|
||||
|
||||
אני לא אביב, אבל אם הבנתי אותו נכון, המוסלמים אמורים לקבל עליהם את התרבות הצרפתית ובכך להמשיך אותה למרות שאינם צרפתים במוצאם עשר דורות אחורה. |
|
||||
|
||||
ועל סמך מה צריך לקבל את ההנחה שזה מה שיקרה? זה הרי לא קרה עד היום. |
|
||||
|
||||
שוב, אני לא בהכרח מסכים עם אביב1, ובטח לא מייצג אותו כראוי, אבל זה כן קורה, כל הזמן. ביפאן, בקוריאה, במזרח אירופה ובישראל, הערכים המערביים מחלחלים והחברות שם (וכאן) מטמיעים עוד ועוד מהשקפת העולם המערבית.אצל המוסלמים בצרפת זה עוד לא קרה? אולי לא ( אם כי מהכרותי הקצרה והלא מייצגת של מוסלמים בצרפת הם מעריכים את התרבות הזאת וחפצים להיטמע בה ולא לשנות אותה2), אבל אין עדות חזקה שזה לא יקרה עם הזמן. 1 למשל, לא ממש מנחם אותי לדעת שהתרבות שלי תנצח אבל אני עצמי אמות במסגרת הפלישה הגדולה של האויב שאחר כך יגלה שהוא מזדהה עם ערכי. 2 המדגם שלי הוא לא מייצג בעליל כי הוא כולל בעיקר אלג'יראים שעזבו את אלג'יר בעיקבות המאבק בין הקיצוניים למתונים שם. |
|
||||
|
||||
שים לב, זה לא קרה בשום חברה מוסלמית מסורתית, רק בחברות יודו-נוצריות (שבאו מהמערב) או בחברות בודהיסטיות (בצורה מאד לא מרשימה, רק בחלק קטן של המקומות שנכבשו ע''י מדינות המערב). בכל מה שנוגע לחברות המוסלמיות, הכיוון הוא דווקא הכיוון ההפוך. זה מה שקורה עם מוסלמים באירופה, בארה''ב, בישראל ובהודו. אין סיבה להניח שהמוסלמים ינטשו את יסודות אמונתם, ו''יתנצרו'' בהמוניהם. זה בכלל לא דומה למזרח אירופה, שם מדובר היה על אותם עקרונות יודו-נוצרים שרק שינו את היישום ממרקסיזם לקפיטליזם. |
|
||||
|
||||
אכן שמתי לב, ונכון שהאיסלם ( או חלקים ממנו) מגינים על תרבותם על ידי מניעת כניסה של ערכים זרים , לפעמים גם בצורה אלימה ותוקפנית. מכיוון שאנו נתפסים כחוד החנית של הערכים האילו ( מסיבה גיאוגרפית גרידא) גם אני מודאג, וגם אני מקווה שה"בורג" לא יטמיעו אותנו בתוכם. מצד שני ברור לי שמדינה עם קבוצה רצינית מאוד של נתמכי סעד החיים במסכנות כלכלית ומעיקים על התקציב זה לא בדיוק השיטה הטובה ביותר להגן על ערכים אילו, ויש שיאמרו שערכינו אף סותרים יצירת קבוצה כזאת. מה לעשות? בכל מקרה לא להיגרר לקיצוניות של ביטול טוטאלי של קיצבאות או לחילופין הרחבתן. נדמה לי שמאוד סביר פשוט לקצץ בקיצבאות לכל ילד מעל מספר מסוים שיוולד החל מ ( נניח ) עוד 18 חודש. כל הטענות על הרעבה וכולי יפלו, וישאר רק הטיעון הערכי -"על המדינה לעודד פרו-ורבו בכל מחיר", ואז הדיון על הטיעון הערכי יהיה נקי מאלמנטים זרים כמו "הרעבת ילדים" או "פגיעה בשכבות החלשות". |
|
||||
|
||||
הקצבה לכל ילד שנולד אחרי 1.7.2003 ירדה ל- 144 ש"ח. הודעה מראש? למה מי מת. |
|
||||
|
||||
מה לעשות, ובדיוק שהתקשרו להתייעץ איתי נגמרה הסוללה בסלולרי? אפשר להתנחם בכך שלמשפחות עם 12 ילדים ההפסד על הילד האחרון בטל בשישים ( או שמא ב12?). |
|
||||
|
||||
נגיד שזוג שמאמין במצוות פרו ורבו, ויש כאלה לא מעט בארץ, יחליטו להוליד עשרה ילדים, למרות שידוע להם מראש שמקורות פרנסתם מצומצמים, ויהיה להם קשה לכלכל את ילדיהם, האם גם עבור זוג כזה, ועוד יותר חשוב, האם גם עבור ילדיהם של הזוג תוכל לומר שהדיון נקי מאלמנטים "זרים"1 כמו הרעבת ילדים? האם תוכלו להסתכל על הילדים הרעבים ללחם ולומר להם, "אנחנו לא נאכיל אותכם בשום מקרה, ואם אתם רעבים לכו לבכות לאבא ואמא"? אני לא. 1 מה זר בטיעון הזה. |
|
||||
|
||||
אחרי שכתבתי את תגובתי, עלה בדעתי שמישהו יוכל לשאול אותי שאלה דומה לשלך. אתה צודק שאי אפשר להתעלם מסבל הילדים רק בגלל שההורים לא אחראים. אני מניח שיהיו הורים שמסיבות אילו או אחרות, לא יעשו חשבון כלכלי "קר" כשיבואו להחליט על הבאת ילדים. הטענה היא, שחלק גדול מהקיצבאות הולך דווקא למשפחות ששיקול כזה *כן* משפיע עליהם. אין לי סטטיסטיקות בנושא, אני רק מסביר את הרציונל מאחורי הגישה. באופן כללי, צריך לנסות לשנות את המקרה הטיפוסי, ולחריגים צריך לעזור באופן אחר. אני מהסס להזכיר את הדיון של איזי ( ולא מביא אפילו לינק). אם יתברר שרוב האוכלוסיה שמה פס על תמריצים כספיים (חיוביים או שליליים), אז באמת, משחקים עם התקציבים לא יעזרו. האלמנט ה"זר" שהתייחסתי אליו זה כל ההצהרות על איך שקיצוצים ברווחה יפגעו *היום* באנשים. תסכים איתי שהפגנה של משפחות מרובות ילדים מול הכנסת בסיסמה "למה ביבי מונע מממני ילד חמישי" היא הרבה פחות טעונה ריגשית מהפגנה בסיסמה " אין לי אוכל לילדי". |
|
||||
|
||||
מדיניות רווחה צריכה לדאוג *גם* ובעיקר ליוצאים מהכלל (החריגים). למעלה ניסיתי להציע מספר הצעות איך אפשר לנסות ולהתמודד עם הבעיה. בכל מקרה, כשבאים להתמודד עם בעיה שכזו, כדאי לזכור שני קווים מנחים, פתרונות פשוטים (כמו לא לתת כמעט כלום, לתת כל מה שרוצים) הם תמיד רעים, וישראל היא לא המדינה הראשונה בעולם שמתמודדת עם בעיות כאלה. נתניהו לא מונע מאף אחד ילד חמישי, הוא פשוט לא דואג שלהורי הילד החמישי יהיו משאבים לגדל אותו. |
|
||||
|
||||
אתה יכול לתת לינקים? כמעט כל מגיב שני כאן הוא אלמוני. |
|
||||
|
||||
כאשר יענו אותנו כן נרבה ונפרוץ. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
פשוט, להסיר תגובות החל מהאלמוני השלישי. |
|
||||
|
||||
ומה עם מי שקוראים לו "אייל אלמוני"? |
|
||||
|
||||
ההורים שלו היו צריכים לחשוב על זה לפני שהם נתנו לו את השם. קצת אחריות. |
|
||||
|
||||
תגובה 169709, פיסקה ראשונה. |
|
||||
|
||||
1 גם אותי זה לא ינחם אם פולש יהרוג אותי ותרבותי תשרוד. אבל אני לא מבין איך בדיוק זה שאני מביא ילדים לעולם, שאני לא יכול לפרנס, ומקווה שהמדינה תעזור לי במימונם, עוזר לי למנוע את "הפלישה הגדולה" של אויבי שיקומו להרגני ביותר (להגיד במבטא של האשם תמיד). לא ברורים לי כל טיעוני תרבות ההומוס-דמוגרפוס האלה, שבהם הרבייה היא *ה*נשק לשגשוגן ושרידותן של תרבויות ושבהם בני אדם הופכים לחיילים ממושמעים בשורות חיילות הזרע. כל מה שאמרתי הוא שאמירות כאלה (התפוררות העולם המערבי בשל קצב ריבוי קטן יותר) שייכות לעולם הקריאה בקלפים וניחוש לא מבוסס של העתיד, ביחוד כאשר אין שום סימן לכך שהתרבות הזאת הולכת להעלם מן העולם (אלא בדיוק להיפך). אנשים מתסכלים על קטע קטן בגרף גדול וכאוטי (עם ירידות ועליות), רואים ירידה קלה למטה (או סתם האטה) ומסיקים מכך צניחה מבהילה ל-0. אבל הכי לא ברור לי בכל הסיפור הזה הוא ההכנסה של "חוקי הטבע" לדיון (זה כבר ממש מופרך לחלוטין). |
|
||||
|
||||
נדמה לי שניצה מדברת על השלב לפני שהערכים יחלחלו מחברה לחברה. בינתיים, חברה המאמינה בילודה כערך, תתרבה מספרית, וחברה אחרת עשויה אף להכחיד את עצמה (מספרית) עוד *לפני* שערכיה יספיקו לחלחל. בנוסף, ישנן חברות שמגינות על עצמן מפני חילחול ערכים זרים על ידי הריגת הנגועים בתרבות הזרה ( גם זו אסטרטגיה אבולוציונית). במקרה כזה, יש יתרון מסוים להבאת ילדים לעולם גם כדי להגן על התרבות מפני התקפות כאלה. <דוגמא היפוטטית> נניח שבמאה ה13, באיזה אי בפולינזיה, התפתחה חברה עם ערכים מה זה מקסימים. אני לא יכול אפילו להתחיל לתאר לך כמה, רק בעד זה שווה ללמוד לקרוא פולינזית, אממה, הם האמינו שילד אחד למשפחה זה האידאל ( ותאמין לי, שלו ידעת את הסיבות שלהם היית מסכים איתם). כשואסקו דה גאמה ( או מישהו אחר, נניח תור היירדיל) סוף סוף הגיע אליהם, הוא מצא רק כמה פיסלונים, ומגילות בשפה שאף אחד לא מכיר. <סוף דוגמא היפוטטית> |
|
||||
|
||||
אבל אני לא מבין, מעבר לדוגמאות היפוטטיות של חברות שגודלן C וקטנות פי שתיים כל דור (עד כדי איטרציה בה C=1/2=0), על איזו חברה אנחנו מדברים? באיזו חברה יש חוקיות שכזו? איזו חברה הולכת להכחד? צרפת? ארה"ב? ישראל? קצב הריבוי הטבעי פה בישראל מזכיר לפעמים חברות בעולם השלישי ולא קצב ריבוי שלילי עד כדי העלמות האוכלוסיה. אין ערך עליון בחברה המערבית שאומר - עלינו לקטון עד כדי העלמות. הסקת הערך הזה, כאילו הוא קיים, רק משום שאפשר להצביע על איזה גרף ולראות האטה בקצב הריבוי הטבעי, הוא קפיצה לוגית לא קטנה. (העולם התקרר בשנתיים האחרונות ב-0.123 מעלות בממוצע? אבוי! ארמגדון! הדליקו את המזגנים, סופנו לקפוא למוות!). |
|
||||
|
||||
אני לא יודע לענות לך אם צרפת הולכת להיכחד וכולי, אבל בעניין התחממות הגלובוס, הגישה הנון שלנטית שלך היא קצת מוגזמת. מספר עשיריות מעלה אולי נראה לך מצחיק, אבל הבעיה אינה דווקא עם הממוצעים אלא עם ערכי הקיצון, אלה דווקא גדלים בצורה די מבעיתה. כמו כן יש לשאול על מגמות- עם עד היום, שינויי הטמפרטורה הממוצעת היו מילי קלווינים ועכשיו מדובר בעשיריות קלווין, אל לך להרגע ולומר -עשירית קלווין, זה כלום, אני חוזר לישון. אלא אמור: ואללה, פאקטור מאה גידול תוך עשור!, בעשור הבא עשויים לראות עשר מעלות הבדל! הויכוח בין התייחסות לשינוי באופן יחסי או באופן מוחלט תלוי במודל כמובן, אבל נדמה לי שהאקלימולוגים , שקצת מבינים בנושא, מודיעים לנו שיש מקום לדאגה, וישא"ק. |
|
||||
|
||||
אני לא נון שלנטי לגבי התחממות הגלובוס. לא התכוונתי לפתוח דיון אקולוגי. זו בסה"כ הייתה אנלוגיה שמהחלק החשוב בה התעלמת - דיברתי על הסקת מסקנות משינויים במסגרת של *שנתיים* (קריא: מספר שנים מצומצם). שום אקולוג רציני לא יצפה קטסטרופה בגלל שהיתה התקררות/התחממות מסוימת במספר השנים האחרונות. טענותיו של אקולוג אמיתי, יהיו קצת יותר מבוססות מכך. האקולוגים עובדים "קצת" יותר קשה מחובבי הבהלה הדמוגרפית על ביסוס המודלים שלהם. הם מתבססים על מודלים פורמליים, ולא על טענות מילוליות וקריאה בכדורי בדולח לגבי צפונות העתיד הרחוק. הטענות שלהם (כנהוג במדע) הן גם ברות הפרכה, בניגוד לתגובה 169559, שלך תוכיח לכותבת, שהתחזיות שלה (ושל האלמוני אחר כך) לא יבואו לידי מימוש (מתי, הם גם לא סיפרו לנו. לנו הם השאירו רק את הברירה של לראות את האור ולהסכים או לחדול מלהתקיים). שוב, בדיוק כמוך, גם אני לא יודע לענות אם צרפת או ישראל הולכות להיכחד. אלה שכן טוענים שהן עומדות להיכחד, טוענים טענה מרחיקת לכת שיש לעבוד קשה בשביל לבסס אותה (אקסטרים קליימס וגו'). לא ראיתי מישהו שמעלה טענה אמינה לגבי היכחדות צרפת או ישראל (אם ראית מישהו שעשה זאת אשמח לקרוא). כל עוד הטענה היא לא טענה מבוססת, אי אפשר להתיחס אליה ברצינות כטיעון סביר שמזהיר מפני החלטותיו ומדיניותו של שר האוצר (זוכר שמשם התחלנו?) שהחליט לקצץ קצבאות מטעמים שהם כן טעמים ענייניים. אם רוצים להתוכח עם שר האוצר, יש לעשות זאת עם טיעונים ענייניים (גלית למשל, גם אם אפשר לחלוק עליה, עשתה זאת קודם) ולא עם תסריטי אימה מעורפלים על הכחדות של חברות או עם "חוקי טבע" ודיברים מופרכים (כמו אותו "פריים דירקטיב" מדיון 1511). הויכוח בכל נושא בישראל (חברתי, כלכלי, תרבותי, על נטיות מיניות ומה לא בעצם) מביא רבים לתסריטי אימה של הכחדות, התפוררות, חידלון ופוביות מוגזמות אחרות של ארמגדון. הבהלה הזאת מונעת את הדיונים על הנושאים עצמם. לדעתי, הנושא לא צריך להיות סופה של היהדות אלא מדיניות כלכלית/חברתית בישראל. מישהו תומך בטיעונים סוציאלים ומתנגד למדיניות של שר האוצר? סבבה, אבל למה צריך בכל דיון, בכל נושא, כל שני וחמישי, להטביע (שוב) את כל היהודים בים או להעלים אותם בדרכים אחרות? |
|
||||
|
||||
אביב, לא מדובר בתאוריות , ארצות מערביות כמו קנדה מעודדות הגירה בשל חשש להזדקנות האוכלוסיה , גרמניה שוקלת אף היא להתחיל במדיניות דומה. אין מה לעשות, אם הילודה לאורך כמה עשורים היא של ילד אחד עד שניים במשפחה, ותמיד קיימות משפחות שלא הצליחו או לא רצו להביא ילדים, וישנה גם תחלואה מסויימת ותאונות אז האוכלוסיה מזדקנת ואין דור צעיר גדול דיו לקיים את החברה, מדובר בעובדות לא בהשערות. |
|
||||
|
||||
קנדה מעודדת הגירה כבר כמה עשורים טובים. למעשה, מאז היווסדה במאה ה-19. זאת, בלי קשר להזדקנות האוכלוסיה, אלא רק לכמות האדירה של שטח פנוי שיש להם. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |