בתשובה לרון בן-יעקב, 13/08/08 17:50
''שינוי רדיקלי'' 487678
"כמובן שכמו שאנחנו יודעים, דרכי הטרור לא ננטשו לגמרי" - זה בלשון המעטה. למעשה, את רוב ההרג שעשה באוכלוסיה יהודית מבצע אש"ף מאז עבר הוא גם לפעילות פוליטית. לא אכביר מילים על החמאס, חיזבאללה, איראן, סוריה (שהטירור האזורי הנרחב בו הן לוקחות חלק מתבצע ע"י מי שכבר בשלטון), אלג'יריה (שנות ה90) ואחרות המדגימות את חוסר הרלוונטיות של תובנות סטטיסטיקות היסטוריות גלובאליות לאזור זה.

לנושא הלאומיות הפלשתינית והערבית באופן כללי כבר התייחסתי בעבר. בפועל, מעבר לניצנים וסיסמאות המופנות הן כלפי חוץ והן כלפי פנים - טרם צמחה שם במאה השנים האחרונות לאומיות, אלא לכל היותר תופעות ספוראדיות של לאומנות השוללת מישהו או משהו. לא הושגה שם מידת הסולידריות המינימלית, איכפתיות עצמית הנדרשת לקיום לאום במובן סביר כלשהו.
''שינוי רדיקלי'' 487723
לא בדיוק. שטיינברג מראה בצורה מפורטת שלא מדובר על איזה מונוליט פלסטני אלא שישנם הבדלים משמעותיים בין הארגונים השונים. אש''פ הוא ארגון מטרייה שמאגד ארגונים שונים. למשל, ניקח אספקט אחד כציר שבקוטב אחד שלו נמצאת התפיסה של פלסטין כישות לאומית-חברתית מובחנת בעלת זהות ואינטרסים מובחנים, ובקוטב השני תפיסה פאן-ערבית שלכל היותר רואה באינטרסים הפלסטינים אמצעי מתכלה וזרז להקמתה של האומה הערבית הגדולה. אז בצד הפלסטני המובחן נמצא פתח ובצד הערבי, אם לאא לומר אוניברסלי, נמצאים ארגוני החזית העריים, הדמוקרטית והעממית וצאצאיהם. כך שהארגונים האחרונים שבאים מראית עולם המשלבת (בעלת סתירה פנימית) לאומנות ערבית ומרכסיסטים-לניניסטים, היינו שמאל, מתייחסים לפתח כארגון ימני. מהאידאולוגיות האלה נגזרו דרכי פעולה שונות והסתגלות למציאות, כך שהפתח למשל העמיק עם השנים את מחויבותו לדרך מדינית והעלה עליו את חמתם של הארגונים האחרים משום שלטענתם הפתח נטש את עקרי האמונה הפלסטינית. וכל זה מתרחש בתוף אש''פ, וןמחוצה לו (ארגוני הסירוב למשל), ומשפיע גם על השימוש באלימות וטרור. גם הדו''ח של ראנד מבחין בין הארגונים השונים, אמנןם עפ''י פרמטרים אחרים לאו דווקא אודאולוגים ואו פרגמטיים, אבל מבחין.

יכול להיות שממשלות ישראל זיהו את הפתח הזה, של ההבדל בתפישת אפשרויות הפעולה והחזון הפרגמטי שנפער בין הארגונים שפתח מוביל ושאר הארגונים, ולעיתים ניסו לנצל אותו על מנת לקדם אינטרסים ישראלים שונים, אם כי לעיתים מנוגדים.
''שינוי רדיקלי'' 487750
האם זה נוגד את שטענתי?
באשר לכל הפרטים אותם מביא ש., זה מזכיר לי חבר ילדות שבתגובה 403324 (שש. נמנה בקלות על המזרחנים אליהם אני מתייחס שם) השתמשתי במשהו שהוא סח לי פעם.

לאחר שנים שלא נפגשנו הוא הגיע עם מדים ודרגות אל"מ והתברר שכדי להגיע לתפקידו הוא סיים תואר שני באוניברסיטת ת"א בציונים גבוהים - והדבר הפתיע אותי עד מאוד. ראשית, התפלאתי וגם שמחתי על כך שהצבא מציב משוכות השכלה בפני בכיריו - זה רק יכול להיטיב עם המערכת. ההפתעה הגדולה יותר היתה שהוא הצליח בכך.
לא שהוא לא היה מוכשר - להיפך, בזמן התיכון הפליא אותי הקשר המעציב שבין מצבו הלימודי הירוד, על סף העפה מתמיד, לבין הפוטנציאל הגבוה שלו.

אני חשבתי שזה בגלל החבר'ה עימם הוא הסתובב, שלא אשמיץ אותם כאן, בין השאר משום שאלו היו גם החבר'ה שלי - מה לעשות, הבחורות הכי יפות הגיעו למסיבות שלנו. חוץ מזה הוא גם היה עצלן במידה לא סבירה.
שאלתי אותו, אולי באופן קצת ישיר מידי, "תגיד, הרי בלימודים בביה"ס בקושי החזקת מעמד, אז איך זה שהגעת לאונ', תואר שני ועוד בציונים כאלה?"

הוא ענה לי משהו כמו:"תראה, באמת כשהגעתי לשם הייתי עם הרבה רגשי נחיתות. היו מסביבי הרבה אנשים עם משקפיים שכבר ידעו כל כך הרבה דברים שאני לא יודע. אבל אחרי כמה זמן פתאום שמתי לב שהם יודעים הרבה דברים, אבל מבינים מעט מאוד, וזה נתן לי ביטחון."

חוץ מזה הוא הביא לי גומיה להצמדת המחסנית לנשק, דבר שהיה חשוב לאורח החיים שניהלתי באותה התקופה.
''שינוי רדיקלי'' 487751
איזה מין אורח חיים ניהלת, שחשובה בו גומיה להצמדת המחסנית לנשק???
''שינוי רדיקלי'' 487755
כן, זה נשמע מופקר לאללה.
''שינוי רדיקלי'' 487761
הכוונה היא לשירות מילואים קרבי.
''שינוי רדיקלי'' 487832
עזוב את התירוצים, אנחנו כבר הבנו שאתה מהמאפיה.
''שינוי רדיקלי'' 487904
גם אתה בתחום? כי אני די חדש. תגיד, אני מבין ממה עושים לחם זיתים, אבל מה הקטע של לחם פועלים כהה (http://www.lehemerez.co.il/category.php?category=prd...)?
''שינוי רדיקלי'' 487916
לחם פועלים עושים מפועלים, ברור, לא?
כמו שבלחם זיתים יש זיתים, ולחם דגנים ופשתן עושים מדגנים ופשתן.
''שינוי רדיקלי'' 487919
בסיבי פשתן אני משתמש בתיקוניי אינסטלציה. למה שמישהו ירצה את זה באוכל שלו? אני כבר מעדיף פועל בלחם שלי.
''שינוי רדיקלי'' 487920
ועוד לא הזכרנו ממה עושים לחם אגוזים ולחם צימוקים.
''שינוי רדיקלי'' 487921
הגיוני. יותר B12.
''שינוי רדיקלי'' 487929
אוי, זה לא הוגן לשלוח לי לינק כזה בדיוק כשאני מתכננת לצמצם קצת בלחמים...
''שינוי רדיקלי'' 487945
באמת מאד מפתה; אפשר להריח את הלחמים מהתמונה.
''שינוי רדיקלי'' 487949
הוגנות אינה במרום רשימת ערכי המאפיה.
חוץ מזה חיפשתי ברשת תמונה מפתה של פריכיות אורז כפיצוי.
לא מצאתי.

אם בכ"ז זקוקה את לדירבון לדייטה, הנה תמונתך לאחריה, אך לפני כן אזהיר שתמונה זו אינה מיועדת לקהל הרחב. הנמנים על ציבור זה מתבקשים להליט עיניהם עם הלחיצה על הקישור.
''שינוי רדיקלי'' 487950
אכן לעלמה החיננית ששלחתני אליה יש גוף נאה ביותר, אבל אני לעולם לא הייתי מצטלמת בתנוחה זו. אשר על כן - לא תמונתי היא, לא לפני ולא אחרי.
''שינוי רדיקלי'' 487980
למה לצמצם בלחמים?
''שינוי רדיקלי'' 487984
כולנו עם השכ''ג נגד צמצום אותיות הבלח''ם.
''שינוי רדיקלי'' 487986
כדי לצמצם את גזרתי הנרחבת.
''שינוי רדיקלי'' 488299
לשירותך, תגובה 444648 (הסתירי עם היד את הפסקה השנייה).
''שינוי רדיקלי'' 488302
תודה, אבל זה לא ממש עוזר. אני חולה על לחמים, אבל לא זקוקה דווקא ללחם ארז. גם אחיד לבן לא הולך אצלי, ואפייה ביתית זה לא אני בכלל. לעומת זאת, אחרי שנים של בגטים, ג'יבטות ופיתות, מרגע שנעלם מהשוק השחור האחיד ואחר כך חזר בצמצום יתר, נעשיתי משוגעת עליו במיוחד: הנדירות, כנראה, עושה את העניין...
''שינוי רדיקלי'' 488068
מעניין. תקן אותי אם אני טועה אבל משום מה יש לי רושם שפנית מהטענות לטוען?
נהר גדול ושוסף 488484
התייחסתי לטענות בשורה הראשונה ובכך הסתפקתי משתי סיבות. האחת היא שהפרטים שהובאו אינם בעלי ערך רב. נתוניו של ש' אינם מידע חדש או ניתוח חדש של מידע קיים, במיוחד עבור מי שמתעניין ולו מעט בעולם הערבי בדורות האחרונים.

כמו הלאומיות, כך גם קיומן של אידאולוגיות אחרות של סולידריות מורחבת בעולם הערבי התברר כמוגבל לספירת המלל. חברו אליה הפאן ערביות, פאן-איסלאם, סוציאליזם וסיסמאות חירות ושיחרור שונות. אין לי ספק שש' יודע את כל הפרטים ההיסטוריים של מידת ההצלחה של רעיון הלאום בעולם הערבי. הוא גם מכיר את מצבה של הליגה הערבית מאז ומעולם כמו גם של כל הניסיונות האחרים אי-פעם לגבוש סולידריות פאן-ערבית. הוא בוודאי גם יודע יותר ממני עד כמה מלכדת שם הדת את קבוצות המאמינים שם (ואני לא מדבר על פלגנות שבה עין יברוד איחוד מנתקים מגע עם עין יברוד מאוחד...). אין מה לדבר על הזרמים הסוציליסטיים שם הנטולי כל סולידריות לפועלי העולם וגם לא לפועל הערבי‏1. על היחס של המשכילים וההמונים שם לכל אפשרות אמיתית של "חירות" ו"שחרור" אין לי אפילו כח להתחיל לחפש את שכתבתי.

למה כן משמשות האידאולוגיות שם? כדי להתאגד תוך הגדרת מי שאינו באיגוד כאחר ולהלום בו, ואף פעם לא תוך מימוש מי מן הרעיונות הנשגבים הנ"ל, בשום שלב.

למה הדבר דומה (וזה מקרב אותנו לסיבה השניה)?
לנהר גדול ושוצף הזורם אל הים. מתקרב אליו פיסיקאי העוסק בהידרודינמיקה, שמתלהב מן המורכבות של הזרימה ומתחיל לנתח את המערבולות ואת תתי הזרמים הנעים לכיוונים מגוונים, כולל זרמי מעמקים מקומיים הזורמים מידי פעם מטר או אף שניים במעלה הנהר! לאחר שנים של אנליזה ועשרות מאמרים על דינמיקה לא לינארית בפעולה, הוא הולך ושולט ושוקע במורכבות הנפלאה הזו, מרצה על על תופעות מקומיות מרתקות (או שזה רק אני?) אליהן אנשים בד"כ אינם נחשפים - הרי בשבילם זהו גוש מים הנע לים ותו לאו. לאט לאט הוא חדל לשים לב שעד עתה, כל מה שהוא ניתח - הגיע אל הים – דבר בו מבחין כל מי שהשכלתו ההידרודינמית טרם הושלמה.

כשמנסים להציג לרב-חקר זה תובנה פשטנית זו, הוא תמיד מביא לדוגמא את דגי הסלמון השוחים דווקא מן הים במעלה הנהר (כאן המשל קצת התברבר עקב דלות רעיונית וסלמון של מוצ"ש). מכך הוא מסיק שהדוברים אינם מבינים שאין כאן מונוליט ומעדיפים פשטנות דטרמיניסטית התומכת בדעותיהם הקדומות, עוד טרם התקרבו הם לנהר והתוודעו לפרטיו.

ככה זה בעולם הערבי כבר לפחות מאה שנה. הוא נחשף ארוכות לכל האידאולוגיות הנ"ל, העוסקות ביצירת מעגלי סולידריות כלשהם, ברמה כלשהי - ושום מהפך רעיוני חיובי משמעותי לא יצא משם ואף לא ממי שיצאו משם לפני דורות. כל הרעיונות הללו התרגמו במהירות לדרכים נוספות להגדרת אחר, שלילתו והפגיעה בו, תוך נכונות עצומה לסיכון והקרבה אישיים וקבוצתיים לשם כך, אך היעדר נכונות אמיתית, גם כזו שהסיכון בה נמוך או אף אינו קיים לפעול למען ערכים נעלים יותר.

מה יהיה בעתיד? לא יודע, בני אדם תמיד מפתיעים, אך מניסיון של מאה שנה ויותר באוכלוסיות אלו זה עשוי עוד לקחת זמן רב מאוד. לא שאין שם התקדמות בנושאים כמו מעמד האשה והיחסים בין השליט לנשלט, אך היא איטית להחריד ונטולת תמיכה עממית ובמיוחד לא של אלו האמורים היו להוביל מאבקים אלו - האינטלקטואלים.

לכן, וכאן אני מגיע לסיבה השניה בשלה התייחסתי יותר לטוען במקום לפרטי טענותיו, מאחר שהפרטים שמציין ש' הינם שוליים, אזי לאחר התייחסות קצרה בשורה הראשונה, העדפתי להתייחס לתופעה אנושית המעניינת אותה הוא (אולי) מגלם. כוונתי לאנשים בעלי ידע רב וכושר טיעון נאה, אך חסרי הבנה מינימלית של התמונה הגדולה העולה מן הגודש שבידיהם. פעמים רבות הבנה זו אינה דורשת יכולת אנליטית מיוחדת, אלא רק יכולת חישוב של ממוצע וסטיית תקן, וכן את הנכונות להשתמש ביכולת זו.

מי שרוצה לקבל רושם אחר יכול לצפות בראיון עמו ב http://lnk.nana10.co.il/Article/?ArticleID=565749 (לא בשואש!). חבל רק שירון לונדון מתקשה שם לסכור את הגיגיו ולהסכית.
--------------------------------------------------------------------------
1 ראה גם סוף פסקה ראשונה בתגובה 453817
נהר גדול ושוסף 488497
מהו רעיון הלאום אם לא "אידאולוגיה כדי להתאגד תוך הגדרת מי שאינו באיגוד כאחר ולהלום בו"? האם לא ניתן, תוך התבוננות מרוחקת דיה וקורטוב ציניות, לתאר בצורה שתיארת כל קבוצה חברתית בכל מרחב גאוגרפי ובכל תקופה היסטורית?
''האם לא ניתן'' 488624
כמובן שכן. השאלה היא מהי האמת.
''האם לא ניתן'' 488629
השאלה היא לאיזה סוג אמת אתה מצפה כתשובה?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים