בתשובה לשואל השאלות, 22/06/06 9:20
מי יממן? 392588
ארגון חרדי פנה בזמנו¹ למכון הפתולוגי באבו כביר, והציע למממן מכונת MRI משוכללת לצורך זה בדיוק. ההצעה נדחתה ללא דיון מספק לדעתי. והתשובה לגבי "האם הגיוני" היא חיובית, מכיוון שהמכשיר נתרם לצורך מסויים ע"י ארגון פרטי שזכותו להציב תנאים. מכיוון שזו תרומה, השאלה של ראובן לגבי עלות הסריקות אינה רלוונטית.

אני מאמין שנתיחה לאחר המוות מבזה את גופת המת, ומכיוון שזו אמונה ולא הצהרה לוגית, אני לא מתכוון להתווכח עם גדי. אמנם זה לא קיצוני כמו הפאזלים האנושיים של מי ש"תרמו את גופם למדע"², אבל באופן אישי הייתי מעדיף להשאיר את גופתי שלמה לתולעים³.
לכן אם ב-‏90% מהמקרים ניתן לקבל את המידע באמצעות הדמיית MRI במקום ניתוח, אין סיבה שלא לעשות כך. ב-‏10% הנותרים, יש להפיק את המידע באמצעות חדירה מינימלית. לבדיקת רעלים מספיקה דגימת דם מהמת, ויש דרכים פשוטות לקבלת ביופסיה בלי ניתוח. שאר המקרים צריכים להיות בהתאם למה שמחפשים בניתוח שלאחר המוות.

הערה נוספת לטלי. לגבי התחושה שלך, היא ככל הנראה נכונה. משרד הבריאות לא מאשר קניית מכשירי MRI נוספים משיקולים של הגדלת היצע ==> הגדלת ביקוש ==> הגדלת ההוצאה הציבורית מכורח חוק בריאות ממלכתי.

-------------------------

1 לפני מספר שנים היתה על כך כתבה ב"הארץ", אבל גוגל לא בא לעזרתי הפעם...
2 גופות של אנשים ש"תרמו את גופם למדע" משתמשות ללימודים של סטודנטים לרפואה. מי שרואה מה עוברות הגופות הללו ומה נשאר מהן לא יחשוב כלל על האופציה של לתרום את גופו למען ה-"so called" מדע.
3 תרומת אברים זה סיפור אחר.
מי יממן? 392589
להתווכח איתי? על מה?

בוא נתווכח על ‏2 שלך. מה עוברות הגופות הללו ומה נשאר מהן, ולמה כבעל גופה זה אכפת לי?
מי יממן? 394311
הגופות משמשות בעיקר ללימוד אוטונומיה לסטודנטים לרפואה, ולאימונים בניתוחים. לרוב, הגופה מפורקת לגורמים לצרכי ההוראה, ובדרך-כלל הסטודנטים לא מחזירים את האברים לגופות המקוריות מהם הם נלקחו. את כל הג'יפה האנושית שולחים למשרפות, ולכן זה בזבוז זמן לסדר את הגופות.
הסטודנט שמסר לי את התיאור הזה אמר לי שעקב כך רופאים נמנעים מ"לתרום את גופם למדע", מכיוון שהם מרגישים שזה מבזה את הגופה.

כאן אנחנו עלולים להגרר למטה-וויכוח מה אכפת לאדם מה יעשה לגופתו לאחר מותו, אבל לאחר שקיבלתי את עצת עמרי עבדי, הרייני מכריז (גודווין!) ובא לציון גואל.
מי יממן? 394312
אני לא חושב שזה מטה ויכוח אלא הויכוח עצמו, אבל אין באמת ויכוח: לי לא אכפת, לך כן אכפת, סוף הדיון.
מי יממן? 394455
זו סתם נודניקיות מצידי, אבל האם חתמת/תחתום על הסכמתך לתרום את גופך למדע לאחר מותך? אם עדיין/לא, מדוע?
מי יממן? 394456
אלג''א, אבל אני נרתעתי אחרי שסיפרו לי על הביורוקרטיה הכרורכה בעניין. אני אדיש לחלוטין לשאלה מה יהיה עם הגויה שלי אחרי מותי, אבל לא למה שמתרחש לפני התאריך הקובע.

(אגב, אם מי מהקרובים לי היה מביע התנגדות נחרצת לרעיון, הייתי ככל הנראה נענה לגחמה שלו)
מי יממן? 394459
איזו ביורוקרטיה? כזאת שחורגת ממצבי ביורוקרטיה ישראליים מקובלים? (אגב, מהנסיון, גם בקבורה/לוויה רגילה לא חסר מזה)
מי יממן? 394462
כן, חורגת. אבל גם אם לא היתה חורגת, למה לי לטרוח? אם האנושות חושבת שזה חיוני, תואיל האנושות ללכת לקראתי ולחסוך ממני כל ניג'וס שאינו הכרחי בהחלט.

בקבורה רגילה אחרים יסבלו מהטרטור הזה (שהוא, אגב, מזערי למדי אם כי מעצבן).
מי יממן? 394461
יש לי כרטיס תורם איברים. אני לא ממש יודע איפה חותמים על תרומה למדע, ואם זה מבטל את תרומת האיברים (אם כן, ודאי שלא אחתום). תוכל לשפוך אור על העניין?
מי יממן? 394463
תרומה למדע: עליך לפנות לאוניברסיטה. תרומה כזאת אינה מבטלת תרומת איברים.
מי יממן? 394385
אם הם חושבים שזה מבזה את הגופה עד כדי כך, מדוע הם לא פועלים כדי לשנות את הנהלים?
מי יממן? 394434
אולי כדאי לשאול מי זה ''הם''. אני יכול להגיד שעקב כך וכך, מתמטיקאים נמנעו מלקבל את אקסיומת הבחירה, וזה אפילו יהיה נכון, אבל יסתיר את העובדה שלא מדובר על כל המתמטיקאים ואפילו לא על רובם.
מי יממן? 394658
טוב שמספרים שיש אפשרות לשרוף את גופתי בארץ. אני אתרום אותה למדע רק בשביל זה.
מי יממן? 394661
מי יממן? 394783
''עומדים לשירותך בכל עת - עלי שלכת.''
מי יממן? 395591
אלא אם כן תרמתם את גופתכם לאוניבסיטת תל-אביב, לה יש הסדר מיוחד עם חברה קדישא (דיון 2654).
מי יממן? 393969
משום מה יש לאנשים נטייה לחשוב שאם הם יודו בכך שמה שאמרו משולל כל יסוד, זה פוטר אותם מהחובה להגן על דבריהם. למה שלא תקבע פשוט שכולנו עבדיך, ותוסיף שמאחר וזו לא טענה לוגית, אתה לא מתכוון להתווכח על כך?
מי יממן? 394310
אני מעדיף את צבע התורכיז על הצבע הכתום. האם זו הצהרה לוגית שניתן לדון עליה?
האמרה "נתיחה לאחר המוות מבזה את גופת המת" תלויה בנקודת המבט של הדובר, כלומר במכלול הערכים והמוסר שלו. יש לי ביקורת מסוימת לגדי, שמנסה לנתח כל דבר באופן לוגי, ולכן קשה לו לקבל אמרה בסגנון "אני מתחשב באמונותיהם של החרדים" אם אמונות אלו אינן רציונליות דיין לטעמו. אפשרות אחת היא להיכנס למטה-וויכוח ארוך על מוסר וערכים, אבל (א) אין לי זמן לזה, (ב) אין לי סבלנות לזה ו(ג) זה לא מעניין אף אחד. האפשרות השניה היא לרמוז שהאמרה אינה מרכז הטענה, כי מספיק להניח כי קיימים אנשים בעלי אמונה מסויימת והשאלה היא האם התחשבות באמונותיהם (הרציונליות יותר או פחות) תפגע באחרים (במקרה זה, חקר האמת לגבי נסיבות המוות).

בכדי לסתום את הוויכוח בטרם עת, אני מקבל את הצעתך, ומודה לעבדי על הפתרון האלגנטי.
מי יממן? 394313
לעתים קרובות אני מנסה לנתח באופן לוגי גם דברים שעל פניו לא ניתנות לניתוח כזה כדי לראות מה ייצא (לפעמים יוצאים דברים מעניינים). אני לא חושב שכדאי להסיק מזה מה קשה או לא קשה לי לקבל.
מי יממן? 394322
יש דוגמה?
מי יממן? 394344
תגובה 386096. כל הקרדיט עליה מגיע, כמובן, לכותבת.
מי יממן? 394347
תודה. יש בזה משהו.
מי יממן? 394325
מקבל את התיקון.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים