|
||||
|
||||
הוזכרו כאן הרבה ספרים משנים עברו אבל מה עם הספרים שיצאו בשנים האחרונות? ברשימה הבאה מוצגים ספרים יחודיים שיצאו בזמן האחרון, לכל המוקדם ב2015, מסודרים לפי קטגוריות, 5 ספרים לכל קטגוריה. סיפורת 3 ספרים ישראלים, אמריקאי שנכתב בישראל ועוד אמריקאי אחד. המובחר - רות רנרט סיפורו של מועמד יהודי לנשיאות ארה"ב. רעיון יחודי, הצצה לחיים הפוליטים בארה"ב ומשהו על הקשר עם ישראל ברומן מקורי, מרתק ומהנה. פלא פה נס - גדעון אביטל-אפשטיין תחזית מטרידה על ישראל בעוד כמה שנים לאור כשלון תהליך השלום והתארגנות של קבוצת שמאלנים להקמת מדינה חלופית ליהודים. ספר מקיף ורב דמיון שראוי להילקח בחשבון ע"י כל מי שחרד לעתיד המדינה. גדעון אביטל-אפשטיין כתב גם את הספר החשוב 1973 - הקרב על הזיכרון שבו הוא חוקר את יחסה של החברה הישראלית למלחמת יום כיפור לאורך הזמן שחלף מאותה מלחמה בתחומים שונים. המיועד - חיים פוטוק תרגום חדש לספר העוסק בידידות בין שני נערים חרדים מזרמים שונים בברוקלין על רקע השואה ותקומת מדינת ישראל. העיסוק בעניני משניות מייגע למדי אבל מלבדו מוצג סיפור מעניין ורב תהפוכות במקביל לאירועים ההיסטורים ובהשפעה הנובעת מהם. קרבת דם - מתן חרמוני ספר זכרונות (בדיוני, לא אוטוביוגרפי) על ילדות בבאר שבע של שנות ה70. הנרטיב הגולש בין זמנים ואירועים לא מעיק על הקריאה והספר מותיר חותם רגשי עז גם לאחר קריאתו. ספר חובה. מוות הוא שם המשחק - דן מרלו מותחן נואר הכתוב בשפה לקונית וחדה כמקובל בז'אנר עם הכרה של עולם הפשע. הקורא נסחף עם הגיבור בסיפורו ללא רצון להפסיק את הקריאה. ספר ראשון בסדרה קלאסית שרצוי שגם הספרים האחרים שבה יתורגמו. עיון כללי מגוון של ספרי עיון בנושאים שונים - מדע, תאולוגיה, ספרות וקולנוע. ההיסטוריה הקצרה של כמעט הכל - ביל ברייסון ספר מקיף על כל תחומי המדע ותולדות המחקר עד להיום בכל תחום. ברייסון כותב כהרגלו בשפה סוחפת ומהנה תוך כדי הקפדה על בהירות הדברים. האל החושני - אביעד קליינברג אחד משני הספרים ברשימה שעדיין לא קראתי אבל הנושא - התמודדות עם התפיסה המוחשית של האל ביהדות ובנצרות וזהות המחבר עושים את הספר לקריאת חובה. יומן ספרותי - לאה גולדברג הכרך הראשון של רשימותיה העיתונאיות של לאה גולדגברג בנושאי ביקורת ספרות ואקטואליה. הרשימות מסודרות לפי סדר כרונולוגי מ1928 עד 1941 ולכן חוויית הקריאה בהן מציגה את ראיית המתרחש בזמן קשה ליהודים בתקופה קשה ומסתיימות כאשר גרמניה הנאצית עדיין היתה בשיא כוחה. ראוי שכרך ההמשך ייצא לאור בקרוב. צד מערב - יצחק לאור ספר מסות של יצחק לאור העוסק בנפש החצויה של הישראלים בין מזרח למערב כפי שהיא באה לידי ביטוי בספרות ובקולנוע. הספר עוסק ביצירותיהם של דוד אבידן, נתן זך, דליה רביקוביץ, מאיר ויזלטיר, חנוך לוין, עמוס עוז ואורי זוהר וכבונוס על פייר פאולו פזוליני במסה האחרונה. המסות שנכתבו בזמנים שונים ופורסמו במקומות שונים מהוות בהתקבצותן ספר חד, מעמיק ונפלא. בין מסע אלונקות למגש הכסף - ענר פרמינגר אוסף מאמרים על מבע קולנועי בתיאוריה ובפרקטיקה עם ניתוח של סרטים ישראלים ועולמיים מהווה תוספת ראויה למדף הספרים הישראלי על קולנוע. היסטוריה וביוגרפיה שני ספרי היסטוריה יחודיים ו3 ביוגרפיות מרתקות עושות את הסעיף הנוכחי לבלתי ניתן להתעלמות. קיצור תולדות יהוה - יגאל בן-נון ספר חדשני בחקר המקרא על תולדות פולחן האל יהוה שע"י ניתוח סוגיות טקסטואליות והיסטוריות במקרא מגיע למסקנות מענינות ורבות ערך, בין השאר ערעור תורת ארבעת המקורות. הספר מצטרף לספריהם החשובים של נדב נאמן, ישראל פינקלשטיין ועודד ליפשיץ המרחיבים את הבנתנו לגבי התקופה המקראית והטקסט המקראי. ללא ספק הספר החשוב ביותר שיצא לאור בשנה האחרונה. שודדי ים יהודים בקריביים - אדוארד קריצלר סיפורם המרתק של יהודים פליטי האינקוויזיצייה הספרדית והפורטוגלית שפנו לשוד ים באמריקה הקריבית וקשרו קשרים עם המעצמות הפרוטסטנטיות העולות הולנד ובריטניה. סיפור יחודי שהיה ידוע רק בחלקו מוצג בנרטיב קליל ונקרא כסיפור מתח היסטורי. לורנס בחצי האי ערב - סקוט אנדרסון הביוגרפיה של לורנס איש ערב עוסקת גם בסיפוריהם של המרגל הגרמני קורט פרופר, נציג חברת הנפט האמריקנית סטנדרד אויל - ויליאם ייל והאגרונום הציוני שהקים את רשת הריגול הארצישראלית ניל"י אהרון אהרונסון. היא מספרת את סיפורו של כל אחד מהם לסירוגין וכתוצאה מכך נקרא הספר כמו יצירה בדיונית מותחת. אבל מעבר לסיפור מרתק מוצג לקורא עיצובו של המזרח התיכון המודרני שהשפעתו נוגעת לאיזורינו עד היום. יצחק רבין - איתמר רבינוביץ ביוגרפיה קצרה אך ממצה ומאוזנת של יצחק רבין מעטו של איתמר רבינוביץ' שכיהן בין השאר כשגריר ישראל בארה"ב בתקופתו של רבין. ספר חשוב לקריאה בזמן שפועלו של רבין הולך ונשכח. תוגת השמאל - אבי שילון הביוגרפיה של יוסי ביילין, רחבה ומעמיקה יותר מקודמתה כולל ניתוח מגמות בחברה הישראלית ובתפיסה הפלסטינית. שני הספרים האחרונים מעוררים צער על מה שהיה יכול להיות והוחמץ. מוזיקה במהלך השנים האחרונות נוספו למדף ספרי המוזיקה הישראלי, המתאפיין בדלותו בכל מה שאינו קשור למוזיקה קלאסית או זמר עברי, כמה ספרים חשובים. שום רשימת ספרים מעודכנת לא תהיה שלמה בלעדיהם. הג'ז בישראל - יאיר דגן לספרי הג'אז בעברית שניתן למנות על כף יד אחת מצטרף ספר חשוב מעין כמוהו על תולדות הג'אז בישראל מימי המנדט עד לסוף שנות ה70. הספר עוסק בנגנים, ביצירות, במקומות ההופעה וכן בהופעות מחו"ל במהלך כל התקופה ומשופע בתמונות נדירות רבות. זהו מפעלו הפרטי של יאיר דגן ועל כך הוא ראוי לכבוד גדול. ארול אחד - נסים קלדרון הביוגרפיה של מאיר אריאל, היוצר היחודי ביותר של המוזיקה הישראלית. תאור חייו, הרקע שממנו צמח וניתוח שיריו ומקורות השפעתו. עוד ספר יחודי וחשוב. רוק מסביב לשעון - נעם רפפורט ספר המוצג כמו קטעי חדשות בעיתונות פופולרית מפעם ומציג עובדות ואנקדוטות על אמני רוק כאילו בזמן אמת משנות ה50 עד ה80. ספר שתכניו מקיפים את כל המוזיקה הפופולרית של תקופה ארוכה זאת, מהאנק וויליאמס ואלביס פרסלי ועד הפאנק והגל החדש. וכשאפתח את הדלת - בועז כהן ספר על האלבום היחיד של תמוז המתאר את היווצרות הלהקה, הופעותיה, העבודה על האלבום ורקע התקופה הכללי שבו היא פעלה. ספר יחודי על אלבום יחודי. מדרגות לגן עדן - ארי קטורזה הספר השני ברשימה שעדיין לא קראתי על אנשי העסקים היהודים ואנשי המוזיקה השחורים ששינו את פניה של המוזיקה האמריקאית. ללא ספק פרק חשוב בתולדות המוזיקה הפופולרית. ועוד חמישה ספרים שקראתי שוב בשנה האחרונה. הנקודה הגרמנית שנעדרה כמעט לחלוטין בספרי השנה (מלבד בספרה של גולדברג) נוכחת בשלושה מהם. לבד בברלין - הנס פאלאדה סיפורם המבוסס על מקרה אמיתי של בני זוג גרמנים שבנם נפל במלחמה והם מחליטים לעורר את המודעות של בני ארצם לנוראות המשטר השולט בהם כתוב בצורה מרתקת וקריאה מאוד תוך כדי החלפת נקודות מבט על דמויות שונות. נערה מברלין - ג'ייק ווליס סימונס לא סיפור אמיתי אבל מציג בצורה מזעזעת את חייהם של יהודי גרמניה תחת המשטר הנאצי וכן גם את החיים בבריטניה בעת מלחמת העולם השנייה דרך סיפורה של נערה שנשלחה לבריטניה עם הקינדר טרנספורט. ואלקירי - ההתנגדות הגרמנית להיטלר - דני אורבך ספר מרתק על הקשר נגד היטלר בוורמכט וכן גם נסיון חיסולו ע"י גאורג אלזר ומחתרת הוורד הלבן. פרק בלתי נפרד בתולדות גרמניה הנאצית. עימות בין השקפות - תומס סואל סקירה מענינת על העימות בין ההשקפה השמרנית להשקפה הליברלית במאתיים השנים האחרונות במכלול נושאים. ספר חובה להבנת שתי תפיסות העולם, מקורותיהן ודרך תפיסתן. צדק - מייקל סנדל מבוא לפילוסופיה של המוסר מפילוסוף בעל כתיבה בהירה, מרתקת ומקיפה שהוא גם מרצה מוצלח כפי שניתן לראות מהרצאותיו ברשת. הספר עוסק בנושאים הנידונים בחברה המערבית ומנתח את תפיסות הפילוסופים השונים מאריסטו ועד ג'ון רולס בנושאים הנידונים. אחד מספרי העיון הטובים ביותר. ולסיום, עוד ספר אחד שקראתי בשנה האחרונה - ספר המומינים הראשון שבו מוצגות הדמויות העיקריות בסדרה. הוא נכתב תחת רושם מוראות מלחמת העולם השנייה שעברו על מחברתו טובה ינסן והוא קודר ואפל מספרי הסדרה האחרים. הספר לא תוגם לעברית והוא מומלץ מאוד לקריאה באנגלית. |
|
||||
|
||||
מהרשימה המכובדת הזו קראתי רק ספר אחד: ההיסטוריה הקצרה של כמעט הכל. הוא עוסק יותר במדענים מאשר במדע (ויותר באמריקאים מאשר באירופים). עוד ספר מהשנה בנושא דומה: סיכום (חלקי משהו) של כל תחומי המדע, שנכתב על ידי מחברי רצועת הקומיקס SMBC. מיועד אולי למי שלא קרא כמעט אף ספר ומאוד רוצה להוסיף ספר לרשימה: Science: Abridged Beyond the Point of Usefulness . ספר כיס בן 52 עמודים (כולל ציטוט מכובד של וולפנג פאולי). על קיצור תולדות יהוה שמעתי ביקורות קיצוניות לכאן ולכאן ונראה שלא תהיה בררה אלא לקרוא אותו. |
|
||||
|
||||
לגבי Science: Abridged Beyond the Point of Usefulness, צריך אולי לציין שהוא כולל בערך משפט אחד לעמוד... אותו מחבר פרסם גם גרסה דומה של התנ"ך + הברית החדשה, באותו פורמט. הראשון (Science) לא מאוד מוצלח, השני מאכזב. |
|
||||
|
||||
על התנך זה היה משפט (או פסקה) לעמוד (ולספר תנכי). מ־Science זה פסקה או כמה נקודות. ונזכרתי שמהרשימה של ארז קראתי גם את ולקירי, וממליץ עליו. |
|
||||
|
||||
קיצור תולדות ה' - לא תהיה ברירה? אני חושב שהספר יעניין אותך מאד. אני נהנתי לקרוא. מדובר בהצגה קיצונית למדי (אני חושב) של התזה המינימליסטית (אסכולת ת"א). יגאל בן נון מציג את עיקרי התפישה של פינקלשטיין ואחרים מן האסכולה. הספר לא כתוב/ערוך כל כך טוב (הרבה חזרות וסקירות של אותה תופעה מנקודות מבט שונות. לכן מקשה את שטף הקריאה |
|
||||
|
||||
התחלתי לקרוא. ההתרשמות בינתיים: מעניין ומחכים, אבל עם כמה בעיות. כמה נקודות שהספיקו להפריע לי: * למיטב זכרוני הגידול באוכלוסיית ירושלים היה בזמנו של אחז (ואולי גם חזקיהו) ולא מנשה כמו שכתוב בספר * מי שרצח את גדליהו בן אחיקם היה ישמעאל בן נתניה (כמו שמופיע בקטע המצוטט בספר) ולא נתניהו (כמו שמופיע בגוף הספר לפניכן). |
|
||||
|
||||
הספר לא תחת ידי. אאז"ן הוא כתב שהגידול היה בימי חזקיהו (פליטים מהצפון ואח"כ פליטי מסע סנחריב). אני מנחש שהערכות האוכלוסיה הם על סמך סקרים ארכיאולוגיים שאני נוטה לפקפק בתוצאותיהם. הצמיחה בימי מנשה להערכתי מבוססת יותר על האידיאולוגיה המינימליסטית מאשר על ממצאים של ממש (ההנחה היא שמנשה בניגוד לחזקיה היה וואסאל נאמן של האשורים/הבבלים ולכן יכל לצמוח בשקט בניגוד לחזקיה שאצלו ירושליים גדלה אבל כל ההמלכה נחרבה). |
|
||||
|
||||
המשך. כאמור הצגה די רדיקלית של אסכולת ת"א (ישראל פינקלשטיין). א. באופן מוזר אני מוצא עצמי די קרוב לעמדתו בעניין מרכזי אחד. הוא אומר שהעיקר אינו בויכוחים הבלתי נגמרים על שיוך ותארוך הממצא הפיזי אלא בניתוח טקסטואלי של הטקסטים על התקופה הנידונה. הוא מן הסתם לא אומר (ואינו חושב כך), אבל בעיני התנ"ך הוא החשוב והעשיר בהם. ולכן לא חשוב עד כמה מדוייק היסטורית הטקסט המקראי, זוהי העדות החשובה ביותר שברשותנו ולא כמה אבני שער שעל מועד הקמתו סוער הויכוח כבר עשרות שנים. ב. מה שקשה לי בטקסט של יגאל בן נון זה הוודאות המוחלטת שבה מוצגות התפיסות המינימליסטיות. אחד הדברים המעניינים (והמרכזיים) הוא תפיסת ההתפתחות של המונותאיזם. בן נון טוען שהדת היהודית בימי יאשיהו היתה לוקאלית. כלומר בעיני היהודים האל של ישראל היה יהוה האדומי. בהיות ממלכת יהודה ממלכה זעירה שבשיאה אולי שלטה גם על חלק קטו ממלכת ישראל שנחרבה, לא היתה להם בעיה דתית עם אלים אחרים שתחום שלטונם הוא במקומות האחרים. לטענת בן נון המונותאיזם האוניברסלי הוא בן זמנם של עזרא ונחמיה שלמדו אותה מן האלוהות האוניברסלית של כורש מלך העולם כולו (127 ארצות מהודו ועד כוש וכו'). אין ספק שזו תאוריה יפה ומשכנעת, אבל להערכתי בן נון נוטה לשכוח שזו רק תאוריה והאמת היא שכנראה איננו יכולים לדעת בודאות דברים כאלה במרחק הזמן שחלף. דוגמה אחרת היא הביטחון המוחלט שלו שהרפורמה הדתית-לאומית של ימי יאשיהו היתה פרי חזונה של אליטה אצילית של פליטים ישראליים שברחו לירושליים (דוגמת חלקיהו ושפן) ויאשיהו עצמו היה רק כלי בידיהם (הנימוק הוא שהיא שרתה אותם ולא כל כך את האינטרסים שלו או של כוהני המקדש). שוב, תאוריה מעניינת (קצת פחות משכנעת מקודמתה) אבל רק תאוריה. |
|
||||
|
||||
סליחה, חלקיהו היה הכהן הגדול. חבריו של שפן בן גמריהו היו אחיקם,עכבור ועשיה. |
|
||||
|
||||
1. העדויות על פולחני אלילים שונים והקנאות של העורך הדוטרוימינסטי לפולחן אל אחד מסוים מחזקים את התיאוריה של בן-נון (ולא רק שלו) שבימי יאשיהו התחילה רפורמה פולחנית מהפכנית לזמנה ובעלת משמעות עד לימינו. 2. רוב החומרים ה"היסטורים" בתורה ובנביאים ראשונים הם ירושה מממלכת ישראל. לפי החוקר אלכסנדר רופא, הבסיס לספרי יהושע, שופטים ותחילת שמואל הוא אפרתי בגלל זהות הגיבורים, המקומות ואתרי הפולחן המצוינים בהם. לפיכך נכון להניח שההיסטוריה הדויטרומינסטית התבססה בראשיתה על סיפורים ישראלים שהגיעו ליהודה לאחר חורבן ממלכת ישראל ועברו עיבוד והרחבה כדי להתאים אותם לתיאורית הממלכה המפולגת שאוחדה שוב תחת הגמוניה יהודאית. בכך התיאוריה של יגאל בן-נון אמינה ומשכנעת. |
|
||||
|
||||
1. לפי מה שאני מבין נראה שיש עדויות לריכוז הפולחן גם מזמנו של חזקיהו (מזבחות שהוחרבו). נראה גם שכל התשבוחות המאוחרים לחזקיהו בספר מלכים ואף יותר מכך בספר דברי הימים מבוססים במידה רבה על מקורות בני זמנו של חזקיהו (שעיקר תוכנם הוא ריכוז הפולחן). 2. כן. דרך אגב, כאן גם תורת המקורות המושמצת מסכימה: בתורה הקטעים שמיוחסים למקור ד' מגלים קווי דמיון תוכניים רבים לאלו שמיוחסים למקור א' (הישראלי הקדום). אבל יש משהו אחד מפתיע. לספרים הללו נוספו בהמשך כמה סיפורים שהשמיצו את האפרתים (בפרט סיפור כיבוש שכם). התורה השומרונית כוללת את הסיפור הזה. כלומר באותו השלב המסורת היהודית הצליחה לדחוק את המסורת האפרתית. או בניסוח אחר: זוהי עדות (אמנם חלשה מאוד) נגד קיומה של מסורת אפרתית. |
|
||||
|
||||
איזה סיפור כיבוש שכם? |
|
||||
|
||||
אבימלך? (לא ברור לי אם מנשים נחשבים אפרתים בהקשר הזה) |
|
||||
|
||||
כולם נחשבים ישראלים (במובן הקדום, לא המודרני). סיפור אבימלך הוא לא השמצה כלל ישראלית כשם שגינוי הפולחן בבית אל שבא מתומכי חידוש הפולחן בשילה הוא לא אנטי ישראלי באופן כללי. |
|
||||
|
||||
דינה. יש סיפור אחד שבו חלקת קבר יוסף בשכם נקנית בכסף (ממש כמו מערת המכפלה). לעומתו סיפור דינה מתייחס לכיבוש של שכם ובנסיבות מפוקפקות. |
|
||||
|
||||
זה נראה חלק מאותו הסיפור. קנה את חלקת השדה מיד חמור במאה קשיטה, וכשהתיישב שם אירע מעשה דינה. |
|
||||
|
||||
לפי אלכסנדר רופא, הסיפור הזה הוא מהתקופה הפרסית (אחרי שיבת ציון). |
|
||||
|
||||
אני חושב שלא הובנתי. 1. בודאי שהיתה בימי יאשיהו מהפכה דתית (וגם לאומית), שעיקרה ריכוז הפולחן בבית המקדש בירושליים והרחקת כל פולחן מלבד פולחן האל יהוה מירושליים. לדעתי זה מוסכם על כל. (לגבי חזקיה, אאל"ט בן נון קצת ספקני לגבי כמה הרפורמה הדתית שלו היתה היסטורית וכמה "עיבוד" של הרפורמיסטים האמיתיים בימי יאשיהו). מה שראיתי אצל בן נון (ואני לא יודע עד כמה זה מקובל על כל אסכולת ת"א) זה את הטענה, שגם לאחר מהפכת יאשיהו הדת היהודית לא היתה מונותאיזם אוניברסלי בנוסח המובן כיום. ע"פ תיאורו למהפכנים מימי יאשיהו לא היתה בעייה עם פנתיאון שלם של אלים זרים. לגישתם, הללו לא היו אלים לאומיים של עם ישראל, אלא של עמים אחרים ולכן היהודים-ישראלים לא צריכים לעבוד אותם. היות וממלכת יהודה היתה כל כך קטנה וחסרת השפעה בינלאומית, באופן טבעי אלו אלים ואיך עבדו אותם עמים אחרים לא היה כל כך משמעותי לשפן בן גמריהו ואנשי חוגו. האלוהים היהודי נהיה יחיד ואוניברסלי (אלוהי כל העולם כולו ואין כל אלוהים מבלעדיו) רק בימי זרובבל, עזרא ונחמיה שקלטו את הקונספט הזה מן הדת הפרסית של כורש שליט האימפריה העולמית (שהאינטרס שלו באלוהים של כל עמי העולם היה מובן יותר). 2. אין לי בעיה עם ההשערה ששפו בן גמריהו היה פליט צפוני (מממלכת ישראל) שנמלט והשתלב בחצרו של מלך יהודה, למרות שגם זה רק השערה ולמרות כל הראיות הנסיבתיות וההוכחות התומכות, אי אפשר ליחס לכך ודאות. בעיני, בן נון מרחיק לכת כאשר הוא משער שהמנוע של הרפורמה הדתית היה שפן בן גמריהו וחבריו הפליטים ואילו המלך יאשיהו והכהן הראשי חלקיהו רק היו כלי משחק בידיהם. ההוכחה שלו היא שהרפורמה הדתית משרתת את האינטרסים של החוג של שפן (כפרשנים המוסמכים של ספר התורה החדש שנתגלה) ולא משרתת את האינטרסים של המלך וכוהני המקדש (מפני שהיא מגבילה את סמכויותיהם הדתיות לטובת כוחה של תורה כתובה). אני מסכים שזו תאוריה יפה ומנומקת, אבל לדעתי היא עדיין בבחינת השערה רחוקה מאד מכל ודאות. בשום אופן אין לנו דרך לדעת מה היה בליבם פנימה של יאשיהו וחלקיהו הכוהן. |
|
||||
|
||||
אני באופן כללי מסכים איתך. הספר הזה מעלה הרבה טענות מעניינות. הצלחתי לאתר חלק מהן שנראות לי שגויות לעניות דעתי. אבל הוא מציג דרך מעניינת להסתכל על התפתחות המונותאיזם. אני חושב שהטענה שלו לגבי יהוה אחד (כלומר שהקריאה המפורסמת „שמע ישראל יהוה אלוהנו יהוה אחד״ מתייחסת לאיחוד פולחן במקום אחד, ירושלים. הרי בכתובות שונות נזכרו יהוה שומרון ויהוה תימן) נראית סבירה מאוד. הוא מציין טקסטים שנערכו בתקופה הפרסית וכאן לא טורח לציין אפילו מתי בתקופה הפרסית1. כמוכן במקרים רבים הוא לא מבדיל בין עריכה לחיבור ומציין שסיפורים שונים, שנראה שהיו קדומים יותר, חוברו בתקופה הפרסית בזמן אותה עריכה. אני אשמח לקרוא ספר נוסף באותו הכיוון שיהיה ערוך טוב ויתמודד עם עוד כמה שנות ביקורת. 1 לדוגמה: לא ראיתי שום התייחסות להשוואת התורה היהודית לתורה השומרונית. מתי הן נפרדו לטעמו? לפי כל מה שראיתי עד היום זה היה די בתחילת התקופה הפרסית לפי כל מיני שיקולים שונים וזה מציב רף די ברור להתייצבות עיקר הנוסח של התורה. |
|
||||
|
||||
מסתבר שקראתי השנה עוד ספר מניר בעברית: ארול אחד. תודה על התזכורת. |
|
||||
|
||||
''קרבת דם'' עבר מיתוג-מחדש ויצא בעטיפה שונה, תחת השם ''ג'ון טרבולטה ואני''. |
|
||||
|
||||
כן, ראיתי את זה. כנראה שיהיה לזה עיבוד קולנועי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |