|
||||
|
||||
אפשר גם לייעץ לילד לנסות לפתח מתמטיקה מעניינת יותר כאשר המורה מתעקשת על תרגילים בחיבור ארוך מדי, ולקוות שיצא גאון ולא טרול. |
|
||||
|
||||
סיק טרנזיט גלוריה מונדי... |
|
||||
|
||||
הנה הטרנזיט המקולקל של גלוריה מונדי. |
|
||||
|
||||
תגובה 547600 |
|
||||
|
||||
רעיון מעניין, אבל מה באשר למקצועות אחרים? ספרות - כאשר המורה מתעקשת לנתח סיפור משעמם, אפשר לייעץ לילד לנסות לכתוב סיפור מעניין יותר בעצמו. היסטוריה - כאשר המורה מתעקשת לספר על תקופה היסטורית משעממת, אפשר לייעץ לילד לנסות לפתח היסטוריה חילופית. תנ"ך - כאשר המורה מתעקשת על קיומו של אל אחד, אפשר לייעץ לילד לחשוב על צורות חלופיות של אלוהות. שיתחיל בהינדואיזם, למשל. ביולוגיה - כאשר התלמיד משתעמם בלימוד אבולוציה, אפשר לייעץ לילד שיפתח בעצמו מודל חישובי של המוח. כימיה - כאשר המורה מתעקשת על הסבר של מהם אטומים, אפשר לייעץ לילד לחקור את המבנה המרחבי של פולימרים ארוכי-מולקולות. פיזיקה - כאשר הילד משתעמם ממכניקה, אפשר לייעץ לילד לפתח משוואות תנועה במרחב מינקובסקי. כאן יש להיזהר, כי אם לא ניזהר הילד עלול להתפתות לחשוב על מיתרים ושכאלה, ואז יהיה ממש קשה לקבוע אם הוא גאון או טרול. כלכלת בית - אם משעמם לו ללמוד להכין סלט בפיתה - אפשר לייעץ לו להכין עגבניות שהתבגרו בקליפתם, הבשילו בחליטתם, והתמזגו בצורה אינטימית לסיבי הפיתה השומרונית ששמש הלבנט צרבה את חיטתם, חישלה את פריכותם, ומיזגה אליהם את הקונפליקט מענג החיך של הסכסוך הישראלי-פלסטינאי, הנמזג מעליהם כטחינה שחורה בלתי נבוטה מהקסבה בשכם. אבל כאן אני חושש שהילד הנבון מיד יעלה על זה שהוא שוב מכין סלט בפיתה1. מצד שני אם ממש ממש משעמם לו - וכאן יש הצעה גנרית - תמיד אפשר לשלוח אותו לקרוא על האייפון את האייל הקורא, שיידע שיכול להיות יותר גרוע. 1 אלא אם קוראים לו אייל. לא הקורא. הפואט. |
|
||||
|
||||
זה הקטע, שרוב הילדים שהם באמת יותר חכמים או מתקדמים, הם גם בעלי עולם פנימי ו/או תושייה שמסייעים להם למצוא להם בדרך כלל את כל האפיקים האלה. הם לא יושבים ומביטים בתקרה, בניגוד לקלישאה הקולנועית. |
|
||||
|
||||
אני מסכים איתך, ויתרה מזו, אני לא הייתי מגביל ילד כזה בייעוץ על מה לחשוב ועל מה לא, מה שגם נרמז בתגובתי הקודמת. בקלישאות הקולנועיות שאני מכיר, הוא בוהה מבעד לחלון בדשא האביבי, שם מנופפת לו לשלום בת השכן הנאווה ומפתה אותו להבריז מהשיעור לטובת נסיעה בקורבט אדומה עם גג פתוח ובקבוקי בירות פתוחים גם הם. עד כאן למי שחשב שסרטי הפנטזיה התחילו בהארי פוטר. |
|
||||
|
||||
הם לא מביטים בתקרה, הם מביטים למטה לספר הפתוח על הברכיים. |
|
||||
|
||||
מזכיר לי מה שעשיתי בכיתות א ו ב, הייתה לי מורה משעממת רצח. היום התלמידים התקדמו: כבר לא קוראים ספר מתחת לשולחן אלא משחקים שם בסלולרי. בעניין זה קראתי לפני מספר ימים שבבתי ספר מסויימים משביתים את רשת וי-פי המקומית כדי שהתלמידים לא יגלשו למחוזות אחרים בזמן השיעור. |
|
||||
|
||||
מה שמטריד אותי (טוב, לא רק זה) היא השאלה מה עושים עם הסמארטפון בבחינות. הרי ברור שאי אפשר לאפשר שימוש בהם, כי זה ייתר חלק ניכר מהבחינה. אז מה? אני הייתי אוסף אותם בכניסה למבחן, אבל הצעה כזאת בטח תגרור עלי התנפלות רבתי בשם חופש הפרט ושאר ירקות היפר-ליברליים. |
|
||||
|
||||
לא ראיתי קשר בין אינטליגנציה גבוהה ותושיה, יש כאלה ויש כאלה. עולם פנימי יש לכל הילדים. החשש שביטאתי הוא ממחסור בכישורי למידה ולא משעמום. אדרבא, השעמום טוב לילד. הייתי מעדיף שילדים ישתעממו יותר ויבלו פחות מול מסכים (הדיפולט שלהם). הצורך באתגר לימודי הוא כדי שגם המחונן יפתח כישורי למידה, ולא יפתח עצלות כרונית. ילד שמעולם לא היה צריך להתאמץ כהוא זה בלימודים, מופתע יום אחד, בין אם בחטיבה, בתיכון או באוניברסיטה, מציונים מתדרדרים ולא יודע איך לתקן את זה בעצמו. |
|
||||
|
||||
מערכת החינוך במירעה מלמדת את הילדים כיצד לענות ולא איך לשאול. הרעיון שהבאתי נועד להציע דרך להפחית את מספר הילדים שסקרנותם הטבעית תקולקל ע''י המערכת. |
|
||||
|
||||
פרט לזה שלא מלמדים על האבולוציה בביולוגיה, ושיעורי כלכלת בית הלכו כדרך כל בשר, יחד עם שיעורי החקלאות, המלאכה והזמרה. |
|
||||
|
||||
מה, אין מלאכה? כמה חבל, אני אהבתי את השיעורים האלה. |
|
||||
|
||||
באמת לא מלמדים על האבולוציה? גם בחינת הבגרות בספרות, שמעתי, תיכף תיזרק דרך החלון. מצב מדכא ומביש. מקצצים בגוף הידע הקולקטיבי מכל הכיוונים, מכל כיוון בתירוץ שונה. |
|
||||
|
||||
הדור שלי ידע על האבולוציה מ"היה היה". בביולוגיה למדנו על הריאות, מערכת העיכול, השלד... לא על אבולוציה. _________________ טוב, לשיטתי, לימודי הספרות, כפי שהם נלמדים בכיתות, אכן מוטב שיזרקו דרך החלון. |
|
||||
|
||||
נתנחם בעובדה שגם הדור הנוכחי צופה ב''היה היה''. נחמת עניים של ממש. |
|
||||
|
||||
מה יהיה, מה יהיה. מורתי לפו''מ מקוננת על אובדן הקאנון, ומתנחמת בהיסטוריה אירופוצנטרית באנימציה... |
|
||||
|
||||
הלוואי, אירופוצנטרית. צרפתוצנטרית. |
|
||||
|
||||
בעקבות צפיה חוזרת ב'היה היה' - את הסדרה הזו צריך לזרוק מהחלון ויפה שעה אחת קודם. |
|
||||
|
||||
יש לי פוסט פייסבוק ארוך ושלם בנושא, תוצר של צפיה עם תמר, אבל אפשר לסכם את זה כך: * יותר מדי אלימות1. * תפקיד הנשים מסתכם בילדים, התחנחנויות לגברים ואיפור2. * הצגה כאילו ההיסטוריה כולה נעשתה על ידי גברים לבנים - עד כדי צביעת אנשים שחומים וחומים בלבן (אשכרה מציגים עיר קדומה בפקיסטן כאילו כל תושביה היו לבנים. פרק 4). * אי-דיוק היסטורי משווע עד כדי הטעיה3. 1 כן, ההיסטוריה אלימה, אבל ב'היה היה' כל בעיה נפתרת במהלומות לראש. 2 ולא, קרנף. זה לא ככה היסטורית. 3 הידעת שהניאנדרטלים נכחדו בגלל תקופת הקרח? ושהתקופה הניאוליתית זה "עידן האבן המלוטשת", בניגוד לתקופה המסוליתית שפירושה "עידן האבן הפשוטה"? |
|
||||
|
||||
וגם: סיפורי התנ"ך, על יציאת מצרים, מכות מצרים, חציית ים סוף, מעמד הר-סיני - כל אלה מוצגים כאמיתות היסטוריות שאירעו בשנים כך וכך, ולא כמיתוסים. |
|
||||
|
||||
מצד שני, בפתיח של הסדרה רואים את האבולוציה בפעולה. האם את1 מכירה חלופה? כלומר, תוכנית טלוויזיה אחרת שעוסקת בהיסטוריה ומתאימה לילדים עד כיתה א-ב? --- 1 או קורא אחר |
|
||||
|
||||
אם הילד יודע אנגלית אז - היסטוריות נוראיות. |
|
||||
|
||||
תודה. הוא לא יודע אנגלית.. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |