|
אני באופן כללי מסכים איתך. הספר הזה מעלה הרבה טענות מעניינות. הצלחתי לאתר חלק מהן שנראות לי שגויות לעניות דעתי. אבל הוא מציג דרך מעניינת להסתכל על התפתחות המונותאיזם.
אני חושב שהטענה שלו לגבי יהוה אחד (כלומר שהקריאה המפורסמת „שמע ישראל יהוה אלוהנו יהוה אחד״ מתייחסת לאיחוד פולחן במקום אחד, ירושלים. הרי בכתובות שונות נזכרו יהוה שומרון ויהוה תימן) נראית סבירה מאוד.
הוא מציין טקסטים שנערכו בתקופה הפרסית וכאן לא טורח לציין אפילו מתי בתקופה הפרסית1. כמוכן במקרים רבים הוא לא מבדיל בין עריכה לחיבור ומציין שסיפורים שונים, שנראה שהיו קדומים יותר, חוברו בתקופה הפרסית בזמן אותה עריכה.
אני אשמח לקרוא ספר נוסף באותו הכיוון שיהיה ערוך טוב ויתמודד עם עוד כמה שנות ביקורת.
1 לדוגמה: לא ראיתי שום התייחסות להשוואת התורה היהודית לתורה השומרונית. מתי הן נפרדו לטעמו? לפי כל מה שראיתי עד היום זה היה די בתחילת התקופה הפרסית לפי כל מיני שיקולים שונים וזה מציב רף די ברור להתייצבות עיקר הנוסח של התורה.
|
|