|
||||
|
||||
דיברתי השבוע עם מורה מעכו, והוא דווקא טען שמשרה מלאה של מורה (בתיכון) היא 25 שעות שבועיות. העניין הוא זה: בכל רחבי המשק, 25 שעות בשבוע הן חצי משרה, במקרה הטוב. עם שניים וחצי ימי עבודה שלי אני מגיע ליותר מ-20 שעות עבודה בשבוע. אז איזה מין "משרה מלאה" זה 25-30 שעות? והחוצפה הגדולה - מורה שאין לו אפילו תואר ראשון?! על סמך מה הוא מלמד, בדיוק? על סמך איזה סמינר למורים? פלא גדול שלא מגיעה לו משכורת יותר גבוהה. עם השכלה של מזכירה זוטרה, אין מקום להתפלא שזוכים למשכורת של מזכירה זוטרה. שלב ראשון: להוציא מהמערכת כל מורה שאינו לפחות בעל תואר ראשון, וברמה על-יסודית: במקצוע אותו הוא מלמד. את השלב הזה יש ליישם תוך שלוש שנים, וכך לתת למורים במערכת כיום לעמוד בדרישות. אגב, תואר ראשון סתם לא יספיק. צריך לעמוד גם בדרישות מינימום של ממוצע. 80 נראה לי כמו מספר סביר. שלב שני: להעלות באופן משמעותי את שכר המורים שנותרו, בתמורה לעוד שעות עבודה (אבל לא באופן פרופורציונלי להן - השכר לשעה צריך גם הוא לעשות באופן משמעותי). כולל עידוד מצוינות בקרב מורים על-פי שקלול של ציוני התלמידים במבחנים ארציים, שאלוני הערכה וביקורות פתע של מפקחים מטעם משרד החינוך. שלב שלישי (למעשה, זה לא שלב, זה צריך להתרחש כל הזמן): להחזיר את הסמכות החינוכית לצוות המורים. למורה יש זכות להעניש תלמידים ענישה שאינה פיזית. כל אלימות מצד תלמיד כלפי מורה תזכה לענישה חמורה מצד המערכת. מנהל שלא יתן גיבוי למורה שהותקף פיזית ע"י תלמיד, אינו ראוי לכהן כמנהל של מוסד חינוכי. הברזות שלא באישור ההורים (כולל בדיקה מדגמית של אישורים כאלו, ע"י טלפונים להורים) תגרורנה ענישה - החל מפגיעה בציון וכלה בהרחקה מבית הספר. שלב רביעי: שקילה מחדש של שיטות לימוד "חדשניות" שהונהגו בעשורים האחרונים במערכת החינוך, ביטול רעיונות כגון ה"מיקוד" והעלאת רף הדרישות מתלמידים בישראל. (דובי, עצבני) |
|
||||
|
||||
אם אתה עצבני מתגובה וירטואלית לא נראה שתהיה מורה, כך שאין חשש שתרוויח סכומים כאלה. חוץ מזה שאתה לומד לתואר שני ותגלה די מהר שזה לא שווה הרבה, לא מול תלמיד כיתה ה' וצרכיו, ולא מול חשבי השכר. כמו שציינת, מורה בתיכון. ביסודי זה 30 שעות. והתעלמת בקלילות מכך שזו משרה גלובלית כפי שתואר. קח מחנך בכיתה ה' שמלמד על סמך תעודת הוראה ממכללת לוינסקי או סמינר וותיק ומוכר אחר, דוד ילין נניח, שם למד 3 שנים. מקץ 15 שנה וניסיון ויכולת מוכחים לעשות עבודה טובה, כלומר יצאו תחת ידיו תלמידים שלמדו אצלו קרוא וכתוב וחשבון, קצת היסטוריה וקצת תנ"ך, משלי איזופוס וסיפורי חז"ל, טיולים שנתיים ועוד ועוד... ועה שמא נקצץ בשכרו, מזכירה זוטרה כבר אמרנו? אין ספק, גם היקף אחריותם דומה. רגע, בעיה, קיצוץ מעט לא זהיר ואנו עוברים על חוק שכר מינימום. חוץ מזה היו לך גם כמה רעיונות טובים, אבל לא אתיחס אליהם כדי שתשאר עצבני. |
|
||||
|
||||
גם לי לא נראה שאני אהיה מורה. אבל זה לא קשור לשום דבר. כאמור, צריך להעלות את שכר המורים, וגם את רמתם. תואר ראשון צריך להיות דרישה מינימלית ממורה - כן, גם ברמת בי"ס יסודי. מורה שמלמד חשבון בכיתה ב', לדעתי, אין זה מספיק שהוא עצמו ידע חשבון. אם זה היה המצב, היינו נותנים לילדים בכיתה ה' ללמד ילדים בכיתה ב', וחסל סדר מקצוע ההוראה. תואר ראשון - בחינוך, למשל, יתרום לתפיסה יותר רחבה של המקצוע, ויהפוך מורים סתם למודל אמיתי לחיקוי. איך מחנך יכול להיות אדם חסר השכלה? לא ברור לי. ולא זכור לי שהצעתי לקצץ למישהו בשכר. |
|
||||
|
||||
במה שונים לימודי תואר ראשון בחינוך מלימודי סמינר? |
|
||||
|
||||
אני לא יודע מה ההבדל בתוכנית ואיכות הלימודים עצמם, אני יכול רק לדבר על ההתרשמות האישית שלי מאיכותם של אותן מורות שהכרתי שהיו בעלות תעודת הוראה לעומת אלו שהיו בעלות תואר ראשון. נחש מהי. |
|
||||
|
||||
ממקור שני: חברות שלמדו/לימדו בסמינר טוענות שהרמה בסמינרים היא מתחת לכל ביקורת, ולא ניתן להשוות אותה לרמת לימודי תואר ראשון בחינוך באוניברסיטה. |
|
||||
|
||||
"רמה" היא דבר לא מוגדר. יש משהו ספציפי יותר? |
|
||||
|
||||
רמה אקדמית של המורים ושל התלמידים. |
|
||||
|
||||
אני דיברתי עם מורה בתיכון שטען כי משרה מלאה היא 24 שעות (אבל גם הזכיר כי ביסודי עובדים יותר ומרוויחים יותר). הוא טען כי יש להוסיף כעשר שעות שבועיות עבודה בבית. עדיין 34 זה פחות מן המקובל. הבעיה היא שגם אם מורה ירצה לעבוד יותר, לא בהכרח יש לו איפה. עוד נוסיף כי עבודה בבית משתנה: אין דין עבודה בבית של מורה לספרות כדין זו של מורה למתמטיקה. לבדוק מבחן במתמטיקה לוקח לא יותר מעשר דקות. מבחן בספרות או בהיסטוריה - יכול לקחת פי כמה וכמה. לגבי הכשרת המורים: הרשה לי לפקפק בטענה כי תואר אוניברסיטאי הוא הוכחה למשהו, גם אם הוא מעל 80. כפי שכבר אמרתי פה לא פעם, סורו נא למחלקות לספרות או לשון עברית, לפחות בתל אביב, ותתרשמו נא מן הרמה האקדמית של התלמידים. תואר אוניברסיטאי אינו ערובה לרמה בעיקר כשרמת הלימודים במוסד הזה צונחת משנה לשנה. גם ציון אינו ערובה, בטח לא במדעי הרוח שבהם הציונים נזילים מאוד. הצעתי כבר רעיון אחר: מבחן ארצי מקיף להסמכת מורים כדוגמת המבחן לעורכי דין או רואי חשבון. תואר ראשון תלמד איפה שבא לך. את המבחן אתה חייב לעבור. הציון שלך יגיע לידי המנהל שיראיין אותך לעבודה והוא יחליט אם אתה מתאים לו. באופן טבעי המכללות והמחלקות המתאימות באוניברסיטה יתיישרו בהתאם ואז גם יווצר דירוג רמות, כפי שקיים במשפטים. לא יזיק גם לחייב במעבר המבחן הזה גם מורים וותיקים כל כמה שנים. המבחן יכלול את החומר הנלמד (כך שאנשים יהיו חייבים להשלים לבד את שמלמדים אבל לא לומדים בתואר - וזה הרבה, ראה מורים בוגרי ספרות עברית שבקושי יודעים לאיית בלזאק אבל מלמדים אותו), קצת שאלות ברמת בגרות ומעלה, שאלות מתודולוגיות ועוד. לדעתי זה פתרון פנטסטי. אפרופו עידוד מצוינות. היה לפני כמה שנים פרויקט פרס החינוך המעניק גמול כספי למורים לפי הישגי תלמידיהם. המבצע הופסק כי מן השאלונים עלה שהמורים עושים כמיטב יכולתם גם כך, או לפחות טוענים שכך. אני במקרה יודע כי חבר שלי זכה בפרס הזה. הבעיה, לטענתו ולטענת אחרים, היא שהמערכת נלחמת במורים ומגבילה אותם. בעניין המיקוד: אכן זהו רעיון מטומטם ומבזה. אך מטומטם ממנו הוא אופן יישומו. הרי הרעיון הוא שתלמידים ילמדו הכול וייבחנו על חלק. אבל המיקוד מגיע באפריל עוד לפני שלמדו הכול, אז מה הטעם פה? מילא היו נותנים אותו שבוע לפני הבגרות. נניח שאחרי המגן ולפני הבגרות. זה סביר עוד איכשהו.אבל בפסח?? אני יכול גם לומר לך כמי שלימד עשרות תלמידים לבגרות בדקדוק שהמיקוד לא מסייע במיוחד: חסרי היכולת עדיין מתקשים ובעלי היכולת מצליחים בכל מקרה. עולם כמנהגו נוהג. הדבר מוכיח שהבעיה היא בתלמיד ולא בכמות החומר. הפתרון הוא פשוט: לחזור 30 שנה אחורה בשיטות החינוך. פשוט וקל. |
|
||||
|
||||
העצבנות מונעת ממך לקרוא את התגובות בדיון אליו אתה מגיב? נסה שוב: תגובה 185364 |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |