|
||||
|
||||
העיסוק במיתוסים הוא עניין חשוב ביותר משום שהוא מספק את היכולת החיונית למנוע התעצבות של גישות וחשיבה סביב אסטרטגיה שגויה או שקר. אין לי מושג מה אמר הרכבי ביחס לטרומפלדור – והרוסית העילגת שאתה מדביק לטרומפלדור מלמדת שגם לך אין מושג – אבל אם הביע הסתייגות מהטירוף המשיחי של בר כוכבא שהמיט שואה וחורבן על עם ישראל, תשואות חן לו. מרד מטורף ללא עילה, סיכוי או תכלה, שהוביל לחורבנו של היישוב והפיכת ירושלים לאיליה קפיטולינה נחשב אצלך למיתוס שראוי לשמרו? כל מי שהיה במלחמה וכל מי שצפה בהפקת הלקחים אחריה יודע שאין שום קשר בין התיאורים ההירואיים של המלחמה כאקט מתוכנן היטב ובין הבלבול המוחלט, האקראיות והשגגות הרבות המתרחשות במהלכה בפועל. מיתוסי הגבורה נוצרו בעיקר כדי לשרת את מטפחי המיתוס וכדי להכשיר דור חדש של בשר תותחים שימות משום שהוא מאמין בהם. הצורך הראשון אינו מענייננו. הצורך השני מסופק על ידי פרשיות עדכניות יותר, כך שלא צריך לדאוג שנשאר בלי מטומטמים קדושים לדור הבא. נכון הוא שסרטים נוסח זה על קרב החוה הסינית נועדו מבחינתם של המופיעים בסרט בעיקר לצורך קתרסיס, אך מבחינת הציבור בכללו הם חשובים מאוד כדי לנסות ולבחון מחדש את השגיאות החוזרות ונשנות שהובילו לאובדן מסיבי ומיותר של חיי אדם. אילו הוצג הקרב המיותר במיתלה כמחדל ולא כמיתוס שראוי לאמץ (גבורתו של יהודה קן דרור האומלל) ייתכן והיה נמנע הקרב המטומטם בגבעת התחמושת. אילו לא היו משוררים את תהילת הקרב בגבעת התחמושת ייתכן והקרב בחווה הסינית היה נמנע... וכן הלאה. |
|
||||
|
||||
תגובה לנ"ל של הז"ל מסתבר שרבים הם הסובלים מבעית הבנת הנקרא.גם אתה סובל מבעיה זו.אגב גם מחקרים ממלכתיים ןפרטיים כבר קבעו זאת.לאסמכתא אתה רשאי לפנות למקומות המוסמכים. אינני מבין רוסית.לא מתיימר לדעת רוסית.רק ציטטתי מקורות וכתבתי במפורש " משהו כמו " כך וכך. גם אבות הציונות חטאו בתסמונת בר כוכבא כאשר הקימו את מדינת ישראל בלב ליבו של העולם הערבי.מחר(בלשון עתיד) עתידה ירושלים להיקרא "אל-קודס",וכל שבל הטירוף המשיחי של המרד המטורף לשמור על ירושלים הגדולה כעיר יהודית. האם ירושלים המזרחית בואכה אל בירה,רמאללה.נחשב אצלך לנכס לאומי (או אולי גם מיתוס שנוה יעקב שומרת על מאה שערים)שראוי לשמרו? לגבי המטומטמים.אלה אינם יודעים שהם מטומטמים.אלא בדיעבד. רוב רובם מאמינים במטרות אליהם הם נשלחים.חלקם אל מותם. אנשים שוטים מאמינים בקתרזיס קולקלטיבי.אין דבר כזה.הזיכוך הוא אישי,ואישי בלבד.סרט או מחזה אינם יוצרים קתרזיס.ההיפך קורה,ולראיה ראה את המחלוקת הנוצרת בציבור עם כל מחזה או סרט העוסקים בהיבטים הנוגעים בהוויתו של הציבור בישראל. קרב המיתלה לעולם לא יתרחש שנית.כנ"ל החווה הסינית,כנ"ל גבעת התחמושת,ואני מבטיח לך מחדלים רבים מספור בעתיד הקרוב והרחוק.תמיד יהיו בחורים כמו דן דרור יהודה,משה בוקעי,דוד שיראזי,נתן אלבז,ועוד גיבורים רבים אחרים. לא ניתן למנוע את המחדל הבא.מן הטעם הפשוט.הקרבות כולם הם קרבות בין מוחות אנושיים עוד בטרם התרחש הקרב בין גופות אנושיים,ותמיד יקרה שהמוח האנושי ישגה,ואת מחיר השגיאה ישלם גוף אנושי. כפי שכבר ציינתי בתגובה אחרת.חובה לחקור כל דבר.גם כישלון וגם הצלחה,ולהפיק מהם את המיטב. אגב טמטומי האישי בהקרבתי כפי שציינתי קודם,נובע מן ההכרה האישית באבדן הדרך של העם והמדינה כפי שהם באים לידי ביטוי בהווה. |
|
||||
|
||||
"אבות הציונות חטאו בתסמונת בר כוכבא כאשר הקימו את מדינת ישראל בלב ליבו של העולם הערבי." ואולי זה היה רעיון של מישהו אחר? (גם כאן מחר יקראו לירושלים אל-קודס.) |
|
||||
|
||||
אכן מדובר בהשוואה מופלאה! מצד אחד יש לנו הקמת מדינה עצמאית בנחיתות מסוימת מול צרור מדינות מפגרות שרובן עדיין בשליטה קולוניאלית או זה עתה השתחררו ממנה. מצד שני יש לנו מרד של קבוצה קטנה ומפגרת (טכנולוגית וארגונית) באימפריה האדירה ביותר שנבראה מעולם, שכבשה והשתלטה על האיזור מאתיים שנה לפני כן ואף החריבה את בית המקדש שישים וחמש שנים קודם לכן, כך שאף אחד לא היה יכול לחזות מראש שגם הפעם הם ידכאו את המרד. אין ספק, השוואה מרתקת המעידה על העומק הרב של ידיעותיך בהיסטוריה. רוב המטומטמים גם יודעים שהם מטומטמים בזמן אמת. אתה חושב שאבי (ואחרים) לא הבינו שהם מטומטמים מהעובדה שמהיחידה המקורית שלהם נותרו בשירות קרבי אחרי עשר שנים רק שניים משלושים? |
|
||||
|
||||
זהו שלא! אם הם יודעים שהם מטומטמים אז הם כל דבר חוץ ממטומטמים. אולי פראיירים. אבל את הפראייריות הזאת הם נושאים בגאווה מטומטמת ומטמטמת. כי אותה הם מנחילים לילדיהם. אני כדוגמא: מהפראיירים של מלחמת ההתשה שאחרי ששת הימים. מהפראיירים של מלחמת יוה"כ, של לבנון ושל האינתיפאדה הקודמת. ואתה יודע מה? את הפראייריות הזו הנחלתי לילדי שעכשיו בתורו חושף הוא את גופו ונפשו אל מול האש החזקה. וחזי דחבש רעי מילדות, אינו יודע שהוא פראייר? והאם את ילדו השכיל להרחיק מן האש? אנחנו פראיירים בזמן אמת ומטומטמים לאחר מעשה. |
|
||||
|
||||
כל מה ששינית הוא להחליף את המילה מטומטם (קדוש) בפראייר. פראייר הוא פתי מאמין לכל דבר, המוכן לעשות דברים כמו לדבוק ואפילו להקריב חיים עבור רעיון שאלו השולחים אותך למות מועלים בו בריש גלי וברגל קלה. בין זה לבין טמטום (קדוש או אחר) אין הרבה הבדל. |
|
||||
|
||||
לנושא הארון. בצער כן כיניתי את הנופלים וכל מי שעל רגליו,וכל מי שיפול או ימשיך לעמוד על רגליו או יישב על ישבנו לנצח. '' פראיירים '' . זו רק צורת ביטויי.אינני מאמין ולו לרגע שקיימים פראיירים בחברה כלשהי. אם יש כאלה הם מתקיימים רק בהשוואה למשתמטים למיניהם,ולא חשוב באיזה עם. בעיניי כל מי שלחם,נלחם ויילחם למען קיומו והשרדותו הן כיחיד והן כעם.הוא גיבור או גיבורים.לא בהכרח במובן הקלאסי הירואי.גם לי שלושה בנים בצהל כאן ועכשיו.שלושתם ביחידות התנדבות.בסדיר,קבע,ומילואים. |
|
||||
|
||||
יש כאלה הנלחמים על קיומם והישרדותם, בכך שהם לא הולכים לצבא. אני שמח שאתה מסכים שהם גיבורים. |
|
||||
|
||||
נושא הארון. ראשית תבורך בימים טובים וארוכים ככל שיחפוץ לבך.מי יתן וילדיך בבוא העת ישאו את ארונך מסיבות טבעיות.(אגב בחרת בשם מחריד). היות ואין לנו לאן ללכת.מעצם העובדה שאף אחד איננו אוהב יהודים,ואפילו אנו איננו אוהבים אותנו. אנו כעם ומדינה זקוקים לפראיירים בכל דקה נתונה.הלא פראיירים מתקיימים על פראייריותם של הפראיירים,ואם לא נהיה מטומטמים.לא נהייה בכלל. החכמה היא נחלתם של אלה היודעים להתקיים ללא פראייריות. מתוך הידיעה שתמיד ''שפראיירים לא תמיד מתים.אך לבטח מתחלפים''. אנחנו פראיירים ומטומטמים מתוך בחירה,לא תמיד מתוך אמונה,ותמיד תמיד בזמן אמת. |
|
||||
|
||||
מה שהרכבי טען הוא פשוט שטרומפלדור לא דיבר עברית, ולכן לא יכול היה להגיד את מה שטוענים שאמר. יתר על כן - הרכבי טען שרופאו (אם אני זוכר נכון), מי שכביכול שמע אותו אומר את המילים הידועות, לא דיבר רוסית, שזו השפה היחידה שבה טרומפלדור תיקשר עם העולם. אני חושב שהטענה הזאת הופרכה זה מכבר, שכן לרופא ולטרומפלדור הייתה שפה משותפת (אינני זוכר מהי), ולכן בהחלט יתכן כי טרומפלדור אמר דבר מה שניתן לתרגמו ל''טוב למות בעד ארצנו'' (אם כי סביר שבמקור לא היה לזה קצב ומשקל מוצלחים כל-כך). |
|
||||
|
||||
אז למי הקרדיט על הקופירייט עם המשקל והקצב המוצלחים ? |
|
||||
|
||||
דומני שאמירתו של טרומפלדור היא וריאציה לאמירה של הורציוס שהייתה מוכרת מזה אלפיים שנה: Dulce et Decorum Est Pro Patria Mori, מתוק ומכובד המוות למען המולדת. וכמו בשיר הידוע של אוון על זוועות מלחמת העולם הראשונה: Bent double, like old beggars under sacks
Knock-kneed, coughing like hags, we cursed through sludge, Till on the haunting flares we turned our backs And towards our distant rest began to trudge. Men marched asleep. Many had lost their boots But limped on, blood-shod. All went lame; all blind; Drunk with fatigue; deaf even to the hoots Of tired, outstripped Five-Nines that dropped behind. Gas! GAS! Quick, boys! — An ecstasy of fumbling, Fitting the clumsy helmets just in time; But someone still was yelling out and stumbling And floundering like a man in fire or lime --- Dim, through the misty panes and thick green light, As under a green sea, I saw him drowning. In all my dreams, before my helpless sight, He plunges at me, guttering, choking, drowning. If in some smothering dreams you too could pace Behind the wagon that we flung him in, And watch the white eyes writhing in his face, His hanging face, like a devil's sick of sin; If you could hear, at every jolt, the blood Come gargling from the froth-corrupted lungs, Obscene as cancer, bitter as the cud Of vile, incurable sores on innocent tongues,--- My friend, you would not tell with such high zest To children ardent for some desperate glory, The old Lie: Dulce et decorum est Pro patria mori. |
|
||||
|
||||
קראתי פעם כתבה במעריב שעסקה בדמותו של טרומפלדור, אינני זוכר מי דיבר שם אבל הוא טען שאף אחד לא היה ליד טרומפלדור בשעה שנהרג, גופתו נמצאה רק בתום הקרב ולפיכך אין לדעת מה היו מילותיו האחרונות, אם בכלל היו לו. |
|
||||
|
||||
בכל מקום שאני קראתי על טרומפלדור, נאמר שהוא נפטר כאשר פונה לכפר גלעדי, והרופא היה לידו בזמן מותו. מכל מקום, עיין באתר הזה: אם תרצה, אתה מוזמן לחלוק על אמינותו. מתארים שם שטרומפלדור שכב פצוע זמן רב לצד חבריו, ושאת אמירתו המפורסמת לא אמר ממש לפני מותו, אלא בזמן הקרב עצמו (ולא בדיוק בצורה נאת המשקל שאנחנו מכירים). אגב, לא ברור לי מה כל כך נטפלים לכל סיפור האמר או לא אמר הזה. מה שעשה טרומפלדור בחייו חשוב הרבה ממה שאמר רגע לפני מותו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |