|
||||
|
||||
הדעות שהבעת בכתבה זו והשקפת העולם הנגזרת מהם, יכולות להסביר היטב את המבוכה בה שרוי המגזר הפוליטי המשוייך משום מה לימין, ששולט כרגע במדינה. מוסכם על כולם שהבנת שורשי ה_סכסוך_ לצורך הקהייתם הם הדרך לפתרון ה_מצב_1 אולם אם נבחר את ה"שורשים" עליהם הצבעת, נגלה שהם תיאור המציאות גרידא, וודאי ישנם שורשים שורשיים מהם. אינך יכול -כלומר אתה יכול, אם מאוד בא לך- אבל זו שיטה מצויינת להמשיך לדשדש במצב עוד כמה מאות שנים, להצביע על סיבות פרטיות בלבד ולהתעלם מהעובדה שהמלחמה היא לאומית. לדוגמא: הערבים שהצלחת לתרבת במשך 19 שנה, לא ממש ששים לשתף איתך פעולה מכיוון שזהותם הלאומית, ולא בהכרח הדתית או התרבותית, שונה. אפילו במקומות שנדמה היה שתהליך האינטגרציה בינהם לבין הישראלים הדוק יותר ע"ע דרוזים, מופיעים בקיעים שאי אפשר להתעלם מהם. אם כן את שורש הסכסוך יש לחפש בשאיפות הלאומיות של הצדדים, זאת כמובן לאחר "הכרה" במשוג לאום ובמציאות "תוכן לאומי". 1 כלומר, מה שמפריע לנו הוא ה_מצב_ הבא לידי ביטוי בשפיכות דמים וערעור יציבות המדינה, ואת זה חייבים לפתור או לקפל ת'בסטה. אמנם ה_מצב_ הוא נגזרת של _סכסוך_ אולם ב_סכסוך_ כשלעצמו אין לנו שום עניין, ואם ניתן לעקוף אותו אין לנו כל עניין לעסוק בו. |
|
||||
|
||||
אם הבנתי אותך נכון אתה אומר שאפשר לפתור את "המצב" בלי לפתור את "הסכסוך". איך? |
|
||||
|
||||
הבנת נכון אולם את החלק השולי שבהערתי. איך? -לדוגמא: אם היה ניתן לחזור למצב בו היינו בשנת 92 בו ה_סכסוך_ בעינו עומד אולם הוא לא מעניין אף אחד ואינדיקצה לכך: מפלגת העבודה לוקחת את הבחירות בהליכה עם מצע חברתי. הסיבה שאין ההערה הזו עיקר דברי, וכלל לא מעניינת אותי השאלה אם אכן ניתן לממש זאת שוב, היא מכיוון שבפועל את יובל כמו את כולנו מאוד מענינים "סיבות הסכסוך" כפי שהם לעצמם ובניגוד להצהרה הפרובוקטיבית אותה הצהרתי בהערה הנ"ל, ה_מצב_ רק מטיל אלומת אור1 על הנושא העיקרי והוא "סיבות הסכסוך". 1 ומעבר לזה יש לחלק בין "סיבה מקרית" ל"סיבה מהותית", במובן זה שכששואלים מדוע אירע מאורע מסויים, "סיבה מהותית" תהייה ההסבר כיצד הפעולה עוזרת לתיקון המציאות (באיזה מובן?) בעוד ש"סיבה מקרית" של אותו אירוע תהיה הגורם בשטח שגרר אותו, אך מטרת העל (הסיבה המהותית) יכלה להגרר כתוצאה מאירוע שונה לחלוטין ואצ"ל מסיבה מקרית שונה לחלוטין שגררה אותו אירוע. באופן זה: למצב הנוכחי(2) יש סיבה מקרית והוא הסכסוך(1), אולם הוא עצמו סיבתו המהותית היא הצורך ללבן את שורשי הסכסוך(3) שהוא מבחינתו משרת את מטרת העל והיא ההכרה ביחודינו הלאומי ובתפקידנו כעם ה'(4). |
|
||||
|
||||
קראתי את דבריך בעניין רב (גם אם לא תמיד* בהסכמה). דעותיך חדשות לי (אני כנראה הגעתי לאייל בדיוק כשאתה נעלמת). והנה מה שרציתי לברר -והפעם עם פחות ביטחון שהבנתי נכונה- האם אתה טוען שהסכסוך משרת מטרת על (אלוהית?) ובא לפתח הכרה ביחודנו הלאומי ובתפקידנו כעם ה'? *אני מסכימה עם הבחנתך בין "מצב" ל"סכסוך" ודרגות שונות של עומק שורשי הסכסוך. ואני חושבת שאכן כדאי להתרכז כרגע בפתרון המצב, ולא בטיפולי שורש. אך לא כדי לקלקל לה' את מטרות העל שלו, אלא מפני שלא ריאלי כרגע לנסות לעשות יותר מאשר שיפור המצב. (רוצה לומר, אם היה קיים פתרון שורש הייתי הולכת עליו גם במחיר תקיעת יתד בגלגלי תוכניותיו של ההוא שם למעלה). |
|
||||
|
||||
בשורה הרביעית מלמטה נשמטה מלה קטנה וחשובה-"לא". צ"ל: אך לא כדי שלא לקלקל לה'..." |
|
||||
|
||||
כן. תגובה 29811 |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |