בתשובה להקריבו המקוטב, 07/02/03 8:15
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127645
בענין בדיקת שווי הרכוש מול שווי הרכוש, מתברר שכבר חישבו את הרכוש הפלסטיני שנותר מאחור, ובשנת 2000 (ויש להניח שלפני קריסת אוסלו) התחילו לחשב את הרכוש היהודי, אבל יוסי ביילין, שבדיוק אז היה שר המשפטים, הורה להפסיק את החישוב, [אין תקציב לזה, הוא אמר].

ואולם, באותו מקור עצמו, שאחפש ואביא אם תרצה, נאמר שאין ספק ששווי הרכוש היהודי גדול משל הערבי, כי היו כמה משפחות בעלות עושר אגדי, [וכאן נמנו שמות, שמתוכם אני זוכרת כרגע את ספרא, וכדורי].

ספציפית לגבי עיראק- ב-‏48 נאסר על היהודים שם לעזוב, ואז, ב-‏1950 הותר להם לעזוב, עם הקצבה של 140 דולר לכל מבוגר. כך שגם אם אנשים הצליחו להגניב רכוש החוצה, די הרבסה נשאר.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127698
לפי איזה שווי מודדים? אדמות האוניברסיטה בת"א, למשל, שוות היום די הרבה כסף, אבל כשנעזבו היו שוות קצת פחות. האם יש להטיל מס השבחה?
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127706
השאלה שאתה שואל היא חלק מהמחלוקת- הערבים דורשים את שווי הרכוש של אז בערכים של היום.

לפי מה שכתוב כאן -
פקיד של המנדט הבריטי העריך את שווי הרכוש בפלסטין כולה ב-‏100 מיליארד ליש"ט, בערך של 1945 (מן הסתם זו השנה שבה בוצעה ההערכה).

אבל כמו שהקריבו כתב, ההתדיינות הכספית היא לא לב הבעיה.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127782
אני גם אנסה לברר את הסוגיה אם מקורות יודעי דבר.
בכל אופן נדמה לי שספרא כדורי ושכבה שלמה של יהודים עיראקים הגרו תוך מכירת רכושם אל המערב, במצרים היתה תופעה דומה.
יכוך להיות שהיו הגבלות רק על הגירה למדינת ישראל?
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127788
ספרא הם סורים (מחאלב).
אבל כן, אנא נסה לברר.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 128122
טוב בורותי ידועה.
זה רק מחזק את הטענה שלי שהיתה הגירה משמעותית מן הקהילות האלה אל המערב,הגירה שהיתה צריכה להיות ממומנת באיזה שהם כספים.
אשר למקורותי
לא ממש קיבלתי תשובות ברורות.
זרקו לי שני שמות של חוקרים שעוסקים בנושא
ד"ר ירון צור מאוניברסיטת תל אביב, וד"ר יואב סעדון מחיפה ? וכמובן יהודה שנהב שלינק שלו כבר ניתן למעלה.

נו עוד נושא לפנסיה.
ועד שתצא לפנסיה... 128178
אתה יכול בינתיים לחפש ולקרוא את "מישל עזרא ספרא ובניו" של אמנון שמוש, שהוא ספר נחמד מאוד לקריאה.
נדמה לי ששמוש עצמו הוא בן-ספרא, אולם בעוד שכל קרוביו היו הינם ויהיו סוחרים מלידה, הלך אמנון הנ"ל לקיבוץ (בעוד המשפחה נדה בראשה הקולקטיבי על האידאליסט הפראייר).

לגבי יהודה שנהב- כמו שהזהירו אותי פה למטה (או למעלה?)מסטיבן פלאוט, תרשה לי להעיר שגם את שנהב כדאי לקחת בזהירות. [מקרה קשה של עיוורון אידאולוגי. ]

כללית- אני חושבת שהעשירים אכן הצליחו להוציא את רוב הונם לחו"ל, והבעיה היא לגבי נכסי הדלא-ניידי - בתים, חנויות וכו'.
ועד שתצא לפנסיה... 128256
או ''הנכסי דלא ניידי'', או ''נכסייא דלא ניידי''
ועד שתצא לפנסיה... 128270
תודה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים