בבן יהודה ישר עד הסוף 16180
אולי ניתן להגדיר את זהותם של היהודים בישראל כ- "יהודי הוא מי שדובר עברית ברמת שפת אם, או שואף לכך שתהיה שפתם הראשונה של ילדיו".

לינק מעניין בדבר היחס שבין זהות ושפה:
בעיקר רלבנטיים הקטעים שלקראת הסוף, למשל ההערה בדבר בניית הזהות היהודית בארץ:

The revival and prescribed introduction of Hebrew in Israel is a counter-example to that of Ireland. Despite the very varied origins of the Israeli population, with many different mother tongues, Hebrew has become the common and generally used language. It shows that by adopting a certain language, a certain population, a certain society, can declare what identity it wants to show to itself as well as to the rest of the
world.
בבן יהודה ישר עד הסוף 16203
ברור שאפשר, רק שהגדרה שכזו יוצרת בעצם עם חדש, מנותק ממה שהיה נהוג לחשוב עליו עד היום בתור העם היהודי. הרי רוב העם היהודי איננו דובר עברית, מעולם לא היה דובר עברית, ואין לו תוכניות בנידון.
בוותיקן ישר עד הסוף 16206
אבל LG ניסה להגדיר את הזהות היהודית *בישראל*, לא את הזהות היהודית בכללותה. רוב היהודים בישראל עונים על הקריטריונים הנ"ל, לא? כמו שנצרות קתולית אין פירושה שליטה בשפה הלטינית כשפת אם ורצון להנחילה לילדיך, כמו גם אולי הרצון לגור באיטליה. אפשר להיות קתולי גם בארה"ב ולקוות שילדיך ידברו אנגלית-אמריקאית.
בוותיקן ישר עד הסוף 16211
האם ל"עם היהודי בישראל", שמנסים להגדיר כאן, יש קשר לעם היהודי בכללותו?
האימפריאליזם היהודי 16216
מדוע לא? רציתי לכתוב משהו על הצורך אולי להקים מדינה *נוספת* ליהודים מה שיפטור אותנו מתסביך "אין לי ארץ אחרת" בדומה לעולם הנוצרי למשל, ולכך רמזתי כאשר כתבתי על הקתולים. אולי אותו פחד (שיש כאלו שקראו לו "השואה כדת המדינה") יחלוף רק כאשר תהיה אלטרנטיבה ויהיה אפשר "לנתק את העם מהארץ" ולהפריד בין ה"יהודיות" ל"ישראליות" כמו שאפשר להפריד בין "קתוליות" ל"איטלקיות" למשל.

ולשאלתך, חלק נכבד מהיהודים נמצא בארה"ב ולא עונה על הקריטריון שהעלה LG ומשום כך הם אינם יהודים ישראליים. יהדותם לא נפסלה והם יכולים להצטרף ליהדות הישראלית אליבא דLG במאמץ מסויים, שנדרש בדרך-כלל ממהגרים. כלומר יש לנו קולקטיב (העם היהודי) ובתוכו הגדרנו תתי-קולקטיבים (העם היהודי הישראלי, העם היהודי האמריקאי וכו').
בוותיקן ישר עד הסוף 16214
למה,למען השם,שמישהו ירצה להגדיר "זהות יהודית בישראל"???!! כאילו,ומי שמדבר עברית וגדל בחו"ל? וירד מהארץ? או דובר רוסית שעלה לארץ? אין לו זהות יהודית?
עזבו את דעתי, שהלאום שלנו נובע ממקומות יותר עמוקים- לאום,כל לאום,אמור לאגד סביבו את החברים בו וליצור תחושת קבוצתיות מסויימת. נקודת החיבור "אותה שפה,אותה ארץ נוכחית" היא רעועה ולא תהווה את התחליף המבוקש.
בוותיקן ישר עד הסוף 16217
אני חושב שהתייחסתי לזה בתשובתי לאייל היהודוני (אגב, אני לא ממש מחבב את השם, יש בו משהו קנטרני, מזכיר את האמירה של גנדי למרטין אינדיק ( או שזה היה דניס רוס?!) על "היהודון הזה – Jew Boy" שנענתה באמירה "בפעם האחרונה שמישהו קרא לי יהודון הוא חטף כמה אגרופים") אבל הצלחת לענות לפני שהגבתי, נרכז את הדיון בגדיל אחד?
בבן יהודה ישר עד הסוף 16390
אכן כך. הרי אחת ממטרות הציונות היתה להגדיר יהודי חדש ואולי נפתח דיון נפרד בשאלה עד כמה זה קרה...

מצד שני ,אולי זו לא הפעם הראשונה שהיהדות מנסה להתחדש ויוצרת במכוון נתק עם ההיסטוריה שלה עצמה.
כמה דוגמאות :
המעבר (האמיתי או המיתי) מנוודות ליישוב קבע בספר יהושע.
המעבר לשלטון עצמי חלקי בתקופת החשמונאים, תוך אינטראקציה עם תרבות יוון ורומא.
ואולי גם הרפורמות הרדיקליות שלאחר חורבן בית שני.

הניחוש שלי הוא שאנשים שחיו בכל אחת מהתקופות הללו חשו מנותקים מעברם.
ומה שמעניין כאן הוא לאו דווקא האלמנט הדתי-הלכתי, אלא השינוי בתחושת הזהות הסובייקטיבית של האנשים. פעם ביקור בבית המקדש היה חלק מרכזי בזהות היהודית, והיום לא. באותה מידה, אמונה באלוהים היתה פעם חלק מהזהות היהודית, והיום כבר איננה.

מה שמבטיח איזושהי המשכיות הוא השפה, שמאפשרת לקרוא בכתבים עתיקים והחגים, שמשמרים לוח שנה ייחודי. כנראה שילכו לאיבוד הערכים שמונחלים על ידי קיום קפדני של מצוות הדת היהודית, כגון עזרה לחלשים וחשיבות הלמדנות, אבל בעניינים האלו כבר ממילא אין ליהדות מונופול.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים