בתשובה לאלי, 10/05/03 4:54
תרבות עילית מול תרבות פופולארית 145598
אלי, אשר,

ברצוני להתייחס לוויכוח ביניכם כנציגים של שתי תפיסות תרבותיות מתנגשות. זהו ויכוח בין שני "אנשי קצוות". דבריי שלהלן אינם מתייחסים לאישיותכם הפרטית אלא לפרסונות שלכם כפי שאני מכיר אותן בפרסומיכם ברשת.

את אשר אני מזהה כנציג האידיאולוגיה האמנותית של "המודרניזם העילי", אמנות אליטיסטית הדוגלת באינדיבידואליזם ייחודי, ואת אלי כנציגה של ה"תרבות הפוסטמודרנית" שבה היטשטשו הגבולות בין התרבות הגבוהה ותרבות ההמונים, שבה הקיטש והתרבות הפופולארית השתלבו בצורות של התרבות הגבוהה והם יוצרים תרבות המונים אחת, גדולה ומגוונת. (ראו דיון 1176 בפרק "הייצור התרבותי משתלב בייצור הסחורות").

אשר מייצג את הצורך באינטימיות של היחיד, צורך חריף עד כדי כך שהוא מוכן לוותר על קומוניקטיביות ותקשורת יומיומית הנראית לו כמרדדת את הרגשות ומקהה את התחושות. אלי, לעומת זאת, רואה במה שאישי מדי, ואינו קשור באופן מובהק לחברתי, התחפרות במאורה הנפשית עד כדי כך שאולי אף אין בה יכולת ליצור תרבות, שממהותה היא קיבוצית, או כלשונו: "התזה של שכטר עם היותה מעניינת כשלעצמה היא אנטי קומיוניקטיבית מעצם מהותה וקבלתה רק תוודא שהשירה תיעלם ככלי תקשורת שיכול לעניין את הקהל הרחב מהר אף יותר אף משהיא נעלמת היום."

ואכן האמנות העילית מציבה בעיה לכלל החברה, רק למעטים יש הפנאי, היכולת, הידע הנצבר והכישורים להתעמק בה ולהנות ממנה. ולפיכך נשאלת השאלה מה יהיה על כל השאר? ומנגד נשאלת השאלה: האם התרבות הפופולארית המודרנית (או ליתר דיוק "התרבות הפוסטמודרנית") יכולה באמת לתרבת את המוניה? את השאלה הזאת כבר הצגתי באייל בסקירת ספרו של נתניאל וסט "יום הארבה" דיון 437. וסט, סופר מודרניסטי מובהק, סבר שתרבות ההמונים אינה יכולה להוות את חישוקי החברה ותוביל לשואה חברתית (התייחסות לחיזוי הזה בתגובה 17894).

יש כאן אפוא לפנינו שתי קצוות ושאלות שנראות לי אמיתיות. דומני שגם לא יכולה ליפול הכרעה ממשית לכאן או לכאן, וכל אחד צריך למצוא את מקומו על סקלת האפשרויות שבין הקצוות הללו, ואחרי כן ללמוד לנוע על גבי הסקאלה הזאת, בשני הכיוונים.
קומוניקטיביות 145602
ברור שלא נסתרה ממך הסתירה בין ויתור על קומוניקטיביות לבין פרסום שירים, מניפסטים והודעות באייל. משמע, הויתור הוא לא על קומוניקטיביות בכלל אלא על חלק מהקהל. אין לי דבר וחצי דבר נגד הבחירה הזאת, אבל מפריעה לי הגישה המתלווה אליה לפיה מי שבחר אחרת הוא בזוי, נקלה וראוי למוות (אמנותי, אני מקווה).
תרבות עילית מול תרבות פופולארית 145630
למעט הסתייגויות קטנות אלו או אחרות, אני בהחלט מסכים.
אך שוב, איני רואה צורך באותה מערכת התייחסות של מעלה ומטה, אליטיזם ונחיתות. כל בני האדם נחותים באותה מידה, וכמו שאמרתי באחת מתגובותי הקודמות: "את הפסגות שמרו לעצמכם". אין לי רצון בחלומות שווא מסוג זה.

את הבעיה באשר לכלל החברה איני רואה כלל צורך לפתור. איני פונה אליה בדברי, בשירתי או במחשבותי. בעצם קיומה בלבד יש די רע. כמו שאמרתי בתגובה זו (תגובה 145627), אני פונה אל אלו שמוצאים אותה, את שירתי, ראויה. הם יידעו מדוע. אלו שלא, לא. איני מוצא טעם להסביר להם דברים שבכל מקרה יבינו יום אחד, ככולנו.

ואני רוצה להודות לך על אחת התגובות הראויות היחידות בדיון זה, שמאפשרות, בכוח עצמן בלבד, להעניק לו את הכותרת "דיון".
תרבות עילית מול תרבות פופולארית 145632
אכן יש כאן דיון שאינו ניתן להכרעה בין שתי השקפות עולם שונות ,שכל אחת בדרכה שלה היא לגיטימית.
תרבות עילית מול תרבות פופולארית 145647
ומי שלעולם לא יבין, מה יהיה עליו?

האם אתה חושב שכל בני האדם, כולם, יבינו לבסוף את האמת, תהיה אשר תהיה? ‏1

האם אתה מודע לעובדה שיש אנשים שברגעיהם האחרונים עדיין ממלמלים דברים מופרכים, מתוך אמונה שלמה, ומתים כך?

1 וכאן אני לא מתכוונת לשירה שלך.
תרבות עילית מול תרבות פופולארית 145655
לא אמרתי שיבינו את ''האמת'', אמרתי שיבינו לכשיבוא היום את מה שאינם מבינים היום. שימי לבך לצורת הרבים כאן.

ישנה אמת אחת, אמנם, שמקשה על ההתעלמות ממנה. וזו כשחרחורי הגסיסה של עולם, תרבות או אדם מממשים את נבואתם.
עיניים להם ולא ייראו 145672
לבני האדם יש תכונה מרגיזה: הם נוטים להתעלם מהאמת במקרה הרע, ולהמציא לה פרשנויות שונות במקרה הטוב. במקרה הטוב ביותר, כולם מבינים משהו (בהדרגה או ברגע אחד), ומתחילים אט-אט לקבור אותו תחת גיבוב של אמונותיהם הקודמות. או שהם רושמים לעצמם לזכור מה הבינו, ושוכחים בכל זאת. מעטים מגיעים להבנה שלמה של משהו ומשנים את צורת ההסתכלות/פעולה שלהם בעולם על בסיס זה.

ההנחה שכולם יתקדמו, בחשיפה של שכבה אחר שכבה, אל הבנה אחת ‏1, או אל ריבוי הבנות, או אל הבנה הדרגתית של *משהו* - תצטרך, לצערי, למצוא לה חיזוק איתן יותר מאשר אמונתך בה. כפי שהיא נראית לי, זו אמונה מודרניסטית ואידיאליסטית נאה מאוד.

1 וזה מתוך ההנחה האופטימית, שיש "הבנה אחת", או שיש משהו ש"גורם להבין" אותה.

________
ברקת, חזרה מ"המנגליסטים", נהנתה מאוד והצטערה לגלות אולם ריק כמעט לגמרי.
עיניים להם ולא ייראו 145681
אולי לא הסברתי עצמי כראוי, לא הבנת כליל למה כיוונתי בדברי. אין לי שום אמונה, ולו הקטנה ביותר, ביכולת או באפשרות לשנות את מהלך הדברים לטובה. אין בי ולו בדל של ספק בכך, וגם אינני מנסה לשנות את מהלך הדברים.

הדבר האחרון שניתן להבין מן התגובה שלה הגבת, לדעתי, הוא אמונה כלשהי ביכולת ההבנה של האדם הממוצע.
עיניים להם ולא ייראו 145746
או.קיי, אבל איך זה מסתדר עם המשפט "יבינו לכשיבוא היום את מה שאינם מבינים היום"?
עיניים להם ולא ייראו 145751
כל נביא חורבן יודע שיבוא יום בו המציאות תטפח על פני הכופרים ובדרכם לגיהנום הם יספיקו רק להתחרט על עיורונם וקהות חושיהם.
תרבות עילית מול תרבות פופולארית 145687
חוסר קומוניקטיביות כאשר הוא דרוש למשהו, משרת מטרה כלשהי - אני עוד (איכשהו) יכולה להבין. אבל חוסר הקומוניקטיביות שמוצע על ידי אשר שכטר לא מובן לי כלל (וניסיתי). מדוע בכלל לכתוב משהו אם המטרה היא שלא יובן ?

מילא אם תגיד שבשירה ראוי לכתוב דברים מקודדים ואפילו בלתי ניתנים לפענוח (אני איני סוברת כך. "אוקפי" ואני כמייצגת של העיתון כאן סוברים כי שירה צריכה לכלול מסר בר-פענוח, גם אם לא באופן מיידי). אבל מה הטעם בלכתוב על שירה או אמנות בצורה בלתי קריאה כאידיאולוגיה ?
מה הטעם? מר. 145694
אם בעיניך שירה צריכה לכלול מסר בר-פענוח אזי לכי לחיל הקשר הצה''לי ועסקי שם בקידוד מסרים ובפענוחם. אם רצונך לעסוק בשירה חדלי מלשחק ''מסירות''.
מה הטעם? מר. 145699
פרט למשחק הלשוני (פתטי אמרנו ?) לא הבנתי את התשובה כלל.

כן, בעיני שירה צריכה לכלול (בין היתר) משמעות. שירה הבנויה על סמך אסוציאציות של הכותב, ושאינה מתחשבת כלל בנמען, היא בעייתית (אם להשתמש בהגדרה עדינה).

מעבר לזה, שירה צריכה לכלול עוד כמה מרכיבים, ביניהם מרכיבים אסתטיים. אבל אלה לא מספיקים.
"בעייתית"? באיזה אופן? 145703
מסוכנת למשטר? מסוכנת לציבור? מסוכנת בכלל?
"בעייתית"? באיזה אופן? 145763
בעייתית במובן הגרוע ביותר שיש: היא משעממת.
כל משפחת וישנה משתתפת בדיון! 145764
כל משפחת וישנה משתתפת בדיון! 145826
ומעניין שיש לחלקיה דעה די זהה.
מדהים. התגלו שני אנשים עם דעות דומות. 145845
יש אלוהים 145848
בו'הנה אתה אל תריב עם אשתי! 145827
"משעממת".
אולי מה שמשעמם את עוזי ו. לא משעמם את מישהו אחר?
יש כאלה שדווקא שירה לא מובנת, היא שמעוררת את סקרנותם.
להיפך, תריבו (רצוי בנימוס). 145849
משהו אחר מעורר את סקרנותי - האם שירה "לא מובנת" שמעוררת לדעתך סקרנות היא באמת-ובתמים חסרת פשר (ולכן לא מובנת), או שמדובר דווקא בשירה שאפשר לפענח (ואם כך, האם נדרש לפענוח ידע שאין לקורא משכיל אקראי?)

לגבי האפשרות הראשונה, אפשר להעסיק את המחשב שלי בכתיבת שירה במשרה מלאה; עם האותיות, המלים והמשפטים הוא כבר מסתדר, ורק עם המשמעות יש לו קצת בעיה. אם זה לא מפריע לך, אני יכול לשלוח כמה אלפי שירים להנאתך.
על מתמטיקה (מחשב) ושירה 145882
ישנה קבוצה שנקרא oulipo (בצרפתית: סדנת לספרות פוטנציאלית (בתרגום חופשי מאנגלית) שאליה משתייכים מתמטיקאים, אשר טוענים כי הקשר בין ספרות (שירה ופרוזה) לבין מתמטיקה הוא קשר הדוק ולפיכך אפשר ליצור ספרות על בסיס עקרונות ומבנים מתמטיים.
לדוגמא: כתוב שיר. מצא את כל שמות העצם בשיר. עכשיו החלף כל שם עצם בשם עצם אחר הנמצא מרחק של 7 מקומות במילון נתון.
דוגמא נוספת: כתיבת סיפור ללא האות "E" (הדוגמא הזו נזכרת בספרו של סינג "סודות ההצפנה")
נשמע מופרך? ייתכן, אך העובדה היא כי קיימת וחבריה כותבים ויוצרים. על האיכות כמובן, אפשר להתווכח..

אולי עכשיו הרעיון עם המחשב שלך לא נשמע כל כך דמיוני.

דיוידי-ליימר: אינני חסיד של השיטה ומעולם לא ניסיתי אותה.

מרבית האתרים הם בצרפתית (שאינני אמון על הבנתה), אז הנה שני אתרים באנגלית:
אתר (עם קישורים לשירים על פי השיטה):
ועוד אתר:
לבריאות
על מתמטיקה (מחשב) ושירה 146022
אני לא חסיד של תרגילים טכניים בשירה.

אגב, מן ההודעה הקודמת שלי ניתן להסיק שהמחשב שלי כותב את מרבית היצירות ב''במה חדשה'' (לאחר השבתת מנגנוני הכתיב והתחביר). ובכן, למיטב ידיעתי הוא לא.
על מתמטיקה (מחשב) ושירה 146029
כל מי שקרא את Stand on Zanzibar של בראנר מוזמן להזכר במשפט הסיום (שלא יובא כאן מסיבות מובנות).
"בעייתית"? באיזה אופן? 145767
אני הייתי בוחר דווקא בפרשנויות ''מיותרת'', ''משעממת'' או אף ''חסרת ערך'', אבל זה אני. מה שאתה כתבת - נו, היית רוצה.
מה הטעם? מר. 146639
לדעתי, על פי השירים, שהופיעו באייל במסגרת השיתוף עם אוקאפי, את מחפשת רק משמעות ללא שירים.

או אם נקרא לילד בשמו, מסר חינוכי. להורות לקורא את דרכיו בעולם.

אפילו מחברי התנ''ך שמרו על עמימות מסוימת, שהוא ללא ספק ספר עם משמעות-מסר, כדי שיוכל להיות פתוח לפרשנויות למציאות המשתנה.

אוקאפי לא דואגים לפתח הזה כמעט. בכל זאת, הרי בכל טקסט יש אין סוף משמעויות.
מה הטעם? מר. 145704
אתה ער לכך שמתן הוראות כאלה מתאים יותר לאותה מסגרת צה"לית אליה אתה שולח את טלי מאשר לויכוח על ענייני תרבות?
אנא השתדל לתת לטלי את הכבוד 145721
שהיא נותנת לך ( אינני יודע למה ) וענה לשאלות וההערות הרציניות שהיא מעלה בפניך תשובות רציניות בהתאם .
עד כה לא העלית שום תשובה רצינית לדבריה, מעבר לחידודים לא ברורים , ושאלות בתשובה לשאלות . אם ברצונך שיתיחסו אליך ברצינות עליך לענות ברצינות ובפירוט .
אנא השתדל לתת לטלי את הכבוד 145722
יש לי הרגשה שלא התכוונת לענות לי אלא להוא שסבל.
אנא השתדל לתת לטלי את הכבוד 145735
צודק בהחלט התשובה היא לאייל שסבל , שסגנונו מזכיר משום מה את זה של מר שכטר.
לא אשר לא שכטר 145737
אלי, ה-אד הומינם שלך מגיע לסף משפיל. אינני אשר שכטר.
(ההשוואה מגוחכת ואינה מצביעה על דבר. כאילו הייתי טוען ש"טיעוניו של 'אלי' המסתורי מזכירים במידה מסויימת את אגרות נפוליאון שבין 1805-1807". האם נסיק שאתה נפוליאון? אולי נפוליאון של אריק בליר. די, הנח לזה. זה מגוחך).
לא אשר לא שכטר 145742
מהטקסט של תשובה 145595 דווקא אפשר להסיק אחרת.
אבל בסדר אני מקבל שאתה אינך שכטר הדמיון בין צורת החשיבה של שניכם מפליא.
לא אשר לא שכטר 145790
פתטי.
לא אשר לא שכטר 145795
די כבר האלכס מאן הזה בלבל אותך לגמרי עם כל הדמויות שלו ועכשיו אתה מחפש מתחזים בכל מקום. לא מתאים לך.
לא אשר לא שכטר 145807
בסדר אמרתי שכנראה אני טועה . בסך הכל הבעתי את תמיהתי על כך ששני אנשים שונים מתבטאים בצורה דומה עד זהה לגבי אותו הנושא .
לא אשר לא שכטר 145828
אולי הם נשואים? (יש לנו כאן מקרה כזה...)
לא אשר לא שכטר 145830
נראה שהצירוף של קטנוניות, רוע ושעמום הוא קטלני.
לא אשר לא שכטר 145956
נראה שהצירוף של חסדנות ופסיכולוגיזם חובבני הוא יותר קטלני.
תרבות עילית מול תרבות פופולארית 145850
קטע שקראתי אמש, במקרה:

"באמצע האולם הסמוך עומדת קופסת-פח על דוכן-עץ. אין זו אלא קופסה פשוטה ביותר, סגורה, שצורתה גלילית, בנושא "קופסת פח".
לפני המוצג הזה עומד ילד קטן, לבד, ועיניו מרוכזות בקופסה.
"מה אתך ילד?", שואלת האשה בנימה אימהית, "הוריך איבדו אותך פה?"
היא מתכופפת אליו ונבהלת קצת, כי לקטן שיער שחור. לאחר שיחה קצרה מתברר, שאין זה אלא מבקר-אמנות ידוע-שם.
"זאת," אומר המבקר ומצביע באצבע קטנה על הקופסה, "זאת היא יצירת-מופת!"
הבעל אינו רוצה להחמיץ הזדמנות ללמוד משהו ושואל:
"לפי איזה קריטריונים אתה שופט יצירה?"
"בין השאר," מסביר העבדקן הקטן, "שואל אני את עצמי מה מבקש האמן לומר לנו. ואז אני מחליט, אם האמצעים שבהם השתמש אכן מתאימים למסר. קופסה זו, הסגורה לחלוטין, מבטאה את אי-היכולת הגמורה לקיים כל קשר והתחברות. שום דבר מבפנים אינו פורץ החוצה, ודבר מבחוץ אינו מגיע פנימה. האמן אומר לנו, באופן מרשים ביותר, שאי אפשר למסור לנו דבר. והאמצעי להעברת מסר זה משכנע ביותר."
"האין כאן איזו סתירה?", מעז הבעל לשאול בזהירות.
"מובן מאליו!", משיב הקטן נרגז, "אם לא – לא היה זה מעשה-אמנות!""

(מתוך הסיפור "בעל ואשה רוצים לבקר בתערוכה", בספר "ראי בתוך ראי: לבירינת" מאת מיכאל אנדה. מגרמנית: שלמה טנאי).
אנטואן דה סנט-אכזופרי היה שם קודם 145865
האין זאת אינטרפטציה (או לפחות מקור ההשראה) על הרעיון "נחש בריח" ו- "צייר לי כבשה"?
אנטואן דה סנט-אכזופרי היה שם קודם 145886
ייתכן. לדעתי זו ביקורת על אמנות "סתומה", ו/או על מבקרי אמנות (שמת לב לאופן בו מתואר המבקר?). יש לציין כי הספר כולו הוא אחד הטקסטים המוזרים והסתומים ביותר שקראתי מימי.
תרבות עילית מול תרבות פופולארית 145907
מאמר של ג'וליאן ספלדינג, מייסד הגלריה לאמנות מודרנית בגלזגו מסביר "מדוע זה בסדר לא לאהוב אמנות מודרנית". בין השאר מתוארים במאמר מוצגים שדומים לאלה בסיפור שהזכרת, ובהם, צואת האמן בקופסה חתומה בחתימתו, וקופסה חתומה ובה גליל נייר ארוך שלאורכו קו - בדופן החיצונית של הקופסה נרשם אורך הקו והיום בו האמן שרטט אותו.

ספלדינג מנסה גם להסביר מתי אמנות אינה עבודה בעיניים באמצעות המונח "אור אסתטי" ( “aesthetic light”), ראו שם:
תרבות עילית מול תרבות פופולארית 145929
מיכאל אנדה, מחבר "הסיפור שאינו נגמר"?
תרבות עילית מול תרבות פופולארית 145931
הוא ולא אחר. בניגוד לכל הספרים האחרים שלו (שאני מכיר), ''ראי בתוך ראי'' אינו ספר ילדים.
תרבות עילית מול תרבות פופולארית 145974
מיכאל אנדה וספריו:http://www.sudley.com/nes/htm/nes_stuff/ende.html

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים