488724
איך זה שאדם שהיו לו כל כך הרבה חברים נשאר בודד לגמרי לעת זקנה ומחלה? לאבירי זכויות האדם לא נוח לבקר זקן משותק?

שלום לעפרו.
488729
שמעתי את זה כבר כמה פעמים. יש עובדות שמגבות את זה או שזו סתם שמועה?
488731
מאמר של שולמית אלוני זה עובדה או שמועה?
488732
איך זה מתקשר? לא ראיתי שם שום דבר בקשר לנטישת חבריו בעקבות מחלתו. "בודד היה, חולה ונשכח" זה לא מספיק מפורט. בוודאי שהוא היה חולה, נשכח? על ידי מי? האם הפסיקו לבקר אותו חבריו, או שפשוט הציבור לא זוכר אותו?
488733
ג'ודי ניר מוזס שלום הודתה היום ברדיו שלמרות החברות הקרובה ביניהם היא לא בקרה אותו בחוליו כי זה היה מדכא מדי.
488735
אני מברך אותה על הרגישות ואצילות הנפש שגילתה, ככל הנראה לראשונה בחייה. אייבי היה מדוכא מאד גם בלי הביקורים שלה.
488734
אין לי מושג, אבל היא כותבת גם ''חזרנו ונזכרנו באיש המיוחד הזה שאהבנו ואשר נעזב באין לו כוח ויכולת להמשיך''. אני מדמה לשמוע כאן נימה של עזיבה ע''י חברים ולא ע''י הציבור, אם כי הרד''ק חולק עלי.
488736
בדיוק. אני לא רוצה להזדקק למקראות גדולות בעניין הזה.
488738
זה גם משהו ששמעתי ממישהו שסעד אותו על מיטת חוליו. אולי הוא יאות לכתוב כאן כמה מילים.
488741
אחד משני המוזכרים כאן? http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3588733,00.h...
488742
לו התכוונתי לכתוב את השם, לא הייתי נזקק לבקשות מעין אלו.
488897
זה מזכיר סיפור על עובדת סוציאלית של הביטוח הלאומי, שבאה לבקר קשיש בריא בן 101. הוא סיפר לה, שאף אחד לא בא לבקר אותו מאז הביקור הקודם שלה לפני חודשיים.

אפילו לא הילדים שלך? לא יפה מצדם! היא הגיבה.

עזבי אותם במנוחה, הם זקנים מידי. הוא ענה.

מה אפשר לעשות? בגיל 81, גם החברים שלך הם לא ילדים קטנים שיש להם כוח להתרוצץ סביבך כל היום.
קוים לדמותו של מורד 488757
אני כמובן מסמפט ומזדהה עם תפיסת עולמו של אייבי נתן, אבל יש כאן כמה התבטאויות המייצגות נאמנה את עולם הקלישאה הישראלי.

א. "איך זה שאדם שהיו לו כל כך הרבה חברים נשאר בודד לגמרי לעת זקנה ומחלה? לאבירי זכויות האדם לא נוח לבקר זקן משותק?" כאילו משאת נפשו של רוב המין האנושי היא לבלות את זמנם עם זקנים חולים ומשותקים המשמיעים קולות משונים שמזכירים לנו בדיוק את הדברים שאנו ממש רוצים לשכוח.

ב. "בודד היה, חולה ונשכח" - אדם שנמצאו לו מספיק חברים כדי לדאוג לו לעת ערוב יומו ושניים מתוכם אפילו קיבלו על עצמם את הטירחה של מעמד האפוטרופוס הרשמי, אינו בודד ואינו נשכח. יש הרבה מאוד אנשים שהם באמת בודדים חולים ונשכחים והאפוטרופוס שלהם הוא זר שהמדינה משלמת את שכרו כדי שיקח על עצמו את בילבול המוח הבירוקרטי של המישרה המטרטרת הזו.

ג. "למרות החברות הקרובה ביניהם היא לא בקרה אותו בחוליו כי זה היה מדכא מדי" - גם תרתי דסתריי וגם צביעות? איכשהו לא ממש אמין.

ד. "הממסד לא הכיר לו תודה" - איזה תודה אמור הממסד להכיר לאדם שעם כל האהבה אליו, בנה את חייו על אנטי ממסדיות?

ה. "הוא היה עצוב כל שנה מחדש כשלא זכה לקבל את פרס ישראל" - ממש פאתטי איך אנשי אואנגארד המתגאים כל כך בהליכה נגד הזרם והממסד, מתגלים כלא כל כך שונים מאותו פעיל פוליטי שולי שבשולי שמשאת חייו היא פרס העובד המצטיין של המחלקה הטיטולרית מיסודם של אקאקיביץ' ומורגנשטרן.
קוים לדמותו של מורד 488763
א. "איך זה שאדם שהיו לו כל כך הרבה חברים נשאר בודד לגמרי לעת זקנה ומחלה? לאבירי זכויות האדם לא נוח לבקר זקן משותק?" כאילו משאת נפשו של רוב המין האנושי היא לבלות את זמנם עם זקנים חולים ומשותקים המשמיעים קולות משונים שמזכירים לנו בדיוק את הדברים שאנו ממש רוצים לשכוח.

אבל אבירי זכויות האדם הם לא כמו רוב המין האנושי, הם סוג אדם נעלה ונאור, שאוהב להטיף מוסר לאחרים.
אולי כדאי להם ללמוד מהיהדות החשוכה את מצוות ביקור חולים.
קוים לדמותו של מורד 488767
אבירי זכויות האדם אינם מטיפים לאיש בעניין ביקור חולים.
קוים לדמותו של מורד 488793
ד. "הממסד לא הכיר לו תודה" - איזה תודה אמור הממסד להכיר לאדם שעם כל האהבה אליו, בנה את חייו על אנטי ממסדיות?

אתה שוכח את נטיית הלב להתרפק על משהו מן העבר. גם ברמת האזרח הבודד (כמה מהצעירים שמעלים את צ'ה גווארה לדרגת קדוש מעונה על כל טישרט רענן יודעים גם על הפרק האפל בשירות בתי הסוהר הקובאני)? וגם ברמה הממסדית - אימוץ האנטי-ממסדי לחיק הקונצזוס של אותו ממסד קורה גם באומנות (הדלתות.החיפושיות, אפילו הדג-נחש) וגם בחיים הפוליטים, אם בשלו התנאים.

במיוחד שכשמדובר על פוליטיקאים בעלי זכרון קצר, ערכים מעורפלים ואופורטיוניזם של סוכן שחקנים. אולי אייבי קיווה שהממסד יראה בו, לבסוף, ילד שובב הראוי להערכה על אומץ ליבו וערכיו.

אני לגמר מסכים איתך לגבי הפאטתיות שבדבר. אבל בערוב ימיו היה אדם חולה ועזוב. קשה לי לשפוט אדם במצבו.
התשובה ברורה, לא? 488894
זה מזכיר לי את הסיפור על אורי אבנרי וצוואת אמו הקשישה. אמו של אורי אבנרי, הילדה וולך (אוסטרמן) ז"ל, כתבה בצוואתה כך:
"לבני – אורי אבנרי ת.ז. 99517, מרח' רופין 10 ת"א, איני מורישה אפילו אגורה שחוקה אחת מאחר ולא טיפל בי ובמקום זאת הלך לבקר אצל הרוצח יאסר ערפאת."

הצוואה פורסמה בביטאון המעריצים של אבנרי, הקרוי בפי העם "מקור ראשון" (זאב גלילי 1/11/2002, הקישור מופיע למטה). עיתון הארץ, "עיתון אחד טוב מול כל הצהוב", ביקש כיאות את תגובתו של אבנרי לפרסום הסנסציוני (שרה ליבוביץ-דר, 8/11/02, חפשו בארכיון הארץ), וכך הביא את הפרטים העסיסיים לידיעת כלל תושבי מדינת תל-אביב. אבנרי בתשובה: "אני לא קורא מקור ראשון וזה לא מעניין אותי".

התשובה ברורה, לא? 488896
בקישור הזה רואים את צילום הכתבה המדוברת: http://rotter.net/forum/gil/5405.shtml

(תודה לגוגל)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים