|
||||
|
||||
טוב, חלאס עם הבדיחה. הבנו כבר שאתה לא באמת מגיב אמיתי, אלא קריקטורה (או סאטירה) של איש שמאל, שנהגתה ע''י פשיסט ימני כדי להלעיג על השמאל האמיתי. |
|
||||
|
||||
אנרכיסטים זה סוג של שמאל? |
|
||||
|
||||
בפירוש כן. מהאינטרנציונאל הראשון ועד ועדי העובדים האנרכיסטים כיום*, האנרכיזם הוא בשמאל. -- |
|
||||
|
||||
כן, אבל אפשר להתייחס אליהם גם כקצה של הרעיון הליברליסטי, לא? |
|
||||
|
||||
לא ממש. הרעיון הליברליסטי תומך (ולמעשה, מתבסס) על ה''חירות'' לצבור הון. |
|
||||
|
||||
אני הבנתי שזה מתבסס על החירות לעשות מה שלא מזיק באופן ישיר לאחרים. מה לעשות שלרוב האנשים (או לפחות לרוב האנשים שקוראים לעצמם ליברליסטים) מתחשק לצבור הון? |
|
||||
|
||||
וזו בדיוק הבעיה, כי חברה שיש בה הצבר הון אינה חופשית. |
|
||||
|
||||
אם כך, אף חברה אינה חופשית. |
|
||||
|
||||
האם חברה שבה אדם לא יכול לרחף ללא עזרה מכנית היא חופשית? |
|
||||
|
||||
לא יודע. לדעתי יכולה להיות חברה חופשית שבה אדם לא יכול לרחף ללא עזרה מכנית. מהגישה שלך קיבלתי את הרושם שדווקא אתה תטען שאינה חופשית. אולי כדי שתסביר מהו חופש לדעתך (חירות חיובית?) |
|
||||
|
||||
חופש בשבילי הוא חופש מדיכוי. |
|
||||
|
||||
אז כאמור, אין חברה חופשית. השאלה היחידה היא איזו חברה היא יותר חופשית. |
|
||||
|
||||
למה? |
|
||||
|
||||
כי הצבר הון כשלעצמו מאפשר ויוצר דיכוי. (ע''ע לס-פייר בסוף המאה התשע-עשרה) |
|
||||
|
||||
טוב, זה מזכיר לי את הדיונים על האם טכנולוגיה מסויימת היא רעה. זה תלוי מה עושים עם ההון, לא? גם הסינדיקט האנרכיסטי צריך הון (או משאבים) כדי להקים מפעל, לא? |
|
||||
|
||||
זה לא אותו הדבר. אף אדם או גוף בחברה אנרכיסטית לא מחזיק במשאבים ככלי ניגוח, אלא כאמצעי לייצור, למחיה ולפיתוח. אין שום דרך טובה להשתמש בהון, שהוא סוג של כוח. הכוח משחית, ומוביל לדיכוי. |
|
||||
|
||||
הנקודה היא ש*מחזיקים במשאבים*. האם אתה כאנרכיסט תמנע מקבוצה אחרת של אנרכיסטים להחזיק באמצעי ייצור? אם כן, בשם איזה עיקרון? |
|
||||
|
||||
אני אמנע מקבוצת אנשים להחזיק באמצעי ייצור שאינם יכולים להשתמש בהם בעצמם ע''י כך שלא אעבוד בשבילם בשכר. זה הפתרון, אגב, לבעיות החקלאים בצפון. במקום לייבב על כך שלא מספיק ישראלים באים לעבוד בחקלאות, שיקחו את החלק מהאדמות שלהם שהם יכולים לנהל בעצמם ויתנו את השאר לאחרים. לצמיתי בימי הביניים לפחות נתנו לחיות על האדמות שעיבדו בשביל האדון, ולגדל גידולים עצמאיים. לעובדים בחקלאות בארץ אפילו את זה לא נותנים. |
|
||||
|
||||
אבל לא *תמנע* מהם לצבור את האמצעים, נכון? נגיד שמישהו בנה 100 מחרטות (קריצה ללדרמן) אבל אין לו מפעילים? אתה גם לא תמנע מאחרים לעבוד בשבילם אם ירצו, נכון? אז בסך הכל, אינך מונע מאנשים את היכולת לצבור הון, ואינך כופה עליהם אורח חיים. זה מאוד דומה לליברליזם. |
|
||||
|
||||
אם בן אדם יישב על 100 מחרטות, בלי שיהיו לו מפעילים, אז מי שיהיה מעוניין להפעיל את המחרטות יתפרץ למפעל ויתחיל להפעיל אותן למטרותיו, או שיסכים לעבוד כשכיר ואז ישבות וישתלט כך על המפעל. |
|
||||
|
||||
כלומר, מבחינתך ההתפרצות הזאת למפעל, ולקיחת המחרטות, היא לגיטימית? |
|
||||
|
||||
מה שאני תיארתי היא השתלטות על המפעל, אבל גם לקיחת המחרטות היא לגיטימית במקרה זה. |
|
||||
|
||||
בסדר, זה באמת לא ליברליזם. |
|
||||
|
||||
מה לגבי מאה פסלים שהוא פיסל בעצמו? גם אותם לגיטימי לקחת ממנו, בגלל שהוא לא עושה בהם שימוש? |
|
||||
|
||||
נדמה לי שהגדרת המונח ''הון'' אינה זה אצל שניכם לכן חבל על הויכוח. כל אחד מתייחס למשהו אחר. |
|
||||
|
||||
מה שאני הבנתי מכליל זה ש''הון'' זה כל דבר שאתה לא משתמש בו מיידית. אם השארת את המחרטה של ללא שימוש בחצר, מותר לאנרכיסט אחר לבוא ולקחת אותה ולהשתמש בה. אם השני לא ישתמש בה, גם השלישי יכול לבוא ולקחת. אין לך שום זכות מיוחדת על משהו רק בגלל שבנית אותו. |
|
||||
|
||||
הוא השתמש במונח ''הצבר הון''. מה שאתה מתאר הוא מה הוא חושב שצריך להיות. אני התייחסתי לדרך ראייתם את המצב הנוכחי. |
|
||||
|
||||
מדברייך הקודמים קיבלתי את הרושם שהחברה מחזיקה במשאב חשוב מאוד כדי להשתמש בו ככלי ניגוח: יחס אנושי. (וכל מי שהיה בבית הספר ודאי יודע שמדובר בכוח משחית ביותר). |
|
||||
|
||||
תודיע לי כשתצליח להכניס את הקרדיט החברתי שלך לבנק ולקבל ריבית צמודה למדד. |
|
||||
|
||||
זו טענה קצת פשטנית, לא? גם ידע הוא כח. גם חוכמה היא כח. האם אין שום דרך טובה להשתמש בהם? |
|
||||
|
||||
האמירות האלה עצמן הן פשטניות. אני יודע הרבה מאד דברים, אף אחד מהם לא ייתן לי את הסמכות להפסיק מחלקת מג"בניקים מלפזר הפגנה באלימות, אף אחד מהם לא היה נותן לי להשתחרר מעולו של הבעלים שלי לו הייתי עבד שחור בתקופת העבדות בארה"ב. שם, דווקא, הייתה החוכמה חולשה: עבדים שהראו חוכמה דוכאו אף יותר מאלה שהיו בורים. |
|
||||
|
||||
כן, אבל אתה הוא זה שהציג קודם את הקרדיט החברתי בתור מקור כוח שניתן להשתמש בו כדי לכפות דברים על אחרים, לא אני. החברות עד ימינו היו מבוססות על כסף. זה לא אומר שאם תזרוק את הכסף לעזאזל לא יהיה משהו גרוע בדיוק כמוהו שישמש לכפייה. |
|
||||
|
||||
א. גם כח הוא סוג של כח. האם בחברה אנרכיסטית אסור יהיה לאנשים להיות חזקים? ב. כמו כל כח - כולל זה הבא מן ההון - השאלה היא אם אתה יודע איך להשתמש בו לטובתך, ובכלל אם אתה משתמש בו לטובה או לרעה. גם עבד שחור בארה"ב יכול היה להשתמש ביידע לטובתו לו היה זה יידע כיצד לברוח ולא להתגלות. או שהיה יודע שעלולים לדכאו יותר בשל חוכמתו, ולכן מסתיר אותה היטב. ג. ידע הוא כח. לדעתי, גם בורות היא כח. אין כאן סתירה מיוחדת. הבור יכול לבצע בהצלחה פעולות שבעל היידע היה חושש מדי לעשותן בשל הסכנות הרבות הטמונות בהן. ד. גם הון יכול להיות חולשה. לבעלי הון קשה לרוב לדעת בוודאות מיהם אוהביהם האמתיים ומי אלה שרק רוצים בכספם. |
|
||||
|
||||
צר לי לאכזב אותך, אבל אני אדם אמיתי בדיוק כמוך. יותר, למעשה, שכן אני מזדהה בשמי האמיתי. אני אותו אדם שחתם על העצומות הבאות: וכתב את הסמינריון הבא בטכניון: |
|
||||
|
||||
אני מוכרח להודות שבשלב מסוים גם אני חשבתי שאתה משתעשע איתנו בתור תרגיל אינטלקטואלי או במסגרת איזו התערבות. עכשיו די ברור לי שטעיתי. |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח. הרעיונות שלו נשמעים כל כך הזויים שקשה לי להאמין שמישהו שפוי והגיוני (כפי שכליל הצטייר בעיני עד לאחרונה) יכול להאמין בהם. מצד שני, אני מכיר כמה משיחיסטים שמאמינים שהרבי ז''ל לא מת ושהוא המשיח ומחר הוא חוזר. חוץ מזה הם אנשים נורמלים, נחמדים ופרודוקטיבים, כך שאולי זה לא כל כך מוזר. חוץ מזה, הדעות הקיצוניות, הלבוש הלא שגרתי האידאולוגיה הלא פופולרית, הכל מריח לי כמו מרד נעורים, מזכיר לי משהו על יריקות ובעיטות בנוסח לנדוור. בקיצור, אם כליל באמת מאמין ומתנהג כפי שהוא מתאר ואם זאת פרודיה או מתיחה, זה לא ממש משנה ולא צריך להפריע לדיון (שאני משתדל להמנע ממנו). |
|
||||
|
||||
לי זה כן משנה. |
|
||||
|
||||
אילו רעיונות שלי נשמעים לך הזויים? הרעיון שמלחמת לבנון השניה הייתה לא ראויה, כמו גם מטופשת ולא אפקטיבית? מוזר, כי פתאום, אחרי שהמלחמה נגמרה, גם אנשים אחרים, "שפויים" יותר מסכימים לחלק מהדברים האלה. הרעיון של חברה אנרכיסטית? האם פרודון, באקונין, קרופוטקין, גולדמן, בוכקין וחומסקי לא שפויים והגיוניים מספיק בשבילך? ומה מפריע לך הלבוש שלי? אני חושב שהרבה יותר מופרך שגברים לובשים ג'ינסים צמודים שגורמים להם לחוסר-פוריות. הרעיונות שלי מאד לא מקובלים. אבל מה עושה אותם לא שפויים, בדיוק? |
|
||||
|
||||
לצערנו הרב, האנשים שתוקפים היום את המלחמה אינם חושבים שהיא הייתה לא ראויה ומטופשת, אלא רק שלא התנהלה כראוי. וודאי שחצאיות לגברים הרבה פחות מופרכות מטלפון סלולרי בכיס המכנסיים. |
|
||||
|
||||
מה מופרך בטלפון סלולרי בכיס המכנסיים? |
|
||||
|
||||
זה באמת יכול לגרום לחיסול הפוריות אצל גברים. |
|
||||
|
||||
קודם כל, מלמחמת לבנון השניה לא היתה פחות ראויה או יותר מטופשת או פחות אפקטיבית מסכסוכים מזויינים אחרים (לא מכולם כמובן - היו גם סכסוכים ראויים, חכמים ואפקטיבים). בכל מקרה, הדעות שלך על מלחמת לבנון הן בחלקן הגיוניות וסבירות ובחלקן לא (למשל, הלבנונים לא הפגינו נגד החיזבאללה בגלל מחסור בדלק). לא קראתי את הגותם של כל ההוגים האנרכיסטים, אבל החברה שאתה מתאר נראית לי הזויה ולא מעשית ואם קבוצה כלשהי תצליח להתארגן ולקיים חברה כזאת, ימיה יהיו קצרים ומרים. אני לא מתכוון להכנס לדיון בנושא, כי אתה תחזור על דבריך ואני אחזור על דברי אלו שדנו איתך בנושא. הלבוש שלך לא מפריע לי בכלל. (אבל הוא מפריע לך. אתה בעצמך מספר שלועגים לך בגללו.) זה השילוב בין האידאולוגיה וההתנהגות ה''מאד לא מקובלים'' שיוצרים אצלי את הרושם של מישהו שמחליט לעשות דוקא הפוך ממה שמקובל וזאת בעצם האידאולוגיה האמיתית שלו. |
|
||||
|
||||
''קודם כל, מלמחמת לבנון השניה לא היתה פחות ראויה או יותר מטופשת או פחות אפקטיבית מסכסוכים מזויינים אחרים ...'' עם זה אני מסכים. ''הדעות שלך על מלחמת לבנון הן בחלקן הגיוניות וסבירות ובחלקן לא (למשל, הלבנונים לא הפגינו נגד החיזבאללה בגלל מחסור בדלק).'' זו לא הסיבה היחידה שהלבנונים לא הפגינו נגד החיזבאללה, ומעולם לא טענתי שזו הסיבה היחידה. אני לא מבין מה ההיטפלות לשטות הזו. אני סיפרתי על פעיל ספציפי שנתקל בבעית דלק, ולא יותר מזה. ''זה השילוב בין האידאולוגיה וההתנהגות ה''מאד לא מקובלים'' שיוצרים אצלי את הרושם של מישהו שמחליט לעשות דוקא הפוך ממה שמקובל וזאת בעצם האידאולוגיה האמיתית שלו.'' אני לא עושה ''דווקא הפוך ממה שמקובל''. הנה אני הולך על הרגליים, אוכל דרך הפה, כותב עברית מימין לשמאל, וישן בצורה אופקית כמו כולם. לו הייתה האידיאולוגיה שלי ''לעשות דוקא הפוך ממה שמקובל'' הייתי בצרות מאד רציניות. |
|
||||
|
||||
ללא ספק; אם היית הולך על הידיים בעודך לובש חצאית, היית בצרות גדולות. |
|
||||
|
||||
אני אנסח מחדש: זה השילוב בין האידאולוגיה וההתנהגות ה"מאד לא מקובלים" שיוצרים אצלי את הרושם של מישהו שמחליט לעשות דוקא הפוך ממה שמקובל בתחומים מסויימים כדי למשוך תשומת לב. למשל עניין החצאיות, נושא הפוריות נשמע לי מפוקפק. רוב הגברים בעולם המערבי לובשים מכנסיים ובכל זאת מצליחים לייצר זרע תקין. בכל מקרה, אם ג'ינס לא נוח או לא בריא מספיק, אפשר גם ללבוש מכנסיים מבד דק יותר או אפילו שרוואל. אם אתה באופן אישי מוצא את החצאיות נוחות במיוחד, עדיין אפשר להסתפק בחצאית סקוטית. עד כמה שהבנתי ממה שכתבת לברקת, אתה הולך עם חצאיות שתוכננו לנשים, מה שהופך אותך לחריג במיוחד. אולי זה תפיסת יופי חריגה ואולי זה באמת יותר נוח מכל לבוש אחר, אבל לתחושתי, רוב הגברים שלובשים חצאיות כאלו הם או מחפשי תשומת לב או (יותר סביר): http://en.wikipedia.org/wiki/Cross-dressing (לא שיש משהו רע בזה). |
|
||||
|
||||
אני מודע לכך שאני חריג. אני לא עושה את עצמי חריג בשביל לתפוס תשומת לב. אתה יכול להאמין לי או לא. |
|
||||
|
||||
כאמור, אני מחזיר אותך לשורה האחרונה ב תגובה 407534 |
|
||||
|
||||
במקום אחר כאן כתבת שחלק מהסיבה שבגללה אתה לובש החצאית היא ההתרסה כנגד תפיסת המגדר שקיימת בחברה. אני יכול להבין מדוע ניתן לחשוב שחלק מדרך ההתרסה הזו נובעת מרצון לתשומת לב. |
|
||||
|
||||
אני בעיקר רוצה לגרום לאנשים לחשוב מחדש על תפקידי מגדר. זה לא כמו ללבוש בגד אדום בוהק רק בשביל שישימו לב. אני מתלבש, לרוב, בצורה די סולידית, חוץ מזה שאני לא מתייחס יותר למגבלות מגדריות. |
|
||||
|
||||
סליחה, אבל זה קצת נשמע כמו היתממות. להתלבש מבלי להתייחס למגבלות מגדריות מוביל לפעמים ללבוש לא סולידי. גם אני לא אוהב כל מני מגבלות על לבוש, אבל אם אני אלך ברחוב באמצע הקיץ בלי חולצה ומכנסיים, אני אהיה מודע לכך שזה הולך למשוך תשומת לב, וזה יהיה שיקול בשאלה האם להתלבש כך או לא. |
|
||||
|
||||
הבה אנסח זאת אחרת: אני לא מתלבש באופן פרובוקטיבי בכוונה, אבל מצד שני אני לא נרתע מלעורר פרובוקציה כשאני בוחר מה ללבוש. |
|
||||
|
||||
את זה הבנתי ולזה התייחסתי בהודעה הקודמת שלי. |
|
||||
|
||||
תגיד, מה... אמממ... מה, מה לוב... מה לובשים מתחת לחצאית? מכנסיים קצרים? תחתוני בוקסר? מגן? לא, כי אם גם ב*זה* אתה מתגרה בסטריאוטיפים ומשום כך לובש משהו דק ועדין מן הסוג שאנו הנשים לובשות, ועם זה אתה הולך להפגנות המושכות בחורים ימניים היפראקטיביים - אתה עלול למצוא את עצמך יום אחד עם חביתה במקום ביצים, ואז מה הועילו חכמים בשמירה על פוריותם? (נו, מה לעשות שאף אחד לא שואל ומשאירים לי את העבודה השחורה? מה היו היום הסקוטים בלי הבדיחות והפולקלור החביב על מה שמתחת? להגנתי אציין שכבר הייתי בפתיל הזה, וגם בעניין האנרכיזם וגם בעניין החצאית - אני דווקא כן לוקחת אותך ברצינות, מכבדת את שיקול דעתך ואינני משתייכת למפלגות הגורסות שאו שאתה דמות קומיקס או שאתה בחור נחמד שפשוט עבר לו טרקטור על הראש) |
|
||||
|
||||
אני לובש את אותם התחתונים שאני לובש מתחת למכנסיים. לא מכנסיים קצרים ולא בוקסרים. ובכל זאת, אני לא באמת חושב שאני פחות מוגן מרוב מי שלובש מכנסיים. ואני יודע להגן על עצמי. (תודה על ההתייחסות הקומית והרצינית. באמת בצחוק!) |
|
||||
|
||||
לא הבנתי מה זה "באמת בצחוק!" אתה כועס עליה או שמח מההתייחסות? |
|
||||
|
||||
התשובה האנרכיסטית המתבקשת היתה "לחופש נולדו!" |
|
||||
|
||||
הביצים? תאי הזרע? הימנים העצבנים? |
|
||||
|
||||
באיחור ניכר, אני בכל זאת אגיד שעולה בי אי-נוחות רבה מהגישה שמוצגת כאן כלפי כליל, מהעירוב של מין בשאינו מינו1, חיבור השקפת עולם קיצונית עם אופן לבוש לא מקובל, וקפיצה מהשילוב הזה אל המתקפה האישית הכוללת "אתה לא אמיתי". אני חותמת שלא מעט איילים היו מוגדרים בקלות כתמהוניים לגמרי בהרגלים/רעיונות עיקריים שלהם, אלא שהם לא חושפים אותם באייל. 1 intended, intended.
|
|
||||
|
||||
יצא לי להתקל בשני מקרים בהם מישהו עוטה עמדות והתנהגויות המשלבות תרגיל אינטלקטואלי ומימוש שאיפות תיאטרליות-קומיות1 ואלו לבסוף דבקים בו. במקרה אחד כזה אותו יצא לי להכיר מקרוב, שילוב של שני גורמים 2 הביא את המציג לאמץ את הדמות: א) במסגרת המשחק הוא נאלץ להגן עליה יותר ויותר מה שגרם לו לפתח אליה אמפטיה עד כדי הזדהות עימה. ב) הדמות יצרה לו נישה חברתית יחודית ותחושת ערך עצמי מוגברת הנובעת מכך. אבל יתכן שאין זה המקרה. אבל אולי בדבר הזה, שהחל כתסריט לסרט בדיוני ישנם מרכיבים כאלו: http://www.haaretz.co.il/captain/pages/ShArtCaptain.... 1 לעיתים גם כדי להשיג מטרה חברתית מסויימת.------------------------------------------------- 2 שלפחות נדמה היה לי שזיהיתי. |
|
||||
|
||||
ההפניה לסמינריון לא נפתחת, "Forbidden". חבל. |
|
||||
|
||||
נסה שוב. לי זה עבד לפני דקות מספר, ואני לא מתחבר מאתר אקדמי כלשהו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |