|
1. בזמן העריכה הראשונית של התנ"ך, בימי יאשיהו1, היו קיימות גרסאות שונות של סיפורים דומים או סיפורים שונים על גיבורים זהים משתי הממלכות - יהודה כמובן וישראל כתוצאה מהפליטים שנהרו אליה לאחר חורבן הממלכה בימי אשור. אפשר לראות זאת בסיפורי האבות או בדיווחים הסותרים על דוד כפושע ונבל מצד אחד ומנהיג דגול משיכמו ומעלה מצד שני. מכיוון שכל קבוצה התעקשה על הגרסה שלה לא ניתן היה לבטל אף גרסה והיה צורך למזג את הגרסאות לסיפור קוהרנטי אחד. זה כמובן לא נעשה בצורה תמימה אלא ע"י הכפפת הנראטיב הישראלי ליהודאי וכך יעקב הוא צאצאם של אברהם ויצחק ולא להפך ודוד הוא הגיבור הלאומי הגדול שכביכול ייסד ממלכה גדולה ומאוחדת (שלא היתה ולא נבראה אלא בתעמולת ממלכת יאשיהו2) שלאחר מכן התפרקה לשתי ממלכות. אין כאן עורמה ונכלוליות אלא פוליטיקה יפה לשעתה שהעולם היהודי והמערבי קיבל במשך שנים רבות (וחלקו עדיין מקבל) כהיסטוריה ואמת לאמיתה.
2. ושוב, בעולם המודרני פופולריות של יצירות נקבעת ע"י דעת הקהל אבל התנ"ך שווק במשך מאות שנים לא כיצירה מסחרית אלא כספר קודש דתי וגם כיום, לא ברור כמה אנשים קונים אותו בעצמם ולא מקבלים אותו במתנה ממוסד כלשהו (מה שהופך אותו לרב מכר).
1 ראה קיצור תולדות יהוה [ויקיפדיה] מאת יגאל בן-נון 2 ראה ראשית ישראל [ויקיפדיה] מאת ישראל פינקלשטיין
|
|