|
כן, אבל לא ממש.
לכל דבר שלילי בעולם אפשר למצוא מופעים חמורים יותר או פחות שלו. זה שאני מצביע על נהיגה פרועה בכבישי בלאגניסטאן וטוען שבגלל הבלאגן בכבישי המדינה הזאת המון אנשים מתים, זה לא טיעון מחליש טוב/אפקטיבי להצביע לי על מדינת פחותאויותרבסיידריסטאן בה בסה״כ המצב סביר אבל גם בה, במידה פחותה, יש תופעות של נהגים שמתפרעים בכבישים (בטח כשהמשטרה המקומית מנסה להתמודד עם הבעיות בצורות שונות).
האם הערבוב בין דת ומדינה בבריטניה יש בו מן הבעייתיות? כן, במידה מסוימת, אבל מידת הנזק היא מצומצמת יחסית משום שהבריטים מבינים מה מסוכן בערבוביה הזאת ובכל מקום שקיים יותר מידי סלט, הם דואגים לשבת ולחשוב איך מסדרים את המערכת ככה שהבעיה תשאר קטנה ולא משמעותית/מסוכנת מידי. כן, יש מערכות חינוך מגזריות בבריטניה, אבל הבריטים מבינים את החשיבות של לימודי ליבה כדי לצמצם את הבעיה1. כן, בבריטניה ראש הכנסיה עומד בראש המדינה, אבל הדמוקרטיה הבריטית מגבילה את כוחו של המונרך באמצעות מערכת חוקתית ומבנה שלטוני שבו למונרך יש תפקיד סמלי בעיקרו, בעוד שהכוח הפוליטי המעשי מרוכז בידי הפרלמנט והממשלה. נכון, לרב הראשי היה מושב בבית הלורדים, אבל נו באמת - אי אפשר להשוות את זה למצב בישראל עם הרבנות הראשית שיכולה להחליט החלטות בדיני אישות שגוררים את הפעלת המשטרה או הוצאה לפועל כי איזה מזוקן החליט משהו על פי ההלכה.
אם תנסח זאת אחרת אוכל כן להסכים. אם תשאל אותי מה הבעיה הכי חמורה בישראל בהקשר של הערבוב בין דת ומדינה, אני אסכים שמערכת החינוך הביזיונית2 בישראל היא החמורה ביותר מביניהן. אבל זה כבר עניין של מה יותר או מה פחות. זה לא אומר שהבעיות האחרות הן לא באמת בעיות או לא באמת חמורות.
הבעיה בישראל היא לא שיש מידה מסוימת של ערבוב בין דת ומדינה. הבעיה בישראל היא שיש ערבוב מופרע שכזה ושלא עוסקים בה כמו שצריך ב-Nation building ותחזוקת יציבות המשטר. מגועליזציה לגועליציה, תמיד חשבו צעד וחצי קדימה ולעזאזל עם מה שזה עושה למדינה ומוסדותיה בטווח הארוך.
_____________ 1 עד כמה זה מספיק או לא, זה נושא שאפשר להעלות כשמנסים לבחון את הבעיות בחברה הבריטית. מי אמר שלבריטניה אין בעיות? עד כמה יש או אין, זה עניין לבחינה לגופו של עניין אם וכאשר נדבר על החברה הבריטית. 2 שהן עיוות בו מפלגות פוליטיות מחנכות את ילדיהן לנאמנות למפלגה בכספי מדינה, בלי שלמדינה מתור להתערב, אפילו לא קצת, בתכני הלימוד. אני לא מכיר מדינה שנחשבת דמוקרטית שיש בה עיוות כל כך מופרע בשיטה הדמוקרטית.
|
|