|
||||
|
||||
(ככה אני, כותב מפוזר. תאשים את העורך. אה... טוב, לא חשוב. כאילו אתה לא זוכר שככה בדיוק כתבתי גם באולטינט.) נתחיל בכך שאני כן מכיר מספר אנשים החיים על קצבאות, ולפחות חלקם, לדעתי, שלא בצדק. אבל לא נפרט מפאת צנעת הפרט וחשש לחיי. (: אני מסכים שיש טיפול לקוי באנשים רבים, ושמגיע להם טיפול מוצלח יותר - אבל זה בדיוק כוחה של התוכנית. זו הסיבה שאני כל-כך שמחתי לקרוא עליה, ושהיא כל-כך הרבה יותר מוצלחת מהרעיונות שאני, בור קטן ועלוב שכמותי, העליתי. אוקיי, זה המצב: יש היום הרבה אנשים שנמצאים בישובים מרוחקים עם חינוך שאינו מספיק להם להתקבל לעבודה טובה. במקום לעבוד, הם יושבים בבית ומקבלים קצבאות. הנה המצב על פי התוכנית: אותם אנשים, כדי לקבל את הקצבה שלהם, יצטרכו לעבור השתלמויות ושיעורים, ואף לעבוד בעבודות יזומות או עבודות למען הקהילה. חלק מהעבודות הללו יכולות להיות עבודות תשתית - למשל, בניית רשת מסילות רכבת. כך, למעשה, במקום לקבל קצבה על כלום, הם יקבלו קצבה עבור העבודה שהם ביצעו, שתסייע להם עצמם להשיג עבודה מאוחר יותר, אם על ידי רכישת השכלה, ואם על ידי פיתוח אזור המגורים שלהם. מעשית, מבחינת ההוצאות הנוכחיות הנוכחיות של המדינה, מדובר בכוח עבודה בחינם, מה שיוזיל באופן משמעותי את ההוצאות המצופות מפרוייקטים שכאלו, ומן הסתם יקל על ביצועם. חלק מהאנשים, מן הסתם, יעדיפו להפסיק לקבל קצבאות מהמדינה וללכת לעבודות בסקטור הפרטי, דבר שקודם לכן אולי נמנעו ממנו - ובכך גלום חסכון נוסף למדינה. בסופו של דבר, איש לא נשאר רעב, וכולם מרוויחים. מקווה שהבהרתי ועכשיו הכל בסדר. |
|
||||
|
||||
שום דבר לא בסדר. 1. אתה יכול גם לעבוד בהנחת מסילת ברזל וגם להשתלם? לא. או זה או זה. מי שיעבוד בעבודות יזומות, לא יוכל להשתלם בכלום. כשייגמרו היוזמות, וזה יקרה שבוע אחרי הבחירות, הוא יחזור להיות מובטל. 2. מי אמר בכלל שהתופרות, פועלי קו הייצור, הסבלים, הנהגים והשאר מסוגלים בכלל להשתלמות? מה אתה חושב שתהפוך את פועלי פניציה למהנדסי תוכנה? 3. אתה מציע שבמקום לקבל קיצבה על כלום הם יעבדו עבור הקיצבה בבניית תשתית וכד'. אתה שם לב על מה אתה מדבר?! אתה מאשים אותם שהם לא עובדים בתשתית היום, במקום להאשים את הממשלה המחורבנת שלך בזה שהיא לא נותנת להם עבודה. הם מתים לעבוד בתשתית, הם ישמחו להפסיק לקבל דמי אבטלה ולחזור לעבודה, אבל אין עבודה, ולא הם אשמים במצב הזה אלא הממשלה. אל תיגע להם בקיצבאות עד שלא תפתור להם את בעיית המחסור במקומות עבודה. אם אתה לא מסוגל לפתור להם את המחסור, אז תשלים עם זה שהם יקבלו קיצבאות, וזה לא חסד אלא זכות. 4. מספר הרעבים עצום. גם אדם שאוכל לחם הוא רעב. במקום לאכול ביצים, גבינות, ירקות ובשר, הוא אוכל רק לחם. אני מכיר אנשים כאלה. יותר נכון היכרתי, אני לא מסתובב היום במקומות שהסתובבתי בעבר, אבל הכוויה השאירה צלקת, ומה שהיה בעבר נשאר גם היום. |
|
||||
|
||||
תוך סיכון קל בקריאות גנאי כאלו ואחרות: מה שאתה רוצה, מר מורמי, הוא להשאיר את המצב על כנו. המובטלים/זכאים/עניים יקבלו דמי אבטלה, ואת זמנם יעבירו בנעימים (או לא) בבטלה. מחוכם. אתה גם מנסה לשכנע אותי שמישהו כאן "נדפק" ושהמדינה "שמה אנשים בחורים". יקירי: אני אשכנזי במוצאי. סבי וסבתי עלו לארץ אי אז בתקופת יבוש הביצות (בו השתתפו), והשתכנו לבסוף בקרית אתא. סבי עבד קשה בבית החרושת "אתא" (זוכר?), ולבסוף הגיע לידי ניהול החשמליה של המפעל. הורי היו חברי גרעין השומר הצעיר (קיבוץ הראל), וכשעזבו חזרו לקריית אתא, שם בילו שנה או שתיים במרתף שכור. שני אלה, שהפרוטה לא היתה מצויה בכיסם, עבדו קשה והגיעו, לבסוף, לידי הקמת חברה משלהם, ללא כל בסיס פיננסי שהוא. עבדך הנאמן, ללא כל חינוך מעבר ל-12 שנות לימוד כושלות משהו, מכהן כיום כמהנדס תכנה בכיר אי שם. האם אנחנו משפחה מיוחדת? האם יש בנו איזה קסם? לא. אנחנו סתם אנשים עובדים. *עובדים*. בחקלאות, בבניין, בחשמל, בפקידות, בניהול, בתכנות, בתידלוק, בהנדסת קול, בניקוי מכוניות, בבידור - כל אלה מקצועות שבני משפחתי עסקו בהם, וזאת ללא כל השכלה אקדמאית שהיא. ובמה טובה יותר ק. אתא המעטירה מ - נניח - שדרות? אין "המדינה שמה בחורים". נגמר. שנות החמישים חלפו עברו ביעף, גם שבט אדר ניסן אייר. מי שרוצה לעבוד - מי ש*באמת* רוצה לעבוד, ימצא עבודה. ואם לא ימצא - מתפקידה של המדינה לעזור לו למצוא - ודאי שלא לתמוך בקיבועו במצבו הנוכחי. ואם לא נמצאה עבודה, נתן להעסיקו בעבודות תשתית, על מנת שלפחות חלק סכום הכסף הניתן לו "יוחזר" למדינה על מנת שתוכל לתמוך ב*עוד* כמוהו! ומה עוד, תכנית ויסקונסין מציעה גם *השתלמויות*! כלומר, יש כאן נסיון להוציא את המובטלים מן המעגל ולהעניק להם מקצוע כלשהוא. מי אמר שהם מסוגלים להשתלמות? אני אומר. כל אחד, אם אינו צמח או מוגבל מוחית, יכול להשתלם במשהו, בדרך כלל ביותר ממשהו אחד. אם היו מציעים לך, לפתע פתאום, 20,000 ש"ח נטו בחודש בעבור ניקוי שירותים, למשל, אני בטוח שהיית מצליח להשתלם בזה במהירות הבזק. הכל כאן הוא שאלה של רצון. ובבקשה, חסוך ממני את תמונות החמלה של הרעבים והנדכאים. אני חייב להגיד לך, בתור אדם שהגיע להיכן שהוא היום בעיקר בזכות עצמו, שזה ממש, אבל ממש, לא מעניין אותי. |
|
||||
|
||||
1. לאמא שלי יש קטע כזה - כל פעם שאני אוכל ארוחה בבית, ומתחיל לאכול, נגיד, את העוף, היא תשאל ישר למה אני לא אוכל את הסלט, ואם אני אתחיל לאכול את הסלט היא תשאל אותי אם העוף לא טעים. שזה בערך מה שאתה עושה עכשיו: כרגע הם לא עושים כלום, אז נותנים להם אופציה לעבור השתלמות או לעבוד - ואתה מתלונן שהם לא עושים את שניהם. זה אפילו לא ראוי לתשובה. 2. צודק. אשכנזי שכמוני, חשבתי שכולם אותו הדבר וכולם יכולים ללמוד מקצוע. צודק, צריך להיות מרוקאי כדי להבין שכל אלא שעובדים בטקסטיל זה לא בגלל שהם לא קיבלו השכלה ראויה, אלא בגלל שהם מטומטמים. תגיד, אגב, מה רצו מאורי אור? הרי הוא צדק, לא? רגע, אז אם לא כולם יכולים ללמוד מקצוע, אז מה הייתה הבעיה שלך עם הסעיף הקודם? אלה שיכולים ללמוד ילמדו, ואלה שלא יניחו מסילות. הגיוני, לא? 3. יש הרבה מאוד אנשים כיום שאינם מוכנים לעבוד עבור משכורת מינימום. עדיף להם כבר לא לעשות כלום, לקבל את הקצבאות שאינן נמוכות בהרבה משכר המינימום, ולפעמים גם לעשות קצת כסף שחור ולדפוק את המדינה פעמיים. אל תספר לי על אנשים שמתים ללכת לעבוד, כי אני פגשתי לא מעט אנשים בחיי שאומרים שטוב להם להיות מובטלים רשמית, ולעבוד בלי לדווח. מעבר לכך - המדינה יכולה לכפות על הקבלנים שזוכים במכרזים לעבודות היזומות להעסיק את מי שהמדינה שולחת אליהם - כולל אנשים מבוגרים יותר, שבד"כ אין להם סיכוי למצוא עבודה בגלל גילם. האנשים הללו, אילו יציאו להם או לעבוד בשביל הכסף או להשאר בבית ולקבל קצבה - יעדיפו לקבל קצבה. אם האפשרות השניה לא תהיה קיימת - הם יעבדו. וקצבאות הן בהחלט חסד. מאוד חסד, אפילו. להיות מובטל זה לא כזה הישג אדיר שמגיע להם פרס על זה. אם להיות בוטה - הם צריכים להגיד תודה ולשתוק. תכף תציע שהם יעשו שביתת מובטלים להעלאת הקצבאות שלהם... 4. נכון, ואדם שאוכל ביצים, גבינות, ירקות ובשר לא אוכל קוויאר ולא יכול לאכול בטנדורי. אז יאללה, בוא נשלם לכל מובטל עשרת-אלפים שקל נקי בחודש, ובכך נפצה אותם על העוול הנורא שנגרם להם בגלל שהם פוטרו מעבודתם, ולא רצו למצוא לעצמם עבודה אחרת. המדינה, כמדינת רווחה, צריכה לדאוג לתנאי חיים מינימליים, ולא יותר. אדם שאינו מייצר דבר, אבל צורך כמו האדם הממוצע, מעלה את האינפלציה, ופוגע בכלל המשק. אדם שאינו עובד יאלץ להסתפק בהרבה פחות ממה שאדם עובד זוכה לו. זה לא חוק הג'ונגל, זה הגיון כלכלי פשוט וצודק. לא פלא שהקומוניזם היה כשלון. |
|
||||
|
||||
דובי, אתה מאשים אנשים מסוימים בכך שהם לא מוכנים לעבוד תמורת שכר מינימום. אתה בן עשרים-ומשהו, האם אתה עובד תמורת שכר מינימום? מצב שבו ילד אומר לאנשים שיכלו להיות הוריו "תגידו תודה ותשתקו" הוא בדיוק מה שלא תקין בסדר הקיים. המצב התקין הוא שההורים אומרים לילד "תגיד תודה ותשתוק". אני מקווה שאני לא בוטה מדי. |
|
||||
|
||||
דמגוגיה זולה, אלכס. זולה מאד. השאלה בן כמה דובי, או בן כמה אותו מובטל פוטנציאלי בו מדובר, אינה כלל ממין העניין. גם השיוך כ-"הורים" הוא, איך לומר בעדינות, אידיוטי. דובי, כמוני ואולי כמוך, עובד למחיתו. אנשים שאינם עובדים כי "המדינה לא מצאה להם עבודה המממשת את הפוטנציאל הגלום בהם", ומקבלים כסף מהמדינה עבור כך, יכולים לשבת ולשתוק. לפחות זה. דובי לא אמר זאת, אך אני אומר. זה המצב *התקין*, ואין זה משנה אם העובד הצעיר הוא בן 15 והמובטל הקשיש בן 60. ושלא תעז לספר לי על קיפוח ועל חוסר חינוך. חפש כמה תגובות למעלה וראה דעתי בעניין. |
|
||||
|
||||
שלום, ניר ודובי, דמגוגיה זולה אכן - הצרכנים שלה לא יכולים לשלם יותר. דובי כותב ש"לא מכבדים מבוגרים רק בגלל שהם מבוגרים". הוא צודק: מכבדים מבוגרים מפני שהם תרמו לחברה הרבה יותר מהצעירים. במקרה של פועל מבוגר, זה נכון כפליים. נכון, אין סיבה אמיתית לכבד מבוגרים - אחרי הכל, אנחנו בשנות העשרים שלנו הרבה יותר חזקים מהומלס זקן. אבל זה לא מצב תקין. דוגמה לאי-הצדק שבאי-שוויון היא הכיבוש הציוני דה-פקטו בשטחים. אם מג"בניק במעבר-גבול יכול לבעוט באדם בגיל הכפול משלו, שבמקרה גם בנה את הבית שבו הוא גר, השיטה נכשלה. המובטלים לא מקבלים את קצבאות-הקיום בתור נדבה, אלא בתוקף inalienable right. בדיוק כמו שזכות הקניין של פישמן מובטחת בידי בג"ץ וחוק יסוד, כך זכותו של כל אדם לקיום בכבוד (כן, שוב המילה הזאת) צריכה להיות מובטחת כזכות מקודשת. דובי, אתה רוצה שהכלכלה כולה תרוויח. אם כן, למה אתה לא תומך בהריסת שיטת הרווחים? ברגע שכל אדם יהיה חופשי לעבוד וליהנות מעמל כפיו, ברגע שהאחים עופר לא יאכלו קאוויאר לארוחת בוקר, הכלכלה תרוויח בריבוע. דמיין לך, כמה נהיה יצרניים אם לכל מובטל תובטח עבודה טובה. יותר מכך: דמיין לך חברה, שבה אין בושה לעבוד בעבודת כפיים "שחורה". הנה, אתה מטיח בי את צמד המילים "דיקטטורה של הפרולטריון". כן, אני כופר בדמוקרטיה קפיטליסטית. כאשר פקידי האוצר יודעים שמובטחת להם עבודה נוחה בהנהלת בנק או קונצרן ברגע שהם יפרשו, הם הופכים למשרתיהם של בעלי הממון. אני רוצה שפקידי האוצר ידעו, שמובטחת להם מלחמת הישרדות בשוק העבודה ברגע שהם יפרשו. אז נראה איך ישתנו דעותיהם. מה שיש לנו עכשיו הוא לא דמוקרטיה, זוהי דיקטטורה של התעשיינים. לעומת זאת, מרקס הציע "דיקטטורה" של מעמד הפועלים כשלב מעבר. אתה תחליט מה טוב יותר. (ומה כל-כך רע בחרדים? למה, בדמוקרטיה אין להם זכות להשפיע על מדיניות ציבורית? רק לפונדמנטליזם ליברלי מותר?) אתה אומר שהזכות לבריאות ותזונה היא נגזרת של הזכות לחיים. האנשים שמקבצים נדבות בטוק-שואז כדי לעשות ניתוח מציל-חיים לא שמעו על הזכות הזאת בטלוויזיה. מה שאתה אומר הוא, שתזונה ובריאות הן זכויותיהן של העשירים. אם נציגם של אותם 200 אלף הבלתי-מועסקים היה יושב במשרד האוצר ומתווה את מדיניות הממשלה, אותו ניאו-ליברליזם שאתה דוגל בו יחשף במלוא עירומו כאידיאולוגיה של המעמד השליט. אתה מדבר על אי-התערבות של הממשלה במשק. האם אתה תומך בממשלה כשהיא מפרקת שביתות? האם אתה תומך בממשלה כשהיא מצעידה את הפועלים כבשר-תותחים ב"תוכנית וויסקונסין"? אם כן, אתה תומך בהתערבות ממשלתית רק כשהיא פועלת לטובת התעשיין. תחשוב על זה. ניר, אתה מספר יפה על סביך החלוצים. אם תחליף את קרית-אתא בשיקאגו, אתה ממש תראה את ג'ון וויין החלוץ טובח באינדיאנים. החלום האמריקאי בהתגלמותו. המציאות קצת שונה. בעוד החלום מבטיח ניידות סוציאלית לכל מי שרוצה - הסטטיסטיקה מראה שניידות סוציאלית יש בעיקר למטה. האם זה בגלל שהשחורים לא רוצים לעבוד, והלבנים כן? אתה סיימת 12 שנות לימוד. האם עמדת בפני הדילמה: עבודה בבניין או אבטלה? אז איך אתה יכול לדבר על "אם מישהו באמת רוצה לעבוד"? העובדה היא, שבתנאים של "שוויון הזדמנויות" לא צריך קשרים כשיש פרוטקציה. אפילו לא צריך פרוטקציה כשאתה יודע להקרין את ה- upper classיות האשכנזית המשובחת הזאת. לסיום. דובי, אתה מפחיד אותי ב"הפרטת" הדיור הציבורי. גם אני לא בטוח שהרעיון כל-כך טוב. תבין: הפרטה היא מילה מעצבנת, כי היא מסתירה את העובדה שנכסים ציבוריים עוברים לידיים של בעלי-הון. חוק הדיור הציבורי, במקורו, נועד לחלק מחדש את העושר במדינה. אם הממשלה משרתת את בעלי הממון - כנראה שצריך להפקיע מידיה את ניהול חייהם של חסרי-הכל, ולתת להם את העצמאות לנהל את חייהם. אני מאמין ש"הפרטת" הדיור תביא להקלה זמנית בלבד. כשלא יהיה מה לאכול, הדיירים ישמחו למכור את הדירות בחצי מחיר, ובסופו של דבר, אנחנו מקבלים "הפרטה" טיפוסית. אבל עדיין, זה עדיף על "הפרטה" כפי שאתה מתכוון אליה. אני נחרד מהרעיון שדיור ציבורי (או בתי-ספר, בתי-חולים או בתי-סוהר לצורך העניין) ינוהל בידי חברות צמאות-דם ורווחים. |
|
||||
|
||||
היות ודובי טיפל יפה בעניין הגיל, אנסה לסכם כמה נקודות אחרות: 1. סבי החלוצים, החלום. אולי לא שמת לב, אבל טרחתי להדגיש את היות התאור שלי *אמיתי* (הווה אומר - לא חלום), וכן דיברתי על שלושה דורות במשפחתי. סבי, הורי, ואני. כולנו דוגמאות חיות ונושמות לאותו "חלום" שלך. מה אנו למדים מכך? לבוא, להצהיר ולדמגג - אין קל מזה. לעומת זאת, להתייחס לנתונים כפי שנכתבו - אולי זו סגולה השמורה רק לאשכנזים מנייקים כדוגמתי? 2. סיימתי 12 שנות לימוד. לא בהצלחה יתרה. הציונים שלי בפירוש לא הספיקו לקבלה למוסד להשכלה גבוהה, ללא קשר למוצאי. והנה, הפלא ופלא, קיבלתי הצעת עבודה כמהנדס תכנה עוד בזמן שירותי הצבאי. הכיצד? אולי כי הקדשתי זמן ללימוד תכנות באופן עצמאי, וזאת עוד כשנתיים לפני שהיה לי מחשב בבית. כשאני אומר "מי שרוצה - עושה" - אני מתכוון קודם כל לעצמי. עוד מעט תספר לי שהצלחתי ללמוד מחשבים כי אני אשכנזי... 3. ה-Upper Classיות האשכנזית המשובחת הזאת - כבודו ודאי חי עשרים שנה אחורה. אני עובד בהי-טק ועובדים איתי אנשים מכל הגוונים והעדות - ולא בחברה אחת עסקינן. האם הם חריגים סטטיטית? האם אני מדמיין? במקום בו אני עובד אנשים מתקבלים לעבודה בגלל כישוריהם. החברה לא יכולה להרשות לעצמה אחרת - זה לא כלכלי. לבוסים ממש לא אכפת מוצאו של התכנת שמביא את הכסף, וטוב שכך. 4. דילמה - בניין או אבטלה? ובכן, אחי הצעיר - אשכנזי רם יחש כמוני - השתחרר מצה"ל. הברירות שעמדו בפניו היו נרחבות ומגוונות, ואכן, את רובן ניסה: תדלוק, שטיפת מכוניות, בודק בטחוני בנמל תעופה, ומן הסתם עוד כמה מקצועות חופשיים. גם חברי האשכנזים לכיתה נהנו מפרוטקציות שונות, ומצאו את עצמם במישרות רמות: החל במלצרות וכלה בהאכלת גמלים (סיפור אמיתי). למעשה, היחיד מחברי לכיתה שהחל לעבוד בהי-טק מיד היה אני, וזאת רק בגלל ש - מה לעשות - אני מוכשר להפליא. עוד מעט תטען לאפליה כנגד הלא מוכשרים... |
|
||||
|
||||
לא יודע לגביך, אבל אני לא מכבד אנשים לא לפי הכוח שלהם ולא לפי הגיל שלהם. אני מכבד אנשים על-פי האינטלקט שלהם, היצירתיות שלהם, ההומור שלהם, הדעות שלהם, המוסר שלהם, ההצלחה שלהם - כל מיני פרמטרים. אני מודה שאני נוקט מידה של איפה ואיפה - לגבי מבוגרים אני מסתכל על מעשיהם בעבר, ולגבי צעירים אני מביט על הפוטנציאל הגלום בהם ומידת השאיפה שלהם להגשים אותו. המג"בניק שבועט בפלסטינאי הוא לא בעיה של חוסר כבוד למבוגרים (למה, בילדים זה בסדר לבעוט?), אלא בעיה של חוסר בכבוד בסיסי לבני אדם, בלי קשר לגיל. אוקיי, הגיע הזמן לקצת סדר בדברים. "זכות בלתי מעורערת" היא מושג ליברלי. הליברליזם הוא שמעניק לאנשים את זכויות האדם שלהם. הזכויות הללו כולן עד אחת מתייחסת לא לגבי "מה מגיע לי" אלא "מה אסור לעשות לי" - אסור לשלול מאנשים את הזכות לכבוד, למשל, על ידי השפלתו, הן ע"י הממשלה או ע"י מעסיקו. מתוקף קביעה זו יכולים להוציא צווי איסור פרסום על פרטי נאנסות, אסור לענות אסירים, אסור לכלוא אדם מעבר לתקופה מסויימת ללא אישור שופט, ועוד כהנה וכהנה. זכויותיו של אדם לא מחייבות את הממשל לעשות משהו למען אותו אדם - זכות התנועה, למשל, לא מחייבת את הממשל לדאוג לכולם לכלי רכב... היוצאים מן הכלל היחידים בנושא זה הם הזכות לחינוך והזכות לבריאות, כאשר בשני המקרים הללו חובה על המדינה לספק שירותים בסיסיים שיאפשרו לאדם להתקיים (בריאות) ולהתקדם (חינוך). בשני המקרים, כמובן, יש מקום לתעשיית בריאות וחינוך פרטיים - שיספקו שירותים מעבר לבסיסיים תמורת תשלום. מי שרוצה ללמוד תנך כל היום, לומד במערכת חינוך חרדית. מי שרוצה ללמוד חלקאות ילמד בבי"ס חקלאי. מי שרוצה השכלה גבוהה - ילמד באוניברסיטה או במכללה. מי שרוצה את הרופאים הכי טובים עם שירות מחלקה ראשונה, ישלם לבית חולים פרטי. אין "זכות לשיוויון"... זו הסיבה שהזכות לכבוד אינה מחייבת אף אחד לתת קצבאות קיום. קצבאות הקיום, לכן, הן כן מתנה של המדינה. הן מתנה הוגנת וצודקת, אבל עדיין מתנה, ולמדינה יש כל זכות להתנות את המתנה הזו בשימוש נבון בזמנו הפנוי של המובטל, כמו עבודות יזומות או השתלמויות. אני לא מבין למה אתה מתכוון כשאתה אומר "להרוס את שיטת הרווחים". האם אתה מדבר על משכורת אחידה לכולם? אם כן - למה לאדם להשקיע בעבודתו אם אין לו להיכן להתקדם? המדינה מעניינת את התחת שלי (התחת שלך כבר עסוק עם ויסקונסין, לפי הכותרת...), אני עובד בשביל עצמי ובשביל משפחתי וחברי, ובשביל המטרות שאני מעוניין לתרום להן. אני לא עובד בשביל טובת הכלל. אבל המדינה כן צריכה לחשוב על הכלכלה הכללית, ולכן היא צריכה לדאוג שהמובטלים לא יתבטלו. פקידי האוצר מבינים היטב את ה"ג'ונגל" בחוץ, והם יודעים טוב מאוד שאם הם יהיו פקידי אוצר עלובים, הם לא יקבלו שום דבר בשום מקום. זה לא עניין של לשרת את האינטרסים של התעשיינים, זה עניין של לעשות החלטות כלכליות נכונות. אגב, מי אמר שפקידי אוצר צריכים אי פעם "לצאת החוצה"? העבודה שלהם משלמת וכדאית גם ככה. (מה שרע בחרדים, זה שאין מקום לשיחה איתם בד"כ. לא קשור לדמוקרטיה. גם לחרדים וגם לקומוניסטים יש מקום בדמוקרטיה). תוכנית ויסקונסין לא מדברת על "פועלים כבשר תותחים". מדובר בהתערבות של הממשלה במשק, נכון, אבל מדובר על הרע במיעוטו. אתה דורש התערבות בוטה בכלכלה בלי שום יתרון למשק. אני אומר - אם אנחנו כבר מתערבים ונותנים לאנשים דגים, בואו גם נלמד אותם לדוג כדי שיוכלו למכור אותם משוק וכך לכולנו יהיה דגים (כדי להכין מהם קוויאר, כמובן..). אני לא רוצה שום הפרטה של הדיור הציבורי. מדובר פה בעוד התערבות שהיא אנטי-כלכלית אבל מאוד צודקת ונאה. הפרטת הדיור הציבורי (היינו - מכירתו לאנשים פרטיים) היא פגיעה במטרות מפעל הדיור הציבורי, בלי שיצא לאף אחד שום דבר מזה, מלבד אותו כבוד מטופש ומיותר. מעודי לא טענתי שצריך להעביר את הדיור הציבורי לידי הון פרטי. זה יהיה מטופש. הון פרטי לא עוסק בפרוייקטים סוציאליסטיים. |
|
||||
|
||||
דובי, שוב חזרנו לעניין של כבוד. אגב, אני רוצה לשאול אותך משהו על הערה קודמת שלך: אתה אומר שצריך לשלול קצבאות כדי להרחיב את התמיכה במובטלים (פרפראזה). האם באמת אין מספיק תקציב לתמיכה במובטלים? אפשר לקצץ בפטורים ממס הניתנים למעסיקים בתואנה של "הורדת עלות העבודה", במקום לקצץ אצל אלו שלא יכולים להתנגד. אני, למשל, קיבלתי שוק כשראיתי שבנק הפועלים הרוויח מיליארד וחצי ש"ח בשנה האחרונה, ומחצית מהסכום הזה ילך לידיים פרטיות. הרי כמעט כל מה שהוא הרוויח זה מאנשים מסכנים שתקועים באוברדראפט או שיש להם משכנתה על צווארם. למה שאחרים עוד יהנו מזה? יש כסף, ומספיק. יותר מכך: אם אני לא טועה, צפוי למדינה השנה עודף תקציבי. עכשיו, לגבי הכבוד. האם אפשר להכות פלסטיני שהוא עורך-דין, ולא עובד מלוכלך? אני לא בטוח. זכויות הן לא אותיות על נייר, הן נובעות יותר מכל דבר מהכח שיש לאדם, וכח בחברה שלנו נובע רק מהון. הפלסטינים הם חלק מכל האי-שוויון שיצרנו. כאשר נשרפו ארבעים עובדות במפעל בחברון, הודות למאכער פלסטיני, האם זה היה עניינם של "השמאלנים" בישראל? האם, כאשר מגורשי הר חברון הוחזרו למערותיהם, זה היה באמת נצחון? האם חיים במערות משקפים צדק? בנוגע לכבוד למבוגרים. ניר לא מסכים, אבל מהנסיון הקצר שצברתי, רוב האנשים חייבים את המעמד הסוציואקונומי שלהם לנסיבות חייהם או פשוט למקריות (כמו שקרה במקרה הפרטי של ניר, שהוא באמת בלתי-סביר). אתה מדבר על אינטלקט, אבל מה זה אינטלקט מבחינתך? זה אומר שאדם פשוט דומה לך, ובעל תחומי עניין דומים. אם תבדוק איזה אנשים הם "בעלי אינטלקט", תראה שמדובר בעיקר באשכנזים אמידים. --- בנוגע לליברליזם. הבולשביקים של תחילת המאה ראו את עצמם כממשיכיה של המסורת הליברלית הישנה. זכויות של "נעזוב אותך לנפשך", הן כאמור, מועילות בעיקר לבורגנות. אם אתה באמת מאמין בזכויותיהם של בני אדם - אתה צריך להלחם עליהן. כשרופאים במערכת הבריאות עושים שיקולים של רווח-הפסד, זה לא ממלא את הזכות הבסיסית לבריאות. זוהי אשליה-עצמית. כשמערכת החינוך שלנו בעיירות הפיתוח היא כושלת כמעט מכל בחינה שהיא, זה לא ממלא את הזכות הליברלית ל"נקודת התחלה שווה". תתעורר ותריח את הקפה: זכויותיהם של אנשים לא-אמידים מופרות מדי יום. אפילו הזכויות הליברליות המסורתיות יותר, של צדק ומשפט הוגן, מוגנות בעיקר כשמדובר בראשי ממשלה, ח"כים וגבירים מסוגו של אלי הורביץ. הזכות לשוויון אולי לא קיימת בספרי הלימוד שלך. היא קיימת בספרי הלימוד שלי. אלו הם הבדלים בהשקפת עולם. --- אתה שואל, מה משמעותה של הריסת שיטת הרווחים? לא, לא משכורת שווה לכולם. לכל הפחות, זה אומר שמדיניות ציבורית לא תוכפף יותר לאינטרסים של בעלי הון. כשמפעל נסגר - משלמים כסף לבעל המפעל. כשהבנקים נופלים - נותנים כסף לבעלי הבנקים. כשהאבטלה עולה - בועטים במובטלים. זה לא מתקבל על הדעת. פקידי האוצר אולי חושבים שהם מנהלים מדיניות חיובית, אבל התוצאת שלה לא ממש חיוביות. (אותו הדבר בנוגע לבנק ישראל, שהכניס אותנו ביוזמתו הפרטית, ובניגוד למדיניות ממשלה, למיתון החמור בהיסטוריה). הם מנהלים מדיניות, שהיא חיובית עבור בעלי ההון, ומשום מה, האינטרסים של בעלי ההון מתאחדים אצלנו עם "האינטרס הציבורי". העובדה היא, שברגע שפקידי האוצר הבכירים מסיימים קדנציה, הם "יוצאים החוצה". וכשהם יוצאים החוצה, הם עוברים למשרות אצל בעלי הון. זהו חוק טבע. (בנוגע לדמוקרטיה: המדינה נשלטת בידי בעלי-הון. אתה חופשי לחשוב שזו דמוקרטיה. אני רק מאחל לך, שלא תגיע לשלב בחייך שבו תכיר במציאות.) --- אתה אומר שאני דורש "התערבות בוטה שלא מועילה למשק". מאיפה הלהט הרלגיוזי הזה, דובי? באיזה בית-כנסת סיפרו לך שהתערבות הממשלה לא מועילה למשק? ההשוואה היחידה בין כלכלה מתוכננת לכלכלת שוק שאני מכיר, היא זו שהתרחשה ברוסיה. אותו הדבר עם סין, שהכלכלה שלה היא החזקה והיציבה בדרום-מזרח אסיה, וטובה מאוד גם בסטנדרטים עולמיים. לפי מדדים מקובלים, הכלכלה המתוכננת בברה"מ של תחילת שנות השמונים הייתה במצב טוב לאין שיעור (ואפילו צמחה), בהשוואה לכלכלה היום. עובדה שאתה כנראה לא יודע, כשאתה מצהיר שהקומוניזם מת: מאז המעבר לשיטת שוק, הכלכלה הרוסית התכווצה במחצית. יותר מכך: תוחלת החיים של הרוסים ירדה לשפל חסר תקדים - הגבר הרוסי חי בממוצע כ- 55 שנה. תחשוב על זה לפני שאתה מדבר על "טובת הכלכלה" ו"למען כל החברה". אתה מציע ללמד מובטלים לדוג - למה שלא נלמד את בעלי-ההון לשחות? כמו שמודאג אומר, תפוקת העבודה של משקיע/מנהל בכיר היא פרופרציונאלית הפוכה לשכר שהוא מקבל. האם הון פרטי לא עוסק בפרוייקטים סוציאליים? דווקא כן. הנה, האליל של הסוציאל-דמוקרטיה, טוני בלייר, מפריט בתי-חולים, וזין על החולים. (בתי-החולים הממשלתיים שלנו ממילא פועלים כמו מוסדות פרטיים.) אצל ביל קלינטון איש-המרכז יש מחנות ריכוז פרטיים, הנקראים בשם "מתקני תיקון בהפעלת יזמים". אצל אליל שלטון-החוק ג'וליאני, כל מערכת לשכות התעסוקה היא פרטית (ולכן, מובטלים עושים קורסי השתלמות ב"קריאה בכף היד"). משרד האוצר החביב שלנו מתכנן לעשות את כל זה, וגם יותר. אתה תופתע. |
|
||||
|
||||
אתה מפספס נקודת מפתח - אני לא אומר שאין כסף לתת למובטלים - אני אומר שהענקת קצבאות למגזר בלתי-יצרני באוכלוסיה מבלי לדרבן אותו לעבוד, פוגע בכלכלה. הענקת הקלות במס להקמת מפעלים אולי אינה מוצדקת, אבל היא בהחלט מועילה יותר מאשר קצבאות אבטלה ריקות מתוכן. לא כמעט, ואפילו לא חצי. כ-29% מהכנסות הבנק באו מהציבור הרגיל, וחלק גדול מהכנסות אלו מגיע מעמלות, ולאו דווקא מריביות על אוברדרפט (אגב, אף אחד לא מכריח אותך להכנס לאוברדרפט. בכלל - במדינות אחרות לא קיים המושג הזה. אין לך כסף? קח הלוואה). שאר ההכנסות באות מבנקאות פרטית (לקוחות אמידים ועסקים בינוניים) ומעסקי הון. אגב, מליארד וחצי זה לא עד כדי כך הרבה לבנק גדול. תחשוב כמה כסף יש לביל גייטס לבדו... השנה לא צפוי עודף תקציבי. הייתה עלייה מקרית בתזרים המזומנים ממסים. איש לא יודע אם זה ימשך בחודשים הקרובים. בכל מקרה - אין שום סיבה ללכת ולבזבז אותו. עודף תקציבי, להזכירך, יותר טוב מגרעון... לא רק שאפשר, תאורטית, להכות פלסטינאי שהוא עורך-דין, אלא שמקרים כאלה כבר קרו והם ממשיכים לקרות כל הזמן. מג"בניקים בני 19, בדרך כלל, לא עוצרים לבקש מבן-אדם את כרטיס הביקור שלו לפני שהם תוקפים. חיים במערות הם בחירתם של החיים בהן. בדיוק כמו שלחיות באוהלים זו בחירה של הבדואים, ומי שמשכן אותם בבתים פוגע בהם, לדעתם. לא אתחיל לפרט לך כאן את רשימת חברי כדי שתאמין לי שיש לי די והותר חברים לא אשכנזים וגם לא אמידים, ולפעמים גם לא זה ולא זה. לפחות מבחינת הלא אשכנזים, מספיק שאציין את ידידי ושותפי להקמת האתר, טל כהן, שכבר רמז לעובדת היותו (gasp!) בלתי-אשכנזי. ----- זה יפה מאוד שהבולשביקים ראו בעצמם ממשיכי דרכם של הליברלים, אבל הם לא. מה רע בבורגנות? אני חלק מהבורגנות. הבורגנות היא הבסיס עליו מתקיימת הדמוקרטיה. בלי מעמד בינוני רחב, לא יכול להתקיים משטר דמוקרטי אמיתי. די, נמאס לי כבר. המושגים שלנו של זכויות היסוד פשוט מנוגדים. אתה חושב שלכל אדם מגיע הכל, ואני מאמין שלכל אדם מגיעה ההזדמנות להגיש לעצמו מה שהוא רוצה בלי שהוא יאלץ לתמוך בעל כורחו בכל נדכאי העולם. אני מאמין שהשיטה הנוכחית מעודדת אבטלה ואינה מסייעת לאיש, בעוד שרפורמה כמו תוכנית ויסקונסין תהיה צעד לכיוון עידוד תעסוקה וסיוע אמיתי למובטלים ולכלכלה בכלל. המדינה היא כלי, נכון, אבל היא לא בנק. לראות במדינה את המזור לכל צרותיהם של הבלתי-מוכשרים או העצלנים או אלו שזכו לחינוך לקוי מהוריהם, או אלו שסתם לאשפר עליהם מזלם, זו שטות שאינה יכולה לשרוד. ומילה אחרונה - הכלכלה של רוסיה נפלה קורבן לדמוקרטיה דמיקולו שנפלה עליה מבלי שהעם הרוסי יהיה מוכן לכך, וזאת לאחר שרוסיה נשענה זמן רב על מדינות ברית המועצות עבור משאבים רבים וכוח רב. רוסיה מוכנה היום לדמוקרטיה כמו שהיא הייתה מוכנה ב-1917 למהפיכה מרקסיסטית (כלומר - בכלל לא). זה לא קשור לכלכלה, זה קשור לסוציולוגיה. |
|
||||
|
||||
לא הרבה מעל, אגב. המצב התקין הוא שמי שמקבל מתנה מהמדינה, אין לו זכות לבוא בדרישות. הגיל שלי ממש לא רלוונטי לעניין. האם עוד חמישים שנה אני אוכל להגיד לאנשים להגיד תודה ולשתוק כמה שאני רוצה? מה ישתנה אז לעומת עכשיו? בסך הכל אני אהיה עוד יותר סנילי ממה שאני גם ככה... כל הקטע של כבוד למבוגרים רק בגלל שהם מבוגרים אף פעם לא נראה לי. מזכיר לי קצת את חוק החסינות הפרלמנטרית. מי שקבע אותו, איך לומר, היו לו אינטרסים בעניין... אני בהחלט מקווה לזכות לכבוד מאנשים בגלל מעשי ודברי, ולא בגלל שיצא לי להוולד לפניהם. |
|
||||
|
||||
לך אתה ותעבוד בבניית מסילות ברזל! (אני עבדתי פעם בחלוקת דואר.מי עוד מן המתדיינים בפורום זה עבד בעבודה מסוג זה? |
|
||||
|
||||
לפני הצבא עבדתי מספר חודשים בפס יצור במפעל מזון. נחשב? |
|
||||
|
||||
לפני הצבא גם אני הייתי תקופה קצרצרה בדואר, ואח''כ במפעל אריזות בפ''ת. |
|
||||
|
||||
כפי שכבר התוודתי פעם באייל, אני הקלדתי פעם את תוצאות ניסויי הקופקסון בעכברים עבור מחלקת מו"פ של טבע. כל 5 היה עכבר בריא, 3 משותק בחצי גופו התחתון, 2 משותק לחלוטין, 1 מת. אחרי עשרה ימים מן העכבר עכבר הזה אני יכול להעיד שקופקסון עובד יופי (לפחות על עכברי מעבדה חמודים). אח"כ לא החזקתי יותר מארבעה ימים במחסן של טבע. שמונה שעות ביום היינו פותחים חפיסות של כדורים, זורקים את המרשם, מכניסים מרשם חדש בעברית, סוגרים יפה, מדביקים מדבקה ומסדרים בארגז. שמונה שעות של רדיו אמצע הדרך (כמדומני) עם שדרנים מפגרים בבוקר, דידי הררי בצהריים ואז הביתה. דווקא התחלתי להתרגל לסיזיפיות הקיומית של הג'וב הזה, וסביר להניח שהייתי משלים את עשרת ימי עבודתי במקום אלמלא הנוסעות הקבועות בקו הרצליה-טבע גילו כוונה ברורה ומיידית לבצע בי שפטים לאור בקשתי הנשנית לרדת קרוב לבית. קרוב לבית שלי, זתומרת. |
|
||||
|
||||
אני מימנתי את שלוש השנים של התואר הראשון בעבודות אבטחה שונות ומשונות. איבטחתי סניפים ומשלוחים של רשות הדואר, מתקנים וכלים של חברת החשמל, אוטובוסים ותחנות של "אגד", ארועים של עיריית ירושלים, אתרי בניה על ומעבר לקו הירוק וכן הייתי סייר לילה שקופץ לאזעקות של חנויות, מפעלים ובתים פרטיים. כדי להרוויח עוד קצת, יצא לי כמה פעמים לעבוד ברציפות מיום שישי ב6:30 ועד לחצות של מוצ"ש. השכר היה בין מינימום לקצת יותר, התנאים היו מחורבנים (לבלות לבד לילה שלם ליד מכשיר מתיחת חוטי חשמל באמצע השומקום בנחל שורק) והיחס לא משהו. אם מחר בבוקר אני אמצא את עצמי בלי עבודה ובלי כסף, אני אפתח את דפי זהב ואתחיל להתקשר לחברות האבטחה באזור מגורי. אומרים שהשכר שם עלה בשנתיים האחרונות. |
|
||||
|
||||
אם כבר זה הפך לדיון על עבודות מסריחות מעברנו המביך, לדעתי אני לוקחת את כולכם בסיבוב. משמרות לילה בחברת אבטחה, משמרות לילה באיתורית ז''ל, קיפול קרטונים במפעל, עונה-לטלפונים-בסנדוויצ'יה, מודל עירום לציירים, ליצנית, מלצרית, פרומושנאית של גלידה, בנק וסיגריות (נשימה ארוכה) ובטוח שכחתי כמה. את התואר הראשון מימנתי מעבודה כמרכזת בצופים. את התואר השני מעבודה באוניברסיטה במשרד הרישום. את התואר השלישי - טוב, עכשיו אני כבר גדולה, אז יש לי עבודה אמיתית. נראה מי יבוא עם רפרטואר יותר דוחה. |
|
||||
|
||||
ילדים עם צרכים מיוחדים. זה לא רפרטואר דוחה בכלל, אבל זה לא קל. |
|
||||
|
||||
ממתי עבודה בחינוך היא עבודה מסריחה מעברך המביך? ____ העלמה עפרונית, מרכזת הדרכה בצופים. קורה. |
|
||||
|
||||
שתי העבודות האחרונות ברשימה לא שייכות ל"עבר המביך" - הן באו כתגובה לאיזי, שציין איך הוא מימן את התואר שלו. העבודה בצופים היתה בהחלט חוויה שלא הייתי מוותרת עליה. ________ נגה, מרכזת בצופים בעברה. |
|
||||
|
||||
העבודה הכי רעה שקלייב עבד אי פעם היתה אצל ג'יין מאנספילד... בדיון 676, לגלול עד לתמונה של פצצת הקולנוע. מייקל פאלין היה גר בשקית חומה בתוך מיכל שופכין, קם השכם בבוקר ועובד 14 שעות בתחנת הקמח ובבית אבא היה משכיב אותו לישון בחבטות חגורה. לעומתו, גראהם צ'פמן היה קם בשלוש לפנות בוקר, מנקה את האגם בו ישן, אוכל מעט חצץ חם, הולך לעבוד כל היום בטחנת הקמח בשכר שני אגורות לחודש, ואם היה התמזל לו מזלו, אבא היה מכה אותו על הראש עם בקבוק שבור. |
|
||||
|
||||
וזה כמובן כלום לעומת יום העבודה בן 29 השעות של אריק איידל, שהחל באכילת גוש רעל, ושבסופו אביו היה הורג אותו ואת אחיו ושר "הללויה" על קיברם... |
|
||||
|
||||
והיום, כשאתה מספר את זה לצעירים, הם לא מאמינים לך... |
|
||||
|
||||
3 שנים כמאבטחת בחברת החשמל. יותר מזה אני לא חושפת עבודות מביכות (בניגוד לנגה אני עדיין לא גדולה ועדיין אין לי עבודה אמיתית). |
|
||||
|
||||
הכי כדאי להיות גדולה, להיות גדולה, להיות גדולה |
|
||||
|
||||
אני אפילו לא אתחיל את הדיון הזה איתך... (יש לך עבודה בשבילי?) |
|
||||
|
||||
עבודה כמאבטח בחברת חשמל היתה מהיותר נוחות, נעימות ומכובדות שברזומה שלי. פרט לעובדה המצערת שהייתי חייב להשאר ער במשך כל המשמרת, היו לי את כל התנאים: חדר מואר, ממוזג/מחומם (בהתאם לעונה), מטבחון, שולחן כתיבה, הסעות מ/אל הבית ושלוש עד חמש משמרות בשבוע לשבת ללמוד, להכין תרגילים וכו'. |
|
||||
|
||||
בחברת חשמל יש שלושה מעמדות של עובדי בטחון. 1. בנים של עובדים - שכר סטודנט, תנאים סוציאלים, סביבת עבודה הולמת. 2. מאבטחים - עובדי חברת שמירה, בוגרי קורס פיקודי וקורס אבטחה, תנאי עבודה טובים, אין קביעות, אין תנאים סוציאלים. 3. שומרים - עובדי חברת שמירה, מסוגלים להוציא רשיון נשק ולעבור בשלום מטווח פעם בשלושה חודשים, תנאים הכי גרועים שיש, אין קביעות אין תנאים סוציאלים. אני בד"כ הייתי שייך ל2. לפי התאור שלך אתה היית שייך ל1. |
|
||||
|
||||
גם אני 1. מתוך שישה בני עובדים שהועסקו במחוז, היינו שלוש בנות. היחידות בארץ. |
|
||||
|
||||
האפליה בין בני עובדים לעובדי אבטחה אחרים היא מדיניות מוצהרת ?? |
|
||||
|
||||
כן. בני העובדים הם עובדי חברת החשמל בעוד שהמאבטחים האחרים הם עובדי קבלן, קרי - עובדי חברת השמירה. הם יכולים לעבוד למעשה בכל מתקן אותו מאבטחת החברה. |
|
||||
|
||||
בני עובדים מקבלים את המשכורת מחברת החשמל ויש בינם ובין חברת החשמל יחסי עובד-מעביד. שאר עובדי האבטחה הם עובדי חברת אבטחה (חברת כוח אדם לצורך העניין) ואין בינם ובין חברת החשמל כלום. חברת החשמל יכולה להודיע לחברת האבטחה, שאין היא מעוניינת באדם מסוים והיא מסרבת לאפשר לו את הכניסה למתקניה. לעובד אין שום יכולת לערער על ההחלטה, ששקולה למעשה לפיטורים, אבל זה לא פיטורים אלא אם כן חברת האבטחה מסרבת לתת לו מקום עבודה אחר באותם תנאים, וגם אז, הפיצויים הם על חשבון חברת האבטחה. בד''כ כל שנתיים מוציאים את אבטחת המתקנים למכרז, כך שתוחלת החיים של העובדים במתקנים תלויה ברצון הטוב של הזוכה במכרז לגייס אותם, תוך ויתור מצידם על הוותק אותו צברו בחברה הקודמת. |
|
||||
|
||||
ידעתי ששכחתי כמה. אז הנה אחד שנזכרתי בו בעקבות הדיון על בנים-של: בעוד ההורים שלי הלא-יוצלחים לא הצליחו לסדר לי עבודה בחיים, היתה לי חברה בתיכון שהוריה עבדו באוניברסיטה הפתוחה. וכך עבדתי בתור משגיחת בחינות באוניברסיטה הפתוחה, תודות לאותה חברה. אז הנה, עוד אחד. |
|
||||
|
||||
לא יפה. גם חברת החשמל וגם האוניברסיטה הפתוחה רחוקים מלהיות מפעלים פרטיים. לא ברור לי למה מה שנחשב פלילי בכל מקום נורמלי, נעשה כאן לעין השמש ועוד חושבים שזה בסדר. |
|
||||
|
||||
מסכימה אלף הסכמות. זה אחד הדברים שתמיד שיגעו אותי, באזרחות כמו גם בצבא (בעיקר בצבא). ואם כבר בפלילים עסקינן, מה עם "יש לי חבר בעירייה שיבטל לך את הדו"ח"? |
|
||||
|
||||
עבודה בפס ייצור של חברה למוצרי קרטון (יצירת קלסרים, מעמדים לכלי כתיבה וכאלה) + עבודה על מכונת השרינק שעוטף את המוצרים הגמורים: 8 שעות של עבודה בעמידה, מול מכונה חמה, שבקיץ זה היה סיוט. אגב, הייתי הפועלת היהודיה היחידה במפעל- כל השאר היו ערבים. |
|
||||
|
||||
הייתי חצרן בבית אבות ובפנימיה לפני הצבא טכנאי שירות בטלויזיה בכבלים. כשהתחלתי ללמוד עבדתי כלבורנט במעבדה לפיזיקה בבית ספר תיכון לילדים שחושבים שהם חכמים. העבודה הכי גרועה שלי הייתה מוקדן שירות בחברה בשם TVTEL שהחזיקה איזו רשת שאיפשרה שירותים כאילו אינטרנטיים לאנשים שלא יודעים מה זה מחשב, על חלונות 95 ברוחב פס אפסי ובמחיר מופקע בעליל. אחרי זה התחלתי לעבוד בעבודות מקצועיות יותר בחברות הי-טק (כושלות ברובן) ואני ממשיך במסורת עד היום הזה. |
|
||||
|
||||
אני פעם קיבלתי 66 ש"ח לשעה1 כדי לגלוש באייל, ולכתוב בו הודעות (מצוינות). בעצם אני עדיין עובד בזה. איזה כיף לי. 1במקסימום, כ300 אחוז. ברוב הלילות זה יוצא רק 44. |
|
||||
|
||||
מאפיית דוידוביץ', הלילות שבין חמישי לשישי, קליעת חלות. והייתי אז קיבוצניק, ובכיתה י''א, ושאר בני הכיתה שלי מהקיבוץ עבדו איתי. עזבו, סיפור מוזר וספק אם לעניין. |
|
||||
|
||||
לא יודעת אם הם מביכות במיוחד, אבל הרשימה שלי כוללת: -תרגול ילד עם בעיות מוטוריות.(גיל 13) -שיעורים פרטיים לילד בן שמונה.(14) -המון המון בייביסיטר (12 והלאה) -ציור על חולצות והיום? מורה מחליפה בגנים ובבית ספר יסודי. ואם מדברים על עבודות ללא פרנסה, והבית ספר שלי סיפק הרבה כאלה, אז הרשימה כוללת: לולנות, ציור על קירות, עבודה בעיתון, עבודה ברדיו, מזכירות ועוד היד נטויה... ________ העלמה עפרונית, לא בהכרח מכירה את הקשר בין עבודה לבין פרנסה. |
|
||||
|
||||
עבודה ללא פרנסה: להיות בבריכה אחת עם ילדים שנהנים להטביע אותך, או להרים אותך (כן, כן, הם יכולים) ולזרוק ב"ספלאש!" אדיר עוד לפני שהספקת להתאושש מזה שהטביעו אותך. |
|
||||
|
||||
רק אני בורגני פרוטקציונר: (16) מוכר בגלידריה (17) קלדן בבנק דיסקונט (21) כתב מדעי במכון ויצמן (22 ואילך) עוזר מערכת בפיננשל טיימס עבודות בלי שכר: (20 ואילך) עורך ראשי באיזה אתר אינטרנט איזוטרי לגיקים ישראלים. |
|
||||
|
||||
בלי שכר?! מה אנחנו1, עיזים? אנחנו השכר שלך, אנד ד'טס היי אס יו קן גט, מיי בוי. 1"אנחנו": קוראי אתר האינטרנט האיזוטרי לגיקים ישראלים. |
|
||||
|
||||
אתם לא שכר. אתם עונש. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
1.חלק מתוכנית ויסקונסין - זה ההדרכות/"השתלמויות" . 2.ההדרכות המוצעות הן: א) מחשבים - שהיום לא מספיק לדעת מחשבים,אלא מחפשים ניסיון של אנשים שעבוד כמה שנים טובות לפני במקום מסויים . ב) אנגלית - גם כאן מצפים במקומות-עבדה מסויימים לידיעת האנגלית על בוריה . ג) חשבון - בין אם חיבור/חיסור/כפל/חילוק ונעלמים . 3.העצוב בכל-התוכנית שגם אדם שלמד ברמה של הנדסאים (המתמטיקה, האנגלית והמחשבים ברמה הרבה יותר גבוהה מהרמה הבסיסית המועברת בהדרכות/הרצאות/"השתלמויות") אינו מקבל פטור גם אם ממציא תעודות על הלימודים - שכן,מבחינת תוכנית ויסקונסין כולם בורים ועם-הארץ . 4.הגם שחברת AGENS "שברה את הראש" איזה קורסים לא המצאנו שצריך להמציא - וכך הומצאו להם קורסים כדוגמת: א) עברית - גם לאנשים שנולדו בארץ ולא רק לעולים !!! ב) איפור - כל מיני קרמים ובשמים למריחה והתזה . ג) התנהגות בראיון-עבודה . 5.אפרופו,התנהגות בראיון עבודה - אדם יכול לבוא בחליפת חתן ועם בושם שעולה כמה מאות שקלים - וגם אז,אף אחד לא נותן לו תעודת-אחריות שיקבל העבודה - שהרי המעסיק ימשיך לשאול בכל ראיון ואת כל אחד/ת: א) ניסיון - יש/אין ??? ואם אין - יוצא שבקשת תקופת-ניסיון נתספת אצל המעסיק כמו אדם שורר שבא לבקש נדבות (כך לפחות היה מעסיק אחד שאמר לי בתגובה:"אתה רוצה ניסיון,אין שום בעיה - אבל בחינם") !!! ב) גיל - מבחינת המעסיקים גיל 30 ומעלה נחשב כבר "זקן" !!! (פעם אחת שאלתי איזה מעסיק שענה לי כך - מה זה מבחינתך צעיר ??? אדם שהרגע השתחרר מצה"ל או מקסימום למחרת ואח"כ הוא נחשב "זקן" - מיותר-לציין,שהמעסיק לא החזיר תשובה)!! 6.בברכה . |
|
||||
|
||||
מעסיק שמצפה לקבל עובד שהרגע השתחרר מ(שרות חובה ב)צה"ל, וכבר יש לו 10 שנות נסיון מקצועי, הוא מעסיק שרצוי לברוח ממנו כמו מאש. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שהוא קצת הגזים, אבל קשה למצוא עבודה בארץ אחרי גיל 45-50. מהגיל הזה, אף שיש לך נסיון עשיר ונותרו לך עוד לא מעט שנים עד לפנסיה, אתה נחשב "זקן". |
|
||||
|
||||
הפרי תלוי בכמות המאמץ וההשקעה. בטרגדיות היווניות, לפעמים החטא הוא העונש. |
|
||||
|
||||
"בטרגדיות היווניות, לפעמים החטא הוא העונש". אפשר לקבל בבקשה דוגמא? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |