|
||||
|
||||
כן, זה אולי מתאים... אבל כמה אנשים שמעו עליו (לא מקריאה באייל)? |
|
||||
|
||||
אני יושב עכשיו בבניין עם כמה מאות כאלה, מהם קצת מאד קראו אי פעם באייל (או בעברית). |
|
||||
|
||||
אתה יושב בבניין די יוצא דופן... בכל מקרה, התחושה שלי היא שהרב אלישיב הוא גיבור תרבות של יותר אנשים, אבסולוטית, מגרגורי פרלמן - על אף העובדה שלפרלמן יש קהל-יעד פוטנציאלי של שבעה מיליארד איש, ולרב אלישיב אולי חצי מיליון. |
|
||||
|
||||
יחסית לבניינים בכלל - כנראה שזה נכון. יחסית לפקולטות למתמטיקה, כנראה שלא. להגנת התזה שלך, אני לא בטוח שהוא גיבור תרבות (אני רק די בטוח שכולם כאן מכירים אותו). |
|
||||
|
||||
מכירים כן, שואפים להידמות לו - לא. הוא נחשב לאאוטסיידר ולתמהוני (מבריק אמנם), לא לגיבור. למרות זאת, מדענים בדרך כלל נוטים לממש אידאל של צניעות יותר מגבורי תרבות אחרים בעולם החילוני; הפרופ' יונת, לינדנשטראוס או צ'חנובר נראים לי כאנשים שמעדיפים לשבת במעבדה או במשרד ולחקור מאשר לנאום את נאום הפתיחה של איזה כנס עולמי בדאבוס. |
|
||||
|
||||
לי אישית אין שום ספק שיש הרבה יותר אנשים1 ששמעו על פרלמן מאשר אנשים ששמעו על אלישיב. _____________ 1 אלא אם המילה "אנשים" מתפרשת כ"יהודים" - כמו שהיא מתפרשת בחוגים מסוימים בארץ - ואז כנראה אלישיב לוקח, ואפילו בגדול. |
|
||||
|
||||
בוודאי, ולו משום שהסרוב שלו פורסם כקוריוז של מדען משונה ותמהוני במאות אלפי עתונים ואתרי חדשות בעולם, כך שמאות מיליונים הציצו בו, גיחכו לעצמם ושכחו מזה אחרי שעתיים. אבל אם הייתי שואל "מה שעור האנשים שישמעו את השם 'גרגורי פרלמן' וידעו (בלי לגגל) במי מדובר ומה הוא עשה" - האם, לדעתך, מדובר על הרבה יותר מפרומיל באוכלוסיה? וזה במדינה שלמרות הנטיה לבכיינות האפיינית לתושביה, היא עדיין מדינת עולם ראשון שמקיימת מערכת מחקר והוראה מתמטית ברמה גבוהה. יש משהו כמו מיליארד איש בעולם שמצויים במדינות כאלה; אני נוטה להאמין שבעולם השלישי שעור ההכרות עם פרלמן ועבודתו נמוך לפחות בסדר גודל אחד. אז לכמה אנשים זה יביא אותך? |
|
||||
|
||||
העניין הוא, שכל גיבורי התרבות שאתם שולפים עכשיו מהכובע, לא משקפים את התרבות החילונית כפי שהיא נראת מעיתונים, סרטים פרסומות והצגות. בשביל לפרסם קורנפלקס במגזר החרדי, אומרים משהו כמו "אכילת קורנפלקס תצמיח מהבן שלך רב גדול!", פרסומת חילונית טיפוסית תכלול בחורה, או צעירים מבלים במסיבה, במקרה הנדיר והיותר טוב היא תדגיש את הערך הבריאותי של המוצר, אבל לא את ש"י עגנון. אולי יש אנשים חילונים שמעריצים את אילון לינדנשטראוס, והוא גיבור תרבות בשבילם, אבל זה לא המסר שמשודר ע"י החברה החילונית. |
|
||||
|
||||
גם תופעת ה''רבנים הגדולים'' היא תופעה לא צנועה (בלשון המעטה). |
|
||||
|
||||
למה לא? אני לא חושב שהם באים ומתפארים בידע התורני שלהם בפני כולם. אני חושב שהתופעה בעייתית מאד, אבל לא בגלל שהיא לא צנועה. |
|
||||
|
||||
כש''רב גדול'' ממציא חומרה חדשה הוא בעצם אומר שהרבנים שהיו לפניו ולא הכירו בהחמרה הזאת לא הבינו טוב כמוהו את כוונות האל. קשה לי לקרוא למי שמכריז בפומבי שהוא כל כך גדול וחכם עד שהוא יכול לפרש את האל בכבוד ובעצמו טוב מכל קודמיו כצנוע. |
|
||||
|
||||
זאת כבר פרשנות שלך. אולי החומרה שלו היא כי הוא לא חכם כ"כ כמו קודמיו, ואין לו את האומץ להגיד ביררתי את ההלכה, וזה הפסק ב-100%. אולי הוא לא מעריך את עצמו, חושב שזה מותר בסיכוי של 90%, ולכן ממליץ לצאן מרעיתו שלא לאכול מהדבר? זו לא פרשנות מחייבת, אבל גם שלך לא. |
|
||||
|
||||
התכוונתי להחמרות כמו הסיפור על הכלי מפחית שימורים. מי שלא בטוח בעצמו אמור לפסוק לפי בית שמאי, ולהתיר. מי שמחליט על דעת עצמו שדבר כזה הוא אסור איננו צנוע (לפי מה שאני מבין). יכול להיות שמאחורי הגאוותנות הזאת יש באמת חוסר ביטחון, אבל את אותה פסיכולוגיה אפשר להכיל באותה מידה גם על גיבורי התרבות החילוניים. |
|
||||
|
||||
תוכל להביא אחד מהרבנים המחמירים שאומר במפורש את הדברים שאתה מיחס לו כלפי קודמיו? |
|
||||
|
||||
אתה מתכוון ל"...הוא בעצם אומר שהרבנים שהיו לפניו..."? אם כן אז בוודאי שלא, אחרת לא הייתי מוסיף את המילה המודגשת. אתה יכול להביא פרסומת חילונית כמו זאת במתוארת בתגובה 553477 שאומרת שעגנון הוא לא גיבור תרבות?! |
|
||||
|
||||
לא. המניעים שאתה מייחס לרבנים הנ"ל שונים מאוד מהמניעים שהם מייחסים לעצמם. ולכן, אני בספק אם אתה יכול לייחס להם גאוותנות כשמבחינתם הם בד"כ מחזיקים בתיאוריית ה'גמד על גבי ענק', ולא בתיאוריית 'כל הקודמים לי כאפס לנגדי'. באשר לעגנון, הוא פשוט לא יופיע. כי הוא לא, מבחינת היוצרים, גיבור תרבות, ואני בספק כמה פרסומאים יצהירו 'עגנון הוא גיבור תרבות', שלא לדבר על 'עגנון הוא גיבור תרבות שאנחנו רוצים לקדם'. בניגוד לאיינשטיין, למשל, שהוא דווקא כן גיבור תרבות ויעידו אינספור הוריאציות על דמותו עם הלשון. מה שהוא טען הוא שבפרסומות חרדיות יש דגש על תוצר של 'יצא רב גדול' ובפרסומות חילוניות אין על 'יצא מתמטיקאי או סופר גדול', ואני לא חושב שאפשר להכחיש את החצי השני - אם כי אני קצת מפקפק בחצי הראשון, ראיתי יותר מדי פרסומות חרדיות בחיי ובחלק גדול מהן לא היה שום אזכור של התוצאות הנ"ל. בכל מקרה, אם יש פרסומת חרדית כמו שהקנות' טוען, אז עובדת הופעתו או אי הופעתו של פלוני רלוונטית לטענה; אבל הנסיון לטעון שרבני הציבור החרדי פועלים מסיבות הפוכות למה שהם מתארים לעצמם ואת עצמם, הוא לא כל כך. |
|
||||
|
||||
לשנינו אין את היכולת להכנס לראשם של אחרים, והפרשנות שלך נשמעת לי לא תואמת את העובדות. בעצם, אתה צודק. זה לא משנה, משום שאם חוזרים לטענה של המעריך. כשהמפרסם החרדי שם, נגיד, תמונה של הרבי מלובביץ' (שהוא אמנם מקרה קיצון, אבל בהחלט לא היחיד), השאלה מה חשב הלובביץ' על עצמו היא שולית לעומת השאלה מה חושבים המאמינים של הלובביץ' (שאמורים לקנות את היוגורט שיהפוך את הילדים שלהם ללובביץ' בפרסומת הדמיונית של המעריך) על הרבי מלובביץ'. ולא נראה לי שעל זה שאפשר להתווכח, והרבה צניעות אין שם. |
|
||||
|
||||
גם אם בפרסומת החרדית לא מופיע בדיוק המוטיב של ''תהיה רב גדול'', אז פרסומת חרדית זה משהו כמו ''תרוויח הרבה בפורקס - חתן את הילדים בלי דאגות'', והורסיה החילונית היא ''קנה את האוטו שתמיד חלמת עליו''. נדיר שיש פרסומות שאומרות לך משהו שממש מעודד ראוותנות, כמו פרסומות למכוניות בעיתון מקומי. |
|
||||
|
||||
אז זהו שלא. אם אתה לא בטוח בעצמך תגיד שאסור ואז מקסימום עשית טכס מטומטם עם הפחית שימורים, לא סיפור. תאר לך שבאמת אסור ואמרת שמותר, וואלה, הסתבכת כבר עם הבוס, הרבה פחות נעים. אבל לא הבנתי איזה פסיכולוגיה אפשר להכיל על זמרים שגרים בסביון בוילה של 2 קומות, וקונים לימוזינה שעולה כמו הדירה שלך. אני לא חושב שמישהו אומר שהם צנועים. |
|
||||
|
||||
לא בשמיים היא. כל זמן שאתה פוסק לפי הבנתך ולפי פוסקים קודמים לא הסתבכת עם הבוס. אלא אם כל אתה כל כך חכם שאתה מבין את הבוס טוב יותר מהפוסקים הקודמים. יכול להיות (ואפילו די סביר) שהזמר שנוסע במכונית שעולה כמו הדירה שלי, הוא בעצם ילד חסר ביטחון שרק מחפש חיזוקים חיוביים. נשמע לי די צנוע. |
|
||||
|
||||
יש סימטריה שלא הצלחת לשבור. אם זה בסדר לבטל מה שאמר רב קודם, אז זו לא גאווה אם אתה מתיר או אוסר. אם זה לא בסדר לבטל מה שאמר רב קודם, אז זו גאווה אם אתה אוסר בניגוד לדברי הרב הקודם, וגם אם אתה מכיר (כי למה אתה יודע יותר טוב ממנו). |
|
||||
|
||||
זה בסדר לבטל את מה שאמר רב קודם אם אתה גדול ממנו בתורה. אם זה לא גאוותנות, גאוותנות מהי? |
|
||||
|
||||
אז למה זה בסדר להקל? בעצם למה זה בסדר שרב סוטה ממה שהיה לפניו. זו תמיד גאוותנות, בלי קשר להחמרה. |
|
||||
|
||||
כי חכמים כבר קבעו שכשיש מחלוקת בין בית שמאי לבית בילל קובעים הלכה לפי בית הילל. אם יש ספק, ברירת המחדל צריכה להקל. |
|
||||
|
||||
1)הרישא שלך לא גוררת את הסיפא. 2.כיום כשיש ספק מחמירים גם אם רב חושב שצריך להקל ויש רב אחר שמחמיר הוא יחמיר. 3)ההגדרה של ענווה [ויקיפדיה] היא "תכונת נפש או רגש שבו האדם מחשיב עצמו כשווה בין שווים, ואינו מרגיש כחשוב ונישא מאחרים מכל סיבה שתהיה. מי שיודע את ערכו ומכיר בכישוריו היתרים, אך לא שם את עצמו במרכז, ולא מבקש לעצמו תהילה וכבוד מהעולם, אלא מבקש להשתלב בתיקון העולם ולעשות את המעשים הראוים והרצויים כ"משרת ציבור"". כלומר העובדה שרב מחשיב את עצמו כשווה לאחרים ומנסה "לתקן את העולם" על פי השקפתו הופכת אותו לענו. 4) שלא לדבר על הפרדוקס שאתה חולק על אנשים. |
|
||||
|
||||
אם אתה רוצה לשכנע אותי שהרב אלישיב (שלא לדבר על יוסף, הרנטגן, שך ז''ל או הלובביצ'ר ז''ל) מרגיש שהוא שווה בין שווים אתה צריך לעשות קצת יותר מסתם לקבוע את זה כ''עובדה''. כמוך, גם אני לא יודע מה הם מרגישים, אבל ההתרשמות שלי היא מההתנהגות שלהם היא שהם מרגישים (או הרגישו, לגבי אלא שכבר לא איתנו) שהם שווים הרבה יותר מהרוב. |
|
||||
|
||||
1. התגובה שלי התייחסה לטענתך כאילו מי שמחמיר בניגוד לדעת אחרים איננו צנוע. 2. הרב עובדיה יוסף הוא הרב הכי פחות ענו שאני מכיר, כמויות ההתייחסויות שלו לגופו של אדם שמות בכיס הקטן הרבה רבנים אחרים (במשולב). חוץ מזה הוא גם מאוד מקל. 3. כבר הביאו הוכחות שרבנים הם צנועים אז אם אתה רוצה להוכיח שלא כך אתה צריך להסביר למה. |
|
||||
|
||||
לא הביאו הוכחות שרבנים הם צנועים, הביאו טענות שרבנים חיים בעוני מבחירה. אני לא חושב שזה אותו הדבר. הסברתי למה לדעתי "גדולי הדור" אינם אנשים צנועים. אתה חושב שההסבר שלי לא עומד? |
|
||||
|
||||
אכן, כי הנטייה לחומרה היא תמיד, לא משנה אם אני מחמיר או אתה. קראתי כבר הרבה רבנים שאמרו ''לפי דעתי צריך להקל אבל מכיוון שרב זה וזה החמיר אני מחמיר''. אם להודות על האמת קראתי כבר רבנים שכותבים שכולם הקלו אין סיבה להחמיר ובכל זאת הם החמירו,סתם בשביל שכולם יהיו מרוצים. |
|
||||
|
||||
1. יש הבדל בין "מחלוקת לשם שמיים" לבין מחלוקת שאינה כזאת. זה קיים גם במדע ובעולם הרוח. אני יכול לסבור שפילוסופים גדולים טעו ועם זאת לדעת שאני לא מתקרב לרמה שלהם. גם ביהדות מחלוקת עניינית מותרת, כל זמן שהיא לא נובעת ממניעים אישיים. "אלו ואלו דברי אלוהים חיים". 2. ככלל, היהדות היא דת מוסדנית ופרשנית. אנחנו חולקים אפילו על אלוהים ומשנים את המצוות כפי שהם כתובות בתורה. יש ליהדות מנגנונים פנימיים של התפתחות ומתודות לעגן את ההתפתחות הזאת בדברים שנקבעו בעבר. אני לא מכיר רב שממציא חומרות או הקלות בלי להסתמך על טקסט קודם. זה דומה לשופט שמפרש את החוק והתקדימים ויכול להגיע למסקנות אחרות מהנאמר לפניו בלי לחשוב שהוא נעלה על הכנסת או על אהרון ברק. בד"כ נמצא את אותן עילות: המקרה שדנו בו בעבר שונה מהמקרה שלפנינו או הסביבה החברתית השתנתה ומחייבת את התאמת ההלכה/המשפט לסביבה החדשה. 3. אני חושב שיש להבחין בין צניעות כשזה נוגע להנהגות אישיות לבין צניעות כשזה נוגע ליכולת לפרש את הכתוב ולהביע דעה. זאת שאלה של מקורות הסמכות. כשאדם שלמד ושנה פוסק הלכה, הוא אינו מבקש שנקבל את דבריו בגלל קסם אישי, כריזמה אישית או שקדנות גרידא. ההפך: הסמכות שלו נובעת מכך שהוא יודע את ההלכה ומכיר את הדרכים הנכונות לפסיקה. מקור הסמכות שלו הוא החיבור לאמת ההלכתית. האמת היא הסמכות והאדם הוא כלי בידה. |
|
||||
|
||||
גם במדע ובעולם הרוח יש הרבה אנשים לא צנועים. זה בהחלט מותר, ולדעתי אפילו טוב שכך. מעטים הם הקפקאים בעולמינו. קשה לי לחשוב על שופט צנוע. אדם שחושב שהוא למד מספיק על מנת להכריע בשאלות חשובות (האם פחית שימורים היא כלי או מה קדם למפ. הגדול) איננו צנוע. אולי בצדק. |
|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי, בנצרות צניעות כרוכה בהתכחשות ליצרים ובתורות מזרחיות צניעות מופיעה כביטול עצמי. האידאל היהודי של צניעות הוא שונה. לאדם יש חובה, ולא רק זכות, לפעול בעולם לפי מיטב הכרתו. אם לא תעשה זאת יאכל אותך לווייתן. האידאל היהודי של צניעות נוגע להנהגות בחיים האישיים. אדם אמור שלא להתפאר בסגולותיו וביכולותיו, אבל הוא חייב להשתמש בהן. |
|
||||
|
||||
במילון שלי אדם שחושב שהוא טוב מהאחרים ומתנהג בהתאם איננו צנוע. |
|
||||
|
||||
אדם שאינו מכיר במעלותיו האמיתיות אינו צנוע. הוא מתעלם מהמציאות. אדם שלא משתמש ביכולותיו כדי לתרום למטרות ראויות בעיניו אינו צנוע. הוא לא מוסרי. אדם שמחצין את יכולותיו או מתפאר במעלותיו בהקשרים לא ענייניים הוא לא צנוע. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שאדם יכול להכיר במעלותיו האמיתיות. |
|
||||
|
||||
אם כך, זאת לא שאלה של צניעות. |
|
||||
|
||||
אני חושב שכן. אני חושב שמי שהגיע למסקנה (האולי נכונה, אבל הלא מבוססת) שהוא נעלה מעל שאר האנשים, ומתנהג בהתאם הוא אדם לא צנוע. |
|
||||
|
||||
יתד נאמן: לילד שלך יהיו מספיק צבעים בקלמר, הוא לא צריך אותם גם בארוחת הבוקר... [תמונה של קערה עם חלב וצבעי פנדה] ללא צבעי מאכל [תמונה של קופסת הדגנים עלי כתוב] בהשגחת הבדץ ירושלים העדה החרדית תלמה שפע שוגי דגנים בטעם תות בננה ללא צבעי מאכל עם רכז טבעי מכיל דגנים מלאים וכיתוב נוסף: חדש מתלמה! שוגי בטעם תות בננה ללא צבעי מאכל עם רכז טבעי של פירות וירקות תלמה שפע הכוח להצליח. |
|
||||
|
||||
ויש גם "מהיום, גם תחליב רחצה זה פינוק חדש! הניחוח המוכר והאהוב של פינוק עכשיו גם בתחליבי רחצה מפנקים פינוק {תמונה של הבקבוק} פינוק תחליב רחצה מנגו ומנדרינה תחליב רחצה מרענן מועשר בתמצית מנגו ומנדרינה. ויש גם: נותרו רק 5 ימים למימוש קופון מס' 24! מנויים ונהנים! [אותיות גדולות] עד א' חשון- 9.10.10 תוכלו לממש את קופון מס' 24 ברשת יש, הרשת הזולה למשפחה! ציור של השובר עליו כתוב: בס"ד פנקס השוברים למנויי יתד נאמן המעניק לך 660 ש"ח מתנה לקניות ברשת יש למשך שנה בנוסף צ'ק מיוחד 100 ש"ח מתנה יתד נאמן יש הכל ובזול ולמטה כתוב: שובר אחד בשווי 100 ש"ח בקניה מעל 2,000 ש"ח השובר תקף לאורך כל השנה עד כ"ה באלול תשע"א, 24.9.11 נותרו 21 שוברים בשווי 20 ש"ח בקנייה מעל 400 ש"ח כל שובר תקף לשבועיים בלבד תוקף התאריך מופיע על כל שובר. נותרו 4 שוברים בשווי 50 ש"ח בקנייה מעל 500 ש"ח על השוברים מופיע תאריך למימוש. ולמטה יש הכל ובזול מצטרפים ונהנים הצטרפו עכשיו למנויי יתד נאמן וגם אתם תקבלו את פנקס ההטבות 03-6170844 יתד נאמן משתלם להיות מנוי |
|
||||
|
||||
יש גם פרסומות סתמיות, אבל אין פרסומות כמו ''האוטו שתמיד חלמת עליו'', ''תהיי הכי יפה בכיתה'', וכו'. ויש גם פרסומות בסגנון של ''יגדל להיות רב גדול'', חוץ מהפרסומות הניטרליות. |
|
||||
|
||||
מה שאתה אומר פשוט לא נכון. יש פה את "יתד נאמן", "שעה טובה", "בקהילה", "יום ליום", "המבשר" ו"אור"... תאמין לי שבדקתי בכולם. מ"המבשר נקודות": חטיפי שוגי מיני כיף לאכול עם חברים! שוגי מיני מיני חטיפי דגנים בטעמים אהובים מכיל סידן כמו בחצי כוס חלב מכיל סיבים תזונתיים תלמה שפע הכח להצליח תמונה של המוצר: שוגי חטיף דגנים מיני חטיפי קורנפלקס בטעם שוקולד מכיל סיבים תזונתיים מכיל סידן כמו בחצי כוס חלב 7 ויטמינים 11-13 חטיפים חדש ו"מאור שבועון הקומיקס לילדי ישראל" קול המישנה אור שבועון הקומיקס לילדי ישראל "קול המישנה" בשיתוף עם מגזין "אור" מחלק לילדי אור את אלבום קול המישנה שלי במתנה אלבום לימודי עם מדבקות אוסף על המישנה צבעוני מרתק מעניין וחינוכי עם המון פרסים [רשימה של קיוסקים] את האלבום ניתן לרכוש בכל נקודות המכירה ברחבי הארץ. לשמיעה נקודות נוספות ברחבי הארץ למימוש השובר, קול המישנה: 073-7242200 מחיר האלבום הוא 10 שקל לילדי "אור" חינם בקניית מדבקות. השובר: שובר אלבום חינם! שם כתובת טלפון קול המישנה 073-724220 אלבום קול המישנה שלי מחזיק שובר זה זכאי לקבל אלבום חינם בשווי 10 שקל, בקנית חבילת מדבקות אחת של אלבום כל המישנה שלי תוקף השובר עד כג בתשרי תשע"א בלבד בעמוד אחר : "ילדים יקרים החל מחוברת הבאה תחולק חבילת מדבקות חינם מאלבום "קול המישנה שלי" בכל חוברת. |
|
||||
|
||||
בבקשה:ממעריב זמן תל אביב : "בגיל 15 נלחמתי בסרטן, בזכותכם גם ניצחתי" הרן צוקרמן כיום עם שניים מילדיו יובל למבצע "הקש בדלת" 50 האגודה למלחמה בסרטן 200,000 חולי סרטן ומחלימים מאמינים שתפתחו להם את הדלת במבצע "הקש בדלת" של האגודה למילחמה בסרטן. תרמתכם מאפשרת לנו להציל חיים. מימון מחקרים מדעיים של רופאים וחוקרים בישראל סיוע לילדים חולים בהשלמת חומר לימודים וקיום קייטנות למשפחות רכישת מכשור רפואי חדשני והקמת מחלקות לחולי סרטן בבתי חולים פעילויות הסברה להגברת המודעות לדרכי מניעת המחלה וגלויה המוקדם והפחתת הסיכון לחלות בה מימון אחיות, עובדות סוציאליות ופסיכולגים לחולים בבתי החולים ובמירפאות הקהילה תוכניות לאומיות לאבחון מוקדם של סוגי סרטן שונים תמיכה נפשית לחולי סרטן למענה על שאלות, קבלת מידע וחומר הסברה ללא תשלום חייגו 24 שעות ביממה 1-800-599-995 www.cancer.org.il פעילות האגודה למילחמה בסרטן מתאפשרת הודות לתרומות הציבור ללא מימון מתקציב משרד ממשלתי כלשהו תמונת השובר מבצע הקש בדלת 2010 של האגודה למילחמה בסרטן יובל למבצע הקש בדלת 50 האגודה למלחמה בסרטן תודה כי העלת תרומה למאבק במחלת הסרטן בסכום 20 ש"ח חשוב לבדוק כי נמסרה ךכם הקבלה הרשמית של האגודה למילחמה בסרטן ולעומת זאת "המבשר" אזמין לסעודתא מגזין מתכונים סוכות תשע"א: ספרינג קחו רגע של ספרינג להנות מעולמות חדשים ספרינג מאחל לכל בית ישראל חג שמח. [תמונת בלונים פורחים צבעונים מרחפים לעבר איים קסומים בים מתוך עיר ישראלית אפורה עם בתים צפופים, ישנים עם סימני התפוררות. חדש בד"ץ מהדרין בהשגחת הרב אברהם רובין הרבנות הראשית רחובות כשר למהדרין הרב שמחה הכהן קוק ללא צבעי מאכל ללא חומרים משמרים תמונה של שני בקבוקים מהדורה מיוחדת 2010 ספרינג עולמות חדשים פרי הגרנדילה בננה ותפוז מהדורה מיוחדת 2010 ספרינג עולמות חדשים פרי הצ'ירימויה אננס [תמונה של שני הפרות המוזרים] ברוכים הבאים לעולמות החדשים של ספרינג המכוניות צופרות, הרחוב סואן והאוטובוסים מרעישים... לרגע אחד, ספרינג מזמין אותך לעצור הכל, לפתוח בקבוק ולצאת למסע מופלא לעולמות חדשים. הטעם האקזוטי המפנק ייקח אותך לעבר מפלי המים באקוודור, לג'ונגלים של מקסיקו ולנוף עוצר הנשימה של פרו, בכל לגימה, הרגע שלך, זה הרגע של ספרינג. יפאורה |
|
||||
|
||||
השאלה היא מה מייצג ומה אקראי. יש פרסומות של האגודה הנ''ל בכל מקום, אבל היא לא חברה מסחרית. השאלה היא, כשלוקחים את המון עמודי הפרסומות במקומונים מול עמודי הפרסומות במקומונים חרדיים, מה הרוח הכללית ומה מייצג. |
|
||||
|
||||
הפירסומת לספרינג בערוץ 2 היא פרסומת שלא משודרת כל הזמן, היא בכלל לא קיימת. תסתכל על כל הפירסומות שם. דיברנו על צניעות. לעולם לא תיראה תמונת אישה בפרסומת בעיתון חרדי, אף עיתון, אף אישה. אבל תראה גאווה במוצר, ואפילו קריאה להנות מהחיים, להתענג, להיתפנק. שורות ממגוון פירסומות: שמן מזית טוב-שמני זית איכותיים בטעם מצויין, שמרית ההצלחה כבר בתנור. כשהחלב מצוין זה פשוט מעדן כל מתכון מחמאה פתרון חכם לאמא שאוהבת להשקיע "האירוח היה מכל הלב!" עכשיו נשאר רק לשמור ולאכסן. שנה של אפיה מוצלחת בזכות נמל "הכל כבר מוכן לשבת!" עכשיו נשאר להעביר וויש אחרון ניקול במיטבח זה הכל אתם בחרתם במוצר המוביל סנו אוקסיג'ן 4 ליטר! מה הבעיה קחו סנו ואפילו מתוך המגזין פנינים של בקהילה המגזין החרדי לבית ולמשפחה "הבייבי שלכם סטאר" פליימוביל הכי זול בארץ בייבי סטאר אין מה להשוות |
|
||||
|
||||
זאת הבעיה: הצניעות שלהם באה על חשבון הנשים. בגלל זה הצניעות שלהם, אם כי אני מכירה בקיומה, לא יפה ולא טובה בעיני. |
|
||||
|
||||
שוב, תראה גם במה שדגת מה יש, "האירוח היה מכל הלב!" (ממש קריאה להנות מהחיים...), "הכל כבר מוכן לשבת" - ההקשר הוא המצווה להתכונן לשבת. וזה עוד בפרסומות שניסית למצוא שהם הפוכות מהרוח הכללית. קריאה להנות מהחיים?! תעשה לי טובה! איפה יש את "תעשה מה שטוב לך" של קוקה קולה, "life is short" של פפסי, זה אפילו לא מתקרב. |
|
||||
|
||||
אני חושב שצניעות היא ערך יותר חשוב בחברה החילונית שלנו מאשר אצל האמריקאים (או, אולי, אצל אנגלו-סקסים באופן כללי). פרסומות אמריקאיות מן־הסתם תמיד יהוו דוגמאות קיצוניות יותר. |
|
||||
|
||||
אמרתי כבר שיש פרסומות ניטרליות, כמו הפרסומות שהבאת. אבל תראה מה כתבת בעצמך בלי ששמת לב! "הכח להצליח... מכיל סידן...." "מרתק מעניין וחינוכי" גם בדוגמאות ההפוכות שניסית למצוא אתה רואה שמדגישים את העניין האידיאליסטי (הצלחה, חינוך, בריאות) הרבה יותר מאת העניין ההנאתי. שוב אמרתי, יש גם דוגמאות ניטרליות כמו שהבאת (שהם גם יותר צנועות מהדוגמאות בעיתון חילוני טיפוסי), אבל אין "כולם יעשו לך עיניים", ויש "תהיה תלמיד חכם" וכו'. |
|
||||
|
||||
אין "תהיה תלמיד חכם" אין , אם יש, תגיד לי איפה (איזה עיתון, איזה תאריך, איזה עמוד), ואתה יודע מה? במוסף "העדה"- ביטאון העדה החרדית, דורות, שזה הכי קיצוני שיש, יש מעט מאוד פירסומות, אבל על השער האחורי, (נייר כרום והכל), כך כתוב: [באתיות גדולות כתוב] להתענג בתענוגים... [בקטן אחרי התמונה המרשימה עם הצלחת של הדג על מצע חסה, עגבניות שרי, עגבניות חתוכות דק ולימון] מהיום מכבדים את האורחים והמישפחה, במעדן מלכים אמיתי: סרדין מובחר היחיד מהים הבלטי ללא תולעים המאושר ע"י הבד"ץ העדה החרדית, עשיר בסידן ובאומגה 3, בעל טעם מעודן במיוחד. בהשגחת הבד"ץ ירושלים העדה החרדית יבולים. אתה פשוט מחפש במקום הלא נכון, פירסומות באות למכור מוצר, לא לחנך. לעומת זאת הסיפורים במוספים החרדיים לילדים כולם עוסקים בחינוך לערכים, זה כן! לא משנה אם זה מוסף הילדים של "יום ליום" (שס) או מוסף הילדים של "בקהילה" (אשכנזים), תמיד יגיע סיפור על "לענוים יתן חן", הרבה פעמים על בית המידרש "בית אל" בירושלים, שהלך מוזר נכנס אליו, תימני רזה עם פאות מסולסלות, שמבקש להית שרת בבית המדרש, ראש הישיבה מסכים, ובזמן שהחכמים עוסקים בסוגיות קשות ומקשים קושיות, הוא יושב בצד וקורא תהילים. אבל כאשר אף אחד כולל ראש הישיבה לא מצליח לענות על קושיות קשות במיוחד, הוא מגלה שמישהו מטמין בספר שלו פתקים רהוטים עם תרוצים מופלאים לקושיות שנותרו ללא מענה, ראש הישיבה מורה לתלמידיו שמי שכתב את הפתקים יתוודה, אבל אף אחד לא עושה זאת. הבת של ראש הישיבה מתגנבת לבית המידרש מתחבאת ומציצה ואז היא מגלה את שלום התימני מטמין פתק שעונה על קושיה קשה במיוחד, היא מספרת לאביה, ר' גדליה- שמחפש את השרת, השרת מתחנן שהדבר ישאר חשאי, אבל הרב אומר:השם יתברך חנן אותך בדעת ובלב ישר, עליך להשתמש במתת אלוקים זו, הגיע זמנך להתגלות" עוד באותו הים הוא ממנה אותו להיות רב ומוסר שיעורים בישיבה, ולאחר זמן מה נישא הרב שלום שרעבי את חנה בתו של הרב גדליה חיון לאישה, רבי שלום מזרחי שרעבי המכונה גם הרש"ש, התמנה לראש הישיבה לאחר פטירת חתנו, העמיד הרבה תלמידים שמהנודעים בהם החיד"א ורבי יום טוב אלגאזי. את הסיפור הזה תראה כסיפור, כקומיקס, או מוזכר בתשובות לשאלות שילדים שולחים למערכת, גם לשאר הסיפורים יש ערך מוסף, ונסיון לחנך. כדאי לך לקרוא את המוספים לילדים, לומדים מהם המון, (גם על החברה החרדית, אבל יש שם גם דברים מעניינים מדעיים והיסטוריים ואפילו עבודות יצירה וכבר ראיתי נסיונות ללמד קצת יידיש ואנגלית). |
|
||||
|
||||
תראה ידידי, זה שאין בעיתון החרדי שיש לך עכשיו פרסומת כזו לא אומר שאין בכלל. אין לי עיתון חרדי ליד היד (מאיפה יש לך?), אבל אני בפירוש זוכר פרסומת לקורנפלקס שאומרת משהו בסגנון של "בשביל שהבן שלך יגדל להיות תלמיד חכם". שים לב, אתה כל פעם צריך לאכול את הדייסה שאתה מבשל בעצמך, אתה תר אחרי פרסומת שמעודדת אותך להנות, ובסוף גם מה שמצאת, איך אומרים ביידיש, זה לא כזה מציאה. הפרסומת הזו מדגישה את ערך השבת הרבה יותר מאת ערך ההנאה מהאוכל. אתה אולי לא מכיר, אבל "להתענג בתענוגים" זו לא שפה מליצית לומר "תהנה מהחיים", אלא פשוט ציטוט מפיוט ששרים בשולחן שבת שמזכיר את החיוב לכבד את השבת. ומה כתוב אחר כך "מכבדים את האורחים ואת המשפחה". זה ממש לא פרסומת שמעודדת אותך להנות מהחיים. תשווה את זה ל"מי שאוכל לבד אוכל יותר" (פרסומת לתפוצ'יפס נדמה לי), או "זהירות ממכר". זה פשוט לא מחזיר מים. אני לא אומר שפרסומות בציבור החרדי נועדו לחנך, אבל הן משקפות את הלך הרוח בחברה הזו, שהוא יותר ערכי וצנוע. |
|
||||
|
||||
אני לא מומחה לחרדים, אבל הפרסומות לא בהכרח משקפות את הלך הרוח בחברה. ייתכן שהן משקפות את הפסאדה הרצויה. |
|
||||
|
||||
הפסאדה המצויה עדיין אומרת משהו על הלך הרוח בחברה. (אם כולם נורא רוצים לקנות אוטו ב250K, אבל לא נעים בגלל הפסאדה, אז הפסאדה השפיעה משהו על הלך הרוח בחברה). ואת כל זה אני כותב בלי שיש לי מושג מה זה פסאדה. |
|
||||
|
||||
ב''פסאדה רצויה'' התכוונתי לפנים שרוצים להראות. ייתכן שחרדים צעירים מתלהבים מגאדג'טים מגניבים (סתם לשם דוגמה), אבל הפרסומות לא מדגישות את זה אלא מדברות על שיעורי התורה שיוכלו לשמוע בעזרתם. |
|
||||
|
||||
נו, אז אתה רואה. אני עדיין צודק. הפסאדה משפיעה על הלך הרוח בחברה. אם יש פסאדה ש''זה לא בסדר לרצות גאדג'ט'', ובגלל זה מדגישים שיעורי תורה, הלך הרוח בחברה יהיה קצת אחר אם לא היתה הפסאדה הזו. מזמן אמרתי שלא צריך להבין מילים מסובכות - מספיק לנחש. |
|
||||
|
||||
מה מסובכות מה. אתה חובב אלגוריתמים אבל ל-design patterns עוד לא הגעת? |
|
||||
|
||||
הטריק שלי עובד טוב גם על design patterns, לא צריך באמת להבין את השם. חוץ מזה, איזה DP יש בשם פסאדה? |
|
||||
|
||||
וחוץ מזה: DP? באמת? |
|
||||
|
||||
בחיים לא הייתי מנחש שפסאדה זה תעתיק של Facade. מקסימום פאסייד. ומה רע בDP? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
נראה כאילו הם ממש מתאמצים לכתוב בעברית עילגת. |
|
||||
|
||||
אז זהו שלא. הפירסומות הועתקו במדויק אבל הם נהגו ועוצבו ע"י משרדי פירסום ולא ע"י העיתונים עצמם. ושאר התגובה תוקצר והוקלד עם תקלדות באשמתי בלבד. (המעריך, בגני תיקווה בשכונה הדתית ליד ב"ס רביבים, בחנות הצעצועים של רונן ובמכולת של החרדי מצאתי : "הארץ", "מעריב", "ידיעות אחרונות", "יום ליום", "מקור ראשון- הצופה", "דורות- העדה", "בקהילה", "שעה טובה", "יתד נאמן", "המבשר", "אור", "משפחה", "בשבע" ועוד רבים אחרים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |