|
||||
|
||||
לא נכנסתי לאייל בחודשים האחרונים, ואני תוהה האם פרשת גילוי הדעת של James Damore זכתה להתיחסות באייל. חדשות גוגל |
|
||||
|
||||
הכתבה הזו נראית לי הצגה טובה של הבעיה. Experts point out that while companies might encourage open dialogue among their employees, the workplace is not necessarily a free-speech zone and that a company’s code of conduct is up for interpretation. It’s one thing to express concern over work-related issues like aggressive production quotas or the quality of the coffee in the break room; it’s another to accuse women or minorities of being inherently deficient for certain tasks, especially in an industry confronting diversity problems — and then complain about being persecuted for expressing those views.
|
|
||||
|
||||
אם הנושא לא עלה קודם, כדאי להציג אותו בצורה מסודרת. עובד גוגל, James Damore, פרסם בפורום פנימי של החברה מאמר תחת הכותרת "Google’s Ideological Echo Chamber." המאמר הפך ויראלי, ודלף לאתר gizmodo.com. במאמר תקף את תרבות התקינות הפוליטית של גוגל, וטען שהחברה משתיקה עמדות שמרניות. Google’s political bias has equated the freedom from offense with psychological safety, but shaming into silence is the antithesis of psychological safety, This silencing has created an ideological echo chamber where some ideas are too sacred to be honestly discussed. The lack of discussion fosters the most extreme and authoritarian elements of this ideology.” מנכ"ל גוגל, Sundar Pichai, נאלץ להפסיק את חופשתו כדי לטפל במשבר. גוגל החליטה שהדרך הטובה ביותר להראות שJames Damore צודק, תהיה לפטר אותו עקב עמדותיו הבלתי נסבלות - והוא אכן פוטר.מאמרו של James Damore עוסק בתופעה הידועה ששיעור הנשים המועסקות במקצועות הנדסיים קטן מחלקן באוכלוסיה. דמור מציע תאוריה לפיה קיימים מאפייני אישיות שונים והעדפות שונות לנשים וגברים. יתכן שבממוצע נשים מעוניינות פחות, וטובות פחות בעיסוקים טכניים. לדבריו "Women generally also have a stronger interest in people rather than things, relative to men". הוא מונה קבוצה של מאפייני אישיות שבהם נשים שונות מגברים ויתכן שיש להם השפעה על מקומן בשוק העבודה. דמור כותב:I hope it’s clear that I’m not saying that diversity is bad, that Google or society is 100% fair, that we shouldn’t try to correct for existing biases, or that minorities have the same experience of those in the majority. My larger point is that we have an intolerance for ideas and evidence that don’t fit a certain ideology. I’m also not saying that we should restrict people to certain gender roles; I’m advocating for quite the opposite: treat people as individuals, not as just another member of their group יש לו כמה רעיונות כיצד להתאים את סביבת העבודה כך שתתאים יותר לתכונות הסטריאוטיפיות שהוא מיחס לנשים.מנכ"ל גוגל כתב בבלוג של החברה: We strongly support the right of Googlers to express themselves, and much of what was in that memo is fair to debate, regardless of whether a vast majority of Googlers disagree with it. However, portions of the memo violate our Code of Conduct and cross the line by advancing harmful gender stereotypes in our workplace. ... To suggest a group of our colleagues have traits that make them less biologically suited to that work is offensive and not OK. יש כאן לדעתי ניגוד מרתק בין גישתו האינדיבידואליסטית של דמור ובין האופן הקולקטיביסטי שבו המנכ"ל בוחר להבין אותו. אני תוהה האם יתכן שהמנכ"ל בכנות לא מבין את דמור.לפי מיטב ידיעתי המדע (הכוונה כמובן למדעים המדוייקים שבהם התאוריות ניתנות להפרכה) אינו יכול בשלב לזה לקבוע מה משקלה של התאוריה של דמור, יחסית לתאורית ההבניה החברתית, בהבנת פרופיל התעסוקה השונה של גברים ונשים. אם חלילה יתברר בעתיד שיש תכונות אישיות שאופייניות לגברים ונשים, תוצעות אלה יהיו לא לגיטימיות על פי גוגל. גוגל תצטרך להתמודד במציאות כזו כפי שאנשים דתיים צריכים להתמודד במציאות של תאוריית האבולוציה. Yonatan Zunger (ישראלי, ולשעבר עובד בכיר בגוגל) כותב: People who haven’t done engineering, or people who have done just the basics, sometimes think that what engineering looks like is sitting at your computer and hyper-optimizing an inner loop, or cleaning up a class API. We’ve all done this kind of thing, and for many of us (including me) it’s tremendous fun. And when you’re at the novice stages of engineering, this is the large bulk of your work: something straightforward and bounded which can be done right or wrong, and where you can hone your basic skills. תגובתו זכתה לתהודה גדולה. אותי היא מרגיזה: ראשית אם הוא מסכים בסה"כ לסטריאוטיפים של דמור, מדוע הוא כועס כל כך. שנית, הוא קצת מבלבל בין תכנות ובין ניהול. ברור שככול שאדם מתקדם באירגון הוא עוסק פחות במיומנות הטכנית הבסיסית שלו, ויותר בבני אדם ובתמונה הגדולה של בעלי העניין בפרוייקט. ובסדר, גם אם כל מתכנת הוא מנהל מוצר קטן, כמה אמפטיה ואינטיליגנטציה ריגשית צריך בשביל זה? אם נשים טובות יותר, אז איפה הן?Essentially, engineering is all about cooperation, collaboration, and empathy for both your colleagues and your customers. If someone told you that engineering was a field where you could get away with not dealing with people or feelings, then I'm very sorry to tell you that you have been lied to... It's true that women are socialized to be better at paying attention to people's emotional needs and so on – this is something that makes them better engineers, not worse ones... ___ בתגובה לקטע שציטטת, דימור אינו טוען שהנשים המועסקות בתפקידים הנדסיים בגוגל אינן מתאימות. הוא טוען שנשים מנסות פחות להתקבל לתפקידים כאלה, או מצליחות פחות להתקבל אם הן מנסות. אני מאמין שמה שגרם לפיטוריו היא עצם הטענה שהנשים מטבען "אשמות" כביכול, באופן חלקי לפחות, בכך שהן עוסקות פחות בהנדסה. מבחינת הפרוגרסיבים האשמת הקבוצה המודרת בהדרתה, היא כפירה שיש להלחם בה. יפה מאוד שלאחר שעברנו מלחמתה של הכנסיה בכופרים יש לנו אורתודוקסיה חדשה |
|
||||
|
||||
אני תוהה האם יתכן שהמנכ"ל בכנות לא מבין את דמור. >>> הוא מבין היטב אבל האג'נדה חזקה מכל צו מוסרי. סתימת הפיות בשם הפלורליזם היא סימן היכר וותיק של הנאורות דמיקולו. גוגל שדוגל בחופש כל עוד אתה מתנסח במסגרת שנקבעה. מדובר בתאגיד שהתערב בבחירות בארה"ב וכצפוי הכחיש. לא פלא, גם דובר ה- CNN טוען שהרשת מספקת סיקור הוגן ותכנים נייטרלים. |
|
||||
|
||||
יתכן שהוא מבלבל בין תכנות לניהול, כדבריך. אבל, לע''ד, הוא מבלבל בין תכנות. להנדסה. |
|
||||
|
||||
פעם הייתי בטוח שתכנות הוא מקצוע עיצובי ולא הנדסי: המתכנתים מעצבים פתרון לבעיה כלפי חוץ, וחווית משתמש למי שיתחזק את התוכנה כלפי פנים. עכשיו אני פחות בטוח (כמו בהרבה דברים אחרים). יש סוגים שונים של הנדסה שאני לא מכיר, ואני יודע עכשיו שגם למהנדסים יש שיקולים אסתטיים וסובייקטיביים. פעם חשבתי שהנדסה מחייבת ידע במתמטיקה ובתחומי מדע רלוונטיים, והמהנדס תלוי לחלוטין בתאורית הרקע שלו. רוב המתכנתים יכולים להתסתדר מצויין ללא ידע במדעי המחשב. עכשיו אני תוהה האם התלות של המתכנת בפלטפורמה וברכיבי תוכנה קיימים אינה מאלצת אותו בדומה לחוקי הטבע שמאלצים את המהנדס. בקיצור, אני מסתדר בלי להיות בטוח בתשובה לשאלה זו. אני חושב שמתיחסים לתכנות כהנדסה פשוט מפני שמתכנתים מיצרים "משהו" שעובד. |
|
||||
|
||||
ציטטתי אמנם קטע אחד אבל מומלץ לקרוא את כל המאמר. יש מבחינתי שני עניינים שונים: האם דמור צודק והאם עמדתו לגיטימית (כדעה אישית של עובד). לפי עמדת גוגל בהתחלה התשובות הן לא וכן, אולם בהמשך התשובה השתנתה ללא ולא. כלומר בהמשך המשבר גוגל (בעקבות לחץ מצד עובדיה) החליטה להתייחס לעמדה הזו כעמדה שלא לגיטימי מצד עובד להביע. לשם השוואה לעניין הלגיטימיות: החליפו „אישה״ ב„יהודי״. דמור לא התייחס (למיטב זכרוני. או שלא התייחס בצורה רצינית) לנימוק ההסללה. היכולות המתמטיות הם מנבא לא רע לפוטנציאל להיות מתכנת טוב1. ידוע2 שציוני בנות במתמטיקה בבית ספר יסודי דומים לאלו של בנים, אבל עם השנים (בתיכוו, לדוגמה) הישגי הבנות במתמטיקה נמוכים בהרבה. ההסבר המקובל לכך הוא שפחות מקובל שנשים יעסקו בתכנות או פיזיקה ולכן יש סיכוי נמוך יותר שהתחומים הללו ימשכו אותן. זה לא מה שמקובל. לכן התפקיד של התוכניות השונות של גוגל אינו רק כתהליך לגייס עוד תוכניתנים. דמור צודק שהתהליך לא מספיק יעיל. התהליך מיועד גם לחנך את הדור הבא: נערות בגיל תיכון ששומעות על נשים בסביבתן שעובדות בתכנות ישקלו אולי להשקיע בתחום הזה. לכן לדעתי דמור טועה. אבל השאלה המעניינת יותר היא עד כמה עמדתו היא לגיטימית. 1 ולהבדיל ממדדים אחרים: מודדים אותם לרוב האוכלוסייה בבית הספר. 2 זכור לי. אין לי כרגע כוח לחפש את המקור. |
|
||||
|
||||
Scott Alexander, as usual, addresses things interestingly and sanely. And he disagrees with you. Worth reading:
https://slatestarcodex.com/2017/08/07/contra-grant-on... |
|
||||
|
||||
איך בן אדם יכול לקרוא כל כך הרבה מילים בלי להתפוצץ? |
|
||||
|
||||
By graduating elementary school?
|
|
||||
|
||||
:-) |
|
||||
|
||||
ארוך ומעניין, אבל יש כמה טענות לא משכנעות. למשל, מול הטענה שהמוטיבציה הגברית עברה לתכנות כמקצוע משתלם במיוחד ולכן היא משמרת הטיות מסורתיות (בניגוד למקצועות כמו רפואה ועריכת דין שבהם יש כמעט שיוויון גברים-נשים), הוא מביא כדוגמה משכורות של וטרינרים ומנתחי זירות פשע שבהם יש רוב נשי, והמשכורות שהוא מצטט גבוהות יותר משל מתכנת. עכשיו, וטרינריה עד כמה שידוע לי מצריכה דוקטורט, בעוד תכנות מצריך שלוש שנים בקולג'. כך שיחס ההשקעה מול תמורה מוטה מאד לכיוון התוכנה. בנוסף, גיגול קצר מראה שיש בארה"ב כ-200 אלף וטרינרים, מול 3.6 מיליון מתכנתים. יש לי הרגשה שההשוואה בין תחומים כל כך שונים בנפוצות שלהם היא בעייתי. בין השאר, כי זה אומר שוטרינריה היא נישה קטנה הרבה יותר, ומי שהתחיל שבע שנות לימוד כדי לסיים בה כנראה ממש רצה להיות וטרינר מחכתחילה, ולא רק בגלל הכסף. בתוכנה, כל מי שיש לו קצת יכולת מתימטית ולוגית, יכול לעבור תואר ראשון ואז להחליט מבין עשרות הפרדיגמות השונות בענף מה מעניין אותו. כהערת צד, אגב, אני הייתי מופתע מהמשכורות הוטרינרים שהוא מצטט, בארץ הן נמוכות להחריד יחסית למשכורות הייטק. |
|
||||
|
||||
לפחות בארץ, אני חושב שמסלול הלימודים לוטרינריה נמשך 4 שנים. אין לי מושג לגבי השכר. בכל מקרה, אני מסכים איתך לגבי הבעייתיות עליה אתה מצביע. אבל לא מדובר בצ'רי פיקינג, והטיעון שלו לא קם ונופל על דוגמת הוטרינריה. הוא מביא הרבה דוגמאות, ובהקשר הכללי זו רק עוד דוגמא שמחזקת את התזה. אני גם לא יודע אם הוא יכול להסביר את ההבדל בין מדעי המחשב (רוב גברי) לבין מתמטיקה (בערך שוויון מגדרי). הרי שתי הדיסציפלינות עוסקות ב-"דברים" ולא ב-"פרסונות", לא? מצד שני, השוויון המגדרי (היחסי) במתמטיקה אולי מחליש קצת את התזה שלו, אבל הוא מכאיב הרבה יותר להשערת האפס לפיה אי-האיזון המגדרי הוא תוצאה של הסללה במערכת החינוך. |
|
||||
|
||||
אולי מעבר מתכנות מונחה עצמים לתכנות פונקציונאלי יפתור את הבעיה. |
|
||||
|
||||
הסבר אפשרי וכנראה שגוי למתמטיקה: דרישות הקבלה במדעי המחשב גבוהות בהרבה? |
|
||||
|
||||
I think that much more likely plan-Bs (certainly career-wise) include studying informatics, information-system, industrial engineering, or simply computer-science in a less prestigious college. I doubt there are many who study math for any other reason than the love of it (at least not for their first degree).
Besides, girls do as-good (if not better) than boys in school, aren't they? So how can grades be an explanatory factor to begin with? |
|
||||
|
||||
אבל יש כאן משהו מעניין: הנתונים שאני מכיר מדברים על כך שבתיכון בנות לומדות הרבה פחות מתמטיקה ברמות גבוהות (5 יחידות בארץ. זכור לי שמדברים בארה״ב על שיעור נמוך של בנות בתיכון בלימודי STEM, אבל אני לא מכיר את הנתונים). אם כך, היית מצפה למצוא גם שיעור נמוך של נשים גם במתמטיקה, לא? |
|
||||
|
||||
ראה נקודת המורות למתימטיקה בתגובה שלי לעומר למעלה. |
|
||||
|
||||
וטרינריה היא 7 שנים, ועוד התמחות בשכר רעב בערך. אגב, בתגובה למאמר בקישור ניתן למצוא תגובה מפורטת של זה שכתב את המאמר המקורי, שבו הוא פרטנית מגיב וסותר (לעיתים) חלק מהטענות. למשל, שם הוא אומר שמעבר לעיסוק ב"דברים" או "אנשים", המחקרים מראים שכששואלים על עיסוק ב"נתונים" (data) יש שיוויון בין גברים ונשים. לגבי ההסבר על מתימטיקה, נדמה לי שאחד מהם טען שאם מסתכלים על בוגרי מתימטיקה, מגלים שהעיסוק הנפוץ ביותר בקרבם אחרי סיום התואר הוא - מורים (מורות?) למתימטיקה. שזה מיד מקשר לטענה שהגברים שומרים על הפער איפה שנמצא הכסף הגדול. ומקטין מאד את הכאב לגבי השערת האפס שלך. נראה לי שהיא עדיין חיה ובועטת היטב. |
|
||||
|
||||
וואללה, תודה על התיקון. גם בהנחה שהטענה על העיסוק הנשי בהוראה אחרי הלימודים נכונה - איך היא רלוונטית לנושא ההסללה במערכת החינוך? ובפרט, למה לא רואים הרבה בנות שלומדת מדעי המחשב ואז פונות להוראה? הטענה הזו עשויה הייתה להיות רלוונטית אם השערת האפס הייתה מדברת על חסמי-כניסה לתעשייה במקום על חינוך, בתי-ספר ומודלים-לחיקוי - אבל נדמה לי שטענה זו כבר הופרכה מעבר לכל ספק סביר. אותי הוא שכנע למחצה. אני עדיין לא קונה לגמרי את ההסבר האלטרנטיבי שלו - אבל שוכנעתי למדי שההסברים הסוציולוגים הרגילים אינם בכיוון הנכון. כי אם מדובר בהסללה, או חסמים-מבוססי-יוקרה, או מחסור בדוגמאות לחיקוי - איך באמת אפשר להסביר את השינוי ביחסים המגדריים שהוביל לשויון (או רוב נשי!) בתחומים כמו עיתנואות, רפואה, רפואת שיניים, עריכת-דין, כימיה, אריכטקטורה, ביוטכנולוגיה, מתמטיקה, סטטיסטיקה, מנהל עסקים... ? מה כל כך מיוחד מהבחינה הסוציולוגית בהנדסת מכונות ופיזיקה? (כמובן, כל זה מתייחס ללימודים אקמדאיים ולא אומר שאין אפליה מגדרית בשוק העבודה). * למשל בישראל. |
|
||||
|
||||
אולי כי יש בערך פי אלף יותר מורות למתימטיקה מנורות למדעי המחשב? ולא מוזר שהדוגמאות שלו למשכורות לא היו נשלל המקצועות שהזכרת והוא נאלץ לפנות לאזוטריה של וטרינריה וforensic sciences? לדעתי זה בדיוק צ'רי פיקינג וזה אומר דרשני. ובא נזכיר שמדובר לא רק בפיזיקה והנדסת מכונות אלא גם בתכנות שיש בו הרבה יותר משרות ובהזדמנויות משני התחומים הללו. וכבר הוסבר מה מיוחד מבחינה סוציולוגית - יחס עלות/תועלת משופר. ואת זה לא הצלחת להפריך (בעצם בעיקר חיזקת את הטיעון הזה עם דוגמת הממר"ם). |
|
||||
|
||||
אני לא מבין את קו המחשבה שלך. אנחנו לא מסתכלים על שוק העבודה. אנחנו מסתכלים על הסטודנטים למדעי-המחשב באונ', ורואים בקרבם רוב גברי מובהק. אני אומר "סימן שנשים פחות מתעניינות במדעי המחשב" (ואני לא יודע למה). מה אתה אומר? שבעצם יש המון נשים שכן מתעניינות במדעי המחשב, אבל לא מדמיינות את עצמן כמהנדסות-תוכנה (בגלל הסללה ושות')? ושאותן נשים היו רוצות ללמוד מדמ"ח באוניברסיטה (כדי ללמד מחשבים בתיכון לאחר התואר) - אבל בוחרות ללמוד משהו אחר (נגיד ביולוגיה) כי הן ערכו סקר שוק והבינו שיש מחסור בביקוש למורות למחשבים? וכנ"ל כנראה לגבי פיזיקה והוראת פיזיקה? נגיד, לו הייתה בגרות-חובה במחשבים ובפיזיקה, אתה מנבא שהיינו רואים 50% נשים בפוקלטות הרלוונטיות, כי אלפי נשים בשנה נמנעות כרגע מלימודי מדמ"ח ופיזיקה מהחשש שלא ימצאו עבודה אח"כ בהוראה בתיכון? (זה כנראה לא מה שאתה אומר, אבל אני ברצינות לא מבין מה התסריט שאתה מנסה לתאר. תקן אותי). ואגב, אתה גם מעריך שרוב גדול מהנשים שלומדות היום מתמטיקה (או ביולוגיה, או כימיה...) עושות זאת כאשר מראש הן מתכננות לפנות להוראה בסופו של דבר, ולא כי הן פשוט נמשכות לנושאים האלה? ואיך כל קו-המחשבה הזה אמור להתיישב בסופו של דבר עם כך שככל הנראה העדפה מגדרית דומה קיימת גם בתיכון, בחטיבת הביניים וביסודי? גם בגילאים אלה הבנות חושבות על היצע משרות ההוראה שיחכה להן בשוק-העבודה? אין לי מושג למה אתה מתכוון ב-"יחס עלות תועלת\משופר" שמבחין בין מדעי-המחשב ופיזיקה לבין כל הדוגמאות שהעלתי קודם ובהן יש שוויון מגדרי או רוב נשי (כמו רפואה, רפואת שיניים, עריכת-דין, כימיה, אריכטקטורה, ביוטכנולוגיה, מתמטיקה, סטטיסטיקה, מנהל עסקים). למעשה, אני משוכנע למדי שאין אף סט מאפיינים מהסוג של של שכר, יוקרה, לחץ, אינטנסיביות וכו' שיכולים להסביר את הנתונים בקישור שצרפתי קודם. |
|
||||
|
||||
אני אומר שנשים לא מתעניינות במדעי המחשב והנדסה, כי מגיל צעיר מאד (כיתה א' ואולי לפני, על פי דעתו של מנהל בית הספר של הבת שלי) אומרים/רומזים/משדרים/מסלילים/וואטאבר להן שאלה מקצועות של בנים, ובנות לא טובות בהן מחד וזה "לא מתאים להן" מאידך. בדיוק כמו שבמאה התשע עשרה (אני מצטט חופשית מהמאמר) היה רוב גברי מוחלט במקצועות ברפואה, המשפטים, השיניים, ושאר ירקות ואתה (או סב-סבך) היה אומר "(אני לא יודע למה)". אז עברו כמה שנים, ומסתבר שיודעים למה: מאחר שברגע שאפשרו לנשים - הפלא ופלא בלי שום שינוי פיזיולוגי בגול המוח - מבחינה חברתית, תרבותית וכלכלית, הרוב הגברי נעלם במקצועות הללו. האם התשובה של המאה ה-19 נכונה בהכרח למאה העשרים ואחת - אבל במקצוע ההנדסה? לא בהכרח. אבל, מאחר והיא עבדה כל כך טוב אז, ואין לך תשובה הרבה יותר טובה אחרת - אתה צריך להתאמץ כדי להפריך אותה. יתירה מזאת, מעבר לסטטיסטיקה, אנחנו רואים את ההסללה הזאת מסביבנו מידי יום ביומו, כהורים לילדות (וחלקנו גם לילדים מן הסתם). כל הטענה היא שאולי אכן בגיל 21 בנות "נמשכות" לתכנות והנדסה פחות מבנים, אבל אחרי חברות אינטסיבי של 15 שנה לפחות שפימפם להן במוח שהן פחות טובות בזה (למרות טענתך, המחקרים מראים שביסודי לא רואים הבדלים בין ביצועי בנות ובנים במתימטיקה, וההבדלים נפתחים ומעמיקים בחטיבות הביניים ועד הקבצות החמש יחידות לימוד לבגרות). אולי בכלל השם הנכון לזה הוא לא הסללה, אלא "הכבדה". כמו לטווס. מה שמראה, כמו אצלו, שמי שכבר הצליחה, היתה צריכה להתאמץ הרבה יותר מהגברים קצרי הזנב (הה הה). אז גם יש לנו סיבה היסטורית שעבדה בעבר, וגם תהליך נראה בעין בהווה. כל הנקודה עם מורות למתימטיקה עלתה כדי (מהמאמר, לא אני המצאתי - חשבתי שקראת אותו, לא?) לתת הסבר אפשרי להבדל בין ה(כמעט) שיוויון מגדרי בתואר ראשון במתימטיקה, מול אי-השיוויון בתואר ראשון במדמ"ח. ההסבר הזה אומר שלמרות ההסללה - נשים פחות מתאימות להיות "מתכנתות", "מהנדסות" ואפילו, שים לב - "מתימטיקאיות", עדיין יש אחוז לא מבוטל שהולך ללמוד תואר ראשון המתימטיקה לא כדי להיות מהנדס או חוקר, אלא כדי להיות מורה. שזו משרה הרבה פחות נחשקת כמובן, ולכן התחרות עליה מצד המין הגברי חלשה הרבה יותר. אה, ואף אחד לא אמר להן שבנות לא יכולות להיות מורות, דה! אני מכיר כמה וכמה שהלכו ללמוד תואר ראשון במתימטיקה מתוך כוונה מראש להיות מורות. קריירה ראויה לכל הדעות - והרבה יותר בטוחה ממורה למדמ"ח או אפילו פיזיקה (הראשון אזוטרי, השני נלמד בערך שלוש שנים מתוך השתיים עשרה, להקבצות מצומצמות, לעומת מתימטיקה שנלמדת בכל הגילאים ובכל הרמות). באשר ל"מה זה קשור למשכורות"? הקשר למשכורות, או ליחס משכורת/מאמץ (שוב מהמאמר, ואת זה הוא מנסה נואשות ובלי הצלחה להפריך עם הצ'רי פיקינג ההוא) יכול להיות כזה, שאולי פעם הגברים הכי מוכשרים הלכו להיות עורכי דין ורופאים (כי שם היה הכסף וזה מה שהאמא היהודיה אמרה להם לעשות), ואולי היום הגברים היותר מוכשרים ילכו להיות אנשי הייטק (אנשי חוק חופשי בטח יגידו שזה לא אולי, זה הכרחי וטריוויאלי). זה מעביר את התחרות היותר קשה, לענפים הרווחיים יותר, ומקל על התחרות בענפים האחרים. ואז גם האוכלוסיה ה"מוכבדת" מצליחה במקצועות מדרג שני, אבל, מה לעשות, אותה הכבדה עדיין מראה את אותותיה במאבק על המקצועות היותר יוקרתיים1. 1 ויוקרה זה לא רק כסף, אבל שיהיה. |
|
||||
|
||||
1. בעיקרון, דומני שלתכנות לא צריך שום רקע אקדמי (ראה גדודי המתכנתים בשרות צה"ל). 2. בארה"ב יש לא מעט מהגרי-עבודה (בדרגות זמניות שונה) בתחומי IT. אני מניח שרובם גברים בגלל סיבות חיצוניות כמו תרבות ארצות המוצא או היכולת לעבוד זמנית בחו"ל. 3. לפי משרד העבודה האמריקאי היו ב-2016 4.6M עובדים בתחומי מחשבים ומתמטיקה. יש בקישור פילוח למקצועות ספציפיים המראה למשל שמתוך כ- 2M מתכנתים (3 קטגוריות), כ- 20% הן נשים, ומתוך 90,000 DBA יש 46% נשים. |
|
||||
|
||||
מדבריך אפשר להבין שצה"ל מגייס אלפי תיכוניסטים, זורק אותם המחשב - והם מייד מצליחים לתכנת. המציאות מאד שונה מכך. אז למרות חוסר הכבוד הבסיסי שלי לצה"ל מחד וחלקים נרחבים ממקצוע התכנות מאידך, אני חש צורך לתקן את הרושם הזה. ראשית, חלק גדול מאותם גדודי-מתכנתים הם בכלל עתודאים. אבל נניח אותם בצד, ועדיין המתכנתים בשירות צה"ל עוברים מיונים לא טריוויאלים (ברמות שונות של קפידה, תלוי במסלול) ובעיקר - הכשרה אינטנסיבית ומקיפה. למשל ממר"מניקים עוברים קורס של כ-1400 שעות-אקדמיות לפני הגיוס (לשם השוואה, תואר-ראשון במדעי במחשב באונ' תל-אביב כולל כ-1700 שעות-אקדמאיות) ואחריו הכשרות רבות נוספות במהלך שירותם. קורסי המודיעין למיניהם (ממ"ס, אר"ם אח"ם, ...) דורשים ידע וניסיון מוקדמים משמעותיים (לעיתים קרובות החניכים מתגייסים כבר עם תואר ראשון שאת רובו הוא כולו הם סיימו במהלך התיכון) וכוללים למרות זאת הכשרות ארוכות (לא פחות ארוכות משל הממר"מניקים בחלק מהמיקרים). |
|
||||
|
||||
העקרון נשאר, אין צורך ב''שלוש שנות קולג''' כפי שנכתב מקודם, כדי להיות מתכנת. |
|
||||
|
||||
What's the big difference between 1700-hours long training, to (at least) 1400-hours long training? It's a similar entry barrier.
|
|
||||
|
||||
ASAIK, basic training is several months there after they get their first assignments. You don't imply that it takes some 3 years training before IDF starts to get its money worth?
|
|
||||
|
||||
The most basic program (least prestigious, minimal prerequisites) indeed extends over just 6 months. But those are dense and intensive 6 months, that in terms of academic-hours worth over 80% of 3 years of college (~1400 hours vs. ~1700 hours). Soldiers in this program are required to serve 6 years, exactly because this training is hardly enough, and in practice it takes another 1-2 years of OJT and further courses before they become reasonably qualified.
|
|
||||
|
||||
First part of your response is qed. Second part תטל"א
|
|
||||
|
||||
I thought we were talking about entry-barriers and qualification requirements.
|
|
||||
|
||||
Precisely. The current discussion opened by comparing veterinary to programming. The former requires 7 years plus to qualify, the latter, as you've aptly pointed out, can be accomplished with several months of training.
|
|
||||
|
||||
אני לא מצליח להחליט אם אתה לא מבין אותי, או לא מסכים איתי. ראשית, 7 שנים זה הזמן ללימודי וטרינריה - ואנחנו מדברים על מדעי המחשב (3 שנים). שנית, אני טוען שלא נכון להצביע על המתכנתים בצה"ל כהוכחה לכך שאפשר להכנס למקצוע בלי הכשרה ארוכה, כי הם עוברים הכשרה בסד"ג דומה לשל תואר ראשון: תואר ראשון אורך 3 שנים הכוללות כ-10 שעות-לימוד-בשבוע בממוצע (כ-1700 שעות), והקורס הקדם-צבאי הבסיסי בתכנות אורך 6 חודשים בהם לומדים כ-55 שעות-לימוד-בשבוע (כ-1400 שעות). זה כל מה שאמרתי. איפה המחלוקת? |
|
||||
|
||||
כדי להיות מתכנת לא צריך ללמוד 3-4 שנים אוניברסיטאיות. כדי להיות וטרינר צריך ללמוד 7 שנים אוניברסיטאיות. מה כאן הקושי? |
|
||||
|
||||
אני אפילו מכיר תכנתים שהגיעו משמונה מאתיים ישר למשרת הייטק, ולו זוטרה, בלי ממר''ם ובלי נעליים. |
|
||||
|
||||
כאמור - אנשים שמגיעים היישר להייטק משמונה מאתיים הם לרוב בוגרי תוכניות ייעודיות של אמ"ן (דוגמאות שכבר נתתי קודם: ממ"ס, אר"מ או אח"מ). מדובר בקורסים רציניים יותר מאשר ממר"מ, ועם דרישות קבלה גבוהות יותר. פרטתי לגבי ממר"מ דווקא בגלל שמדובר במסלול הכי פחות יוקרתי דרכו אפשר להגיע לתכנת בצבא. ברצינות, זה וויכוח עקר. אם אתם טוענים שאפשר להתניע קריירה בתכנות ללא הכשרה או השכלה (כמעט) בכלל - ניחא. אולי, אולי לא. אבל אם אתם חושבים שהצבא לוקח אנשים ללא רקע מוקדם, פשוט זורק אותם מול מחשב, ומקבל מתכנתים פרודקטיביים - אתם טועים. כמעט כל המתכנתים בצבא מגיעים מראש עם השכלה אקדמאית, או עם ידע וניסיון מעשי שהם צברו לפני הגיוס, או עוברים הכשרה שדומה בהיקפה לתואר-לראשון - או שילוב של כל אלה. אלה פשוט העובדות. |
|
||||
|
||||
אבל זה לא מה שטענו, טענו שתואר ראשון זה הרבה פחות מדוקטורט (אני מקווה שאתה מסכים), והצבא היה דוגמה - אולי מיותרת - שאפשר קצת פחות מתואר ראשון. גם אם על הנקודה האחרונה אתה לא מסכים, הראשונה היא זו שעקרונית לדיון ולנושא המאמר הנידון (בפתיל הזה). אפשר להשאיר בצד את תת-הענף הצבאי שלו. |
|
||||
|
||||
הטענה (של רון בן-יעקב) לה הגבתי כאן כן הייתה ''לתכנות לא צריך תואר ראשון'', ולא הייתה ''לתכנות צריך תואר ראשון, אבל תואר ראשון זה פחות מההשכלה הדרושה לוטרינרים''. אבל זה באמת לא חושב. |
|
||||
|
||||
בתור התחלה: מה הקשר לוטרינריה? בתגובה אליה התחלתי את ההתכתבות איתך (תגובה 694135) הבאת את "גדודי המתכנתים בשרות צה"ל" בראייה לכך שתכנות לא דורש שום רקע אקדמאי. מאז ועד עכשיו, אני טוען ש-"גדודי המתכנתים בשרות צה"ל" הם ראייה גרועה לכך, כי אפילו אלה מביניהם שאין להם תואר-ראשון עברו הכשרה שדומה בהיקפה לתואר-ראשון. כך אם כבר, גישת צה"ל כלפי מתכנתים מחזקת את הטענה שמתכנתים כן זקוקים להכשרה בסדר-הגודל של תואר ראשון. אני מקווה שהצלחתי סוף סוף להסביר את עצמי. אבל אם לא - לא נורא. זו נקודה לא מאד חשובה, ואפשר להניח לה. |
|
||||
|
||||
גם מי שזה עתה יצא מתואר ראשון במדעי המחשב צריך שנה שנתיים של אימון ותרגול כדי שיהיה reasonably qualified. |
|
||||
|
||||
1. קל וחומר. 3. קישור נאה. ה-DBA אמנם מהווה חריגה נישתית ואולי מעניינת, אבל שאר המספרים בתחום די דומים. |
|
||||
|
||||
ההבדלים המשמעותיים בין בנים לבנות מתפתחים בגיל ההתבגרות. זו לא הבניה חברתית, זו תופעה פיזית. |
|
||||
|
||||
מי שלא מכיר את טאקר קרלסון. הוא אדיר.מומלץ בכלל. |
|
||||
|
||||
מה הקריטריון ללגיטימיות במקרה כזה? אתה חושב שפיטרו את דמור מפני שלדעת ההנהלה דעתו אינה נכונה? אם היה טוען שהעולם נברא בשבעה ימים גם אז היה מפוטר? אני חושב שהוא פוטר מפני שתקף את העקרונות האמוניים של החברה ורוב עובדיה. מבחינת גוגל דמור הוא טרול. גורם למהומה. אז החליטו לחסום אותו. |
|
||||
|
||||
קישור לגירסה המקורית של גילוי הדעת של James Damore כאן: Google’s Ideological Echo Chamber |
|
||||
|
||||
"הימין האלטרנטיבי" alt-right בלשון הסגי נהור שמיתגו עצמן קבוצות נאו-נאציות, כאלה שמשיקות וכאלה שסובבות אותן. עכשיו הם מנהלות מערכה פוליטית נגד חברות בעמק הסיליקון, כמו פיי-פאל ואייר-בנב, ודורשות בשם חופש הדיבור שלא יחסמו אותם. הם קוראים לזה "חופש דיבור אלטרנטיבי", המשלים המוסרי לשקרי "העובדות האלטרנטיביות" שמקדם ממשלו הבריוני של טראמפ. |
|
||||
|
||||
"המהנדס השובינסט". |
|
||||
|
||||
טאקר קרלסון נוגע בנקודה (כרגיל בצורה מעולה.) |
|
||||
|
||||
גם סקוט אהרונסון |
|
||||
|
||||
קשה לי לקרוא טקסט כ"כ ארוך,תוכל לסכם בכמה משפטים? (תנו ליהודים להתעסק בפיזיקה ומתמטיקה זה סיכום לגיטימי.) |
|
||||
|
||||
בדיוק מה שעניתי כששאלו אותי אם קראתי את התנ''ך. |
|
||||
|
||||
סה"כ סביר שאדם בוגר (וכנראה יהודי,לפחות תרבותית) לא יקרא טקסט שולי ואזוטרי כמו התנ"ך,אין לו שום משמעות. כן,אני מכיר את הסוג הזה של האנשים,עם הפרובנציליות המפוחדת והבטחון העצמי הלא קיים,את "1Q84" בטוח קראת,כי זה היה מגניב. ניחוש,אתה מצביע לפיד /מחנצ נכון?! (ואף אחד לא שאל אותך אם קראת את התנך,כי אף אחד בסביבה שלך לא קרא) |
|
||||
|
||||
אין לך מושג ירוק. אני קראתי, רוב אלה שאני מכיר קראו, ואני מוכן לצאת לתחרות עם רבים מחובשי הכיפה שסביבי על בקיאות בנושא. |
|
||||
|
||||
אתה חבר של "אחד"? |
|
||||
|
||||
לא של אחד ולא של אגד. |
|
||||
|
||||
אז למה זה רלוונטי שאתה קראת? |
|
||||
|
||||
כי רמזת לשם לקורלציה עם מחנה פוליטי מסוים ותבנית הצבעה מסוימת, ואני חושב שהקורלציה הזאת שגויה. |
|
||||
|
||||
למרות הבוז והזלזול שאני חש כלפי מחנה השמאל,אני עדיין מבדיל בין אנשים בתוך המחנה . הסוג שמגיע עם השק הזה שגאה בזה שהם מתקדמים לעומת הישראלי הברברי ''הרגיל'',ומפלצת הספגטי כי הטיפשים מאמינים בחבר דמיוני ,ואופיום להמונים וכו',הם סוג באמת נחות וילדותי במיוחד בתוך המחנה. כתבתי לך הרבה פעמים,אף פעם לא חשבתי לטעון שלא קראת משהו כי אתה אינטיליגנט,גם לא לירדן לא לירון לא לצפריר ואפילו אריק שהדעות שלו מזעזעות בעיני הוא אינטילגנט. |
|
||||
|
||||
תודה על המחמאה, אבל אני לא בטוח שאתה מכיר כל כך טוב את דעותי. בענייני הסכסוך היהודי ערבי אני מחזיק מעצמי מפא''יניק, בענייני פנים ציוני-ליברל-דמוקרט עם זיקה חזקה למסורת היהודית, ובענייני כלכלה אמצע- קרא לזה בהתאם להשקפתך סוציאליסט מתון או קפיטליסט מתון. נראה לי קצת רחוק שדעות כאלה יזעזעו מישהו. |
|
||||
|
||||
הנושאים היחידים בהם עולה על דעתי שהדעות שלי יכולות להיחשב רדיקליות הוא מעמדם וכוחם של תאגידים (מה שקשור לדיון הנוכחי) וזכויות יוצרים. לא נראה לי שלשם כיוונת. |
|
||||
|
||||
אני מכיר אותך רק ע''פ מה שאתה כותב,ובעקביות אתה מוצא סיבות להגן על הנאצים הערבים וזה מזעזע בעיני שיהודי מנסה בכלל. כבר שנים אתה כותב פה ולא זוכר אפילו תגובה אחד שהגנה על זכות היהודים לחיות ולהגן על עצמם מול הנאצים (ולא חסרים פה אנשים שמסנגרים על הנאצים הערבים). כלכלית שום דבר לא באמת מזעזע,אפילו סוציאליסט(אולי קומוניסט,אם יש עוד כאלה). |
|
||||
|
||||
טעות בידך. היחידים שאני מנסה להגן עליהם הם היהודים. הערבים מעניינים אותי כקליפת השום. |
|
||||
|
||||
הערבים צריכים לעניין מאוד את מי שמנסה להגן על יהודים. |
|
||||
|
||||
תסביר (עם קשר למה שאמר אישקש ועליו הגבתי). |
|
||||
|
||||
תגובה 694277 |
|
||||
|
||||
לא הבנתי את ההסבר. תסביר כמו לילד בן ארבע. |
|
||||
|
||||
אתה מגן על ערבים (מחבלים) ע"י כך שאתה מבקר את היהודים שרוצה להתגונן בתקיפות בשיקולי זכויות אדם. ----------------------------------------------------------------------------- והנה יש לך, גם כאן באייל, מגיבים שמשוכנעים שכל מחבל בכל מצב צבירה הוא בן מוות. בלי משפט. עבורם לא עומדת למחבל הזכות להליך הוגן כי הוא ויתר עליה כשנעשה מחבל. כשנעשה מחבל הוא הוציא עצמו מחברת בני האדם והפך לתת אדם, ואין לו זכויות יסוד. אפם תרצה אפשר להמשיך בתגובה שבה התייחסתי לטיעון זכויות אדם בדיון על טראמפ. |
|
||||
|
||||
אני מנסה להגן על היהודים בישראל מפני התדרדרות הנורמות המוסריות שלהם. אם נראה שאני מגן על הערבי זו אינה התכלית. התכלית היא לא להוסיף זכויות למחבל אלא למנוע מהיהודי להפוך לגזען ירוד, ומהמדינה שלנו להדרדר מדרגת דמוקרטיה ליברלית למשטר חשוך יותר. לשם כך אסור להוציא אנשים מגדר אדם, ולא משנה הלאום או הדת שלהם. אני אגיד הבטום זרהום עד שאני אהיה כחול בפנים. גם לא מעניין אותי הבטום זרהום האריתראי מבקש המקלט. אני לא מחפש להגן עליו, אללה ירחמו. מעניינים אותי רק התולעים שבעטו לו בראש. היית בועט לו בראש לו היית שם? איך היית קורא לבחור בחולצה הצהובה שניסה כל הזמן להגן עליו? בוגד? |
|
||||
|
||||
אולי תרגע,זה לא שאנשים הלכו ברחוב והחליטו לתקוף עובד זר. ניסו לבצע בהם רצח המוני 2 דקות קודם,אתה מבין את זה? ניסו לבצע בהם ובקרובים להם רצח המוני 2 דקות קודם. הם חשבו שהוא המחבל,טעות טעות גסה,עצוב,באמת שאדם תמים נפגע ונקטל סתם,אבל חיות האדם הערביות ביצעו את הפיגוע. אז אנשים שראו את חברתם או אמם או אביהם מת/ה או כמעט מת/ה ולא התנהגו כמו קהל אופרה,הדבר הזה (שהוא עצוב וחמור מאוד) קורה בכל מדינה מערבית בחצי ממשחקי הכדורגל. תרגיע כבר ואל תקרא לאנשים שהיו בסכנת מוות מרדיפת הנאצים הערבים "תולעים" לפחות עד שלא תיהיה במקומם. |
|
||||
|
||||
אתה מבין שאתה מצדיק לינץ'? לדעתך זה בסדר לעשות לינץ'? מאוד מצער הטעות בזיהוי, אבל מה לעשות, בעסקי הלינצ'ים קורות טעויות. כל השנים שעשו לינץ' ביהודים מכל מיני סיבות מטומטמות (למה יצאת בלי כובע?) ועכשיו טוב לך שהיהודים יעשו לינץ' בערבים כי הם ערבים? >> זה לא שאנשים הלכו ברחוב והחליטו לתקוף עובד זר. גם זה קורה >> חיות האדם הערביות ביצעו את הפיגוע. ומה ההבדל בין חיות האדם הערביות לחיות האדם שבעטו להבטום זרהום בראש? זה שניסו לפגוע בהם קודם? לפי ההגיון הזה גם פלסטיני שצה"ל הרג מישהו קרוב לו שהיה סתם עובר אורח, ולא חסרים כאלה, אותו פלסטיני רשאי לבעוט ליהודים בראש? >> הדבר הזה (שהוא עצוב וחמור מאוד) קורה בכל מדינה מערבית בחצי ממשחקי הכדורגל. ולכן הוא מקובל עליך? >> עד שלא תיהיה במקומם הייתי. הפיגוע בקו 37 היה 100 מטר מהמשרד שלי. לא הייתי בועט בראש של המחבל הגוסס, אילו היה כזה. התמקדתי במה אני יכול לעזור, לא להזיק. |
|
||||
|
||||
לפני הכל אני מדגיש שנסגור את העיניין,לינץ' זה דבר מזעזע.התקיפה הייתה מזעזעת,אסור לפגוע במי שאינו מסכן חיים של אנשים. **אבל** חובה לפגוע במי שכן. אני רוצה לשאול אותך משהו,נניח שההיתה נביא והיית יודע שזה שברהום מחבל ובזה שהם תקפו אותו הם הצילו חיים,מה אז? התקיפה הייתה טובה? אבל לא עשו לינץ' ב"ערבי" או "שחור" או "סודני" או "מסתנן",עשו לינץ' במי שהם חשבו שהוא מחבל. אתה באמת טוען שהאנשים שברחו והפקירו חיים של אחרים הם יותר "מוסרים" מאנשים שהגיבו למה שנדמה להם כמחבל ובעינים הם סיכנו את עצמם? -גם זה קורה. נו,אז מצאת מקרה אחד (או עשר) של פסיכופטים שתוקפים סתם,למה זה רלוונטי למשהו? אני מתי שהוא טענתי שאין אנשים גזענים אלימים ומסוכנים במדינה? הלינץ' שדיברת עליו זה לא המקרה ,הם אנשים שלקחו יוזמה להגן על הקהל ותקפו חף מפשע בטעות,למה לתקוף אותם כ"כ? תתקוף את הבורחים שהפקירו חיים של אחרים. -מה ההבדל בין חיות האדם הערביות לחיות האדם אני באמת לא מצליח להבין מה במסר שלי לא נתפס. הם.לא.תקפו. סתם. ערבי. -הדבר הזה לא קרה. איך האנלוגיה שלך דומה במשהו? -ולכן הוא מקובל עליך? לא. אבל זה מעיד שאחרי כל השטיפת מח האינטסנסיבית שהחברה פה סובלת,עדיין יש אינסטינקטים בריאים. -עד שלא תיהיה במקומם להרוג מחבל זה לא להזיק,זה מזיק למי שתומך במטרות המחבל. להרוג מחבל זה במקרה הכי גרוע סתמי,ברוב המקרים חיובי מאוד. |
|
||||
|
||||
אם אתה רוצה לדון בחיילים שנראים בורחים מזירת הפיגוע ונשקם עליהם אני מסכים, אבל נראה לי שזה יהיה דיון די קצר בו נגיע להסכמה שזו בושה וחרפה וצריך להעמיד אותם לדין ביחידותיהם. אבל זה דיון שלא שייך לכאן. לא ניתן לעשות הקבלה או השוואה בין הנבזות של חיילים סדירים שבורחים מזירת פיגוע לבין הנבזות של חיילים ואזרחים אחרים שבועטים בראשו של גוסס. אני רוצה להתעכב על התיאור שלך של הבועטים בראשו של הבטום זרהום הגוסס כ"אנשים שלקחו יוזמה להגן על הקהל" קשה להבין את היוזמה הזו להגן על הקהל על ידי בעיטה בראשו של הגוסס. כל המתקהלים לא חששו שם לחייהם כי אחרת היו מתרחקים. הם פשוט באו לצפות בגוסס כמו שמסתכלים על תאונת דרכים. אני לא מצליח להסביר מעשיהם של הבועטים בראשו של זרהום אלא במלה לינץ'. זה שהם טעו והוא היה חף מפשע זה לא העיקר אלא רק הדרך להדגיש את הכשלון המוסרי במעשיהם. אילו היית שם היית בועט לו בראש או לא? ואם היית פלסטיני וכוחות הבטחון הישראליים הרגו את אח שלך בדרך לחתונה של קרוב אחר? מה היית עושה? מחפש את החייל הספציפי שהרג את אח שלך כדי לנקום בו? זו האנלוגיה. מצד אחד אתה אומר אסור לפגוע במי שאינו מסכן חיים של אנשים. ומצד שני להרוג מחבל זה במקרה הכי גרוע סתמי,ברוב המקרים חיובי מאוד. אני מסיק מזה שמחבל הוא לא אדם עבורך, כי אין צורך במשפט כדי להעניש אותו אלא דמו מותר לכל עובר אורח גם אם הוא שוכב גוסס. אתה בעד לינץ' במחבלים. טוב, לפעמים יהיו טעויות בזיהוי, וזה מזעזע כשפוגעים בחף מפשע, אבל אם זרהום היה באמת מחבל הכל היה בסדר, נכון? |
|
||||
|
||||
-אני רוצה להתעכב על התיאור עוד פעם,כמו במקרה אלאור,אתה מחליט שאתה יודע מה עבר לאנשים בראש על מה הם חשבו ומה הם הרגישו (ואם הם יהודים אז תמיד זה לרעה כמובן). אנחנו יודעים שהיו שם עוד ערבים שלא הותקפו,אנחנו יודעים שיש תאונות תמיד ואף אחד לא קופץ על פצוע ובועט לו בראש סתם. אז אנחנו די יכולים להיות בטוחים שזה לא בגלל שהוא נדמה כערבי (היו שם עוד כאמור) ולא בגלל שהוא פצוע (זה קורה כל הזמן ואף אחד לא תוקף את הפצוע) אלא בגלל ההנחה היותר מסבירה שהם חשבו שהוא מחבל. זה ההבדל בין אנשים עם שאר רוח לבין חדלי אישים בינוניים ונמוכי מצח-אנשים גדולים בשעת אמת נחלצים למען הכלל. -אילו היית שם היית בועט אם הייתי בטוח שהוא המחבל,הייתי רוצה להאמין שהייתי עושה הכל שימות תוך גרימת כמה שיותר סבל. -אם היית פלסטיני וכוחות הבטחון הישראליים אני לא מבין איך זה דומה. הם חיפשו לנקום בערבי כלשהו? הם רצו לפגוע במחבל. האנלוגיה שלך הייתה יכולה להיות הגיונית אם היית אומר -"כוחות הבטחון באים לחסל את אח שלך,האם היית תוקף אותם". אם אח שלי היה נאצי,אני רוצה להאמין שהייתי מסגיר אותו בעצמי. -אני מסיק מזה שמחבל הוא לא אדם מה שאתה צריך להסיק מזה הוא שברגע שאדם קיבל על עצמו תפיסת עולם הוא נבחן עלפיה,אם אדם מחליט שהוא תומך נאציזם ופועל לחסל יהודים (וכמובן הכי חשוב-בינהם את המשפחה שלי) הוא בן מוות. אם הוא מנסה לבצע רצח-חובה.(שים לב-חובה. לא רשות,לא אפשרי,חובה!) למי שיכול ומצליח לעשות ניסיון חיסול מהותי,משהו שכל אדם סביר שיביט יבוא ויגיד-"הוא מת בטוח"-אח"כ בודקים אם אין מטען וכו' ואחכ שמסיימים תדריכים וניקוי השטח ולראות איזה סרט אפשר לקשור אותו בידיים וברגלים ובראש (רצוי שיהיה ללא) ועכשיו הוא "מנוטרל"-אפשר לנסוע לאט לבית חולים. שוב,אני לא בעד לינצ' בכלל,אני בעד ניסיון חיסול אמיתי,אם אין אנשי בטחון אז יש אזרחים רגילים שיבצעו. אם הוא היה מחבל ברור שאני בעד (אני לא יכול להכנס לאנשים לראש,אבל אם למישהו היה ברור שהוא מת והמשיך להרביץ לו -הוא אדם חולה נפש). |
|
||||
|
||||
צר לי מאוד שזו השקפת העולם שלך. כנראה שאילו היית פלסטיני כבר היית שהיד. אבל אתה בטח לא רואה את תמונת המראה הזו. >> אף אחד לא קופץ על פצוע ובועט לו בראש סתם. תסתכל על הוידאו ותסביר לי למה הם בעטו לו בראש - כל פעם אחד, כל פעם בעיטה אחת. אחרי חמש דקות, אחרי שמונה דקות. למה לא לעמוד ולבעוט לו בראש עשר-עשרים פעמים עד שימות במקום? הרי אם היית שם זה מה שהיית עושה, לא? |
|
||||
|
||||
אתה יכול להסביר לי לאט באילו נקודות אני ושהיד פלסטיני חופפים? כי אולי הם לא היו בטוחים שהוא מת?! לא יודע,אולי היה שם גם איזה סדיסט אחד,אין לי מושג,אני לא קורא מחשבות.אני יודע לנתח מצב. נסכם: תקפו אדם בגלל שחשבו שהוא מחבל .שתי דקו' קודם הם ויקיריהם ניצלו ממוות ואתה סופר תזמון בין בעיטות. |
|
||||
|
||||
אבל אתה בטח לא רואה את תמונת המראה הזו. ____________ לצערי (הכנה והעמוק) אתה לא היחידי שמנסה לצייר סימטריה ולא אתפלא כשההשוואה בין מרד בגטו ורשה לדקירת שוטר תשתרש כחלק אינטגרלי מהשיח. אני תוהה למה מועיל המשחק המקדים כשאפשר להקדים את המאוחר. חלקים בשמאל כבר מכנים חיילים וציונים יודו-נאצים. אז מה נשאר? ססמאות, תקשורת מגוייסת וטיפוח שנאה לציבור מסויים והסיפור גמור. |
|
||||
|
||||
לצערי תמונת המראה קיימת. אין הבדל גדול בין תמונת העולם שמייצרת משפטים שמתחילים במלים "היהודים הם..." לבין תמונת העולם שמייצרת משפטים שמתחילים במלים "הערבים הם..." בשני המקרים זה אנחנו (הצודקים, המוסריים, שנבחרנו על ידי אלהים) והם (תת אדם חסרי מוסר שמונעים על ידי רוע יסודי). אני חושב שיש לנו צבא מוסרי וטוב. אלה הבנים שלנו, וכל הכבוד למפקדים שלהם ובראשם אייזנקוט. אני רוצה לעצור את הסחף שמושך אותנו לכוון גזענות ופשיזם. אני רוצה מדינה יהודית ודמוקרטית ולא מוכן לוותר על דמוקרטית. הפוסל - במומו פוסל: סיסמאות (המחנה!), תקשורת מגויסת (ישראל היום, ערוץ 20) וטיפוח שנאה (את הרמטכ"ל קנו ארגונים אנטישמים). |
|
||||
|
||||
מאוד מעניין,אז כל מי שמשתמש ב"היהודים הם" או "הערבים הם" הם אותו דבר והם שווים לשהידים הערבים? |
|
||||
|
||||
כל מי שמשתמש ב''הערבים הם'' (עצמי בכלל זה) לוקה בגזענות. בדיוק כמו מי שהשתמש לאורך הדורות ב''היהודים הם''. ואם שניהם לוקים בגזענות זה לא הופך אותם אוטומטית לזהים. תפסיק עם הבינאריות הזאת. החיים הם אנלוגיים, לא דיגיטליים. |
|
||||
|
||||
אתה כתבת :"צר לי מאוד שזו השקפת העולם שלך.כנראה שאילו היית פלסטיני כבר היית שהיד.אבל אתה בטח לא רואה את תמונת המראה הזו." נמר השיב:"אבל אתה בטח לא רואה את תמונת המראה הזו" אתה ענית:"לצערי תמונת המראה קיימת.אין הבדל גדול בין תמונת העולם שמייצרת משפטים שמתחילים במלים "היהודים הם..." לבין תמונת העולם שמייצרת משפטים שמתחילים במלים "הערבים הם..."" אני מבין שאני דומה לשהיד כי אני כותב "היהודים הם" או "הערבים.." ,ואז אתה אומר שגם אתה כותב כך,אז גם אתה תמונת מראה של שהיד? האם לפי התיאוריה הבאמת מוזרה הזאת, אני יכול להגיד "הערבים דוברי ערבית"-זאת גזענות? אפשר להתייחס לקבוצה בכלל או שדבר כזה לא קיים? ואם אפשר תשובה ,למה אני תמונת מראה של שהיד? סה"כ האשמת אותי שאני חיית אדם נאצית,מאוד מעניין אותי ע"ב מה? |
|
||||
|
||||
אתה רואה את הסכסוך בשחור לבן- הם השחור ואנחנו הלבן. גם השהיד רואה את הסכסוך בשחור לבן - אנחנו השחור והם הלבן. השהיד לא אומר לעצמו "אני איש רע ואני ארצח יהודים". הוא אומר לעצמו "אני אתרום למאבק הצודק של בני ארצי נגד הכיבוש המרושע שהטילו עליהם הציונים השטניים". אתה רואה את הטרוריסטים הערבים רוצחים בנו והוא רואה את כוחות הבטחון הישראלים נוגשים בהם. אתה רואה רק את מאות ואלפי ההרוגים היהודים בהתקפות טרור- ואת הפעולות של צה"ל כתגובה עליהן. והם רואים רק את אלפי ועשרות אלפי ההרוגים הערבים על ידי כוחות הבטחון, ואת ההגבלות היומיומיות על חירותם- ואת הטרור כתגובה עליהן. אתה רואה את הטרוריסט המוסלמי כתת אדם ("חיית אדם נאצית") והם רואים את הציוני כתת אדם. אני מתאר לי שבהיותך אדם אמוציונלי, אילו היית בצד השני, העוולות היומיומיות שסובלים בני עמך יחד עם האנטישמיות שהיית סופג מסביבתך מילדות היו מגדישים אצלך את הסאה והיית מצטרף לארגון טרור. כשאני אומר שהערבים בחרו לעצם מנהיגים גרועים לאורך השנים זו הבעת דעה שאינה גזענית. אבל אם אני אומר שהתרבות הערבית מבינה רק כח, והיא שגרמה להם לבחור מנהיגים גרועים- אז אני גזען. אז אני טוען שהתרבות הערבית נחותה מיסודה, ושאין לערבים סיכוי להשתנות כי הם כאלה וזהו. להגיד שהערבים מבינים רק כח זה בדיוק כמו להגיד שהיהודים מבינים רק כסף. אלה אמירות גזעניות. ניסוי הכלא של סטנפורד [ויקיפדיה] הראה שתוך מספר ימים הפכו סטודנטים נורמטיביים ל"חיות אדם" תת אנושיות. האם כעבור שבוע, בגמר הניסוי, הם חזרו להיות בני אדם? נותרו פסיכופתים רצחניים? או שמעולם לא היו שום דבר חוץ מאשר בני אדם? בבני אדם טבועה היכולת להיות מרושעים כלפי בני מינם. כדי לחיות בשלום עם עצמם הם זקוקים לאידאולוגיה שתצדיק את זה. ההצדקה הכי פשוטה היא להגיד שזה שאני מרושע כלפיו הוא לא ממש אדם כי ככה וככה. "כופר" היתה הצדקה דתית מאוד פופולרית לאורך הדורות. גולדה העלתה את זה לדרגת אמנות- בלי דת, רק "אנחנו" והם "הערבים". אנחנו המסכנים, הקרבן, כי הערבים המרושעים מכריחים את ילדינו להרוג אותם- "לעולם לא אסלח לערבים על שאילצו את ילדינו ללמוד להרוג אותם". וגם- רק שנאה מובילה את הערבים. הם שונאים אותנו יותר ממה שהם אוהבים את ילדיהם - "שלום יבוא כאשר הערבים יאהבו את ילדיהם יותר משהם שונאים אותנו" יש לי עוד הרבה בנושא אבל היום קצר והמלאכה מרובה |
|
||||
|
||||
בוא נעשה ישור קו,כי אתה מתעקש לטעון דבר והיפוכו. אתה זה שטוען שאם היית פלסטיני היית מתצרף לארגונים הנאצים,לא אני.הרי אני טוען שהם מרושעים פסיכים ושגם אם הייתי פלסטיני אני לא הייתי מצתרף אליהם. אתה זה שרואה הכל בשחור ולבן ללא כל תפיסה מוסרית עקרונית. כל מה שכתבת נכון גם לגרמני בגרמניה הנאצית,רובם המוחלט היו בטוחים שהם עושים משהו טוב,אז מה?! הוא לא רואה את כוחות הבטחון נוגשים בכלום כי הם לא,אני בספק כמה ערבי ביו"ש ממוצע רואה חייל בכלל. בקיצור: "מוסר" --בהגדרה-- הוא משהו שאתה (כלומר כל אחד שמחזיק בעמדה מוסרית) שואף שתכול על כולם תמיד. מה שאתה מתאר זאת לא תפיסה מוסרית,אלה עיוות פילוסופי פוסט מודרני של אמת ומוסר. הגדרות המוסר שלי נכונות לצה"ל,לפת"ח לחמאס,לנחתים האמריקאים,לק.ג.ב. -לכולם.ותחת הנחות המוסר הללו אני רואה בחיות האדם הערבים תת יצוג של מוסר אנושי,וגם אם הייתי ערבי הייתי חושב כך. אתה שוב ושוב חוזר על הכשל המובנה בכל הדיון איתך,זה שמישהו אחר חושב משהו זה לא עושה אתה זה לנכון או מוסרי או צודק.זה לא. בשביל לטעון טיעון כזה אתה צריך להגיד מה ב"ציוני" הוא תת אדם,ולמה מגיע לו למות ואז לבחון ע"פ התפיסה המוסרית שלך האם זה צודק. לדוגמה:אתה טוען שמגיע לשכן שלך קנס כי הוא חסם לך את הרכב,שכן שלך (וכל המשפחה שלו מסכימה איתו) חושב שצריך להרוג אותך כי אתה הרעשת בין 14-16.-האם הטיעון שלך עובד לך פה? שניכם צודקים? לפי טענתך כן,הוא חווה חוסר נוחות וגם אתה ושניכם פועלים במסגרת מה שאתה תופסים כצודק. אבל ברור שזה לא המצב נכון?!,בן אדם מוסרי כן חושב שצריך לקנס עבריין תנועה ושלא רוצחים מישהו כי הוא עשה רעש. קבלת כל תפיסת עולם כלגיטימית זאת שחיתות ממדרגה ראשונה. אני חושב שכולם מבינים רק כח,אבל לא כתבתי את זה בשום מקום,בטח שלא "הערבים מבינים רק כח". וגולדה צדקה,במליון אחוז,בטוח שאתה רוצה להתווכח על זה?! בבקשה-תתן לי 4 עקרונות מוסרים שלך ואיזה עיקרון גובר על איזה עקרון ונראה האם באמת הציונים והערבים שווים מוסרית,אידאולוגית ומעשית. או שכמו שכל אדם סביר בארץ יודע זאת מלחמה של צדיקים יפים חכמים מדהימים טובי לב ומפצי אור ואושר מול חיות אדם מביוב האנושי. |
|
||||
|
||||
המשפט האחרון שלך די מייתר את הצורך בשאר הדיון. אם הוא ביטוי נכון של המציאות הרי שאין צורך להתווכח על השאר, ואם ניתן להוכיח שהוא שגוי הרי שהנחת היסוד שלך שגויה. כיוון שאין דרך בה אוכל לשכנע אותך שהנחת היסוד שלך שגויה, שהרי אתה מגיע לכאן מתוך מיסיונריות ולא כדי לדון באמת בהנחות היסוד שלך, אין לי שום דרך להמשיך בדיון. יש רק דבר מוזר אחד שאני רוצה לברר בגזענות הזו- כלפי מי בדיוק היא מופנית. מיהם בדיוק אותם "הם" חסרי המוסר, חיות אדם מהביוב האנושי? האם מדובר בערבים בכלל? במוסלמים בכלל? בערבים מוסלמים בלבד? רק מי שהורג יהודים? אני חוזר אל ניסוי הכלא של סטנפורד. תוך שבוע הפכו סטודנטים נורמטיביים לחיות אדם מהביוב האנושי. האם יהודים לא מסוגלים לכך מטבע בריאתם? האם אתה מוכן לחתום על כך שבין המשתתפים "הסוהרים" לא היה יהודי? |
|
||||
|
||||
אתה צודק,אני בספק אם תוכל לשכנע אותי להצדיק תפיסת עולם כ"כ אלימה ומושחתת.אבל אני עושה יותר מזה,אני אשכנע אותך שלפי תפיסת העולם המוסריתשלך (העקרונות המוסריים שאתה חושב שאתה מאמין בהם) הם חיות אדם ואנחנו הכי חתיכים שיש. (כן,כן,כל איש עם כבוד לאומי מינימלי הוא "מסיונר",כ"כ 90') כל מי שמחזיק בתפיסת עולם (שמבוססת היטב באסלם ובתרבות הערבית,ומכיוון שאני אדם הגיוני וסביר אני מרשה לעצמי לקטלג אותם כקבוצה ולבקר אותם כקבוצה) שקוראת לפגוע באדם אחר ע"ב שיוך קבוצתי בלי קשר לדעתו או מעשיו -מין,דת,גזע,מקום מגורים וכו'. מז"א היהודים לא מסוגלים לכך?! אני חושב שהיהודים יהיו הראשונים שיהפכו לחיות,ויהיו יותר גרועים מכולם.-אנחנו יודעים שיש מספיק יהודים שהצביעו למרצ,למשותפת,והם מראשי המארגנים של הBDS,בכל מדינה נורמלית בלי יהודים לעולם מרצ לא הייתה עוברת את אחוז החסימה מקס. מנדט שתיים . |
|
||||
|
||||
אתה אומר שאתה בספק אבל אין ספק. בדיון קודם כבר ביססתי את העמדה המיסיונרית שלך. ארענן את זכרונך בתגובה 651387 >> כל מי שמחזיק בתפיסת עולם...שקוראת לפגוע באדם אחר ע"ב שיוך קבוצתי בלי קשר לדעתו או מעשיו במילה אחת- גזענים, לא? >> היהודים יהיו הראשונים שיהפכו לחיות לגזענים? או שיש כאן קבוצה נוספת של של חיות אדם שמוגדרת אחרת? |
|
||||
|
||||
תודה,אז כבר כתבת את זה בתגובה אחרת ,וזה אומר שחשבת אז בדיוק כמו שאתה חושב עכשיו,אין איך לברוח מזה-אני מסיונר,זה מעל לכל ראיה ועובדה ידועה לאדם. לא,מי שרוצה לפגוע בהומואים הוא לא גזען,מי שרוצה לפגוע בנשים הוא לא גזען,מי שרוצה לפגוע בתושבי רמת גן,מי שרוצה ברופאים או עו''ד וכו' וכו'-הם לא גזענים. תיארתי לך בדיוק מה זה אומר חיות אדם,וזה ממש דבר טרוואלי אפילו במושגים שלך (שאתה חושב שיש לך) של מוסר,אני לא מבין למה אתה מתעקש לצמצם את זה ל''גזענות'' רק כי זה נשמע לך כמו מילה רעה מאוד. |
|
||||
|
||||
''אני בספק כמה ערבי ביו''ש ממוצע רואה חייל בכלל.'' - המשפט הזה לבדו מוכיח שאין לך מושג מה עובר יום יום על פלסטיני ממוצע. |
|
||||
|
||||
1.הטיעונים שלך תמיד חזקים. 2.נגיד והוא רואה,אז גם אתה מצדיק את הנאצים הערבים? 3.גם אתה טוען ש"היית הופך" לנאצי אם היית נולד לאוכלוסיה אחרת? (אנחנו מתחילים לראות מכנה משותף לשמאל,אז אתם ליברלים,הומנים,מוסריים ועם נטיה מוצהרת לנאציזם-מפתיע.) 4."המשפט הזה לבדו מוכיח שאין לך מושג מה עובר יום יום על פלסטיני ממוצע."-המשפט הזה לבדו מוכיח שאין לך מושג מה עובר יום יום על פלסטיני ממוצע. |
|
||||
|
||||
אני לא נכנס לדיון אתך בנושא כללי (פשוט בגלל הנטייה שלך לקרוא לאנשים נאצים). אני רק תוהה אם אתה עומד מאחורי הטענה (המשתמעת מהמשפט שלך) שערבי ממוצע ביו"ש רואה חיילים בתדירות נמוכה (עד כמה נמוכה?) |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שאתה מביע דיעות גזעניות כשאתה מנסה להעלות ביקורת מכלילה אך מנומקת על דתיים. מדוע אסור לבקר ערבים? אם אתה חושב שהם לא ראויים לביקורת כי אין טעם לצפות לסטנדרט מגזע נחות זה עניין שלך שכדאי לך לברר. אני רואה בערבים כבני אדם לכל דבר ועניין- מזכויות ועד חובות. התרבות שלהם גזענית להחריד ובהכללה אני חושב שערבים (גם בארץ) לוקים באנטישמיות במידה רבה- לא בגלל שהם ערבים, אלא בגלל שספגו בולשיט במינונים אסורים. את הנתון הזה הבאתי מספר פעמים ממקור מוסמך. מכיוון שכבר שמעת את ההסבר ומכיוון שאתה עדיין מנסה להפוך אותי או אותם לדמון כדי שהדיון יאבד מעוקצו אני משער שטרם הגעת לשלב שמאפשר לקלף את מה שצריך כדי להבין מה שצריך. ורצוי שלא תייחס לי מילים שלא אמרתי ומשמעויות מחוץ לקונטקסט. |
|
||||
|
||||
"אני חושב שיש לנו צבא מוסרי וטוב." באיזה סרט אתה חי? |
|
||||
|
||||
גם אני רוצה שיהיה יותר טוב תגובה 694433 |
|
||||
|
||||
יפה מאוד שאתה רוצה אבל איך אתה יכול לטעון שהצבא הוא בבסיסו מוסרי כאשר לא מעט מקרי רציחות של פלסטינים, מלבד זה של אלאור אזריה, לא מטופלים בכלים משפטיים ואם מטופלים (רק בגלל שאין ברירה) הם מטויחים, ושהצבא משמש בחברת שמירה של המתנחלים במקום מגן לתושבים המקומיים? להזכירך, גם מקרה אלאור אזריה טופל רק כתוצאה מקיומה של מצלמת בצלם במקום ולא כתוצאה מ"ערכי צה"ל" כפי שנטען. וגם העונש שקיבל קל יחסית לחומרת מעשיו ובנוסף נשמעו ללא בושה קולות הקוראים לחנינה כולל זה של הסוציאל-דמוקרטית הדגולה, שלי יחימוביץ'. |
|
||||
|
||||
יש לך בעיה עם רוח צה"ל? עם אייזנקוט ויעלון? הבסיס איתן, אבל כן- יש סחף. בגלל זה משפט אזריה היה כל כך חשוב. המערכת היתה צריכה לבחור בין שמירה על הערכים שלה לבין הפיכת עצימת העיניים למדיניות, והיא בחרה לא לוותר על הערכים למרות ביקורת ציבורית. |
|
||||
|
||||
משפט אזריה היה כל כך חשוב שהמערכת השקיעה המון משאבים ונקטה שחיתות של ממש על מנת לקנות הרשעה. והפעם אתה לא מרגיש כל כך רע עם זה. |
|
||||
|
||||
חשבתי שהקישור יהיה לפירוט של השחיתות. אתה מוכן להסביר איך קונים הרשעה בבית דין צבאי? |
|
||||
|
||||
הקישור (והדמיון לנמר משעשע) מסביר אי צדק שאפשר לראות בו סוג של שחיתות. נסגור על אי צדק. מדוע זה משנה אם מדובר באי צדק בבית דין צבאי או אזרחי? |
|
||||
|
||||
הטענה לא היתה שקיים אי צדק עבור בלתי מיוצגים (ולזה אני מסכים). אזריה היה מיוצג על ידי עו''ד מהשורה הראשונה. הטענה היתה שחיתות וקניית משפט אזריה באופן שלא פורט. טענה שהוא עצמו ועורכי דינו כלל לא העלו. |
|
||||
|
||||
דבר ראשון נעמיד את הדברים בהקשרם הנכון: - אתה שכרת עורך דין טוב שזיכה אותך בבית המשפט, והרגשת רע כי "קנית" צדק. למרות שככה בדיוק המערכת עובדת וזה הנוהל הרגיל התקין והמקובל. - המערכת שכרה פרקליט יקר בסכומי עתק על מנת להרשיע את אלאור אזריה, ואתה לא מרגיש רע על שקנו פה אי צדק. למרות שהמערכת לא עובדת ככה ואין זה נוהל רגיל, תקין או מקובל. ההשוואה ברורה? אחזור על דברים שכתבתי ואשתדל להסביר טוב יותר: ההליך התקין, הרגיל והמקובל הוא שאת התביעה והרשויות מייצגים עורכי דין של הפרקליטות. הפרקליטות לא מחליטה לשכור עורכי דין חיצוניים ומקציבה להם שכר על פי גודל התיק ורמת העניין שלהם בו. עורך דין מהפרקליטות הוא התובע. ככה זה עובד. פתאום המערכת מחליטה לשכור עורך דין פרטי יקר, בסכומים גבוהים מאוד, אחרי שכל ראשי המערכת יצאו מגדרם לחרוץ דין ולהשמיץ את החייל הנידון. ולא די בכך, אלא שהשופטת הצבאית והפרקליטים המלווים את המשפט מקבלים קידום תוך כדי המשפט, בזמן שהצבא מתאמץ לפאר ולשבח איזו "קצינה" מפוקפקת שכל מי שלא תמים לגמרי יודע שהיא משקרת, רק כדי לטייח את אפקט אלאור אזריה... זו שחיתות. שחיתות היא להשתמש בכספי משלם המיסים על מנת להפר את הנוהל ולשכור לתובע פרקליט פרטי יקר. שחיתות היא לשחד בדרגות את האחראים על המשפט. פשוט גועל נפש. |
|
||||
|
||||
המערכת גייסה למילואים פרקליט בכיר (ובכיר לשעבר בפרקליטות הצבאית). זאת לאחר שההגנה הצטיידה בעורכי דין יקרים וטובים משל עצמה. בידיעה מציינים מספר מקרים אחרים שבהם גויס וייסמן. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |