|
||||
|
||||
אני יודע שלא תאמינו לי אבל עלי עבר תהליך דומה 1. אני חשבתי שבסה"כ מדובר על מעבר דירה ושהשבר הגדול הוא ברמה של המדינה ולא של האזרחים. עם הזמן אני מבין עד כמה השבר חמור כאשר אנשים טולטלו מקהילותיהם, איבדו את מקורות פרנסתם ועכשיו צריכים לקום ולהתחיל מאפס. אני יודע על מתחים בין בני זוג, מצוקות כלכליות ובכלל בלבול גדול מאוד. אני מניח שבי אישית גירוש מהבית לא היה פוגע כל כך בגלל אופיי ואופי הפרנסה שלי, אולם אני מגלה שלאחרים זה הרבה יותר קשה. 1 אך בניגוד למגיב למעלה לא בציניות 2 2 האם באמת מוזר ששמאלני יגלה חמלה כלפי אנשים שבגיל 50 מאבדים את ביתם ומקור פרנסתם? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אם המדינה לא היתה גובה כל כך הרבה כסף כל כך הרבה שנים הם היו במצב יותר טוב. דמי אבטלה זה לשישה חודשים. מה אחר כך? בגיל 50.5 ללכת למות ביערות הקרח, זה לא קצת מוקדם? |
|
||||
|
||||
האם זה מוזר שמישהו, שמאלני או ימני, *לא* יגלה חמלה כלפי אנשים שזורקים את הילדים והתינוקות שלהם מול המצלמות ואחר כך לא נוקפים אצבע כדי לעזור לעצמם כשהם מובאים למקום דיור זמני ובמקום זאת הם רק דואגים להופיע רע בתקשורת1? אני בהחלט מגלה חמלה כלפי אנשים ששיתפו פעולה בפינוי ועכשיו מגלים שאין להם ממש גב מאחוריהם. זה לא אומר שעכשיו הם נכנעים ומתחילים לעשות רעש סרק או למנוע מהילדים שלהם ללכת לבי"ס, יש מחאה ויש מחאה. ___ 1 לא כל מי מהם שמופיע בתקשורת הוא רע. אני מאמין בכל ליבי שיש שם גם אנשים הגונים שרוצים לעזור לעצמם ולהתפרנס בכבוד. |
|
||||
|
||||
כלומר אתה מגלה חמלה רק לאלו ששתקו על העול שנעשה להם. מי שהפגין, בטעם טוב או בטעם רע כבר לא ראוי לחמלה. לא הוא, לא אשתו ולא ילדיו. מעניין כמה חמלה יש לך לערבים שזרקים אבנים על חיילים ומתים שלא תוך כדי לחימה. |
|
||||
|
||||
את המשמעות וההשלכות של פינוי אנשים מבתיהם ומישובים שלמים יכלתי לנסות להבין גם לפני שזה קרה בארץ שלנו והייתי עד לכך. ברור שזה דבר נורא לעשות לאנשים וראוי ולגיטימי ורצוי ומומלץ להפגין נגד זה בטעם טוב, ואפילו קצת בטעם רע. אבל היו גם אנשים עם טעם רע מידי שחצו מבחינתי גבולות שגרמו לי פשוט להיגעל מההיתנהגות שלהם. זה כל מה שאני אומר. אלה ששתקו על העול שנעשה להם נמצאים, לדעתי, מחוץ לנושא הדיון שפתחתי. |
|
||||
|
||||
ואם כבר מאזכרים את הערבים, אז נראה לי שמהם דווקא יצאו החלוצים בשיטת "שים את הילדים בחזית המלחמה" וכנראה שכמה מהמתנחלים למדו מהם דבר או שניים. אני לא מבדיל בין ערבים ליהודים בשיפוט שלי והיה לי מאד מצער לראות שגם בנינו יש כאלה. אין לי ספק שהאנשים האלה משני הצדדים הם מיעוט, ואני משתדל לראות את המציאות בפרופורציה נכונה יותר ממה שהם מנסים להציג לנו. אין להסיק מכך שאני רואה הכל בורוד! |
|
||||
|
||||
אני מגלה חמלה רק לאלו שלא לבשו באוגוסט טלאים צהובים. |
|
||||
|
||||
ואתה מודע לכך שלובשי הטלאי היו מיעוט שבמיעוט, אני מקווה. |
|
||||
|
||||
ושהצבע של התלאי היה כתום, לא צהוב. |
|
||||
|
||||
אני כבר הכרזתי לא אחת על עוורון הצבעים בו אני לוקה. אי לכך נעליים אדומות של צנחנים נראות לי חומות, ואת האור ברמזור שרבים מכנים ''כתום'' אני רואה כצהוב. |
|
||||
|
||||
לא לגמרי נכון. בפינוי עצמו, בצפון השומרון, גם בחומש וגם בשאנור היו לפחות שתי קבוצות של נערות (אחת מכל ישוב) עם פיג'מה עירקית סטייל מחנה ריכוז וטלאים צהובים כמו השמש 1 אולי היו עוד ועוד לא זה בכל אופן מה שיצא לתשקורת ____ 1 ולמי שבמקרה רואה את השמש בכתום -> התכוונתי לצהובון ה"סאן" |
|
||||
|
||||
האנשים שאני פגשתי לבשו טלאי בצבע צהוב. עם הכיתוב Jude. |
|
||||
|
||||
אבל החמלה שאני חש היא לאלו שניסו לדאוג לעצמם, ולא הצליחו. לאלו שחיפשו מראש דיור חליפי. עבודה חדשה. שרשמו את ילדיהם לבתי ספר. אלו שישבו בחיבוק ידיים (אם לא בהרמתן עלי ועל שכמותי)? למה שאחוש חמלה כלפיהם? החובה של כל אדם היא לדאוג קודם כל לעצמו. מרבית אלו שעכשיו בבוץ אפילו לא ניסו. |
|
||||
|
||||
אפרופו המשפט שלך "האם באמת מוזר ששמאלני יגלה חמלה כלפי אנשים שבגיל 50 מאבדים את ביתם ומקור פרנסתם". כמה אמפתיה יש לך כלפי הפלסטינאים החפים מפשע שלא יכולים לצאת לעבודה בגלל סגרים וכתרים שישראל מטילה עליהם? |
|
||||
|
||||
השאלה היא אם אותם פלסטינים הגיעו לגיל 50, ואם כן - מדוע? |
|
||||
|
||||
יש לי אמפתיה. אני גם מעוניין לפתור את הבעייה והצעתי כאן באייל פתרון. אני לא מוכן למות כדי לתת להם לעבור חופשי ולהבריח איתם פצצות. |
|
||||
|
||||
למה שלא נאמין לך? הגישה שלי אנושית כלפי כולם: כלפי מתנחלים, אזרחים סתם שאיבדו את דירתם, כלפי יעקב וגם כלפי הערבים. אולי האנשים הדתיים לאומיים שמרוכזים בהתיישבות, יתחילו לגייס את האנרגיות האידאולוגיות שלהם גם לטובת כל הנפגעים;גם מהחלטות פוליטיות וגם מהחלטות ה"שוק". אולי יתחילו לגלות אמפתיה לכל סבל של אנשים ללא הבדל דת, גזע ומין. |
|
||||
|
||||
אולי אנשים יפסיקו להעיר הערות שמתפרשות כמושרשות בסטיגמות ("אולי האנשים הדתיים לאומיים שמרוכזים בהתיישבות, יתחילו") בשעה שהם מדברים על חמלה ? למיטב ראייתי אנשים דתיים תורמים מכספם וזמנם הרבה יותר מחילוניים. לגבי הבדלי דת וגזע, לא. עניי עמך קודמים. |
|
||||
|
||||
עניי עירך קודמים בענייני צדקה, אבל אנחנו בענייני אמפתיה עסקינן. |
|
||||
|
||||
מה זה משנה? אם אני חש אמפתיה לבני אדם ולא לקופי מעבדה, מסתבר שהאמפתיה היא רגש סלקטיבי. אם הסכמנו כבר על זה הרי שנשאר לנו רק להתמקח על המחיר - ודי ברור למה אני ארגיש אמפתיה לכאלו שדומים לי יותר משארגיש כלפי כל בני האדם באופן כללי. לא רק שזה הגיוני וסביר, אני גם לא רואה בזה שום דבר רע. |
|
||||
|
||||
סליחה, תיקון: לבני אדם *יותר מאשר* לקופי מעבדה. קשה לי מאוד לראות את התמונות של קופי המעבדה, אבל אם היה שם בן אדם, כנראה היה קשה לי שבעתיים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |