|
||||
|
||||
המצעד הזה, כמו כל הפגנה, אומר בעצם: אנחנו כאן, אנחנו נורמלים, אנחנו לא מתביישים, הפרהסיה היא שלנו, אתם צריכים להתחשב בנו. בתל אביב זה ברור היום מאליו. בירושלים - זה עוד רחוק מכך. המאבק של הגייז אינו מוגבל עוד לזכויותהם בדל"ת אמות, אלא למרחב הציבורי: מהי התנהגות מינית ראויה, מהי משפחה בעיני המדינה, מה יש להציג בשיעורי "חינוך מיני". התשובות של הציבור הרחב לשאלות האלה תלויות מאוד בחשיפה שהוא קיבל, בין השאר באמצעות מצעדים שכאלה. פעם, לומר שאתה תומך בזכותם של גברים לקיים זוגיות היה שיא הסובלנות. היום, אם אתה טוען שהמדינה צריכה לעודד משפחה עם אבא ואמא, אתה הומופוב דכאן. השינוי הזה לא צץ מעצמו, הוא תוצאה של עשרות שנים של מאבק בעולם ובארץ. |
|
||||
|
||||
כאן ראוי להזכיר שגם בתוך קהילת הגייז מתנהל במשך שנים הדיון לגבי התנהגות ראויה, מינית ואחרת - יש ביניהם שתי אסכולות, אחת ''שמרנית'' יותר ואחת ''קרנבלית'' יותר. אני אפרט אולי בהמשך - חשבתי שכבר כתבתי על זה באייל אבל לא מצאתי בחיפוש ראשוני. |
|
||||
|
||||
תגובה 203727 |
|
||||
|
||||
אני חושש שמספר האסכולות אצל הגייז איננו נופל ממספר האסכולות אצל אילו שאינם גייז. ובכלל - ההפרדה בין שני המחנות לא כזו ברורה ומתוחמת. בכל אופן, אני אישית תומך גדול בחינוך לאורח חיים שמרני על אף שאני מתהולל גדול בחיי הפרטיים. אני מניח שאני כמו האורתודוקס שחטא. |
|
||||
|
||||
אף אחד לא חולק על כך שהמאבק של הגייז חשוב, ואף אחד לא חולק על כך שחלה התקדמות חשובה בשנים האחרונות. השאלה שלי היא האם אפשר לקשור את ההתקדמות למצעד. אתה אומר שכן, אבל לא מנסה אפילו לנמק. לי אישית לא ברור למה המצעד מסייע בהעברת המסר ''אנחנו נורמלים'' ו''אתם צריכים להתחשב בנו''. לי דווקא נראה שהמסר שהמצעד מנסה להעביר הוא ''אנחנו שונים מכם, אבל לא אכפת לנו וזבש''כם. תתרגלו''. נראה לי שכבר כתבתי כאן שפעם מישהו קרא לי הומופוב אחרי שאמרתי לו שלדעתי הומואים לא שונים מאף אדם אחר ולא ברור לי למה הנטייה המינית שלהם אמורה לקבוע להם איך להתנהג. לי נראה כאילו יש רבים שחשוב להם להדגיש שהומו כן שונים מאנשים אחרים. |
|
||||
|
||||
זה נראה כמו מילכוד שההומואים והלסביות (חלקם) נתונים בו. הם הרי קוראים לעצמם ''הקהילה ההומולסבית''. קהילה אמורה לפתח סגולות שנובעות מהדינמיקה של היותה קהילה ולא רק מעובדת שונותם המינית של חבריה. |
|
||||
|
||||
יש דינאמיקות כאלה. |
|
||||
|
||||
אם במצעד הזה, כמו כל הפגנה, היו אנשים (לבושים) נושאים שלטים או שרים שירים, הוא היה אומר ''אנחנו כאן, אנחנו נורמלים, אנחנו לא מתביישים, הפרהסיה היא (גם) שלנו, אתם צריכים להתחשב בנו''. כמו שהמצעד נראה כיום עם אנשים חשופי שת והתנהגות מינית פרועה ופרובוקטיבית, הוא אומר בעצם ''אנחנו כאן, אנחנו לא נורמלים, אנחנו חוטפים את הפרהסיה מכלל התושבים בלי להתחשב באף אחד וכופים את החשיפה עליכם, על נשותיכם ועל ילדיכם''. |
|
||||
|
||||
בברזיל יש מצעד ''פרוע'' ופרובוקטיבי שכזה, שלפחות רשמית, הוא של כלל האוכלוסיה, או אולי אפילו הטרוסקסואלי למהדרין. |
|
||||
|
||||
אם היית מביא את הקרנבל הברזילאי לירושלים, על תלבושותיו וריקודיו, היית זוכה לאותו זעם מאותם חוגים דתיים. |
|
||||
|
||||
בתוספת קריאות "עבודה זרה! עבודה זרה!" |
|
||||
|
||||
וגם בתוספת קריאות "אללה אכבר" ו"ג'יזוס כרייסט". |
|
||||
|
||||
או ''עובדים זרים'' ''עובדים זרים''. |
|
||||
|
||||
גם אצלנו יש איזה דבר דומה שקורא לעצמו ''מצעד האהבה''. מיותר לציין שגם אותו אני לא אוהב, אבל ההבדל הוא שלא שמעתי על מטרות פוליטיות שהוא מתיימר להשיג. |
|
||||
|
||||
מארגניו של מצעד האהבה גם לא מנסים להכעיס את התושבים ע''י העברתו לירושלים. |
|
||||
|
||||
לא מדובר בהעברת המצעד לירושלים. יש כבר כמה שנים מצעד בירושלים, כמו גם מצעדש בתל אביב. השנה המצעד בת''א בוטל, והושאר רק זה שבירושלים, וטוב שכך. |
|
||||
|
||||
אני מתכוון לתת דוגמה למצעד הטרוסקסואלי, די מקובל על רוב החברה החילונית, שנראה ונשמע בדיוק כמו הגרסה המשוחררת של מצעד הגאווה. לא "אנחנו בני אדם כמוכם, תנו לנו לשבת בשקט גם בחלק הקדמי של האוטובוס", אלא חגיגה צבעונית, רועשת ומינית ברחובות. מי שמתנגד למצעד הגאווה (כמו האלמוני שלו הגבתי) רק בגלל הרעשניות שלו, ו/או המסר שהוא חושב שהרעשניות הזאת מעבירה (בניגוד למסר הרשמי), שיסביר בבקשה איך הקרנבל הברזילאי שונה, או איך הקרנבל הברזילאי לא בסדר. |
|
||||
|
||||
הקרנבל בברזיל רצוי ע''י רוב האוכלוסיה במקומות בהם הוא נערך. מאותה סיבה מצעד האהבה הוא טוב וראוי בשנקין אבל לא במאה שערים. |
|
||||
|
||||
ירושלים היא שטח ציבורי בארץ ישראל, שבה התנהגות שכזאת מותרת על פי חוק. המצעד בירושלים בודק אם הזכות החוקית הזאת קיימת גם שם גם מחוץ לנייר. |
|
||||
|
||||
מה זו "התנהגות שכזו"? מצעד זה יותר מאשר לעשות ברחוב מה שבא לך. פירושו חסימת כבישים, יצירת רעש רב וגרימת אי נוחות לתושבים גם אם הם מזדהים אידאולוגית עם מטרות המצעד. ראה גם תגובה 313847. |
|
||||
|
||||
זו אי-נוחות שיוצר כל מצעד. מי שמתנגד למצעדים בכלל - סבבה. מי שמתנגד למצעדים רועשים בכלל - גם סבבה. מי שמתנגד רק לוריאנט הרועש של מצעד הגאווה - שיסביר בבקשה במה הוא שונה ממצעדים רועשים אחרים, שלהם הוא איננו מתנגד. אני, דרך אגב, בקבוצה הראשונה. |
|
||||
|
||||
אבל אנחנו לא מדברים על מה שאני או אתה רוצים, אלא על החוק. החוק כיום לא מתיר לכל אחד לערוך מצעד איך ומתי שבא לו, ויש לכך סיבה מצויינת. לכן מה שאמרת קודם (''ירושלים... שבה התנהגות כזו מותרת על פי חוק) לא בהכרח נכון. |
|
||||
|
||||
אני מוכן להנפיק פטור מהדיון לאלו שמתנגדים למצעד הגאווה *וגם* לקרנבל. אלו שמוכנים שיערך קרנבל, ואלו שמוכנים לזנוח לרגע את התנגדויותיהם לקיום הקרנבל מטעמים לא-רלבנטיים, מתבקשים להסביר אם ואיך מצעד הגאווה שונה. |
|
||||
|
||||
בוא נבדיל בין רצוי למצוי. כיום המצעד הוא חוקי ויותר מכך, בית המשפט חייב את עיריית ירושלים לממן חלק ממנו. לעניות דעתי משלם המיסים לא צריך לממן שום מצעד שהוא, כמו כן חסימת כבישים צריכה להיות מוגבלת לאירועים חד פעמיים וחריגים בהיקפם, אם בכלל (נגיד צעדה של מליון איש בארץ בעקבות מלחמה כל שהיא). רוצים לצעוד ? יש מספיק מקומות לעשות את זה בלי לסגור רחובות, מצעד לא חייב להתקיים ברחוב הראשי. מעבר לכך בעוד כל מצעד חוקי צריך להיות מאושר, לא ראוי לדעתי לצעוד במקום בו המצעד פוגע ברגשות אנשים. ברמה החוקית אין למנוע את זה, אבל כן אפשר להעמיד לדין על חשיפה ומעשה מגונה בפומבי (ע"ע תקדים רמון, מסתבר שההגדרה די רחבה) צועדים בשכונות דתיות על מה שבמקום אחר נחשב נורמה. |
|
||||
|
||||
בכל מצעד שהוא, יש אלמנט של הקצאת כספי ציבור לטובתו, בין אם סגירת כבישים או הקצאת כוחות משטרה. לו היו מחליטים להביא קרנבל ברזילאי לקרבת מקום מגוריי הייתי מתנגד לכך במלוא עוזי, למרות שהייתי שמח לצפות באחד כזה *בריו דה ז'נירו*, ולא רק בגלל מטרדי הרעש והפקקים שזה היה גורם (ובנושא זה ייזכר לרעה המופע של האבן המזדקנת והפתטית, שנערך סמוך מקום מגוריי וגרם למשפחתי סבל בלתי יתואר), אלא גם בגלל שלא הייתי רוצה לחשוף את ילדי לדברים כאלה. |
|
||||
|
||||
כמו שכל חייל יודע, יש הבדל גדול בין כסף למשאבים. ממיות תמיד יהיו מספיק, אבל להחליף אלף ממיות באמר''ל אי אפשר. מבחינת המארגנים, המשטרה היא מטרד שבמקרה הטוב נובע מהצורך לשמירה על הסדר הציבורי ובמקרה הרע מיותרת לחלוטין ואף מזיקה. לעומת זאת הקצאת כסף מאפשרת קידום של כל מטרה, מטרה שלא אמורה להיות מקודמת ע''ח משלם המיסים (לדעתי). |
|
||||
|
||||
איזה נזק אתה חושש שזה יעשה לילדים? |
|
||||
|
||||
מיהי אותה אבן שהזכרת? אני מרגישה ממש בורה. |
|
||||
|
||||
אה, הוא. הוא לא אבן ולא ספוג! כבר חשבתי שפספסתי משהו. |
|
||||
|
||||
תלוי איזו התנהגות ''מותרת על פי חוק''. לא בכל שטח ציבורי בישראל ''מותר על פי חוק'' ללכת בחורה ללכת בחזה חשוף או לגבר ללכת בחוטיני בלבד. |
|
||||
|
||||
אז שיגידו המתנגדים שמפריעות להם הפרות החוק שנעשות על ידי הצועדים - הדדיים החשופים וכו'. (מעניין יהיה לראות מה ישתנה - המצעד, או החוק.) |
|
||||
|
||||
שאלת הזכות להתערטל במרחב הציבורי היא סוגייה מעניינת (אני תומך בזכותו של אדם לא לראות עירומים ברחוב, אבל זה לא כה ברור מאילו). מצד שני, ההתייחסות לקרנבליות של המצעד היא לא רק לחושפנות, אלא גם - במובלע או באופן ישיר - התייחסות לסגנון הצבעוני והקרוס-דרסרי (מין מתלבש בבגדי המין הנגדי). זה כבר עניין לאסתטיקה, לא לאתיקה. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שכבר דובר כאן על כך שהמצעד הירושלמי בשנתיים הקודמות היה יותר צנוע ומאופק מהמצעדים בתל אביב. |
|
||||
|
||||
נכון, אולי יותר צנוע לעומת המצעדים בתל אביב ובברזיל או בסין, אבל בטח שלא צנוע מכפי שבני אדם מתורבתים צריכים ואמורים להתנהג בצניעות ברחובה של עיר. עניין של בושה, אתה יודע. מכיר את סיפור אדם וחווה? ויתבוששו... |
|
||||
|
||||
מה לא צנוע בללכת ולהחזיק שלטים? הצעדה בירושלים לא שונה מכל הפגנה אחרת. למען האמת, ראיתי הרבה יותר בשר חשוף ביום הסטודנט האחרון.* שלא להגיד - בכל יום קיץ ממוצע. *טוב, לא האחרון. האחרון היה בלילה. ובכל זאת, ירושלים וקר. אבל זה שלפניו. |
|
||||
|
||||
זו הייתה אני!* *מה שמעלה את השאלה מי מהשותפים השתמש במחשב שלי, ולמה. |
|
||||
|
||||
ברגע הראשון היה נדמה לי שאת מעידה על עצמך שאת היית זאת שעליה האלמוני אמר ''ראיתי הרבה יותר בשר חשוף ביום הסטודנט האחרון''. רק אחר כך קלטתי שאת גם האלמוני. |
|
||||
|
||||
יש גבול לרמה שבה אני משתפת פה. |
|
||||
|
||||
כן, זה די הפתיע אותי. מי שיש לו בעיות עם הבנת הנקרא חי חיים הרבה יותר מעניינים. |
|
||||
|
||||
תחשוב איזה כיף למי שיש בעיות בהבנת הנשמע! ד"א, גם אני הבנתי את תגובת האלמוני/עפרונית כמוך. |
|
||||
|
||||
אז זהו. שלא. המצעד בירושלים אף פעם לא היה כמו המצעד בתל אביב ולא הולכים שם אנשים חשופי שת. התמונות בעיתונים, כם בהארץ נלקחו מהמצעד בתל אביב. התקשורת הרי זקוקה לאקשן. ______________ ביום המצעד-שלא-צעד ניסתה קבוצה קטנה של אנשים לצעוד בכל זאת. עוד לפני שהם התחילו נעצרו כולם, 30 איש ואשה. מי שלא נעצר היו בן גביר ומרזל שעמדו בצד והתחילו במהומות. ומאין ידעו בן גביר ומרזל להגיע לשם, והרי זה תוכנן בדיוק יום מראש, לא יותר? מהכתב של Ynet שאליו התקשרו האנשים לספר לו על תוכניותיהם. |
|
||||
|
||||
למען האמת, השנה (היות ולא היה מצעד בתל אביב), התמונות נלקחו מאותם שלושה בחורים-חסרי חולצה שעמדו מול מעגל צלמים ועשו פוזות במשך עשר דקות, עד שלכולם היו מספיק חומרים. ואם בחורים-בלי-חולצה זה מקסימום הפרובוקציה שהעצרת הזו יכלה לספק, אני חושבת שזה אומר הרבה מאד על המצעדים הירושלים - לטובת כל טועני ה''אבל למה הם צריכים להחצין את המיניות שלהם''. |
|
||||
|
||||
היה קצת דראג. נפגעים מקצועיים עשויים להיפגע גם מזה. |
|
||||
|
||||
חוץ משני/שתי מנחי/ות האירוע? טוב, אני לא ראיתי דראגיסטים/יות, ודווקא חיפשתי. נפגעים מקצועיים עשויים להפגע מכל דבר - בשביל זה הם מקצועיים בתחומם... |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |