|
||||
|
||||
לא הבנתי - אתה טוען שבמזרח התייחסו לא יפה לאמנים וזו הסיבה לכך שיש מונופול אירופאי על הגדרת האיכות באמנות? זה כל העניין שמרגיז את רגב ודומיה - שבאו לכאן חבורת עולים מאירופה והחליטו שהמזרחים בורים מפני שהם לא מכירים את צ'כוב ואת מוצרט, כלומר הסטנדרט לאיכות הוא מראש לבן. אין כל ציפייה מהם (האשכנזים) להכיר את תרבות המזרח. |
|
||||
|
||||
לא. טענתי גם שהייתה ויש הרבה יותר "תרבות אירופית". ספרות אמריקאית (לדוגמה: גבריאל גרסיה מארקס) זו תרבות אירופית? כמעט כל היצירה העברית היא המשך ישיר של "התרבות האירופית". הדוגמאות שנתתי הן דוגמאות שרגב ודומיה ממילא לא ילמדו. משום מה הדוגמה היחידה ששולפים היא של שבזי וחוץ ממנו: של שירים מתור הזהב של ספרד (שדווקא נמצאים בתוכנית הלימודים. בצורה מינימלית, כמובן). הערך הוויקיפדי שלום שבזי [ויקיפדיה] מעלה שהטלוויזיה החינוכית הקדישה פרק של תוכנית שלה ליצירתו. וחוץ ממנו? בעקבות מה שכתבתי בפסקה הראשונה חשבתי על סמי מיכאל בתור נציג של היצירה העברית. להערכתי הוא נציג מובהק בהרבה של התרבות האירופית מאשר של התרבות המזרחית. החלטתי לבדוק את מי שנמצאים בקטגוריה:סופרים יהודים עיראקים [ויקיפדיה]. להערכתי זה נכון במידה רבה לרובם (למעט אברהם עובדיה - האח של ג'ורג', ושלמה תווינא). גם לגבי יוצאי הדופן אפשר לראות את השפעת התרבות המערבית: החכם שלמה תווינא לא היה כותב ספרות יפה משל עצמו אם היה עוסק בתרגום ספרות כזו עקב היותו בעל בית דפוס (טכנולוגיה חדשה שהגיעה עם התרבות המערבית). |
|
||||
|
||||
1.אתה מדבר על יהודים מזרחיים,יש תרבות מזרחית (ערבית/פרסית)של ערבים פרסים ענפה לא פחות מהאירופאית.(צ'כוב גם לא היה יהודי). 2.אל תשכח שיהדות המזרח הייתה פחות מ5% מכלל היהודים,הם יצרו הרבה יותר מ5% מהתרבות היהודית העולמית.(לא מפתיע,כי כידוע לכל חברי הKKK כאן,המזרחים הם גזע עליון). |
|
||||
|
||||
יופי. עדיין אין דוגמה. לכן אני מוסיף עוד דוגמה: תומס מאן. לא קראתי אף ספר שלו, אבל הוא נחשב לסופר טוב. |
|
||||
|
||||
דוגמה לתרבות שאינה שלום שבזי ושאינה מתור הזהב של ספרד (שנוכח בשיעורי ההיסטוריה והספרות). דוגמה נוספת: פרנץ קפקא. לא זכור לי אם קראתי יצירה שלו. שמעתי עליהן המון והן נוכחות בתרבות שלי. אני חושב שמי שלא מכיר מספיק טוב את משמעות התואר "קפקאי" הוא בור. |
|
||||
|
||||
סליחה: דוגמה לספרות שאינה שלום שבזי וכו'. |
|
||||
|
||||
איבדתי אותך,אני לא מבין למה אתה מביא כדוגמה את שלום שבזי ותור הזהב,אתה מתייחס רק ליהודים?! קפקא הוא גאון,הסופר היחידי שאני מהופנט ממנו,אתה חייב היום לקנות ספר (רצוי האוספים של הסיפורים הקצרים להתחלה) שלו.גאון. |
|
||||
|
||||
מה שעשויים ללמוד בשיעורי ספרות. |
|
||||
|
||||
לא הייתי מודע כנראה להתחלת הדיון,אם ללמוד את צ'כוב למה לא ללמוד את הסופר הסודני א-טייב צאלח וג'ובראן ח'ליל ג'ובראן?! |
|
||||
|
||||
תודה על הדוגמה. למדתי שיר של ג’ובראן בשיעור ספרות. נראה שגם יצירתו של צאלח קשורה בטבורה לתרבות המערבית (גם אם מתוך התנגדות לה). כלומר: גם הוא מתייחס לצ’כובים, ולימוד הצ’כובים בשיעורי ספרות יעזור להבין גם אותו (אבל ללמוד אותו? את הסרטן הזה? אני לא רואה את מירי רגב מסכימה לזה). |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שהיא מתנגדת ללמוד צ'כוב,להפך,היא רוצה להרחיב את קשת הלימוד מאירופצנריות שלה לעולם הרחב. (וזה הדבר הטוב היחיד שאני רואה בה,זה ושהיא מעצבנת שמאלנים שזה שווה זהב). |
|
||||
|
||||
נראה ככה. "מעולם לא קראתי צ'כוב, לא הלכתי כמעט להצגות בילדותי, האזנתי לג'ו עמר ולשירים ספרדיים, ואני לא פחות תרבותית מכל צרכני התרבות המערבית. אתם לא תכתיבו לי מה נכון ומה לא נכון. ובכלל, מי שצורך תרבות הוא בהכרח אדם תרבותי? זה שאתה לא יודע מי זה צ'כוב הופך אותך לאדם לא תרבותי? אדם תרבותי יכול להיות גם מישהו שלא ביקר מעולם בתיאטרון או בקולנוע, וגם מישהו שלא קרא את חיים נחמן ביאליק. הוא יכול להיות תרבותי הרבה יותר מאלה שמאווררים את מעיל הפרווה שלהם אחת לחודש באיזה תיאטרון". אבל מצד שני "- את צרכנית תרבות? "- לא, לא כל כך, ולא הרבה תרבות ישראלית. רוב הסרטים שראיתי הם לא ישראליים. מוסיקה קלאסית ואופרה - בקושי, אולי פה ושם. היה לנו מינוי לתיאטרון תקופה מסוימת וביטלנו אותו, כי ראינו שאנחנו לא תמיד יכולים להתחייב למועדים. "אנחנו כן צרכני מוסיקה. הבן הגדול שלי, רועי, מנגן על גיטרה ומת על מוסיקה, ובעלי דרור מנגן על מפוחית. לי יש פסנתר בבית, כי אבא שלי הכריח אותי לנגן על פסנתר כשהייתי קטנה. "אחת לשנה אני נוסעת לראות מופע בחו"ל. אני חולה על אלטון ג'ון, ראיתי אותו שלוש פעמים בלונדון. חזרנו לא מזמן, דרור, אני וחברים, מהופעה של פול מקרטני בלונדון." |
|
||||
|
||||
אני עדיין לא מבין איך מהציטוטים הללו אתה מבין שהיא אומרת על צ'כוב משהו רע? היא מתנגדת למשוואה לפיה כדי להחשב תרבותי אתה צריך להכיר את צ'כוב. |
|
||||
|
||||
לא אמרתי דבר כזה, לכן לא הבנת נכון. |
|
||||
|
||||
גם אני לא הבנתי מה רצית להגיד. |
|
||||
|
||||
נדב שאל את כותב המאמר "מדוע אתה סבור שרגב ובנט מתקיפים את התרבות? איזו תרבות בדיוק?" אני עניתי בבדיחות הדעת "סיפורים של צ'כוב, למשל. אולי גם ג'ניס ג'ופלין שרה את בובי מקגי. ומוזיקה קמרית." הכוונה שלי היתה שרגב תוקפת את התרבות המערבית שהכותב מתרפק עליה, וגם נמרוד גאון ז"ל התרפק עליה. "זה שאתה לא יודע מי זה צ'כוב הופך אותך לאדם לא תרבותי? אדם תרבותי יכול להיות גם מישהו שלא ביקר מעולם בתיאטרון או בקולנוע, וגם מישהו שלא קרא את חיים נחמן ביאליק." בקיצור, גם מי שלא עשה בגרות בספרות יכול להיות אדם תרבותי. |
|
||||
|
||||
אבל לא מדובר על העולם הרחב. מדובר על עוד תת־קבוצה קטנה ("יהדות המזרח", כולל המגרב, או "יהדות ספרד", על שם מיעוט קטן מהיהדות הזו שדחק הצידה חלק גדול משאר התרבויות המקומיות. שבזי לא שייך לא למזרח ולא לספרד) מעולם הרחב. מהקבוצה הזו עדיין לא קיבלתי אף דוגמה. ובינתיים, עוד דוגמה: מארק טוויין, הידוע כאן לעיתים כשמואל קלמן. |
|
||||
|
||||
היא טוענת שצריך ללמוד ספרות רק של יהודים מזרחיים או יותר יהודים מזרחיים. ואתה טוען שאין מספיק סופרים מזרחיים? זה העיניין? |
|
||||
|
||||
הערת ביניים: לתרבות הכתובה יש מקום בדיון אבל גם למנהגים, למסורות והאגדות שבע"פ, לפתגמים וכו'. בלאדינו ובערבית תיבלו מאות פתגמים את היום יום ורוב המוסיקה הערבית-יהודית התקיימה ללא תווים מודפסים. אני בספק אם המשקל הערכי או השפעת "תרבות מודפסת" בתרבות עולה על זו שנובעת ממנהגים מוסיקה או פתגמים. יש ספרים שלא מוסיפים ערך ופתגמים מלאי חוכמה והומור. בקיצור, הדפוס בהחלט עזר להפצת הספרות אך גם לפני הספרות הכתובה התקיימה תרבות. |
|
||||
|
||||
הדפוס (כמו הכתב במידה פחותה לפנייו, והאינטרנט במידה רבה יותר אחריו) עזר להפיץ נוסח אחיד בין כמות גדולה בהרבה של קוראים. בפינת האזכור: עמוס עוז. יצא לי לקרוא ספר אחד או שניים שלו (אחד מהם כחלק מהדרישות לבגרות). |
|
||||
|
||||
"לא. טענתי גם שהייתה ויש הרבה יותר "תרבות אירופית". ספרות אמריקאית (לדוגמה: גבריאל גרסיה מארקס) זו תרבות אירופית? " יש יותר תרבות אירופאית ממזרחית? אתה בטוח? איך מודדים את זה? אולי חלק גדול יותר מהתרבות המזרחית עבר קאנוניזציה. "כמעט כל היצירה העברית היא המשך ישיר של "התרבות האירופית"." נכון, וזו בדיוק האירוצנטריות שרגב מתנגדת לה. בדיוק מה שהיא רוצה לשנות. |
|
||||
|
||||
תן דוגמה לתרבות מזרחית שעברה קנוניזציה. המשך הדוגמאות: ג'וזף הלר. דווקא קראתי ספר וחצי שלו (אחד הפסקתי באמצע). אני עדיין מחכה לדוגמאות מהתרבות המזרחית העשירה. |
|
||||
|
||||
סליחה, התכוונתי שיותר תרבות מערבית עברה קנוניזציה. כמובן שמי שמחליט מה נחשב לקאנוני זה האירופאים עצמם. זה קצת כמו שרוב האנשים מופתעים לשמוע שהעיר שמפיקה הכי הרבה סרטים היא לא הוליווד אלא דווקא בוליווד - עצם העובדה שאתה לא מכיר יותר מדיי סרטים משם, מעידה על ההטיות החברתיות שלנו, לא על המציאות. אתה חייב להיות מודע לעובדה שאתה נחשף לתרבות דרך פריזמה מאד צרה ומסויימת עם אינטרסים מאד מסויימים. זה לא אומר שתרבויות אחרות אינן עשירות. או כמו בדוגמא שנתתי - זה שאתה מכיר כמעט רק סרטים הוליוודיים, זה לא בגלל שרק שם עושים סרטים, וגם לא בגלל ששם נעשים הסרטים ה''איכותיים'' ביותר. |
|
||||
|
||||
יכול להיות שיש ספרות כזו שמסתתרת לה אי שם. אבל היא מסתתרת. השפעות בתחומים שונים (לדוגמה: מוזיקה ופיוט) מוכרות לי. השפעות בתחום הספרות היפה? כמעט ואין. אתה מוזמן לזרוק יצירות. אייזיק אסימוב. יש לו גם ספרי מדע פופולרי. |
|
||||
|
||||
תקרא מה שאני כותב. זה לא שהיא מסתתרת, זה שמסתירים אותה. מישהו מספר לך רק חלק קטן מהסיפור, ואתה לא מטיל ספק ובטוח שזה הסיפור כולו. מישהו לאורך ההיסטוריה החליט מה נחשב קאנוני ומה ראוי שילמד בבתי הספר - וצריך לבקר אותו. לא טוב ללמוד היסטוריה בלי להיות מודע להיסטוריה של ההיסטוריון. |
|
||||
|
||||
אז היא מסתתרת היטב אם אתה לא מסוגל למצוא אותה בחיפוש פשוט. בפינת הדוגמה: ניל גיימן, כדי לתת ייצוג גם לאנגלים. |
|
||||
|
||||
"רוב האנשים מופתעים לשמוע שהעיר שמפיקה הכי הרבה סרטים היא לא הוליווד אלא דווקא בוליווד" אולי בגלל שזה לא נכון? אין עיר בשם בוליווד - העיר נקראת מומבאי. מספר הסרטים שמופקים בהוליווד מידי שנה יותר מכפול ממספר הסרטים שמופקים בבוליווד מידי שנה. מה שרצית להגיד הוא שהתעשיה שמפיקה הכי הרבה סרטים היא תעשיית הסרטים ההודית (מיעוט ניכר מהם מופק בבוליווד) אחריה נמצאת תעשיית הסרטים הניגרית (נוליווד בשבילך, ואל תחפש את העיר הזאת במפה, תחפש לאגוס) ואחריה תעשיית הסרטים האמריקאית. אני לא חושב שהעובדות האלה יפתיעו יותר מידי אנשים. |
|
||||
|
||||
אכן |
|
||||
|
||||
כמובן שאין מה שהשוות בכמות ההכנסות, כלומר: "האיכות". התקציב של הפקת סרטי ההוביט היה כפול מכל התקציב השנתי של הפקות בוליווד. רק ההכנסות הישירות מסרטים בהוליווד עולות בהרבה (51 מיליארד לעומת 1.3 מיליארד דולר) על בוליווד. כלומר: הזבל האמריקאי הוא זבל איכותי. |
|
||||
|
||||
אתה בטח יודע שכסף הוא לא עדות לאיכות. מה גם שסרטים שמופקים בארה״ב מופקים לקהל גדול יותר, והרווח פר כרטיס גבוה יותר (עלות כרטיס קולנוע בהודו גדולה יותר מבמדינות המפותחות). נראה לי שעל מנת למצוא איזה תעשיה ״חשובה״ יותר כדאי להסתכל על איזה תעשיה שולחת את מיטב יוצצריה לשניה, איזה תעשיה מפיקה לקהל של השניה או איזה תעשיה מושפעת יותר מהשניה. |
|
||||
|
||||
+1. כשמקום מסויים צובר מוניטין כמרכז הסרטים הבינלאומי, הוא מושך אליו את מיטב הכשרונות מכל העולם. בהכרח תהיה שם יותר איכות. |
|
||||
|
||||
אתה מדבר על כמות או על איכות? כי העובדה שקצב הסרטים שיוצאים מבוליווד גבוה יותר, לא אומר שהם טובים יותר או מעניינים יותר. |
|
||||
|
||||
הטענה המקורית שלי הייתה בכלל טענה היסטוריוגרפית. צפריר חושב שעצם זה שהוא מכיר המון אמנים מערביים ''גדולים'' ומעט מזרחיים, בהכרח מעיד על כך שהתרבות המזרחית היא ענייה. אז הבאתי את הדוגמא של הוליווד - בוליווד כדי להפריך את זה - עצם זה שאתה לא מכיר סרטים לא הוליוודיים, לא אומר שרק בהוליווד עושים סרטים. זה גם לא בהכרח אומר ששם נעשים הסרטים האיכותיים ביותר - אבל זה דיון מסובך יותר מפני שנקודת המוצא שלי היא שאיכות זה לא דבר שניתן למדידה אובייקטיבית. |
|
||||
|
||||
תגובה 683371 והתגובה שהוספתי אליה. בדרך כלל האמנים הטובים והמוכשרים יותר, מרוויחים יותר. כמה אמנים טובים ומוכשרים ישארו בבוליווד אם יוכלו לעבור להוליווד ולהרוויח יותר? |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח שהם מרוויחים פחות מאם הם היו עוברים להוליווד. (בנוסף לעובדה שבהודו הם אלים,הם מילולית מעל לחוק). |
|
||||
|
||||
הפוך. אם היו חושבים שירוויחו יותר, היו עוברים להוליווד. צעד נוסף קדימה. אילו היו נקלטים היטב בהוליווד, ודאי היו מרוויחים יותר. |
|
||||
|
||||
זהו שגם אם היו נקלטים,אני לא בטוח שהם מרוויחים יותר מכוכבים בבוליווד. ובטח ובטח שאין להם את אותו מעמד. |
|
||||
|
||||
לכן טרחתי וכתבתי ''נקלטים היטב''. אם אתה השפיץ של בוליווד אתה לא מרוויח כמו השפיץ של הוליווד. אם אתה כוכב מוכר ומוערך בבוליווד ומתוך הפרסום והניסיון שצברת שם אתה רוצה לעבור להוליווד ולהגיע שם למעמד מקביל, ודאי שתרוויח יותר. ניתן בקלות לבחון את הדברים באמצעות בדיקת התקציב הממוצע של סרט הוליוודי מול סרט בוליוודי. ובכלל אני לא מדבר על סרטים ניגרים שכולם אותו דבר ואם אתה לא כושי שגדל באפריקה זה משעמם למוות. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
איך אתה מגדיר "טוב" או "מוכשר"? האם אלו מילים נרדפות ל"פופולרי" או "מצליח"? |
|
||||
|
||||
כל עוד אתה זוכר שסייגתי ''בדרך כלל''. ובדרך כלל ההגדרה לסרט או לשחקן טוב נמדדים על פי ההצלחה והפופולריות. שחקנים מעולים ביצעו משחק מעולה בסרטים גדולים כמו טיטאניק ושר הטבעות. איכות השחקנים, המשחק ושאר הדברים שיצרו את הסרטים האלה, הביאו להצלחה ולפופולריות. וזה מעין מעגל קסמים. במקום שבו יש כמה אנשים מוצלחים שעושים כסף, יבואו עוד אנשים מוצלחים שירצו לעשות כסף. הפחות מוצלחים ישארו בשוליים או יפלטו החוצה, ולאט לאט יגדל הריכוז של המוצלחים והטובים והמוכשרים והפופולריים. |
|
||||
|
||||
אוקי, זו הגדרה אחת. זוכתך לחשוב ככה, אבל לדעתי יש מקום לספק - יש גורמים רבים שיכולים להפוך סרט למצליח שהם לא ''איכות''. למשל, שיווק אגרסיבי. למשל, סצינת עירום של שחקנית ידועה. למשל, סרט שערורייתי במיוחד. בלי קשר, יש גם אנשים שטוענים שאיכות ופופולריות הם דברים שאין בינהם קשר, ואפילו דברים מנוגדים, כמו ארז כאן |
|
||||
|
||||
הספק מגיע רק במקום בו יש טענה לפיה רק גורם אחד מביא הצלחה. אבל גם שיווק אגרסיבי לא יכול להחזיק סרט על האקרנים לאורך זמן, אם הסרט לא יכול למכור את עצמו. וגם סצינות עירום לא יכולות להביא לתוצאה דומה מכיוון שכמות הפראיירים שיגיעו בשביל זה לקולנוע לא מספיקה למטרה זו. אז נכון שאיכות פופולאריות לא תמיד הולכים יד ביד, ובנקודה זו אסכים בהסתייגות עם ארז. אבל אז אתה צריך לשאול את עצמך ברצינות: מה הופך אדם לשחקן טוב או פופולרי? סרט? כמו ששאלתי אותך פעם בדיון אחר: פרמטרים בבקשה. |
|
||||
|
||||
אני מתפרץ לדלת פתוחה אבל רק רציתי לציין שרוב השחקנים הטובים נחשבים לכאלה למרות שברוב הפעמים הם משחקים את אותה דמות, רק בתפקידים שונים. איבגי נחשב לשחקן טוב והוא באמת משכנע (זגורי) אבל זה תמיד אותו טיפוס. גם דה נירו, דובלה גליקמן, ברוס ויליס והריסון פורד מביאים לרוב את אותו טיפוס לדמות. ג'ק ניקולסון לטעמי משחק דמויות שונות בככשרון רב וגם ג'ייסון סטיית'האם, יעל לבנטל ופיי דאנווי. |
|
||||
|
||||
יש את אלה שתמיד מביאים את עצמם לתוך הדמות ויש את אלו שמתמזגים לתוכה. גם אלו וגם אלו שחקנים גדולים. אני לא מדבר על טייפקאסטינג (שחקנים שברגע שהם מופיעים על המסך אתה יודע מה התפקיד של הדמות שלהם) אלא על הפרסונה של השחקן שנכנסת לתוך הדמויות שהוא מגלם. בין הראשונים אפשר למנות את - אל פצ'ינו : הוא תמיד מכניס אקסטרווגנזה לדמות, בין אם זה מתבקש (פני צלקת, מלכודת לפרקליט, דיק טרייסי כמובן) ובין אם לא (היט, ניחוח אשה). - ג'ק ניקולסון : הניצוץ המטורף בעיניים והחיוך הממזרי מלווים אותו לאורך הקריירה (הניצוץ, קן הקוקיה, המכשפות מאיסטוויק, באטמן) וגם כשהוא מנסה למתן אותם הנוכחות הניקולסונית מפעפעת מהדמות (הכי טוב שיש, תנאים של חיבה, השתולים) - קיאנו ריבס : הפנים הקפואות והעציות של הבעת הרגשות מתאימים כמו כפפה ליד לחלק מהתפקידים (המאטריקס, ג'וני נמוניק, קונסטנטין) אבל פוגמים באחרים (נקודת פריצה) עם האחרונים (אותם אני מעריך יותר) אני מונה את - ג'ין הקמן : גילם כל דמות אפשרית - מהמכובדת ביותר ועד המגוחכת ביותר. השוטר המיוסר פופאי דויל (אוסקר) והרשע הקומי לקס לות'ור. מפקד הצוללת השמרן ב"כוננות מידית" והמפיק המטורלל ב"תפוס את שורטי". הגביר האפל והמתחכם ב"מעבר לכל חשד" והפרנואיד ב"אויב המדינה". בכולם הדמויות שהוא עשה היו מלאות ועגולות, ומאוד אנושיות, לטוב ולרע. - וודי הרלסון : עשה תפקידים קלילים ורציניים באותה מידת הצלחה. כבש אותי כלארי פלינט, וכמרטין הארט בסדרה "בלש אמיתי". - ברוס וויליס : כן כן, למרות החד ממדיות של התפקידים שהוא קיבל מרגע ש"מת לחיות" הפך לשובר קופות הוא בעיני שחקן גדול. אזכיר את "12 קופים" ואת "ספרות זולה" - ואם אמרנו ספרות זולה אז ג'ון טרבולטה. מ"גריז" ועד "עימות חזיתי", מ"תפוס את שורטי" ועד "פנומן" |
|
||||
|
||||
לרשימה הראשונה אני מוסיף את בראד פיט, שחקן מצוין שמכניס לדמויות שהוא מגלם תמיד משהו פורע חוק (המוקצנות ביניהן: 12 קופים, סנאצ', מועדון קרב. המעודנות: טרויה, 7 חטאים) אבל הן לא חוזרות על עצמן כמו הדמויות של מל גיבסון, למשל. ואת בוגארט, כמובן. ואחרי התלבטות אני מוסיף את טום הנקס, שעושה את האדם "הרגיל" המוסרי שהיינו רוצים להיות, באופן כל כך אמין ומשכנע שאין עליו (לאחרונה ראיתי את "גשר המרגלים", זכור לטוב גם "טרמינל") ולרשימה השניה אני מוסיף שני ענקים: קווין ספייסי - אמריקן ביוטי, החשוד המיידי, המתווך, קיי-פאקס, בית הקלפים. גארי אולדמן - בטעם האישי שלי הוא מאכלס יחד עם ג'ין הקמן את השורה הראשונה. הבנאדם זיקית וכל אחת ואחת מהדמויות שלו עגולה, מלאה ואמינה לחלוטין. סיד וישס ב"סיד וננסי", לי הרווי אוסוואלד ב"JFK תיק פתוח", דרקולה, הסרסור עם הראסטות ב"רומן על אמת", סיריוס בלאק בסדרת הארי פוטר, המפקח ג'יימס גורדון בסדרת באטמן. אמנם יש את הדמות החוזרת של האיש הרע שהוא מגלם (לאון, הנבחר) שממחזרת אלמנטים מהדמות הנפלאה של ג'ק גרימאלדי מ"רומיאו בן זונה" אבל גם אז הוא יודע ללכת לכוונים שונים - קומי שחור (האלמנט החמישי) ריאלי (אייר פורס 1) ומופרע (אבודים בחלל). אבל הדמות ששיחק שהפכה אותי לגרופי שלו היתה דווקא בתפקיד האפור ביותר שמילא - חבר הקונגרס שלי רניון, ראש ועדת המינויים בסרט "המועמדת. ובפינת הטעם האישי יש עוד כמה שאני תמיד אוהב לראות על המסך ג'ון מלקוביץ' - יש איזו אווירה אנטיפטית שהוא משרה ותמיד מושכת אותי. סם רוקוול - כשהוא באד גאי זה עד הסוף (גרין מייל) וכשהוא אף אחד הוא יכול להחזיק סרט שלם על כתפיו (ירח). מת על הנוכחות שלו. |
|
||||
|
||||
זה רק נדמה לי, או שהזכרת רק זכרים (לבנים)? |
|
||||
|
||||
אני מבין שציפית שהוא גם ינקוב בשמות של נקבות. |
|
||||
|
||||
יאפ. זכרים לבנים. יכולתי להוסיף לסוג הראשון את מורגן פרימן שמביא את הפרסונה החמימה-אנושית שלו לכל דמות שהוא מגלם (טייפקאסטינג- אלהים בקומדיות). הוא טוב, אבל אני לא יודע אם מספיק כדי לעמוד בשורה אחת עם ניקולסון ופצ'ינו. דנזל - חד ממדי, יותר ממאט דיימון אפילו. כנ''ל סמואל ל. ג'קסון. ויל סמית' - מביא יותר מדי מהפרסונה שלו. בהתחלה זה עבד (היום השלישי, אויב המדינה) אחר כך נמאס. תכל'ס השחור שהכי אהבתי על המסך הוא ווסלי סנייפס. לגבי נשים - ברוב המקרים אין להן תפקידים מספיק גדולים. התפקידים הגדולים שלהן לרוב כבולים לז'אנר הקומדיה הרומנטית, וכשם שאני לא מביא את יו גראנט אני גם לא אביא את קתרין היגל. ישנן שתי הכוכבות הגדולות מריל סטריפ וג'וליה רוברטס. משתיהן אני לא מתלהב. הן בונות דמויות טובות אבל אין להן דמויות שיכולתי להזדהות איתן. אוקיי יש לי בקושי- ג'ודי פוסטר. היא עשתה שני תפקידים נהדרים בעיני ב''הנערה מהבית במורד השדירה'', וב''שתיקת הכבשים''. מקביל בעיני לכריסטיאן בייל שעשה תפקיד גדול ב''אימפריית השמש'' כילד, וב''אמריקן פסיכו'' כבוגר. |
|
||||
|
||||
ועכשיו חסר לך רק לטינו-אמריקאים. |
|
||||
|
||||
:) ג'ימי סמיתס לוקח לטעמי את משפחת שין-אסטבז בהליכה. |
|
||||
|
||||
ומה עם אנטוניו באנדרס? |
|
||||
|
||||
לא אמריקאי. |
|
||||
|
||||
מה זה משנה? גם ז'אן רנו לא אמריקאי. |
|
||||
|
||||
ארז שאל על "לטינו־אמריקאים". אני לא אוהב את הביטוי האמריקאי הזה. אם אתה כולל לטיני אירופיים: בסדר, אז גם חואן מורנו הררה חימנז, אבל בעצם את כל שחקני הקולנוע שמצרפת ומאיטליה. |
|
||||
|
||||
רגע, מה עם אסיו-אמריקנים (או איך שקוראים PC לסינים/יפנים/קוריאנים/ אמריקאים)? למה להפלות אותם? |
|
||||
|
||||
נכון, למה להפלות אותם? על הדעת עולים לוסי לו וג'קי צ'אן. |
|
||||
|
||||
אם כבר חתיכה ואחד שיודע ללכת מכות אז ז'אנג זי-יי וג'ט לי (האחד, גיבור). גם יודע ללכת מכות וגם שחקן- צ'ו יון פאט (נזיר חסין אש, נמר דרקון, קללת פרח הזהב) |
|
||||
|
||||
אהבתי מאוד את הדרך הביתה, אבל אני חושב שהיא סינית מסין. |
|
||||
|
||||
גם ג׳ון צ׳ו (הרולד וקמאר, מסע בין כוכבים החדש) וג׳ורג׳ טוקאי (מסע בין כוכבים המקורי).... |
|
||||
|
||||
אם אני מסתכל על רשימת המרוויחים והמרוויחות הגדולים ב-2015 אני מצליח לזהות כמה שמות שמוכרים לי הרבה יותר מהשמות שהבאת. מעניין לציין שברשימת השחקניות מופיעה שחקנית סינית שלא הופיעה בסרטים הוליוודיים, וברשימת השחקנים מופיעים כמה שחקנים הודיים שלא הופיעו בסרטים הוליוודיים. |
|
||||
|
||||
ראיתי את קייט בלאנשט בעוד כמה סרטים חוץ משר הטבעות, והיא פשוט גדולה. |
|
||||
|
||||
שוביניזם משהו? "לגבי נשים - ברוב המקרים אין להן תפקידים מספיק גדולים. " אם אתה צודק זה שוביניזם אדיר של הוליווד, אם אתה טועה (מה שהמצב לדעתי) זה שוביניזם מובהק שלך. |
|
||||
|
||||
גם וגם. בשנים האחרונות הוליווד מאזנת קצת, אבל עד לאחרונה לא היו הרבה תפקידים גדולים לנשים. בז'אנר סרטי המתח/פעולה הדומיננטיות הגברית היתה חובקת כל עד "הנוסע השמיני" (1979) , וגם אחר כך קשה לראות משהו שמתקרב לאיזון. מול כל לארה קרופט או וונדרוומן יש עשרות ג'ון מקליין, ג'יימס בונד, סופרמן באטמן ספיידרמן ואיירונמן בהמוניהם. יש המון סרטי פשע. גם במציאות נשים הן לא פושעות גדולות. כל ז'אנר הפשע - מאפיה (הסנדק, החברה הטובים ועד שתולים), משטרה (רבים מספור), שוד (כמה מהאחד עשר של דני אושן היו נשים?) כל כולו גברי. רק עם קריצה קומית יש מקום גם לתפקידים נשיים גדולים- הכבוד של פריצי, איזו מין שוטרת. בדרמות היסטוריות אמנם יש יותר מקום לדמויות הנשיות (יחסים מסוכנים), אבל לא בסרטי המלחמה (כמה משנים עשר הנועזים היו נשים?). הסוגה המרכזית היחידה שבה לנשים תפקידים גדולים לפחות כמו לגברים היא הקומדיה הרומנטית, והנישה בה הן בתפקיד הראשי יותר יותר מהגברים היא המיוזיקל (מרי פופינס, קברט, גברתי הנאווה, שיקגו) מהצד האישי- ברור שקל לי יותר להזדהות עם דמויות גבריות מאשר נשיות ולכן הן מרגשות אותי יותר ובהתאם אני גם מעריך יותר את מי שמשחק אותן מאשר את אלו שמשחקות דמויות נשיות. |
|
||||
|
||||
אני לוקח בחזרה את מה שאמרתי על וויל סמית'. זה עבד כל הזמן- גם ב"היום השלישי", גם ב"אויב המדינה", אבל יותר מכל בסדרת "גברים בשחור". והגרסה הקודרת עבדה גם- ב"אני, רובוט" ב"אני האגדה" וב"הנקוק". הכשלון של "העולם אחרי" יצר לי הטיה לא הוגנת נגדו. אני אוהב את הפרסונה שלו. ואם כבר אמרתי גברים בשחור אז עוד אחד שעומד בשורה הראשונה הוא טומי לי ג'ונס, שמי שרוצה עדות על יכולתו כשחקן מוזמן להזכר בדמות של קליי שאו שהוא עשה ב "JFK תיק פתוח". אבל מאז שהוא גנב את ההצגה ב"הנמלט" הוא מלוהק פחות או יותר לאותה דמות. |
|
||||
|
||||
ג'וליה רוברטס שיחקה מצויין בסרט שבו לחמה בתאגיד שהרעיל את המים. באישה יפה היא היתה בסדר. יש לה עיניים גדולות וזה עוזר. יש שחקנים שאין להם יכולת משחק מרשימה ובכל זאת משהו בנוכחות שהם מקרינים מאוד מוחשי. לדוגמא מוניקה בלוצ'י שנתנה הופעות ב''מלנה'' ו''בלתי הפיך''. גם קלינט איסטווד שייך לז'אנר הנוכחים שממעטים לשחק. איכות די מרשימה כשחושבים על זה. |
|
||||
|
||||
מוניקה בלוצ'י זה לא פייר. גם לאנג'לינה ולזיטה ג'ונס (והיום קתרין הייגל) יש "נוכחות". בגלל זה הן חייבות להתכער כדי לקבל אוסקר (האלי ברי, ניקול קידמן, שרליז תרון בזו אחר זו). אני לא מצליח להתלהב מג'וליה רוברטס. מעריך- כן, מאוד (תיק שקנאי, נוטינג היל), אבל לא ממש נופל בקסמה (חוץ מסצנה אחת או שתים באושן 11-12). אני חושב שסנדרה בולוק לוקחת אותה- רוב הפעמים היא גם אותו בסדר+ כמו רוברטס (ספיד, הרשת), אבל יש לה הברקות ברמה של הלן האנט - הזדמנות שנייה [ויקיפדיה] - אוסקר מהמוצדקים. |
|
||||
|
||||
מוניקה בלוצ'י זה נורא לא פייר אבל באמת שהתכוונתי לנוכחות ולא לקימורים. גם לבימוי מצלמה יש השפעה לא מבוטלת על הנוכחות בפריים. אנג'לינה לא נמצאת אצלי בליגה של ז'יטה ג'ונס. בעיני די סתמית כשחקנית. קתרין הייגל מביעה המון רגש ואפילו רגשנות יתר אבל פניה הם חגיגה של הבעות וביטויים. קרנבל מסיכות בלי קשר לדמויות שהיא משחקת. מריון קוטיאר גם מביענית דגולה. אווה גרין ממגנטת. שרון סטון סתם פפדיזית. אני בספק אם האלי ברי היתה זוכה באוסקר אילמלא הסצינות המיניות (המצויינות והמיותרות לחלוטין) במונסטר בול. הדמות שהביאה די פלקטית יחסית לפוטנציאל שגלום באלמנה חד הורית קשת יום. בולוק ורוברטס שייכות אצלי לאותה משבצת. את הזדמנות שניה לא ראיתי. מלבד קטי בייטס קשה לי להיזכר בשחקנית בכירה שאינה יפיפייה הורסת או נאה עד מאוד בעיני רוב הגברים. |
|
||||
|
||||
מריל סטריפ, וג'ודי דנץ כמובן. אבל אלו מן הסתם היוצא מהכלל שמעיד על הכלל. |
|
||||
|
||||
אם כבר מדברים על נוכחות, צריך להזכיר את הייצוג האנגלי שלה. |
|
||||
|
||||
אני מוחה על העצם וההשוואה. כשבלוצ'י עולה לאוטובוס העיר עוצרת והנהג אבוד ולא (רק) בגלל הסקס אפיל כי מדובר בקונטסה גלקטית. זה גנטי, נולדים עם זה. אם קיירה תעלה לאוטובוס לא יקרה כלום. יש לה יכולות משחק טובות אבל הנוכחות היא לא העיקרית שבהן. למריל סטריפ יש נוכחות, גם לפאני ארדן, הלן מירן, גלן קלוז או אנג'ליקה יוסטון. כל אחת מהן מסוגלת להחזיק שוט ארוך מבלי להניד עפעף או להגיד מילה ובכל זאת להגיד משהו 1. כדי לחדד את האבחנה נעלה לבמה את האנג'לינה. האופן שבו היא מגלמת דמויות מזכיר את הדרך שמשחקות בעלות הנוכחות אבל במקרה שלה מדובר במראה ולא במשהו (נניח עוצמה) שקורן מבפנים. כשאנג'לינה מבקשת שתוריד את הפח אתה חושב פעמיים אבל כשאחת מהנבחרת שציינתי רוצה שתוריד את הפח אתה כבר במדרגות. 1. אולי בגלל שאני נשוי יותר משבוע נדמה לי שמגיל מסויים נשים, גם כשהן שותקות- בכל זאת מדברות. כשגברים שותקים (וזה מתגבר עם הגיל) הם לפעמים באמת שותקים. |
|
||||
|
||||
אני לא מצליח להבין מה מצאתם בקתרין הייגל. שלוש עונות של האנטומיה של גריי לא הצליחו לשכנע אותי שיש בה יותר מהתדמית החלבית, האנמית והפושרת שהיא משדרת, גם בסרטים שלה שיצא לי לראות. בערך הכי פרווה (לא של חיות) מכל השחקניות שמוזכרות כאן. |
|
||||
|
||||
מסכים. |
|
||||
|
||||
היא משחקת את האישה הרגשנית שזה קצת הפוך בעיני מאנמית חלבית ופושרת. שחקניות אנמיות לא מפגינות רגשות או רגשנות במילון שלי (בין אם לא מסוגלות או טרם התרחש). בדוגמא לשחקנית אנמית וחלבית כמובן שלא אזכר אבל הם כנראה משחקות בסדרות שתוך 10 דקות היה לי ברור שלא אצלח פרק אחד או סרטים לכל המשפחה. כן, כמו קתרין הייגל. |
|
||||
|
||||
זהו, שאפילו כשהיא משחקת רגשנות או סבל או שמחה, זה נראה לא אמין בעיני. כדוגמא נגדית, לפחות בקטע של הסבל, קח את נעמי ווטס. כשהיא סובלת, כל הבעה שלה גורמת לך להתחלחל. |
|
||||
|
||||
הנעמי ווטס נראית מבטיחה שמקיימת אך טרם זכיתי להתחלחל. הייתי קרוב לצפיה ב- 21 גרם. האם צפית ותמליץ על הסרט? |
|
||||
|
||||
באשר להמלצה על סרטים עם נעמי ווטס, משכמו ומעלה מעל כולם בדרוג שלי עומד "מלהולנד דרייב". לא צפיתי ב-21 גרם. בסרט על הצונמי היא סובלת נוראות, כמו גם בסרט (המניפולטיבי והבזוי בעיני) "משחקי שעשוע" של הבמאי הגרמני ההוא, ונקה (לא צ'ארלי). |
|
||||
|
||||
סמואל ל. ג'קסון - במיטבו הוא מימד בפני עצמו. |
|
||||
|
||||
רציתי לזלזל1 ואז נזכרתי בתפקיד הגדול שהוא עשה ב"בלתי שביר". גזר הדין- השורה השניה המכובדת. _____ 1 ב"ספרות זולה" הוא בצילו של טרבולטה, ובכל שאר המקרים הוא פחות או יותר ניק פיורי. |
|
||||
|
||||
ב''ספרות זולה'' הוא מאפיל בהרבה על טרבולטה, ב''ג'אנגו'' הוא גונב את ההצגה וב''שמונת השנואים'' הוא הכוכב הראשי (למרות שאני הכי התלהבתי מברוס דרן וגם וולטון גוגינס וקורט ראסל אינם קוטלי קנים). |
|
||||
|
||||
לא מסכים שמישהו אי פעם יכול להאפיל על טרבולטה. טרבולטה אצלי במרכז השורה הראשונה. אחרי שג'קסון ישחק תפקיד ראשי במחזמר, תפקיד ראשי כחייזר, ותפקיד מרכזי כאשה שמנה נדבר. "שמונת השנואים" חור שאני חייב להשלים. נראה לי שאחכה כבר שיגיע לטלויזיה. מסכים על קורט ראסל. שחקן טוב שאני מעריך עוד מימי "טקילה סנרייז". |
|
||||
|
||||
קורט ראסל נחשב אצלי פעם לג'ף ברידג'ס לעניים, אבל ההתבגרות מיטיבה עימו ועם איכויות המשחק והכריזמה שלו. |
|
||||
|
||||
אף פעם לא סבלתי את ג'ף ברידג'ס, למרות ששיחק בסרטי מופת. יש לו תמיד הבעה אטומה משהו שאני לא מתחבר אליה. כל זה לא תקף לדוד ליבובסקי שהוא עשה פשוט נפלא. ואם כבר הזכרנו את הסרט הגדול הזה- הוא מקבל שם עזרה משלשה ענקים - ג'ון גודמן, סטיב בושמי וג'ון טורטורו, שמאכלסים לטעמי את השורה השניה באמצע לא פחות מברידג'ס עצמו. |
|
||||
|
||||
הוא מצוין בעוד סרט שהשאיר עלי את חותמו - פישר קינג של טרי גיליאם. ואם כבר הזכרנו את ג'ון טורטורו - הוא נותן הופעה אדירה במיני-סדרה ''ליל האירוע'' ששודרה ממש לאחרונה. הכי רחוק מהג'זוס שאפשר (ובעצם, אולי עם רפרנסים לנושא השם המקורי). |
|
||||
|
||||
דווקא רציתי להביא את "פישר קינג" כדוגמה להופעה שלא דיברה אלי :) מסכים על טורטורו- האקזמה הזכירה לי יותר מדי את "הבלש המזמר" והוא לא אשם. חוץ מכך הופעה מצוינת. |
|
||||
|
||||
בפישר קינג בריג'ס מצויין ובביג לוגובסקי הוא החלש משלישיית החלוצים. ג'ון גודמן משכנע. גם בברטון פינק הוא הצטיין בדמות דומה (ומפחידה). |
|
||||
|
||||
אולי המגוון הוא לא הפרמטר הכי חשוב. כשצופים בסרט והמשחק משכנע לא באמת אכפת לנו אם ג'ון בוזגלו שיחק ינשוף, כריש, גננת וראש ממשלה. אולי עדיף שחקן שיעשה 2-3 תפקידים טיפוסיים בצורה מעולה ממישהו שיודע לעשות הכל בצורה בינונית. ג'ון טרבולטה שחקן מצויין. אני לא אוהב אותו כי הוא קשה לי להתנתק מהתחושה הבלתי מבוססת שמדובר במניאק אפלולי סאדיסט ואנוכי. לא יודע אם אי פעם שיחק ליצן בסרט אימה אבל התפקיד תפור עליו. לאור שליטתי הרדודה בצהבת ההולידווית בהחלט ייתכן שהרושם מוטעה והוא פעיל בעמותות למען חרשים עיוורים ומרצה קבוע ב- AAA. |
|
||||
|
||||
המגוון הוא לא הכי חשוב, אבל כששחקן מצליח לשכנע אותך גם כמפקד צוללת גרעינית שמרן וגם כמפיק הולוודי חננה, גם כשוטר אלים וגם כמתבודד פרנואיד, גם כגביר העיירה בעל הסודות האפלים (מוניקה בלוצ'י היתה אשתו) ולקינוח גם כלקס לותור, ולהיות אמין לחלוטין בכל אחד מהתפקידים האלה, זה וואו. יש שחקנים שתמיד עושים את אותו תפקיד בגלל הצלחה קופתית של דמות ששיחקו (ג'ון מקליין של ברוס וויליס הדהד בעוד 4-5 דמויות שהוא עשה אחר כך, כנ"ל מרשל סמואל ג'רארד של טומי לי ג'ונס). זה לא בגלל שהם לא יודעים אחרת, אלא בגלל שתופרים להם תפקידים על הדמות הזו. מצד שני, יש את שון בין... טרבולטה שיחק הרבה באד גאיס סדיסטיים ואנוכיים (ונראה שהוא נהנה מזה), אבל גם דמויות אנושיות מאוד, כמו המכונאי שהופך לגאון ב"פנומן". בחייו האישיים הוא סיינטולוג, אבל חייהם האישיים של שחקנים טובים רבים הם על הפנים. |
|
||||
|
||||
זה נחשב מבחינה אינטלקטואלית כהישג אבל ברמת הצופה שחווה את הסרט זה פחות רלוונטי. תראה את קלינט קשישא שלאורך כל הקריירה שיחק את קלינט איסטווד בווארציות די מינוריות ונחשב (בצדק) לשחקן גדול. לגבי טרבולטה, -ידעתי! אם מדובר בסיינטולוג סימן ...שזה לא אומר לי דבר לגבי טיבו כאדם. מצב חייהם האישיים הוא ביטוי לחוסר האיזון בין האהדה וההתעשרות ליכולת של אדם לנהל את המשא או התנופה. מנסה להיזכר אם ראיתי את שון בין בסרט נוסף מעבר לקוד בראבו. |
|
||||
|
||||
הנה מפה שתעזור לך |
|
||||
|
||||
טוב. לא ראיתי אותו במקבת. סתם דמיינתי. מסתבר שהשחקנים נשלחו לאימונים לקראת -סצינת הקרב בבראבו. הסרט הבינוני פלוס אבל המקרה מעניין ומה שקרה בעקבותיו עשה המון רעש מחוץ לאולמות הקולנוע. |
|
||||
|
||||
לפי ההגשה הזאת באוסקר, טרבולטה עצמו מאותגר שמיעתית וראייתית גם יחד. |
|
||||
|
||||
עם פרשנים שכאלה אני עלול להפוך למעריץ של טרבולטה. |
|
||||
|
||||
הוא גם לא מבין גדול בקולנוע: טום הנקס וריצ'רד גיר בנו קריירה מתסריטים שהוא דחה (כולל פורסט גאמפ וגרין מייל). גם ההצלחות הגדולות של ספרות זולה ותפוס את שורטי היו כשחברים הכריחו אותו כמעט בכח לקחת את התפקיד. אבל זה לא גורע כמלוא הנימה מיכולות המשחק המופלאות שלו. |
|
||||
|
||||
מה שארז אמר (וטוב שראיתי לפני שכתבתי תגובה ממוחזרת). |
|
||||
|
||||
עומאר סיי! גם שחור וגם לא באנגלית. |
|
||||
|
||||
+1 לוודי הארלסון, שכדאי להזכיר שכוכבו דרך (כמדומני) ב"רוצחים מלידה", ששונה מאד מהתפקידים שהזכרת. וכמו כן +1 על גארי אולדמן. הוא לא היה גם באלמנט החמישי? (וגם ברוס ויליס). |
|
||||
|
||||
היה, והזכרתי (לא את ברוס ויליס, שעושה שם את הדמות הקבועה שלו, שפגשנו כבר ב''בלשים בלילה''). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |