכל. הנכתב לעיל כתוכחה על כך שהחברה הישראלית כה רקובה וחולה בריקבון מתמשך המכונה עששת אנושית מהו המרחק בין לפוצץ דוסים לבין לפוצץ שמלאנים ? אני טוען שהוא לא קיים. ולכן כאשר אתה מקבל הצעה מגונה מהכותב הנכבד מר בוכבינדר " בתמורה, אני לא מצפה מחרדים לאמפתיה רגשית כלפי מפגינים שמאלנים/חילונים שחוטפים, ולא מגנה אותם במידה שהם לא מגנים את האלימות הנ"ל. אני שואל את עצמי - או שאני צריך לשאול אותו - תגיד מה , אתה מסתלבט עלי ? ככה אתה מחזיק ממני ? וואלה , יש לך ולחבריך את השליטה בתקשורת המגויסת לכל מה שתרצו ואיזה פורמט שידור שרק תבקשו לרבות 8K . יש לכם את כל האליטות במשפט,באקדמיה,בתרבות, - אתם הרי הבוסים כאן. ואז אתה אומר לי - שמע , בא נעשה עסק, אני לא אכעס אם לא תגנה אם הם "יפוצצו אותי במכות" ואתה בתמורה לא תבוא אלי עם רגשי נחיתות ש - למה אני פתאום לא דמוקרטי וליברלי וכל החרטא שאנחנו מוכרים אחד לשני במשך 70 שנה , סבבה אחי ? בחייך. זה כבר גובל לא רק בחוסר יושרה , אלא גם בחשיפת כל המסכות. אני טוען שהקורונה גרמה לשמאל בישראל לחשוף פרצוף מאוד אחר ובעצם להבהיר לנו שהם עבדו עלינו כל השנים הללו. אני מבין שכאשר יש למישהו מה להפסיד הוא בעצם מוכר הכל כדי לשרוד. וזאת בניגוד לזה שאין לו מה להפסיד. ברגע שהוא הבין שהחיים בסכנה , הוא בעט בדלי עם התינוק והרי לנו מדינה עם ציון 0 בדמוקרטיה. וזה עצוב , כי אנחנו רוצים באמת מדינה דמוקרטית וליברלית וטובה והוגנת. |
|
||||
|
||||
לא הייתי מודע לכך שמדובר בפלג שמתנגד ליהדות התורה, חסר ייצוג פוליטי, ולא סמוך (או כמעט לא סמוך) על שולחן הממשלה. אני מסכים איתך, כל ליברל צריך להתקומם נגד אלימות משטרתית כלפיהם, גם בהינתן מה שצפריר והשוטה כתבו. |
|
||||
|
||||
אמת ותודה על הכנות המתבקשת. |
|
||||
|
||||
אני רק רוצה להעיר שמבחינתי מי שצועק ''נאצים'' על שוטרים וחוטף בתמורה בעיטה בתחת או סטירת לחי הוא המקרה הקלאסי בו לא איכפת לי להסתכל כיוון אחר. |
|
||||
|
||||
מסכים מאד. עושה רושם שנוח מאד לפוליטיקאים שהפגנות נגדם הופכות להפגנה נגד המשטרה שנקראת לפתור את הבעיות שיצרו המנהיגים. נדמה לי שגם התנהגותם של מפגיני הדגלים השחורים כלפי השוטרים אינה ראוייה ולא רק להיפך. אין שום סיבה שמפגינים יתווכחו או ידחפו שוטרים. ההפגנות הם נגד רוה''מ לא נגד השוטרים. |
|
||||
|
||||
לא הייתי משנה כלום במשפט שלך למעט הוספה של ' מינכן 1938 ' בסוף המשפט. וההיסטוריה תמיד חוזרת. |
|
||||
|
||||
אתה ממשיך לנופף באנלוגיה המופרכת שלך כאילו היא דגל רבגוני במצעד הגאווה. לו בשנת 1938 היו נערכות הפגנות נגד הנאצים, ולו באותן הפגנות מישהו היה צועק "נאצים" לעבר השוטרים, הוא היה כנראה דובר אמת (וגם דובר ומת, כמובן). את זה קשה מאד להגיד על מפגינים בישראל בשנות האלפיים, בין אם הם יוצאי אתיופיה, ערבים, חרדים או אנרכיסטים. אני לא יודע אם זאת התקשורת, הזכרון העלוב שלי או האמת, אבל נראה לי שמשום מה הקריאה הזאת חביבה במיוחד בקרב המגזר החרדי. משונה, כי הייתי מצפה מאלה שכל הזזת איזה בדל עצם יבש מקבר בן אלפי שנים מקפיצה אותם בגלל חילול "כבוד המת" לכבד קצת יותר את זכר סביהם וסבתותיהם שנתקלו בנאצים אמיתיים. לא הייתי נסחף שוב לדיאלוג הטפשי איתך אלא כדי להתריע בפני מי שלא שם לב שהקיא האינטלקטואלי שאתה מפיץ אינו אלא זילות השואה, גם אם הוא מתחזה להיות הגנה על ציבור חלש. טוב, נודה על האמת: גם בגלל שאין לי אופי אפילו במיל. או בקבע. |
|
||||
|
||||
כפתיח - אין לי בעיה אישית לקבל את התוכחות שלך מולי ולהעלים עין מול פגיעה אישית בכינוי המשפיל 'מקיא אינטלקטואלי' 1. אבל אני כן מצפה מאיש תרבות ,משכיל ואינטלקטואל שכמוך להכיר את הנפשות הפועלות בטרם הוא מחווה את דעתו המלומדת. שכן רב התרבותיות אשר היא הדרך הראשית בה הולכת האנושות בעשורים האחרונים של הציביליזציה המערבית - זאת הדרך שאתה כה נאחז בה כאורים ותומים של החיים ומהותם. הביטוי נאצי לדידם של החרדים הלא מיוצגים 2 בא לבטא את חוסר הנחת בנוכחותו של הפריץ היהודי המומר הקַלְגַּס ,זה אשר מפוצץ ראשי תינוקות של בית רבן על סלע , זה אשר ברגל גסה עם קליגה [ויקיפדיה] מהלך בארץ הקודש ורומס את השבת בנעילת הסנדל התנכ"י וכובע טמבל או משהו כזה. כך או כך - זאת הדמות שניצבת מול הילד החרדי מבתי הונגרין עם הקרחת והפאות ; עם משקפים ענקיות שחורות וחולצה לבנה וספר ילדותינו בחיקו. מה אתה מצפה שהוא יעשה ? ילך לגלוש באייפון שאין ולא יהיה לו מעולם ? ילך לשחק כדורגל במגרש שמעולם לא היה ולא יהיה לו ? יפיל ראש ירוק או יגדיל ראש קירח וילמד ליבה ? אז עכשיו, תבוא ותפוצץ אותו במכות רצח כדי שהוא אחיו ,הוריו וילדיו לעוד דור יגידו את אשר ליבם שהשוטר הזה שלא קשור לאזור שלהם ולא רק שהוא מפריע - אלא גם מרביץ להם מכות רצח - הוא נאצי. למעשה : אין הבדל גדול בין שנאת הערבי הפלסטינאי לציוני השחצן - זה שברגל גסה שם עליהם זין ענק לבין החרדי המוזר הזה שחוטף את המכות ומבטחו באלוהים שיעניש יום אחד את הפריץ ויבוא משיח צדקנו ויאמר די לגלותנו וכו'. ומכאן לפעמים האי הבנה הגדולה של האיש הזה שמתעקש להיות ולחיות כמו שחיו הדורות הקודמים - למה הוא והפלסטינאי חולקים את שנאה יוקדת לציונות. וכן - דווקא כי זאת האוכלוסייה אשר 95% ממנה הושמד באכזריות שאין לה תיאורים אנושיים היכולים לבוא ליד ביטוי בשום מקלדת או נייר - דווקא היא היחידה שיכולה לקלל את השוטר שבא להרביץ להם ולהנות מזה. אבל פטור בלי כלום אי-אפשר : אני יודע שכל מה שאני כותב ודורש את זכות האזרח ברחל ביתך הלא קטנה - כל זה לא מזיז לך ומצידך שיפוצצו אותם במכות רצח וישברו להם את העצמות בדיוק כמו שהיה בשנות השישים שהקיבוצניקים אמרו בשבתות , משעמם לנו, בואו ונלך לכיכר השבת לזיין את הדוסים. בדיוק כמו שרבין אמר לשבור לערבים את הרגלים . אז תנוח דעתך - אתה לא דמוקרט ולא ליברל , בעצם מעולם לא היית . אם כבר , היית רק במחנה הנכון והשבע. ----------------- 1 והאמת , שבסתר ליבי תמיד חלמתי שמישהו יכתוב עלי באתר אינטלקטואלי שאני אינטלקטואל , גם אם זה כרוך בקיא. 2 ובעניין זה אני מציע לך באמת לשוב ולעשות שיעורי בית על הקבוצות השונות בישראל. |
|
||||
|
||||
בקיצור: זילות שואה. אבל אם כבר מזכירים פריץ, שמעתי לא מזמן שיחה עם שלום בוגולובסקי ואחד הדברים הרבים שהוא מציין שם הוא שמעמד הפריצים (כלומר: האצולה הפולנית) די נעלם החל מסוף המאה ה־18 בעקבות הכיבוש הרוסי. |
|
||||
|
||||
חולק עליך נמרצות : זילות השואה לדידם לא יחול במה שאתה מבקש להחיל על הקבוצה הזאת - להפסיק לכנות שוטרים שבאים להרביץ להם בכינוי נאצי. גם אני הייתי מכנה שוטר שבא להרביץ לי בתואר נאצי מבלי להרגיש תחושות אשם ואני מניח שגם אתה וכל אדם אחר. במטוטה נבקש להחיל גזרה שווה מברק הילד הפלסטינאי שחי בקומות הגבוהות בתל אביב עם פסנתר הכנף בסלון ה ה- 400 מ"ר - לחרדים שגרים במאה שערים בדירות מעופשות עם סלון של 14 מ"ר. לעניין מהות הביטוי פריץ כלפי החברה החרדית בכלל והקבוצות הפרושות בפרט - אין ספק שיש לו שורשים כואבים אי שם בכפרים במזרח אירופה לרבות פולין . אבל כמדומני שהאצולה הפולנית למרות שהיא מכרה את פולין לכל מאן דבעי , היא עדיין שלטה בשיתוף פעולה עם הכובשים . מצריך עיון כדי להבין מה הקשר בין החסידויות של מזרח אירופה שהיוו את החלק העיקרי של היוסטיודן במאה ה18 ואילו אצולות שלטו בהם. |
|
||||
|
||||
פולין נכבשה על ידי רוסיה. אליבא דבוגולובסקי, אותה אצולה פולנית, שהייתה מקור הכוח של היהודים, איבדה את כוחה בעקבות הכיבוש הרוסי (כי הם היו מוקד כוח מתחרה. הוא משווה את זה לאוליגרכים הרוסים מול פוטין) ולכן במאה ה־19 ליהודים לא היה על מי להישען. חסידויות נוצרו כמעט רק לאחר חלוקת פולין. |
|
||||
|
||||
אני מבין ש''בעיטה בתחת או סטירת לחי'' בתרגום לקוזמונאוטית יוצא ''שיפוצצו אותם במכות רצח וישברו להם את העצמות'' ומכאן נובעת כל אי ההבנה בינינו. מאידך, אני לא יודע איך לתרגם את ''זה אשר מפוצץ ראשי תינוקות של בית רבן על סלע'' לשפה שאני דובר כי אין ספק שאתה לא מתכוון לפירוש שאני מכיר לפסוקית, מאחר שמספר התינוקות של בית רבן שראשם נופץ על סלע בידי שוטרים בישראל קטן ממספר האלוהימים שמופיעים ב''אחד מי יודע'', ואת זה אפילו אחד כמוך יודע. כל השאר מבוטא מצויין בתגובה הקצרה והקולעת של צפריר וחבל לשחת עוד מלים. |
|
||||
|
||||
אם חשבתי לרגע שאתה יודע לקרוא פרוזה דון קישונית - אז טעיתי. עימך הסליחה. ולעצם העניין : לא תוכל לברוח מלהתמודד עם טענתי שיש קו מחבר בין האלימות נגד החרדים בשנות החמישים 1 - ל 'לשבור להם את הידיים והרגליים' בשנות השמונים - לאלימות נגד האתיופים , נגד הערבים הישראלים , נגד המתנחלים ,נגד החרדים - מאז ועד עצם היום הזה ובעצם תמיד. ------------------- 1 'נטורי קרתא' והפגנות השבת בירושלים ב 1950-1948 - רקע ותהליכים . מנחם פרידמן ; " נחזור עתה למה שקרה ב'כיכר השבת' בקיץ תש"י (1950 ). כאמור, מעבר כלי-רכב צבאיים ואזרחיים בשכונות חרדיות היה לנושא רגיש מבחינת הציבוריות החרדית. ילדים ונערים הממלאים את הרחוב והכיכר מחקים את אנשי 'נטורי-קרתא' ופותחים בצעקות, 'שאבעס' למול כלי-הרכב העוברים. לעתים הם זורקים אבנים ; לאט-לאט מושכים האירועים את הקהל העצום המסתובב ברחוב. מכוניות המשקים המביאות חלב ל'תנובה' נהפכות לגורם מתסיס. לא כל המכוניות עוברות במהירות את המקום. חלקן נעצרות, נוסעיהן מבקשים להגיב על הצעקות או על זריקת אבנים. כך מתחוללת הסלמה מהירה : הנוסעים מוקפים בקהל גדול: מתפתחים ויכוחים, לעתים תוך דחיפות והפעלת אלימות: אנשי 'נטורי-קרתא' מגיעים למקום ומתסיסים את האווירה. מאידך גיסא, גם הצד השני תורם להגברת העימות; לא פעם נכנסות לצומת מכוניות, ביניהן מכוניות צבאיות, כדי להתגרות בציבור החרדי. ואז נכנסת המשטרה לתמונה. ההיסטוריה של יחסי הציבור החרדי עם המשטרה אינה תורמת לאמון בין הצדדים. המשטרה מנסה לפזר את החרדים בכוח, וזו שעתם של 'נטורי-קרתא' : הם העומדים בראש המתעמתים עם המשטרה והם בין ראשוני הנאסרים. עובדה זו הופכת אותם במהירות לגיבורי הקהל. שוב אין הם הקבוצה המנודה, חסרת-ההשפעה, אלא 'מקדשי השם בדורנו', גיבורי השבת של הציבור החרדי כולו. עד מהרה נהפך העניין כולו לעימות חזיתי בין השמאל, בייחוד ארגוני הנוער החלוציים, ובין הדתיים. גם ארגון הנוער הדתי 'בני-עקיבא' מצטרף למחאה על חילול השבת, אבל החרדים הם הדומיננטיים. בשבת, כ"ט באב תש"י (12 באוגוסט 1950) הופיעה בשטח קבוצה של חניכי 'השומר הצעיר' וביקשה להתעמת עם החרדים. בשבת שלאחר-מכן הגיעו לזירה שלוש משאיות, שהביאו אתן חברי קיבוצים של 'השומר הצעיר' ולוחמי פלמ"ח לשעבר מהקיבוצים צובה ונווה-אילן. הם, שלחמו בעיר וזכרו את 'הפגנת הדגל הלבן' של 'נטורי-קרתא', באו עתה להכות בחרדים (שבעיניהם היו כולם 'נטורי-קרתא'), המפריעים לתנועה ולמעבר תוצרת החלב שלהם. חברי הקיבוצים ירדו והחלו להכות את החרדים. שבוע לאחר-מכן חזר המחזה, והפעם חדרו חברי הקיבוצים לישיבת 'חברון' והכו את תלמידיה. החרדים השיבו מלחמה, ורק פעילותה של המשטרה מנעה את המשך התגרה. זה היה שיא העימות: אבל מי שחשב כי הפעולות האלימות של השמאל יחזירו את החרדים לבתי-הכנסת, והתנועה בשבתות באזור 'כיכר השבת' תהיה חופשית מכאן ולהבא, פשוט לא הבין את המציאות. למעשה התערבותם של חברי הקיבוצים ונערי 'השומר הצעיר' רק הקצינה את העמדות החרדיות. פעולתם חיזקה את מעמדם של אנשי 'נטורי-קרתא' והפכה את שאלת התחבורה בשבת באזור זה לשאלה מרכזית בהוויית החיים החרדית." |
|
||||
|
||||
מבחינתי לא. אם מדובר בתגרה בין שני מחנות של חוליגנים אז כן. אבל כשאחד הצדדים הוא במדים, ורק לו יש לו אלות, טייזרים וזכות חוקית להשתמש בהם, ולא מדובר על ניצולי שואה בעצמם - אני מצפה מהם שפרובוקציות מילוליות כאלה יחליקו להם על המדים כמו מים על ברווז. אם בכלל יש קורלציה בין ''נאצים'' למכות, עולה בי החשד שהראשון הוא רק תירוץ לשני. |
|
||||
|
||||
כבר אמרתי פעם או פעמיים שאתה אדם טוב ממני (אבל אל תשמין מנחת, זה קונץ קטן). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |