|
||||
|
||||
"מדרחוב" מצלצל אפילו באוזניי המיושנות צלילים של שנות השמונים. האם עברת לאחרונה באזור הנ"ל? בפינת פרישמן קם מגדל ענק, כל מרכז העיר מרים קומה-שתיים למעלה ומסביבו (הסיטי למשל) מרושתים מגדלים וקומפלקסים ענקיים של שמונה קומות (בשוק בצלאל נניח). למרות הניסיונות להשקיע בתחבורה ציבורית טובה, די ברור שרוב הדיירים החדשים האלה עם החניות החדשות מתחת לבניינים החדשים, יתניידו ברכב פרטי. אלה שינויים בלתי הפיכים. אפילו אם חצי מהם נניח יחליטו לנוע בעיקר באופניים, עדיין יש לנו פיצוץ תחבורתי חסר תקדים במרכז העיר (בעיקר בגלל מדיניות רישוי בנייה חסרת אחריות של העירייה). |
|
||||
|
||||
אני מדבר רק על הרחובות שצמודים לכיכר דיזנגוף ועל היעוד שלהם במסגרת תחבורה. כמעט כולם למעט פינסקר אמורים להיות סגורים לתנועה כדי לא להפריע לתנועה השוטפת דרך רחוב דיזנגוף (בקטע הסמוך לכיכר דיזנגוף). מה יעשו ברחובות הנ"ל (יעשו מידרחוב, או גינות או מטרה אחרת) לא חשוב, חשוב רק רק ההיבט התחבורתי באיזור כיכר דיזנגוף. כפי שציינתי, יש הזדמנות היסטורית לשפר את התחבורה הציבורית בתל אביב באמצעות רכבת המטרופול (נקראת כרגע הרכבת הקלה). השקיעו וישקיעו עשרות מיליארדים שקלים ברכבת, אם הרכבת תיכשל לא יהיו כנראה תקציבים נוספים לתחבורה ציבורית בתל אביב. אבל רכבת המטרופול לא תועיל אם לא יהין קווי תחבורה "רוחביים" שיובילו מתחנות הרכבת ליעדים בתוך העיר שמרוחקים מהתחנות נאמר, מרוחקים עד 5 קילומר מכל תחנה. אם לא יהיו קווי תחבורה רוחביים כאילו רק מעטים ישתמשו ברכבת כי לא שווה רכבת מהירה (יחסית) אם הנסיעה אל תחנות הרכבת וממנה תיקח חצאי שעות מינימום. לרחובות דיזנגוף ואלנבי יש חשיבות מרכזית באירגון קווים רוחביים, בלעדיהם הנסיעה תהיה ארוכה. רחוב בן יהודה ואבן גבירול אינם בעייתיים היום מבחינה תחבורתית לכן אין הרבה מה לשפר שם. צריך קווי גישור בין אלנבי לדיזנגוף לצורך הקווים הרוחביים. קווי גישור בין אלנבי לדיזנגוף שבאים בחשבון הם דרך המלך ג'ורג ודרך פינסקר. רחוב המלך ג'ורג כמעט אבוד מבחינת תחבורה בקושי אפשר להעביר שם נתיב נסיעה מהיר אחד. םינסקר טוב יותר מרחוב המלך ג'ורג' כי אין שם הרבה עומס (נדמה לי שאפשר גם להרחיב את הרחוב). פינסקר מתחבר לאלנבי בכיכר מוגרבי, כמו כן אפשר אולי לגשר את מוגרבי עם צפון יפו (איזור הנמל באמצעות אוטובוסים). |
|
||||
|
||||
או שהתושבים החדשים עם החניות החדשות מתחת לבניינים החדשים יגלו שממש מבאס לעמוד בפקק כל בוקר חצי שעה עד היציאה מהרחוב. ואם הם לא עובדים במחלף יבנה, כמו שהנמר רוצה, הם יסעו לעבודה באוטובוס או באופניים למרות שיש להם אוטו. |
|
||||
|
||||
אבל לפי הביקוש לא צריך לשער. אנחנו יודעים שאנשים מעדיפים יקר ואיטי. התושבים שגרים בבניינים החדשים בצנטרום נמצאים בתפקידים שלא מאפשרים להגיע באוטובוס או אופניים. מי שמגיע באופניים ותחב''צ הם האוכלוסיות החלשות ורובן לא נמצאות בצנטרום. ורוב הרכבים שנכנסים לתל אביב לא שייכים לתל אביבים. |
|
||||
|
||||
בוא נדמיין שבתסריט האופטימי, אחרי כמה שנות מגורים שם האמידים שקנו דירה בקומפלקס החדש מתייאשים סופית, יוצאים מהדירה ומשכירים אותה לצעירים שאין להם אוטו. |
|
||||
|
||||
התכניות של זאתי שמלטפת לי את הפרווה לגבי מגורים עלולות להרוס לך את התסריט. רק אציין שעבור רבים לאפשרויות האינטימיות והזמינות שבמכונית פרטית אין תחליף. |
|
||||
|
||||
לא ניסיתי לשכנע איש לגרוט את האוטו שלו. רק לשאוף למעט יותר התאמה בין מקום המגורים וצורת התעסוקה לבין אופן ההתניידות. מי שגר במתחם שוק בצלאל ונוסע באוטו למשרד שלו ברוטשילד, ובכן, ההתאמה אצלו לא ממש מדויקת. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |