בתשובה לקשקש, 26/11/08 10:00
ומה היום? 497251
וזה מאוד עזר להם.
ומה היום? 497261
כשמגלים אוכלוסיה שמתנדבת להילחם לצד הסובייטים ביחס של פי עשרה ויותר מכל אלה שהק.ג.ב. טען שנלחמו נגדם,
מן הסתם הסיבה להגליה היא לא להילחם במרדנות.

למעשה, ה'בעיה הצ'צ'נית' היום היא הרבה יותר תוצר של מדיניות סטאלין ומה שבאה אחריה מאשר של לאומנות-צ'צ'נית-בת-מאות שנים.
ומה היום? 497333
לצ'צ'נים? לא עזר משהו. מחציתם מתו.
ומה היום? 497340
ואף על פי כן המשיכו להילחם. ללמדך שאי אפשר זכות לאומית וזיקה רגשית באמצעים צבאיים (אלא אם כן רוצחים את כל האוכלוסיה עד האיש האחרון).
ומה היום? 497347
גם אלעזר בן יאיר המשיל להילחם, וזה לא עזר ליהודה החופשית כהוא זה מול הרומאים.
ומה היום? 497349
וכמובן שצ''ל ''המשיך'' ולא המשיל.
ומה היום? 497350
לולא הנצרות, ייתכן שהייתה קמה מדינה יהודית חופשית במהלך או לאחר התפוררות האימפריה הרומית.
ומה היום? 497371
לאחר התפוררות האימפריה הרומית א''י נפלה חיש מהר תחת השפעה פרסית ולאחר מכן ערבית ולא היה קיים שום סיכוי למדינה יהודית, בטח לא עם מתי המעט שנשארו באותה תקופה.
ומה היום? 497372
לולא הנצרות, רוב האוכלוסיה הארץ-ישראלית היתה יהודית. אולי היא היתה מאבדת את עצמאותה כמו בימי רומא אבל הזהות הלאומית-דתית-אתנית היתה נשמרת.
ומה היום? 497373
ובתקופה הערבית רובה היתה מתאסלמת כמו שקרה לנוצרים שהיו כנראה קודם יהודים.
ומה היום? 497375
אלא אם כן אירופה היתה מתגיירת...
ומה היום? 497379
אירופה היתה יכולה להתגייר אם היהדות היתהעוברת תהליך פאוליני.
ומה היום? 497422
לא בהכרח. הגיור היה יכול להתחיל במקרים בודדים (כמו משרתים של יהודים, שכניהם או גויים שהיו מתחתנים איתם) ולאט לאט היה צובר תאוצה ומביא לגיורה של כל אירופה ללא צורך במיסיונר נלהב כפאולוס.
_________
היסטוריה אלטרנטיבית בשקל לשבת בבוקר.
ומה היום? 497426
איציק התכוון לכך שהיהדות היתה צריכה לוותר על המילה ועל הכשרות כדי להתקבל באירופה.
ומה היום? 497443
בדיוק עם תוספות. התוספות הן הויתור על המימד הגיזעי/ני של היהדות והצעת דת אוניברסלית שאינה מבדילה בין בני האדם. נכון שככל שהנצרות התמסדה - המוטיב הזה הצטמצם.
ומה היום? 497451
מעניין שאותו מורה להיסטוריה, באותו דיון, יכול לטעון ש:
א. זנד צודק. יהודי אירופה אינם צאצאים של יהודי פלשתינה בימי בית שני.
ב. היהדות לאחר בית שני הייתה גזענית ולא קיבלה זרים לתוכה.

המשותף היחיד לשתי טענות סותרות אלו הוא שהן עולבות ביהודים.
ומה היום? 497460
לא הבנתי מדוע אין אפשרות שהוא יהיה צודק. בזמן הבית השני כבר היו קהילות יהודים במקומות שונים; אולי יהודי אירופה המערבית הגיעו לשם או מקהילת רומא שאינני יודע מתי הגיעה לשם. או מסוריה שהיו שם יהודים הרבה זמן או כמו שחושבים שחלק מיהודי פולין הגיעו ממלכת הכוזרים. הבעיה שלך שאתה מקבל את הטענות הללו כעלבון אישי. אז בבקשה ממך, אל תקח דברים שאולי עשה העם שלך לפני 2000 שנה באופן אישי, אין צורך לקחת על כך אחריות; אינך אשם. גם אם יהודים עשו לישו כל מה שכתוב בבשורה על פי מתי- והדברים שכתובים שם אינם בלתי סבירים- אל תקח על זה אחריות ואל תכעס על הכתוב.
ומה היום? 497520
לא ייתכן שהיהדות גם גזענית-שלא-מקבלת-זרים וגם שהאשכזים אינם קשורים אתנית ליהודים הקדמונים. הטענות האלה סותרות. אבל יש להן מכנה משותף - מטרתן הפוליטית - להראות שהיהדות היא דת פגומה ושלמאמיניה דהיום אין חלק ונחלה בפלסטין.
ומה היום? 497534
אם היית מחליף את המילים "לא יתכן" בפנינת הלשון שהפוליטיקאים כה מרבים להשתמש בה: "לא יעלה על הדעת", התשובה שלך היתה מושלמת. אתה מנסה לצייר תהליכים שאינם מושלמים כמשהו סטרילי ומושלם. היהדות באמת לא נוטה ולא נטתה לקבל זרים והקשתה על כך מאד. בכל זאת היתה תופעת הכוזרים והיו עוד תופעות של הצטרפות ליהודים. בגדול- מה שמאפיין את היהדות היא הסגירות. תופעות אחרות הן חריגות. תאמר, שלא יתכן שתהיינה תופעות חריגות? לא יעלה על הדעת? יתכן ויעלה על הדעת.
ומה היום? 497646
יפה. כעת אתה גורס שעיקר יהודי אירופה הם מ"גזע" פלשתיני, ושהתוספות הכוזריות הן חריגות-אך-משמעותיות. הצלחת בזאת להפריך את *שתי* הטענות שלך.
ומה היום? 497384
תיקון קטן: א"י נכבשה כמה פעמים זמנית ע"י הפרסים (פרתים ולאחר מכן הססנים) אולם (מאז כיבושי אלכסנדר הגדול ועד כיבושי הערבים) לא היתה תקופה ממושכת שבה א"י היתה תחת השפעה פרסית.

הערבים כבשו את א"י וסוריה מהביזנטים.
גורשו ב-‏1944, 497364
"המשיכו להילחם" ב-‏1994. באמצע לא היה ואקום. שלא לדבר על קאדירוב ומשמעותו.
גורשו ב-‏1944, 497366
זה בדיוק הענין. ניצחון צבאי לא יכול לערוב לחיסול המירמור שיפרוץ שוב בעתיד. באלג'יריה, שגם בה היה ניצחון צבאי מוחלט,זה היה קצר יותר בזכות מנהיגותו הנבונה של דה-גול.
גורשו ב-‏1944, 497367
גם פיתרון מדיני לא מבטיח כלום, לפעמים אפילו לא שלוש שנים של שקט. וחמישים שנה של שקט יחסי הם תקופה שדי הרבה מדינות יסכימו לקנות.
ומה היום? 497385
זהו, שהם הפסיקו להילחם (לעת עתה), כמו גם הטטרים והגרוזינים, והגרמנים האתנים. אפשר להכניע תנועה לאומית גם ללא רצח עם.

כמובן ש''המשך יבוא''. ההיסטוריה לא נגמרת לעולם. זה כשלעצמו אינו אומר שלחימה על האינטרסים שלך היא מיותרת.
ומה היום? 497425
לחימה על האינטרסים שלך לא רק שהיא לא מיותרת אלא גם חיונית *אבל* לצידה יש גם צורך בתבונה מדינית. לרוסים יש את הפריבילגיה להתעלם מהצורך הזה ולנהוג כבריונים (וכל ההיסטוריה שלהם מוכיחה את זה) אבל לא לנו וגם לעמים אחרים גדולים יותר. הנטייה של הימין להביא כדוגמאות את ההתנהגות הערבית, התורכית והרוסית (אפילו כשמדובר במשטר הסטאליניסטי) מראה הן על צרות האופקים וליקוי ההבנה המדיני של מביאי הדוגמאות והן על תפיסתו המוסרית.
ומה היום? 497427
זו צרות אופקים שמאלנית לכרוך יחדיו תפיסה מוסרית והבנה מדינית. להיות צודק לא מביא ניצחון ואפילו לא מספיק כדי להישאר בחיים.
ומה היום? 497429
התפיסה המוסרית נוגעת למגבלות השימוש בכוח ולכן כרוכה בהבנה מדינית. שימוש בלעדי או עיקרי בכוח רק גורם להמשך המלחמות והלאומנות ופריצת דרך מדינית משנה את המצב בכללותו ומשדרגת את היחסים בין המדינות.
ומה היום? 497433
פריצות דרך מדיניות משנות את המצב בכללותו (לפעמים), אבל לאו דווקא לטובתי. הסכם על פיו פלשתין מן הים עד הנהר חוזרת להיות מחוז בסוריה הגדולה, כפי שהצדק וההיסטוריה מורים, ישדרג את היחסים בין המדינות, יפסיק את המלחמות עלי אדמות, ידכא את הלאומנות היהודית והפלשתינית, אבל יהיה מאוד רע בשבילי. I pass.
ומה היום? 497434
המדיניות תמיד כבולה לאילוצי המציאות ולכן התוצאה המדינית היחידה שיכולה להתממש היא שתי מדינות לשני העמים באותה כיברת ארץ, לא פלסטין השלמה ולא ארץ-ישראל השלמה.
ומה היום? 497435
במציאות, מה לעשות, אחד העמים מונע את "התוצאה המדינית היחידה שיכולה להתממש" באופן עקבי למדי כבר 60 שנה.
ומה היום? 497446
נכון, בגלל זה הוא לא הצליח להימנע מהמלחמה הקשה ביותר בתולדותיו, פתח לאחר מכן בעוד מלחמה לא נחוצה שסיבכה אותו 20 שנה במדינה אחרת ובחר במי שיזם אותה פעמיים לראשות הממשלה. ולמרות זאת מנהיגיו מקבלים במהלך השנים את התבונה כפי שהוכיח לאחרונה ראש ממשלתם הנוכחי אבל אם הוא או מישהו מיורשיו יעז לעשות משהו בכיוון, הוא יירצח כפי שקרה לאחד מקודמיו.
ומה היום? 497452
"לא הצליח להמנע מהמלחמה הקשה ביותר בתולדותיו"? זה האנדרסטייטמנט של השנה. הוא *יזם* את המלחמה הקשה בתולדותיו, מלחמה שכל מטרתה היתה מניעת זכותו של העם השני למדינה, נסיון להשתלט על כל הארץ, ולרצוח את *כל* בני העם השני (שאולי כדאי להזכיר, היה מורכב מאוסף של ניצולים מהמלחמה הקשה בתולדותיו, למעשה מנסיון רצח העם המוצלח ביותר בתולדות המין האנושי).

"פתח לאחר מכן בעוד מלחמה לא נחוצה שסיבכה אותו 20 שנה במדינה אחרת" שוב אנדרסטייטמנט, בזמן שאחד העמים בנה את מדינתו (על חצי הארץ, כמו שאתה רוצה), שיקם את עמו, וניסה לקיים יחסי שלום עם שכניו העויינים, העם השני לא ניסה לבנות מדינה, לא ניסה לשקם את עמו, רק דבר אחד, לנסות ולסכסך העם הראשון לבין שכניו, בנסיונות (כושלים, למזלנו) להרוס את העם הראשון, בנסיונות למנוע מבני העם השני לחיות. עד שסוף סוף הנסיונות האלה הצליחו והעם השני נאלץ לצאת למלחמה ולכבוש את שאר הארץ.

"למרות זאת מנהיגיו מקבלים במהלך השנים את התבונה" תבונה?! מה זה? מנהיגיו ממשיכים לסרב לכל הצעה נדיבה ככל שתיהיה (האוטונומיה, מדריד, אוסלו, קמפ דייויד, ההתנתקות, ההתכנסות) ממשיכים להלחם בבני העם השני, ממשיכים להרוג את ילדי העם השני, ממשיכים להרוס כל סיכוי לשלום ולחיים משותפים. כל נסיון לממש את "התוצאה המדינית היחידה שיכולה להתממש".

"אם הוא או מישהו מיורשיו יעז לעשות משהו בכיוון, הוא יירצח כפי שקרה לאחד מקודמיו" ערפאת נרצח?! בגלל שהוא ניסה לעשות משהו בכיוון?! באיזה כיוון בדיוק?

גדי טאוב הגדיר את זה יפה מאד: "לא אנחנו רוצים ארץ שלמה והם חלוקה. בדיוק להיפך: אנחנו זקוקים לחלוקה והפלסטינים רוצים למנוע אותה" http://www.gaditaub.com/hblog/?p=289
אבוי לבורות ההיסטורית. 497456
הכוונה היתה כמובן למלחמת יום-כיפור, מלחמת לבנון, התפכחות אולמרט ורצח רבין, אבל נתייחס לטענותייך.

תיאור מלחמת העצמאות הוא נכון אבל לא מה שבא לאחר מכן, ביחוד האמירה "ניסה לקיים יחסי שלום עם שכניו העויינים". במהלך שנות ה50 ישראל היא זו שסירבה להגיע להסדר עם מצריים וסוריה, מטעמים מוצדקים, אבל העובדות מפריכות את התדמית של מדינה המושיטה את ידה לשלום מצד אחד ושכנותיה המסרבות לקבלה מצד שני. ישראל היא זו שהסלימה את המצב באזור בנוקטה מדיניות כוחנית הולכת וגוברת מחוץ לגבולותיה ובסירובה להתערבות מדינית כפי שגרס שר החוץ הנבון שלה. ישראל היא זו שיצרה פרובוקציות בגבול הסורי והביאה להסלמת המצב שם. ישראל היא זו שיזמה מלחמה עם שתי מעצמות אימפריליסטיות שוקעות והיתה נתונה בהלך רוח משיחי שהיה עתיד להתחדש כעבור עשור. ואחרי ששת הימים - דחיית יוזמות פשרה, סירוב לנסיגה מהתעלה והגרוע מכל, הקמת התנחלויות - יצירת מדינת אפרטהייד עברית גאה בשטחים הכבושים כעבור אלפיים שנה.

ובאשר לפלסטינים - עם כל הביקורת וההסתייגות לגביהם אי אפשר לאמר שהם דחו את מדריד (נהפוך הוא, בוש כפה את הועידה הזאת על שמיר הסרבן) או אוסלו (שנוא נפשו של הימין הישראלי). לגבי קמפ-דיוויד היו להם סיבות טובות לדחות את ההצעה ועדיין קריסת תהליך השלום לא הייתה הכרחית ואילו ההתנתקות וההתכנסות לא היו הצעות שהוצעו להם אלא נסיון ישראלי לברוח מחזרה לתהליך המדיני.

מה שמביא אותי למאמרו של גדי טאוב. שתי טעויות פטאליות יש בו - ההכללה של כל הפלסטינים לכיוון אחד, זה של החמאס והמחשבה שהמצב ייפתר תוך כדי התעלמות מהצד השני למרות שהניסיון הוכיח את ההיפך. לא הייתי מסתמך עליו להבנת המצב.
אבוי לבורות ההיסטורית. 497462
מלחמת יום כיפור? אתה מתכוון למלחמה בה פתחו *מדינות ערב* כנגד מדינת ישראל *מתוך כוונה להשמידה*? וזה נמצא אצלך ברשימת החטאים של מדינת ישראל דווקא?

מלחמת לבנון? אתה מתכוון למלחמה בה הצליחו הפלשתינאים להרוס את מדינת לבנון, ולהפוך אותה ממדינה עצמאית עשירה ומתקדמת למדינת חסות סורית מפגרת? גם בזה אנחנו אשמים?

התפכחות אולמרט? אתה מתכוון לנסיון של אולמרט לפנות את ההתנחלויות, נסיון שהופסק בעקבות התקפה אלימה מעזה המפונה? גם בקאסמים אנחנו אשמים? גם בחטיפת גלעד שביט ואי היכולת של הפלשתינאים להחזיר אותו, או אפילו לתת לו תנאים מינימליים של שבוי מלחמה אנחנו אשמים?

רצח רבין? אתה מתכוון לזה שרבין שנרצח אחרי שערפאת מזמז את כל נסיונותיו להגיע להסכם שלום ופתח בשורה של מעשי טרור?

"העובדות מפריכות את התדמית של מדינה המושיטה את ידה לשלום מצד אחד ושכנותיה המסרבות לקבלה מצד שני" נכון, כזכור, מנהיגי ישראל הקפידו לא להכיר בסוריה ומצרים, הקפידו להכריז על השמדתם הצפויה והרצויה, הקפידו לא להגיד מילה אחת על הרצון בשלום, הקפידו להחזיק את מאות אלפי הפליטים ממדינות ערב במחנות פליטים ולא לשקם אותם... אהההם, נראה לי שהתבלבלת.

"היו להם סיבות טובות לדחות את ההצעה" איך זה שלהם תמיד "יש סיבות טובות"? למה זה שהורגים מאות ישראלים זה לא "סיבה טובה"? מה זה בכלל "סיבה טובה" לרצוח עשרות ילדים?

"ההכללה של כל הפלסטינים לכיוון אחד" ושכשאתה מכליל את כל הישראלים זה בסדר?

"המחשבה שהמצב ייפתר תוך כדי התעלמות מהצד השני" אני חושב שטאוב לא חושב שהמצב "יפתר".
אבוי לבורות ההיסטורית. 497468
במלחמת יום כיפור אני מתכוון למלחמה שפרצה כתוצאה מסירובה של גולדה לשקול אפילו נסיגה חד-צדדית מגדות תעלת סואץ (שנעשתה לאחר המלחמה תוך כדי נסיגה משטח גדול יותר מזה שהוצע לפניה), לא כל שכן משא ומתן עם מצריים ע"י היענות ליוזמות מדיניות אמריקאיות או פרטיות כמו זו של נחום גולדמן.

במלחמת לבנון אני מתכוון לניסיון של שרון להשליט את הפלנגות על לבנון ולאחר מכן ההישארות המיותרת ברצועת ה"ביטחון" שרק חיזקה את החיזבאללה.

בהתפכחות אולמרט אני מתכוון לראיון שנתן לאחרונה בו הודה בטעותיותיו המדיניות בשנים עברו והצדיק את תפיסת השמאל.

ברצח רבין אני מתכוון לרצח שנעשה בידי פנאט ימני דתי לאחר גל עכור של הסתה מצד גוש הימין.

רצוי לקרוא היסטוריה שעוסקת במה שקרה מעבר לתעמולה הממלכתית. מומלץ במיוחד "ישראל 50 השנים" של דוד שחם. תקרא שם על מגעים שניהלה ישראל עם חוסני זעים ואדיב שישאקלי ועל המגעים עם נאצר בראשית שילטונו, על המכתב ששלח למשה שרת בעת כהונתו כראש נממשלה ועל ההיתר שניתן ליגאל ידין לבקר בקהיר גם לאחר התפוצצות "העסק הביש".

הסיבות הטובות של הפלסטינים בקמפ-דיוויד היו שברק ניסה לכפות עליהם הסכם עם השארת גושים גדולים של התנחלויות ללא הסכמי ביניים בדרך לכך וללא ערוץ חשאי המכשיר את הדרך. הוא עצמו הפריך את אמירתו ש"הפך כל אבן" למען הפלסטינים כשהיה מוכן לתת להם יותר בטאבה.

אני לא מכליל את כל הישראלים אלא מראה שלא נכון לעשות כך גם לפלסטינים.

לפי הבנתי, טאוב מציג את הדרך שלדעתו תשיג את המטרה שאליה חותרים השמאל והמרכז - שתי מדינות לשני העמים. לדעתי הוא טועה ואנחנו נוכחים בטעות זו מדי יום.
אבוי לבורות ההיסטורית. 497478
שים לב מה עשית. המנהיגים הישראלים אשמים בגלל שהם:
1. לא נסוגו חד צדדית מול צבא אוייב מאיים (שאחר כך מימש את האיום).
2. נכנסו למדינת אוייב אחרי שהיא התקיפה אותם.
3. נרצחו.
4. ניסו לדבר עם האוייב שלהם.
5. ניסו להגיע להסכמי קבע.

לעומת זאת, הערבים לא אשמים בגלל שהם:
1. אף פעם לא נסוגו משום שטח, לא חד צדדית ולא בהסכמה.
2. תקפו את ישראל פעם אחרי פעם, גם ללא שום איום מצידה.
3. נרצחו.
4. אף פעם לא ניסו לדבר עם מנהיגי ישראל, אלא אם כן מדינות העולם כופפו להם את היד- וגם אז מזמזו את השיחות.
5. עשו כמיטב יכולתם למנוע הסכמי קבע, כולל יזימת גלי רציחות של חפים מפשע, והפגזת אוכלוסיה אזרחית.

לא אתה לא מכליל. בכלל לא.
אבוי לבורות ההיסטורית. 497480
שים לב להבנת הנקרא שלך:
1. נסיגה חד צדדית בתעלה לא היתה התקפלות מול צבא אויב מאיים אלא גישה שישראל היתה צריכה לנקוט למען האינטרס שלה להפגת המתיחות בתעלה. (נסיגה גדולה יותר לאחר מלחמה קשה עם אלפי הרוגים, פצועים ונעדרים היתה טובה יותר?)
2. הכניסה ללבנון לא היתה לאחר שזו התקיפה את ישראל אלא פרי תהליך קנוניה בין שרון לפלנגות וניצול ההתנקשות בשגריר ישראל בלונדון כתירוץ לכך.
3 + 4. אני בודאי לא מאשים את רבין על כך שנרצח או ניסה להגיע לתהליך שלום. זו היתה גדולתו כמנהיג, ראש הממשלה הישראלי הטוב ביותר לאחר בן-גוריון.
5. את ברק אני לא מאשים שניסה להגיע להסכם קבע אלא על הדרך שעשה זאת.

ולגבי הערבים:
1. הם לא מחזיקים שטחים כבושים שלנו ולכן אין להם מאיפה לסגת.
2. ההיסטוריה של מלחמות ישראל קצת יותר מורכבת מזה וכמובן שהערבים לא נקיים מאשמה.
3. עבדאללה וסאדאת אכן נרצחו בידי קיצונים, בין השאר בגלל השלום שעשו או ניסו להגיע עם ישראל אך לא כסיבה העיקרית.
4. לא נכון. המלך עבדאללה, חוסני זעים, אדיב שישאקלי ונאצר בשנות ה50 ,סאדאת בשנות ה70, עראפת בסוף ה80, אסד האב והבן בשנות ה90 וה2000 וכמובן המלך חוסיין. כמובן שהם עשו את זה מהאינטרסים שלהם אבל לא בגלל ש"כופפו להם את היד". ובאשר למיזמוז השיחות, היו לנו כמה ראשי ממשלה משלנו שהצטיינו בזה.
5. שוב ראייה פשטנית. מי שיזם וביצע את פיגועי הטרור במהלך שנות אוסלו היו החמאס והג'יהאד והרשות הפלסטינית אכן לא עשתה מספיק כדי למנוע אותם. לאחר קריסת אוסלו היא הצטרפה אליהם אבל גם ממשלת ישראל מצידה לא ניסתה להחזיר אותה לשולחן הדיונים (וזה היה אפשרי או לפחות הכרחי לנסות).

אני לא חושב שאני זה שעושה הכללות.
אבוי לבורות ההיסטורית. 497482
1. ולערבים אף פעם אין אינטרסים?
2. ולבנון לא הפגיזה את ישראל באלפי קטיושות?
3. ???
4. ???
5. הוא ניסה לעשות שלום בגלוי? הוא ניסה להגיע להסכם קבע? הוא ניסה לבטל את "זכות השיבה"? הוא הסביר שיש התנחלויות שאי אפשר לפרק והציע שטחים חלופיים? וזה *לא* בסדר?

1. הסורים יכלו לסגת מהגולן לפני ששת הימים, למשל. המצרים מסיני, למשל. הסורים יכולים היום לצאת מלבנון, למשל.
2. אהה, הם לא נקיים מאשמה? נחמד מצידך.
3. וזה לא אשמתם?
4. המלך עבדאללה? אתה מתכוון למלך שפיקד על הלגיון שניסה להרעיב את יהודי ירושלים?
חוסני זעים? זה שהיה נשיא סוריה שבוע וחצי?
נאצר? זה שדיבר על לשטוף את רחובות מדינת ישראל בדם?
סאדאת? זה שתקף את ישראל ביום כיפור?
ערפאת? זה שיזם את האינתיפאדה השניה כתגובה להצעת השלום מלמעלה?
אסד האב? זה שסירב להצעות של ארבע ראשי ממשלה (רבין, פרס, נתניהו וברק) לקחת את הגולן?
אסד הבן? זה שבמקום לקחת את הגולן וללכת להסכם שלום יזם את התחזקות החיזבאללה וניסה לבנות נשק גרעיני בשיתוף פעולה עם קוריאה הצפונית?
המלך חוסיין? זה שמנע מרוב האזרחים שלו לשלוט, זה שעומד מאחורי ספטמבר השחור, זה שכשהחזיק ביהודה ושומרון ולא עשה כלום לקדם את השלום?
אלה הצדיקים שלך? אלה רודפי השלום שלך?
5. מה להחזיר לשולחן הדיונים? על מה יש לדבר עם מי שמצד אחד לא מסוגל לממש את הריבונות שלו, ומצד שני מבטיח לך שהוא לא יקבל שום הצעה שבסופה יש לך זכות קיום?
אבוי לבורות ההיסטורית. 497485
1. בודאי שיש. מה זה קשור?
2. לא. אש"ף הפגיז את ישראל באלפי קטיושות ממושבו בדרום לבנון. הפיתרון לזה לא היה ברית עם הפלנגות...
3+4. אמרת שאני מאשים את רבין בגלל מדיניותו. אמרתי שזה ממש לא נכון.
5. הוא ניסה לכפות על עראפת הסכם של החזרת 70% מהגדה עם גושי התנחלויות מלבד אלה שקרובים לקו הירוק, כל זאת ללא הכנה מקדימה עם שיחות צדדיות וערוץ חשאי.

1. כל אלה לא שטחים שהם כבשו מאיתנו. אין כאן מצב סימטרי (וטוב שכך).
2. ראייה אוביקטיבית של הסיכסוך הערבי-ישראלי לא מוציאה אף צד נקי מאשמה. מי יותר מוסרי וצודק זה כבר עניין אחר.
3. זו אשמת הקיצונים ולא *כל* הערבים. כפי שראינו, גם לנו יש קיצונים שרוצחים את מי שמוכן לגשת למו"מ מדיני.
4. אף מהם לא צדיק או רודף שלום. כולם פעלו מתוך האינטרסים שלהם והבאתי אותם כדוגמאות נגד לטיעון שלך שמנהיגים ערבים היו מוכנים לעשות שלום או להידבר עם ישראל רק כתוצאה מלחץ חיצוני. שוב התמונה שאתה מציג בסעיף זה היא פשטנית ומסולפת להחריד.
5. הרשות הפלסטינית קיבלה את זכות הקיום של ישראל, בודאי ובודאי כשמדובר באבו-מאזן. האמירות שלך תלושות מהמציאות.
אבוי לבורות ההיסטורית. 497489
''ראייה אובייקטיבית''.

אתה מזכיר לי את אותו עורך שאמר לעיתונאי, ''אני רוצה כתבה אובייקטיבית נגד השמאל''.

(אה, כן. ואם לדייק, סוריה דווקא החזיקה שטחים כבושים עד מלחמת ששת-הימים, גם אם, רק כדי להימנע מאינספור הפניות לספרים שיתגלו כולם למפרע כספרי תעמולה כי הם לא יתאימו לגרסה שלך, נקבל את שאר טענותיך).
אבוי לבורות ההיסטורית. 497490
פירושה של "ראייה אוביקטיבית" הוא הבנה של הסכסוך הישראלי-ערבי כשרשרת של משברים שהתפתחו למלחמות כתוצאה מאוזלת יד של שני הצדדים ולא התקפה מתמדת על ישראל מצד שכנותיה שבאה מדי פעם לידי ביטוי. ישראל אכן מצטיירת ברוב המקרים כצד הצודק יותר אבל זה לא מנקה אותה משגיאותיה.

איזה שטחים כבושים החזיקה סוריה?
אבוי לבורות ההיסטורית. 497493
"ראייה אובייקטיבית" היא גם לא טפילת עיקר האשמה על צד אחד, רק כי הוא ישראלי, שפיטה לחיוב של כל פיפס שאמר מישהו (למשל, נאצר בשנות החמישים, למרות הספרות הדי ענפה שעוסקת במדיניותו ובכך שהוא לא התכוון ממש להגיע לשלום, כפי הנראה, שלא לדבר על מה שאמר אז על הפלסטינים), ומצד שני שפיטה לחובה של כל מה שישראלי אמר, עשה או לא עשה, עם יוצא דופן אחד המוכיח את הכלל.

וסוריה? עיין בתולדות השטח המפורז ובדרישותיו של אסד האב והבן. תמצא שיש, אפעס, פער בין השטח שהסורים החזיקו בידיהם בתום מלחמת העצמאות, השטח שהיה בידיהם ב-‏1967, והגבול הבינ"ל הקדוש (שהם סירבו להכיר בו לפני 1967, למעשה). זה לא סוד גדול, ותולדות הכיבוש הסורי שם ידועות היטב.
אבוי לבורות ההיסטורית. 497494
אני לא טופל את עיקר האשמה על ישראל אלא מראה תמונה מאוזנת יותר למי שעושה דבר זה לגבי הערבים. אני מודע בהחלט שלא כל גישוש ערבי היה מעשי או שוחר טובה אלא מראה תמונה מורכבת יותר מזו שהוצגה. מי שלא אוהב גישה זאת נוטה שלא להבין את דבריי או להציג אותם בצורה לא נכונה ובעצם מעיד על עצמו בבחינת "כל הפוסל במומו פוסל".

לגבי המאבק בשטח המפורז על יד הגבול הסורי, התמונה היא שוב מורכבת יותר. התיחסתי לכך בפתיל החל מתגובה 481382 .
אבוי לבורות ההיסטורית. 497496
כשאתה מחלק אשמה, ואתה מחלק אשמה, זו לא ''צורה מורכבת יותר''.
ואת סיפור השטח המפורז אני מכיר לא מהיום, וגם לא מהאייל אלא ממקורות קצת-יותר מוסמכים. בעינה עומדת הנקודה שהסורים השתלטו על שטחים מעבר לגבול הבינ''ל, אותו גבול קדוש בעיניך. גם הסיפור עם שרת ובן-גוריון באמת מורכב יותר, ופה דווקא לא תמיד 'לטובת' הצד הישראלי - מהדיונים בממשלה וארכיון המדינה עולה תמונה לפיה שרת היה פחות 'צדיק' ממה שלימים הוא כתב. הוא אמנם היה הרבה פחות מיליטנט מדיין (שאכן, הרבה יותר מוקדם מבן-גוריון חשב שישראל תיאלץ לצאת למלחמה), אבל לאחר מעשה הוא גם העדיף לכתוב את ההיסטוריה שלו בצורה שהוציאה אותו יותר יונה ממה שהוא. באשר לעסקת הנשק הצ'כי, לדעתי היא רק הייתה שלב בהידרדרות הכללית, ותפקידה היה פחות מכריע ממה שאפשר לצפות. היא הייתה יותר הקש שכמעט שבר את קו הגמל מאשר גורם בפני עצמה למלחמה. האירוניה היא שפעולות הפידאינים ופעולות התגמול, שהוצגו כסיבה למלחמה, שיחקו בפועל תפקיד הרבה יותר קטן בפריצתה מאשר היה מקובל, והן התקפות הפידאינים והן פעולות התגמול היו בדעיכה עוד בטרם המלחמה. קלקיליה קברה, למעשה, את פעולות התגמול, ומלחמת סיני באה בלי קשר אליה אבל בתזמון מופלא כדי לשכנע את נאצר שלא כדאי לו להתחיל עם זה שוב (חוסיין השתכנע הרבה קודם).
אבוי לבורות ההיסטורית. 497497
שרת לא שיכתב את ההיסטוריה של עצמו. הוא כתב יומן בזמן אמת שלא נועד לפירסום ויצא לאור רק אחרי מותו. גם לא היה לו אינטרס לעשות דבר כזה - בתקופה ההיא עמדה כמו שלו לא היתה פופולרית ולא מובנת והיא גם לא היתה ידועה בציבור הרחב.
אבוי לבורות ההיסטורית. 497499
את הורס את תשתית עולמו של טווידלדי.
אבוי לבורות ההיסטורית. 497500
איך?
אבוי לבורות ההיסטורית. 497521
העולם של טווידילדי בנוי על התחושה החריפה שכל העולם נגדנו, משאת נפשו של כל ערבי מהאוקינוס האטלנטי ועד חצרמוות הוא להשמיד את הישוב היהודי. גם הדיבורים על שלום הם חלק בתורת השלבים. בכל התקריות מאז קום המדינה, הערבים התחילו. בכלל, אנחנו ידענו עוד לפני ג'ורג' בוש מהו ציר הרשע. אף ערבי לא סולק מא''י ישראל וכולם ברחו על מנת לחזור ולזרוק אותנו לים.
הכל שחור לבן-אנחנו לבנים-הם שחורים. בשביל טטווידילדי לקבל שיש גם אפורים וגם אצלנו יש כתמים שחורים ואצלם לבנים- זה לאבד את העולם.
אבוי לבורות ההיסטורית. 497523
התגובה הזו מעידה על העולם שלך, לא על שלי.
אבוי לבורות ההיסטורית. 497502
הבן שלו ערך את היומן, כידוע, וזכרונותיו של שרת שונים בכמה עניינים חשובים ממה שמופיע במסמכים הראשוניים הרלוונטיים. כמו בהרבה מקומות אחרים, יומנו של שרת כנראה נכתב כדי שיום אחד מישהו אחר יקרא אותו. ואם לא - אז שרת הציג את עצמו בפני עצמו בצורה שונה קצת ממה שהציג את עצמו בפני ממשלתו ובפני הצבא (וגם זה, אגב, לא סוד גדול. אם אני זוכר נכון, חוץ מהמסמכים יש על זה גם משהו ב'אתגר ותגרה' של בר-און). אגב, גם העורך השמיט המון קטעים במהדורה המקורית מסיבות שונות (מן הסתם ב-‏1978 מה שהוא כתב על לבון ותכניות החיידקים שלו היה נחשב מרחיק לכת מדי?), וחלקם ייצאו לאור במהדורה הקרובה הצפויה. בכל אופן, במקומות שיש סתירה בין היומן לפרוטוקולים, הסבירות היא שהפרוטוקולים צודקים.
אבוי לבורות ההיסטורית. 497503
איפה נמצאים הפרוטוקולים?
אבוי לבורות ההיסטורית. 497505
ישיבות מטכ"ל, בארכיון צה"ל (פתוח עד 56 ועד בכלל, למעט כל מיני צנזורות משונות, לרוב קשורות לחקירת שבויים או לכל מיני נושאים העשויים לפגוע ביחסי החוץ של מדינת ישראל, כמו הצנזורה המשונה לפיה בתיק אחד מצונזר הכינוי 'נבלות' שמשה דיין קרא לבריטים, למרות שמוטי גולני פרסם את הפרוטוקול המלא והלא-מצונזר כולל המילה...), ודיוני ממשלה - בארכיון המדינה בירושלים. יש גם לא מעט חומר רלוונטי בסדרת 'תעודות למדיניות החוץ של מדינת ישראל' שמגיעה עד שנת 60, בנתיים לא כולל משום מה את שנת 1955 ואת נובמבר 1965 עד סוף 1957. יש גם ספר תעודות מתקופת משה שרת שערכה לואיז פישר, אבל אודה ואבוש שלא הספקתי לקרוא אותו בנתיים.
אבוי לבורות ההיסטורית. 497506
נובמבר 1956, כמובן.
אבוי לבורות ההיסטורית. 497507
אז למה אתה משווה את זה ליומן האישי של שרת? אלה שני טקסטים שונים ולא שתי גירסאות של אותו טקסט.
אבוי לבורות ההיסטורית. 497508
למה אני משווה? כי במחלוקת על הדיוק ההיסטורי, לפעמים הפער בין שני הטקסטים השונים האלה והתיאור שלהם (למשל, עד כמה התנגד שרת לפעולות תגמול\פעולת תגמול ספציפית ועד כמה התיאור שלו ביומנו הוא מדוייק ואיפה הוא לא ולמה), אומר הרבה מאוד.
ולסיכום הדברים. 497571
אבי שליים ומרדכי בראון מסכימים על העובדות וחלוקים על הפרשנות. אני מסכים עם בראון.

סיבה ותוצאה 497606
אז אולי תוכל להסביר לי את זה: "בר-און מסכים שלפחות בגזרה המצרית, פעולות התגמול הן שהולידו את פעולות הפדאיון מרצועת עזה והן שהובילו למלחמת סיני." תגמול על מה?
סיבה ותוצאה 497607
פעולות התגמול היו על חדירת פדאיון. הבעיה היתה שהקונספציה היתה לכפות על המיצרים להלחם בפידאיון. לפחות באחת הפעולות נהרגו כ-‏50 חיילים מיצריים. הענות למסר היה פשוט כניעה ואף מדינה לא היתה עושה את זה גם במחיר של מכות נוספות. כתגובה החלו המיצרים לתמוך בפידאיון.
סיבה ותוצאה 497609
הקונספציה הזו עבדה באופן כללי מול ירדן, למשך כמה זמן (אחרי קיביה הייתה ירידה עצומה במספר הפיגועים שיצאו משטח בשליטה ירדנית, עם עליה מסויימת לקראת אמצע 56 והלאה (במיוחד בשל פעילות חתרנית מצרית בירדן. הנספח הצבאי המצרי בירדן, בחש בצלחת בצורה אינטנסיבית ביותר) , ונכשלה מול מצריים, כך שהתיאוריה "אף מדינה לא הייתה עושה את זה", אינה מדוייקת. זה יותר "מצריים לא הייתה עושה את זה", והסיבות לכך ברורות - בניגוד לחוסיין, בין רצועת-עזה-שתחת-משטר-צבאי לקהיר חצצו די הרבה ק"מ, ונאצר לא היה מטופל באוכלוסיה שרובה פלסטינית, בניגוד לחוסיין. כך שחוסיין פחד מספיק ומן הצד השני לא ראה בפעולות התגמול אמצעי המיועד לפגוע בו פוליטית. ואילו השלטון המצרי לא פחד מצה"ל במידה דומה ומן הצד השני ראה בפעולות פגיעה פוליטית. בנוסף, עוד לפני ההפעלה 'הרשמית' של הפידאיון הייתה מעורבות של אנשי שלטון וצבא מקומיים מצריים בהפעלת פידאיון, ולפעמים זרוע אחת של השלטון המצרי ניסתה להילחם במה שהזרוע השניה הפעילה.

כמו-כן ראוי לציין שמסתבר שמדינות עושות דברים בעקבות מכות גם אם אלו נראות ככניעה - וכך עולה מההאשמה כנגד מנהיגי ישראל שלא ויתרו פה ולא ויתרו שם רק בגלל שזה נראה ככניעה, או שניסו לממש את ריבונותם על שטח מפורז רק בגלל סיבות של גאווה לאומית, וכן הלאה וכן הלאה. כי מנהיגי ישראל, כנראה, צריכים להיות כפופים להגיון אחר משל כל מדינה.
סיבה ותוצאה 497612
הקונספציה כמעט עבדה יותר מדי טוב. הפעולות הללו החלישו את המלך חוסיין. פעולת קיביה לא פתרה שום דבר ; היא היתה הפעולה הראשונה וחייבה את ב"ג לשקר שלא צה"עשה אותה.
סיבה ותוצאה 497613
סליחה: שלא צה"ל עשה אותה.
סיבה ותוצאה 497619
העובדה - וזו עובדה, לא פרשנות - שאחרי קיביה צלל מספר הנפגעים מפידאיון בצורה ניכרת. ב-‏1953 נהרגו 75 ישראלים בידי פידאין, ב-‏1954 - 34, ב-‏1955 - 11.
קיביה לא הייתה "הפעולה הראשונה". היו די הרבה לפניה - חלקן, כמו פאלאמה, בזיונות מביכים מבחינת צה"ל, אבל החל מאמצע 1953 פעולות התגמול הצליחו להכאיב בצורה ניכרת יותר לצד השני. אם כבר, במבט מן הצד, אם ישראל הייתה ממשיכה לתקוף כפרים אזרחיים ולא עוברת לענישת הממשלים על מעשי הפידאינים, גם המצב מול מצריים היה מסלים פחות. קיביה לא הייתה הראשונה - היא הייתה כמעט האחרונה שכוונה נגד ישוב אזרחי במטרה להשפיע על האזרחים להקיא את הפידאיון (האחרונה הייתה כמדומני בעזון במרץ 1954), ואחריה לא היו פעולות תגמול רציניות נגד השלטון הירדני למשך תקופה ארוכה. החל ממבצע בנימין ב' בבית ליקיא בספטמבר 1954 ועד הפעולה בא-רהווא בספטמבר 56, לא היו פעולות תגמול ממש נגד ירדן. באותו זמן, ולא במקרה, חוסיין נקט צעדים רציניים נגד המסתננים (עד שהתפתחות העניינים לאחר הלאמת התעלה שינתה את העניין) ולכן ירד מספרם, וישראל גם נמנעה מלהגיב לעיתים על פעולות רצחניות של פידאין מירדן. סיכומו של עניין, חוסיין התחיל להילחם במסתננים במיוחד כאשר חשב שאם לא יעשה זאת, שלטונו בסכנה - וזו, אכן, הייתה האמונה הישראלית. וכפי שציינתי, היא צדקה לגבי ירדן, וטעתה לגבי מצריים.

יש גם את העניין הקטן שיש עוד דברים ששום מדינה לא מוכנה להם: למשל, לאפשר לתושבי מדינה אחרת להסתנן אליה, לרצוח, לשדוד ובעיקר להפוך את ריבונותה להמלצה בלבד.
עוד רמז לכך שהפעולות לא היו הסיבה היחידה להסלמה אפשר ללמוד מהעובדה שעסקת הנשק הראשונה של מצריים עם בריה"מ נחתמה בסתר *לפני* פעולת עזה.
סיבה ותוצאה 497618
זה מה שחשבתי.
אכן מדינה אינה נושאת באחריות לקבוצות חמושות היוצאות מתוכה באופן סדיר כדי להרוג באוכלוסיות של מדינות שכנות, שאם לא כן, אנא אנו באים?
סיבה ותוצאה 497611
אגב, אני לא מצליח למצוא ברשת את הביקורת על ספרו של שליים שפירטה רשימה גדולה של טעויות היסטוריות מביכות ואי-דיוקים מזעזעים (לא בפרשנות, בעובדות). אם מישהו ימצא, אודה. אני לא מתכוון לבעיה הקבועה של אי-שימוש במקורות ערביים כמעט, אלא לביקורת שסקרה טעויות, אי דיוקים וציטוטים לא נכונים.
סיבה ותוצאה 497615
רצוי מאד שגם תחפש את הביקורת על הביקורת. יש לא פעם "ביקורות כועסות". למשל: מישהו מאוניברסיטת ת"א מצא "טעויות מביכות" בספרו של הווארד זין: ההיסטוריה העממית של ארה"ב. אינני זוכר מי זה אך אני זוכר את הטון המתנשא שלו. קראתי את הספר ועברתי על הטעויות. הן אינן טעויות. אותו הסיפור בספרה של נעמי קליין":THE SHOCK DOCTRINE..., במכון קאטו קטלו את הספר ומצאו טעויות בסיסיות. נעמי קליין ענתה בפירוט רב על הטענות. מי שרוצה לראות חלק מהטענות ימצא אותן ב"הקאפיטליסט היומי" בדבריו של הוטרן מכאן-אורי ראדלר.
סיבה ותוצאה 497623
גם אני מצאתי בספרו של שליין כמה טעויות מביכות ממש, אלא שהספר לא לידי ולא טרחתי לשמר אותן. כך שהטענות מולו מן-הסתם מקובלות עלי, כיוון שהן דומות לאלה שמצאתי. אגב, גם ל'ביקורות הכועסות' על ספרו של אפריים קארש, שהאשים את שליים ומוריס בשקרים, יש תשובה שעונה בפירוט רב על הטענות. העניין הזה לא מוגבל לצד אחד של המפה: לפעמים גם טענות נגד הסטוריון ימני עשויות להיות מוטעות, לא פחות מאשר נגד הסטוריון שמאלי.

באשר לקליין, כיוון שאני לא משתייך לקהל קוראיו של הקפיטליסט היומי, הלכתי וחיפשתי את המאמרים - מסתבר שזה לא נעצר שם, ויש תגובה לתגובה, וגם התגובה לתגובה עונה בפירוט רב על הטענות של קליין. בנתיים עוד אין תגובה לתגובה לתגובה.
סיבה ותוצאה 497628
הספר של קליין מדבר על תהליך; הביקורת תוקפת נקודות. למשל,הביקורת מתייחסת למה שכתבה על מילטון פרידמן כאילו שהיא תולה בו את כל הדברים ולא היא. היא מציגה את האסכולה ולאו דווקא את האיש, למרות שגם לגבי האיש התגובה שלה לביקורת -ניצחת.
סיבה ותוצאה 497632
אחרי קריאת התגובה לתגובה, אני מתקשה לחשוב שהתגובה שלה ניצחת. אולי אחרי שהיא תכתוב את התגובה לתגובה לתגובה...
סיבה ותוצאה 497633
קראת את הספר?
סיבה ותוצאה 497635
לא. אבל הפנית לביקורות. קראתי את No Logo, מצד שני, והוא הסיבה העיקרית לכך שלא טרחתי לקרוא שום דבר נוסף שהיא כתבה. הוא היה הרבה יותר מנשר ממחקר רציני.
סיבה ותוצאה 497639
אין דמיון בין הספרים. כמובן שאין שום טעם להתייחס לביקורת בלי לקרוא את הספר.
סיבה ותוצאה 497624
כדאי גם להזכיר כאן את הביקורת על הביקורת על הביקורת על ספרו של שליים, שמצליחה לשים ללעג ולחלם את הביקורת על הביקורת על ספרו.
סיבה ותוצאה 497625
citation needed

גם לך וגם לאיציק.
סיבה ותוצאה 497636
זה נכתב בבדיחות הדעת. איני חושב שהבליו של שליים ראויים ליותר מזה.
סיבה ותוצאה 497640
קראת את הספר של שליים?
סיבה ותוצאה 497643
חלילה - "אם ביטול תורה, עדיף במושב ליצים", ושליים אפילו אינו מעורר חיוך.
לשון אחרת: קראתי עליו והתרשמתי שספרו אינו נושא עימו כל ערך המצדיק את השחתת זמני היקר.
מצד שני, ככה גם אמרתי על "ואלס עם באשיר" ובסוף נקלעתי אליו (מומלץ - אתה תהנה מכל רגע של איוולת, זדון ואדישות בסרט).
סיבה ותוצאה 497649
אז אני ממליץ לך להבא לא לקיים דיונים על ספרים שלא קראת, למרות שמאד בא לך להביע דעה בנידון. לפחות תפתח את דבריך במילים:"לא קראתי את הספר אבל...".
סיבה ותוצאה 497655
בשביל המעט שכתבתי כאן אין צורך לקרוא את הספר וגם לא נבע מדבריי שעשיתי כן. במקרה של ספק, ניתן לשאול, כפי שעשית.
סיבה ותוצאה 497658
חבל. היית עשוי להחכים קצת. שליים כאמור קיצוני בפרשנות שלו אבל מצביע על דברים שלא מוזכרים בהיסטוריה המימסדית. בכל אופן, כדי להתווכח איתו צריך להכיר את טענותיו.
סיבה ותוצאה 498481
איזה פתילון מעולה.

"קראת?"
"אני לא צריך לקרוא בשביל לדעת שמדובר בשטויות!"
"אני קראתי אבל רק את הביקורת".
"ממליץ לך לקרוא!"
"ואתה, קראת?"

וכו' וכו'.
סיבה ותוצאה 498486
"קראת?"
"לא, אבל קראתי את התגובה של ברקת."
סיבה ותוצאה 498489
בסוף יתברר שהטקסט המקורי לא נכתב אף פעם, אלא רק הביקורות עליו, הביקורות על הביקורות, הביקורות על מי של קרא את הביקורות הראשונות, הביקורות על מי שקרא אותן...
פתילון מעולה 498590
ואני גאה בכך שהייתי חלק מן המפעל המפואר הזה!
למען הדיוק, אציין שהביטוי "קראתי עליו" מתגובה 497643 אינו מדוייק. מדובר בקריאת ראיון עם שליים וכן בקריאת סקירה של ספרו ובשיחה על חלק מטענותיו עם הסטוריונית בתחום.
אבוי לבורות ההיסטורית. 497491
הערה לסדר: לפחות בהזדמנות אחת משא־ומתן עם חוסיין נכשל בגלל אי־נכונות בצד הישראלי (הסכם לונדון). דחייתו השאירה את הפלסטינאים למעשה כפרטנרים היחידים האפשריים באותה גזרה. בדיעבד יש סיכוי סביר הוא היה מונע את פרוץ האינתיפאדה (וכן, אי־אפשר להסיק מסקנות מעשיות בדיעבד).
אבוי לבורות ההיסטורית. 497492
את זה כבר אמרתי בתגובה 477872 .
אבוי לבורות ההיסטורית. 497524
כמו שהסכמי אוסלו מנעו את האינתיפאדה השניה?
לא ניתן להכניע תנועות לאומיות באמצעות קבלני משנה.
ומה היום? 497453
המערכת הפוליטית הישראלית - ממרצ עד ליברמן - קיבלה את התוכנית הזו[*]. נשאר רק לשכנע 150 מיליון ערבים לקבל את הפולש הקולוניאליסטי.

[*] הקבלה הזו איננה בלתי-חוזרת, ראה דוגמת חד"ש שמנשבות בה מחדש רוחות המדינה הדו-לאומית בפלסטין השלמה.
ומה היום? 497458
ליברמן לא קיבל את התכנית הזו אלא עשה בה שימוש ציני לגירוש אזרחים ישראלים לא יהודים מהמדינה. גם קבוצות אחרות בימין לא קיבלו את התכנית (קדימה היא מפלגת מרכז לצורך העניין וגם בה יש חילוקי דעות לגביה). ואילו חלק גדול מהאוכלוסיה הפלסטינית תמך בתהליך השלום בימי אוסלו וגם לאחר מכן עם המיפקד הלאומי ויוזמת ז'נבה.
ומה היום? 497522
ליברמן אינו מבקש (לדבריו) לגרש אזרחים ישראלים. הוא מוכן למסור לפלסטין שטחים המיושבים בפלסטינים תמורת קבלה של שטחים המיושבים ביהודים.
ומה היום? 497535
התוכנית (תוכנית?) הזו לא בדיוק ריאלית אם עושים חישובים של כמות אוכלוסין, שטח, ובמיוחד איכויות שטחים (למשל כביש 6, וואדי ערה), שלא לדבר על המכשול החוקי שלא ברור איך ואם אפשר לעבור אותו (שלילת אזרחות).
ומה היום? 497537
זהו בדיוק העוקץ של התכנית: היא איננה תכנית. גם אני תהיתי האם ליברמן חושב להעביר את חלקו של כביש 6 ואת כל ואדי ערה.
ומה היום? 497539
זאת לכשעצמה, לא בעיה גדולה, בחיאת- סוללים עוד פיסת כביש של כמה עשרות קילומטרים, שיעקוף מפאתי חדרה המזרחיים לאותו הכיוון בוואדי מילע. זה לא סיפור גדול, למרות שפה עושים ענין מכל ניקוז ביוב עלוב, ההצעה ההיפוטתית (לערביי אום אל פחם וסביבתה מחד, ולפלסטין מאידך) לא צריכה להפוך למאין טאבו אצל השמאל, ולו משום שהיא עשויה לעורר דיון בדבר- היכן עובר באמת, הגבול ביחס בין המדינה לערביה (המקומיים) שאחריו יצביעו רוב תושבי האזור בעד הסתפחות (לפלסטין). דיון שעשוי לעסוק ביותר מחד מימד, של החברה הערבית. עשוי לגרור גם, דיון יותר מעמיק בחברה הערבית הנ''ל- הכל כמובן- יכול להתרחש רק תוך סיום הפארסה האימפרילית.
ומה היום? 497541
אני מדבר על תכניתו של ליברמן ולא שלך. כביש 6 עובר במקום מסויים בין ערים ערביות. האם ליברמן רצה להעביר חלקים מהגליל למדינה הפלסטינאית? לשלוף את נצרת ויפיע מבין נצרת עלית ומיגדל העמק? זו תכנית תעמולה כדי לצייר לו פנים מתקדמות. הגזען אינו חושב על כל מיני דרכים אחרות לפתור את בעיית הציבור הערבי-האזרחים הערבים במדינת ישראל.
ומה היום? 497647
על מה אתה מדבר? כביש 6 עובר ממערב לוואדי ערה, ובקרוב יגיע עד ואדי מילכ. אין ערים ערביות ממערב לו, והוא דווקא מאפשר לישראל לוותר על כביש 65 (ואדי ערה).

ליברמן לא צדיק, והוא אינו תומך בפתרון שתי המדינות מתוך אהבת ערבים, או דאגה לזכויותיהם הלאומיות. אבל אפילו הוא תומך.
ומה היום? 497650
כביש 6 אינו עובר היום ממערב לואדי ערה אלא מדרומו. אין ערים ערביות ממערב לכביש 6? טייבה וקלנסואה הן ערים יהודיות?
אינני מאמין שליברמן באמת רוצה להעביר את כל שטחי הישובים הערביים למדינה הפלסטינאית; יש לי הרושם שהוא ידאג לעשות לישובים הללו דיאטה חריפה לפני שיעביר אותם.
ומה היום? 497722
כביש 6 מגיע היום עד המפתח המערבי של ואדי ערה. משם הוא ממשיך צפונה - ועדיין לא פתוח לתנועה - עד ואדי מילכ. ואדי ערה כולו נמצא ממזרח לתוואי של הכביש.

לשאלתך, טייבה וקלנסאווה איננן ערים יהודיות. טייבה נמצאת ממזרח לכביש 6, טיבה ממערבו, ושתיהן אינן בוואדי ערה כך שהן לא קשורות להצעת ליברמן כמלוא הנימה.

הייתי שמח לדון בהצעה של ליברמן, ולא ברושם שיש לך מהפוליטיקאי הלא נחמד הזה.
ומה היום? 497648
איש לא הציע לוותר על כביש 6. הכוונה היא למסור את ואדי ערה ואת השטח ההררי שסביבו, לא את שפלת החוף עד חדרה. האוכלוסיה תוכל לשמור על אזרחותה הישראלית (בהנחה שפלסטין תתיר אזרחות כפולה) ותיהנה מכל הזכויות השמורות לאזרחי חוץ (רמז: רק הזכות להיכנס למדינה).

לגבי המכשלה החוקית, קשה לי לראות את בגץ פוסל הסכם שלום שאושרר בכנסת.
ומה היום? 497665
ארז, שאלה היפוטטית: יש משהו שהמנהיגים הנבחרים של הפלשתינאים יכולים לעשות שיביא אותך למסקנה שהתוצאה הזאת לא יכולה להתממש? אם כן, מה?
ומה היום? 497667
אתה מבודד כל אחד מהצדדים כאילו שהוא פועל רק בספירה שלו. אנחנו והפלסטינאים כל כך משולבים זה בזה, שמעשיו של צד אחד תלויים במעשיו של הצד השני. היות שאנחנו הצד הדומיננטי, האחריות שלנו למה שייעשה או לא ייעשה-גדולה יותר, אבל האחריות משולבת.
  ומה היום? • סמיילי
  ומה היום? • ארז לנדוור
  ומה היום? • סמיילי
  ומה היום? • ארז לנדוור
  ומה היום? • סמיילי
  ומה היום? • ארז לנדוור
  ומה היום? • טווידלדי
  ומה היום? • ארז לנדוור
  ומה היום? • סמיילי
  ומה היום? • ארז לנדוור
  ומה היום? • סמיילי
  ומה היום? • טווידלדי
  ומה היום? • שוטה הכפר הגלובלי
  ומה היום? • טווידלדי
  ומה היום? • טווידלדי
  ומה היום? • איציק ש.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים