|
||||
|
||||
מגעיל אותך? טוב זה מה יש. אבל לומר תחשוב? תחשוב מה אם אתה היית שם... אז אני חשבתי הרבה בכל פעם שהגיע יום השואה אני חשבתי ובכל פעם שסבי סיפר לי סיפורים על הנושא אני חשבתי. ובכל פעם שהיו רושמים על הנושא כתבות בעיתונים אני חשבתי. חשבתי מה הייתי עושה במצב זה? האם הייתי נלחם? האם הייתי מגן על משפחתי או שבורח לבד? הרי יותר פשוט לברוח כיחיד!! ולאמר לך את האמת אני באמת שלא יודע מה הייתי עושה במצב כזה. אבל אם הייתי עושה דבר כל שהוא ואחר כך היו שופטים אז שישפטו. כל עוד אני אאמין שעשיתי את המכסימום אז שישפטו אותי. ואני אשפוט את עצמי גם כן. ולמה שלא ישפטו אותי? אנחנו שופטים אנשים כל יום כל הזמן אז אם מדובר באסון נורא ככול שהוא אז זה קדוש? אז את זה אסור לי לשפוט. (הינה תנו לי את המשפטים האינטיליגנטים שלכם תאמרו כמה אני חוצפן) אבל כמו שזה העם שלכם זה גם העם שלי. וכן אני אשפוט אותם ואותכם ואתם תשפטו אותי. ואת אצמכם. אמר פה כבר משהו פעם. הכל שפיט... אז אני מגעיל וחוצפן ואיום ונורא ואפשר להוסיף עוד מיני ורבי של קללות עסיסיות (אם זה מה שעושה לך טוב דובי) ועכשיו אגיב על הרשום ממעל.. אני לא פוגע ברגשות המתים למתים אין רגשות. למתים אין רצון ואין החלטות. מת הוא בסופו של דבר מת. (אני לא מאמין בנשמות או בזה שקרובי מביטים עלי אבל אם אתם מאמינים בזה תהנו) והשורדים והניצולים. גם אילו וגם אילו שרדו רובם כי הם נלחמו מי שלא נלחם לא שרד ואותם אני לא שואל מה פה היה אני שואל את המתים. את אילו שרק רצו לשרוד עוד יום אבל לא עשו למען זה הרבה. נכון המילים קשות אבל אמרו לי אתם מה הם עשו. ולא זה לא גאווה ישראלית של אני החזק אני הגיבור אלא שאלה עולמית שאלה שאני שואל כאשר אני רואה את בוסניה שאלה שאני שואל כאשר אני רואה את אירן ואת אותה שאלה אני שואל כאשר אני רואה את טיבט וסין. כל אחד פועל בדרכו כדי להלחם מול מי שחזק ממנו. אבל כמו שכבר רשמתי ליוסי החק מנצח גם במוחו ולא רק בכוחו. נכון מול רובים קשה וכמעט שאי אפשר להלחם. נכון הצבא הגרמני הצליח במה שאחרים לא הצליחו. אבל נראה את הצבא הגרמני נלחם רק מול מי שנהרג מכדוריו של הצבא הגרמני. להזכירך במלחמת העולם הראשונה נלחמו טנקים מול סוסים. מה היה הסיכוי של הסוס? אבל האם אומר שהם לא נלחמו? ושאלת האם הם יזרקו אבנים. אז כן שיזרקו אבנים . רועי |
|
||||
|
||||
1. באיזו זכות אתה שופט את האנשים הללו? מה עשית במהלך החיים שלך שמזכיר קצה קצהו של שרידת יום אחד בשואה? 2. אתה עצמך טוען שאתה לא יודע מה היית עושה (עוזב את המשפחה או מנסה לברוח לבד) אבל בטוח שהיית זורק אבנים על טנקים. אכן דרך פעולה יעילה שלא הייתה מצילה את חייך אבל לפחות הייתה שומרת רגש הגאווה שלך כאדם מת (אה סליחה, לאנשים מתים אין רגשות). 3. השורדים הם לא הנלחמים באבנים נגד רובים. הם אילו ששיחק להם המזל, שמצאו מישהו שריחם עליהם, אילו שהיו חזקים דיי לשרוד מיום ליום, אילו שדבקו בחיים לא בהכרח בצורה של מלחמה חסרת תוחלת. 4. בסוף המלחמה נותרו במחנות הריכוז (שהפכו למחנות פליטים) כמאה וחמישים אלף ניצולים יהודיים. שישה וחצי מליון מתו באותם מחנות. אתה באמת חושב שאיזו שהיא לחימה או כל צעד אחר היה משנה משהו? 5. אתה לא חצוף אתה פשוט איש קטן עם אגו גדול. שמאמין יותר מידי במיתוסים שלימדו אותו בבית הספר ובצבא (אני לא מכיר אותך אבל על פי כתיבתך אני מהמר שאתה עדיין לא שרתת בצבא, שלא לדבר על כך אינך מכיר את האחריות של משפחה וילדים). |
|
||||
|
||||
רשמת במספרים וכך אני אענה לך. 1 באיזו זכות. באותה זכות שבה אני שופט כל שעומד מולי. באותה זכות שאני לא הסכמתי לתת כבוד מיוחד למפקדי בצבא. באותה זכות שבה גם מבני משפחתי נשארו שם. באותה זכות שבה אתה שופט אותי. יש שמקבלים זכויות אני לא מבקש את הזכות. אתה יכול לקבל את זה ואתה יכול שלא. מה עשית בחיי? כלום לעומת מה שהיה שם עדיין אין זה אומר דבר. האם תשפוט את הרצח של עם ישראל על עמלק? באיזו זכות? האם היית שם. האם תשפוט את שואת הארמנים? האם היית שם! 2 אולי כדי שתלמד לקרוא אמרתי ורשמתי יותר מפעם. מלחמה היא לא רק באבנים מול טנקים. מלחמה היא גם בראש. וכן מלחמה היא גם באבנים מול רובים. להזכירך אבן כן הורגת ו50000 אבנים גם הורגות. אם לא היו ניתן להלחם איש לא היה נלחם. אבל היו כאילו שהחליטו להלחם. 3 השורדים הם אילו שדרשו מהמזל להיות לצידם. הצורדים הם אילו שהחזיקו במזל בכל כוחם ולא הסכימו לקבל תשובה של לא. גם זו מלחמה מבחינתי. אבל כמה מהם היו כאילו? 4 כן מאוד ושוב אני לא רק חושב אני אפילו בטוח. חשוב מהו כוח של מליון אנשים. חשוב איזו עוצמה יש למיליון אבנים. אנחנו לא יכולים לשנות את ההסטוריה אבל כן אני בטוח שאם היה קם מנהיג מבין המנהיגים של הקהילות היהודיות ואמר די מספיק אז המצב היה שונה. 5 אני חוצוף אני איש קטן אני אם אגו גדול אני כל מה שאתה רוצה. יש דברים יותר עסיסים שיכולת לרשום. אבל כן הייתי בצבא ולצערי התנדבתי לח"ר. לא שזה לא חשוב אבל זה שינה את הדעות שלי בצורה קיצונית למדי. זה הוריד לי את סך התמימות. זה הראה לי מה כוחו וטיבעו של האדם. זה הראה לי את הצד הגיזעני של היהודים המסכנים שרוב הזמן רדפו אותם אז היום גם להם מותר. זה הראה לי איך היום המילואים אני שומר על חור שכלל לא קשור לביטחון אלא לחוסר בכוח אדם. זה הראה לי כמה אנשים באמת מוכנים להגן בגופם על המדינה הזאת. או למדתי הרבה בצבא שבו אני עדיין משרת רק לא בסדיר. ונכון עדיין אני לא איש של משפחה וילדים אבל לעתים אני מעדיך לחשוב שאם הבחירה היא בין אני ועוד שניים מבני משפחתי לבין הרבה יותר אז עדיף את ההרבה יותר. רועי |
|
||||
|
||||
שוב, אחזור על דברי - אנשי מרד גטו ורשה, רובם ככולם, נהרגו במהלך המרד. הניצולים שחיים היום הם אנשים ששיחק להם מזלם (אם אפשר לקרוא לזה ככה) - אנשים שהיו במחנות אבל עוד לא הספיקו להרגם, או אנשים שהשכן שלהם היה מוכן (מטוב לב או מבצע כסף) להסתיר אותם מתחת לרצפה, או אנשים שעבדו אצל מעסיקים כמו שינדלר שניסו להציל את אנשיהם - אלה בדיוק האנשים שניסו לשרוד, ולא עניינו אותם ענייני כבוד וגאווה לאומית. ועכשיו אתה בא אל אחד הניצולים האלה, ואומר לו בפרצוף שהוא מאנייק כי הוא לא יצא להלחם במפלצת הזאת שאתה אינך מסוגל כלל להבין את ממדיה. הבן - לא מדובר פה על שני עמים הנלחמים זה בזה עשרות שנים וצד אחד גובר על השני בתקופה מסויימת. מדובר על עם מפוזר באירופה ובעולם, שחי בנסיון לשכנות טובה, כאשר פתאום מתנפלים עליו שכניו ודוחפים אותו למחנות הסגר. מי מעלה על דעתו שמדובר במחנות רצח? הפסימיסטים. אחרים אינם מאמינים לשמועות. הפסימיסטים מקבלים אותן, ולכן יוצאים למשימת ההתאבדות של המרד. האופטימים מקווים לטוב, ומתסתמכים על מה שחשבו שהוא טבע חיובי של האדם. רובם מתו, מיעוטם שרדו. אין לך שום זכות לשפוט אותם, כי אין לך מושג, על-פי דבריך, מה הלך שם באמת. גם אם תגובתי הקודמת היה להוטה מידי, בגלל הרגשות שגאו בי, הרי שמרוח הדברים עצמם אינני נסוג. |
|
||||
|
||||
כן ולא. לא אני לא הולך ואומר לו מניאק אני שואל אותו איך ולמה. עם שחי בניסיון לשכנות טובה? אני חושב שאנחנו מדברים על אותו עם שבמשך שנים בכל מקום רדפו אותו (גם את זה למדתי) מי יודע אולי זה גם לא נכון. אני מדבר על עם שאולי היה היחיד שהיה צריך להמתין ולאות אם דבר כזה יקרה. ולא אני לא מסכים שאם הניצולים שיחק המזל. אני מאמין שהניצולים דרשו מהמזל להיות לצידם. אחרת הם לא היו ניצלים. אני לא מדבר על כבוד בשביל עצמם אני מדבר על כך שכאשר הם ידעו שהבחירה היא או גזים או גזים למה גם אז הם לא עשו כלום. אתה אומר שהם קיוו לטוב? עכשיו אתה הוא זה שמזלזל בהם. האם הם לא ראו מה קורה סביבם האם הם לא ידעו כלום. האם אחרי 4 שנים בוורשה הם האמינו בטוב ליבו שלך האדם? אם אילו דעותיך אז אין לי וויכוח איתך. אבל לדעתי הם ידעו . ומה שמפריע לי הוא למה הם ידעו ועדיין לא עשו כלום. מלבד לנסות לעבור עוד יום. המלחמה היא לא רק באבנים מול טנקים המלחמה היא בראש. ועובדה שכן היו אנשים שנלחמו. ואני לא מדבר על גטו וורשה. אתה יכול מבחינתי לרשום בזעם או בכאב מותר לך שדעתך תהיה שונה משלי. אבל לי מותר לשאול. רועי. |
|
||||
|
||||
אתה טוען שזכותך לשפוט אותם. אני מסכים. גם אני שופט אותם, ונדמה לי שגם דובי, יוסי גורביץ, ש. פוגל, מודאג, ושאר אלו שהתנגדו לך כאן. אלא שכל אלו, וגם אני, מוצאים אותם זכים כשלג. מכיוון שאתה עומד במריך, אנסה לצרף עוד בליסטרה או שתיים במאבק להגנת שמם הטוב. אתה חוזר ומדגיש מה היה עליהם לחשוב. הסנגורים עד עכשיו ענו גם במונחי מה היה עליהם לחשוב, וגם מה היו יכולים לחשוב. אני רוצה להוסיף תהיה, עד כמה היו בכלל יכולים לחשוב. מאי אלו עדויות שקלטתי בחיי, ולא רק של יהודים בשואה, נראה כי חווית הרעב, הקשה והכרוני, היא אחד הדברים המצמיתים ביותר לנפש האדם. נראה שרוב בני האדם במצב של רעב עסוקים כמעט רק ברעב, ורוב מחשבותיהם נתונות להשגת אוכל. יכול להיות שלא על זה הם היו *צריכים* לחשוב, אבל זה כבר עניין כמעט גופני לחלוטין, ויוצא מתחום השיפוט המוסרי. ועוד, דווקא בתחום מה שהיו צריכים לחשוב: היה לנאצים נוהג חביב, לא רק עם יהודים אלא גם עם סתם מחתרות במדינות כבושות: חייל נאצי הרוג היה נענה מיידית בעשרה (או יותר) מקומיים מקריים מוצאים להורג. לפעמים גם אסירים שברחו היו גוררים תגובה כזו. אולי לא מאוד משנה במחנות השמדה, אבל (עדיין) מאוד משנה בגטאות ומחנות ריכוז ועבודה. במצב כזה, ואפילו אם נניח ידיעה מושלמת וודאית על תוכנית ההשמדה הגרמנית, ואפילו בדיעבד, האם כל כך ברור לך מה היה צריך לעשות? |
|
||||
|
||||
זה הדבר הראשון שאני מסוגל לקבל. בהחלט גרמת לי למחשבה בעניין. השאלה היא אם זה משפיע על העניין של הכבוד? אליהם! רועי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |