|
||||
|
||||
1. התמונה המצטיירת מדבריך בדמיון המזרחי שלי, של עורך קשיש וערמומי (סביר שמוצאו יהודי) היושב במשרדו האפלולי המלא גלילי פפירוסים מהרצפה ועד תקרת המערה, ורוקח בזדון גרסה שתטעה את הקורא העתידי המאמין והתמים, מזמן אינה מקובלת על חוקרי המקרא. האם לא הייתה לקשיש אג'נדה היסטוריוסופית? ודאי שכן. האם זה מה שהפעיל אותו בעניין אי חשיפת הגרסאות, איני בטוח. סביר יותר בעיני שלגרסאות השונות היה מעמד מקודש ולכן היה קשה לזרוק אותן לעזאזל מחד (למרות הן יצרו בעיה של סתירות שהעורך היה מודע להן), לצד מאמץ לא מבוטל ליצור יצירה ספרותית יפה וקוהרנטית, כאשר כל אזכור "אקדמי" של מקור גרסה זו וזו היה פוגם בשטף הסיפורי וביופיו. כמו ניסיון להחיל כללי כתיבה אקדמיים על רומן. 2.לטעמי כמה מהסיפורים הטובים ביותר בספרות העולמית מצויים בספר הזה. אם כי כיוון שהוא נמכר בחתיכה אחת, מקבלים את סיפור 'כותונת הפסים המשגעת' המשובח, ביחד עם מידות המשכן לפי השיטה המטרית והאינצ'ית. אך הפוטנציאל של הסיפורים כרבי מכר הוכח. למשל, כשדיסני הבינו שתוקף זכויות היוצרים של העורך על הסיפור פג, הם מיהרו ליצור את 'נסיך מצרים, שהרוויח רבע מיליארד דולר אצל הצופים, שמרביתם לא נהרו אליו כי כוהני הדת ציוו עליהם לצפות בו. |
|
||||
|
||||
1. בזמן העריכה הראשונית של התנ"ך, בימי יאשיהו1, היו קיימות גרסאות שונות של סיפורים דומים או סיפורים שונים על גיבורים זהים משתי הממלכות - יהודה כמובן וישראל כתוצאה מהפליטים שנהרו אליה לאחר חורבן הממלכה בימי אשור. אפשר לראות זאת בסיפורי האבות או בדיווחים הסותרים על דוד כפושע ונבל מצד אחד ומנהיג דגול משיכמו ומעלה מצד שני. מכיוון שכל קבוצה התעקשה על הגרסה שלה לא ניתן היה לבטל אף גרסה והיה צורך למזג את הגרסאות לסיפור קוהרנטי אחד. זה כמובן לא נעשה בצורה תמימה אלא ע"י הכפפת הנראטיב הישראלי ליהודאי וכך יעקב הוא צאצאם של אברהם ויצחק ולא להפך ודוד הוא הגיבור הלאומי הגדול שכביכול ייסד ממלכה גדולה ומאוחדת (שלא היתה ולא נבראה אלא בתעמולת ממלכת יאשיהו2) שלאחר מכן התפרקה לשתי ממלכות. אין כאן עורמה ונכלוליות אלא פוליטיקה יפה לשעתה שהעולם היהודי והמערבי קיבל במשך שנים רבות (וחלקו עדיין מקבל) כהיסטוריה ואמת לאמיתה. 2. ושוב, בעולם המודרני פופולריות של יצירות נקבעת ע"י דעת הקהל אבל התנ"ך שווק במשך מאות שנים לא כיצירה מסחרית אלא כספר קודש דתי וגם כיום, לא ברור כמה אנשים קונים אותו בעצמם ולא מקבלים אותו במתנה ממוסד כלשהו (מה שהופך אותו לרב מכר). 1 ראה קיצור תולדות יהוה [ויקיפדיה] מאת יגאל בן-נון 2 ראה ראשית ישראל [ויקיפדיה] מאת ישראל פינקלשטיין |
|
||||
|
||||
זו העריכה הראשונה? או שאולי כבר לפניה ירבעם („השני״) מלך ישראל המציא או לפחות האדיר מאוד את דמותו של ירבעם מייסד ממלכת ישראל שגדל כאציל בממלכת מצריים ונישא שם לאישה, אבל ברח משם וייסד בארץ ממלכה וגם את פולחן יהוה. |
|
||||
|
||||
בימי ירבעם השני רק התחילה להתפתח הכתיבה ועדיין לא נוצרו רשימות היסטוריוגרפיות מורכבות. ירבעם הראשון מוצג בצורה שלילית והמסורה הזו באה מאותם כוהנים שהתייחסו על פולחן שילה והתנגדו מאוד לפולחן בית אל שהנהיג ירבעם. (הגישה הזאת קיימת גם בספר שופטים.) זה אותו חוג שגם תמך ביאשיהו ויצר את המקור הדויטרונומיסטי של התורה וההיסטוריוגרפיה של נביאים ראשונים (פרטים אצל יגאל בן-נון). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |