|
||||
|
||||
תגובה נאה של הקורא "דודי": "וויקיפדיה היא מדהימה דווקא מפני שהיא לא בריטניקה - היא כוללת בתוכה גם את הערכים (במובן המסורתי של "ערך") של בריטניקה, אבל גם הרבה יותר מזה - גם תרבות פופולארית, גם תרבות טראש, גם פוליטיקה, גם ספורט, גם חדשות - הכל. וזה מדהים. זכור לי מתי נשבתי בקסמה. בתחילת תקופת ההתנתקות חיפשתי חומר מעט יותר מעמיק מכותרות העיתונות היומית על הנושא, וגלשתי במקרה לוויקיפדיה. הערכים על ההתנתקות, גם בעברית וגם באנגלית, היו פשוט מעולים. רחבים, מדויקים, לעניין ומעודכנים ליום הגלישה. גם הייתה להם תחושה אובייקטיבית להפליא - עד כמה שהמונח אפשרי בימינו הפוסט-מודרניים. מאז גיליתי שאותו הדבר תקף לא רק לאירועים חדשותיים - אלא גם לנושאים דעיים, כללים, תרבותיים ואחרים. אם אתה מחפש בריטניקה מקוונת - בשביל מה לך וויקיפדיה? כבר יש את בריטניקה ברשת. לך תחגוג." לפעמים אני תוהה אם כותבי ויקיפדיה זוכרים בשביל מי הם כותבים. לעתים יותר נדירות אני חושש שהם לא כותבים בשבילם. |
|
||||
|
||||
התגובה היא לפרסום של המכתב האישי ב-nrg: |
|
||||
|
||||
גדי, כהרגלך אתה מעקם חלקי דברים שמקורם ידוע היטב, ומגיש אותם בעטיפה כאילו-סובייקטיבית, מתובלת בדאגה כנה ומכמירת לב לשלום הציבור. אל חשש - אני כותב (ומוחק) בשביל הקוראים. רק בשבילם. לקוראים שמחפשים בויקיפדיה מידע רציני, אני מנסה לדאוג שיהיה מידע כזה. ויקיפדיה אינה נכתבת על-ידי רובוטים, והתהליך אינו פחות חשוב מן היעד האוטופי. סביבת העבודה קובעת מיהם הכותבים שיבחרו להצטרף או להשאר, ואופי הכותבים הוא זה שיכתיב את התוצרת. צור סביבת עבודה שנושאת על דגל את העכשוויות השטחית, וכך יראו הערכים החדשים. הגבר עוד קצת את הלחץ על הכותבים הטובים, והם ינטשו בזה אחר זה. אסביר שוב את מה שאמרתי בנושא, ותצטרך לסלוח לי שאני מקשה עליך את מלאכת הסילוף. אמן שמצייר *כדי* לקלוע לטעם הקהל, סופר שכותב לפי הנוסחאות את "מה שהציבור רוצה", קולנוען שמתכנן את היצירה שלו כדי להרויח - כולם עושים עבודה רדודה שהשפעתה שולית. יצירות עמוקות אינן נגזרות מקטעי שבועונים (תרגיל: תן שבע דוגמאות נגדיות, והסבר מדוע כולן אינן רלוונטיות). כתיבת אנציקלופדיה היא פרוייקט מאותו סוג. הכותבים צריכים להוביל, ולא להגרר. לעצב את הערכים מתוך מטרה לרכז ולרומם את הידע האנושי, ולא לתת לטפל להפוך לעיקר. כותבים בשביל הקורא שרוצה לקרוא. |
|
||||
|
||||
למען האמת, לא כיוונתי אלייך בהודעה הזו. עד כמה שזכור לי, הצבעת לאחרונה נגד מחיקת ערך "תרבות פופולרית" שהיה כתוב בצורה סבירה. הפסקה השנייה די מצערת אותי - עדיין לא הצלחתי להבין מה בסביבת העבודה מונע מהויקיפדים הטובים להמשיך לעבוד. הרי אף אחד לא יעדיף בויכוח על תוכן של ערך את דעתו של "מומחה בן 17" על פני ויקיפד ותיק שכבר הוכיח את בקיאותו בנושא על ידי מעשים, ולכן אני מקבל את הרושם שה"הפרעה" נוצרת לא במהלך חיכוכים על ערכים שהויקיפד האיכותי כותב, אלא על כאלו שהוא קורא מן הצד, ואולי מתחשק לו למחוק. אני טועה? הפסקה האחרונה שלך לא מתייחסת לשאלה "על מה צריכים להופיע ערכים?", אלא "איך צריך לכתוב את הערכים?" אני לא חושב שיש בינינו מחלוקת בשאלה הזו. אגב, שים לב להבדל *העצום* שבין לכתוב בשביל "הציבור כולו", שזה מה שהסופר עושה, ובין "לכתוב ספר נפרד לכל קהל ייעד", שפירושו שהסופר יצטרך לעבוד כמו מטורף, אבל לא אומר כלום על שטחיות היצירה הכוללת שלו. (העטיפה לא כאילו סובייקטיבית, היא באמת סובייקטיבית. טענתי אחרת?) |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
כבר מזמן חשבתי שיש צורך דחוף בערך מסוג זה. סוף סוף ערכים בעלי ערך! |
|
||||
|
||||
נו, אז? |
|
||||
|
||||
אני חושב שהערך הזה כבר גולש מתחום הערכים המיותרים אל שטח הערכים המזיקים. מילא רשימה של נערות-אמצע, אבל ערך מיוחד עם רשימה של אלו בעלות שדיים גדולים? |
|
||||
|
||||
שוב, השאלה היא מה הנזק. אין ספק שאם מודדים את יוקרתה של ויקיפדיה בדרך מסויימת, היוקרה הזו נפגעת קשות מקיום הערך הזה, אלא שאני לא חושב שיש למדוד את היוקרה בדרך הזו. פרט לכך, אני לא רואה איזה נזק נגרם *לויקיפדיה* מקיום הערך. אני משער שהוא עלול לגרום נזקים אחרים (ואז כדאי להעיף אותו בלי לחשוב פעמיים). |
|
||||
|
||||
השאלה איננה מה אתה חושב שצריכה להיות הדרך למדוד את יוקרתה של ויקיפדיה. השאלה היא מה אתה חושב שיקרה לקוראים שנתקלים בערך הזה, והאם זה יפגע באמינותה או רצינותה של ויקיפדיה בעיניהם (או בעיניהן - חשבת מה חושבת בחורה שנתקלת בערך הזה?) אני, לדוגמה, קצת פחות מרוצה מויקיפדיה עכשיו, וחושב שאם ערך כזה מחזיק מעמד יכול להיות שצריך יותר להיזהר עם האמינות שאני מייחס לערכים אחרים. אולי אני טועה, אבל קשה לי להאמין שאני לבד. |
|
||||
|
||||
אני מבטיח לך שיש גם אנשים שערכים מתמטיים רציניים פוגעים בתדמית של ויקיפדיה בעיניהם. אי אפשר לרצות את כולם כל הזמן, ולדעתי הדרך לטפל בפגיעות שכאלו היא להבהיר את חוסר הקשר שבין ערכים כמו זה ובין ערכים ''רציניים''. |
|
||||
|
||||
נו באמת. לי אישית אין בעיה גם עם ערכים של בידור קל בוויקיפדיה. אבל "ערך" מסוג זה? כמה נמוך אפשר לרדת? בשלב הבא יופיעו גם קורות חייהן של נערות הליווי הבולטות ביותר? |
|
||||
|
||||
שוב, אין לי ויכוח איתך על כך שהערך הוא תחתית החבית. אני לא הייתי כותב ערך כזה. |
|
||||
|
||||
(למען הסר ספק - גם לא הייתי נלחם נגד מחיקתו של ערך כזה). |
|
||||
|
||||
אבל גם לא בעד? |
|
||||
|
||||
ככל הנראה לא, אבל תלוי מה היו הנימוקים. אם ישכנעו אותי שמדובר בערך פוגעני (ואני מודה, כנראה שזה לא יהיה קשה לשכנע אותי), אצביע נגד. אם הנימוק היחיד יהיה ''הערך הזה מביך את ויקיפדיה'', כנראה שלא אטרח להשתתף בדיון. |
|
||||
|
||||
לא יודעת בשביל מי הם כותבים. אני חושבת שגם כאשר המידע נמצא בוויקיפדיה, זה שירות דוב עבורה. לאחרונה חיפשתי ברשת מיהי יעל גולדמן (בעקבות "כוכב נולד"), ומצאתי בתוצאות הראשונות ערך ויקיפדי מקיף וכתוב היטב. אם כך, ויקיפדיה סייעה לי לדעת מיהי יעל גולדמן. אבל התמיהה על כך שנזקקתי לויקיפדיה דווקא כדי לקרוא על אודותיה, לא עזבה אותי עד היום. הדיסוננס הזה גורם לי לתהות: מדוע אין לקסיקון שלם לסלבריטאים בישראל? מדוע הוא צריך להסתופף תחת האנציקלופדיה דווקא? כנ"ל אתרים המוקדשים לסדרות טלוויזיה פופולריות או תוכניות ילדים, למשל. האם לא היה זה הגיוני אילו כותבי הערכים הללו היו פותחים תת-ויקי משלהם? |
|
||||
|
||||
אני דווקא מרוצה מאוד מקיום כל הערכים היותר "קלילים" בויקיפדיה. לדעתי האינטרנט עצמו הוא המצאה טפלה יחסית להמצאת מנועי החיפוש. ללא מנועי החיפוש האינטרנט היה נשאר צעצוע נחמד של דארפא ועוד כמה אלפי אקדמאים ברחבי העולם. כלומר, הבעיה הראשונה של קיום הרשת היתה *מציאת האינפורמציה*. הבעיה השניה, שהתעוררה רק לאחר הפיתרון של הבעיה הראשונה היתה בעיה של *סינון* האינפורמציה. חיפוש סתמי על מילות מפתח עשוי לתת אלפי תוצאות. אם יש ערך רלוונטי בוויקיפדיה, עבודת הסינון כבר נעשתה. לא צריך להתייחס לוויקיפדיה כאל "אנציקלופדיה" אלא כאל מנגנון ש*מארגן* את המידע הקיים ברשת (ובראשים של אנשים) בצורה נגישה ואמינה יחסית. אם המידע (טריוויאלי ככל שיהיה) קיים ברשת באיזשהו מקום , אין סיבה שהוא לא יימצא בוויקיפדיה. |
|
||||
|
||||
אני חושבת שכמה מנגנונים של Web 2.0 פותרים במידה רבה את בעיית סינון האינפורמציה (לא משנה שאופן הצגת התוצאות בגוגל יכול גם כן להיחשב למנגנון מסוג זה...). את מה שאתה אומר על "מנגנון ארגון מידע" ניסו ליישם באינטרנט של תחילת שנות התשעים, באינדקסים למיניהם, שכמובן הפכו לחסרי סיכוי לחלוטין עם ההתפוצצות של מספר האתרים ועמודי הרשת. ומלבד זאת, לגולדמן יש אתר משלה. הצורך במציאת גרסה "אובייקטיבית" מעבר למתפרסם באתר שלה 1 לא מצדיק בעיני את הכנסתה לויקיפדיה. להרבה זמרים יש אתר משלהם, אבל כשארצה לברר פרטים ביוגרפיים אלך דווקא למומה. באופן דומה, יכול להיות לקסיקון בידור וסלבריטאים ישראלי. 1 זה צורך שאולי מוצדק בתחומי ידע אחרים. לא נראה לי מספיק חשוב למצוא גרסה אובייקטיבית לסוגיית עזיבתה את התוכנית "אקזיט" או חוזה דוגמנות זה או אחר. כמובן ייתכן שהמידע כן חשוב לאחרים, ולכן אפשר לארגן אותו - מחוץ, מחוץ, מחוץ לוויקיפדיה. |
|
||||
|
||||
... לא רק אתר משלה, אלא גם מקום של כבוד ב-eOnline: |
|
||||
|
||||
איזה מנגנונים של Web 2.0 פותרים את בעיית הסינון? |
|
||||
|
||||
למשל, שיטת הצבת התגים (שמאפשרת למצוא את כל התמונות שמתארות עץ באתר פליקר למשל), למשל המלצות גולשים (בעזרת קישורים הדדיים של בלוגרים או משתמשי אתרים מסוימים) ועוד. אגב, בשיטת ההמלצות, אם אני סומכת על דעתו/מומחיותו/טעמו של גולש מסוים והוא מפנה לאתרים נוספים, אסמוך עליהם גם כן (אגב, מה שמעניין בווב 2.0 הוא, שאסמוך לא רק על טעמו של X, אלא גם על טעמו של Y שהוא חבר שלו [נאמר, מגיב קבוע וידידותי בבלוג שלו] ומקושר אליו וממנו, מתוך הנחה שהם ברמת מומחיות דומה או בשדה טעם דומה). מאמר מקיף ונאה על ווב 2.0 (גם אני כתבתי אחד לאחרונה ואפרסם בקרוב): |
|
||||
|
||||
אני חייב להודות שה-2.0 נראה לי כמו סתם תרגיל ביחסי ציבור. |
|
||||
|
||||
יש הרבה מלל מיותר מסביבו, זה נכון. הרבה סיסמאות הן גם גלגול חדש לתופעה אינטרנטית מוכרת ותו לא. אבל שמע, מדובר במנוף פיננסי חדש לאינטרנט, וכיוון שרוב החברות הפועלות בתחום כן מכניסות כסף (להבדיל מחברות הבועה ז''ל), זה בסדר גמור. |
|
||||
|
||||
"מנוף פיננסי חדש", יש סיכוי לקבל הסבר כאן, או שצריך לחכות למאמר שתפרסמי? |
|
||||
|
||||
= כר ליצירת מודלים עסקיים חדשים, הזדמנויות רווח חדשות ובעקבות אלו גם עידוד ההשקעות בתחום. |
|
||||
|
||||
הנה: http://www.notes.co.il/aviva/21866.asp |
|
||||
|
||||
ניג'וס בלתי נמנע: לא נכון לומר שבויקיפדיה הערכים נכתבים "לרוב אחרי דיונים סוערים". מה שקורה לרוב הוא דווקא שהערכים נכתבים בצורה שקטה, ואם כמה עורכים עובדים על אותו הערך, זה לרוב שיתוף פעולה פורה. מה לעשות שהערכים שבהם מתגלעות מחלוקות תופסים את כל הכותרות? |
|
||||
|
||||
דווקא חשבתי שהביטוי שבחרתי בו משקף את מידת המעורבות ואת הלהט שבכתיבת תכנים שיתופית :-P |
|
||||
|
||||
היי, רגע - עברתי שוב על המאמר שלי. לא כתוב שם "דיונים סוערים" אלא "דין ודברים לא קצר". משמע, קראת מהרהורי לבך :-) |
|
||||
|
||||
"בתחום התוכן המילולי, אפשר למנות את , Digg.com שבו הגולשים מציבים מאמרים ולמעשה עורכים בעצמם את האתר, (גרסה ישראלית היא אתר politinet.co.il ), וכמובן את האנציקלופדיה השיתופית המקוונת Wikipedia, שבה הגולשים כותבים בעצמם את התוכן, לרוב אחרי דיונים סוערים." את מזכירה את ויקיפדיה פעמיים (תודה!) |
|
||||
|
||||
אה, וואלה. מתי אלמד לקרוא טקסטים (שלי) עד הסוף? |
|
||||
|
||||
אפשר להשתמש באופצית החיפוש שמציעים הדפדפנים (זה שייך ל-Web 1.0?) |
|
||||
|
||||
כן. ווב 2.0 זה טאגים (תגיות). |
|
||||
|
||||
כותרת: האמת, זה די מרגיז. אני לא מצליח להיזכר בכתבה שסתם בחרה ערך מוצלח מויקיפדיה ושיבחה אותו. |
|
||||
|
||||
מרגיז שכותבים על זה? :-) זו נראית לי עוד סיבה להתרחק (יחסית) מאקטואליה, ולא לכתוב ערכים על מאורעות היום. |
|
||||
|
||||
מרגיז שרק על זה כותבים, והרושם שמתקבל הוא זה שבא לידי ביטוי במאמר שלך. |
|
||||
|
||||
מה לעשות, קל יותר ''לראות את החוטים'' שמאחורי הקלעים במצב של קונפליקט. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שזה זה, אלא שפשוט יותר סקסי לכתוב על זה (ולרדת על הויקיפדים המעורבים) ולא על שיתופי פעולה פורים. |
|
||||
|
||||
מאד מרגיז, איך שהתקשורת תמיד תופסת את השלילה. אני למשל נסעתי היום בכביש 4, ולא היתה שם אף תאונה. אתה חושב שתראה על זה מלה טובה אחת בעיתוני סוף השבוע? כלום. |
|
||||
|
||||
מאוד מרגיז איך שחכמולוגים עונים תשובות לא קשורות. (יש כתבות על דברים חיוביים.) |
|
||||
|
||||
אם כבר מדברים על זה, ניסיתי להתחיל לאנדקס את האייל בדלישס. לא נראה לי שיש לזה הרבה סיכוי (בינתיים גם הרבה פחות נוח שם ממה שציפיתי, בעקבות פליקר. חוץ מזה יש את העניין של הקצב) אבל אם יש התעניינות נראה לי שאני אפרסם את הסיסמא שם כדי שזה יוכל להפוך למשהו יותר קהילתי. |
|
||||
|
||||
בסדר, גם אני השתמשתי פעם באלטה ויסטה. כרגע אולי מומה נותן פייט טוב לוויקיפדיה בענייני סלבריטאים ישראלים, אבל ימים יגידו. |
|
||||
|
||||
בענייני מוזיקאים ישראלים. |
|
||||
|
||||
מה, יש סלבריטאי שלא שר? |
|
||||
|
||||
תגיד, אפשר לשאול אותך שאלה קצת אישית? אתה תמיד מביא לאייל קישורים מההכי מעניינים שמופיעים כאן, ממגוון אתרים. אז אולי תספר קצת על הרגלי הגלישה שלך (כדי שאני אנצח אותך בזה)? מאיפה כל זה מגיע- טיפים לחיפוש, אתרי must, תוכנה משוכללת, חברים חכמים, או אייל לועזי נידח עם ראובן אחר משלו? ____________ אלברט אלמוני, קצת נבוך |
|
||||
|
||||
<מסמיק>לא שמתי לב שאני מביא לינקים במובהק יותר מעניינים ממגיבים אחרים. אם תפנה לדוגמא או שתיים אולי אוכל להתייחס אליהם ספציפית. |
|
||||
|
||||
נתחיל 1. |
|
||||
|
||||
הסיפורים מאחורי כל לינק הם די פרוזאיים: עד ששוחררתי ממילואים, עשיתי לי מנהג לקנות לי ספר מהסדרה הבאה1 לקראת כל שירות. באחד מהם מצאתי את הסיפור הנ"ל. חיטוט קצר ברשת לפי שם המחברת הביא את הטקסט. את המאמר השני קראתי במהדורה העברית של סיינטיפיק אמריקן ששייך לבן משפחתי, ושוב גיגול פשוט חשף גרסה מקוונת. |
|
||||
|
||||
עם יריות תותחים ברקע |
|
||||
|
||||
למרות שזה מאמר שאני מאוד מחבב, אני חייב להודות שמדובר בסרנדיפיות לשמה- חיפשתי דף טיוטה ליד מדפסת ששימשה מידענית שנתבקשה לאתר את המאמר הזה עבור עבודת מחקר של אדם שלישי. דף הטיוטה שמצאתי הכיל עמוד אחד מהמאמר הזה על צידו השני. אני מציע ששאלות נוספות תפנה אלי בדוא''ל, אני מרגיש כמו קוסם שמגלה את הטריקים שלו. |
|
||||
|
||||
זה בסדר, תודה. הבנתי את הרעיון הכללי- לחפש במקום הזה בלי הלינקים ועם הריחות. אני אנסה לזכור. |
|
||||
|
||||
נראה לי שפשוט יש כאן פער בין ''ויקיפדיה'' שאת מדמיינת לעצמך בראש (אולי בגלל המילה ''אנציקלופדיה'') ובין ויקיפדיה שקיימת בפועל. השאלה היא מדוע עדיפה הויקיפדיה הדמיונית. את בעצמך אמרת שרק הרווחת מהערך שהיה כתוב היטב - ולכן השאלה היא איפה (מבחינתך) ההפסד. |
|
||||
|
||||
הייתי שמחה יותר למצוא אותה ב"נוצץ" או היכן שמצאתי כרגע, לגמרי במקרה, באי-אונליין http://www.eonline.co.il/facts.asp?id=1246 לא הפסדתי - אלא לומר את האמת, הרגשתי מטופשת מעט. זה לא מסתדר. התוכן הקליל-כרפרפת ובעל אורך נשימה של מוסף שבועי, יוצר דיסוננס, ולו רק בגלל הממשק והעיצוב הוויקי-אלגנטי, המזמין סולידיות ואמינות 1. בעיני העיצוב הזה גם מעיד שלא זו היתה כוונת המשורר המקורי, אבל זה ידוע מן הסתם. אתה אומר שהמילה "אנציקלופדיה" אינה מתאימה לתיאור ויקיפדיה? אם כך, התיאור בראש העמוד הראשי שלה, "מיזם רב לשוני לחיבור אנציקלופדיה שיתופית, חופשית ומהימנה", שגוי ביסודו? איך היית מתאר אחרת? 1 השווה למשל לעיצוב של מומה: http://mooma.keshet-tv.com/ |
|
||||
|
||||
"המשורר המקורי" הוא ג'ימבו וולס? למיטב הבנתי, הוא זה שחתום על הציטוט "Imagine a world in which every single person is given free access to the sum of all human knowledge. That's what we're doing" (או לפחות מאשר אותו), כך שאני חושב שזו דווקא *כן* הייתה כוונת המשורר המקורית. למרות זאת, ברור שאפשר לשפר: יש לויקיפדיה "מיזמי בת" שעוסקים בציטוטים, בספרי לימוד וכדומה. כל אלו הם דברים שבהתחלה היו בתוך ויקיפדיה עצמה, אבל מן הסתם עדיף להם להיות בויקי משל עצמה. האפשרות שייפתח "ויקי סלבס" היא לא בלתי סבירה, אבל לי נראה יותר הגיוני לעשות את זה בתוך ויקיפדיה "הגדולה", כשאמצעי כלשהו מייצר הפרדה ברורה (מרחב שם אחר, ואולי גם עיצוב שונה אם העיצוב הוא מה שיוצר בעינייך דיסוננס). בקשר ל"אנציקלופדיה", אני רק אומר שלמילה "אנציקלופדיה" יש בימינו קונוטציות מסויימות שאולי אינן חלק ממשמעותה המקורית של המילה, ואת ויקיפדיה שופטים על פיהן ולא על פי המשמעות המקורית שאליה התכוונו המשוררים. |
|
||||
|
||||
האם ג'ימבו וולס סבור שמקומה של יעל גולדמן הגנרית בתוך הלווייתן הקרוי all human knowledge, צריך להיות מאובטח באמצעות שמירת ערך בוויקיפדיה? "ויקי סלבס" יהיה צעד ראוי, ואני סבורה שאם יוקם דבר כזה, הוא יתנתק במוקדם או במאוחר מאתר האב, בגלל חוסר עניין הדדי. לגבי הפסקה האחרונה שלך - אבל זו כל הבעיה... אם ויקיפדיה אמורה להיות ויקי-שטוצקו או ויקי-פלום-פלום או ויקי-סריקי או ויקי-שוק-המציאות, צריך להפסיק לקרוא לה "אנציקלופדיה". ואז גם נוריד את רף הציפיות. |
|
||||
|
||||
צריך להוריד את רף הציפיות מהמילה ''אנציקלופדיה'', או ליצור מונח חדש שיתאר את האנציקלופדיה של העידן החדש. ''ויקיפדיה'' נשמע לי די מתאים. |
|
||||
|
||||
Main Entry: en·cy·clo·pe·dia לא בטוחה שדווקא "פדיה" צריך להישאר בתוך המילה החדשה. אולי "אנציקלו-ויקי"?
Pronunciation: in-"sI-kl&-'pE-dE-& Function: noun Etymology: Medieval Latin encyclopaedia course of general education, from Greek enkyklios + paideia education, child rearing, from paid-, pais child http://www.m-w.com/dictionary/encyclopedia |
|
||||
|
||||
בקיצור, ציקלון B. |
|
||||
|
||||
אם הדרדרנו לדיון אטימולוגי, כנראה שהבעיה אינה כל כך גדולה... |
|
||||
|
||||
דווקא יעל גולדמן הגנרית מפריעה לך? בויקי האנגלית (ובמידת מה גם בעברית) יש ערכים על דמויות משנה במשחקי מחשב משנות השבעים, שלא לדבר על כל נזם נחושת שהוזכר ביצירותיו של טולקין. באנציקלופדיה של דפוס יש הגיון בצמצום מספר הערכים לכאלה שיש בהם עניין, ושהעניין בהם יחזיק לאורך זמן. בויקיפדיה השיקול השני לא קיים. |
|
||||
|
||||
זה מזכיר לי שבספרי בלשים באיטלקית יש הרבה פעמים הקדמות מלומדות המתארות את הדמויות הראשיות ועוד דברי רקע כלשהם. מעולם לא הצלחתי להחליט מה בדיוק זה אומר. |
|
||||
|
||||
הייתי שמח לראות ערך על דמות משנה במשחקי מחשב משנות השבעים (לא בגלל שאני לא מאמין שאין, אלא כי מסקרן אותי איזה דמויות משנה היו במשחקי מחשב בשנות השבעים, אם בכלל). |
|
||||
|
||||
הדוגמא שלי היתה מהשרוול, אבל http://en.wikipedia.org/wiki/Grue_%28monster%29 הופיע, בין השאר, במשחק Zork, שמקורו בשנות השבעים. |
|
||||
|
||||
שמע, מדובר בסדרת משחקים... אגב, אם כבר ערכים על מפלצות במשחקי מחשב, יש את הדבר הנפלא הזה: אחרי ששיחקתי בפיינל פנטזי 7 חרשתי את האינטרנט בחיפושים אחרי הסבר מה זה היצור הזה. לא מצאתי והייתי די מאוכזב. אז עוד לא הייתה ויקיפדיה. |
|
||||
|
||||
באופן עגום למדי, עושה רושם שהערך הוסר ("מוזג" לערך אחר והתוכן שלו לא מופיע באותו ערך). גם ויקיפדיה האנגלית התקלקלה קצת, מסתבר. כמובן, זה כנראה חלק מהתופעה החיובית שבה כל משחק מחשב וכל נושא שהוא בערך זוכים לויקי ייעודי משלהם, ולכן יש לטונברי דירה חדשה: אבל לטעמי בכל זאת הערך בויקיפדיה לא היה צריך להיעלם. |
|
||||
|
||||
טוב, אבל בהרבה מובנים ויקי לי מתנהגת כמו אנציקלופדיה. למשל, העורכים והכותבים בחלקם הגדול אינם חתומים בשמותיהם האמתיים ולא ברור באיזה אופן הם קשורים לתחום שבו הם כותבים. |
|
||||
|
||||
אבל למה זה מפריע אם כל הערכים הללו יופיעו תחת קורת גג אחת? |
|
||||
|
||||
להרגשתי, וכנראה להרגשת רבים אחרים, זה מוזיל ומשטיח את המידע המעמיק יותר. |
|
||||
|
||||
באופן... זול ושטוח? לא הבנתי את השאלה. |
|
||||
|
||||
התכוונתי, איך העובדה שהוויקי מכילה ערכים על דני הצנום מהסדרה "בלופ בלופ" או המותחן המפלצתי "הגורילה פערה את לסתה" יכולה להוזיל מבחינתך את הקריאה באותה ויקי על מארי קירי או וירג'יניה וולף? |
|
||||
|
||||
או.קיי, חשבתי על זה עוד קצת: הביקורת שלי לא נוגעת רק או בהכרח לחלוקה בין תרבות גבוהה ונמוכה (יש הרבה ערכי תרבות נמוכה שלדעתי ראויים להיכלל), אלא לחוסר פרספקטיבה של זמן. הפירוט בערך "יעל גולדמן" של התהליך המורכב, בו מלי לוי, חברתה של יעל, שכנעה אותה לעזוב את התוכנית "אקזיט" (או שמא ההפך, יעל שכנעה את מלי) - אין בו עניין לא רק כיוון שמדובר ברכילות. אין בו עניין כיוון שהוא מדור הרכילות של אתמול. בפרספקטיבה של זמן, אירועים שנראים חשובים וראויים ל-500 מילה, אפשר לתאר במשפט אחד בלי לפגום במסר. נסי (זו את, לא?) לקרוא כתבה על כל נושא אקטואלי, ואז המתיני לסיכום סוף השנה וקראי על אותו מאורע בדיוק. תגלי שנמצאה דרך להעביר את עיקרי המאורעות, רוח הדברים, ההקשרים וההשלכות הפוליטיים וכולי, בעשירית ממספר המילים לכל היותר. זו אחת הסיבות שהערך של יעל גולדמן נראה מגוחך. היחס בין תרבות גבוהה לנמוכה אכן מרים כאן את ראשו במידת מה: זה לא כזה חשוב, שמלי שכנעה אותה ללכת לתוכנית או לעזוב אותה. אבל לו הייתי קוראת פירוט דומה על דרכו המוזיקלית של יוני רכטר למשל, ורואה מי שכנע אותו להצטרף לכוורת, זה אולי כן היה מעניין. וכוורת בעצמה היא לא תרבות כזו גבוהה... (ובכלל מקומה הראשי במומה :-) אבל עכשיו אלך לצפות בכוכב נולד). |
|
||||
|
||||
את צודקת לגמרי. רק היום התעוררה מהומה זוטא בגלל שהתברר שהערך על מבצע גשמי קיץ גדול מהערך על מבצע קדש, ובאופן כללי יש הרבה מהומות בשאלה אם לכתוב על דברים ''אקטואליים'' או לא. במפתיע או שלא במפתיע, גם לדעתי אין הרבה טעם בערכים ''אקטואליים'' שכאלו ואם הכתיבה שלהם ירודה יש למחוק אותם. העניין הוא שכאן מדובר לא בבעיה עקרונית עם נושא הערך, אלא עם תוכן הערך. ...אבל זה אומר שהפסקנו לדבר על העקרון ואנחנו מתמקחים על המחיר. אני לא בטוח אם אורי רדלר (או המשתתפים במהומה שקמה היום במזנון באותו עניין בדיוק, תוך הסתמכות נרחבת על דבריו של רדלר) יסכים איתך שפה קבור הכלב. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |