בתשובה לארז לנדוור, 12/12/09 10:07
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531263
בפעם האחרונה שבדקתי, היו כמה מדינות שלמות באירופה, ודווקא במערב אירופה, שטרם יצאו מהקתוליות החשוכה וטרם אימצו את הפרוטסטנטיות הנאורה. ספרד, אירלנד וצרפת, למשל.
ואגב, אפשר להיות גם פרוטסטנט חשוך ופנאט, אפילו אם הדת שלך כבר לא כוללת סגידה לפסלים או הזלפת מים על תינוקות חפים מפשע.

_____________
ואגב, עם ישראל לא היה קורא בפסח "שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך", אם הגויים אשר סביב עם ישראל לא היו מתעקשים פסח אחר פסח לטבוח בעם ישראל.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531264
במהלך העשור האחרון הייתי פעמיים בספרד ופעמיים באירלנד, ואני יכול להגיד שהן מדינות מודרניות לחלוטין שהתגברו על העבר הקתולי החשוך שלהן. לצרפת זה קרה עוד הרבה לפני כן, בתקופת הרפובליקה השלישית.
גם בקרב הפרוטסטנטים יש כמובן אנשים או כתות חשוכות אבל באופן כללי הם מתקדמים יותר מהקתולים ועדיפים עליהם.

ולגבי ההערה, לא ברור האם כוונתך היא למדינת ישראל או לעם היהודי לדורותיו. במקרה הראשון, האשמה היא בשני הצדדים ויש פיתרון מדיני פוטנציאלי. במקרה השני, זה פשוט לא נכון אחרת לא היו נשארים יהודים בעולם.
נאורות אחת אחת 531269
האם לאוסטריה נדמינו? 531271
שמירת שבת, נוסח גרמניה- מה יעשו תושבי ברלין לאחר שבית המשפט אסר על פתיחת החנויות בעיר בימי ראשון?

מתוך הכתבה: ומה קורה בעולם? החוקים המסדירים את שעות פתיחת החנויות בימי ראשון משתנים ממדינה למדינה. בפולין מותר לפתוח את החנויות ביום ראשון עד 12 פעמים בשנה; באיטליה שמונה פעמים; בספרד 12; בצרפת חמש, אבל בפאריס ובמוקדי תיירות נוספים אפשר יותר. באנגליה מותר לחנויות לפעול בימי ראשון, אבל יש מגבלה על שעות הפתיחה. באוסטריה יש איסור מוחלט על פתיחת חנויות בימי ראשון ובחגים, וברוסיה אין חוק נגד מכירות בימי ראשון.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531274
אתה יודע שאפשר לטבוח ביהודים בכל הזדמנות (פסח או לא) ועדיין חלק מהם ישארו, נכון? אפשר אפילו להשמיד ששה מיליון מהם תוך שש שנים ועדיין ישארו כמה יהודים בעולם. יש הטוענים שמישהו אפילו ניסה את זה בפועל, אבל אדם נאור ודאי לא יאמין לשטות כזו.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531292
לא הכחשתי שהיו פרעות ביהודים במהלך ההיסטוריה אבל כמו שהסברתי כאן כמה פעמים, בניגוד למה שאוהבים ללמד אותנו, זו לא היתה מהות ההיסטוריה היהודית בגולה, אחרת לא היו שורדים יהודים באירופה כבר לפני זמן רב. הפיתרון הסופי הוא מקרה יחיד במינו בהיסטוריה כמדיניות השמדה שיטתית של היהודים ואם יש משהו שדומה לו הוא הג'נוסייד התורכי בארמנים (שממנו הוא גם לקח דוגמא). הנטייה להעצים את הדברים הרעים בהיסטוריה היהודית נובעת מאינטרסים מסוימים: הציונות שאפה להראות שכל הגלות היתה רעה ורק ריבונות לאומית היא טובה ולגיטימית וכיום אנחנו אוהבים להרגיש שכל העולם נגדנו ושזו עוד התפתחות בשלשלת הדורות של עמלק, המן, חמלינצקי והיטלר. כמובן שיהודי טוב לא יאמין לשטות הזאת שנקראת כיבוש.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531296
ברור שההיסטוריה של היהדות בגולה היא לא רדיפות כל הזמן.
בתור התחלה, רוב ימה''ב היה הרבה יותר עדיף להיות יהודי, מלהיות איכר. ורוב האוכלוסיה היו איכרים. היהודים באירופה נעו בין זכויות-יתר לחוסר זכויות ורדיפות. במקומות מסויימים ככה, במקומות מסויימים אחרת, ולא חסרו מקומות שבהם היו זכויות-יתר בהתחלה, ורדיפות וגירוש בסוף, ואז היהודים עברו למקום אחר.

אבל זה לא סותר את זה שפסח היה חג מדמם למדי בימי הביניים במערב אירופה, ובעת החדשה במזרח.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531328
תשמע, יש גם אמהות שכולות שנשארו להן הרבה ילדים חיים, ובכל זאת לא נהוג להסביר להן שהילד שמת הוא היוצא מן הכלל ולא הכלל וחבל להעצים את הדברים הרעים, נכון?

הרבה לפני הציונות היהודים (בפרט האשכנזים) תפשו את הקיום בגולה כקיום קשה ואכזרי שנע בין פרעות לפרעות. זה לא איזה תאור אינטרסנטי ציוני אלא מה שהיה לגביהם עובדת חיים. קרא למשל פיוטי סליחות אשכנזיים מימי הביניים: במקום פיוטים של "חטאנו לפניך, רחם עלינו" כמו שאתה מוצא אצל הספרדים אתה רואה שם פיוט אחרי פיוט בסגנון של "תראה מה הם עושים לנו, למה אתה נותן להם להתעלל בנו ככה, תציל אותנו כבר". גם "שפוך חמתך" שציטטת בא בדיוק מאותו מקום, וגם "נקום נקמת דם עבדיך מאומה הרשעה, כי ארכה לנו השעה ואין קץ לימי הרעה" בבית האחרון של מעוז צור. אם כבר, אז הנסיון שלך לגמד את זה נובע מאינטרס שלך.

למה שיהודי טוב לא יאמין לשטות הזו שנקראת כיבוש? מישהו הזכיר את זה עד כה?
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531351
אם היה כל כך רע ליהודי אירופה, מדוע לא עזבו את כל היבשת? ידוע שבימי הביניים היה טוב יותר ליהודים בקרב העולם המוסלמי. "שפוך חמתך" הוא כמדומני טקסט בבלי, מקום בו חיו היהודים ברווחה ובנוחות.

כשמדברים על המצב, ישראלים רבים נוטים לשכוח שלנו יש חלק רב בענין שתחילתו זמן רב לפני אוסלו או אינתיפאדה כזו או אחרת. זה גם נוטה להתמזג עם הדחייה שלנו לגבי כל ביקורת שנוח לנו לסווג אותה כאנטישמיות. מניותיה של המיסכנות מעולם לא היו גבוהים יותר.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531362
שפוך חמתך הוא מתהילים, ונכתב לאחר חורבן בית ראשון, כמדומני.
"היה טוב יותר", משום שמשום מה משווים את הממוצע של המוסלמים, לגרוע ביותר של הנוצרים. אצל המוסלמים היה ממוצע סביר, ותחת הנוצרים החיים נעו בין טוב מאוד לרע מאוד.
אני אזכיר שאת תור הזהב של יהדות ספרד שמרבים להלל בתור דוגמא לקיום יהודי תחת שלטון המוסלמים, סיימו המוסלמים עצמם, בהתקף קנאות במאה ה-‏13.

אגב, היתה הגירה, מארצות הנוצרים לארצות המוסלמים. ויעידו יוצאי ארצות המזרח ששמם "אשכנזי". אבל רוב היהודים עברו ממערב אירופה למזרחה, שם, לפחות בהתחלה, היה טוב מאוד. אחרי זה, היה פחות טוב. בסוף, היה רע מאוד.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531397
יש הרבה פסוקים בתהילים. ''שפוך חמתך'' הוכנס לליל הסדר, וזה קרה בבבל ולא באירופה (ע''פ ארז).
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531400
פרופ' אביגדור שנאן חולק על ארז
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531407
ארז כתב: "שפוך חמתך" הוא כמדומני טקסט בבלי".
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531411
אני לא יודע מתי ואיפה נכתב תהלים ע''ט (החביב כל כך על מארגני טקסים ליום השואה ויום הזיכרון, שני רק לתהלים פ''ג), אבל ההנחה שהוא נכתב בבבל אחרי החורבן לא נראית לי מופרכת בעליל.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531422
''בבלי, מקום בו חיו היהודים ברווחה ובנוחות.''
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531431
בבבל, אחרי חורבן בית ראשון? אכן, סביר ויתכן.
אבל אני חושבת שכשארז כתב את מה שכתב, הוא התכוון לבבל של תקופת התלמוד. אם לא - ובכן, אין להתפלא שהדור שחזה את החורבן, בידי בבל, שהחריב את הארץ וזרק אותם לבבל, כותב דברים מהסוג הזה.
קצת מגוחך להתרעם על שכותב טקסט במאה ה-‏6 לפנה"ס, מתעלם מן הפרספקטיבה ההיסטורית של אירועים שקרו במשך 2,500 שנה לאחר מותו‏1.

1 מה גם, שכרגיל, היהודים לא *תמיד* חיו בבל ברווחה ובנוחות.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531409
כמה פשוט היה לעזוב את היבשת, אה? אורזים ת'פקלאות, עולים על ג'מבו למרוקו, לוב או עיראק, מוצאים עבודה בתעשיית ההיי-טק המקומית (או אולי עושים את הבחינות של לשכת עוה"ד של מצרים במאה ה-‏12 ועוסקים בתחום) וחיים בכיף בווילה בפרברים. באמת, אני תוהה למה הם העדיפו להשאר במקומות שטבחו בהם.

הפסוק "שפוך חמתך" הוא מתהלים, אבל הקטע המלא (כולל "שפוך עליהם זעמך וחרון אפך ישיגם, תרדוף באף ותשמידם מתחת שמי ה' ") נוסף להגדה בימי הביניים תחת ידם הכבדה של הנוצרים.

כשמדברים על המצב, ישראלים רבים נוטים לשכוח שהענין התחיל לא רק הרבה לפני אוסלו אלא גם הרבה לפני הכיבוש. זה גם נוטה להתמזג עם הדחיה שלהם לגבי כל אזכור של ההקשר ההיסטורי הרחב יותר של העם היהודי, ועם העובדה שצה"ל (והמדינה בכלל) מצליח להעניק להם רמה כל כך גבוהה של בטחון קיומי עד שנדמה להם שהרמה הזו מובנת מאליה. מניותיה של ראייתנו כרשעים-האשמים-תמיד-בכל-מה-שקורה מעולם לא היו גבוהות יותר.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531443
כן, מי יכול לשכוח את פיגועי ההתאבדות של תקופת בית שני? פלסטינים ארורים.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531447
מה עניין שמיטה להר סיני?
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531450
סאטירה על "ישראלים רבים נוטים לשכוח שהענין התחיל לא רק הרבה לפני אוסלו אלא גם הרבה לפני הכיבוש. זה גם נוטה להתמזג עם הדחיה שלהם לגבי כל אזכור של ההקשר ההיסטורי הרחב יותר של העם היהודי," בהתחשב בהקשר של דיונים היסטוריים על גלות בבל וימי הביניים, כשהעניין המדובר כרגע הוא, מן הסתם, הסכסוך הישראלי-פלסטיני\יהודי-ערבי.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531456
סבורתני שיש כאן כמה דיונים במקביל, ראשיתם באותה הודעה, ואחד מהם מתמקד בנושא שפוך חמתך. והוא מנותק לגמרי מהסכסוך דנן.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531458
גם בתת-הפתילון הזה מדובר לפחות עד ימי הביניים. טוב, אז נתקן: מי יכול לשכוח את הפיגוע בקניון רמת לודז'? פלסטינים ארורים.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531470
כהומור, סאטירי או לא, זה היה חלש מאוד גם בפעם הראשונה. וזה לא השתפר עם המיחזור.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531471
ואתה מופתע? הרי ידוע שלסמולנים אין חוש הומור.
תפסיק להשמיץ את הפלסטינים 531513
בימי הביניים לא היו פלסטינים.
תפסיק להשמיץ את הפלסטינים 531528
אבל חוש לסרקאזם היה-גם-היה.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531549
ידידי המפוכח, אתה טוען ברצינות שהעובדה שארז מנסה לצמצם כל אזכור לסבל שעבר על העם היהודי לאורך ההיסטוריה לא קשורה לדעות שלו לגבי ההווה? קרא אחורה ותראה שהוא היה הראשון שקישר את הדיון הזה לכיבוש. הסכסוך עם הפלסטינים והערבים בכלל לא היה "הענין המדובר" עד שארז טרח לדבר עליו, והוא קושר במפורש את היחס לסבל ההיסטורי עם הדעות לגבי המצב היום. הענין עם הערבים/פלסטינים לא קשור כמובן באופן ישיר למה שהתרחש בבל ובימי הביניים, אבל הפרספקטיבה ההיסטורית בה רואים אותו מושפעת גם מזה.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531512
שקרן! בתקופת בית שני לא היו פלסטינים, ובטח לא פיגועי התאבדות.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531518
כל המרד הגדול היה פיגוע התאבדות אחד גדול וכנ''ל גם מרד בר כוכבא.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531524
ב 11.11.1918, שעה 11:01 יצא החייל האחרון יצא מהחפירות, הסיר קסדתו, מחה מצחו, התמתח בעייפות וקרא "אח, מלחמת העולם הראשונה הסתיימה".
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531527
(אולי ''מלחמת העולם הסתיימה''. אלא אם כן כבר אז הוא ניבא את השנייה)
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531558
אני חושב שזו הייתה הכוונה בתגובה שאליה הגבת.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531289
אין הרבה סתירה בין מדינה מודרנית לחלוטין לבין קתוליות חשוכה. אפשר להיות מודרנים לעילא ולעילא, ועדיין להיות קתולים. ואפילו חשוכים.
אגב אירלנד, בית המחסה מגדלנה (לנשים שסטו מדרך הישר (כלומר, שנכנסו להריון או נאנסו או סתם נראות יפות מדי) ולכן משלמות במאסר עולם עם עבודת פרך בלי משפט) האחרון נסגר רק ב-‏1996.

הכוונה לעם היהודי לדורותיו, ושרידתם של יהודים אינה מעידה על כך שלא היו פוגרומים. בצרפת של ימי הביניים מהומות בפסחא היו עניין שקרה מדי שנה. בחלק מהמקומות הקהילה היתה צריכה לבחור יהודי על מנת שההמון יעשה בו שפטים. היו מקומות שהקהילה היהודית פשוט התנדבה לשלם על מנת למנוע את הפרעות.
הגורם? הפסחא סמוכה לפסח. וזה החג שישו נצלב בו. תוסיף את זה שזה גם זמן הפשרת השלגים ומתגלות גופות שקפאו בחורף, והדרך לעלילות דם קצרה.
פסח היה חג מדמם למדי, ואתה מוזמן לעיין בספרו המצויין של שמעון שוורצפוקס "יהודי צרפת בימה"ב".
עניין עלילות הדם ומהומות לא מוגבל רק לצרפת:
עלילת הדם הראשונה באירופה, רצח הילד וויליאם מנוריץ' ב-‏1144, אירעה באנגליה, בתקופת הפסח. הטבח בלונדון וביורק ב-‏1190 אירע בסביבות הפסח.
רצח סימונינו מטרנטו, איטליה, "אירע" בסביבות פסח 1475. ויש עוד רשימה ארוכה. אלה המקרים הידועים ביותר.
התשובה ההומוריסטית של גדעון לוי 531293
תגובה 531292
הערה פרשנית קצרה 531276
בפסוק שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך. גויים אין פירושו ''לא יהודים'' אלא עמים. כלומר את החימה שלך תשפוך על העמים שלא יודעים מי אתה (ואלה שלא קוראים בשמך) כך שדווקא על הנוצרים (ובמידה רבה יותר המוסלמים) הפסוק לא מדבר.
הערה פרשנית קצרה 531286
לא יודע אם זה המענה הנבון.
המשפט הזה נכתב לפני כמעט 1000 שנה, ואף אחד שקורא אותו היום לא באמת מייחל שמשהוא רע יקרה לגויים, כולל יהודים דתיים. זה לא חשוב מה היתה כוונת המשורר.
בסופו של דבר, החגים והאתרים הדתיים בארץ הם גם בעלי חשיבות לאומית ליהודים חילוניים, ואין בכך פסול. אנחנו גם אכן יותר מסורתיים ממדינות מסויימות, וגם בכך אין פסול (גדעון לוי בחר את אחת הכי פחות דתיות, והסיק שאנחנו קרובים יותר לאיראן. מבריק).
אני לא רואה טעם בהתייחסות לשאלה האם עם שלם הוא חשוך יותר או פחות בשל יחוס קדושה לבווארי בן 80, לאתר ארכיאולוגי, או לתאריך לידתו של יהודי מבית לחם. זוהי פשוט גזענות דתית מהסוג הישן. בוודאי שאין להתמודד איתה ע"י הטענה ש"גם ההם חשוכים", זוהי טענה פסולה. חוץ מזה, הרי מר לנדוור היה באותן מדינות פעמיים (בעשר השנים האחרונות בלבד!) וראה שלא כך הוא.
הערה פרשנית קצרה 531287
בכלל, כל מושג החושך הזה הוא מגוחך. מה זה ענינו של מישהו אם אנשים מיחסים סגולה כזו או אחרת לאוביקט מסוים או מקיימים איזשהו טקס; אם הם מרגישים איזו התעלות כתוצאה מזה או איזה חוסר אם הם לא עושים את זה אז שיעשו. אם כבר, אז הם חשוכים יותר או פחות בגלל הדרך בה הם מתנהגים כלפי אחרים, ובתחום הזה הנאורות לא הוכיחה שהיא הצליחה לשפר את רמתם המוסרית של בני האדם.
הערה פרשנית קצרה 531290
למעשה, זה לא מדבר באופן כללי על סתם עמים שלא מכירים באלוהים‏1, אלא ספציפית על מי שעולל רעה לישראל‏2. "שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך ועל הממלכות אשר בשמך לא קראו, כי אכל את יעקב ואת נווהו השמו".

1 יש רבים כאלה בדרום מזרח אסיה, והם לא עוללו מעולם רעה ליהודים.
2 ישראל = עם ישראל, ארז.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים