|
||||
|
||||
לפני שנים רבות העליתי את ההשערה כי הרמה בתחרויות שונות המתוארות כאליפות אירופה או אליפות העולם בענפים שונים כמו אתלטיקה,ג'ודו, התעמלות ואחרות, היא מאד לא אחידה ולא בהכרח גבוהה. יכול להיות שספורטאים אולימפיים רבים חוששים להיפצע או לחשוף טכניקות חדשות שפיתחו. כמוכן יתכן שמדינות "אולימפיות" מנצלות את האפשרות לשלוח יותר מתחרים כדי לאפשר חשיפה וניסיון לספורטאים הפחות בכירים שלהן. זה מאפשר לספורטאים ישראלים להשיג בתחרויות אלו דרוגים גבוהים ולועד האולימפי הישראלי להציגם כמועמדים למדליה. נדמה לי שלינוי אשרם היא היוצא מן הכלל. ההיקף והעקביות של הישגיה מסמן אותה כמדליסטית אמיתית. גם נבחרת ההתעמלות האמנותית ואלכס שטילוב המתעמל מסתובבים באזור שקצת מתחת לפודיום. אני מניח שכהערכה זה לא שווה הרבה. הסיכוי של ספורטאי צעיר שדורג במקומות הנמוכים ולפתע מתבגר ומבשיל לזכות במדליה, גבוה יותר, אני חושב, משל ספורטאים מנוסים שכבר הגיעו לשיא יכולתם והתברגו למקום ה-6 וכיוב'. אני לא אהיה מופתע אם לינוי תזכה במדליה. ועוד רציתי להעיר כי הספורט שבו זכתה סמברג למדליית ארד הוא תחרות בו בנות בד"כ צעירות, בועטות אחת לשנייה בפרצוף. אני מבין את שמחת המקורבים והמשפחות, אבל בהתחשב במערכת הבריאות המהוללת שלנו הייתי חושב שהג'ודו מספק לה מספיק לקוחות ולא כדאי שהטקוואנדו יצטרף אליו. |
|
||||
|
||||
נראה לי שהתבלבלת, שטילוב לא העפיל לגמר וכבר חזר לארץ. אולי התכוונת לארטיום דולגופיאט (סשה, יאשה, כל הרוסים אותו הדבר). |
|
||||
|
||||
א. אתעלם באלגנטיות מן העוקצנות. ב. לא התבלבלתי. אני לא ממש עוקב אחר שידורי האולימפיאדה. את סמברג בועטת לפרצוף של הטורקיה ראיתי כשבוע לאחר הארוע. שטילוב אאז''ן הגיע למקום שישי באולימפיאדה הקודמת וכפי הנראה זה היה השיא שלו. ג. דולגופיאט הוא מתעמל צעיר שעלייתו לגמר מן המקום הראשון מבשרת טוב. ונדמה לי שזה מבטל את הטענה שלי שאשרם היא היוצא מן הכלל. גם הוא בעל הישגים מרובים ועקביים. ד. אם הזכרת אותו, נראה לי שהפסימיות של מגיבים אחרים כאן אינה מוצדקת. אם אשרם ודולגופיאט יזכו במשהו, שלוש מדליות זה נחמד. ה. בקשר לשם הרוסי, למיטב ידיעתי הנ''ל עלה לארץ הרבה לפני שהחל בקריירה של מתעמל, כך שלמרות שמו, אינו חלק ממחנה הפליטים. אין פסול במחנה פליטים אולימפי (ע''ע שוויץ), אבל קשה להבין איך מחברים ''לאומנות'' אולימפית עם ספורטאים שלא טורחים אפילו לעברת את שמותיהם המצביעים (גם אם באופן כוזב) על זרותם. |
|
||||
|
||||
ברכות לדולגופיאט על הזכייה במדליית זהב. בינתיים התברר לי שהוא עלה ארצה בגיל 12, אבל החל בקריירה כבר בגיל 6. אין ספק שהמדליה הזו נבנתה על תשתיות רוסיות (אוקראיניות?). יחד עם זאת, אפשר לומר שלישראל היה מספיק זמן לקלקל את הילד. אין ספק שלרוח היזמות והסטארט-אפ של ראש ממשלתנו החדש, יש מניות זהב בהישג הזה:) |
|
||||
|
||||
הקדמת אותי, רציתי לכתוב שרוח ממשלת השינוי מגיעה עד טוקיו :)1 1 בפראפרזה על חידוד שזכור לי באחד מטורי ההומור בעיתונות מלפני שנים רבות - מאז שהליכוד עלה לשלטון, אנחנו כל שנה זוכים באירוויזיון2. 2 וזה היה מדויק עובדתית בשעתו. |
|
||||
|
||||
תחשוב לאיזה הישגים היה מגיע אם הוא לא היה עולה לארץ.. |
|
||||
|
||||
בנוגע לשאלה למי הקרדיט על דולגופיאט, לישראל או לרוסיה או לברית המועצות: נניח אפילו שהוא היה מקבל את כל גידולו הספורטיבי שם, עדיין מגיע לישראל קרדיט. זו הרי לא היתה הגירה למטרות ייצוג ספורטיבי (וגם דוגמאות כאלו יש למכביר בעולם, אף אחד כבר לא מרים גבה1), אלא הגירה נגד האינטרס הספורטיבי, לפחות לכאורה, ובגלל שדברים אחרים שם (אנטישמיות?) וכאן (...) גרמו להם לעוף משם לכאן. קצת מזכיר, להבדיל אי אלו הבדלות, את ההפסד של גרמניה הנאצית מהסתלקותם של כמה ממיטב מדעניה היהודים, ואת הרווח של ארה"ב בעיקר ושאר העולם בכלל. 1 ובכלל זה הגירה וירטואלית, ע"ע נבחרת הבייסבול של ישראל, אבל אנחנו לא לבד גם בוריאנט הזה. זכור לי מקרה אחד של הגירה שלילית למטרות ייצוג ספורטיבי, של אליס שלזינגר. |
|
||||
|
||||
כשארטיום דולגופיאט נולד, ברית המועצות כבר לא היתה קיימת ורוסיה היתה המדינה השכנה. אם מגיע קרדיט למדינה חוץ מישראל, אז זה לאוקראינה (אייסברג, גולדברג, כולם אותו דבר). |
|
||||
|
||||
אמר בראיון שלא סבל שום אנטישמיות, עלו בגלל המצב הכלכלי ודאגו לו מראש למאמן הולם. |
|
||||
|
||||
כן. בינתיים התברר לי שנפלנו קורבן ליח''צ של בעלי עניין. דולגופיאט הוא ''שחקן זר'' פאר אקסלנס. הוא אותר כפטנציאל אולימפי כבר כילד באוקראינה וגם לא ממש יהודי. אני מניח שעליית המשפחה ארצה היתה תוצאה של המצב הקשה באוקראינה ואולי גם ליווי של קליטה מועדפת לאתלט מחונן. אין בכך פסול וישראל אינה מיוחדת בעסק הזה. נהפוך הוא. ישראל קולטת פליטים ומהגרים לא מטעמים ספורטיביים. ההישג הספורטיבי הישראלי של דולגופיאט, אינו שונה במשהו מהותי מהישגים ספורטיביים אחרים. נדמה לי שהשיעור האזרחי שצריך ללמוד מן הסיפור, נוגע ביחס הלא בריא בין מימון ציבורי לספונסרים מסחריים. העובדה שהספונסרים הפרטיים הם שוליים ביחס לתמיכת משלמי המיסים היא בעייתית, כיוון שהיא מעידה על העניין הציבורי המועט. צריך להיות גורם שיגן על האינטרס של משלמי המס שההשקעה בספורט אולימפי לא תחרוג מסכומים שוליים. מהבחינה הזו, צריך לשבח גם את המדיניות המוצהרת של הועד האולימפי לשלוח רק ספורטאים איכותיים ולא לשלוח נציגים רק לשם ההשתתפות. |
|
||||
|
||||
אני דווקא חושב שהוא לא כל כך "שחקן זר", ודאי פחות מלונה צ'מטאי-סלפטר, סלאמוויט באיולין-טפרי או חנה קנייזבה-מיננקו, וגם שלושתן לא הגיעו לכאן רק כדי לעסוק בספורט בחסות ישראלית אלא בעקבות האהבה לספורטאים ישראלים (אחד לכל אחת!). |
|
||||
|
||||
אני לא חושב. לדעתי הוא לא שונה מהן, אלא בהיותו בעל מדליית זהב. הקפדנים יאמרו שלהבדיל מהן, למערכת הספורט הישראלית יש חלק יותר משמעותי בהתפתחותו של דולגופיאט, אבל אני לא חושב שזה ממש חשוב. מדינות רבות מאמצות ספורטאים זרים ואין בכך פסול אם זה לא הופך למחלת נפש של המערכת. אם חלק זעיר מן המסים שאני משלם, משמש לקליטתה של משפחת דולגופיאט בארץ, זה רק מחזק את ההרגשה שהמצב לא נורא וגם לזה יש חשיבות. |
|
||||
|
||||
לונה צ'מטאי-סלפטר לא הגיע לכאן בכלל כדי לעסוק בספורט. הקריירה הספורטיבית הרצינית שלה החלה כאן. |
|
||||
|
||||
נכון, הסיפור שלה מיוחד. אבל חיפשתי ניסוח שיתאים לשלושתן. |
|
||||
|
||||
אפרופו דולגופיאט ויהדות, מישהו מבין למה הוא לא יכול להתחתן בארץ? ממה שאני מבין מהכתבה פה, גם הוא וגם זוגתו אינם יהודים על פי ההלכה. |
|
||||
|
||||
כי בישראל אפשר להתחתן רק לפי הדין הדתי אז אם אתה חסר דת אין דין שחל עליך. לכל היותר אפשר להתקשר בברית זוגיות. |
|
||||
|
||||
האם במקום לנסוע לקפריסין אפשר להתחתן חתונה אזרחית על אניה בבעלות זרה מחוץ למים הטריטוריאליים? |
|
||||
|
||||
אם לקפטן יש סמכות לערוך נישואים? אני מניחה שאפשר אבל לא בדקתי (וגם לא בטוחה שזה יוצא זול יותר מגיחה לקפריסין) |
|
||||
|
||||
אבל אפשר לערוך על הספינה את המסיבה. |
|
||||
|
||||
מנסיון - אפשר לערוך מסיבה איפה שרוצים. לא חייבים להסתכן במחלת ים בשביל זה. |
|
||||
|
||||
טוב, אז לא. (אני מניח שבאותו נסיון לא את כיכבת באחד משני התפקידים הראשיים. אם אני טועה - מזל טוב, ולאן לשלוח את המתנה?) |
|
||||
|
||||
למה ככה להניח? גם כן תפקיד ראשי. יותר סרט אינדי מהפקה הוליוודית (ולהערכתי יש לך מספיק אינפורמציה כדי לקבל תשובה לשאלתך בקצת סטוקריות סבירה :)). |
|
||||
|
||||
א-המממ! |
|
||||
|
||||
<אמוג'י נדהם> |
|
||||
|
||||
לשני חסרי דת אין איך להתחתן? חשבתי שמציקים רק ליהודים :-O |
|
||||
|
||||
אולי, לשם שינוי, זוגתו מתקשה להוכיח שהיא אינה יהודיה :-) |
|
||||
|
||||
מציקים לכולם. כל אחד לפי יכולתו, כל אחד לפי צרכיו. |
|
||||
|
||||
אה, ליהודים ולקומוניסטים? Just like the good old days, right? |
|
||||
|
||||
יש מצב שתחכימי אותנו בנוגע למשמעות המעשית של אי-הארכת התיקון לחוק האזרחות? תגובה 741827 |
|
||||
|
||||
(עונה כאן כי יש יותר מדי תגובות להשלים בדיון ההוא) בתמצית, מבחינה משפטית טהורה מרגע שהוראת השעה פקעה רשות האוכלוסין אמורה לחזור לעבוד לפי הנהלים הרגילים של הסדרת מעמד באיחודי משפחות ("ההליך המדורג") בדיוק כמו שנעשה עד שנת 2002. בהליכים האלה אין מעורבות של השר - זה עשה אצל הפקידים בדרגים הנמוכים. בפועל בלשכות כבר אמרו לי שהם לוקחים בקשות אבל "לא מטפלים בהם עד שלא יגיעו הנחיות" וגם בבתי המשפט פרקליטים מבקשים ארכות כדי "לגבש מדיניות" למרות ש,שוב, מבחינה משפטית אין מקום לשום מדיניות כי החוק והנהלים מאד ברורים בעניין. אין ואקום וההתייחסות של רשות האוכלוסין למצב הקיים כאל ואקום שגויה לחלוטין מבחינה משפטית ומנהל ציבורית. זה שאף אחד לא דורש מהם דין וחשבון זה עניין מחפיר אחר. |
|
||||
|
||||
תודה רבה. ידוע לך אם כבר הוגשו עתירות משפטיות בנוגע לכך? |
|
||||
|
||||
כן (כן ידוע לי, וכן - הוגשו, אם כי מרבית ההליכים הם עררים בבתי הדין לעררים ולא עתירות למחוזי). |
|
||||
|
||||
תודה, בטח נשמע על זה בחדשות... |
|
||||
|
||||
זה יפתור את הבעיות ללובשי הכיפות, לא לדולגו'. נדמה לי שבת זוגו נוצריה ואילו הוא רואה בעצמו ישראלי-יהודי (גוייס לצה"ל וכדומה). הפיתרון שלו הוא נישואים אזרחיים (פראג, קפריסין וכו') ולא נישואים נוצריים שיסמנו אותו כלא ישראלי. במשך הזמן, נוצרה הגדרה ישראלית-חילונית של שייכות לעם היהודי שמגובים בפסקי דין משפטיים. לפי הגדרה זו, אדם יכול להיות שייך לעם היהודי, גם אם אינו יהודי דתי ואפילו אם אינו יהודי ע"פ ההלכה, אך אינו יכול להיות בן דת אחרת (נוצרי, מוסלמי, ...). היהודים הדתיים לעת עתה, לשמחתי, לא הצליחו לשנות את הפסיקה הזאת. מה שהיהודים הדתיים יכולים לעשות ועושים הוא להתעלם ולהתכחש למצב הזה. אם דולגו' יתחתן בחתונה נוצרית, הוא מגדיר עצמו כלא יהודי ובמשתמע גם כלא ישראלי. בקשר לספורטאית סלפטר שהוזכרה כאילו הפכה לאתלטית לאחר שהתחתנה עם ישראלי, אני חושב שזה לא נכון ומדובר גם כאן בניסיון הטעייה של גורמים בעלי עניין. אם אכן החלה בקריירה של אתלטית בגיל 20, זה הופך אותה לחריג ספורטיבי, לא לישראלית. למעשה אני חושב שהאנלוגיה היא הפוכה: דולגו' עלה לארץ כילד בן 12 ולא כמבוגר כמו 3 הספורטאיות האחרות. אני לא חושב שהעניין הזה הוא משמעותי. גם ספורטאים מהגרים היום ומאמצים לעצמם אזרחויות חדשות. אין שום סיבה להיטפל לישראל דוקא. ראינו בעבר שגם בישראל, ספורטאים זרים הופכים לאזרחים גם לאורך זמן ולכל דבר. |
|
||||
|
||||
אולסי פרי התגייר כדי לקבל אזרחות. ג'ובאני רוסו, שחקן ואדם אהוד מאוד, שתי בקשותיו לאזרחות נדחו, ובסוף קיבל רק מעמד תושב קבע. רוצה לומר- גם ספורטאים אהודים ביותר לא מקבלים אזרחות שלא לפי חוק השבות. |
|
||||
|
||||
אם דולוגופיאט מוגדר בחסר דת הוא לא יכול להנשא לפי הדין הנוצרי גם אם הוא ירצה (ואין סיבה שהוא ירצה - הוא לא נוצרי). קצת קשה לעכל את זה בישראל, אבל יש עוד כל מיני אפשרויות חוץ מאשר השילוש יהודי/נוצרי/מוסלמי. |
|
||||
|
||||
תראי, אני מה שנקרא old school וכנראה שכבר לא אלמד את הטרמינולוגיה העדכנית הרב-תרבותית והפוסט-משהו. בקיצור חבל על המאמץ לעדכן אותי. אני קצת מכיר את ידידיה מכתיבתו כאן ולכן אני בטוח שהוא לא שם לב שהצעתו "מסדרת" את הבעיות של ידידיה ולא את הבעיות של דולגו'. ע"פ פסיקת בית המשפט בעניין האח דניאל רופאייזן, נקבע שאדם שהוא נוצרי (או מוסלמי לעניין זה) אינו יכול להחשב כבן חעם היהודי. אין לי מושג מה חושבים בני משפחת דולגו' בעניין זה, אבל ע"פ התנהגותם עד עתה, נראה שהם מזדהים כישראלים-יהודים (אדם חסר דת עדיין יכול להשתייך ללאום היהודי). חתונה נוצרית תמוטט את כל המבנה העדין הזה. דולגו' ימצא עצמו לא רק כלא יהודי אלא אולי גם כלא ישראלי. זה מה שהסברתי לידידיה ואיני מבין מה מפריע לך בזה. ההסדר הנוכחי המכריח ישראלים שאינם יהודים ע"פ ההלכה להזדקק לנישואי חו"ל, אינו המצב השיוויוני ביותר ובודאי שלא נותן הרגשה טובה לקורבנות. אני מניח שזהו הבסיס לפעילות של אלו המנסים לדחוף את האג'נדה של לגאליזציה מלאה של נישואים אזרחיים. בעיניים הפרטיות שלי, כאזרח במדינה שבה האלקטורט של האורתודוקסיה הדתית הולך ומתחזק כל הזמן, ההסדר הקיים, הוא המיטב שניתן להשיג בנסיבות הקיימות והוא פיתרון טוב מספיק. בסופו של דבר הבעיה תתפוצץ אצל האורתודוקסים, כאשר יאלצו להתמודד עם מאות אלפי ישראלים שהתחתנו בנישואים לא דתיים. מי שרוצה לצאת למלחמת אזרחים, כאן ועכשיו על נושא זה, אין חלקי עמו. ראיתי בטלביזיה בחורה נחמדה המייצגת ארגון שנקרא משהו כמו "לובי המיליון", שמחתה על יחס התקשורת לאביו של דולגו' ("אבוי, מקופח אני"). וגם כאן היה משהו קרוב לזה. אני מציע לעולי רוסיה, לא לאמץ את כל המנהגים הישראליים. אחרת, הם עשויים לגלות, להפתעתם, שרוב גדול מאד של הישראלים האחרים לא חושבים שהם חייבים משהו מיוחד לעלייה הרוסית (אם או בלי מדליות). |
|
||||
|
||||
מדובר על חתונה אזרחית ולא על חתונה נוצרית. כמוכן האח דניאל היה יהודי והתנצר בעצמו. לכן נקבע שהוא לא יהודי גם לפי חוק השבות, וזה לא מה שארטיום1 רוצה. 1 עם שם המשפחה שפרח מזכרוני |
|
||||
|
||||
אני לא יודע מה הוא וזוגתו רוצים. היה זה ידידיה שהציע חתונה נוצרית ולא אני. אני טענתי בעצם שתי טענות א. להתחתן בחתונה נוצרית לא נראה לי תואם את האינטרס של המדליסט. ב. לא נראה לי שהשוואת מעמד הנישואים האזרחיים לנישואים הדתיים תואם את האינטרס הכולל של ישראל כרגע. אין ביננו מחלוקות על העובדות בעתירה של האח רופאייזן. לדעתי, ההשלכות מרחיקות הלכת של הפסיקה נגעו יותר להגדרות המשפטיות החילוניות של מיהו (בן הלאום ה)יהודי, מאשר לגורלו של האח דניאל. האח דניאל טען שהוא בן העם היהודי שדתו קתולית. בג''ץ דחה את טענתו ופסק שבן העם היהודי יכול להיות חילוני או חסר דת, אבל לא בן דת אחרת כמו נצרות או איסלם. מעין הגדרת מיהו יהודי על דרך השלילה. היסטורית, הפסיקה הזו לא עוררה התנגדות דתית בפני עצמה (מלבד ההתנגדות הכללית להתערבות המדינה החילונית בקביעת מיהו יהודי). ההתנגשות הגיעה כאשר המדינה החילונית קבעה מיהו יהודי לצרכי חוק השבות באופן שאינו חופף את ההגדרה ההלכתית. (המדליסט שלנו הוא יהודי לצורכי חוק השבות, אך לא ע''פ ההלכה). ההשלכה מרחיקת הלכת של בג''ץ רופאייזן היתה שנקבע שיש הגדרה משפטית חילונית של השייכות לעם היהודי. |
|
||||
|
||||
כאמור, זה בכלל לא רלוונטי מה דולוגופיאט וזוגתו רוצים או מה תואם את האינטרס שלהם - הם לא יכולים להנשא בחתונה נוצרית יותר משהם יכולים להנשא בחתונה יהודית. הם לא יכולים להנשא בישראל *בכלל*. אין פה שום קשר ל"טרמינולוגיה עדכנית רב-תרבותית ופוסט-משהו" - זה עניין חוקי פורמלי ככה שהניסוח המזלזל גם לא רלוונטי וגם לא מעודד להמשיך את הדיון הזה. |
|
||||
|
||||
ניסוח ''מזלזל'' זה באזני השומע בלבד. לי זה נראה כניסוח ''מתגונן''. לא היתה לי שום כוונה לפגוע. אני חושב שמה שכתבת אינו נכון עובדתית. המדליסט ובת זוגו רשאים בהחלט לגשת לכומר המוסמך ע''י המדינה ולהרשם כזוג נשוי. הבעיה שלו ושל כל הפמליה והעסקונה שהוא מפרנס, היא שזה יזהה אותו כנוצרי ודבר זה עשוי להעמיד באור בעייתי את תהליך התאזרחותו ע''פ חוק השבות. במובן זה, חוק השבות הוא חרב פיפיות. הוא מאפשר כמעט לכל יהודי להתאזרח במדינת היהודים. אבל אם מתברר שההתאזרחות היתה על סמך הצהרה שקרית של יהדות, היא עשוייה להפוך את האזרח לשב''ח. נא תשווי את התסבוכת הזו לפיתרון הדי פשוט של נישואי חו''ל. הצגת העניין כאיזשהי בעייה אנושית (עוד מעט יקראו לאמנסטי) היא בעיני היתממות. |
|
||||
|
||||
"הפיתרון הדי פשוט של נישואי חו"ל" הוא באמת פתרון פשוט מאד למי שאינו נזקק לו. טוב, הוא די פשוט גם בפועל, אלא שהנקודה שונה לחלוטין, כמובן; מצב בו אזרח המדינה אינו יכול להנשא בה אינו מצב סביר. כל העיוות המטמטם הזה לפיו צריך להגיע לקפריסין כדי שהמדינה תכיר בנישואיך בגלל שציבור מסויים (אמנם לא קטן) רוצה לשמר את המונופול שהמדינה נתנה לו, לא מסתדר עם דמוקרטיה ליברלית, לפחות בספר שלי. דב יאמר כמובן שאם זה מה שהרוב החליט הרי שהכל בסדר, אבל אני מקווה שלא כולנו דב. |
|
||||
|
||||
ספיציפית השנה הוא התגלה כלא פשוט גם בפועל. |
|
||||
|
||||
יש, כמובן, פתרון פשוט וקל לכל העניין. בתור בונוס, הפתרון הזה גם יוריד פלאים את אחוז הגירושים: יופסקו הנישואים בבני אדם! או לפחות יופסקו הטבות המס הנלוות אליהם, אם יש כאלה. (זוג ידידות מקסימות טענו בפני שזאת הסיבה שכל כך חשוב להן להינשא אחת לשניה. מקסימות מקסימות, אבל אני לא לגמרי בוטח בכישורים הפיננסים שלהן) |
|
||||
|
||||
ממכרי הלא נשואים שבזוגיות ארוכה כולל ילדים, אין הטבת מס לנשואים. שמעתי על מקרים הפוכים, שזוגות לא נשואים הציגו את האם כמשפחה חד הורית ודרשו הטבת מס. אם וכאשר רשות המיסים גילתה שמדובר בזוג לא נשוי, הם דרשו את החזר ההטבה והטילו בנוסף קנסות. |
|
||||
|
||||
זה תואם את מה שאני יודע על המיסוי בארץ (אם כי זה לא אומר יותר מדי). |
|
||||
|
||||
למה מי שאינו נוצרי ילך לכומר להתחתן? יש בעיה עקרונית שאין בארץ נישואין שאינם דתיים1, וחסרי דת אינם יכולים להתחתן בארץ. אני מתלבט אם בג"ץ טעה לדעתי בעניין האח דניאל. השייכות ללאום היהודי כמעט חופפת לשייכות לדת היהודית, אבל רק כמעט. אני מסכים עם בג"ץ שלא ההרגשה הסובייקטיבית של האדם היא שקובעת, אבל אני חושב שהמבחן האם האדם התקבל ללאום היהודי הוא מורכב קצת יותר ממה שהציגו, ואני חושב שיש מקרי קיצון בהם יכול אדם להשתייך ללאום היהודי כאשר הוא המיר את דתו. אני חושב שאפשר לקחת מקרה קל יותר בו האדם הוא חסר דת ועדיין משתייך ללאום היהודי, ולעשות משם את הקפיצה הנוספת. במקרה של האח דניאל אני לא בטוח. לו היה מסומן על ידי הנאצים כיהודי אחרי שהמיר את דתו (מה שסביר שהיה קורה אילו היו מגלים אותו) לדעתי זה כבר היה משייך אותו ללאום היהודי. אבל העזרה שנתן ליהודים היתה "מבחוץ", כמו אוסקר שינדלר. ___________ 1 מעניין אם פסטפארים רשאים להתחתן בארץ על פי דתם. |
|
||||
|
||||
אני חושב שאתה מפספס את השפיץ של בג"ץ רופאייזן (אגב משפט מעניין מאין כמותו). האח דניאל רופאייזן, אני מרשה לעצמי לומר, היה בן העם היהודי קרוב לודאי יותר ממך וממני. רופאייזן, נולד כיהודי בפולין בשם שמואל רופאייזן. בתקופת הכיבוש הנאצי, מצא מחסה במנזר קתולי. בזמן הכיבוש הגרמני, על אף הסכנה הגדולה במיוחד לחייו הוא לא רק היה פעיל במחתרת הפולנית, אלא גם סייע להחביא ולהציל יהודים אחרים. אאז"ן, לאחר השחרור, רופאייזן קבל עליו את הדת הקתולית ויותר מאוחר את נדרי הנזירות. רופאייזן מעולם לא הפסיק לראות עצמו כבן העם היהודי ובשלב מסויים אף ויתר על אזרחותו הפולנית. לאחר שבקר את משפחת אחיו בארץ, אף קבל אשרת כניסה ושהייה בישראל. הוא חי במנזר סטלה מאריס שבחיפה. בשלב זה ביקש להתאזרח בארץ ע"פ חוק השבות, אך בקשתו סורבה בנימוק שהוא המיר את דתו. רופאייזן פנה לבג"ץ וביקש להכיר בו כבן הלאום היהודי שדתו קתולית. לכן הפסיקה נגעה בתופעה היחודית של לאום שהוא גם דת. כפי שהערת, השופטים זילברג, לנדוי ברנזון ומני (חיים כהן כתב פס"ד מיעוט מתנגד), קבעו שלא מדובר בפסיקה דתית בשאלה מיהו יהודי, ולא בשאלה סובייקטיבית של זהות לאומית יהודית, אלא בשאלת חוקיה של מדינת ישראל, חוק השבות לעניין זה. בעקבות פסה"ד תוקן חוק השבות ב-1970 ונקבע שאינו חל על מי שהמיר את דתו. לתיקון הזה היו שתי השלכות משפטיות קרדינליות (שאני לא בטוח שהשופטים חשבו עליהם כאשר פסקו מה שפסקו). ראשית נקבע שזהות יהודית לצרכיה של מדינת ישראל, אינה זהות דתית או הלכתית, אלא שאלה משפטית הנתונה לחוק הישראלי. שנית נקבע כי לצרכי חוק השבות ומדינת ישראל, יהודי אינו יכול להיות מי שהוא בן דת כלשהי פרט ליהדות. אני רואה בכך, סוג של הגדרה חילונית, על דרך השלילה של מיהו יהודי. לא היתה כאן שאלה של ניסיון לגרש את רופאייזן. הוא קבל אשרת תושב קבוע (כחסיד אומות העולם) ונפטר כאן בארץ ב-1998. יכול להיות שהיתה כאן פסיקה משפטית שניסתה לרצות את הגורמים האורתודוקסיים, אך מחוקקים ומשפטנים אחרים השתמשו בה כדי ליצור הפרדה בין דת ומדינה בשאלת הזהות היהודית, בכך שקבעו הגדרה חילונית של מיהו יהודי שאינה תואמת את ההגדרה ההלכתית. |
|
||||
|
||||
ברי לי שההגדרה מי שייך ללאום היהודי היא הגדרה אזרחית ומי שייך לדת היהודי היא הגדרה דתית. על כן אני מסכים עם העקרון שקבעה פסיקת בג''ץ. אני רק לא בטוח שאני מסכים עם המקרה הפרטי. |
|
||||
|
||||
אם המדינה לא מכירה בהם כנוצרים איך הם יכולים לגשת לכומר? ז"א, הם יכולים, ויכול להיות שהם ימצאו כומר שיסכים לחתן אותם, בדיוק כמו שהם יכולים ללכת לרב ויכול להיות שהוא יסכים לחתן אותם, אבל גם אחרי החתונה הם לא יוכרו כזוג נשוי על ידי המדינה. המושג: "חסר דת" הוא לא המצאה פוסט מודרניסטית אלא מושג בחוק הישראלי (חסר דת (ישראל) [ויקיפדיה]). |
|
||||
|
||||
אלמלא היית עצלן חסר עמוד שדרה, הייתי עושה את הצעד המתבקש ודורש ממשרד הפנים לרשום אותי כחסר דת1, כפי שעשה יורם קניוק בשעתו. _______ 1- בוּר שהוציאו לו עין איבד את אמונתו. |
|
||||
|
||||
הע''ע הסבירה שגם רישום כחסר דת לא יאפשר לך להינשא בארץ, רק להרשם בברית הזוגיות. בתכלס להבנתי זה אותו הדבר מבחינת הזכויות, חוץ מהליכי תושבות ואזרחות. |
|
||||
|
||||
אני לא ממש הולך להתחתן אלא מדבר על עמדתי העקרונית (שנכונה לשעתה כבר כמה עשרות שנים). |
|
||||
|
||||
אני לא מכירה את דולגופיאט, לא בדקתי את תעודת הזהות שלו ולא יודעת מה הסטטוס המדויק שלו - לא קיבלתי את הרושם שאצלך המצב שונה. בפרסומים שהתייחסו לנושא ראיתי שהוא מוגדר כחסר דת. "חסר דת" זה מונח פורמלי - זה לא מונח שאומר "לא יהודי" או "נוצרי". אדם חסר דת *לא* יכול להנשא אצל כומר. |
|
||||
|
||||
איני שותף למסתרי ליבו סודותיו ואמונתו, אך אני יודע שלמדליסט יש סבתא יהודיה. משפחתו הגרה מאוקראינה במסגרת גל ההגירה הגדול ממ דינות בריה"מ לשעבר והתאזרחה בישראל ע"פ חוק השבות. דולגו' אותר כספורטאי מחונן בגיל 6 במולדתו ובהחלט יתכן שהועד האולימפי היה מעורב בתהליך. מצד שני יתכן גם שלא והם סתם זכו מן ההפקר. משפחת דולגופיאט היתה רק אחת מרבבות משפחות שעלו מאוקראינה. כעובדה דולגו' התחייל לצה"ל ומילא את חובתו לאומה. בלי קשר למניעיו האישיים, במעשה זה דולגו' זיהה עצמו כישראלי. לא להפגע, אבל יתכן שאת התואר "חסר דת" את מדביקה לו. מה קורה בת"ז שלו איני יודע (סעיף הדת יכול להיות ריק). אני לא בטוח שהוא מעוניין (לפחות כרגע) לנדב עצמו כבשר תותחים בויכוח בין דתיים לחילוניים בישראל. מערך החוקים וההסכמות בישראל מאפשר לו כרגע את האופציה של נישואי חו"ל המאפשרים לו להמנע מהתנגשות עם הממסד הדתי ולהשאר חלק מן הקולקטיב הישראלי. אין צורך להתנפל עליי בשל קבלתי את המצב הנוכחי. זה מצב בעייתי לפחות בפן המשפטי. בפן האנושי והלא מתחכם, הייתי אומר שיש כאן אפלייה, הצקה והטרדה של המגזר האורתודוקסי לקבוצת אזרחים וסימונם כאזרחים מדרג ב': עולי בריה"מ לשעבר, שאינם יהודים ע"פ ההלכה ולעומת זאת הם חילוניים באורח חייהם, כך שדרך הגיור בעצם אינה מתאימה להם. אני נמצא בסיטואציה הלא נוחה של מי שמוכן להתפשר ע"ח זולתו. אם יאיר לפיד היה זוכה ב-30 מנדטים ולא ב-15, אני מניח שאפשר היה להנהיג כאן נישואים אזרחיים והמצב היה עדיף בהרבה. לרוע המזל, החברה הישראלית מסיבות שונות, עוברת תהליך של הדתה. כ-%60 ואולי יותר מאזרחי ישראל (הערבים הם אזרחי ישראל רק להלכה), דבקים בתערובת המסורתית של לאומיות ודת הלכתית. ע"פ האידיאולוגיה שלהם, הדבקות בהגדרה הלכתית של מיהו יהודי היא סלע קיומה של מדינת היהודים. בלעדיה, אי אםשר וגם לא צריך מדינת יהודים. הברירה העומדת בפניי, ובפני מצביעי מר"ץ וטומי לפיד לשעבר, היא לראות בנושא זה, קאזוס בלי ולפצוח במלחמת אזרחים שעשוייה להביא להתפוררות המדינה, או לקבל את המוצא הלא נעים, אבל לא בלתי אפשרי של נישואי חו"ל. אני לא רואה שום צורך לדחוף את דולגו' וחבריו למאבק, שלא ראיתי שיש לו עניין בו. הבה נמשיך במציאות היומיומית שבעצמה תגלגל את הדילמה אל חיקם של האורתודוקסים. היווצרות מאות אלפי אזרחים שינשאו בטקס לא דתי, תאלץ אותם לבחור בין ויתור על המונופול הדתי על נישואים בישראל לבין ביטול אזרחותם של מאות אלפי אזרחים חילוניים. |
|
||||
|
||||
1- מה כל כך קשה? חושב על אלכימיה מודרנית: קח שתי אבני פלא בלי זהב וקיבלת זהב. |
|
||||
|
||||
בכל פעם שאני רואה את השם שלו, בעיקר כתוב, הוא נשמע לי הכי דומה לשם של מורה לכישוף בהוגוורטס. |
|
||||
|
||||
אני יכול להעיד מסביבתי הקרובה, כולל המעגל במרחק אפס, שרבים רבים העדיפו להתחתן בנישואים אזרחיים בחו''ל, גם בלי שהיו להם שורשים בבריה''מ לשעבר. |
|
||||
|
||||
"בקשר לספורטאית סלפטר שהוזכרה כאילו הפכה לאתלטית לאחר שהתחתנה עם ישראלי, אני חושב שזה לא נכון ומדובר גם כאן בניסיון הטעייה של גורמים בעלי עניין." זה באמת לא נכון, אבל אני לא חושב שמישהו כאן אמר את זה. סדר הדברים לפי ויקיפדיה הוא: הגיעה לישראל לא כאתלטית רצינית, הפכה כאן לאתלטית רצינית, התחתנה עם ישראלי, קיבלה אזרחות. |
|
||||
|
||||
כן. הרס לי לחלוטין את התאוריה. כעונש אני צריך ללמוד לבטא את השם שלו. |
|
||||
|
||||
אל תדאג. אחרי הזהב תשמע את שמו שלושים פעם ביממה במשך ארבע השנים הבאות, כך שעד האולימפיאדה הבאה תדע אפילו לאיית אותו בכתב קירילי. |
|
||||
|
||||
בין חברים, אתה יכול לקרוא לו ארטו דו-טו. |
|
||||
|
||||
קלעת עם לינוי אשרם. הרוסיות האשימו את השיפוט, וזה הציף את ההקלטה הישנה של ויגדורצ'יק שנחשפה לא מזמן, ובה היא טוענת שהמאמנת של הרוסיות פוחדת מלינוי, והיא צריכה "לדאוג לשופטות שלה" כי היא משחדת אותן אבל זה לא מספיק. כמו כן, אלה סמופלב שהיא לא המאמנת הישירה של אשרם אבל קשורה אליה, רקמה קשרים עם שופטת הונגריה. נשמע בחש רחש ברמה קשה! בניסיון להבין מה באמת חושבים על השיפוט מבינים נטולי פניות, הגעתי לטאמבלר שסיקר את התחרות באופן צמוד וניכר שהוא משתדל להיות הגון. המסקנה שלי מהקריאה: היא זכתה ביושר, אמנם התפספס לה קצת אבל רמת הקושי היתה גבוהה ופיצתה על כך. כמו כן מעניין לראות את דאגת המגיבים לשלומן של התאומות הרוסיות, נראה שהן סובלות מידי המאמנת שלהן. |
|
||||
|
||||
נכון. יש משהו נוסף משמח בזכייה של אשרם וגם של ארטיום. אין ספק ששניהם חיים במשטר של אימונים ותזונה שרק אתלטים אולימפיים יכולים לעמוד בו. אבל לכל הפחות הם לא מייצגים מערכת בלתי שפוייה שבה כל האמצעים מוכשרים ע''י המטרה של לאומנות המדליות, כולל התעללות נפשית ופיזית באתלטים, כמו במערכת הרוסית. העובדה שאפשר לזכות במדליות גם במערכת חובבנית, דלת אמצעים ולא מושלמת כמו הספורט המקצועי בישראל היא מעודדת. |
|
||||
|
||||
בדיוק, זה מה שהתכוונתי לו ולא ידעתי איך לנסח. גם בארץ אפשר לראות את ההבדל בין מערכת היחסים של אשרם וזוסמן לבין זו של אירה ויגדורצ'יק והנבחרת. |
|
||||
|
||||
מזכיר את השמחה שחשתי כאשר איתיאלה ניצחה את חופית באסטרטגיה שף (לא בציניות) |
|
||||
|
||||
מאסטר שף כמובן |
|
||||
|
||||
(יש! עוד מישהו פה חולק איתי את הגילטי פלז'ר הזה.) |
|
||||
|
||||
אני לא מתיימר להבין בשיפוט התעמלות אמנותית, רק חשבתי שאם הרוסים מתלוננים על השיפוט בהתעמלות אמנותית, אז (א) הם יוצאים לשמש עם שפע חמאה על הראש (ובשלל טעמים), (ב) הם מנסרים את הענף, תרתי משמע, שעליו הם יושבים. |
|
||||
|
||||
יפה התרתי משמע! |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |