|
||||
|
||||
זה גם לא הופך אותה לבלתי נכונה. למעשה הטענה הזו (שאושרה על ידי שני הצדדים המעורבים, גם חוסייני עצמו שכתב בזכרונותיו כי "...אחד התנאים שלנו לשיתוף פעולה צבאי בין הערבים לבין גרמניה היה מתן יד-חופשית לחיסול היהודים..." וגם ע"י דיטר ויסליצני, עוזרו של אייכמן, שהעיד תחת שבועה במשפטי נירנברג כי "לדעתי מילא המופתי, הנמצא מאז 1941 בברלין, את התפקיד המכריע בהחלטות הממשלה הגרמנית להשמיד את יהודי אירופה. בכל פגישותיו עם היטלר, ריבנטרופ והימלר, חזר והציע את השמדת היהודים...") מעולם לא נסתרה ע"י עד אחר או חקירה נגדית, וגם לא ע"י היסטוריון או חוקר כלשהו, מלבד ע"י הטענה כי "היטלר לא היה צריך את המופתי בשביל להחליט על השמדת היהודים" - טענה בלתי מדעית ובלתי היסטורית שנובעת מהרגש בלבד. ובהערת אגב, גם בלי המופתי, היטלר עצמו הוקסם מהאיסלאם בכלל ומהקוראן בפרט. אלברט שפר כתב בזכרונותיו כי בשיחות פרטיות איתו, היטלר הצטער על כך שקרל מרטל ניצח בקרב פואטייה, וטען כי אם האיסלאם היה מצליח לכבוש את צרפת בקרב זה, הרי שהעולם כולו היה "מוחמדיני", ושלא ערבים אלא גרמנים "מאוסלמים", היו עומדים בראש האימפריה המוסלמית, כיוון שהם מתאימים יותר מהערבים הנחותים לעמוד בראש אימפריה שמכניעה את כל האומות בכח החרב (לא מן הנמנע שזה עוד יקרה, תודות ליורשתו בתפקיד, [ג"נ]). הוא הוסיף גם ש"הדת המוחמדינית היתה מתאימה הרבה יותר לאופי הגרמני מאשר הנצרות החלושה והכנועה" (מקור) |
|
||||
|
||||
נכתבו עשרות או מאות ספרים או מחקרים שניתחו את הסיבות והתהליכים שהובילו לפתרון הסופי, על חלקן אפילו למדנו אי אז בתיכון, ועל חלקן קראנו. על לאחרונה, אף אחד מהם לא ציין את המופתי אפילו כאחד מהגורמים שהביאו להשמדה. הטענה לא נסתרה, בדיוק כמו שהטענה שחייזרים מטרפלמדור שכנעו את היטלר לא נסתרה. וכדי לבסס טענה משמעותית והיסטורית שכזו, צריך יותר מדעה אישית בודדת של עוזר זוטר של אייכמן. ויקיפדיה תספר לך בפירוט שעד לתאריך של הפגישה בלינק שאתה מצרף, נובמבר 41, כבר הומתו כמעט מיליון יהודים, והנאצים כבר כשנתיים הכינו והשלימו את התוכנית לפתרון הסופי, גם אם ועידת ואנזה עצמה התכנסה בינואר 42. והיא לא תזכיר במילה את ההשפעה הערבית. העדפות ההיקסמות של היטלר הן אולי פיקנטריה מעניינת, אבל בינן לבין האידיאולוגיות הראשיות שהשפיעו על תפיסתו ומעשיו יש מרחק גדול. |
|
||||
|
||||
1. היית יכול להיות אינקויזיטור מצטיין במאה ה17: "נכתבו עשרות או מאות ספרים או מחקרים שניתחו את מסלול השמש סביב כדור הארץ, על חלקן אפילו למדנו אי אז באקדמיה, ועל חלקן קראנו. עד לאחרונה, אף אחד מהם לא ציין את השמש אפילו כאחד מהגורמים שסביבם מסתובב כדור הארץ" 2. ויקיפדיה גם תספר לך בפירוט שהרבה לפני הפגישה עם היטלר, ולמעשה עוד לפני עלייתו של היטלר לשלטון, לחוסייני כבר היה נסיון רב הן ברצח של יהודים (ככח המסית והמארגן הראשי בפרעות בא"י), והן ברצח עם בזמן מלחמה (כקצין בצבא העותמני). אז מה? 3. אנו יודעים בוודאות שהנאצים רצו "אירופה נקייה מיהודים", אבל אנחנו גם יודעים בוודאות שהם התלבטו בקשר לדרך הטובה ביותר לבצע זאת (ע"י עידוד הגירה, גירוש כפוי או רצח עם), ובעיקר לגבי הזמן הנכון לעשות זאת (תוך כדי מלחמה או רק לאחר השגת הנצחון), אנחנו גם יודעים (המכתבים הרבים שכתב לצמרת הנאצית נמצאים בידי החוקרים) שחוסייני עשה ככל יכולתו כדי לשכנע אותם שהפתרון הנכון הוא השמדת עם ולא גירוש, ושהעת הנכונה היא במהלך המלחמה ולא לאחריה - הוא הבטיח (וקיים בהצלחה לא רעה) להשתמש בסמכותו הדתית כדי לגייס את העולם המוסלמי לעזרת הנאצים, ובכך הפך את השמדת היהודים מנטל לוגיסטי וכלכלי בזמן מלחמה, לנכס מדיני שיכול לעזור בהשגת הנצחון. לבסוף, כפי שציינת, "במקרה" חודשים ספורים אחרי הגעתו לברלין ופגישתו עם היטלר, כונסה ועידת ואנזה ובה הוחלט על "הפתרון הסופי" לשאלה היהודית בצורה של השמדת עם תעשייתית. בהינתן העובדות הידועות הללו, תצטרך לעמול קשה כדי לשכנע אותי ש"לחוסייני לא היתה השפעה מרכזית על קבלת ההחלטה על החלת הפתרון הסופי על העם היהודי". |
|
||||
|
||||
1. זה טיעון נפוץ מאד אצל טרחנים מתימטיים דיון 1571, פיזיקליים וגם אחרים, כמסתבר. זה לא משנה את העובדה שכשמישהו מגיע עם מידע חש משמעותי, חובת ההוכחה היא עליו ולא על "הקהילה המדעית השמרנית וצרת העין שלא מסוגלת לראות שום דבר מעבר לתיאוריות המקובלות עליה". 2+3. בהמשך ל-1, לא אני ולא אתה היסטוריונים. ברמת הדיון השטחי אנחנו יכולים לג'נגל חילופי דעות כאלה ואחרים, עם תובנות כאלה ואחרות, ולהנות מספקולציות ככל יכולתנו. אנחנו יכולים לעשות כן גם בקשר לתורת היחסות של איינשטיין. אלא מאי, שכשאנחנו מעלים ברצינות טיעון מז'ורי שאין לו זכר בגוף מחקרי עשיר ורב שנים (וחקר השואה הוא ללא ספק כזה אצל חוקרי ההיסטוריה), כדאי מאד שנביא סימוכין מבעלי הסמכא, שעברו על עשרות אלפי מסמכים, הצליבו עדויות, ראיינו אנשים והשוו מקורות לפני שהגיעו למסקנה כזו. כמו שאמרתי קודם, בחסרונם של כל סימוכין שכאלה, הרבה (הרבה הרבה) יותר סביר להניח שתאוריות היחסות המתוקנת הבלתי ידועה עד כה שלי או שלך שוות כקליפות השום, והנטל על מי שטוען טענות קיצוניות להביא הוכחות רציניות, לא להיפך. |
|
||||
|
||||
1. זה טיעון נפוץ אצל מדענים ישישים שמסרבים לקבל תיאוריות חדשות וקוראים להוגיהן קואזי-מדענים. טרם שמעתי ממך טיעון אחד רציני. 2. אכן לא אתה ולא אני היסטוריונים, אבל יגאל כרמון מחבר "מופתי ירושלים חאג' אמין אל חוסייני וגרמניה הנאצית בתקופת מלחמת העולם השניה", לפיו חוסייני פנה כבר ב1936 למוסולוני בבקשה לעזרת האיטלקים להרעיל את מי השתיה של תל-אביב, וג'ני לבל, מחברת "חאג' אמין וברלין" - לפיה היטלר הבטיח לחוסייני כי הנאצים ימנעו הגירה יהודית מאירופה - פעולה שהם לא מנעו אלא אף עודדו לפני כן - הם כן היסטוריונים "בעלי הסמכא, שעברו על עשרות אלפי מסמכים, הצליבו עדויות, ראיינו אנשים והשוו מקורות לפני שהגיעו למסקנה כזו". עד עתה טרם הצלחת להבי ראיות סותרות לכך שלחוסייני היה תפקיד מרכזי בהחלטה על הפעלת הפתרון הסופי. |
|
||||
|
||||
אנחנו כנראה מגלים כאן שגם בלוגיקה יש קווים מקבילים שכנראה לעולם לא יפגשו. במקרה הזה נראה שחבל על המאמץ לנסות לקרב ביניהם. |
|
||||
|
||||
כמה צפוי: להשתמש בסיפורו של דן שכטמן (שהשתמש בטכניקות חדשות, קיבל תוצאות לא צפויות, סיפק להן הסבר שנראה די מוזר ונדחה ע״י רוב עמיתיו. אבל תוך כמה שנים, כשהגיעו נתונים נוספים, התברר שההסבר שלו מוצלח יותר) וכן בסיפור של גלילאו, ששמו הפך למושג בתחום: Galileo_Gambit#Galileo_Gambit [Wikipedia] |
|
||||
|
||||
יפה, מצא חן בעיני הניסוח של קארל סאגאן :"they also laughed at Bozo the Clown." |
|
||||
|
||||
אני באמת מתקשה לפרגן למופתי ולהעמיס עליו את ה'זכות' הזאת של מעורבות משמעותית בהשמדת יהודי אירופה. התפקיד הנכון של המופתי הינו 'סגן הפיהרר לענייני ארץ ישראל ' וחבר בכיר בוועדה להשמדת יהודי ארץ ישראל וארצות ערב. על כך אין כמדומני וויכוח. ובושה שלא נשכחת על ממשלת ישראל אשר אישרה ליאסר עראפת להכנס לארץ ישראל ולחתום איתו על העלק ' הסכם שלום' לאחר שהוא נשא את מיטתו של המופתי. אני בטוח שהיו נותנים לו להכנס גם אם הוא היה נושא את מיטתו של היטלר . בושה וחרפה. |
|
||||
|
||||
הסיפור על מיטתו של חוסייני חדש לי. התואיל לפרט? |
|
||||
|
||||
ראה אמין אל-חוסייני [ויקיפדיה] סעיף 7.3.3 - ג'ני לבל, חאג' אמין וברלין, עמ' 230-229. ראה כאן החל מדקה 43:04 |
|
||||
|
||||
בשני הקישורים שהבאת לא ראיתי ראיות לכך שעראפאת הביא את מיטתו של חוסייני לרמאללה. אפשר אולי לומר שבאופן סימבולי, עראפאת (שהיה אחיינו, דרך אגב) נשא את את מטהו של חוסייני (ובעקיפין, של היטלר) לרמאללה. דרך אגב, האם עיניי מטעות אותי או שבסרט שקישרת רואים את בסאם זועמוט רץ אחרי ארונו של חוסייני? (דקה 42) |
|
||||
|
||||
ג'ני לבל בספרה 'חאג' אמין וברלין' מדויקת. והיא מצוטטת אצל מיטב ההיסטוריונים העוסקים בתחום. אני סומך על מה שהיא כתבה.היא היסטוריונית איכותית בעניין. עארפאת היה אחיינו של המופתי כמו שאני המאהב והאחיין של אליזבת אלכסנדרה מרי וינדזור הבתולה. "....כחמישים יהודים ויהודיות מצאו מקלט מחוץ לגטו , בבנק אנגלו-פלשתינה שניהל אותו אחד משלהם , בנו של הרב סלונים . הם התגודדו בחדר אחד . הערבים , חייליו של המופתי הגדול , איתרו אותם עד מהרה . היה זה בעשרים וארבעה באוגוסט , בתשע בבוקר . אחרי שפוצצו את דלת הבנק ... הנה בקצרה : הם כרתו ידיים , הם כרתו אצבעות , הם החזיקו ראשים מעל הכיריים , הם עקרו עיניים . רב אחד עמד על מקומו והתחנן לאלוהים על נפש יהודיו ; קרקפו אותו והוציאו מגולגולתו את המוח . על ברכיה של גברת סוקולוב הושיבו בזה אחר זה שישה תלמידי ישיבה וכך שחטו אותם בעודה חיה . את הילדות בנות השלוש עשרה , את האימהות והסבתות , דחפו לתוך הדם ואנסו את כולן יחד . גברת אחת נמצאת בבית החולים בירושלים . הרגו את בעלה לרגליה , ואחר כך שחטו את בנה בזרועותיה . " את תישארי בחיים " ... חזרו ואמרו הגברים הללו , בני המאה העשרים ! היום היא מביטה בחלון במבט קפוא וללא דמעה . הרב סלונים נמצא שם גם הוא , כל כך שחור , כל כך ולאסקזי . הוא מדבר : " הם הרגו את שני בני , את אשתי , את חמי ואת חמותי " . הרבי אומר זאת בטבעיות , בקול של פקיד הקורא דוח . אך הוא עומד לבכות : " ב-1492 היהודים שגורשו מספרד הביאו לחברון ספר תורה , מגילה קדושה , תורת האל . הערבים שרפו את התורה שלי " . והרב סלונים מוחה שתי דמעות מלחיי הפלדה השחומות שלו . עשרים ושלוש גופות בחדר בבנק . הדם מכסה עדיין את המרצפות כמו שכבת כפור עבה . דתו של מוחמד מגנה על זכויותיה בחרב . ואין לכם מושג כמה חביב , כמה צעיר , כמה עדין , כמה מקסים וכמה בהיר-עור הוא המופתי הגדול ... 1 1 אלבר לונדר : היהודי הנודד הגיע : עיתונאי צרפתי בעקבות היהודים. עמוד: 172 |
|
||||
|
||||
בדיקה נוספת מעלה שערפאת עצמו היה קשור בקשר משפחה לחוסיינים, דרך אמו, שהייתה בת דודתו של המופתי חאג' אמין אל-חוסייני (שמו המלא של ערפאת בתעודת לידתו "יאסר עבד א-רחמאן א-ראוף אל-קודווה אל-חוסייני") במלים אחרות, אתקן ואומר אחיין דור שני. אם כך, ד"ש לדודתך ולמאהבת שלך, מהתקופה שבה באמת היתה בתולה |
|
||||
|
||||
ראה גם כאן בעניין התוכנית להקמת מחנה ריכוז לחיסול היהודים בגזים באזור ג´נין ע"י איינזצגרופה מצרים. |
|
||||
|
||||
האם ישראל היום הזים את סיפור מחנה ההשמדה של המופתי? האם הסיפור מתבסס רק על כתבה של חביב כנען ב"הארץ" מ־1970 שסיפר על פגישה שלו ב־1968 עם "אציל ערבי זקן" שהיה קצין במשטרת המנדט? |
|
||||
|
||||
ממש לא. הוא מתבסס על מחקר בשם "הסהר וצלב הקרס" שהתפרסם ב2006 וחשף גילויים חדשים (שלדברי החוקרים, מחקרים קודמים פשוט פסחו עליהם או התעלמו מהם, ולכן לא היו ידועים בזמן שאינקויזיטורים בגרוש מסויימים למדו בתיכון). |
|
||||
|
||||
ממש מצחיקים אתם,עד המופתי ימ"ש הגעתם? היום,עכשיו,כרגע-יש חוק להרוג מי שמוכר קרקעות ליהודים,יש איסור על יהודים להתפלל במקום הקדוש להם ביותר (אני לא יודע אם יש שלט הכניסה לכלבים ויהודים אסורה"),ממשל שמממן רוצחי יהודים. ושמאלנים בארץ ,לא רק שלא מוחים ולא רק שיוצאים נגד כל פגיעה בנאצים הערבים הם מעודדים מסירת עוד שטח ועוד אוכלוסיה לידים שלהם. |
|
||||
|
||||
אתה צודק,אבל שכחת את עבודת הדוקטורט של הראיס מכחיש השואה... |
|
||||
|
||||
כמובן,אם יש עוד דרך לחיה הערבית לצאת מתועבת היא תעשה זאת... |
|
||||
|
||||
ויש שם התייחסות למחנה בג'נין? |
|
||||
|
||||
לא הבנתי על איזו הזמה אתה מדבר. תמקד אותי בעניין. מכל מקום אני לא נדרש לסיפורים של 'אצילים זקנים וערבים' כדי לדעת שאם רומל היה מביס את הבריטים במצרים , הרי שיהודי ארץ ישראל היו מושמדים כמו אחיהם באירופה. מחקרים אחרונים 1 מגלים כי לנאצים היו תכניות מבצעיות לשלוח לארץ ישראל דיוויויית של SS על מנת להשמיד את יהודי ארץ ישראל. ואם אתה סבור שזה נגמר לאחר 1945- אז טעות. אני לא מצדד בכך שהמופתי השפיע על היטלר לרצוח את היהודים השפעה מכרעת ,וכבר הסברתי - וראה גם בהמשך תימוכין לכך- שהיטלר ראה בערבים והמוסלמים גזע מפגר ונכה ולכן למה שארי לבן ישים קצוץ על גזע נחות . השאלה המוזרה שעולה תמיד : איך זה שהיטלר האנטי-שמי מצא לנכון לשתף פעולה עם הערבים/מוסלמים -האם הם לא שמים? ( וכבר שמעתי מוסלמים שמעלים שאלה מעין זאת כדי להסביר שהם בכלל חובבי ציון) ובכן, כבר ב'מאבקי' הוא מסביר שהגזענות שלו חלה גם על המוסלמים והערבים, וכך הוא כותב על המצרים כשהוא בז להם על רצונם בעצמאות - 'אי אפשר להכניע מדינה חזקה באמצעות קואליציה של נכים , אם אותה מדינה נחושה להקיז במקרה הצורך את דמה עד הטיפה האחרונה למען קיומה . כאדם אתני , המעריך בני אדם על בסים גזעי , אני מנוע , מעצם הכרת הנחיתות הגזעית של אותם "עמים מדוכאים" לכאורה , לקשור את גורל עמי עם גורלם'. היטלר היה אנטישמי על בסיס פרגמטי,והוא היה מוכן לשתף פעולה עם הצהובים (יפנים) בשביל להביס את הלבנים אותם הוא ראה כחלק מהגזע המשובח - אבל ככל שהדבר נגע בעמים השמים -יהודים ערבים ומוסלמים הוא ראה אותם כיחידה אחת - ונכה לשיטתו. האידאולוגיה הנאצית בעניין זה קיבלה תפנית בעקבות מחלוקות שהתעוררו סביב המשחקים האולימפיים של 1936 בברלין שכן בעקבות חוקי הגזע של נירנברג מ 1935 המצרים שאלו שאלות נוקבות. - כך למשל מאמן הנבחרת האולימפית של מצרים מאיים להחרים את האולימפיאדה בברלין והוא שואל - 'מדוע עלינו לנסוע למדינה הסבורה שאנחנו נחותים מבחינה גזעית ?' כאן נכנסו לתמונה משרד החוץ הגרמני,משרד התעמולה ,המשרד לפוליטיקה גזעית והמשרד הראשי לביטחון הרייך של הימלר ולאחר מחשבה אסטרטגית ובייחוד לאור המאבק של הערבים בציונים , הם הגיעו למסקנה שיש לבצע שינויים ולקבוע כי חוקי הגזע הנאציים מבחינים רק בין גרמנים ליהודים. ומנקודה זאת המשטר הנאצי התחיל לשכנע את הערבים,הפרסים והמוסלמים כי הם לא דוגלים בגזענות על בסיס ביולוגי- ארי/לא ארי אלא רק נגד יהודים ותו לא. שהם לשיטתם - 'האויב המשותף של העם הגרמני ושל המזרח התיכון הערבי והמוסלמי'. אם כך הרי שאין יותר בעיות בין הערבים לגרמנים, ואם המלחמה נגד המערב היא גם נגד היהודים אז עכשיו הערבים יכולים לשתף פעולה עם הגרמנים. כמובן שהמלחמה היא גם נגד הבריטים והאמריקאים והבושליביזם הרוסי ,אבל מאחר והם מנוהלים על ידי היהודים ,אז הערבים יכולים להרגע שכן זאת למעשה מלחמת מצווה נגד היהוד. ואין מצווה גדולה יותר מזאת. בשנת 1966 ניתח לוקס הירשוביץ בספרו 'the Third Reich and the Arab East' את צעדיו של המופתי בהקשר של המאמצים הצבאיים והדיפלומטיים שהשקיעו הנאצים במזרח התיכון ,המחקר ההיסטורי לא עסק במלואו אז במערכת התעמולה הנאצית בשפה הערבית . ואמנם חלק מן החומר הכתוב שרד בתיקי משרד החוץ הגרמני וחלק לא.אבל במהלך תקופת המלחמה הכינו פקידי השגרירות האמריקנית שבקהיר לקט שבועי של ציטוטים מילוליים אשר כללו תרגומים לאנגלית של השידורים בערבית שהגיעו מאיטליה ומגרמניה- אלפי הדפים הותרו לפרסום בשנת 1977 אך המחקר ההיסטורי טרם עסק בהם .ג'פרי הרף נחשף בקיץ 2007 לחומרים הללו שהיו מצויים בארכיון הלאומי של ארצות הברית בקולג' פארק - וכך הוא כותב במחקרו : "בעזרת חומר מודפס בשפה הערבית שהופץ על ידי הקורפוס האפריקני הגרמני ובאמצעות שידורי רדיו בגלים קצרים בשפה הערבית שכוונו לצפון אפריקה ולמזרח התיכון מספטמבר 1939 ועד אפריל 1945 .האנטישמיות הרדיקלית של המשטר הנאצי חדלה להיות חלק מהזרם המרכזי של הפוליטיקה האירופית אחרי 1945 אבל הזרעים שזרעו אותם חומרים מודפסים ושידורי רדיו נבטו ונותרו חלק מהלאומנות הערבית הרדיקלית ומהאסלאמיזם הפוליטי במזרח התיכון אחרי 1945 .המיזוג התרבותי בין הנאציזם לאסלאם המיליטנטי שהתעצב באותן שנים לא נותר בגדר זיכרון בלבד ממלחמת העולם השנייה והשואה אלא היה למרכיב - לא פעם מרכיב חשוב - בתולדות הלאומנות הערבית לאחר המלחמה , ועוד יותר מכך באסלאמיזם הפוליטי" 'כיום יש בידינו די ראיות לומר כי שיתוף הפעולה בין המשטר הנאצי לבין אידאולוגים ערבים ואסלאמים פרו נאצים , וכתוצאה מכך הפצת האידאולוגיה הנאצית בשפה הערבית במזרח התיכון במהלך מלחמת העולם השנייה , הם פרק חשוב בתולדות האסלאם הרדיקלי ומיזוג בין הצורה האירופית והצורה האסלאמיםטית של שנאת היהודים , מיזוג שמילא תפקיד משמעותי בתולדות המזרח התיכון בתקופה שבאה לאחר תום מלחמת העולם השנייה' 2 ------------ מקורות: 1 Klaus Michael Mallmann and Martin Cuppers , Halbmond und Hakenkreuz : Das Dritte Reich , Die Araber und Palastina , Darmstadt 2006 , pp . 105-120 2 מאיר חזן ואורי כהן : תרבות, זיכרון והיסטוריה : בהוקרה לאניטה שפירא - כרך ראשון: תמונת זיכרון . ובהרחבה 'התעמולה הנאצית במזרח התיכון במהלך מלחמת העולם השנייה והשואה'- ג'פרי הרףJeffrey Herf - the JEWISH Enemy : Nazi Propaganda During World War ii and the Holocaust , Cambridge , ma 2006 חלק מהתרגומים:Jeffrey Herf - 'Convergence : the classic case , Nazi Germany , Anti-Semitism and Anti-Zionism During World War ii ---------------------- באפריל 1942 מתעדים קצרנים אמריקנים שידור רדיו שכותרתו -'הבריטים , היהודים והקומוניסטים הם אויביהם המשותפים של הערבים ' - בשידור נאמר כי 'המלחמה הנוכחית מאפשרת לערבים לדעת מיהו ידיד ומיהו אויב . מעצמות הציר מגלות את מירב האהדה האפשרית כלפי הערבים וכלפי מאבקם לחירות ולעצמאות ואילו אויבי הערבים מתקוטטים בינם לבין עצמם בשאלה מי יקטוף את הפירות' ... בריטניה חשפה את עוינותה כלפי הערבים. הבריטים ביצעו את אחד הפשעים החמורים ביותר נגד הערבים בכך שהכניסו לארצם את היהודים והעניקו להם כל תמיכה אפשרית , סברו בי הם נעלים על הערבים והפגינו את אהדתם לרעיון הקמתה של מדינה יהודית בארצות הערביות . הבריטים והיהודים עשו זאת מקוצר ראות , אבל בקרוב ייווכחו בטעותם המרה . התנועה הציונית העולמית תלויה בבריטניה למימוש תקוותיה העריצות , והיהודים קשרו עם בריטניה קשר לחנוק את האסלאם לא זו בלבד , אלא שהתנועה היהודית גם נהנית מתמיכה רבה מארצות הברית , וליהודים באמריקה יש השפעה עצומה . הנשיא רוזוולט הוא כלי משחק בידי היהודים והוא גרר את ארצו למלחמה מתוך ציות לפקודות היהודים . הוא שלח את בנו כנציג אישי לארץ ישראל כדי להבטיח ליהודים שהוא תומך בהם בכל לבו ושהוא בן דתם. אנגליה מסרה את עצמה לידי הקומוניסטים והיהודים , והם , היהודים , שמחו מאוד בבעלת בריתם החדשה וקיוו כי ימצאו תמיכה רבה עוד יותר אצל הקומוניסטים , אבל רוסיה הקומוניסטית נרמסת עתה בידי הגרמנים , והצבא הסובייטי מושמד או נמחץ כליל . רוסיה לא תוכל להיעזר לא באמריקנים ולא בבריטים , ובמהרה נהיה עדים לכך . על ארצות ערב למצוא נחמה לנוכח הדיכוי הבריטי , העריצות הקומוניסטית והשאיפות היהודיות , כל עוד קיימות כמה מדינות חזקות המניפות את דגל האמת והצדק , ובראשן גרמניה וצבאה החזק וכן יפן וכוחה העצום . כשרומל נמצא מרחק מאה קילומטרים מהעיר אלכסנדריה שבמצרים מכריזה תחנת 'ברלין בערבית ' כי היא עומדת לשדר 'שתי הצהרות חשובות .הראשונה - גרמניה ואיטליה נחושות לקדם את כוחותיהן אל עומק השטח המצרי כדי להבטיח את עצמאותה וריבונותה של מצרים ולגרש את הבריטים ולשחרר את המזרח הקרוב כולו מהעול הבריטי . מדיניותן של מעצמות הציר נגזרת מן העיקרון - 'מצרים למצרים ' .שחרור מצרים מהכבלים הקושרים אותה לבריטניה , והבטחתה מפני סכנות המלחמה , יאפשרו לה ליטול את מקומה בין המדינות הריבוניות העצמאיות . ואז משדר הרדיו את ההכרזה הבאה מאת המופתי אל חוסייני : 'הניצחון המפואר שהשיגו חיילי הציר בצפון אפריקה עודד את רוחם של הערבים ואת רוח המזרח כולו ומילא את הלבבות בהערצה לגאונותו של המרשל רומל ולאומץ לבם של חיילי הציר . זאת מפני שהערבים מאמינים כי מעצמות הציר נלחמות נגד האויב המשותף - הלוא הם הבריטים והיהודים והקומוניסטים , ופועלות להביא להתמוטטותה של האימפריה הבריטית ' ב 7 ביולי 1942 בשעה שמונה ורבע בערב השידור נפתח בשקר אופייני 'מספר גדול של יהודים המתגוררים במצרים , וכן תושבים פולנים ,יוונים, ארמנים ובני צרפת החופשית צוידו באקדחים ובתחמושת שנועדו לעזור להם לפעול נגד המצרים ברגע האחרון ,כשבריטניה תיאלץ לפנות את מצרים ' ..לנוכח צעד ברברי זה מצד הבריטים , אנו סבורים כי כדי להציל את חייו של העם המצרי חייבים המצרים לקום כאיש אחד ולהרוג את היהודים , בטרם תהיה ליהודים הזדמנות לבגוד בעם המצרי . חובתם של המצרים היא להשמיד את היהודים ולהרוס את רכושם . מצרים לא תוכל לעולם לשכוח שהיהודים הם המבצעים את מדיניותה האימפריאליסטית של בריטניה בארצות ערב והם מקור כל הצרות שנפלו בחלקן של ארצות המזרח . היהודים שמו להם למטרה להרחיב את שליטתם על כל ארצות ערב , אבל עתידם תלוי בניצחון בריטי . מסיבה זו הם מנסים להציל את בריטניה מגורלה , ובריטניה מציידת אותם בנשק כדי להרוג את הערבים ולהציל את האימפריה הבריטית . עליכם להרוג את היהודים בטרם יפתחו הם באש עליכם . הרגו את היהודים , שהפקיעו את עושרכם והזוממים לפגוע בביטחונכם . ערביי סוריה , עיראק וארץ ישראל , למה אתם ממתינים ? היהודים זוממים לחלל את כבוד נשותיכם , להרוג את ילדיכם ולהרוס את כולכם . על פי הדת המוסלמית , ההגנה על החיים היא חובה שאפשר למלאה רק על ידי השמדת היהודים . זוהי ההזדמנות הטובה ביותר להיפטר מגזע נאלח זה , שגזל את זכויותיכם והמיט על ארצותיכם סבל וחורבן . הרגו את היהודים , שרפו את רכושם , הרסו את חנויותיהם , השמידו את התומכים הנבזיים הללו באימפריאליזם הבריטי . תקוותכם היחידה להצלה טמונה בהשמדת היהודים בטרם קומו הם להשמידכם . כשהמופתי מגיע לקהיר ביוני 1946 שולח חסן אל בנא , מנהיג האחים המוסלמים מכתב לראשי הליגה הערבית 'החדשות הלמו כרעם ביום בהיר באוזניהם של כמה עריצים אמריקנים , בריטים ויהודים . הארי השתחרר לפחות מן הסוגר ועתה ישוטט בג'ונגל הערבי ויטהר אותו מזאביו . המופתי עולה בערכו על עם שלם . המופתי הוא ארץ ישראל וארץ ישראל היא המופתי . הו אמין ! איזה אדם גדול , עיקש , מצוין ונפלא אתה ! כל שנות הגלות לא השפיעו על רוח הלחימה שלך . תבוסתם של היטלר ומוסוליני לא הפילה עליך מורא . שערך לא האפיר מפחד ואתה עדיין מלא חיים ורוח לחימה . איזה גיבור , איזה אדם פלאי . אנו מבקשים לדעת מה עומדים לעשות הנוער הערבי , שרי הקבינט , העשירים והשועים של ארץ ישראל , סוריה , עיראק , תוניסיה , מרוקו וטריפולי כדי להיות ראויים לגיבור זה . כן , גיבור זה שקרא תיגר על אימפריה ונאבק בציונות , בעזרתם של היטלר וגרמניה . גרמניה והיטלר אינם , אבל מאבקו של אמין אל חוסייני לא תם . הוא אינו אלא אדם יחיד , אבל גם מוחמד היה יחיד , וכמוהו גם ישו , והם השיגו דברים גדולים . בלבו של אמין מפעם ניצוץ אלוהי המעלה אותו מעל דרגת בני האדם . האל הפקיד בידיו משימה ועליו להצליח . [ ... ] לא בכדי הציל ריבונו של עולם את אמין . יש בהכרח תכלית אלוהית מאחורי הצלת חייו של אדם זה , והיא הנחלת מפלה לציונות . אמין ! המשך בדרכך ! אלוהים אתך ! אנחנו מאחוריך ! אנו נכונים לסכן את צווארינו למען המטרה . אל המוות ! קדימה צעד' . |
|
||||
|
||||
אתה טועה. וילהלם מאר הוא שהטביע את המונח "אנטישמיות" ב- 1879 בגרמניה בהתייחסו להצהרות אנטי-יהודיות. מטרתו הייתה להעניק לשנאת יהודים מונח 'מדעי'. מאז מקובל ש"אנטישמיות" פירושה שנאת העם היהודי. לנאצים לא היתה שום בעיה להכריז על חוסייני כ"ארי של כבוד", וגם לא להוציא את הפרסים (או ה"איראנים") מכלל תחולתם של חוקי נירנברג. (המעמד הנשגב של האסלאם הקיצוני והגזע הערבי בתורת הגזע הנאצית) |
|
||||
|
||||
1. לעניות דעתי אין משמעות לממציא השם, המונח הזה מבטא שנאת עמים שמים גם כיום,אם כי היהודים קיבלו את הבלעדיות על כך בתחילת המאה 20. 1 . 2. מטרת תגובתי בתגובה 691871 הייתה להראות שהשינוי החיובי בגישה הנאצית כלפי הערבים החלה לערך משנת 36' ואו 37' -ולא לפני - וזאת כאשר הנאצים ערכו ריווזיה מחשבתית בעניין גזעם של עמים אחרים ובהם הערבים. אבל לפני כן - היטלר והנאציזם ראו בערבים/מוסלמים גזע נחות ובנסיבות אחרות אולי אף ראוי להשמדה. אני לא רואה איך היטלר מפלה את המוסלמים לעומת השחורים האמריקאים. הציטוט שהבאתי מ'מאבקי'- 'אי אפשר להכניע מדינה חזקה באמצעות קואליציה של נכים , אם אותה מדינה נחושה להקיז במקרה הצורך את דמה עד הטיפה האחרונה למען קיומה . כאדם אתני , המעריך בני אדם על בסים גזעי , אני מנוע , מעצם הכרת הנחיתות הגזעית של אותם "עמים מדוכאים" לכאורה , לקשור את גורל עמי עם גורלם'. מבטא היטב מה הוא חושב עליהם ואת 'מאבקי' יש לקרוא כראי מחשבתי של היטלר ולא בזלזול חרף הרמה הנמוכה והמפגרת של הטקסט - על רמת הטקסט ראה תגובה 691606 . לא נעלם ממני הקישור שצרפת לתגובתך - אני מסב את תשומת ליבך לכך שכל הציטוטים בבלוג המשבחים את הגזע הערבי על ידי הנאצים הם לאחר 37' ולא לפני. שלמה אהרונסון הטיב לנתח זאת ' היטלר התרכז בכינון הגמוניה גרמנית ביבשת אירופה והותיר את המזרח התיכון לאיטלקים . יתר על כן, הנאצים היו צריכים למצוא דרך להתגבר על יחסם לערבים נחותי הגזע כביכול,וחלף זמן עד שהפתרון נמצא באיסלאם שהיטלר הגדיר אותו כ'דת לוחמת' אשר מכפרת במשתמע על נחיתותם הביולוגית , וזאת בדומה לדת הלוחמת של בני בריתו היפנים. 2 ". בעניין זה ראה גם את ל.הרשקוביץ הכותב : 'סולם הגזעי הנאצי לא התייחס ליהודים בלבד, גם עמי אסיה ואפריקה תפסו בו את אחד המקומות הנמוכים ביותר .יחס הבוז לערבים , הסלידה מאופיים ,חוסר האמון בכושרם לחיים ממלכתיים, נאמנותם לברית( המילה?)- כל אלה נתגלו בדיבוריהם של המנהיגים והפקידים הגרמנים . רק פוליטיקאים בודדים כמופתי הוכרו כיוצאי דופן . הארצות הערביות ימשיכו לאחר הניצחון להיות נתונות להשפעת גזע האדונים הלבן' 3 3. בתגובתי הסברתי איך התגובה של הנבחרת של מצרים לאולימפיאדת ברלין הדליקה את הנורות אצל פקידי הרייך השלישי וזאת בהתייחס לחוקי הגזע שנחקקו ב 35' בנירנברג . תגובת מנהל הנבחרת לא הייתה זרה בנוף המצרי באותה תקופה. - העיתונות המצרית בחלקה תקפה את המדיניות הגזענית הנאצית .במאמר מערכת בעיתון 'אל מוקטם' שפורסם במצרים ביוני 1935 מדגיש העורך - כי למרות המדיניות של העיתון לא להתערב בנושאי פנים של מדינות אחרות , הרי שהם חורגים לאור המדיניות הגזענית של הנאצים ונגד רדיפת היהודים . וכך נכתב במאמר המערכת 'הממשלה הנאצית שוכחת כי העם היהודי הצליח לשרוד במהלך קרוב לאלפיים שנים לאחר חורבן ירושלים ועד היום וזאת למרות הרדיפות. אם מנהיגי הנאצים היו לומדים את לקח ההישרדות של היהודים הם היו מבינים כמה חסרת תוחלת היא מדיניות הרדיפה וההרחקה של יהודי גרמניה' . ובמאמר אחר שפורסם ב23.07.35 - שאני רואה אותו כסוג של נבואה שהתגשמה - נכתב 'אם ממשלת הרייך סבורה כי היא תצליח להתגבר על היהדות או על הקתוליות ,הרי שהיא טועה טעות מרה והיא עוד עתידה לשלם מחיר יקר על כך'. לא נגעתי.מילה במילה שכה יהיה לי טוב. במאמר שצרפת אודות ד"ר כמאל א-דין ג'לאל -"הערבי הראשון ששיתף פעולה עם גרמניה הנאצית" - כדאי להבהיר בעניין - שני העיתונים במצרים אשר היו שייכים למיעוט האליטסטי וזאת בהיותם שייכים למשפחות נוצריות מלבנון וסוריה - היו : 'אל מוקטם' שהיה בבעלות משפחות נימר ,צרוף ומקריוס והעיתון 'אל אהראם' בבעלות משפחת תקלא . העיתונים הללו היו עיתונים-עצמאיים ונחשבו כעיתונים בסגנון של ' מובילי דעת קהל קובע' ולא עיתונים עממים ( אין לי מושג למי היום הייתי מדמה אותם אצלנו בישראל לאור מגפת הפייק ניוז בשנת 17'). מוזר מאוד שהמאמר שקישרת טוען את מה שהוא טוען בעניין העיתון 'אל אהראם'. העובדות לא תואמות עם מה שהוא טוען, שכן אפילו בשנת 1937 'אל אהראם' תקף את נאומו של היטלר כסכנה לשלום העולם ודחה את שאיפות הכיבוש של היטלר .העיתון הזה היה סוג של 'פרווה' בעניין הגזענות כלפי היהודים דהייינו - לא בעד ולא נגד , ורק הביא את הידיעות כמות שהן מגרמניה. ולפחות עד סוף 37' הוא נהג כך. מכל מקום גם במאמר שצרפת הוא מתייחס לאחר 38'. ובהמשך - משנת 37' ובעקבות תוכנית 'החלוקה' והשליטה הצרפתית הנוקשה בסוריה והתחזקות האיסלאם הקיצוני המגמות משתנות וככל שהיטלר מראה לעולם שהוא 'גבר גבר' הערבים מתיישרים לפי הכלל הבסיסי שהולכים עם החזק ובהתייחס ליהודים נקטו בכלל הנצחי והטבעי - ' אויבו של אויבי - הוא ידידי' . ראה עוד בעניין ובהרחבה בספר 'אור בצל' 4 4. בהקשר הגזעני של הנאצים - תאונות היגיון היו גם היו. כך למשל בשנת 1942 כחצי שנה לאחר שהיטלר תוקף את רוסיה נתקלו פלוגות יחידות ההרג של הסס בפיקודו של מפקד האיינזצגרופה D אוטו אולנדורף [ויקיפדיה] בבעיה הלכתית כבדת משקל בסוגיית - מיהו יהודי. בקרים הם פגשו שני אוכלוסיות שהיה צורך לקבוע מהו מעמדם והאם צריך לרצוח אותם ביריות בראש אחד אחד כולל ילדים. הקבוצות היו - הקראים וקרימצ'קים [ויקיפדיה]. האחרונים היו צאצאי יהודים שנמלטו מהאינקוויזציה בספרד והתערבבו באוכלוסיה המוסלמית כמעט באופן מושלם לרבות לבוש הנשים ברעלה וקיום מנהגים מוסלמים רבים וכמעט לא קיימו את מצוות היהודים- הם היו בספק גדול שהם יהודים לאור מאות השנים של ההתבוללות. הקבצה השנייה הייתה - הקראים.הקראים שהם בוודאות יהודים [הרב עובדיה יוסף ז"ל התיר אותם לבוא בקהל ישראל] אשר מקיימים את כל המצוות. אולנדורף אמנם מפקד בכיר ,אבל בשאלות הרות גורל הוא לא לוקח אחריות ולנוכח קושיה קשה הוא שלח את שאלתו המורכבת לרבו ומורו הימלר -' רבי ! את מי לרצוח ? מי יותר יהודי ? מה עושים רבי ? ' הימלר, בור ועם הארץ מסתבר ,גם לא יודע מהי התשובה והוא שולח את שאלתו למועצת חכמי הנאצים לענייני הגזע האננארבה [ויקיפדיה] בנשיאות בר המינן ברונו בגר בעיר ברלין ופסיקתם הייתה חד משמעית והרת גורל : את הקרימצ'קים אשר התחזו למוסלמים למרות שעברו מאות שנים ולכולי עלמא גם לפי חוקי הגזע מנירנברג מ1935 הם היו כשרים למהדרין שכן חוקי הגזע חלו רק ממלחמת שלושים השנה - אותם יש לרצוח . ואכן כ80% מקהילה זאת נרצחו על ידי הנאצים ב1942. את הקראים שמקיימים מצוות התורה כמעט בשלמות ,הפסיקה הייתה שהם רשאים לחיות. לא היו נימוקים לפסק ההלכה הרצחני וההזוי הזה. ולא היה למי לערער ,הואיל ואלוהים באותה תקופה שם פס על העולם, לא היה גם למי לפנות . וזה הסתבך עוד ועוד ככל שהנאצים נכנסו להרי הקווקאז, (שם הימלר חיפש את שורשי הגזע הארי) הם מצאו שם יהודים מוזרים שרוכבים על סוסים עם חרבות ואקדחים. מרביעים בקר משובח, בעצם כל מה שהימלר פינטז שכך צריכים לחיות גרמנים ולא כמו שהם חיו בברלין חיוורים וקוראים היינה. 5 הערות/מקורות : 1 מתוך משפטו של אדולף אייכמן - ישיבה מס׳ 106 ח׳ באב תשכ״א (1961 ביולי 21) ש. בן איזה גזע היה למשל המופתי שהוזכר בעדותך? ת. המופתי ִנמנה, אם לראות זאת מבחינה גזענית, עם הגזע השמי. משום כך לא היה המושג ״אנטישמי״ שהופץ או נטבע על ידי ֶשנֶרר (Schönerer )הוא אינו נכון. ש. הוא אינו נכון? צריך לומר שנאת יהודים? ת. צריך לומר אנטיֿ-יהדות. ש. צריך לומר שנאת ישראל (Judenfeindschaft) ת. אם הקשר היה מוגבל רק ליהדות ולא הופעל כלפי הערבים, או שצריך היה להפעיל זאת, אם רוצים להיות עקביים, גם כלפי הערבים – איני יודע אם כלפי כל העמים הערביים. או אם לוקחים בחשבון את כל הגזע, זה צריך להצטמצם לא רק על היהדות אלא גם על העמים הערביים. איני יודע אם על כולם, אולם החלק הגדול. ש. אם כן, זה לא הופעל כלפי הערבים אולי מסיבות מדיניות? אולם למעשה מסיבות מדיניות אומנם לא הוחלה התורה לגבי העמים הערביים, או אומנם כן? ת. לא הוחלה עליהם, זאת לא קראתי בשום מקום. אני סבור שאת כל העניין קיבל היטלר משנרר. 2 שלמה אהרונסון . היטלר,בעלות הברית והיהודים. עמ' 165 3 ל.הרשקוביץ . הרייך השלישי והמזרח הערבי עמ' 326 4 ישראל גרשוני. אור בצל- מצרים והפאשיזם 1922-1937 עמ' 215-239 5 התר פרינגלר. המדענים של הימלר - גזע הפורענות . מיהו יהודי ? עמ' 221 ( היא מביאה מקורות מאוד מפורטים בספרה בעניין ) |
|
||||
|
||||
1. המשמעות היא לא לממציא השם אלא לתקופה שבה הוא חי. כאמור מטרתו היתה לתת צידוק "מדעי" לשנאת היהודים הישנה. יהודי שהתנצר יכול לשנות את דתו אך לא את גזעו. 2. אחרי 1937 זה עדיין לפני מלה"ע II 3. "אל מוקטם" היה בתקופה ההיא עיתון פרו-בריטי (ויש שיגידו, "עיתון מטעם" הבריטים) שלא לומר פרו-קולוניאליסטי (מקור: "המזרח החדש" כרך א' חוברת 2 עמ' 112), עורכו הראשי היה קופטי, לא ערבי. להסתמך עליו בתור ראי של דעת הקהל המצרית זה כמו להסתמך על "הארץ" בתור ראי של דעת הקהל הישראלית. 4. אם כבר הזכרת את יהודי הקווקז, הרי גורלם רק מחזק את טענתי לפיה מלכתחילה מטרתו של היטלר לא היתה בהכרח השמדת היהודים אלא טיהורה של אירופה (ושל מה שהוא ראה בתור ה"ליבנסראום" הגרמני) מיהודים - ע"י גירוש ו/או השמדה. הקווקז היה בידיים גרמניות מתחילת 1942 ועד אמצע 1943 (כלומר אחרי קבלת ההחלטה על הפתרון הסופי) ואולם הפתרון הסופי לא הוחל עליהם (!). בתחילה מספר קטן יחסית של יהודים מהקווקז נרצחו (בשיטות שהיו מקובלות בתחילת המלחמה - ירי), אולם עד מהרה הוצאה פקודה ע"י הצבא שלא להרוג עוד יהודים בשטחי הקווקז, זאת באותה עת שבה מכונת ההשמדה באירופה עבדה במלוא הקיטור. אין הסבר אחר מלבד העובדה שהקווקז היה גם מחוץ לאירופה ול"ליבנסראום" הגרמני לפי חזונו של היטלר (לפחות בשני השלבים הראשונים) וגם מחוץ ל"ליבנסראום" הערבי לפי חזונו של חוסייני. |
|
||||
|
||||
3. הקופטים הם נוצרים (ולא מוסלמים) אך ערבים. אני לא מכיר מספיק טוב את מצריים, אך בסוריה וישראל הנוצרים היו ממובילי התנועה הלאומים הערבית. 4. הגרמנים שלטו שם לכל היותר חצי שנה. הם כבשו חלקים מהקווקז באוגוסט 1942 ואף מאוחר מכך ונסוגו משם בסביבות ינואר 1943. |
|
||||
|
||||
1. אני מציע לך ללמוד היסטוריה. תתחיל בערך "קופטים". 2. הנימוק שלך לא מחזיק מים. לנאצים הספיקו חודשיים וקצת כדי להשמיד יותר מחצי מליון יהודים הונגרים (זו בדיוק משמעותה של "תעשיית המוות"). ודרך אגב - גם שם חוסייני הכשיל תכניות שונות (למשל חילופי "שבויים" עם משפחות טמפלריות) שיכלו להצילם. |
|
||||
|
||||
2. כן, אחרי 37' זה לפני 39' - אבל הדיון לא עסק במה קדם למה - אלא בשאלה מתי הנאצים התחילו לראות בערבים בני ברית למלחמה עתידית ולא כגזע נחות כפי שהם סברו עד אז . וטענתי הייתה ש החל מהשנים 36'/ 37' השינוי הזה התחיל ולפחות כלפי חוץ וזאת בהתייחס למדיניות הגזע שהנאצים התחילו ליישם ברייך . מבחינת הערבים או ליתר דיוק המופתי ושות' אשר הובילו את הלאומנות הערבית הרעיון היה להחליף את הצמד החלש ' בריטניה/צרפת' בצמד המתלהם ' גרמניה/איטליה'. זה התחיל עוד בשנת 33' כשהמופתי ניסה ליצור קשרים עם גרמניה הנאצית כשהיטלר עלה לשלטון והנאצים דחו אותו. מן הסתם היטלר לא תכנן אז מהלכים משמעותיים במדיניות החוץ והוא העדיף להתעסק בנושאי פנים . המרד הערבי שפרץ ב36' יותר מרמז לגרמנים שיש להם בני ברית שיכולים לשתף איתם פעולה בעתיד שכן האויב של הערבים (בריטניה/צרפת/יהודים) הם האויבים של הגרמנים ומשכך הרי הם אמורים להיות ידידים. הבריטים אשר נתנו אמון במופתי ובמשפחת חוסייני הבוגדנית מירושלים נלחצו מהמחשבה שהתעוררות ערבית לאומנית יכולה להתפשט ליתר האימפריה ובייחוד בהודו והציעו לו את כל הפיל מתוך מחשבה שהוא יסכים להשאיר ליהודים לפחות את החדק או את הזנב והוא סירב .גם 'הספר הלבן' אשר מנע מיהודי גרמניה לעלות לא"י,לא סיפק אותו. המופתי הימר על הסוס הנאצי ולא כהימור לא מושכל. 3. אל-מוקטם כאמור היה עיתון לא מפלגתי ועצמאי וזאת בדומה לעיתון אל אהראם . שני עיתונים אלו היו הנמכרים ביותר במצרים באותה תקופה וזאת למרות שהם היו בבעלות נוצרים. ההשוואה ל'הארץ' אולי יכולה להתקשר בהקשר האליטסטי ותו לא. והם הי חייבים להיות רווחים שכן הם היו עיתונים מסחריים לחלוטין. הם היו פרו בריטים מטבע מחשבתם - ובעצם את מי הם היו להעדיף במקום הבריטים שבאותה עת התחילו להעניק למצרים את הכלים לקראת העצמאות ? אבל כמדומני שהדיון השתרבב ל'אל-מוקטם' בעקבות 'אל-אהרהם' וזאת בעקבות הקישור שהבאת שלפיו הנאצים אהבו את המוסלמים והערבים מהיום שבו היטלר ומוחמד נפגשו. הואיל וכבר הוברר שזה לא כך אז מתייתר לו הדיון בעניין העיתון הנ"ל , אבל אם כבר ,מעניינת היא העובדה מה עמד מאחורי מאמרי המערכת דאז כפי שציטטתי ואשר תמכו ביהודים - ' אם ממשלת הרייך סבורה כי היא תצליח להתגבר על היהדות או על הקתוליות ,הרי שהיא טועה טעות מרה והיא עוד עתידה לשלם מחיר יקר על כך' - . מעיון נוסף בספרו של גרשוני הבנתי גם מדוע. בעלי העיתון בהיותם מיעוט נוצרי במצרים הבינו שמיעוט אמור להגן על מיעוט , גם אם במקרה שלהם המיעוט האחר הוא יהודי , שכן אם הם יצדדו במדיניות הגזע של היטלר לא ירחק היום והמוסלמים במצריים יוקיעו את הגזע הנוצרי הנחות מול הגזע המוסלמי . גם כאן -לא מאהבת מרדכי היהודי אלא מפחד שנאתו של המן העיתון 'אל-מוקטם' נהפך לכאורה ל'ידיד היהוד'. וזה מעלה שאלות לאור ההתרחשויות הפוליטיות באירופה בימים אלו - כאשר יהודים לפתע מצדדים במארין לה פאן משום שהיא תוקפת את המוסלמים או מפלגות ימין קיצוניות אשר יכולות בסיטואציות מסוימות להיות אנטישמיות אשר מקבלות גיבוי רק לאור העובדה שהם תוקפים מוסלמים . אמנם נכון - האיסלאם שונא אותנו שנאת מוות. והרבה איבדו את התמימות במילים הנבובות - סאלם וכו', אבל עדיין השאלה האם הכלל תקף גם כאן - האם האנטישמי הנוצרי אשר שונא את המוסלמי אשר שונא את היהודי - הוא ידיד היהודים ? |
|
||||
|
||||
עדכון נוסף לתגובתך : גם בתגובתי תגובה 691942 הבהרתי שלא משנה מי היה הממציא אלא מהי התקופה. ובכל זאת ,ולו רק למען הדיוק ההיסטורי ,תשובתי היא עדיין שמאר לא היה הממציא של המונח 'אנטישמיות ' ויש לי תימוכין לכך שפרחו מזכרוני בזמנו. במסגרת שנות הקורונה 1 קראתי -בערך- שוב את ספרה המצויין של שולמית וולקוב , 'במעגל המכושף - יהודים,אנטישמים וגרמנים אחרים', ושם היא מתייחסת בתחילת פרק 3 - המצאת ה"אנטישמיות" ; מונחים והמצאות - 'וילהלם מאר (marr) ידוע בהיסטוריוגרפיה הגרמנית כמי שהמציא את המונח "אנטישמיות",קביעה זאת התבררה אמנם לאחרונה כבלתי מדוייקת גם התאריך שננקב בהקשר זה וגם בלעדיותו של מאר מוטלים בספק. אך חשיבותו של עניין זה שולית 2. לפחות בעניין ה'שולית' אני מקווה כי כיוונתי לדעת גדולות. אם כי קראתי זאת גם בעוד מספר מקורות. ואם כבר אנטישמיות כמקצוע , כך כותב מאר בספרו ' נצחון היהדות על הגרמניות' בשנת 1879 : - בקרבי לא מפעמת שום שנאת יהודים ועוד פחות מזה איזו שנאה כלפיהם על בסיס דתי ; אפילו לא 'שנאת הלאום' או 'שנאת הגזע'...אמנם בעבר התפלסמתי בחריפות נגד היהודים ,אך כיום אני מודה באשמה ...הפוליטיקה שלי לא היתה אלא אנכרוניזם'. ------------ 1 אפשר להתחיל בספירת הקורונה למניינם. שנת קורונה 2. 2 הוצ' עם עובד-2002 עמ' 92 |
|
||||
|
||||
תגובה ארוכה אך לא ענינית להשערת מחנה מופתי בג'נין. |
|
||||
|
||||
לא התייחסתי בתגובתי הארוכה למיקום המדויק של ההשמדה המתוכננת של יהודי ארץ ישראל ע''י הנאצים בניהולו של המופתי. תגובתי באה על מנת להסביר כי גורל יהודי ארץ ישראל עלול היה להיות דומה לגורלם של יהודי אירופה כאשר במקום ה'אוקריאני' שרוצח יהודים עבור הנאצים - בארץ ישראל הערבים היו ממלאים את מקומם. |
|
||||
|
||||
בזה אינך מחדש את מה שידעו כבר אז. בירור שאלת המחנה נשאר פתוח. |
|
||||
|
||||
אני לא יודע מה נתפסת דווקא על שאלת המיקום הגיאוגרפי המדוייק של מחנה ההשמדה הארצישראלי המתוכנן, אבל כדי לספק את סקרנותך. ההיסטוריונית ד"ר רבקה שפק ליסק כותבת במפורש על התוכנית להקמת מחנה ריכוז לחיסול היהודים בגאזים באזור ג'נין |
|
||||
|
||||
מה זאת אומרת "נתפסת"? מי שהביא סיפור צריך להראות שיש בו משהו. כמדומני שהמאמר בnews1 אליו קישרת הוא אותו מאמר שקישרו אליו במקום אחר. בכל מקרה היא אומרת אמירה אך בניגוד לאמריות אחרות עם סימוכין לזו בענין התוכנית בג'נין אין, ולא נותר אלא לחשוב שהיא מסתמכת על אותו עיתונאי שנפגש עם ערבי זקן ב1970. |
|
||||
|
||||
אמת. היא לא ציינה מקורות למידע הזה. הנושא טעון בדיקה. |
|
||||
|
||||
או שאולי הגרמני הוא זה שרוצח יהודים עבור הערבים? |
|
||||
|
||||
בוא לא נמעיט מרשעותו של אף אחד,אין צורך בהיררכיה של הרשע.הגרמנים היו רוצחים פסיכופטים והערבים הם רוצחים פסיכופטים. ומשתפ''ים של שניהם הם אותם אנשים והם אותם רשעים. |
|
||||
|
||||
אכן, וכמו שנאמר לא אחת - אלה או אקבר ?!? - גם וגם. |
|
||||
|
||||
תמיד כיף לראות נאצים מתים,יחד עם התקווה שהם סבלו הרבה זמן לפני שנשלחו לגיהנום..(יחד עם זאת אני בספק אם מדובר בטיל לאו,טיל לאו הוא מטען חלול ומטען חלול לא מתפוצץ כך עד כמה שאני יודע). |
|
||||
|
||||
מעולם לא טענתי שיש היררכיה ברשע. חוסייני והיטלר שניהם צוררים מנוולים בצורה אבסולוטית. |
|
||||
|
||||
את הרצח הזמינו הנאצים ככל הידוע לי. ברור שהערבים היו רוצחים את היהודים אם הם היו חזקים גם מבלי להזדקק להזמנת הרצח של הנאצים. השאלה - מי יותר פושע : מזמין הרצח או הרוצח עצמו - מצריכה עיון. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |