בתשובה לeasy, 01/03/01 14:59
הנושא שצריך לדון בו 18384
%30 במונחים ריאלים?

יש כלי רכב יותר בטיחותי מרכבת? נדמה לי שאפילו מטוס פחות בטיחותי. אם הפרטת רכבת ישראל תביא לפיתוח רכבות ברמה שיש באירופה זה חיובי מהרבה בחינות, במיוחד מבחינת חיסכון בחיי אדם.
רכבת ישראל זה דינוזאור איטי ומיושן, כבר מזמן היה צריך לעשות משהו עם זה.
הנושא שצריך לדון בו 18388
מבלי לשלול לרגע אחד את היתרונות של הפרטה, ממש לא ברור לי על מה אתה מבסס את הקביעה שרכבת ישראל היא דינוזאור איטי ומיושן. המגבלה העיקרית על פיתוח הרכבת בישראל היא מגבלת התקציב, אותו קובעת הממשלה. במגבלות תקציב הפיתוח הנוכחי שלה, רכבת ישראל מספקת כמיטב יכולתה (ההולכת וגדלה) את הביקוש (ההולך וגדל בקצב רב יותר, מכיוון ששירותי הרכבת נעשים איכותיים ויעילים מיום ליום).

למיטב ידיעתי, הובלת נוסעים ברכבת היא עסק מפסיד בכל מקום בעולם (למעט בקווים סופר-מהירים ארוכי-טווח), וחברת רכבות היא מונופול-איזורי טבעי (כמו, למשל, חברת טלוויזיה בכבלים). בתנאים כאלה, הפרטה איננה בהכרח ערובה לטיוב השירות והוזלתו (כפי שניתן ללמוד מהדוגמא של טלוויזיה בכבלים בישראל). זה לא אומר, כמובן, שאין מקום להפריט באופן מושכל את הרכבת או חלקים ממנה.
הנושא שצריך לדון בו 18391
אחת הסיבות להפסדים של חברות הרכבות, היא עלות ההקמה והאחזקה של התשתית. מסיבה לא ברורה, המדינה מצפה מהרכבת לסלול ולתחזק את רשת המסילות מתקציבה, בעוד שאגד לא נדרשת לשלם כלום עבור הכבישים עליהם נוסעים האוטובוסים.
שוב, להשוואה עם בריטניה, רוב חברות הרכבות הן רווחיות (רכבת הפרוורים של אזור לונדון היתה מסובסדת ע''י עירית לונדון ויתכן שהיא עדיין) ועובדה שלהפרטה שם נענו חברות רבות.
אני מסכים שאין לשלול הפרטה של רכבת ישראל או חלקים ממנה אך יש ללמוד מטעויות של אחרים בנושא.
הנושא שצריך לדון בו 18390
אין לי מושג מה היתה האינפלציה בבריטניה בתקופה האמורה, אבל היא היתה הנמוכה ביותר במערב אירופה, כך שעדיין מדובר בעליה ריאלית נאה למדי. לשם השוואה, הפאונד עלה בתקופה הזאת בכ35% לעומת השקל, כלומר זה שקול לעליה של כ80% במחיר בשקלים. (מענין, בכמה עלו מחירי התחבורה הציבורית בישראל בעשור האחרון? יותר מ80% או פחות?)
בכל מקרה, אין לי שום טענה כנגד השימוש ברכבות, הטענה היא שבטיחותן נפגעה עקב ההפרטה ללא שיפור בשרות או במחירים. כמו כן, את רשת המסילות בבריטניה לא סללו חברות פרטיות אלא British Rail ז"ל, ואילו ממשלת ישראל היתה משקיעה בתשתית הרכבות בארץ את המינימום הדרוש, היתה לנו היום מערכת מסילתית נאותה ללא שום קשר להפרטה.
בקשר לדינוזאורים, הבעיה המרכזית של רכבת ישראל כיום היא ביקוש יתר ומחסור בציוד, (קטרים, קרונות, נהגים) הרכבות מלאות ובשעות העומס אנשים רבים עומדים ולפעמים גם אין מקומות עמידה ואנשים נאלצים להמתין לרכבת הבאה. גם מבחינת מהירות אין מה להתביש, 25 דקות מרחובות לת"א, 55 דקות מחיפה לת"א (פחות ברכבת ישירה), 17 דקות מראש העין לת"א. לא ברור איפה כאן הדינוזאוריות, אלא אם כן אתה מתכוון לפקידי האוצר.
הנושא שצריך לדון בו 18394
הזמנים שלך נכונים אבל זה לא זה. יצא לי לסוע ברכבת מרחובות לתל אביב כמה פעמים, ואמנם זה 25 דקות אבל הזמן ברוטו הוא יותר מכפול מזה. לוקח לי 15 דקות ממתי שאני יוצא מהבית עד שאני ברכבת, ועוד 20 דקות מהרכבת עד למקום עבודתי. בסופו של דבר זה תמיד היה סיפור של יותר משעה. הרכבת היא אלטרנטיבה לאוטובוס, אבל לא לאוטו שלי.
הרכבת לא משולבת בתחבורה הציבורית הפנים-עירונית.
הזמנים האלה יכולים להתקצר בחצי, הרכבת אמנם מגיע לכ-‏100 קמ"ש (שזה לא משהו משהו, אבל ניחא) אבל זמני ההאצה וההאטה שלה ממש פטטאתים, בנוסף, חשוב מאוד, העלאה ופריקת הנוסעים איטית מאוד.
הנושא שצריך לדון בו 18398
לגבי השילוב עם התחבורה הציבורית בתוך הערים - במרבית תחנות הרכבת יש מסוף אוטובוס וקיימים קווי שירות אל התחנה (לעיתים רק לאחר שהרכבת איימה להפעיל קווים אלה בעצמה, ואז "אגד" התרצה והסכים להפעילם), כמו גם כרטיסים משולבים רכבת-"דן". גם בנושא זה וגם בנושאים האחרים שהזכרת (מהירות הנסיעה, התאוצה, ומשך העצירות להחלפת נוסעים) אני בטוח שאם יש לך רעיונות לשיפור המצב, רכבת ישראל תתייחס אליהם ברצינות הראויה (במגבלות התקציב שלה). גם אם לא - אני לפחות אשמח לקרוא אותם. נדמה לי שהרכבות מגיעות למהירויות גבוהות מזו שציינת (בסביבות 140) ברגעי השיא. הפחתת המהירות בקטעים רבים מתחייבת מהקרבה למפגש כביש-רכבת (ההשקעה הנדרשת בהפרדה מפלסית היא גבוהה, ולא ברור שהרכבת צריכה לשאת בה לבדה), ממגבלות-בטיחות אחרות, או ממצב המסילה (המשתפר בהתמדה). לגבי החלפת נוסעים (ולגבי עמידה בזמנים, ותקלות בכלל) הרושם שלי הוא שהמצב נמצא במגמת שיפור, למרות נפח הנוסעים ההולך וגדל.
הנושא שצריך לדון בו 18401
מלבד מקומות בודדים (ת"א, חיפה ואולי רחובות) תחנות רכבת תקועות בחורים שהאוטובוסים עוברים דרכם פעם ב, וגם אז במרחק לא קטן. אם ניקח את הרצליה כדוגמא (ותחנת הרצליה משרתת גם את רמה"ש ורעננה), צריך ללכת ברגל משהו כמו 5-10 דקות עד לתחנת האוטובוס הקרובה, *ולהמתין*. סיוט בקיץ.
הנושא שצריך לדון בו 18420
כאשר תגיע רכבת לעירי, אילת, אז אדע כי יש סיכוי כי תהיה מערכת רכבות נורמאלית לישראל.
הנושא שצריך לדון בו 18421
בעלי אינטרסים מ''ארקיע'' מונעים זאת.
הנושא שצריך לדון בו 18426
ארקיע דווקא?
אותי לימדו שהמתנגדים הגדולים הם חברות ההובלה במשאיות, שהרכבת תחסלם לחלוטין (וגם תציל את נמל אילת מהמצב הקשה בו הוא נמצא - לפעמים יותר זול לאוניות מהמזרח הרחוק להמשיך לחיפה מאשר להעלות את הסחורה למרכז במשאיות הנ"ל).
ולא לדבר על אגד - רכבת היא תחרות יותר קשה לאוטובוסים מאשר למטוסים, וכרגע לאגד יש מונופול כמעט מוחלט על קווי אילת למיניהם.
הנושא שצריך לדון בו 18489
הרבה יותר דחוף להקים את הרכבת לחולון ומערב ראשל"צ, וכמובן לירושלים. אבל אצלנו שר התחבורה שחק עיכב את תקצוב הקו לירושלים למרות שהאוצר מוכן לקו המהיר (28 דקות בלבד!)
הנושא שצריך לדון בו 18488
בהרצליה, התחנה המרכזית תועבר ליד תחנת הרכבת.
בבאר שבע, תחנת הרכבת צמודה לתחנה המרכזית וכך גם בנהריה.
ובעתיד תהיינה תחנות רכבת ברמה''ש וברעננה.
הנושא שצריך לדון בו 18491
גם בעכו תחנת הרכבת סמוכה לתחנה המרכזית.
בבני ברק תחנת הרכבת ממוקמת במקום מרכזי ונגיש. (ליד מסוף עתידים וליד קניון אילון)
עכשיו בונים את תחנת ''ההגנה'' בת''א שתהיה קרובה (ובשאיפה מחוברת במעבר תת קרקעי) לתחנה המרכזית החדשה בתל אביב.
רעיון לשיפור המצב 19441
לבנות גשר מתחנת הרכבת החדשה שהוקמה באוניברסיטת ת"א לאוניברסיטה, ולמנוע מכולנו את הסיבוב המגוחך הזה באוטובוס, כאילו לא הקימו תחנה בכלל. הזמן שלוקח להגיע באוטובוס מהתחנה הזו לאוניברסיטה קצר ב-‏2 דקות בערך מהזמן שלוקח להגיע באוטובוס מתחנת רכבת מרכז או השלום.
ואגב, עלות נסיעה ברכבת מנתניה או רחובות לת"א היא כ-‏11 ש"ח, וזה לא כולל את האוטובוס לרכבת וממנה כמו שציין למעלה אידו. כלומר גם העלויות לא משהו.
ולאחרונה, אחרי שביטלו את ההוראות המאפשרות לחיילים לנסוע בחינם גם ללא מדים, יש הרבה יותר לקוחות ממורמרים מתמיד...
לא מקורי! לא מקורי! 19714
נדמה לי שמעבר (תת-קרקעי, דווקא) מהתחנה לאוניברסיטה תוכנן. אינני יודע אם ומתי הוא יבוצע.
המממ.... 19739
לא הייתה איזו יוזמה לרכבת תחתית בתל-אביב, או משהו?
:-)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים