|
||||
|
||||
שפוך חמתך הוא מתהילים, ונכתב לאחר חורבן בית ראשון, כמדומני. "היה טוב יותר", משום שמשום מה משווים את הממוצע של המוסלמים, לגרוע ביותר של הנוצרים. אצל המוסלמים היה ממוצע סביר, ותחת הנוצרים החיים נעו בין טוב מאוד לרע מאוד. אני אזכיר שאת תור הזהב של יהדות ספרד שמרבים להלל בתור דוגמא לקיום יהודי תחת שלטון המוסלמים, סיימו המוסלמים עצמם, בהתקף קנאות במאה ה-13. אגב, היתה הגירה, מארצות הנוצרים לארצות המוסלמים. ויעידו יוצאי ארצות המזרח ששמם "אשכנזי". אבל רוב היהודים עברו ממערב אירופה למזרחה, שם, לפחות בהתחלה, היה טוב מאוד. אחרי זה, היה פחות טוב. בסוף, היה רע מאוד. |
|
||||
|
||||
יש הרבה פסוקים בתהילים. ''שפוך חמתך'' הוכנס לליל הסדר, וזה קרה בבבל ולא באירופה (ע''פ ארז). |
|
||||
|
||||
פרופ' אביגדור שנאן חולק על ארז |
|
||||
|
||||
ארז כתב: "שפוך חמתך" הוא כמדומני טקסט בבלי". |
|
||||
|
||||
אני לא יודע מתי ואיפה נכתב תהלים ע''ט (החביב כל כך על מארגני טקסים ליום השואה ויום הזיכרון, שני רק לתהלים פ''ג), אבל ההנחה שהוא נכתב בבבל אחרי החורבן לא נראית לי מופרכת בעליל. |
|
||||
|
||||
''בבלי, מקום בו חיו היהודים ברווחה ובנוחות.'' |
|
||||
|
||||
בבבל, אחרי חורבן בית ראשון? אכן, סביר ויתכן. אבל אני חושבת שכשארז כתב את מה שכתב, הוא התכוון לבבל של תקופת התלמוד. אם לא - ובכן, אין להתפלא שהדור שחזה את החורבן, בידי בבל, שהחריב את הארץ וזרק אותם לבבל, כותב דברים מהסוג הזה. קצת מגוחך להתרעם על שכותב טקסט במאה ה-6 לפנה"ס, מתעלם מן הפרספקטיבה ההיסטורית של אירועים שקרו במשך 2,500 שנה לאחר מותו1. 1 מה גם, שכרגיל, היהודים לא *תמיד* חיו בבל ברווחה ובנוחות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |