|
הרעיון של שוק לזיהום לא היה 'טריק' לגיוס הסכמתם של אילי התעשייה (מה הם כל כך טפשים?), אלא יישום מחוכם (לטעמי) של עקרון כלכלי פשוט. אם מטרת האנושות להקטין את רמות הזיהום, ומצד שני איננו מעוניינים לוותר כל כך בקלות על מכוניותינו, תנורינו, וכיו"ב, צריך דרך לאזן בין זיהום 'יעיל' (היוצר יותר תועלת מאשר נזק), לבין זיהום 'לא יעיל' (שנזקו רק על תועלתו). אמנם זיהום נתפש על ידי רובנו כדבר רע מעצם מהותו, אך צריך לזכור שהוא חלק הכרחי ב'חבילה' של ייצור מודרני (וגם לא כל כך מודרני - זוכרים את עשן המדורות, שלא לדבר על המתאן ה'מיוצר' על ידי כבשים?). הרעיון של מסחר בזכויות זיהום מאפשר לאנושות (דרך נציגיה בקיוטו) להגדיר רמות זיהום רצויות, ועדיין לוודא שלא מוותרים על ייצור יעיל. אם לכל מדינה זכות לזהם במידה שווה (לפי שטח, אוכלוסיה, או כל מדד אחר) ללא אפשרות לסחור, קזחסטאן תשתשמש במעט מהמותר (אך במפעלים פחות יעילים - אין תמריץ לחדש), וארה"ב תשתמש במקסימום (בעולם אידיאלי שבאמת מקיימים מה שחותמים עליו). הצרה היא שמפעלים יעילים בארה"ב יצטרכו להיסגר בהיעדר אפשרות לפעול (ולזהם תוך כדי), או יועברו לקזחסטאן, על כל העלויות הכרוכות בדבר. מסחר בזיהום מאפשר לארה"ב לשלם לקזחסטאן, כך הייצור היעיל ימשיך (ויקבל תמריץ לזהם פחות, הרי צריך לשלם לפי מידת הזיהום). מצד שני, יאפשר הכנסה לקזחסטאן, דבר שיעזור בהתפתחותה הכלכלית. כמובן שהשמות רק מתוך הדוגמאות הנ"ל, ודינמיקה תוביל לייעול הדרגתי גם בקזחסטאן (שהרי מפעל מזהם מדי שם מונע עוד מכירה של זכויות זיהום לארה"ב - חבל על הרווח המבוזבז). כך שהשיטה בסה"כ עובדת, ואפילו מיושמת חלקית היום. קראתי לפני כמה חודשים מאמר על שוק פנימי לזיהום בחברת BP (חברת הדלק הגדולה באירופה אם לא בעולם), ולפני כשנתיים על יישום חלקי עם קישור לקיוטו ב- New Scientist. (צר לי שאין לי לינק טוב)
|
|