בתשובה לצבי צוברי, 30/01/03 2:11
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125307
ואם העבודה תלך ימינה, למה שהעם לא ימשיך להצביע ליכוד?
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125357
אני חושב שבגדול, יש צדק רב בקביעה שלו. הציבור, שלא בקי בניואנסים הקטנים של כשלון הסכם אוסלו ורואה באפשרות שגורמים בטחוניים ישראלים עודדו את פריצת האינתיפאדה תיאוריית קונספירציה מסובכת שאין לו זמן לחשוב עליה, כשמתאבדים מתפוצצים לו בכל מקום והוא מפחד לצאת מהבית, נרתע עכשיו מאד מכל כיוון שמזכיר לו את תקופת אוסלו. מבחינה זו, קשה להאשים את הציבור.
צריך, בתקופה הזאת, לעשות פסק זמן מהנושא של פתרון מדיני. הזמן לעסוק בכך עוד יבוא, ובינתיים צריך לשאוף לגדר שתמנע פיגועים, כל עוד אין דרך מיידית אחרת לעצור אותם. הגדר אינה דבר אידיאלי, אבל היא הדבר הטוב ביותר כרגע.
אני מסכים שהשמאל צריך להדגיש ולטחון שוב ושוב את הנושא החברתי, כי רק בדרך זו הוא יכול היום לחשוב על להוות אלטרנטיבה.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125574
ואתה כן בקיא בניואנסים? אולי תספר לנו עליהם? אילו גורמים בטחוניים ישראלים עודדו את פריצת האינתיפדה? מגוחך בכלל לחשוב שלגורמים בטחוניים ישראלים יש השפעה כה גדולה על עם אחר. אם זו הייתה אינתפדה של חודשיים, ניחא, אבל שנתיים?!
ולגבי רעיון הגדר, כבר כתבתי בדיון אחר מספר סיבות (הן טקטיות, הן אסטרטגיות והן מוסריות) מדוע אין להתלהב ממקסם השווא הזה.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125596
תקרא שוב את התגובה שלי. לא כתבתי שאני בקי במשהו, למעשה אילו לא היתה לשוטה הגלובאלי זכות יוצרים על השם שלו, יתכן שהייתי מאמץ שם זה. הדבר היחיד שאני כן אומר הוא שכדאי שלא נקרא את כל מה שאומרים לנו בצורה חד כיוונית, ולא נאמין לכל מה שנראה ונאמר. אף פעם לא מזיק לנסות לנתח את הדברים המדווחים דרך עוד ערוצים (של ראייה, של חשיבה). הכל נמצא כרגע בתהליך התרחשות, ורק אחרי שנים באים כל מיני גילויים, אך הפוליטיקה בשטח נבנית על מה שמאמין בו העם ברגע הנתון.
גם אני לא אוהב במיוחד גדרות, ומסתכל על הגדר הזאת כרע הכרחי, שאת ההתנגדות לו אני רואה בעיקר וכצפוי מצד לובי התמיכה בהמשך הישיבה מעבר לקו הירוק, ובינתיים נהרגים כאן עוד אנשים שיכלו לחיות אילו היתה גדר.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125599
תסלח לי על חילופי הצדדים, אבל מה עם החיים של כל אותם פלשתינאים מסכנים שייתקעו מזרחית לגדר? לאן נעלם המוסר של השמאל?
לגבי בקיאותך או אי בקיאותך, רמזת על איזושהי פסודו-קונספירציה של כוחות ביטחון ישראלים. אנא פרט, הרחב, נמק והסבר..
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125608
דאגתך לפלשתינים מרגשת אותי.
אתה לא באמת חושב על מסכנותם, אלא משתמש בהם כדי "לתקוע" לשמאל.
לאיזה פלשתינים בדיוק אתה דואג?
לאלה שלא יוכלו לבוא ולעבוד אצלינו? גדר לא תמנע מהם להגיע לעבודה, אם יהיו בה מעברים מוסכמים ומושגחים.
או למסכנים שיצטרכו לסבול תחת עול הרשות הפלשתינית? גם אני מרחם עליהם, אבל לא זו סיבה כדי שלא תהיה גדר. ומדוע יש גדר עם ירדן (מה, הם לא מסכנים שם, תחת הדיקטטורה העבדלאית?) או עם לבנון?
אתה לא דואג למסכנים, אלא לשלמות הארץ.
שוב, לא רמזתי על כלום. כוחות הבטחון שלנו ידועים בתמימותם הנלבבת.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125620
לא, הם מסכנים מכיוון שכרגע לחברה הפלשתינאית יש תלות בנו, וכשנתנתק - היא תקרוס. ברגע שהגדר תיבנה, הגדה תהפוך לסיר לחץ שייתפוצץ לבסוף.
הציניות שלך לא מוסיפה לך כבוד, אלא רק מדגימה עד כמה אתה בור בערכי הימין האמיתי.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125624
גם בלי הגדר, הגדה כבר נהפכה לסיר לחץ, אך החברה הפלשתינית תוכל להמשיך ולהיות קשורה אלינו גם אם תהיה גדר. הגדר לא תמנע מעבר של פלשתינים לישראל אלא תאפשר בקרה ופיקוח על הנכנסים לעבוד אצלינו.

אני באמת בור בערכי הימין האמיתי, אשמח אם תשכילני לגבי ערכי הימין ה*אמיתי* שרלוונטים לנושא, תוך הצגת דרכים פוליטיות הקיימות כיום ומבוססות על ערכים אלה.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125628
הנה הטיעונים שלי כנגד הגדר (מצוטט מהודעה אחרת שלי):

א) פרט לחומת סין, כל הגדרות וקווי ההגנה בהיסטוריה הוכיחו עצמם כבלתי יעילים (קו מאז'ינו, קו בר-לב וכו')
ב) איך מקימים גדר במרחב התפר כשהישובים היהודים והערבים מעורבבים זה בזה? מה עושים במקרה כמו בקא אל גרביה (בתוך הקו הירוק) ובקא אל שרקיה (מחוץ לקו הירוק)... התפוחים הרקובים בקרב ערבי ישראל (איני מתכוון להוציא רעה על ערביי ישראל, אך יהיה זה תמים להתכחש לקיומו של קומץ אשר כן מעוניין לתרום למאבק האלים) תמיד יוכלו לעזור לשכניהם ולקרובי המשפחה מהכפר הסמוך.
ג) מדוע פתרון אשר יפריד משפחות, יהפוך את כל הגדה לסיר לחץ, ויפקיר את הפלשתינים לשלטון מושחת, נחשב יותר הומני ומוסרי מטרנפר מרצון?
ד) האם לאחר שסיר הלחץ הזה יתפוצץ (וזה יקרה לאחר שהפלשתינים יוכלו להתחמש ללא הגבלה, וגם לאחר שאוכלוסיתם תגדל משמעותית) הגדר המסכנה תוכל להגן עלינו מפני צבא אמיתי?
ה) איך מונעים מאדם עם מוטיביציה לפגע, לפגע? מדוע שגדר תעצור אותו? הרי גבול מוגדר ורשמי לא עצר אותו לפני 56...
ו) מי ימנע מהפלשיתינים להכניס צבא זר לשטחם? (כמו צבא עיראק למשל...)
-----------------------------------------
לגבי ערכי הימין האמיתי, כמדומני כבר הסברתי לך בדיון על החלטות בית המשפט העליון בנוגע למועמדותם של חברי כנסת. הכוונה בהקשר האקטואלי היתה, שמשום מה לתפיסתך הימין = חוסר מוסריות, והדאגה שלי לערבי הגדה נראית לך בלתי כנה.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125637
א) קוי ההגנה שציינת הוכיחו את עצמם כבלתי יעילים כנגד צבאות. עדיין, בהיותם מגובים באמצעי שמירה כגון סיורים, חיישנים וכד', ביכולתם לבלום מחבלים בודדים גם אם לא לעצור לגמרי את התופעה.
ב) במקרים מסויימים הייתי מכניס כמה כפרים (כמו ברטעה המזרחית בואדי ערה שאין באמת שום הבדל בינה לבין ברטה המערבית) לתחום הישראלי מסיבות הומניטריות, גם משום שאינני רואה בגדר זו גדר גבול סופית. במקרים בהם קיים איזשהו שטח המבדיל בין הכפר הישראלי לכפר הגדתי, בצער רב הייתי מקים בו גדר. זה לא עונה כל כך על השאלה לגבי אותם ערבים ישראלים העשויים לסייע לאחיהם בגדה, ועדיין - גדר תקשה יותר על הסיוע, בהנחה שהפיקוח על מי שנכנס לישראל יהיה קפדני.
ג) טרנספר מרצון (כידוע, כמו כל דבר מרצון, צריך שיהיו שניים לטנגו ואת זה ספר לי איך אתה משיג) כמובן יקל על הבעיות שבהן הפלשתינים מצויים כעת, מאחר ובמקומות שיקלטו אותם בשמחה, לא יהיו להם בעיות של פליטים והם לא יחיו שם תחת סיר לחץ.
בשאר השאלות אתה מערבב בין גדר גבול סופית לבין גדר הפרדה המתקיימת כאשר צה"ל לא יצא עדיין מהשטחים והבעיה הכללית עם הפלשתינים עוד לא נפתרה. מהנדסי אוסלו היו אולי נאיביים בחשבם שיציאה מיידית מהשטחים בלא הסדרי בטחון דו צדדיים תספק שלום ובטחון (לדעתי הם גם היו נאיביים בהערכתם את נכונות כל הכוחות הישראליים בשטח לשלום כזה וידוע על איזה ראש ממשלה ששילם על כך בחייו, אבל כרגע לא ניכנס לקונספירציות). אולם מה הפתרון שלך? טרנספר מרצון - אמרנו, אין חיה כזאת, אתה משחק באשליות אם אתה חושב שיש, או להישאר שם עד שיתרגלו לרצות אותנו — את זה ניסינו כזכור 25 שנה ובגלל הכשלון של זה הלכנו על אוסלו.
יש אצלי קצת עומס בזכרון, הוא עדיין גולש באינטרנט הפנימי הישן. עוד לא עבר למהיר. סתם. תזכיר לי איך בדיוק קישרת את ערכי הימין האמיתי למועמדותם של חברי הכנסת. לא חשדתי בימין בחוסר מוסריות מובנית, אבל בחלק מדובריו אני חושד בחוסר כנות, לפחות כלפי עצמם.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125657
1) הרשה לי להוסיף טיעון נוסף כנגד הגדר : הטופוגרפיה בגדה מקשה על יעילותה של הגדר, במיוחד אם זאת נבנית במערב הגדה.
2) אתה בעד גדר, כשצה"ל ממשיך לשבת מזרחה לה? לא חראם על החיילים המסכנים?
3) מעולם לא ציינתי שטרנספר מרצון הוא דרכי המדינית. רק קבלתי כנגד אותם צבועים שטוענים שהוא בלתי מוסרי, אך מוכנים להפקיר מליוני פלשתינאים מבלי להניד עפעף.
4) ערכי הימין האמיתי עלו במהלך הדיון שם. הדיונים נוטים להתפתח לרוחב ולא לאורך.
5) אני לא יודע מה החשדות שלך לגבי דוברי הימין, אך אני לא דובר ימין, וחשדת בי בחוסר מוסריות מובנית, ופקפקת בכנות דבריי.
6) מה קשר רצח רבין לשנת שמיטה?
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125699
1) ובכ"ז הטופוגרפיה הזאת לא מפריעה למתאבדים.
2) הגדר זה דבר אחד ואיפה צה"ל ישב זה דבר אחר. אמרתי: היא איננה גדר גבול ונותנת פתרון זמני שגם לי מבחינות רבות הוא כואב, אבל אני לא רואה טוב ממנו כרגע.
3) הגיע הזמן שנשמע: מה דרכך המדינית.
4) תן קישורים רק לרלוונטי. למשל, איך הם קשורים לדרכך המדינית באשר לטיפול העכשווי והרצוי בנושא הפלשתיני.
5) סלח לי אם הפקפוק לא היה נכון.
6) רצח רבין בתור מעשה שאני מסרב לראות בו פעולה של עשב שוטה בודד, הגם שאינני יודע את כל הפרטים החסויים, הוא עדות אחת עד כמה בצד שלנו לא כולם צדיקים תמימים.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125794
1) נכון, והיא אפילו תעזור להם לכשתוקם הגדר.
2) זכותך לחשוב כך, לי אישית זה נראה רעיון רע.
3) כמו שציינתי פעם, אני מעוניין בהסכם שלום אמיתי, שיכלול אוטונומיה של הפלשתינאים (או מדינה מפורזת, איך שתרצו לקורא לכך), אולי בתוספת סיפוח של יישובים עוינים בקרב ערביי ישראל (רק במקרה שאלו יירצו בכך). אני מתנגד בתוקף לחלוקת ירושליים (אך יותר ממוכן לקבל את זכותם הפולחנית בה, ולתת לשלטון האוטונומי שלהם לנהל את ענייניהם המוניצפליים של הרובע המוסלמי והנוצרי) ולזכות השיבה. כרגע אני לא מוכן לפתוח במו"מ במיוחד לא עם עראפת, והתנאי שלי הוא שינויים משמעותיים במערכת החינוך ובמערכת התקשורת הפלשתינאית, שיובילו ליצירת דו - קיום, כמו גם שקט יחסי. במו"מ אמיתי אני מוכן לפשרות טריטוריאלות רחבות היקף.
4) אין לי כוח לחפש.
5) סלחתי.
6) די! נמאס!
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 126191
1-2) באיזה צורה אתה מתכנן מניעת פיגועים בזמן הקרוב והרחוק בתחומי המדינה?
3) ברגע שתמצא לי מישהו רציני בצד הפלשתיני שיהיה מוכן (גם בהנחה שעראפת עף מהתמונה) לדבר על התכנית שלך, אני אהיה ראשון המצטרפים אליך.
4) נוותר לך.
6) שאלת, אז רק עניתי.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 126212
1+2) אין לי תוכנית לזמן הקרוב. זה לא משנה את העובדה שאני לא חושב שגדר ההפרדה היא תוכנית טובה.
3) אני מאמין שרוב העם הפלשתיני יהיה מוכן לפשרה כזו.
4) תודה.
6) נגיד...
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125639
כבר אמרתי את זה במקום אחר (ובאותה הזדמנות עשיתי צחוק מעצמי, אבל נעזוב את זה כרגע) - גם חומת סין בעצמה נכשלה במילוי תפקידה.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125779
לא שאני מסכים עם השקפותיך אך אתה צודק בענין קו ההגנה. טעות קטנה בהתיחסותך לחומת סין - גם היא נפלה.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 125655
למה שהפלסטינאים יפסיקו להשתמש בטרור.אם כל אדיוט שרוצה נקמה בישראל, יכול לקחת מונית ולבצע פיגוע בלב ירושלים או כל עיר ישראלית אחרת.

אולי מה ש''יכריע'' את הטרור יהיה הפחד של הפלסטינאים מן הנכונות הישראלית להתנתק מן הפלסטינאים ולתת לחברה הפלסטינאית לקרוס.

ההפרדה איננה פתרון הומני.היא נסיון לעצב את היום שלאחר המלחמה.
ישות פלסטינאית מול מדינה יהודית דמוקרטית.

פתרונות הומניים יש כנראה רק בימין הערכי והאמיתי.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 125660
יפה מאוד. גם טרנספר, על אחת וכמה וכמה טרנספר בכוח, אינו פתרון הומני אלא ניסיון לעצב את יחסי הכוחות במזה"ת. אז מדוע מותר לפסול אותו על בסיס הומני, ואסור לפסול גדר הפרדה? (אם לא שמת לב, התשובה שלך היא בדיוק הצביעות עליה דיברתי)
הבהרה: טרנספר (מרצון או שלא מרצון) אינו משקף את דיעותיי המדיניות.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 125819
משום שהקמת גדר היא פעולה פאסיבית כנגד הפלסטינאים (כלומר - הם יכולים להרקב שם, אבל הם גם יכולים לשגשג, עם סיוע מחבריהם. לנו אין יד בדבר. אין לנו שום מחוייבות כלפיהם). טרנספר זו כבר פעולה אקטיבית מאוד.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 125831
טרנספר מרצון הוא פעולה חצי אקטיבית, וניתן לומר שהם יכולים להירקב בירדן (או לאן שמועדות פניהם), או לשגשג עם סיוע מחבריהם. לנו אין יד בדבר.
אין דבר העומד בפני... 125841
טרנספר מרצון הוא non issue; מעולם לא היה, וגם היום אין איסור על טרנספר מרצון של אף אחד, כולל שלי ושלך, פשוט קוראים לזה הגירה. הבעיה היחידה היא ש"כופים אותו עד שיאמר רוצה אני" עושה קצת לצון מהמונח "רצון".
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 126258
הבעיה המרכזית של דוקטורינת ה''טרנספר מרצון'' היא שאלה שתומכים בו גם תומכים בחיסול אקטיבי של בעלי השיח שאיתם ניתן לדבר על מהלך כזה.
אופציה שניה היא שהם לא ממש מתכונים לדבר עם פלסטינאים על הטרנספר של בני עמם, ואז לא ברור לי איפה נכנס הרצון למהלך.

לגבי טרנספר בכוח יש הבדל קט בין פתרונות שהן בהחלט א-הומניים (כמו כל אקט מלחמה) לבין מהלכים שהם על סף רצח עם,אלא אם תטען שניתן לבצע טרנספר בכוח לאוכלוסיה הפלסטינאית בצורה שקטה ויעילה עם מינימום פגיעות באוכלוסיה פלסטינאית ויהודית כאחד.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 126442
1) דיברנו על דוקטרינות, לא על אנשים.

2) לא טענתי שזה מוסרי, אתה ניסית להחליש מתקפותו של הטיעון המוסרי, ואני פשוט הראיתי לך לאן זה יכול להגיע.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 126566
1)אם אנשים אחרים הדוקטרינה היתה נראת אחרת,
הטרמינולוגיה היתה שונה והיה ניתן אולי לדון ברעיונות מתוך איזשהו מימד פרגמטי.
כמובן שאז היה מדובר בהסכמי החלפת אוכלוסין,ובפתרונות בחסות בין לאומית.

2)למרות שאני מאמין קטן מאוד ב"מוסר" ביחסים בין לאומיים ובפוליטקה,גם כאן יש קוים אדומים.רעיון הטרנספר והנגזר ממנו מזמן חצה כבר את הקוים הללו.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 126668
1) אם=עם? בשום שלב לא דנו באנשים, ואני לא רואה מה הקשר שלהם לכאן. אם אתה בכל זאת טוען שעם אנשים אחרים הדוקטרינה הייתה נראית אחרת, ספר לי איך אתה היית מנסח אותה (לו היית רוצה בה). לגבי הסכמי החלפת אוכלוסין, אל תשכח שבמדינת ישראל ישנם פליטים רבים מארצות ערב למיניהן (מרובם גם נבזז הרכוש).

2) יפה מאוד. טענתי היא שגם רעיון הגדר חצה את הקווים הללו.

נ.ב. "מזמן חצה כבר"? מה הקשר של מימד הזמן לכאן?
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 126918
1)אם אכן שוה עם.
הבעיה שאת האנשים שנמצאים שמרכז "חזון" הטרנספר לא מענין לפתור את הסכסוך במזרח התיכון,אלא מה שמענין אותם זה חזון הגובל בגזענות של ארץ ישראל השלמה,
מתוך החזון הזה צומחת הטרמינולוגיה של הטרנספר ושל מלחמת הקיום התמידית שהעם היהודי נתון בה ויהיה כנראה נתון בה עד עולם.

2)איפה רעיון הגדר חוצה קוים מוסריים אדומים שלא נחצים במדיניות הסגר/כתר/עוצר הנוכחית.

3)מאז 48 נוצר "עם" פלסטיני לכן המציאות גם השתנתה ונסיון לחזור על תוצאות 48 יהיה ספור שונה לגמרי.
גם המוטיבציות היהודיות השתנו לחלוטין כך שלזמן יש פה משמעות.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127027
1) עזוב אותך מסיסמאות. כשאנשים מבקרים את רעיון הטרנספר לא מעניין אותם מי מציע אותו, ומה הוא באמת מציע. חוץ מזה, התעלמת משאלת הפליטים היהודים.

2) הוא הופך מצב זמני למצב קבוע.

3) אז אתה טוען שבעולם פרה - 48 טרנספר הוא מוסרי?
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127031
1)לא יכול להתעלם מססמאות הן החלק המרכזי ברעיונות הטרנספר.אותי מה לעשות מנין מה באמת הבן אדם מציע דוגמא:
אף פעם לא הבנתי את הטענה הזו של הפליטים היהודים, משהו רוצה בחזרה את אזרחותו העיראקית או התימנית,משהו באמת רוצה לקבל את ערך הנכסים שלו בבגדד או בדמשק במחירים של פברואר 2003 ,אני משער שהם רוצים משהו אחר לגמרי.

2)איזה מצב זמני הוא הופך לקבוע?

3)בעולם של לאומיות פלסטינאית היולית היה קל יותר להציע פתרונות של חילופי אוכלוסין בעולם של לאומיות פלסטינאית שנבנית ממאבק במדינת ישראל זה כמעט בלתי אפשרי,אלא אם הכוונה האמיתית היא חיסול מעשי של אותה לאומיות.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127047
1) אף אחד לא רוצה את אזרחותו העיראקית. טיעון הפליטים היהודים נועד להוות משקל נגד לפליטים הפלשתינאים, ושכזה הוא מוצלח (חבל שלא שומעים אותו יותר).

2) המצב שבו לפלשתינאים אין שום שלטון שדואג לצרכיהם.

3) הבנתי, אך איני מסכים. קח כדוגמה טיפולו של חוסיין בספטמבר השחור, הרבה לאחר "הקמתה" של הלאומיות הפלשתינית.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127108
1)זה בדיוק הבעיה בו הוא אינו טעון קונסטרוקטיבי שמכוון לאיזה שהוא פתרון של הבעיה,הוא טעון שמכשיר את תוצאות המלחמה של 48.
ההבדל הוא שרוב הפליטים היהודיים השתקמו במדינתם החדשה, וכנראה זכו גם הם ובניהם לביוגרפיות מוצלחות הרבה יותר מאשר עיראק תימן או אפילו מצרים יכלו להציע להם.

2)ממתי בשלושים וחמש השנה האחרונות היה שלטון ישראלי שדאג לפלסטינים.
אולי חוסר דאגה ישראלית עדיפה על ה"דאגה" של עראפת,אבל משום מה הפלסטינאים בשטחים מעדיפים שלטון עצמי ואפילו מוכנים להלחם על שלטון שכזה.

3)בישראל אוהבים לזכור רק את ה"מקל" שנקט בו חוסין, ושוכחים את הגזר שילוב מלא של הפלסטינאים בממלכה הירדנית שהואץ בשנות השבעים (יש לדעתי מחקר של אשר ססר על כך, אבל אולי אני שוב מתבלבל)
אשתו הפלסטינית של חוסין הבן היא רק דוגמא אחת לכך,
הבעיה המרכזית של מי שחזון ארץ ישראל השלמה עומד בראש מעיניו היא חוסר יכולתה של החברה הישראלית להטמיע את אותה אוכלוסיה פלסטינאית בתוכה.
זה בדיוק מה שעשתה הממלכה הירדנית עד עתה.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127164
3) השילוב אינו מלא כלל. בפרט, אין הפלסטינים יכולים להשתתף בצורה מלאה בצבא או במשטר, מכל בחינה פרקטית. הפלסטינים בירדן הם רוב דומם; כאשר, בראשות ערפאת, ניסו להרעיש קצת, הושתקו באלימות רבה. האם אתה חושב שדבר כזה אפשרי כאן, כאשר השלטון אינו מבוסס על מלך שהוא צאצא של מוחמד?
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127175
ירדן איננה דמוקרטיה מערבית אבל גם מצרים לא.
לא בדקתי אבל אני כמעט בטוח שתמצא שרים פלסטינאים בממשלה הירדנית וגנרלים פלסטינאים במטכ''ל הירדני.
אם כי אני משער שנכון יהיה לטעון שביחס למשקלם באוכלוסיה קים מימד של קפוח.קשה לטעון שהם רוב דומם, ונדמה לי שאף כאשר הפלסטנאים מתיחסים לזכות השיבה הם בעיקר מפנים את הזרקורים לאוכלוסיה הפלסטינאית בלבנון וסוריה ולא לזו הירדנית.

גם כאן כפי שמוכחים השנתים האחרונות לא ממש בוחלים באלימות רבה על מנת להשתיק את האוכלוסיה הפלסטינאית,למרות הכשלון של המנהיגות להוכיח קשר לדוד המלך,
הבעיה שהיא ממענת לשתוק ומעדיפה להתפוצץ.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127178
אם כך, האם לא יותר סביר לדרוש מלבנון וסוריה לביית את הפליטים אצלם, במקום לבקש "זכות שיבה?" (במימון אונרווה, כמובן. הכל על חשבון הברון.)
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127180
אני מניח שכן
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127181
נו, מצויין! מתי מתחילים בשיחות?
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127186
שאלה טובה
הכל תלוי כמובן בעמדתה של מפלגת העבודה בשאלת הצטרפותה לממשלה שתקום.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127188
כמובן. שהרי, לא יתכן להטיל אחריות על הליכוד לדבר כלשהו שקורה במדינתנו. חו"ח. מצטער שאפילו העליתי את זה.
;-)
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127237
1) זה טיעון מצוין משלוש סיבות:
א) כשפליטינו מוותרים על רכושם ועל ביתם הם מהווים דוגמה לוויתור על מנת להגיע לפשרה.
ב) השיקום של הפליטים היהודים מוכיח עד כמה הערבים משתמשם בפליטיותם של הפלשתינאים על מנת להשיג וויתורים מישראל. מדינת ישראל הוכיחה שניתן לקבל פליטים ולשקמם.
ג) הרכוש של הפליטים היהודים יכול לשמש למימון השתקמותם של הפליטים הפלשתינאים.

2) תשאל כל פלשתינאי מצוי איזה שלטון הוא מעדיף: משטר צבאי ישראלי, או שלטון של כנופית טוניס.

3) טענתך לא סותרת את דבריי.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127360
1)א)פליטים "מותרים" על רכושם ועל ביתם כשמציעים להם אלטרנטיבה טובה יותר,זה בדיוק מה שמדינת ישראל הציעה לפליטי ארצות ערב וגם לפליטים ממזרח אירופה,(גם כאן הכסף הגיע מיהדות התפוצות, אירופה בעיקר גרמניה, וארה"ב)
זה מה שמדינת ישראל וארצות ערב והקהילה העולמית לא הציעו לפלסטינאים.

ב)אחרי מלחמת העולם השניה שקמו מיליוני פליטים כך שנראה לי מוזר,שצריך להוכיח למשהו שניתן לשקם פליטים.

לא ברור לי היום מי הם בדיוק ה"ערבים" ומה האינטרסים שלהם בסכסוך.נדמה לי שצריך לדבר במונחים של סורים לבנונים פלסטינאים שלכל אחד אינטרסים שונים לאו דוקא דומים.גם בעית הפליטים היום היא לדעתי "בעיה סימבולית" שנושאי הדגל שלה הם נושאי ההמשכיות של הסכסוך.

לב הבעיה כרגע הוא האוכלוסיה הפלסטינית בשטחים.

ג)אין לי מושג מה שווי הרכוש היהודי בארצות ערב,יש לי רק הרגשה שבדיקה מדוקדקת תוכיח שהוא לא ממש שוה הרבה.למי שהיה רכוש בעיראק מצרים או מרוקו של שנות החמישים,נתנה גם האפשרות למכור אותו, להגר והרבה היגרו אכן למערב אירופה וארה"ב.לארץ הגיעו אלה שלא היה להם ביררה.

בכל אופן קשה לי להניח שיהיו בעיות מימון אם רק ירצו לפתור את בעית הפליטים הפלסטינאית.

2)לא ממש יוצא לי להפגש אם פלסטינאים מצויים בזמן האחרון כך שקשה לשאול אותם.
המאבק בישראל בשנתים האחרונות מוכיח שכנראה שהם מעדיפים את השלטון של כנופית טוניס על טוב הלב והרחמנות היהודית
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127383
בהשראת בלבול אופטי בסעיף הראשון, הרשו לי להציע תת-מונח חדש: אפליטים.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127446
מהם אפליטים?
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127468
אפליטים = שיבוש של "הפליטים", על משקל "אסמול" ‏1. אותן ישויות עלומות שמתגוררות באוהלים/צריפונים, מתקיימות מקפה תורכי וביסקוויטים של עלית. העולם כולו דן בהם ללא הרף, אבל הם, בני בלי בית, עוד לא שמעו מה יצא מזה, ומזה 50 שנה ממתינים להעברה מסיבית למדינה זו או אחרת. בנומם, יזכרו בחטף את המלך חוסיין, ומייד יתעוררו בבהלה - הגג מטפטף. לא, זה רק העולם שמשתין עליהם בקשת.

1 מודה - דורון רוזנבלום אהוב עלי מאוד.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127513
1) א) מ.ש.ל

ב) מ.ש.ל

ג) אני לא רואה מדוע אנו אחראים למימון הפליטים הפלשתינים אם מדינות ערב אינן אחראיות למימון הפליטים היהודים (על אחת כמה וכמה אם מתחשבים בעובדה שאנחנו לא פתחנו במלחמת העצמאות). ההצעה שלי היא להשתמש ברכוש של יהדות ערב (שאני מאמין שכן שווה הרבה, לפחות ביחס לארצות ערב) על מנת לשקם את הפליטים הפלשתינים.

2) איזה מזל שחופש הביטוי וחירות הפרט זוכים לכזו עדנה ברש"פ שמאפשרת לאופוזיציה לומר את דברה. (ובכלל מזל שיש להם אופוזיציה)
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127525
איום על חיי שר הפנים הפלשתיני?
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127790
האיום על חייו של שר הפנים הפלסטינאי נעשה משורות האופוזיציה או משורות של זרועות שלטון לא ממש ברור מי נגד מי לפי YNET
חוץ מזה מה בדיוק עושה שר הפנים הפלאסטיני אחרי הקפה של הבוקר,מרים טלפון למח"ט הגזרה הישראלי בשביל להתעדכן לגבי סדר יומו?

החמאס הודיע גם כן היום על מוכנתו להנהגה
ללא ספק אחד ההשגים של שרון.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127607
ג. עומר אורי התיחס לזה פה פעם. תגובה 123970

"הניסיון הזה הוא גם מניפולציה די ישנה. תראי מה יהודה שנהב כתב עליו ב1998:" http://www.hakeshet.org/articles/iraq_immigrants.htm
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127644
1)מה הוכחת בדיוק ?

ב)מה הוכחת עוד בפעם בדיוק ?

ג)אין לי מושג אם אנחנו אחראים בלעדיים לממון הפליטים הפלסטינאים,כסף וממון זה הבעיה האחרונה שעומדת כמכשול לפתרון שלה

אני משער שאפשר לבדוק בדיוק את שווי הרכוש הפלסטינאי מול שווי הרכוש היהודי במדינות ערב.אם לישראל היה אינטרס בכך היא היתה מזמן מציגה נתונים.משום מה לא טרחו לעשות את זה עד עכשיו.

2)מזמן כבר לא ברור לי מי השלטון ומי האופוזציה במה שהיה פעם הרשות הפלסטינאית.
בכל אופן חזית הסרוב הפלסטיני זוכה לעדנה בימי שרון.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127645
בענין בדיקת שווי הרכוש מול שווי הרכוש, מתברר שכבר חישבו את הרכוש הפלסטיני שנותר מאחור, ובשנת 2000 (ויש להניח שלפני קריסת אוסלו) התחילו לחשב את הרכוש היהודי, אבל יוסי ביילין, שבדיוק אז היה שר המשפטים, הורה להפסיק את החישוב, [אין תקציב לזה, הוא אמר].

ואולם, באותו מקור עצמו, שאחפש ואביא אם תרצה, נאמר שאין ספק ששווי הרכוש היהודי גדול משל הערבי, כי היו כמה משפחות בעלות עושר אגדי, [וכאן נמנו שמות, שמתוכם אני זוכרת כרגע את ספרא, וכדורי].

ספציפית לגבי עיראק- ב-‏48 נאסר על היהודים שם לעזוב, ואז, ב-‏1950 הותר להם לעזוב, עם הקצבה של 140 דולר לכל מבוגר. כך שגם אם אנשים הצליחו להגניב רכוש החוצה, די הרבסה נשאר.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127698
לפי איזה שווי מודדים? אדמות האוניברסיטה בת"א, למשל, שוות היום די הרבה כסף, אבל כשנעזבו היו שוות קצת פחות. האם יש להטיל מס השבחה?
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127706
השאלה שאתה שואל היא חלק מהמחלוקת- הערבים דורשים את שווי הרכוש של אז בערכים של היום.

לפי מה שכתוב כאן -
פקיד של המנדט הבריטי העריך את שווי הרכוש בפלסטין כולה ב-‏100 מיליארד ליש"ט, בערך של 1945 (מן הסתם זו השנה שבה בוצעה ההערכה).

אבל כמו שהקריבו כתב, ההתדיינות הכספית היא לא לב הבעיה.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127782
אני גם אנסה לברר את הסוגיה אם מקורות יודעי דבר.
בכל אופן נדמה לי שספרא כדורי ושכבה שלמה של יהודים עיראקים הגרו תוך מכירת רכושם אל המערב, במצרים היתה תופעה דומה.
יכוך להיות שהיו הגבלות רק על הגירה למדינת ישראל?
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127788
ספרא הם סורים (מחאלב).
אבל כן, אנא נסה לברר.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 128122
טוב בורותי ידועה.
זה רק מחזק את הטענה שלי שהיתה הגירה משמעותית מן הקהילות האלה אל המערב,הגירה שהיתה צריכה להיות ממומנת באיזה שהם כספים.
אשר למקורותי
לא ממש קיבלתי תשובות ברורות.
זרקו לי שני שמות של חוקרים שעוסקים בנושא
ד"ר ירון צור מאוניברסיטת תל אביב, וד"ר יואב סעדון מחיפה ? וכמובן יהודה שנהב שלינק שלו כבר ניתן למעלה.

נו עוד נושא לפנסיה.
ועד שתצא לפנסיה... 128178
אתה יכול בינתיים לחפש ולקרוא את "מישל עזרא ספרא ובניו" של אמנון שמוש, שהוא ספר נחמד מאוד לקריאה.
נדמה לי ששמוש עצמו הוא בן-ספרא, אולם בעוד שכל קרוביו היו הינם ויהיו סוחרים מלידה, הלך אמנון הנ"ל לקיבוץ (בעוד המשפחה נדה בראשה הקולקטיבי על האידאליסט הפראייר).

לגבי יהודה שנהב- כמו שהזהירו אותי פה למטה (או למעלה?)מסטיבן פלאוט, תרשה לי להעיר שגם את שנהב כדאי לקחת בזהירות. [מקרה קשה של עיוורון אידאולוגי. ]

כללית- אני חושבת שהעשירים אכן הצליחו להוציא את רוב הונם לחו"ל, והבעיה היא לגבי נכסי הדלא-ניידי - בתים, חנויות וכו'.
ועד שתצא לפנסיה... 128256
או ''הנכסי דלא ניידי'', או ''נכסייא דלא ניידי''
ועד שתצא לפנסיה... 128270
תודה.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127757
1)א) "זה מה שמדינת ישראל וארצות ערב והקהילה העולמית לא הציעו לפלסטינאים" לא ברור מה הקשר של מדינת ישראל לעניין, אבל חלקו השני של המשפט הוא מה שרציתי להוכיח.

ב) "אחרי מלחמת העולם השניה שקמו מיליוני פליטים כך שנראה לי מוזר,שצריך להוכיח למשהו שניתן לשקם פליטים."

ג) אכן לא ברור למה זה לא נעשה.

2) מה לא ברור בדיוק?!
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127726
ג. דווקא היתה יחידה במשרד המשפטים שזה היה בדיוק תפקידה - רישום והערכה של הרכוש הנטוש במדינות ערב.
ונחש איזה שר משפטים סגר אותה? רמז - מקום 11.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127727
בדיוק ראיתי שאסתי כבר הזכירה זאת לעיל.
שוטה הפורום הלוקאלי עדיין פנוי 125729
אז למה לא תיקח אותו 125735
כדי שאפשר יהיה להבדיל בינך לבין האלמוניים האחרים
(אה, סליחה, שכחתי, אלמונים לא בוגדים במיסדר).
אז למה לא תיקח אותו 125736
תזהר, עוד מילה ממך ואתה מקבל אי-מייל מהעורך ;)
אז למה לא תיקח אותו 125764
שערותי סומרות מרעד... לא לא אל תעשה לי את זה!
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125649
כידוע לכולנו, ל"גורמים בטחוניים" פלסטיניים (אלו ששולחים מתאבדים) היתה השפעה עצומה על "עם אחר" (כלומר עלינו). ובודאי שלמעשינו יש השפעה גדולה עליהם. השגיאה הנפוצה ביותר במזרח התיכון היא ההנחה שהצד השני לא מושפע מאיתנו בעמדותיו. את הטעות הזאת עושים גם אנחנו וגם הפלסטינים, אפילו כשכל העובדות סותרות אותה. כשפיגועי ההתאבדות התחילו ב- 1996, הראו הסקרים ש- 80 אחוז מהפלסטינים בשטחים מתנגדים להם. היום, אותם הסקרים מראים 75 אחוזי תמיכה. מה קרה? לטעון שלנו לא היה שום חלק בשינוי הזה זה מגוחך.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125658
יש הבדל בין הטענה שיש לנו חלק בדבר (טענה שאפשר להתווכח איתה, אך לא ניתן לפסול בביטול), לבין הטענה המגוחכת שכוחות הביטחון שלנו יצרו במו ידיהם אינתיפאדה רצחנית שנמשכת כבר יותר משנתיים.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה? 125703
לא טענתי ש''כוחות הבטחון שלנו יצרו במו ידיהם אינתיפאדה רצחנית שנמשכת כבר יותר משנתיים''. בעניין אנשי קש, תפנה לדובי וגילית, בדיון המתמשך שלהם במאמר על ''הזכות להורות''. אבל להגיד שאין יד לישראלים בדבר, זה לא אני קונה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים